LEGE
Nr. 335 din 29 noiembrie 2005
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 55/2005 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de
conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care
efectueaza transporturi rutiere
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1101 din 7 decembrie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 55 din 1 septembrie 2005 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea
perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor
vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere, adoptata in temeiul art. 1
pct. III.2 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 799 din 2
septembrie 2005, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 1, titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale
conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere si organizarea
timpului de munca al lucratorilor mobili in transportul rutier de marfuri si
persoane"
2. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica transporturilor rutiere publice
si in cont propriu, de marfuri si de persoane, care se efectueaza, integral sau
partial, pe drumurile publice din Romania."
3. La articolul I punctul 3, literele k), l) si m) ale articolului 2 vor
avea urmatorul cuprins:
"k) cartela tahografica - cartela de memorie destinata a fi utilizata
la un tahograf digital; aceste cartele permit identificarea de catre tahograful
digital a detinatorului cartelei sau a grupului caruia ii apartine detinatorul,
precum si descarcarea si stocarea datelor. Cartela tahografica are o
valabilitate de 5 ani si se elibereaza de autoritatea competenta.
O cartela tahografica poate fi de unul dintre urmatoarele tipuri:
1. cartela agentului economic autorizat - cartela eliberata unui producator
de tahografe digitale, unui fabricant de autovehicule sau unui agent economic
autorizat sa monteze, sa repare, sa regleze si sa verifice tahografe digitale.
Aceasta cartela identifica detinatorul si permite incercarea si etalonarea
aparatului de control si/sau descarcarea datelor din aparat;
2. cartela conducatorului auto - cartela eliberata unui anumit conducator
auto. Aceasta cartela identifica conducatorul auto si permite stocarea datelor
privind activitatea acestuia;
3. cartela de control - cartela eliberata organismului de control abilitat
prin legislatia in vigoare. Aceasta cartela identifica organismul de control
si, eventual, persoana care efectueaza controlul si permite accesul la datele
stocate in memoria tahografului digital sau a cartelelor conducatorilor auto
pentru citirea, imprimarea si/sau descarcarea datelor;
4. cartela intreprinderii - cartela eliberata proprietarului sau
detinatorului autovehiculului echipat cu un tahograf digital. Aceasta cartela
identifica intreprinderea si permite afisarea, descarcarea si imprimarea
datelor stocate in tahograful digital blocat de intreprindere;
l) lucrator mobil - orice angajat al unei intreprinderi care efectueaza
transporturi rutiere publice si/sau in cont propriu si face parte din
personalul implicat efectiv in operatiuni de transport rutier. Cursantii si
stagiarii implicati efectiv in operatiuni de transport rutier sunt considerati
lucratori mobili;
m) timp de munca al lucratorului mobil - perioada, cuprinsa intre inceputul
si sfarsitul lucrului, in care lucratorul mobil este implicat efectiv in
operatiuni de transport rutier si isi exercita functiile si atributiile si
perioada in care acesta este la dispozitia angajatorului, neputand dispune
liber de timpul sau, fiind obligat sa ramana la locul de munca;".
4. La articolul I, dupa punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 7^1,
cu urmatorul cuprins:
"7^1. Partea introductiva a articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 9
Intreprinderile care efectueaza transport rutier public sau in cont propriu
au urmatoarele obligatii:>>".
5. La articolul I punctul 9, litera g) a articolului 9 va avea urmatorul
cuprins:
"g) sa tina evidenta timpului de munca al lucratorilor mobili, sa
pastreze aceste evidente pentru o perioada de 2 ani si sa elibereze
lucratorilor mobili, la cerere, copii de pe aceste evidente cu privire la
timpul de munca."
6. La articolul I punctul 10, literele a) si b) ale articolului 9^1 vor
avea urmatorul cuprins:
"a) sa respecte timpul de munca, asa cum este stabilit prin prezenta
ordonanta;
b) in cazul celor care lucreaza pentru mai multi angajatori, sa furnizeze
in scris informatii corecte angajatorilor cu privire la timpul de munca
lucrat."
7. La articolul I punctul 11, litera b) a alineatului (1) al articolului 13
va avea urmatorul cuprins:
"b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei au obligatia de a
verifica, prin organele de control abilitate, cel putin 1% din totalul zilelor
lucrate anual de conducatorii vehiculelor si lucratorii mobili care fac
obiectul prezentei ordonante. Metodologia de control se va dispune printr-un
ordin comun al celor doi ministri;".
8. La articolul I punctul 12, literele l) si m) ale articolului 15 vor avea
urmatorul cuprins:
"l) lipsa, la sediul intreprinderii, a inregistrarilor sau a
registrelor de evidenta privind timpul de munca al lucratorilor mobili;
m) neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a inregistrarilor
pentru ultimii 2 ani sau a registrelor de evidenta privind timpul de munca al
lucratorilor mobili pentru ultimii 2 ani;".
9. La articolul I, dupa punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 13^1,
cu urmatorul cuprins:
"13^1. La articolul 16, literele a), b), c), d), g) si h) ale alineatului
(1) vor avea urmatorul cuprins:
<<Art. 16
(1) Contraventiile prevazute la art. 15 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cea de la lit. a), cu amenda de la 4.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON),
aplicabila operatorului de transport rutier;
b) cele de la lit. b) si n), cu amenda de la 3.500 lei (RON) la 4.000 lei
(RON), aplicabila operatorului de transport rutier;
c) cele de la lit. c), g) si h), cu amenda de la 1.500 lei (RON) la 2.000
lei (RON), aplicabila operatorului de transport rutier;
d) cele de la lit. d) si i), cu amenda de la 2.000 lei (RON) la 2.500 lei
(RON), aplicabila operatorului de transport rutier;
..........................................................................
g) cele de la lit. j) si k), cu amenda de la 3.500 lei (RON) la 4.000 lei
(RON), aplicabila operatorului de transport rutier sau conducatorului auto,
dupa caz;
h) cele de la lit. l) si m), cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 3.500 lei
(RON), aplicabila operatorului de transport rutier.>>"
10. La articolul I punctul 16, articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Contraventiile prevazute in prezenta ordonanta se constata si se
sanctioneaza de catre personalul cu atributii de inspectie si control din
cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. si/sau de catre personalul cu
atributii de control din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei."
11. La articolul I, dupa punctul 19 se introduce un nou punct, punctul
19^1, cu urmatorul cuprins:
"19^1. Dupa articolul 21^1 se introduce un nou articol, articolul
21^2, cu urmatorul cuprins:
<<Art. 21^2
Toate cheltuielile privind dotarea cu tahografe digitale sunt deductibile
la calculul impozitului pe profit.>>"
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU