LEGE
Nr. 383 din 28 septembrie 2004
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Federatia Rusa,
semnata la Moscova la 4 iulie 2003
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 918 din 8 octombrie 2004

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Federatia Rusa, semnata
la Moscova la 4 iulie 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Federatia Rusa
Romania si Federatia Rusa, denumite in continuare parti contractante,
nazuind sa contribuie la dezvoltarea relatiilor traditionale prietenesti
dintre cele doua state, precum si la apararea mai eficienta a drepturilor si
intereselor cetatenilor lor si ale persoanelor juridice,
animate de dorinta de a intari in continuare relatiile consulare dintre ele
pe baza respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si
obligatiilor internationale asumate,
confirmand ca, in ceea ce priveste problemele care nu sunt stipulate in
prezenta conventie, vor fi aplicate prevederile consacrate in Conventia de la
Viena cu privire la relatiile consulare din 24 aprilie 1963,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra
celor ce urmeaza:
Art. 1
Definitii
1. In prezenta conventie termenii indicati mai jos au urmatorul inteles:
a) stat trimitator - partea contractanta care deschide un oficiu consular
in statul de resedinta;
b) stat de resedinta - partea contractanta pe teritoriul careia se deschide
oficiul consular al statului trimitator;
c) oficiu consular - orice consulat general, consulat, viceconsulat sau
agentie consulara;
d) circumscriptie consulara - teritoriul atribuit oficiului consular pentru
exercitarea functiilor consulare;
e) seful oficiului consular - persoana careia i s-a incredintat conducerea
oficiului consular;
f) functionar consular - orice persoana, inclusiv seful oficiului consular,
careia i s-a incredintat in aceasta calitate exercitarea functiilor consulare;
g) angajat consular - orice persoana care indeplineste atributii
administrative sau tehnice in cadrul oficiului consular;
h) membru al personalului de serviciu - orice persoana care indeplineste
atributii pentru deservirea oficiului consular;
i) membrii oficiului consular - functionarii consulari, angajatii consulari
si membrii personalului de serviciu;
j) membrii personalului consular - functionarii consulari (cu exceptia
sefului oficiului consular), precum si angajatii consulari si membrii
personalului de serviciu;
k) membru al personalului particular - persoana angajata exclusiv in
serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
l) membru de familie - sotia sau sotul unui membru al oficiului consular,
copiii minori ai acestuia si parintii, cu conditia ca acestia sa locuiasca
impreuna cu el si sa se afle in intretinerea lui;
m) cetatean al statului trimitator - persoana fizica, iar in situatii
aplicabile - si persoana juridica, care are cetatenia statului trimitator;
n) localuri consulare - cladiri sau parti de cladiri folosite exclusiv
pentru scopurile oficiului consular, precum si terenul aferent care deserveste
cladirea sau partile de cladire respective, indiferent de dreptul de
proprietate asupra acestora;
o) arhivele consulare - toate hartiile, documente, corespondenta, carti,
filme, inregistrari video si audio si registrele oficiului consular, inclusiv
suporturile electronice, impreuna cu cifrul si coduri, cartoteci si orice
instrumente accesorii destinate asigurarii integritatii ori pastrarii acestora;
p) nava a statului trimitator - orice nava, cu exceptia navelor militare,
care navigheaza sub pavilionul statului trimitator si este inregistrata in
acest stat;
r) aeronava a statului trimitator - orice aparat de zbor, cu exceptia
aparatelor militare de zbor, inregistrat in statul trimitator si care are
dreptul sa poarte insemnele distinctive ale acestui stat.
2. Exista doua categorii de functionari consulari, si anume: functionari
consulari de cariera si functionari consulari onorifici.
CAP. 1
Prevederi generale privind relatiile consulare
Art. 2
Infiintarea de oficii consulare
1. Oficiul consular al statului trimitator poate fi infiintat pe teritoriul
statului de resedinta numai cu acordul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara se
stabilesc prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
3. Modificari ulterioare ale sediului oficiului consular, rangului sau si
circumscriptiei consulare pot fi efectuate de catre statul trimitator numai cu
acordul statului de resedinta.
4. Consimtamantul statului de resedinta este necesar, de asemenea, in cazul
in care orice consulat general sau consulat doreste sa deschida un viceconsulat
ori agentie consulara intr-o alta localitate in afara celei in care acesta isi
are sediul.
5. Consimtamantul expres si prealabil al statului de resedinta este
necesar, de asemenea, pentru deschiderea unei cancelarii, ca parte componenta a
oficiului consular existent, in afara sediului acestuia din urma.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului oficiului consular
1. Pana la numirea sefului oficiului consular, statul trimitator trebuie sa
primeasca, pe cale diplomatica, consimtamantul prealabil al statului de
resedinta, fata de persoana propusa, privind admiterea acesteia in calitate de
sef al oficiului consular.
2. Statul de resedinta nu este obligat sa comunice statului trimitator
motivele refuzului sau in ceea ce priveste numirea persoanei propuse in
calitate de sef al oficiului consular.
Art. 4
Patenta consulara
Dupa primirea acordului statului de resedinta, statul trimitator trimite
prin reprezentanta sa diplomatica Ministerului Afacerilor Externe al statului
de resedinta patenta consulara privind numirea sefului oficiului consular, care
sa ateste atributiile sale, cu indicarea numelui de familie si a prenumelui,
clasei, rangului, a circumscriptiei consulare in care acesta isi va exercita
functiile, precum si sediul oficiului consular.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful oficiului consular poate incepe exercitarea functiilor sale dupa
ce statul de resedinta ii va fi eliberat autorizatia, denumita exequatur, in
forma stabilita de statul de resedinta si care se va elibera intr-un timp cat
mai scurt.
2. Statul de resedinta care refuza acordarea exequaturului nu este obligat
sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Statul de resedinta poate permite sefului oficiului consular sa isi
indeplineasca functiile, in mod provizoriu, pana la eliberarea exequaturului.
In acest caz toate prevederile prezentei conventii sunt aplicabile.
Art. 6
Exercitarea temporara a functiilor sefului oficiului consular
1. Daca, in virtutea oricaror imprejurari, seful oficiului consular nu isi
poate exercita atributiile sau daca functia de sef al oficiului consular este
temporar vacanta, statul trimitator poate acorda imputerniciri unui functionar
consular al oficiului consular respectiv sau din cadrul altui oficiu consular
din statul de resedinta ori unui membru al personalului diplomatic din cadrul
reprezentantei sale diplomatice in acest stat pentru conducerea temporara a
oficiului consular. Numele si prenumele acestei persoane vor fi comunicate, in
prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
2. Persoana imputernicita sa conduca provizoriu oficiul consular este
admisa de statul de resedinta in calitate de sef al oficiului consular.
Acesteia ii revin aceleasi obligatii si beneficiaza de aceleasi drepturi,
privilegii si imunitati care se acorda sefului oficiului consular, in
conformitate cu prevederile prezentei conventii.
3. Numirea unui membru al reprezentantei diplomatice a statului trimitator
in cadrul oficiului consular, in conformitate cu pct. 1 din prezentul articol,
nu aduce atingere privilegiilor si imunitatilor care ii sunt acordate acestuia
in virtutea statutului sau diplomatic.
Art. 7
Notificarea catre autoritatile circumscriptiei consulare
De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu,
sa isi exercite functiile, statul de resedinta va notifica fara intarziere
despre aceasta autoritatilor competente ale circumscriptiei consulare. In afara
de aceasta, va asigura luarea masurilor necesare pentru ca seful oficiului
consular sa isi poata indeplini atributiile in virtutea calitatii sale si sa
beneficieze de privilegiile ce decurg din prezenta conventie.
Art. 8
Cetatenia functionarilor consulari
1. Functionarii consulari de cariera pot fi numai cetateni ai statului
trimitator care nu au domiciliul pe teritoriul statului de resedinta.
2. Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator,
a statului de resedinta sau a unui stat tert.
Art. 9
Interzicerea unor activitati lucrative
Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu nu trebuie sa desfasoare activitati comerciale sau de alta natura,
aducatoare de profit, in afara de exercitarea functiilor consulare sau a
atributiilor ce le revin in cadrul oficiului consular.
Art. 10
Exercitarea de functii consulare intr-un stat tert
Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor corespunzatoare, sa
incredinteze oficiului consular deschis in statul de resedinta exercitarea de
functii consulare intr-un stat tert, daca nu se inregistreaza nici o obiectie
expresa din partea oricarora dintre aceste state.
Art. 11
Exercitarea de functii consulare in numele unui stat tert
Dupa notificarea corespunzatoare a statului de resedinta, oficiul consular
al statului trimitator poate, daca statul de resedinta nu se opune, sa exercite
functii consulare in statul de resedinta in numele unui stat tert.
Art. 12
Notificarea catre statul de resedinta a numirii, sosirii si plecarii
membrilor oficiului consular
Statul trimitator comunica in scris Ministerului Afacerilor Externe al
statului de resedinta:
a) numele, prenumele, calitatea si cetatenia oricarui membru al oficiului
consular, numirea membrilor oficiului consular, sosirea acestora, plecarea definitiva
sau incetarea functiilor lor, precum si orice alte modificari care influenteaza
statutul lor si care s-au produs in perioada activitatii lor, in cadrul
oficiului consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie a oricarui membru
al oficiului consular, precum si, in cazurile corespunzatoare, despre faptul ca
o persoana sau alta devine sau inceteaza de a fi un asemenea membru de familie;
c) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului particular si,
in cazurile corespunzatoare, incetarea activitatii lor in calitatea respectiva;
d) angajarea si concedierea persoanelor care au domiciliul in statul de
resedinta, in calitate de membri ai oficiului consular sau de membri ai
personalului particular, care au dreptul la privilegii si imunitati.
Art. 13
Documentele care atesta identitatea
1. Autoritatea competenta a statului de resedinta elibereaza fiecarui
functionar consular un document care atesta identitatea sa si calitatea.
2. Prevederile pct. 1 din prezentul articol se aplica, de asemenea, si
membrilor familiilor functionarilor consulari, precum si angajatilor consulari,
membrilor personalului de serviciu si membrilor familiilor lor, cu conditia ca
aceste persoane sa nu aiba domiciliul in acest stat.
Art. 14
Incetarea activitatii unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, in special:
a) prin instiintarea statului de resedinta de catre statul trimitator
despre faptul ca functiile acestuia inceteaza;
b) prin anularea exequaturului;
c) prin notificarea de catre statul de resedinta a statului trimitator
asupra faptului ca statul de resedinta a incetat sa il mai considere in
calitate de membru al oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate oricand sa informeze statul trimitator despre
faptul ca orice functionar consular devine persona non grata sau ca oricare
membru al personalului consular este inacceptabil. Intr-o asemenea situatie,
statul trimitator trebuie, in mod corespunzator, sa recheme aceasta persoana
sau sa-i inceteze functiile sale in cadrul oficiului consular.
3. Daca statul trimitator refuza sa execute sau nu isi indeplineste intr-un
termen rezonabil obligatiile prevazute la pct. 2 din prezentul articol, statul de
resedinta poate, in mod corespunzator, sa anuleze exequaturul persoanei in
cauza sau sa inceteze sa il mai considere ca membru al personalului consular.
4. Persoana numita in calitate de membru al oficiului consular poate fi
declarata ca inacceptabila inainte de sosirea pe teritoriul statului de
resedinta sau, daca aceasta se afla deja in statul de resedinta, inainte ca
aceasta sa treaca la exercitarea atributiilor sale in cadrul oficiului
consular. In orice situatie asemanatoare, statul trimitator anuleaza numirea
acesteia.
5. In cazurile indicate la pct. 2 si 4 din prezentul articol, statul de
resedinta nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele hotararii
sale.
Art. 15
Ansamblul functiilor consulare
In conformitate cu prevederile prezentei conventii, functiile consulare
sunt:
a) apararea in statul de resedinta a drepturilor si intereselor cetatenilor
statului trimitator, precum si a drepturilor si intereselor statului trimitator
in ansamblu;
b) favorizarea dezvoltarii legaturilor comerciale, economice, culturale si
stiintifice dintre statul trimitator si statul de resedinta, precum si
sprijinirea relatiilor de prietenie dintre ele, pe alte cai, in conformitate cu
prevederile prezentei conventii;
c) obtinerea prin toate mijloacele licite de informatii privind viata
economica, comerciala, culturala si stiintifica din statul de resedinta si
transmiterea acestora catre autoritatile, persoanele fizice si juridice
interesate ale statului trimitator;
d) eliberarea, anularea, corectarea, retragerea sau retinerea pasapoartelor
si a altor documente de calatorie ale cetatenilor statului trimitator;
e) eliberarea, prelungirea sau anularea vizelor ori a documentelor
corespunzatoare ale persoanelor care doresc sa calatoreasca in statul
trimitator;
f) acordarea de sprijin si asistenta cetatenilor statului trimitator;
g) identificarea, cu ajutorul organelor competente ale statului de
resedinta, a locului de domiciliu al cetatenilor statului trimitator, cand este
vorba despre interesele lor patrimoniale sau de alta natura;
h) exercitarea atributiilor de notar, de inregistrare a actelor de stare
civila si a altor atributii similare, precum si indeplinirea unor functii cu
caracter administrativ, cu conditia ca, in aceasta situatie, nimic sa nu
contravina legislatiei statului de resedinta;
i) legalizarea de documente;
j) ocrotirea intereselor cetatenilor statului trimitator, in caz de
succesiune mortis causa pe teritoriul statului de resedinta, in conformitate cu
legislatia acestuia;
k) ocrotirea, in cadrul stabilit de legislatia statului de resedinta, a
intereselor minorilor si a altor persoane lipsite de capacitate deplina de
exercitiu, care sunt cetateni ai statului trimitator, indeosebi cand se impune
instituirea asupra acestora a oricarei forme de tutela sau curatela;
l) asigurarea reprezentarii adecvate, cu respectarea practicii si regulilor
admise in statul de resedinta, a cetatenilor statului trimitator, in fata
instantelor judiciare sau a altor organe competente ale statului de resedinta,
in scopul obtinerii, in conformitate cu legislatia statului de resedinta, a
hotararilor privind masurile provizorii de aparare a drepturilor si intereselor
acestor cetateni, daca, din motive de absenta sau din alte cauze, cetatenii
statului trimitator nu isi pot exercita in termen apararea drepturilor si
intereselor lor;
m) transmiterea documentelor judiciare si extrajudiciare sau indeplinirea
de comisii rogatorii pentru instantele statului trimitator, in conformitate cu
tratatele internationale in vigoare la care partile contractante sunt membre
sau, in lipsa acestora, sub orice alta forma care nu contravine legislatiei
statului de resedinta;
n) exercitarea drepturilor de supraveghere si inspectie, prevazute de
legislatia statului trimitator, asupra navelor si aeronavelor statului
trimitator, precum si asupra echipajelor acestora;
o) acordarea de ajutor navelor si aeronavelor indicate la lit. n) din
prezentul articol, precum si echipajelor acestora, preluarea de declaratii
referitoare la navigatia vaselor, vizarea si certificarea documentelor de
navigatie si, fara a aduce atingere drepturilor autoritatilor statului de
resedinta, cercetarea oricaror evenimente petrecute in timpul deplasarii,
precum si acordarea de sprijin in reglementarea oricarui fel de divergente
dintre capitan si alti membri ai echipajului, in masura in care aceasta se
prevede in legislatia statului trimitator;
p) exercitarea oricaror alte functii incredintate oficiului consular de
catre statul trimitator, care nu sunt interzise de legislatia statului de
resedinta sau fata de indeplinirea carora statul de resedinta nu are obiectiuni
ori care sunt prevazute de tratatele internationale la care sunt membre partile
contractante.
Art. 16
Comunicarea si contactele cu cetatenii statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul de a se intalni si de a comunica liber
cu orice cetatean al statului trimitator, de a-l indruma si de a-i acorda orice
sprijin, inclusiv de a lua masuri pentru a-i asigura asistenta juridica in caz
de necesitate. Statul de resedinta nu va limita in nici un mod comunicarea
cetateanului statului trimitator cu functionarul consular si accesul acestuia
in sediul oficiului consular.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta, in orice imprejurare
si in masura in care este posibil, vor favoriza contactul functionarilor
consulari cu cetatenii statului trimitator aflati pe teritoriul statului de
resedinta, precum si cautarea cetatenilor disparuti ai statului pe care il
reprezinta. In caz de catastrofe si alte evenimente grave autoritatile
competente ale statului de resedinta sprijina functionarii consulari in luarea
masurilor de ajutorare a cetatenilor statului trimitator.
Art. 17
Exercitarea functiilor consulare
1. Functionarul consular are dreptul sa exercite functiile consulare
indicate in prezenta conventie, precum si alte functii consulare incredintate
de statul trimitator, daca acestea nu contravin legislatiei statului de resedinta
sau fata de exercitarea carora statul de resedinta nu are obiectiuni.
2. Functionarul consular are dreptul sa isi exercite functiile numai in
limitele circumscriptiei consulare. In afara cadrului acesteia functionarul
consular poate sa isi exercite functiile numai cu acordul statului de
resedinta, in fiecare caz concret.
Art. 18
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
In exercitarea functiilor lor, functionarii consulari se pot adresa in
scris sau verbal:
a) autoritatilor locale competente din cadrul circumscriptiei lor
consulare;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura
in care aceasta este permisa de legislatia statului de resedinta ori de
intelegerile internationale la care sunt membre partile contractante.
Art. 19
Reprezentarea in fata autoritatilor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul ca, in conformitate cu legislatia
statului de resedinta, sa ia masuri pentru asigurarea reprezentarii
corespunzatoare a cetatenilor statului trimitator in fata justitiei si a
organelor puterii statului de resedinta, daca acestia, din cauza absentei sau a
altor motive obiective, nu sunt in masura sa isi apere in termen drepturile si
interesele lor.
2. Functionarul consular poate, de asemenea, propune justitiei sau altui
organ al puterii amanarea examinarii cauzei referitoare la cetateanul statului
trimitator, atat timp cat nu va fi informat si nu va avea posibilitatea reala
de a se prezenta personal sau de a fi reprezentat.
3. Reprezentarea prevazuta la pct. 1 al prezentului articol inceteaza cand
persoanele reprezentate isi vor numi imputernicitii lor sau isi vor asuma
apararea drepturilor si intereselor lor ori renunta la reprezentarea
intereselor lor de catre functionarul consular.
Art. 20
Protectia intereselor si acordarea de asistenta cetatenilor statului
trimitator in caz de arestare si dezbatere judecatoreasca
1. Daca oricare cetatean al statului trimitator este arestat pe teritoriul
circumscriptiei consulare, autoritatile competente ale statului de resedinta,
in termen nu mai mare de 3 zile lucratoare de la data arestarii, vor instiinta
despre aceasta oficiul consular al statului trimitator. Comunicarea trebuie sa
cuprinda: numele si prenumele complet al celui retinut, cauza retinerii, locul
si data, precum si adresa persoanei oficiale care a dispus sau a aprobat
aceasta hotarare.
2. Orice comunicare adresata oficiului consular de catre cetateanul
statului trimitator, aflat sub arest, se transmite neintarziat acestui oficiu
consular de catre organele statului de resedinta.
3. Functionarul consular are dreptul sa il viziteze, periodic, pe
cetateanul statului trimitator, aflat sub arest, nu mai tarziu de 4 zile de la
data arestarii, pentru a discuta cu el si a lua masuri in scopul asigurarii
reprezentarii judiciare.
4. Functionarul consular se abtine de la luarea oricaror masuri in numele
cetateanului statului trimitator, aflat sub arest, daca acesta refuza in mod
direct, in prezenta sa, luarea unor asemenea masuri.
5. Autoritatile statului de resedinta ii informeaza pe cetatenii statului
trimitator, aflati sub urmarire penala sau in faza de dezbatere judecatoreasca,
asupra drepturilor lor, in conformitate cu prevederile prezentului articol.
Despre aceasta procedura se intocmeste un inscris corespunzator care se depune
la dosarul cauzei.
6. Referirea la persoana aflata in stare de arest, din prezentul articol,
include persoana aflata sub paza, arestata sau supusa oricarei alte forme de
limitare a libertatii personale, inclusiv persoana aflata in stare de arest
preventiv, in asteptarea dezbaterii judecatoresti sau care isi executa pedeapsa
intr-o inchisoare, pe teritoriul statului de resedinta.
7. Drepturile conferite de prezentul articol se realizeaza in conformitate
cu legislatia statului de resedinta, cu conditia ca legile si reglementarile
mentionate sa nu anuleze aceste drepturi si ca aceste legi si reglementari sa
contribuie la deplina realizare a scopurilor pentru care sunt destinate aceste
drepturi.
Art. 21
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul sa efectueze inregistrarea cetatenilor
statului trimitator aflati in circumscriptia consulara.
2. Inregistrarea facuta de functionarul consular nu ii scuteste pe acesti
cetateni de obligatia respectarii legislatiei statului de resedinta in ceea ce
priveste regimul de sedere pentru straini.
Art. 22
Functii in materie de stare civila
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze nasterea si decesul cetatenilor statului trimitator, sa
primeasca ori sa obtina comunicarile si documentele corespunzatoare;
b) sa oficieze si sa inregistreze incheierea de casatorii, sa inregistreze
desfacerea acestora, in conformitate cu legislatia statului transmitator, cu
conditia ca ambele persoane sa fie cetateni ai acestuia;
c) sa obtina de la autoritatile statului de resedinta comunicari, copii sau
extrase din documentele referitoare la starea civila a cetatenilor statului
trimitator.
2. Prevederile lit. a) si b) ale pct. 1 din prezentul articol nu scutesc
persoanele interesate de obligatia de a respecta formalitatile cerute de
legislatia statului de resedinta.
Art. 23
Functii in materie de cetatenie si colaborarea cu statul de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca declaratii, precum si sa
obtina, sa elibereze sau sa inmaneze documente referitoare la probleme de
cetatenie, in conformitate cu legislatia statului trimitator.
2. Functionarul consular, la solicitarea autoritatilor competente ale
statului de resedinta, acorda sprijin pentru clarificarea cetateniei
persoanelor care nu poseda documente de identitate si care, potrivit
supozitiilor acestor autoritati, sunt cetateni ai statului trimitator. La
confirmarea cetateniei statului trimitator, functionarul consular le va elibera
acestora, fara intarziere, un document de identitate.
Art. 24
Functii in materie de tutela si curatela
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa
neintarziat oficiul consular despre orice situatie care impune instituirea
tutelei ori curatelei asupra minorilor sau altor persoane lipsite de capacitate
deplina de exercitiu si care au cetatenia statului trimitator.
2. Functionarul consular are dreptul sa primeasca solicitari referitoare la
apararea drepturilor si intereselor minorilor sau altor persoane lipsite de
capacitate deplina de exercitiu si care sunt cetateni ai statului trimitator;
sa intreprinda, in caz de necesitate, demersuri in vederea instituirii asupra
lor a tutelei ori a curatelei, in conformitate cu legislatia statului de
resedinta si a prevederilor acordurilor internationale, la care sunt membre
partile contractante; sa propuna autoritatilor competente ale statului de
resedinta candidaturi de persoane pentru exercitarea functiilor de tutela ori
curatela si sa exercite controlul asupra indeplinirii acestor functii.
3. Functionarul consular are dreptul sa se adreseze autoritatilor
competente ale statului de resedinta cu solicitarea de a acorda posibilitatea
inapoierii acestor cetateni in statul trimitator.
Art. 25
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul, daca acest drept este in concordanta
cu legislatia statului trimitator si daca nu contravine legislatiei statului de
resedinta, sa exercite urmatoarele activitati in cadrul oficiului consular:
a) sa autentifice acte (tranzactii, contracte, testamente, procuri si
altele), in afara contractelor privind instrainarea bunurilor imobile, situate
pe teritoriul statului trimitator;
b) sa ia masuri in vederea conservarii bunurilor succesorale;
c) sa elibereze certificate privind dreptul la mostenire;
d) sa elibereze certificate de cutuma privind dreptul de proprietate asupra
cotei-parti din bunurile comune ale sotilor;
e) sa certifice autenticitatea documentelor, inscrisurilor si copiilor
acestora;
f) sa certifice autenticitatea semnaturilor de pe documente;
g) sa certifice autenticitatea traducerii documentelor dintr-o limba in
alta, la solicitarea cetatenilor statului trimitator;
h) sa ateste faptul existentei in viata a unui cetatean;
i) sa ateste faptul existentei unui cetatean intr-un anumit loc;
j) sa ateste identitatea unui cetatean cu persoana din fotografie;
k) sa certifice data prezentarii de documente;
l) sa primeasca in depozit sume de bani si hartii de valoare;
m) sa investeasca cu formula executorie;
n) sa primeasca documente spre pastrare;
o) sa conserve probe;
p) sa inregistreze proteste de mare;
q) sa indeplineasca alte activitati notariale prevazute de legislatia
statului trimitator.
2. Documentele enumerate la pct. 1 din prezentul articol au aceeasi putere
juridica ca si documentele redactate, certificate sau traduse de autoritatile
statului de resedinta.
Art. 26
Functii in materie de succesiuni
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor instiinta
neintarziat functionarul consular despre decesul pe teritoriul circumscriptiei
sale consulare al unei persoane cunoscute acestor autoritati ca fiind cetatean
al statului trimitator; de asemenea, vor informa functionarul consular despre
existenta bunurilor succesorale, testamentului, precum si despre faptul ca o
anumita persoana, aflata sau reprezentata pe teritoriul statului de resedinta,
a fost imputernicita cu administrarea acestor bunuri.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa
neintarziat functionarul consular despre bunurile succesorale ramase pe
teritoriul statului de resedinta, in cazul in care succesorul ori cel care
refuza mostenirea este statul trimitator, o persoana juridica sau fizica
cunoscuta acestor autoritati ca fiind cetatean al statului trimitator. Aceasta
se refera si la cazurile cand autoritatile competente ale statului de resedinta
vor avea cunostinta despre deschiderea unei succesiuni in favoarea unui
cetatean al statului trimitator pe teritoriul unui stat tert.
3. Daca functionarul consular afla primul despre decesul unui cetatean al
statului trimitator pe teritoriul statului de resedinta sau despre existenta pe
teritoriul statului de resedinta a unor bunuri succesorale ramase in urma
decesului unui cetatean al statului trimitator, acesta informeaza despre cele
de mai sus autoritatile competente ale statului de resedinta.
4. In ceea ce priveste aspectele bunurilor succesorale indicate la pct. 1,
2 si 3 din prezentul articol, precum si in masura in care legislatia statului
de resedinta permite, functionarul consular are dreptul:
a) sa solicite statului de resedinta sa ia masuri ori sa intreprinda
personal demersuri pentru asigurarea protejarii, conservarii si destinatiei
acestor bunuri succesorale;
b) sa participe in mod direct sau prin reprezentantul sau ori in oricare
alt mod la luarea masurilor despre care se arata la lit. a) a prezentului
punct;
c) sa asigure reprezentarea cetateanului statului trimitator care are
interes legitim in aceasta succesiune, dar care nu este prezent in statul de
resedinta si nu are un reprezentant al sau in acest stat.
5. In cazul in care, in conformitate cu lit. c) a pct. 4 din prezentul
articol, se intreprind masuri pentru asigurarea reprezentarii, aceasta
reprezentare are valabilitate pana in momentul in care persoanele reprezentate
in acest mod isi numesc reprezentantii proprii sau preiau asupra lor apararea
drepturilor si intereselor lor.
6. Daca un cetatean al statului trimitator decedeaza in timp ce se afla
temporar pe teritoriul statului de resedinta, neavand domiciliul in acest stat,
functionarul consular, tinand cont de legislatia statului trimitator, poate
intra temporar in posesie si poate dispune de documentele, banii si alte bunuri
personale ale decedatului, cu conditia ca pe teritoriul statului de resedinta
sa nu existe o persoana care sa aiba dreptul sa pretinda asemenea documente,
bani sau bunuri personale. Drepturile de posesiune provizorie se transfera, in
conformitate cu legislatia statului de resedinta, persoanei numite in mod
corespunzator de testamentar ori altei persoane imputernicite.
7. Dupa indeplinirea procedurilor referitoare la succesiune, statul
trimitator si statul de resedinta colaboreaza la transferul succesiunii:
a) prin eliberarea autorizatiei de import si export ale bunurilor ce fac
parte din masa succesorala, in cazul in care importul si exportul acelor bunuri
nu sunt expres interzise de legislatia statelor de la care este necesar sa fie
eliberata autorizatia de import sau de export;
b) prin eliberarea autorizatiei, in scopul valorificarii oricarei parti din
masa succesorala care nu se poate exporta, in conformitate cu prevederile lit.
a) a prezentului punct;
c) prin eliberarea autorizatiei pentru transferul sumelor nete rezultate
dintr-o asemenea valorificare, dupa deducerea onorariilor, impozitelor si
taxelor catre mostenitor sau cel care a renuntat la succesiune, in statul sau
de domiciliu, in orice valuta liber convertibila.
8. Functionarul consular poate, in numele cetateanului statului trimitator,
daca un asemenea cetatean nu se afla pe teritoriul statului de resedinta, sa
obtina de la autoritatile competente ale statului de resedinta sau de la
persoane particulare bani ori alte proprietati asupra carora cetateanul in
cauza are dreptul, ca urmare a decesului oricarei persoane, inclusiv masa
succesorala, varsaminte efectuate in conformitate cu legislatia privind
acordarea de compensatii in cazuri de accidente, precum si despagubiri in baza
politelor de asigurare de viata.
Art. 27
Acordarea de asistenta navelor
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde sprijin si asistenta navei
statului trimitator, aflata in port sau in apele interioare ori in marea
teritoriala a statului de resedinta.
2. Functionarul consular are dreptul sa se intalneasca si sa ia legatura cu
capitanul si cu alti membri ai echipajului navei, pe nava si in orice loc, in
conformitate cu legislatia statului de resedinta.
3. Functionarul consular poate sa se adreseze autoritatilor competente ale
statului de resedinta si sa solicite concursul acestora in exercitarea
functiilor sale, in toate problemele referitoare la nava statului trimitator,
precum si in legatura cu capitanul, cu alti membri ai echipajului si cu
incarcatura.
Art. 28
Acordarea de asistenta capitanului si altor membri ai echipajului navei
1. In masura in care aceasta corespunde legislatiei statului trimitator si
nu contravine legislatiei statului de resedinta, functionarul consular are
dreptul:
a) sa faciliteze accesul navei statului trimitator in marea teritoriala, in
apele interioare ale statului de resedinta, precum si sa acorde sprijin in
legatura cu sosirea, plecarea navei si stationarea acesteia in port;
b) sa cerceteze orice evenimente care s-au petrecut la bordul navei
statului trimitator in timpul deplasarii ori in timpul stationarii navei in
porturi, sa il interogheze pe capitan sau pe oricare alt membru al echipajului,
sa controleze toate documentele navei, sa primeasca informatii referitoare la
deplasarea si la punctele de destinatie ale navei;
c) sa contribuie la solutionarea litigiilor de orice natura dintre capitan
si oricare alt membru al echipajului, inclusiv diferendele legate de salariu si
contractele de munca, in conformitate cu legislatia statului trimitator;
d) sa contribuie la acordarea asistentei medicale necesare capitanului,
altor membri ai echipajului si pasagerilor navei, precum si sa intreprinda
demersuri privind intoarcerea lor in statul trimitator;
e) sa obtina, sa redacteze, sa certifice ori sa prelungeasca valabilitatea
oricarei declaratii sau a altui document prevazut de legile si reglementarile
statului trimitator in legatura cu nava statului trimitator ori cu incarcatura
acesteia;
f) sa elibereze certificate provizorii privind dreptul de navigatie sub
pavilionul statului trimitator, in conformitate cu legislatia statului
trimitator, in cazul achizitionarii navei peste granita;
g) sa intreprinda alte masuri pentru aplicarea legilor si reglementarilor
statului trimitator privind navele acestuia.
2. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile si
reglementarile statului de resedinta, sa il insoteasca pe capitan sau pe
oricare alt membru al echipajului in fata instantei ori la alte autoritati ale
statului de resedinta, pentru a le acorda sprijin.
Art. 29
Asistenta in caz de avarie a navelor
1. In cazul in care o nava a statului trimitator naufragiaza, esueaza ori
sufera orice alta avarie pe teritoriul statului de resedinta, autoritatile
competente ale statului de resedinta vor informa despre aceasta, in cel mai
scurt timp, functionarul consular si ii vor comunica masurile intreprinse
pentru salvarea pasagerilor, echipajului navei si a incarcaturii acesteia.
2. Functionarul consular poate sa acorde ajutor navei statului trimitator,
membrilor echipajului acesteia si pasagerilor navei, care sunt cetateni ai
statului trimitator, ori sa solicite statului de resedinta sa acorde un
asemenea ajutor.
3. In caz de avarie a unei nave a statului trimitator, autoritatile
competente ale statului de resedinta vor lua masurile necesare pentru salvarea
navei, a echipajului, a incarcaturii, a bunurilor aflate la bord si vor
contribui la prevenirea eventualelor dezordini pe nava.
4. Daca proprietarul navei statului trimitator, capitanul ori o alta persoana
imputernicita nu poate actiona pentru luarea masurilor necesare in scopul
asigurarii protectiei si salvarii navei sau a incarcaturii acesteia ori pentru
a dispune de acestea, functionarul consular al statului trimitator, in numele
proprietarului, va intreprinde asemenea masuri, pe care le-ar fi luat
proprietarul navei sau al incarcaturii intr-un astfel de caz, ori se va adresa
statului de resedinta cu solicitarea de a lua asemenea masuri.
5. Prevederile pct. 1, 2 si 4 din prezentul articol se aplica si in cazul
obiectelor care apartin unui cetatean al statului trimitator ori al unui stat
tert, care au fost gasite la tarm sau in apele statului de resedinta ori au
fost aduse intr-un port al statului de resedinta.
6. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor acorda tot
sprijinul posibil functionarului consular in luarea masurilor legate de
salvarea navei statului trimitator.
Art. 30
Apararea intereselor in cazul efectuarii de cercetari la bordul navelor
1. Daca instantele judecatoresti sau alte organe competente ale statului de
resedinta intentioneaza sa adopte masuri coercitive ori sa efectueze cercetari
la bordul navei statului trimitator aflate in apele interioare sau in marea
teritoriala, functionarul consular trebuie sa fie informat in prealabil despre
aceasta de catre autoritatile competente ale statului de resedinta, cu scopul
ca acesta sa aiba posibilitatea de a fi prezent la luarea unor asemenea masuri.
In cazul in care functionarul consular sau reprezentantul sau nu va fi
prezent la luarea unor asemenea masuri, autoritatile competente ale statului de
resedinta ii vor prezenta, la cererea acestuia, informatii privind cele
petrecute.
In cazul in care caracterul urgent al masurilor care se impun a fi luate nu
permite trimiterea cu anticipatie a unei instiintari functionarului consular,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa functionarul
consular, in scris, despre masurile luate, chiar in conditiile absentei unei
asemenea solicitari din partea acestuia.
2. Prevederile pct. 1 al prezentului articol se aplica, de asemenea, in
cazul in care autoritatile competente ale statului de resedinta il invita pe
capitanul navei sau pe oricare alt membru al echipajului statului trimitator sa
depuna marturie pe tarm in legatura cu problemele privind nava.
3. Cu exceptia acelor cazuri in care aceasta se realizeaza la solicitarea
sau cu acordul functionarului consular ori al capitanului navei statului
trimitator, autoritatile judecatoresti sau alte organe competente ale statului
de resedinta nu se implica, la bordul navei statului trimitator, in problemele
legate de relatiile reciproce dintre membrii echipajului, de raporturile de
munca, de disciplina la bordul navei, de alte masuri cu caracter intern, care
au legatura cu nava, cu conditia ca in aceasta situatie sa nu fie incalcate
legile si reglementarile privind asigurarea ordinii si securitatii din statul
de resedinta.
4. Prevederile prezentului articol nu se aplica totusi in cazul unor masuri
obisnuite legate de controlul vamal, sanitar, de imigratie, al pasapoartelor
sau in cazul altor masuri aplicate de autoritatile competente ale statului de
resedinta la solicitarea ori cu acordul capitanului navei.
Prezentul articol nu aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor
contractante ce decurg din acordurile internationale la care ambele sunt parti.
Art. 31
Functii in caz de deces la bordul navei
In caz de deces sau de disparitie de la bordul navei statului trimitator a
capitanului ori a altui membru al echipajului navei, care nu este cetatean al
statului de resedinta, functionarul consular are dreptul sa intocmeasca
inventarul tuturor bunurilor de valoare si al obiectelor lasate la bord de
catre victime si va lua masurile necesare pentru conservarea bunurilor
mentionate mai sus.
Art. 32
Functii referitoare la aeronavele civile
Prevederile art. 27 - 31 din prezenta conventie se aplica in mod
corespunzator si fata de aeronavele civile, in masura in care acestea nu
contravin altor intelegeri in vigoare intre cele doua state sau oricarei
conventii internationale privind aviatia civila, la care partile contractante
sunt parti.
Art. 33
Functii privind efectuarea de alegeri si referendumuri
1. Functionarul consular are dreptul sa indeplineasca procedurile privind
participarea cetatenilor statului trimitator la alegeri si referendumuri in
statul trimitator.
2. In cazul in care, la efectuarea referendumurilor sau alegerilor pentru
organele puterii de stat ale statului trimitator in localurile oficiului
consular, se constituie sectia de votare pentru organizarea votarii de catre
cetatenii statului trimitator, functionarul consular informeaza in mod oficial
despre aceasta autoritatile circumscriptiei consulare.
Sectii de votare suplimentare in afara localurilor oficiului consular se
constituie numai cu acordul autoritatilor din cadrul circumscriptiei consulare.
Art. 34
Exercitarea altor functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare,
neindicate in prezenta conventie, ce i-au fost incredintate de statul
trimitator, cu conditia ca statul de resedinta sa permita exercitarea sau sa nu
aiba obiectiuni fata de indeplinirea acestora.
CAP. 2
Facilitati, privilegii si imunitati privind oficiile consulare,
functionarii consulari de cariera si alti membri ai unui oficiu consular
Art. 35
Obligatiile statului de resedinta privind acordarea de facilitati,
privilegii si imunitati oficiului consular si personalului acestuia
1. Statul de resedinta asigura conditiile necesare pentru activitatea
normala a oficiului consular si ia masuri corespunzatoare pentru ca membrii
oficiului consular sa isi poata exercita functiile si sa beneficieze de
privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
2. Statul de resedinta este obligat sa ii trateze pe membrii oficiului
consular si pe membrii de familie ai acestora cu respectul cuvenit si sa
intreprinda toate masurile ce se impun pentru prevenirea oricaror atentate la
persoana lor, la libertatea sau demnitatea lor.
Art. 36
Folosirea drapelului de stat si a stemei
1. Statul trimitator are dreptul sa foloseasca drapelul si stema sa de stat
in statul de resedinta, in conformitate cu dispozitiile prezentului articol.
2. Drapelul de stat al statului trimitator poate fi arborat pe sediul
ocupat de oficiul consular, precum si pe resedinta sefului oficiului consular.
Seful oficiului consular poate arbora drapelul statului trimitator pe
mijloacele sale de transport, cand se deplaseaza pentru exercitarea
obligatiilor sale de serviciu.
3. Emblema consulara prevazuta cu stema statului trimitator si denumirea
oficiului consular, in limba oficiala a statului trimitator si in limba
oficiala a statului de resedinta, poate fi aplicata pe partea exterioara a
cladirii in care sunt situate oficiul consular si resedinta sefului oficiului
consular.
4. In exercitarea drepturilor acordate de prezentul articol vor fi luate in
considerare legile, reglementarile si obiceiurile statului de resedinta.
Art. 37
Dobandirea de localuri si locuinte consulare
1. Statul trimitator are dreptul ca, in nume propriu sau prin intermediul
oricarei persoane fizice ori juridice, imputernicita de acesta, in conformitate
cu legislatia statului de resedinta si cu acordul acestuia, sa achizitioneze
sau sa dobandeasca in proprietate, sub orice alta forma:
a) cladiri sau parti de cladiri destinate localurilor consulare, resedintei
sefului oficiului consular, precum si spatii de locuit sau parti de localuri
pentru oricare membru al oficiului consular;
b) parcele de teren pentru constructia de localuri consulare sau locuinte
pentru membrii oficiului consular ori parti ale acestor cladiri.
2. In conformitate cu conditiile mentionate la pct. 1 din prezentul
articol, statul trimitator poate, de asemenea, sa modernizeze asemenea spatii
si locuinte consulare sau parcele de teren.
3. Statul de resedinta, in caz de nevoie, acorda sprijinul necesar si
asistenta statului trimitator, in exercitarea drepturilor indicate la pct. 1 si
2 din prezentul articol.
4. Prevederile prezentului articol nu scutesc statul trimitator de
obligatia respectarii legilor si reglementarilor statului de resedinta in
domeniul constructiilor si sistematizarii urbane, aplicabile in zona unde sunt
situate asemenea parcele de teren, cladiri sau parti ale acestora.
Art. 38
Inviolabilitatea localurilor consulare
1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de
resedinta nu pot patrunde in localurile consulare, in partile de localuri care
sunt folosite exclusiv pentru nevoile oficiului consular sau pe terenurile
aferente localurilor consulare fara acordul sefului oficiului consular, al
sefului reprezentantei diplomatice a statului trimitator sau al persoanei
desemnate de catre unul dintre acestia. Cu toate acestea, acordul sefului
oficiului consular poate fi presupus in caz de incendiu sau alta calamitate
naturala, care impune masuri neintarziate de aparare.
2. Statul de resedinta trebuie sa ia masurile necesare pentru asigurarea
protectiei localurilor consulare si prevenirea posibilitatii patrunderii cu
violenta in localurile consulare sau producerii de deteriorari ale acestora,
precum si a oricarei actiuni care poate sa tulbure linistea ori sa prejudicieze
demnitatea oficiului consular.
3. Localurile consulare, mobilierul lor, bunurile oficiului consular,
precum si mijloacele sale de transport se bucura de imunitate si nu pot face
obiectul vreunei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau pentru
necesitati de utilitate publica ale statului de resedinta. In cazul necesitatii
instrainarii localurilor pentru scopurile indicate mai sus se vor lua toate
masurile posibile pentru a se evita imposibilitatea indeplinirii functiilor
consulare si se va achita, fara intarziere, statului trimitator o compensatie
corespunzatoare si efectiva.
Art. 39
Inviolabilitatea arhivei consulare
Arhiva consulara este inviolabila in orice moment si indiferent de locul
unde s-ar afla aceasta.
Art. 40
Protectia localurilor consulare si a arhivei, precum si a intereselor
statului trimitator in circumstante exceptionale
1. In cazul ruperii relatiilor consulare dintre partile contractante:
a) statul de resedinta trebuie, chiar in caz de conflict armat, sa respecte
si sa protejeze localurile consulare, precum si bunurile oficiului consular si
arhiva consulara;
b) statul trimitator poate incredinta protectia localurilor consulare, a
bunurilor situate in acestea si arhiva consulara unui stat tert, acceptabil
pentru statul de resedinta;
c) statul trimitator poate incredinta apararea intereselor sale si a
intereselor cetatenilor sai unui stat tert, acceptabil pentru statul de
resedinta.
2. In cazul inchiderii temporare sau definitive a oficiului consular se
aplica prevederile lit. a) de la pct. 1 din prezentul articol. In plus de
aceasta:
a) daca statul trimitator nu are in statul de resedinta reprezentanta
diplomatica, insa are pe teritoriul acestui stat un alt oficiu consular, ii
poate incredinta acestui oficiu consular protectia sediului oficiului consular
inchis, impreuna cu bunurile situate in acesta si cu arhiva consulara, si, cu
acordul statului de resedinta, exercitarea functiilor consulare in circumscriptia
acestui oficiu consular;
b) daca statul trimitator nu are in statul de resedinta nici reprezentanta
diplomatica, nici un alt oficiu consular, se aplica prevederile lit. b) si c)
ale pct. 1 din prezentul articol.
Art. 41
Scutirea statului trimitator de impozite si taxe
1. Statul trimitator este scutit in statul de resedinta de orice impozite
si taxe, nationale sau locale, asupra:
a) parcelelor de teren, cladirilor sau partilor de cladiri care sunt
proprietatea ori sunt inchiriate de statul trimitator sau in numele acestuia si
care se utilizeaza in scopuri consulare ori ca spatii de locuit pentru membrii
oficiului consular;
b) tranzactiilor legate de dobandirea de proprietati imobiliare, daca
statul trimitator le achizitioneaza exclusiv pentru scopuri consulare;
c) oricaror bunuri mobile, inclusiv mijloacele de transport, care sunt in
proprietatea, posesia sau folosinta sa si se utilizeaza de statul trimitator in
scopurile oficiului consular.
2. Prevederile pct. 1 din prezentul articol nu se refera la platile pentru
prestarile de servicii concrete.
3. Exceptiile fiscale prevazute la pct. 1 din prezentul articol nu se
extind asupra acelor impuneri, taxe si impozite care, potrivit legislatiei
statului de resedinta, se aplica persoanelor care au incheiat contracte cu
statul trimitator sau cu persoana care actioneaza in numele acestuia si
obiectelor arendate ori inchiriate in acele cazuri in care, potrivit
legislatiei statului de resedinta, impunerile, taxele si impozitele nu sunt
percepute de la chirias sau de la cel care ia in arenda.
Art. 42
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta trebuie sa permita si sa protejeze libertatea de
comunicare a oficiului consular in toate scopurile oficiale. In comunicarea cu
guvernul, cu reprezentantele diplomatice si cu alte oficii consulare ale
statului trimitator, indiferent unde ar fi situate acestea, oficiul consular
poate beneficia de toate mijloacele adecvate, inclusiv de curierii diplomatici
si consulari, de valizele diplomatice si consulare si de mesajele codificate
sau cifrate.
Totusi, instalarea unui post radioemitator si utilizarea acestuia de catre
oficiul consular pot fi efectuate numai cu acordul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila.
Prin corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare
la oficiul consular si la functiile sale.
3. Toate coletele ce compun valiza consulara trebuie sa fie prevazute cu
semne exterioare vizibile, care sa indice caracterul lor, si pot contine numai
corespondenta oficiala si documente ori bunuri destinate exclusiv pentru
utilizarea oficiala.
4. Valiza diplomatica consulara nu poate sa fie deschisa si nici retinuta.
Totusi, in cazurile in care autoritatile competente ale statului de
resedinta au temeri serioase sa presupuna ca valiza contine alte bunuri, in
afara corespondentei, documentelor ori bunurilor enumerate la pct. 3 din
prezentul articol, acestea pot cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor
si a reprezentantului imputernicit al statului trimitator.
In acest caz, daca autoritatile statului trimitator refuza sa indeplineasca
aceasta cerinta, valiza se inapoiaza la locul de expediere.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial care sa ateste
statutul sau si numarul coletelor ce compun valiza consulara. Cu exceptia
cazurilor in care exista acordul statului de resedinta, curierul consular nu
poate fi nici cetatean al acestuia si nici persoana cu domiciliul in statul de
resedinta, daca nu este cetatean al statului trimitator.
In exercitarea functiilor sale curierul consular trebuie sa se afle sub
protectia statului de resedinta. El beneficiaza de inviolabilitate personala si
nu va fi supus nici arestarii, nici retinerii, sub orice forma.
6. Statul trimitator, reprezentanta sa diplomatica si oficiile consulare
pot numi curieri consulari ad-hoc. In asemenea cazuri, imunitatile prevazute la
pct. 5 din prezentul articol inceteaza in momentul depunerii la destinatie de
catre acest curier a valizei consulare ce i-a fost incredintata.
7. Valiza consulara poate fi incredintata capitanului navei sau
comandantului aeronavei, care se indreapta spre un port ori aeroport in care
este permis accesul. El trebuie sa poarte un document oficial, care indica
numarul de colete ce compun valiza consulara, insa nu este considerat curier
consular. De comun acord cu autoritatile locale, oficiul consular poate sa il
trimita pe unul dintre membrii sai sa preia valiza consulara in mod direct si
neingradit de la capitanul navei sau comandantul aeronavei.
Art. 43
Libertatea de deplasare
In masura in care aceasta nu contravine legilor si reglementarilor statului
de resedinta, referitoare la zonele in care accesul este interzis sau limitat
pentru considerente de siguranta nationala, membrilor oficiului consular si
membrilor lor de familie li se va permite sa se deplaseze liber pe teritoriul
statului de resedinta.
Art. 44
Taxe consulare
1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta,
taxe consulare, in conformitate cu legile si reglementarile statului
trimitator.
2. Sumele incasate in conformitate cu pct. 1 din prezentul articol sunt
scutite de orice fel de impozite, taxe si impuneri in statul de resedinta.
3. Statul de resedinta permite oficiului consular sa depuna sumele incasate
in acest mod in contul sau bancar oficial si sa le transfere in statul
trimitator in orice fel de valuta liber convertibila.
Art. 45
Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari
1. Functionarii consulari nu vor fi supusi arestarii sau retinerii
preventive decat in baza unei hotarari pronuntate de o instanta de judecata
competenta, in cazul savarsirii unei infractiuni grave.
2. Cu exceptia cazului prevazut la pct. 1 din prezentul articol,
functionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supusi vreunei alte forme de
limitare a libertatii lor personale decat in baza unei hotarari judecatoresti
definitive.
3. In cazul in care impotriva unui functionar consular se instituie o
procedura penala, acesta este obligat sa se prezinte in fata instantelor
judecatoresti competente. Totusi, procedura va fi desfasurata cu respectul
cuvenit functionarului consular, in virtutea pozitiei sale oficiale si, cu
exceptia cazului prevazut la pct. 1 din prezentul articol, in asemenea mod
incat sa nu stanjeneasca exercitarea functiilor consulare. Atunci cand, in
imprejurarile mentionate la pct. 1 din prezentul articol a devenit necesar ca
functionarul consular sa fie retinut, procedura de urmarire penala indreptata
impotriva lui trebuie sa fie indeplinita in termenul cel mai scurt posibil.
4. In cazul arestarii sau retinerii preventive a unui functionar consular
sau in cazul inceperii unei proceduri penale impotriva sa, statul de resedinta
va informa fara intarziere misiunea diplomatica sau oficiul consular al carui
membru este acesta.
Art. 46
Imunitatea de jurisdictie
1. Functionarii consulari si angajatii consulari nu pot fi chemati in fata
autoritatilor judiciare si administrative ale statului de resedinta pentru
actele indeplinite in exercitarea functiilor consulare.
2. Totusi, prevederile pct. 1 din prezentul articol nu se aplica in cazul
unei actiuni civile:
a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un functionar
consular sau un angajat consular, daca acesta nu a actionat, direct ori
indirect, ca mandatar al statului trimitator; sau
b) intentate de un tert pentru o paguba rezultand dintr-un accident cauzat
in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
Art. 47
Renuntarea la imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la imunitatea de jurisdictie a unui
membru al oficiului consular si a membrilor lui de familie. In toate cazurile,
renuntarea trebuie sa fie expresa si facuta in forma scrisa. Renuntarea la
imunitatea de jurisdictie pentru cauze civile nu inseamna renuntarea la
imunitate in ceea ce priveste executarea hotararii judecatoresti, pentru care
este necesara o renuntare distincta.
2. Daca functionarul consular sau o alta persoana care se bucura de
imunitate de jurisdictie in statul de resedinta in conformitate cu art. 46 si
49 din prezenta conventie intenteaza o actiune intr-o cauza in care ar
beneficia de imunitate, atunci acesta nu are dreptul sa faca trimitere la
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata in mod
direct de actiunea principala.
Art. 48
Imunitatea de jurisdictie a membrilor de familie
1. Prevederile art. 45 si 46 din prezenta conventie se aplica si membrilor
de familie ai functionarului consular, cu conditia ca ei sa aiba numai
cetatenia statului trimitator, sa nu aiba domiciliul in statul de resedinta si
sa nu practice o activitate comerciala pe teritoriul statului de resedinta.
2. Facilitatile, privilegiile si imunitatile acordate angajatilor consulari
si membrilor personalului de serviciu, in conformitate cu art. 46, 47 pct. 1,
art. 49, 51, 52 si 53 din prezenta conventie, se extind si asupra membrilor lor
de familie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta,
sa nu aiba domiciliul permanent in acest stat si sa nu practice o activitate
comerciala pe teritoriul acestuia.
Art. 49
Depunerea marturiei
1. Functionarul consular nu este obligat sa depuna marturie in fata
instantelor judecatoresti ori a altor autoritati competente ale statului de
resedinta.
2. Angajatul consular sau un membru al personalului de serviciu poate fi
citat in calitate de martor in desfasurarea de cauze judecatoresti sau
administrative. Angajatul consular sau un membru al personalului de serviciu nu
poate refuza sa depuna marturie, cu exceptia cazurilor mentionate la pct. 4 din
prezentul articol. Daca angajatul consular sau un membru al personalului de
serviciu refuza sa depuna marturie, impotriva acestuia nu poate fi aplicat nici
un fel de masuri de constrangere sau de pedepsire.
3. Organul statului de resedinta caruia ii sunt necesare marturiile
angajatului consular sau ale unui membru al personalului de serviciu trebuie sa
evite producerea de impedimente in indeplinirea functiilor acestora. Acesta
poate, cand acest lucru este posibil si cu acordul persoanelor respective, sa
obtina asemenea marturii la domiciliul lor sau la sediul oficiului consular ori
sa primeasca de la acestea marturii in forma scrisa.
4. Angajatii consulari sau membrii personalului oficiului consular nu sunt
obligati sa depuna marturie in problemele legate de exercitarea de catre ei a
functiilor lor ori sa prezinte corespondenta si documente oficiale referitoare
la atributiile lor. De asemenea, ei nu sunt obligati sa depuna marturie
explicativa privind legislatia statului trimitator.
5. Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
membrilor de familie ai membrilor oficiului consular.
Art. 50
Scutirea de prestatii obligatorii si de alte obligatii
1. Functionarii consulari, angajatii consulari, membrii personalului de
serviciu si membrii familiilor lor sunt scutiti in statul de resedinta de orice
fel de prestatii obligatorii. Aceasta prevedere nu se aplica persoanelor
mentionate in art. 59 din prezenta conventie.
2. Functionarii consulari, angajatii consulari, membrii personalului de
serviciu si membrii familiilor lor sunt scutiti de indeplinirea oricaror
obligatii prevazute de legile si reglementarile statului de resedinta
referitoare la inregistrare, obtinerea permisului de sedere si a altor
obligatii similare impuse strainilor. Aceasta prevedere nu se aplica
persoanelor mentionate in art. 59 din prezenta conventie.
Art. 51
Scutirea de taxe si impozite
1. Functionarii consulari, angajatii consulari, membrii personalului de
serviciu al oficiului consular, precum si membrii familiilor lor sunt scutiti
in statul de resedinta de orice impozite si taxe, nationale si locale.
2. Scutirile prevazute la pct. 1 din prezentul articol nu se aplica pentru:
a) impozitele indirecte incluse, de regula, in pretul marfurilor sau
serviciilor;
b) impozitele si taxele asupra bunurilor imobile personale situate in
statul de resedinta;
c) impozitele si taxele asupra unei succesiuni si bunurilor dobandite in
statul de resedinta, cu exceptia cazurilor prevazute in art. 55 din prezenta
conventie;
d) impozitele si taxele asupra veniturilor particulare obtinute din surse
in statul de resedinta, cu exceptia salariului;
e) impozitele si taxele pentru tranzactii, inclusiv impozitele de orice fel
aplicabile sau percepute in legatura cu asemenea tranzactii;
f) plata pentru servicii concrete.
3. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de plata tuturor
impozitelor percepute in statul de resedinta asupra salariilor primite de
acestia pentru indeplinirea obligatiilor lor de serviciu.
4. Membrii oficiului consular care folosesc personal in serviciul
particular, ale carui venituri nu sunt scutite in statul de resedinta de
impozitul pe venit, trebuie sa respecte prevederile legislatiei statului de
resedinta referitoare la sistemul de plata a impozitului pe venit de catre
aceste persoane.
5. Prevederile pct. 1 si 3 din prezentul articol nu se aplica persoanelor
mentionate in art. 59 din prezenta conventie.
Art. 52
Scutirea de control si taxe vamale
1. Statul de resedinta, in conformitate cu legislatia sa in vigoare,
permite importul si scuteste de plata oricaror taxe vamale, impozite si
impuneri legate de acestea, cu exceptia taxelor pentru depozitare, transport si
alte asemenea servicii:
a) obiectele destinate folosintei oficiale de catre oficiul consular,
inclusiv mobilier, aparatura, mijloace de transport;
b) obiectele destinate pentru instalarea si folosirea personala de catre
functionarul consular sau membrii familiei lui, inclusiv autoturismele
destinate folosintei lui personale ori utilizarii de catre membrii familiei
lui.
Scutirea de taxele si impozitele mentionate mai sus se aplica pentru toate
bunurile importate sau exportate pe intreaga perioada de sedere a acestuia in
statul de resedinta, in calitate de functionar consular.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu beneficiaza de
privilegiile si scutirile mentionate la pct. 1 din prezentul articol numai in
ceea ce priveste bunurile importate cu ocazia primei lor instalari.
3. Bagajul personal al functionarilor consulari si membrilor familiilor lor
este scutit de controlul vamal. Acesta poate fi controlat numai in cazul in
care sunt temeiuri serioase sa se presupuna ca acesta contine bunuri, altele
decat cele precizate la lit. b) a pct. 1 din prezentul articol ori bunuri al
caror import si export sunt interzise de legislatia statului de resedinta. Un
asemenea control trebuie sa se efectueze in prezenta functionarului consular in
cauza sau a unui membru al familiei acestuia.
4. Nici una dintre dispozitiile prezentului articol nu poate fi
interpretata ca autorizatie de import in statul de resedinta sau la exportul de
bunuri din acest stat, al caror import sau export este interzis de legile
statului de resedinta.
Art. 53
Scutirea de obtinere a permisului de munca
1. Membrii oficiului consular sunt scutiti, in ceea ce priveste exercitarea
atributiilor pentru statul trimitator, de orice fel de obligatii referitoare la
obtinerea permisului de munca, stabilite de legislatia statului de resedinta in
legatura cu angajarea in munca a strainilor.
2. Membrii personalului particular al functionarilor consulari si al
angajatilor consulari, daca acestia nu exercita in statul de resedinta nici o
alta activitate particulara in scopul obtinerii de venituri, sunt scutiti de
obligatiile indicate la pct. 1 din prezentul articol.
Art. 54
Scutirile privind asigurarile sociale
1. Cu exceptia cazurilor prevazute la pct. 3 din prezentul articol,
dispozitiile privind asigurarile sociale, in vigoare in statul de resedinta, nu
se aplica membrilor oficiului consular si nici membrilor familiilor lor, in
ceea ce priveste activitatea desfasurata de acestia pentru interesul statului
trimitator.
2. Scutirea prevazuta la pct. 1 din prezentul articol se aplica, de
asemenea, si membrilor personalului particular care se afla exclusiv in
serviciul membrilor oficiului consular, cu conditia:
a) ca ei sa nu fie cetateni ai statului de resedinta si sa nu domicilieze
permanent in acest stat;
b) ca lor sa li se aplice dispozitiile privind asigurarile sociale, in
vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
3. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane carora nu li se
aplica scutirile prevazute la pct. 2 din prezentul articol trebuie sa respecte
obligatiile impuse angajatorilor de dispozitiile privind asigurarile sociale,
in vigoare in statul de resedinta.
4. Scutirile prevazute la pct. 1 si 2 din prezentul articol nu ingradesc
participarea benevola la sistemul de asigurari sociale din statul de resedinta,
cu conditia ca o asemenea participare sa fie permisa de acest stat.
Art. 55
Bunurile succesorale ale unui membru al oficiului consular si ale membrilor
familiei lui
In cazul decesului unui membru al oficiului consular sau al unui membru al
familiei acestuia, statul de resedinta:
a) permite exportul bunurilor mobile ale decedatului, cu exceptia bunurilor
dobandite in statul de resedinta si al caror export era interzis la data
decesului acestuia;
b) nu percepe nici un fel de impozite nationale si locale asupra
succesiunii ori taxe succesorale asupra bunurilor mobile care se gasesc in
statul de resedinta exclusiv in legatura cu sederea in acest stat a celui
decedat, in calitate de membru al oficiului consular ori ca membru de familie
al acestuia.
Art. 56
Inceputul si sfarsitul imunitatilor si privilegiilor consulare
1. Fiecare membru al oficiului consular beneficiaza de imunitatile si
privilegiile prevazute in prezenta conventie de la data sosirii pe teritoriul
statului de resedinta, pe timpul deplasarii spre destinatia lui, iar daca
acesta se afla deja pe acest teritoriu, din momentul in care a trecut la
exercitarea obligatiilor sale in cadrul oficiului consular.
2. Membrii de familie ai unui membru al oficiului consular, precum si
membrii personalului particular beneficiaza de imunitatile si privilegiile
prevazute in prezenta conventie din momentul acordarii acestuia de imunitati si
privilegii in conformitate cu pct. 1 din prezentul articol sau din momentul
intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta ori din momentul cand ei au
devenit membri ai familiei lui sau membri ai personalului particular, in raport
de ceea ce a intervenit mai tarziu.
3. Cand functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, imunitatile
si privilegiile lui, precum si imunitatile si privilegiile unui membru al
familiei acestuia sau ale unui membru al personalului particular inceteaza, de
regula, din momentul in care persoana respectiva paraseste statul de resedinta
sau dupa expirarea unui termen rezonabil, in functie de care dintre momente
intervine mai intai, chiar in caz de conflict armat. In ceea ce priveste
persoanele mentionate la pct. 2 din prezentul articol, imunitatile si
privilegiile acestora inceteaza cand nu mai sunt membri ai familiei unui membru
al oficiului consular ori nu mai sunt in serviciul acestuia, cu mentiunea ca,
daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca statul de resedinta intr-un
termen rezonabil, imunitatile si privilegiile lor se mentin pana in momentul
plecarii.
4. Totusi, in ceea ce priveste faptele comise de functionarul consular sau
de angajatul consular in exercitarea functiilor lui, imunitatea de jurisdictie
continua sa existe fara limitare in timp.
5. In cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei
lui continua sa beneficieze de imunitatile si privilegiile acordate pana in
momentul parasirii statului de resedinta sau pana la expirarea unui termen
rezonabil pentru parasirea statului de resedinta, in functie de care dintre
momente intervine mai intai.
Art. 57
Asigurarea pentru daune provocate tertilor
Membrii oficiului consular trebuie sa respecte orice cerinte prevazute de
legislatia statului de resedinta referitoare la asigurarea de daune care pot fi
provocate tertilor in ceea ce priveste utilizarea oricarui mijloc de transport
rutier, oricarei nave sau aeronave.
Art. 58
Exercitarea functiilor consulare de catre reprezentanti ai personalului
diplomatic
1. Asupra reprezentantilor personalului diplomatic al misiunii diplomatice
a statului trimitator in statul de resedinta, care exercita functii consulare
in aceasta reprezentanta, se extind drepturile si obligatiile functionarilor
consulari prevazute in prezenta conventie.
2. Exercitarea de functii consulare de catre persoanele indicate la pct. 1
din prezentul articol nu priveaza aceste persoane de imunitatile si
privilegiile care le sunt acordate in virtutea statutului lor diplomatic.
Art. 59
Cetatenii statului de resedinta si alte persoane care domiciliaza in acest
stat
Membrii oficiului consular, cu exceptia functionarilor consulari, membrii
familiilor acestora care sunt cetateni ai statului de resedinta sau persoanele
care domiciliaza in acest stat, precum si membrii personalului particular
beneficiaza de facilitati, privilegii si imunitati, in masura in care acestea
le sunt acordate de statul de resedinta. Totusi, statul de resedinta trebuie
sa-si exercite jurisdictia asupra acestor persoane intr-un asemenea mod incat
sa nu provoace obstacole in exercitarea functiilor de catre oficiul consular.
Art. 60
Respectarea legilor si reglementarilor statului de resedinta
1. Toate persoanele carora, potrivit prezentei conventii, li se acorda
privilegii si imunitati sunt obligate, fara a aduce atingere privilegiilor si
imunitatilor lor, sa respecte legile si reglementarile statului de resedinta si
sa nu se amestece in treburile interne ale acestuia.
2. Localurile consulare nu trebuie sa fie folosite in scopuri incompatibile
cu exercitarea functiilor consulare.
3. Prevederea pct. 2 din prezentul articol nu exclude posibilitatea
amplasarii cancelariilor si a altor organe sau institutii in parti ale cladirii
unde exista spatii consulare, cu conditia ca aceste spatii alocate unor
asemenea cancelarii sa fie separate de spatiile de care se foloseste oficiul
consular. In aceasta situatie, cancelariile indicate nu sunt parte a spatiilor
consulare, potrivit prezentei conventii.
CAP. 3
Regimul aplicabil functionarilor consulari onorifici si oficiilor consulare
conduse de acestia
Art. 61
Dispozitii generale referitoare la facilitatile, privilegiile si
imunitatile functionarilor consulari onorifici
1. Prevederile art. 16, 18, 20, art. 24 pct. 1, art. 26 pct. 1, 2 si 3,
art. 29 pct. 1, art. 35, 36, 37, 42, 43, 44 si ale art. 60 pct. 2 si 3 se
aplica oficiilor consulare conduse de functionarii consulari onorifici. In
afara de aceasta, facilitatile, privilegiile si imunitatile unor asemenea
oficii consulare sunt reglementate de art. 62, 63, 64 si 65.
2. Prevederile art. 45 pct. 4, art. 46, 47, art. 49 pct. 4, art. 56 si ale
art. 60 pct. 1 se aplica functionarilor consulari onorifici. In afara de
aceasta, facilitatile, privilegiile si imunitatile unor asemenea functionari
consulari sunt reglementate de art. 66, 67, 68, 69 si 70.
3. Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie nu sunt
acordate membrilor familiei functionarului consular onorific sau angajatului
consular care lucreaza intr-un oficiu consular condus de un functionar consular
onorific.
4. Schimbul de valize consulare intre doua oficii consulare, conduse de
functionari consulari onorifici si care sunt situate in state diferite, nu se
va efectua fara acordul respectivelor doua state de resedinta.
Art. 62
Protectia localurilor consulare
Statul de resedinta este obligat sa ia toate masurile necesare pentru
protectia spatiilor consulare ale oficiului consular condus de un functionar
consular onorific fata de orice atac ori producerea de prejudicii si pentru preintampinarea
oricarei tulburari a linistii oficiului consular sau atingerea demnitatii
oficiului consular.
Art. 63
Scutirea de impozite a localurilor consulare
1. Localurile consulare ale unui oficiu consular condus de un functionar
consular onorific sunt scutite de orice impozite, impuneri si taxe nationale si
locale, cu exceptia celor care reprezinta plata efectuarii de servicii
concrete.
2. Scutirea de impozite despre care se mentioneaza la pct. 1 din prezentul
articol nu se aplica acelor impuneri, taxe si impozite care, potrivit
legislatiei statului de resedinta, trebuie achitate de persoana care a incheiat
un contract cu statul trimitator.
Art. 64
Inviolabilitatea arhivei si a documentelor consulare
Arhiva consulara si documentele oficiului consular condus de un functionar
consular onorific sunt inviolabile in orice moment si indiferent de locul unde
s-ar afla, cu conditia ca acestea sa fie pastrate separat de alte acte oficiale
si documente, inclusiv de corespondenta personala a sefului oficiului consular
si a oricarei alte persoane care lucreaza cu acesta, precum si de materialele,
cartile si documentele referitoare la profesia si ocupatia lor.
Art. 65
Scutirea de taxe vamale
Statul de resedinta, actionand in conformitate cu propria sa legislatie,
permite importul si scuteste de plata tuturor taxelor vamale si a impozitelor,
precum si a impunerilor legate de acestea (cu exceptia cheltuielilor pentru
pastrare, transport si alte servicii similare) urmatoarele bunuri, cu conditia
ca acestea sa fie destinate folosintei oficiale a oficiului consular condus de
un functionar consular onorific: stemele, drapelele oficiale, emblemele,
stampilele si matritele, cartile, materialul tiparit oficial, mobilierul de
cancelarie, echipamentul de cancelarie si alte bunuri similare obtinute de
oficiul consular din statul trimitator sau la cerintele acestuia din urma.
Art. 66
Procedura penala
Daca impotriva unui functionar consular onorific se introduce o actiune
penala, aceasta persoana trebuie sa se prezinte in fata autoritatilor
competente. Totusi, in timpul instrumentarii cauzei, acestuia trebuie sa i se
acorde respectul conferit de pozitia sa oficiala, iar, cu exceptia cazurilor in
care el este arestat sau retinut, nu trebuie sa fie obstructionat in
indeplinirea functiilor sale consulare. Cand apare necesitatea retinerii unui
functionar consular onorific, urmarirea judiciara impotriva lui trebuie sa fie
inceputa in cel mai scurt timp posibil.
Art. 67
Protectia functionarului consular onorific
Statul de resedinta este obligat sa acorde functionarului consular onorific
protectia cuvenita pozitiei sale oficiale.
Art. 68
Scutirea de inregistrare pentru straini si de obtinere a permisului de
sedere
Functionarul consular onorific, cu exceptia celui care practica in statul
de resedinta o activitate profesionala sau comerciala, in scopul obtinerii de
venituri personale, este scutit de orice fel de obligatii impuse de legislatia
statului de resedinta in legatura cu inregistrarea strainilor si obtinerea
permisului de sedere.
Art. 69
Scutirea fiscala
Functionarul consular onorific este scutit de orice fel de impozite,
impuneri si taxe pentru indemnizatiile si salariul pe care acesta le primeste
de la statul trimitator pentru exercitarea functiilor consulare.
Art. 70
Scutirea de prestatii personale si impuneri
Statul de resedinta trebuie sa scuteasca functionarii consulari onorifici
de orice prestatii de munca si/sau impuse de stat, indiferent de natura lor,
precum si de obligatii militare precum: rechizitiile, contributiile militare si
incartiruirea militara.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 71
Intrarea in vigoare si termenul de valabilitate
1. Prezenta conventie intra in vigoare in cea de-a 30-a zi de la data
primirii ultimei notificari scrise privind indeplinirea de catre partile
contractante a procedurilor interne necesare pentru intrarea acesteia in
vigoare.
2. Fiecare parte contractanta poate denunta prezenta conventie prin
transmiterea pe canale diplomatice celeilalte parti contractante a unei
notificari scrise privind o asemenea intentie. Prezenta conventie va ramane in
vigoare pana la expirarea termenului de 6 luni de la data primirii unei
asemenea notificari.
3. De la data intrarii in vigoare a prezentei conventii, in relatiile
dintre Romania si Federatia Rusa isi inceteaza aplicarea Conventia consulara
dintre Republica Socialista Romania si Uniunea Republicilor Sovietice
Socialiste, semnata la Bucuresti la 14 martie 1972.
Semnata la Moscova la 4 iulie 2003, in doua exemplare originale, fiecare in
limbile romana si rusa, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Romania,
Mircea Geoana,
ministrul afacerilor externe
Pentru Federatia Rusa,
Igor Ivanov,
ministrul afacerilor externe