LEGE Nr. 329
din 14 iulie 2006
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 31 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 123 din 1 septembrie 2005 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi
drepturile conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 19 septembrie 2005, cu
următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I, înaintea
punctului 1 se introduc trei noi puncte cu următorul cuprins:
„- La articolul 1,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Opera de creaţie intelectuală este recunoscută şi
protejată, independent de aducerea la cunoştinţa publică, prin simplul fapt al
realizării ei, chiar în formă nefinalizată.»
- La articolul
3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) In cazurile expres prevăzute de lege, pot
beneficia de protecţia acordată autorului persoanele juridice şi persoanele
fizice, altele decât autorul.»
- La articolul 4,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Când opera a fost adusă la cunoştinţa publică sub
formă anonimă sau sub un pseudonim care nu permite identificarea autorului,
dreptul de autor se exercită de persoana fizică sau juridică ce o face publică
având consimţământul autorului, atât timp cât acesta nu îşi dezvăluie
identitatea.»"
2. La articolul I punctul 4, articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Prin reproducere, în sensul prezentei legi, se înţelege realizarea, integrală sau
parţială, a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect,
temporar ori permanent, prin orice mijloc şi sub orice formă, inclusiv
realizarea oricărei înregistrări sonore sau audiovizuale a unei opere, precum
şi stocarea permanentă ori temporară a acesteia cu mijloace electronice."
3. La articolul I punctul 5, alineatul (3) al
articolului 144 va avea următorul
cuprins:
„(3) Remuneraţia echitabilă
prevăzută la alin. (2) nu se datorează în cazul în care împrumutul este
realizat prin bibliotecile
instituţiilor de învăţământ şi prin bibliotecile publice cu acces
gratuit."
4. La articolul I punctul 6, alineatul (5) al
articolului 144 va avea următorul
cuprins:
„(5) Dreptul de împrumut nu se epuizează odată cu prima
vânzare sau cu primul transfer de drept de proprietate asupra originalului ori
a copiilor unei opere, pe piaţă, efectuat sau consimţit de titularul de
drepturi."
5. La articolul I punctul
7, literele b) şi c) ale articolului 145 vor avea următorul cuprins:
,,b) originalelor sau copiilor operelor de design ori
de artă aplicată, utilizate pentru realizarea produselor de consum;
c) originalelor sau copiilor operelor, realizate în scopul comunicării publice ori pentru a căror utilizare
există un contract;".
6. La articolul I punctul
8, alineatul (1) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Se consideră comunicare publică orice comunicare a unei opere, realizată
direct sau prin orice mijloace tehnice, făcută într-un loc deschis publicului
sau în orice loc în care se adună un număr de persoane care depăşeşte cercul
normal al membrilor unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, inclusiv
reprezentarea scenică, recitarea sau orice altă modalitate publică de execuţie
ori de prezentare directă a operei, expunerea publică a operelor de artă
plastică, de artă aplicată, fotografică şi de arhitectură, proiecţia publică a
operelor cinematografice şi a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de
artă digitală, prezentarea într-un loc public, prin intermediul înregistrărilor
sonore sau audiovizuale, precum şi prezentarea într-un loc public, prin
intermediul oricăror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se
consideră publică orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fără
fir, realizată prin punerea la dispoziţie publicului, inclusiv prin internet
sau alte reţele de calculatoare, astfel încât oricare dintre membrii publicului
să poată avea acces la aceasta din orice loc sau în
orice moment ales în mod individual."
7. La articolul I punctul 9, articolul 151 va avea următorul cuprins:
„Art. 151. - In sensul prezentei legi, prin radiodifuzare
se înţelege:
a) emiterea unei opere de către un organism de
radiodifuziune ori de televiziune, prin orice mijloc ce serveşte la propagarea
fără fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor, ori a reprezentării acestora,
inclusiv comunicarea ei publică prin satelit, în scopul recepţionării de către
public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentării
acesteia, prin fir, prin cablu, prin fibră optică sau prin orice alt procedeu
similar, cu excepţia reţelelor de calculatoare, în scopul recepţionării ei de
către public."
8. La articolul I, după
punctul 9 se introduc opt noi puncte, punctele 91-98, cu următorul cuprins:
„91. Articolul 152 va avea următorul cuprins:
«Art. 152. - Prin retransmiterea prin
cablu, în sensul prezentei legi, se înţelege
retransmiterea simultană, nealterată şi integrală, de către un operator, prin
mijloacele prevăzute la art. 151 lit. b) sau printr-un sistem de difuzare prin unde ultrascurte,
pentru recepţionarea de către public, a unei transmisii iniţiale, cu sau fără
fir, inclusiv prin satelit, de servicii de programe de radiodifuziune sau de
televiziune, destinate recepţionării de către public.»
92. La
articolul 21, alineatele (1), (3), (4) şi (5) vor avea următorul cuprins:
«Art. 21. - (1) Autorul unei opere originale de artă
grafică sau plastică ori al unei opere fotografice beneficiază de un drept de
suită, reprezentând dreptul de a încasa o cotă din preţul net de vânzare obţinut
la orice revânzare a operei, ulterioară primei înstrăinări de către autor,
precum şi dreptul de a fi informat cu privire la locul unde se află opera sa.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) In sensul prezentei legi, copiile operelor
originale de artă sau fotografice, care au fost făcute într-un număr limitat de
către însuşi autorul lor sau cu aprobarea acestuia, sunt considerate opere de
artă originale.
(4) Suma datorată în temeiul alin. (1) se calculează
conform următoarelor cote, fără a putea depăşi 12.500 euro sau contravaloarea
în lei:
a) de la 300 la 3.000 euro - 5%;
b) de la 3.000,01 la 50.000 euro - 4%;
c) de la 50.000,01 la 200.000 euro - 3%;
d) de la 200.000,01 la 350.000 euro - 1%;
e) de la 350.000,01 la 500.000 euro - 0,5%;
f) peste 500.000 euro - 0,25%.
(5) Vânzătorul trebuie să îi comunice autorului
informaţiile prevăzute la alin. (1), în termen de două luni de la data
vânzării, răspunzând de reţinerea procentelor sau cotelor din preţul de
vânzare, fără adăugarea altor taxe, şi de plata către autor a sumei datorate
conform prevederilor alin. (4).»
93. Articolul 22
va avea următorul cuprins:
«Art. 22. - Proprietarul sau posesorul unei opere este
dator să permită accesul autorului operei şi să o pună la dispoziţie acestuia,
dacă acest fapt este necesar pentru exercitarea dreptului său de autor şi cu
condiţia ca prin aceasta să nu se aducă atingere unui interes legitim al
proprietarului sau al posesorului. In acest caz, proprietarul sau posesorul
poate pretinde autorului operei o garanţie suficientă pentru securitatea
operei, asigurarea acesteia la o sumă ce reprezintă valoarea pe piaţă a
originalului, precum şi o remuneraţie corespunzătoare.»
94. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
«Art. 23. - (1) Proprietarul originalului unei opere nu
are dreptul să o distrugă înainte de a o oferi autorului ei la preţul de cost
al materialului.
(2) Dacă nu este posibilă returnarea originalului,
proprietarul va permite autorului să facă o copie a operei, într-o manieră
corespunzătoare.
(3) In cazul unei structuri arhitecturale, autorul
are numai dreptul de a face fotografii ale operei şi de a solicita
proprietarului trimiterea reproducerii proiectelor.»
95. La articolul 24, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Dacă opera este creată, într-o perioadă de timp,
în părţi, serii, volume şi în orice alte forme de dezvoltare creativă, termenul
de protecţie va fi calculat, potrivit alin. (1), pentru fiecare dintre aceste
componente.»
96. La articolul
25, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Persoana care, după încetarea protecţiei dreptului
de autor, aduce la cunoştinţa publică, în mod legal, pentru prima oară, o operă
nepublicată înainte beneficiază de protecţia echivalentă cu cea a drepturilor
patrimoniale ale autorului. Durata protecţiei acestor drepturi este de 25 ani,
începând din momentul în care a fost adusă pentru prima oară la cunoştinţa
publică în mod legal.»
97. La articolul
26, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«Art. 26. - (1) Durata drepturilor patrimoniale asupra
operelor aduse la cunoştinţa publică în mod legal, sub pseudonim sau fără
indicarea autorului, este de 70 de ani de la data aducerii la cunoştinţa
publică a acestora.»
98. La articolul 33 alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins:
«e) reproducerile specifice realizate de bibliotecile
accesibile publicului, de instituţiile de învăţământ sau de muzee ori de către
arhive, care nu sunt realizate în scopul obţinerii unui avantaj comercial sau economic, direct ori indirect;»".
9. La articolul I punctul
10, litera e) a alineatului (2) al articolului 33 va avea următorul cuprins:
,,e) de opere, în beneficiul persoanelor cu handicap,
care sunt direct legate de acel handicap şi în limita cerută de handicapul
respectiv."
10. La articolul I punctul
12, articolul 34 va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Nu constituie o încălcare a dreptului
de autor, în sensul prezentei legi, reproducerea unei opere fără consimţământul
autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu
condiţia ca opera să fi fost adusă anterior la cunoştinţa publică, iar
reproducerea să nu contravină utilizării normale a operei şi să nu îl
prejudicieze pe autor sau pe titularul drepturilor de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza înregistrări
sonore sau audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor
exprimate grafic, precum şi pentru aparatele concepute pentru realizarea de
copii, în situaţia prevăzută la alin. (1), se va plăti o remuneraţie
compensatorie stabilită prin negociere, conform prevederilor prezentei
legi."
11. La articolul I, după punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 121, cu următorul cuprins:
„121. La
articolul 35, după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu
următorul cuprins:
«d) dacă rezultatul transformării este o prezentare
rezumativă a operelor în scop didactic, cu menţionarea autorului.»"
12. La articolul I punctul
13, alineatul (2) al articolului 37 va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru supravegherea utilizării repertoriului
propriu de către terţi, organismele de gestiune colectivă pot monitoriza prin
orice mijloace activitatea utilizatorilor, fără a fi necesară autorizarea
acestora şi fără plată, putând solicita în acest scop şi informaţii de interes
public, deţinute, potrivit legii, de instituţiile publice competente."
13. La articolul I, punctul
14 va avea următorul cuprins:
„14. Articolul 38 va avea
următorul cuprins:
«Art. 38. - (1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere către un organism de radiodifuziune sau de
televiziune dă dreptul acestuia să înregistreze opera pentru nevoile propriilor
emisiuni, în scopul realizării, o singură dată, a radiodifuzării autorizate. In
cazul unei noi radiodifuzări a operei astfel înregistrate, este necesară o nouă
autorizare din partea autorilor, în schimbul unei remuneraţii care nu poate
face obiectul unei renunţări. Dacă în termen de 6 luni de la prima
radiodifuzare nu se solicită această autorizare, înregistrarea trebuie
distrusă.
(2) In cazul înregistrărilor temporare ale unor opere
realizate prin mijloace proprii de organismele de radiodifuziune sau de
televiziune pentru propriile emisiuni, conservarea acestor înregistrări în
arhivele oficiale este permisă în cazul în care prezintă o valoare documentară
deosebită.»"
14. La articolul I punctul
15, alineatul (1) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Contractul de cesiune a drepturilor
patrimoniale trebuie să prevadă drepturile patrimoniale transmise şi să
menţioneze, pentru fiecare dintre acestea, modalităţile de utilizare, durata şi
întinderea cesiunii, precum şi remuneraţia titularului dreptului de autor.
Absenţa oricăreia dintre aceste prevederi dă dreptul părţii interesate de a
cere rezilierea contractului."
15. La articolul I, după punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 151, cu următorul cuprins:
„151. La
articolul 46, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
«(3) Persoana care comandă opera are dreptul să denunţe
contractul dacă opera nu îndeplineşte condiţiile stabilite. In caz de denunţare
a contractului, sumele încasate de autor îi rămân acestuia. Dacă, în vederea
creării unei opere care a făcut obiectul unui contrat de comandă, s-au executat
lucrări pregătitoare, autorul are dreptul la
restituirea cheltuielilor efectuate.»"
16. La articolul I punctul
16, alineatul (5) al articolului 56 va avea următorul cuprins:
„(5) In cazul în care editorul intenţionează să
distrugă copiile operei, rămase în stoc după o perioadă de 2 ani de la data
publicării, şi dacă în contract nu se prevede o altă perioadă, acesta este
obligat să le ofere mai întâi autorului."
17. La articolul I, după
punctul 16 se introduc patru noi puncte, punctele 161 -164, cu următorul cuprins:
„161. La articolul 57, alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
«(2) Dacă o ediţie pregătită este distrusă total,
datorită forţei majore, înainte de a fi pusă în circulaţie, editorul este
îndreptăţit să pregătească o ediţie nouă, iar autorul va avea drept de
remuneraţie numai pentru una dintre aceste ediţii.
(3) Dacă o ediţie pregătită este distrusă parţial,
datorită forţei majore, înainte de a fi pusă în circulaţie, editorul este
îndreptăţit să reproducă, fără plata remuneraţiei către autor, numai atâtea
copii câte au fost distruse.»"
162. La
articolul 58, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«Art. 58. - (1) Prin contractul de reprezentare
teatrală ori de execuţie muzicală titularul dreptului de autor cedează unei
persoane fizice sau juridice dreptul de a reprezenta ori de a executa în public
o operă actuală sau viitoare, literară, dramatică, muzicală,
dramatico-muzicală, coregrafică ori o pantomimă, în schimbul unei remuneraţii,
iar cesionarul se obligă să o reprezinte ori să o execute în condiţiile
convenite.»
163. La
articolul 59, alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:
«(3) Intreruperea reprezentărilor sau execuţiilor timp
de 2 ani consecutivi, dacă nu s-a prevăzut un alt termen prin contract, dă dreptul autorului de a
solicita rezilierea contractului şi daune pentru
neexecutare, potrivit dreptului comun.
(4) Beneficiarul unui contract de reprezentare teatrală
sau de execuţie muzicală nu îl poate ceda unui terţ, organizator de spectacole,
fără consimţământul scris al autorului sau al reprezentantului său, în afară de
cazul cesiunii concomitente, totală sau parţială, a acestei activităţi.»
164. La articolul
65, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«Art. 65. - (1) Regizorul sau, după caz, realizatorul
operei audiovizuale este persoana fizică care, în contractul cu producătorul,
îşi asumă conducerea creării şi realizării operei audiovizuale, în calitate de
autor principal.»"
18. La articolul I, după punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 191, cu următorul cuprins:
„191. La articolul 73, litera c) va avea următorul cuprins:
«c) distribuirea şi închirierea originalului sau ale
copiilor, sub orice formă, ale unui program pentru calculator.»"
19. La articolul I punctul
20, alineatul (2) al articolului 73 va avea următorul cuprins:
„(2) Prima vânzare a copiei
unui program pentru calculator pe piaţa internă de către titularul drepturilor
sau cea făcută cu consimţământul acestuia epuizează dreptul exclusiv de
autorizare a distribuirii acestei copii pe piaţa internă."
20. La articolul I, după
punctul 20 se introduc patru noi puncte,
punctele 201-204, cu
următorul cuprins:
„201. La
articolul 79, litera a) va avea următorul cuprins:
«a) nu pot fi utilizate în alte scopuri decât la
realizarea interoperabilităţii programului pentru calculator, creat
independent;».
202. La
articolul 84, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«Art. 84. - (1) Studiile şi proiectele de arhitectură
şi urbanism expuse în apropierea şantierului operei de arhitectură, precum şi
construcţia realizată după acestea trebuie să poarte scris numele autorului, la
loc vizibil, dacă prin contract nu s-a convenit altfel.»
203. La
articolul 87, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Dacă numele autorului figurează pe exemplarul
original al fotografiei, el trebuie să fie menţionat şi pe reproduceri.»
204. La
articolul 88, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«Art. 88. - (1) Utilizarea unei opere care conţine un
portret necesită consimţământul persoanei reprezentate în acest portret.
Autorul, proprietarul sau posesorul acesteia nu are dreptul să o reproducă sau
să o utilizeze fără consimţământul persoanei reprezentate sau al succesorilor acesteia, timp de 20 de ani după moartea
persoanei reprezentate.»"
21. La articolul I punctul
21, litera g) a articolului 98 va avea următorul cuprins:
,,g) radiodifuzarea şi comunicarea publică ale
interpretării sau ale execuţiei sale, cu excepţia cazului în care interpretarea
ori execuţia a fost deja fixată sau radiodifuzată;".
22. La articolul I, după
punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 211, cu următorul cuprins:
„211. La
articolul 98 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, litera g1), cu următorul
cuprins:
«g1) în situaţia
specificată la lit. g) au dreptul numai la remuneraţie echitabilă;»".
23. La articolul I punctul 22, alineatul (2) al articolului 98 va avea următorul cuprins:
„(2) In sensul prezentei legi, se consideră fixare încorporarea sunetelor,
imaginilor ori a sunetelor şi imaginilor sau a reprezentării digitale a
acestora pe suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea
publică a lor, cu ajutorul unui dispozitiv."
24. La articolul I, punctul
26 va avea următorul cuprins:
„26. La articolul 105, literele a) şi f) ale
alineatului (1) vor avea următorul cuprins:
«a) reproducerea prin orice mijloc şi sub orice formă a
propriilor înregistrări sonore;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
f) radiodifuzarea şi comunicarea publică a propriilor
înregistrări sonore, cu excepţia celor publicate în scop comercial, caz în care
are dreptul doar la remuneraţie echitabilă;»".
25. La articolul I, după punctul 27 se introduce un nou punct, punctul 271, cu următorul cuprins:
„271. La articolul 1063 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
«a) reproducerea prin orice mijloc şi sub orice formă a
propriilor înregistrări audiovizuale;»".
26. La articolul I punctul
29, articolul 107 va avea următorul cuprins:
„Art. 107. - (1) Autorii operelor susceptibile de a fi
reproduse prin înregistrări sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport,
precum şi cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori
indirect, în condiţiile prevăzute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreună cu
editorii, producătorii şi cu artiştii interpreţi sau executanţi, după caz, la o
remuneraţie compensatorie pentru copia privată, conform art. 34 alin. (2).
Dreptul la remuneraţia compensatorie pentru copia privată nu poate face
obiectul unei renunţări din partea beneficiarilor.
(2) Remuneraţia compensatorie pentru copia privată se
plăteşte de fabricanţii şi/sau importatorii de suporturi de aparate, prevăzute
la art. 34 alin. (2), indiferent dacă procedeul folosit este unul analogic sau
digital.
(3) Importatorii şi fabricanţii de suporturi şi
aparate, prevăzute la art. 34 alin. (2), sunt obligaţi să se înscrie la Oficiul
Român pentru Drepturile de Autor, în Registrul Naţional al Copiei Private, şi
pot desfăşura activităţile respective de import sau de producţie numai după
obţinerea de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a certificatului de
înregistrare. Acest certificat se eliberează de Oficiul Român pentru Drepturile
de Autor, pe baza dovezilor privind obiectul de activitate declarat legal şi a
Certificatului unic de înregistrare la registrul comerţului, în termen de 5
zile de la depunerea acestora.
(4) Lista suporturilor şi a aparatelor pentru care se
datorează remuneraţia compensatorie pentru copia privată, precum şi cuantumul
acestei remuneraţii se negociază din 3 în 3 ani, dacă una dintre părţi o cere,
în cadrul unor comisii constituite din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectivă, care funcţionează pentru câte o categorie de
drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri
asociative mandatate de fabricanţii şi importatorii de suporturi şi aparate,
numit de respectivele structuri asociative, şi câte un reprezentant al primilor
3 fabricanţi şi importatori majori de suporturi şi aparate, stabiliţi pe baza
cifrei de afaceri şi a cotei de piaţă din domeniul respectiv, cu condiţia ca
acestea să fie declarate în acest scop la Oficiul Român pentru Drepturile de
Autor pe propria răspundere, pe de altă parte.
(5) In vederea iniţierii negocierilor potrivit
procedurilor prevăzute la art. 131 alin. (2) -(4), organismele de gestiune
colectivă sau structurile asociative ale fabricanţilor şi importatorilor de
suporturi şi aparate vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o
cerere conţinând lista suporturilor şi aparatelor, cerere ce va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, prin decizie a
directorului general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor, precum şi cuantumurile remuneraţiilor ce urmează să fie
negociate. Lista se elaborează în mod distinct pentru aparatele şi suporturile
din domeniul sonor şi audiovizual şi pentru aparatele şi suporturile din
domeniul grafic şi se negociază în două comisii.
(6) Remuneraţiile sunt procentuale şi se calculează
la valoarea în vamă, în cazul importatorilor, şi, respectiv, la valoarea fără
TVA, cu ocazia punerii în circulaţie a produselor de către producători, şi se
plăteşte în luna următoare importului sau datei de facturare.
(7) Remuneraţiile negociate de părţi sunt procentuale
şi sunt datorate pentru aparatele şi suporturile prevăzute la art. 34 alin.
(2), inclusiv pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 şi suporturi digitale.
(8) Remuneraţia compensatorie pentru copia privată
reprezintă o cotă procentuală din valoarea specificată la alin. (6), după cum
urmează:
a) coli de hârtie pentru copiator, format A4: 0,1%;
b) alte suporturi: 3%;
c) pentru aparate: 0,5%.
(9) Negocierile pentru stabilirea listei aparatelor şi
suporturilor pentru care se datorează remuneraţia compensatorie se convoacă de
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 15 zile de la publicarea
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a cererii de negociere, şi se desfăşoară potrivit procedurilor
prevăzute la art. 1312."
27. La articolul I punctul 30, articolul 1071 va avea următorul cuprins:
„Art. 1071. -
Remuneraţia compensatorie pentru copia privată se colectează de către un organism
de gestiune colector unic pentru operele reproduse după înregistrări sonore şi
audiovizuale şi de către un alt organism de gestiune colector unic pentru
operele reproduse de pe hârtie, în condiţiile prevăzute la art. 133 alin.
(6)-(8). Cele două organisme de gestiune colectivă, cu atribuţii de colector
unic, sunt desemnate prin obţinerea votului majorităţii organismelor de
gestiune colectivă beneficiare, la prima convocare, sau prin obţinerea celui
mai mare număr de voturi la o a doua convocare, indiferent de numărul celor
prezenţi. Organismele de gestiune colectivă desemnate prin vot vor depune la
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost
desemnate. In termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, Oficiul Român
pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului
general, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."
28. La articolul I, punctul
31 va avea următorul cuprins: „31. La alineatul (1)
al articolului 1072, litera c) se abrogă."
29. La articolul I, după punctul 31 se introduce un nou punct, punctul 311, cu următorul cuprins:
„311. La articolul 1072, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
«(11) In cazul copiilor înregistrate, prin procedeu analogic, pe hârtie, remuneraţia se împarte
în mod egal între autori şi editori. Sumele cuvenite editorilor se repartizează
acestora numai prin asociaţiile de editori, pe baza unui protocol încheiat
între acestea, conţinând criteriile de repartiţie şi procentele cuvenite
fiecărei asociaţii. Pot participa la negocierea protocolului de repartizare
numai asociaţiile de editori care îndeplinesc condiţiile stabilite prin decizie
a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor.»"
30. La articolul I punctul
34, litera b) a articolului 113 va avea următorul cuprins:
„b) reproducerea prin orice mijloc şi sub orice formă a
propriilor emisiuni şi servicii de programe de radiodifuziune sau de
televiziune fixate pe orice fel de suport, indiferent dacă au fost transmise prin fir sau fără fir, inclusiv prin cablu
sau satelit;".
31. La articolul I punctul
36, alineatul (1) al articolului 118 va avea următorul cuprins:
„Art. 118. - (1) In cazul în care semnalele purtătoare
de emisiuni sau de servicii de programe sunt difuzate sub o formă codificată,
introducerea lor în lanţul de comunicare este considerată comunicare publică,
dacă dispozitivul de decodificare a emisiunii este pus la dispoziţia publicului
de către organismul respectiv sau cu consimţământul său."
32. La articolul I punctul
38, alineatul (2) al articolului 121 va avea următorul cuprins:
„(2) Cuantumul remuneraţiei privind drepturile de autor
şi drepturile conexe se stabileşte printr-o metodologie negociată între organismele
de gestiune colectivă a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe şi
structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor
prevăzute la art. 131 şi 1311, cu excluderea de la calcul a programelor a căror retransmitere prin cablu este obligatorie conform legii."
33. La articolul I, după
punctul 39 se introduc două noi puncte, punctele 391 şi 392, cu următorul cuprins:
„391. La articolul 1222, litera b) a alineatului (2) va avea următorul cuprins:
«b) reutilizare: orice formă de punere la dispoziţia publicului a totalităţii sau a unei
părţi substanţiale a conţinutului bazei de date, evaluată calitativ sau
cantitativ, prin distribuirea de copii, prin închiriere sau sub alte forme,
inclusiv prin punerea la dispoziţia publicului a conţinutului bazei, astfel
încât oricine să poată avea acces la aceasta în locul şi la momentul alese în
mod individual. Prima vânzare pe piaţa internă a unei copii a bazei de date de
către titularul dreptului sui-generis sau cu consimţământul acestuia epuizează dreptul de a controla
revânzarea acestei copii.»
392. La articolul 1223, alineatele (1)-(4) vor avea următorul cuprins:
«Art. 1223. - (1)
Fabricantul unei baze de date, care este pusă la dispoziţia publicului prin
orice modalitate, nu poate împiedica utilizarea legitimă a acesteia prin
extragerea sau reutilizarea de părţi nesubstanţiale din conţinutul său, oricare
ar fi scopul utilizării. In cazul în care utilizatorul legitim este autorizat
să extragă sau să reutilizeze numai o parte a bazei de date, dispoziţiile
prezentului alineat se aplică acestei părţi.
(2) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care
este pusă la dispoziţia publicului în orice modalitate, nu poate efectua acte
care intră în conflict cu utilizarea normală a acestei baze de date sau care
lezează în mod nejustificat interesele legitime ale fabricantului bazei de
date.
(3) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care
este pusă la dispoziţia publicului în orice modalitate, nu poate să aducă
prejudicii titularilor unui drept de autor sau conex care se referă la opere ori la prestaţii conţinute în această bază
de date.
(4) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care
este pusă la dispoziţia publicului prin orice modalitate, poate, fără
autorizarea fabricantului bazei de date, să extragă sau să reutilizeze o parte
substanţială a conţinutului acesteia:
a) în cazul în care extragerea se face în scopul
utilizării private a conţinutului unei baze de date neelectronice;
b) în cazul în care extragerea se face în scopul
utilizării pentru învăţământ sau pentru cercetare ştiinţifică, cu condiţia
indicării sursei şi în măsura justificată de scopul necomercial urmărit;
c) în cazul în care se face o extragere sau
reutilizare având ca scop apărarea ordinii publice şi a siguranţei naţionale
ori în cadrul unor proceduri administrative sau jurisdicţionale.»"
34. La articolul I punctul 40, alineatul (5) al
articolului 1223 va avea următorul
cuprins:
„(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al
unei părţi dintr-o bază de date poate efectua, fără consimţământul autorului
acesteia, orice act de reproducere, distribuire, comunicare publică sau
transformare, necesar utilizării normale şi accesului la baza de date sau la o
parte din aceasta."
35. La articolul I punctul 41, litera b) a
alineatului (1) al articolului 1232
va avea următorul cuprins:
,,b) dreptul de comunicare publică a operelor, cu
excepţia operelor muzicale, şi a prestaţiilor artistice în domeniul
audiovizual;".
36. La articolul I punctul 42, litera c) a
articolului 1251 va avea următorul
cuprins:
,,c) categoriile de utilizatori şi categoriile de
persoane fizice şi juridice care au obligaţii de plată a remuneraţiilor
compensatorii pentru copia privată către titularii de drepturi;".
37. La articolul I, după
punctul 42 se introduc două noi puncte, punctele 421 şi 422, cu următorul cuprins:
„421. La
articolul 126, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Repertoriul menţionat la
alin. (1) lit. b) se depune în regim de bază de date, protejat potrivit legii,
în format scris şi electronic, stabilit prin decizie a directorului general, şi
conţine cel puţin numele autorului, numele titularului de drepturi, titlul
operei, elementele de identificare a artiştilor interpreţi şi executanţi, a
fonogramelor sau videogramelor.»
422. La
articolul 127 alineatul (1), litera f) va avea următorul cuprins:
«f) regulile aplicabile repartizării drepturilor
colectate, proporţional cu utilizarea reală a repertoriului titularilor de
drepturi, privind repartizarea drepturilor colectate pentru care nu se poate
stabili repartizarea reală, precum şi regulile privind regimul sumelor
nerepartizate sau nerevendicate;»".
38. La articolul I punctul 43, articolul 1291 va avea următorul cuprins:
„Art. 1291. - In cazul
gestiunii colective obligatorii, dacă un titular nu este asociat la niciun
organism, competenţa revine organismului din domeniu cu cel mai mare număr de
membri. Revendicarea de către titularii de drepturi nereprezentaţi a sumelor
cuvenite se poate face în termen de 3 ani de la data notificării. După acest
termen, sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit
hotărârii adunării generale, cu excepţia cheltuielilor
de administrare."
39. La articolul I, punctul
44 va avea următorul cuprins: „44. La alineatul (1) al articolului 130,
literele c) şi h) vor avea următorul cuprins:
«c) să încheie, în numele titularilor de drepturi care
le-au acordat mandat sau pe baza convenţiilor încheiate cu organisme similare
din străinătate, contracte generale cu organizatorii de spectacole, cu
utilizatorii care desfăşoară activităţi de comunicare publică, cu organismele
de radiodifuziune ori de televiziune sau cu distribuitorii de servicii de programe prin cablu, având ca obiect autorizarea de
utilizare a repertoriului protejat;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
h) să ceară utilizatorilor sau intermediarilor acestora
comunicarea de informaţii şi transmiterea documentelor necesare pentru
determinarea cuantumului remuneraţiilor pe care le colectează, precum şi
informaţii privind operele utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, în
vederea repartizării acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au
obligaţia să furnizeze, în format scris şi electronic, în termen de 10 zile de
la solicitare, informaţiile şi documentele solicitate, sub semnătura
reprezentantului legal şi ştampilate;»".
40. La articolul I, punctul
46 va avea următorul cuprins: „46. Articolul
1311 va avea următorul
cuprins:
«Art. 1311. - (1) Metodologia se negociază de către organismele de gestiune colectivă cu
reprezentanţii prevăzuţi la art. 131 alin. (2) lit. b), ţinându-se seama de
următoarele criterii principale:
a) categoria titularilor de drepturi, membri sau
nemembri, şi domeniul pentru care se poartă negocierea;
b) categoria de utilizatori pe care îi reprezintă la
negocieri structurile asociative sau ceilalţi utilizatori desemnaţi să
negocieze;
c) repertoriul, confirmat de Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor, gestionat de organismul de
gestiune colectivă, pentru membrii proprii, precum şi pentru membrii altor
organisme străine similare, în baza contractelor de reprezentare;
d) proporţia utilizării repertoriului gestionat de un
organism de gestiune colectivă;
e) proporţia utilizărilor pentru care utilizatorul a
îndeplinit obligaţiile de plată prin contracte directe cu titularii de
drepturi;
f) veniturile obţinute de utilizatori din activitatea
care utilizează repertoriul ce face obiectul negocierii;
g) în cazul în care nu există
venituri se va folosi practica europeană în domeniu;
h) practica europeană privind rezultatele negocierilor
dintre utilizatori şi organismele de gestiune colectivă.
(2) Organismele de gestiune colectivă pot solicita de
la aceeaşi categorie de utilizatori remuneraţii forfetare sau procentuale,
raportate la veniturile obţinute de utilizatori din activitatea în cadrul
căreia se utilizează repertoriul, cum ar fi: radiodifuzare, retransmitere prin
cablu sau comunicare publică, ţinând cont de practica europeană privind
rezultatele negocierilor dintre utilizatori şi organismele de gestiune
colectivă. Pentru activitatea de radiodifuzare, remuneraţiile procentuale se
vor stabili diferenţiat, direct proporţional cu ponderea utilizării
repertoriului gestionat colectiv în această activitate, iar în lipsa
veniturilor, în funcţie de cheltuielile ocazionate de utilizare.
(3) Remuneraţiile forfetare sau procentuale, prevăzute
la alin. (2), pot fi solicitate numai dacă şi în măsura în care sunt utilizate
opere pentru care drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se află
în termenele de protecţie prevăzute de lege.
(4) In cazul în care gestiunea colectivă este
obligatorie conform prevederilor art. 1231, metodologiile se negociază fără a se ţine seama de criteriile
prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e), repertoriile fiind considerate repertorii
extinse.»"
41. La articolul I punctul
47, alineatele (3), (4), (5) şi (9) ale articolului 1312 vor avea următorul cuprins:
„(3) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat, pentru iniţierea procedurii de arbitraj
efectuate de către arbitri, în următoarele situaţii:
a) entităţile care alcătuiesc o parte ce urmează să
participe la negociere nu au putut conveni asupra punctului de vedere comun ce
trebuie prezentat celeilalte părţi;
b) cele două părţi aflate în negociere nu au putut
conveni o formă unică a metodologiei în termenul prevăzut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectivă nu au putut
conveni încheierea unui protocol de repartizare a remuneraţiilor şi de
stabilire a comisionului datorat colectorului unic.
(4) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen
de 5 zile de la solicitarea arbitrajului, convoacă părţile în vederea
desemnării, prin tragere la sorţi, a 5 arbitri titulari, care vor constitui
completul de arbitraj, şi a 3 arbitri de rezervă. Aceştia din urmă îi vor înlocui,
în ordinea tragerii la sorţi, pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea
arbitrilor prin tragere la sorţi se face şi în cazul absenţei părţilor
convocate.
(5) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen
de 5 zile de la data desemnării arbitrilor, convoacă la sediul său arbitrii
desemnaţi şi părţile, în vederea constituirii completului de arbitraj.
Completul de arbitraj stabileşte: onorariul brut, prin negociere cu părţile,
primul termen, dar nu mai târziu de 5 zile, precum şi locul arbitrajului şi
informează părţile.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(9) In termen de 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii arbitrale, părţile pot face apel împotriva acesteia la
instanţa Curţii de Apel Bucureşti, care se va pronunţa asupra cauzei în complet
civil. Hotărârea arbitrală este executorie de drept până la pronunţarea
soluţiei cu privire la menţinerea sau modificarea metodologiilor. Soluţia
Curţii de Apel Bucureşti este definitivă şi irevocabilă, se comunică Oficiului
Român pentru Drepturile de Autor şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, pe cheltuiala Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor, prin decizie a directorului general, emisă în termen de 5 zile de la data comunicării."
42. La articolul I punctul
50, alineatele (1), (2) şi (7) ale articolului 133 vor avea următorul cuprins:
„Art. 133. - (1) Colectarea sumelor datorate de
utilizatori sau de alţi plătitori se face de organismul de gestiune colectivă
al cărui repertoriu se utilizează.
(2) In situaţia în care există mai multe organisme de
gestiune colectivă pentru acelaşi domeniu de creaţie, iar drepturile gestionate
sunt din categoria celor prevăzute la art. 1232, organismele beneficiare stabilesc,
printr-un protocol care se depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala acestora, următoarele:
a) criteriile repartizării între organisme a
remuneraţiei;
b) organismul de gestiune colectivă care urmează să
fie numit dintre acestea, prin decizie a directorului general al Oficiului
Român pentru Drepturile de Autor, drept colector în domeniul titularilor de
drepturi în cauză;
c) modalitatea de evidenţiere
şi justificare a cheltuielilor privind acoperirea reală a costurilor de
colectare ale organismului de gestiune colector.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(7) Organismul de gestiune colectivă, care este
colector unic, are obligaţia să elibereze autorizarea prin licenţă neexclusivă,
în formă scrisă, în numele tuturor organismelor de gestiune colectivă
beneficiare, şi să asigure transparenţa activităţilor de colectare, precum şi a
costurilor aferente în raporturile cu organismele de gestiune colectivă
beneficiare. Acestea au obligaţia de a sprijini activitatea de colectare."
43. La articolul I punctul
51, alineatul (2) al articolului 134 va avea următorul cuprins:
„(2) Gestiunea colectivă se exercită potrivit
următoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele şi regulile de colectare
a remuneraţiei şi a altor sume de la utilizatori şi cele de repartizare a acestora între titularii de
drepturi, precum şi cele privind alte aspecte mai importante ale gestiunii
colective trebuie să fie luate de membri, în cadrul adunării generale, potrivit statutului;
b) comisionul datorat de titularii de drepturi, care
sunt membri ai unui organism de gestiune colectivă, pentru acoperirea
cheltuielilor de funcţionare a acestuia, prevăzute la art. 127 alin. (1) lit.
i), cumulat cu comisionul datorat organismului de gestiune colectivă care este
colector unic, potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) lit. c) şi alin. (4),
nu poate fi mai mare de 15% din sumele colectate anual;
c) în lipsa unei hotărâri exprese a adunării
generale, sumele colectate de un organism de gestiune colectivă nu pot fi
utilizate în scopuri comune, altele decât acoperirea costurilor reale ale
colectării şi repartizării către membri a sumelor cuvenite; adunarea generală
poate decide ca maximum 15% din sumele colectate să poată fi utilizate în
scopuri comune şi numai în limita obiectului de activitate;
d) sumele colectate de un organism de gestiune
colectivă se repartizează individual titularilor de drepturi, proporţional cu
utilizarea repertoriului fiecăruia, în termen de maximum 6 luni de la data
colectării; titularii de drepturi pot pretinde plata sumelor colectate nominal
sau a celor a căror repartizare nu presupune o documentare specială în termen
de 30 de zile de la data colectării;
e) comisionul datorat de titularii de drepturi se reţine acestora din sumele cuvenite fiecăruia, după
calcularea repartiţiei individuale;
f) sumele rezultate din plasamentele remuneraţiilor
nerevendicate şi nerepartizate, aflate în depozite bancare sau obţinute din
alte operaţiuni efectuate în limita obiectului de activitate, precum şi cele
obţinute cu titlu de prejudicii sau daune ca urmare a încălcării drepturilor de
autor ori conexe se cuvin şi se repartizează titularilor de drepturi şi nu pot
constitui venituri ale organismului de gestiune colectivă;
g) remuneraţiile negociate pentru drepturile conexe
nu pot depăşi o treime din remuneraţiile negociate pentru drepturile de autor
cu aceeaşi categorie de utilizatori."
44. La articolul I, punctul
52 va avea următorul cuprins:
„52. La articolul 134, după alineatul (2) se introduc două noi alineate,
alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
«(3) Remuneraţiile încasate de organismele de gestiune
colectivă nu sunt şi nu pot fi asimilate veniturilor acestora.
(4) In exercitarea mandatului, în condiţiile prezentei legi, organismelor de gestiune colectivă nu li
se transferă sau nu li se transmit drepturi de autor şi drepturi conexe ori
utilizarea acestora.»"
45. La articolul I punctul
55, litera j) a alineatului (1) şi alineatul (2) ale articolului 138 vor avea
următorul cuprins:
,,j) efectuează contra cost, pe cheltuiala
inculpaţilor, în cazul în care s-a dovedit vinovăţia, constatări
tehnico-ştiinţifice cu privire la caracterul original al produselor purtătoare
de drepturi de autor sau de drepturi conexe, la solicitarea organelor de
cercetare penală;
(2) Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc tarifele
operaţiunilor ce pot fi efectuate de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
contra cost. Contravaloarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. j) se va
include în cheltuielile de judecată."
46. La articolul I punctul
58, alineatele (1) şi (2) ale articolului 1384 vor avea următorul cuprins:
„Art. 1384. - (1) Pe
lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor funcţionează un corp de arbitri,
format din 20 de membri, numiţi din 3 în 3 ani, prin ordin al ministrului
coordonator al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor. Desemnarea celor 20
de membri se face prin tragere la sorţi de către directorul general al
Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, în prezenţa candidaţilor, care sunt
propuşi de organismele de gestiune colectivă, de structurile asociative ale
utilizatorilor şi de societăţile publice de radiodifuziune şi de televiziune.
Candidaţii propuşi trebuie să aibă pregătire juridică şi minimum 10 ani de
activitate în domeniul dreptului civil. Propunerile se depun la Oficiul Român
pentru Drepturile de Autor, împreună cu o prezentare a candidatului propus şi
cu acceptul scris al acestuia, incluzând informaţii privind modalităţile de
convocare.
(2) Arbitrii nu au calitatea de salariaţi ai Oficiului
Român pentru Drepturile de Autor şi au dreptul la un onorariu pentru
participarea la arbitrajul metodologiilor de colectare a drepturilor gestionate
de organismele de gestiune colectivă, în condiţiile prevăzute de prezenta
lege."
47. La articolul I punctul 60, alineatul (5) al
articolului 1385 va avea următorul
cuprins:
„(5) Dispoziţiile alin. (4) nu se aplică în cazul
operelor protejate, puse la dispoziţia publicului, conform clauzelor
contractuale convenite între părţi, astfel încât oricine din public să poată
avea acces la acestea în orice loc şi în orice moment, alese, în mod
individual."
48. La articolul I punctul
61, alineatele (2) şi (3) ale articolului 1387 vor avea următorul cuprins:
„(2) In cadrul unei acţiuni
referitoare la încălcarea drepturilor protejate de prezenta lege şi ca răspuns
la o cerere justificată a solicitantului, instanţa are dreptul să solicite
furnizarea informaţiilor privind originea şi reţelele de distribuţie a
mărfurilor sau a serviciilor care aduc atingere unui drept prevăzut de prezenta
lege, fie de la făptuitor, fie de la orice altă persoană care:
a) a deţinut în scop comercial mărfuri-pirat;
b) a utilizat în scop comercial servicii prin care
încalcă drepturile protejate de prezenta lege;
c) a furnizat, în scop comercial, produse sau
servicii utilizate în activităţi prin care se încalcă drepturile prevăzute de
prezenta lege;
d) a fost indicată, de oricare dintre persoanele
prevăzute la lit. a), b) sau c), ca fiind implicată în producerea, realizarea,
fabricarea, distribuirea sau închirierea mărfurilor-pirat ori a
dispozitivelor-pirat de control al accesului sau în furnizarea produselor ori
serviciilor prin care se încalcă drepturile protejate de prezenta lege.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) cuprind, după
caz:
a) numele şi adresa producătorilor, fabricanţilor,
distribuitorilor, furnizorilor şi ale celorlalţi deţinători anteriori ai
mărfurilor, dispozitivelor sau ai serviciilor, inclusiv ale transportatorilor,
precum şi ale angrosiştilor destinatari şi ale vânzătorilor cu amănuntul;
b) informaţii privind cantităţile produse, fabricate,
livrate sau transportate, primite ori comandate, precum şi preţul obţinut
pentru mărfurile, dispozitivele sau serviciile
respective."
49. La articolul I punctul
62, alineatele (11) şi (19) ale articolului 139 vor avea următorul cuprins:
„(11) Pentru adoptarea măsurilor prevăzute la alin.
(3), (6) şi (10), sub rezerva asigurării protecţiei informaţiilor
confidenţiale, instanţele judecătoreşti vor pretinde reclamantului să furnizeze
orice element de probă, accesibil în mod rezonabil, pentru a dovedi cu
suficientă certitudine că s-a adus atingere dreptului său ori că o astfel de
atingere este iminentă. Se consideră ca reprezentând element de probă suficient
numărul de copii ale unei opere sau ale oricărui alt obiect protejat, la
aprecierea instanţei de judecată. In acest caz, instanţele judecătoreşti pot să
ceară reclamantului să depună o cauţiune suficientă pentru a asigura
compensarea oricărui prejudiciu care ar putea fi suferit de pârât.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(19) Guvernul României, prin Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor, sprijină elaborarea, de către asociaţiile şi organizaţiile
profesionale, a codurilor de conduită la nivel comunitar, destinate să
contribuie la asigurarea respectării drepturilor prevăzute de prezenta lege, în
special în ceea ce priveşte utilizarea codurilor ce permit identificarea
fabricantului, aplicate pe discuri optice. De asemenea, Guvernul României
sprijină transmiterea către Comisia Europeană a proiectelor codurilor de
conduită la nivel naţional sau comunitar şi a evaluărilor referitoare la aplicarea
acestora."
50. La articolul I punctul 63, articolul 1392 va avea următorul cuprins:
„Art. 1392. - Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 30.000
lei următoarele fapte:
a) încălcarea prevederilor art. 21;
b) încălcarea prevederilor art. 88 si 89;
c) încălcarea prevederilor art. 107 alin. (3) şi (7);
d) nerespectarea de către utilizatori a prevederilor art. 130 lit. h);
e) fixarea, fără autorizarea sau consimţământul
titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege, a interpretărilor sau a
execuţiilor artistice ori a programelor de radiodifuziune sau de
televiziune."
51. La articolul I punctul 65, articolul 1394 va avea următorul cuprins:
„Art. 1394. - (1)
Constituie contravenţie, dacă nu reprezintă infracţiune, şi se sancţionează cu
amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei şi cu confiscarea mărfurilor-pirat sau a
dispozitivelor-pirat de control al accesului fapta persoanelor juridice sau a
persoanelor fizice autorizate de a permite accesul în spaţiile, la echipamentele,
la mijloacele de transport, la bunurile sau la serviciile proprii, în vederea
săvârşirii de către o altă persoană a unei contravenţii sau infracţiuni
prevăzute de prezenta lege.
(2) Cu aceeaşi amendă se sancţionează şi fapta
operatorilor economici care încalcă obligaţia prevăzută la art. 145 alin. (3).
(3) Pentru repetarea săvârşirii faptelor prevăzute la
alin. (1) şi (2), care au avut ca rezultat săvârşirea infracţiunilor prevăzute
la art. 1396 în
termen de un an, organul constatator aplică şi sancţiunea complementară a
închiderii unităţii."
52. La articolul I punctul
67, alineatele (1), (2) şi (5) ale articolului
1396 vor avea următorul cuprins:
Art. 1396. - (1)
Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 al 5 ani sau cu
amendă următoarele fapte:
a) realizarea, în scopul distribuirii, fără a se
urmări direct sau indirect un avantaj material, cu orice mijloace şi în orice
mod, de mărfuri-pirat;
b) plasarea mărfurilor-pirat sub un regim vamal
definitiv de import sau de export, sub un regim vamal suspensiv ori în zone
libere;
c) orice altă modalitate de introducere a
mărfurilor-pirat pe piaţa internă.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă oferirea, distribuirea, deţinerea ori
depozitarea sau transportul, în scopul distribuirii de mărfuri-pirat, precum şi
deţinerea acestora în scopul utilizării prin comunicare publică la punctele de
lucru ale persoanelor juridice.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă promovarea de mărfuri-pirat prin
orice mijloc şi în orice mod, inclusiv prin utilizarea anunţurilor publice ori
a mijloacelor electronice de comunicare sau prin expunerea ori prezentarea
către public a listelor sau a cataloagelor de produse."
53. La articolul I punctul 68, articolul 1397 va avea următorul cuprins:
„Art. 1397. - Refuzul de a declara provenienţa mărfurilor-pirat ori a dispozitivelor-pirat de
control al accesului, utilizate pentru serviciile de programe cu acces
condiţionat, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu
amendă."
54. La articolul I punctul 69, articolul 1398 va avea următorul cuprins:
„Art. 1398. -
Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu
amendă punerea la dispoziţia publicului, inclusiv prin internet sau prin alte
reţele de calculatoare, fără consimţământul titularilor de drepturi, a operelor
sau a produselor purtătoare de drepturi conexe ori de drepturi sui-generis ale fabricanţilor de baze
de date ori a copiilor acestora, indiferent de suport, astfel încât publicul să
le poată accesa în orice loc sau în orice moment ales
în mod individual."
55. La articolul I punctul 70, articolul 1399 va avea următorul cuprins:
„Art. 1399. -
Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu
amendă reproducerea neautorizată pe sisteme de calcul a programelor pentru
calculator în oricare dintre următoarele modalităţi: instalare, stocare, rulare
sau executare, afişare ori transmitere în reţea internă."
56. La articolul I punctul
71, alineatul (1) al articolului 140 va avea următorul cuprins:
„Art. 140. - (1) Constituie
infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la o lună la 2 ani sau cu amendă
următoarele fapte comise fără autorizarea sau consimţământul titularului
drepturilor recunoscute de prezenta lege:
a) reproducerea operelor sau a produselor purtătoare de drepturi conexe;
b) distribuirea, închirierea sau importul pe piaţa
internă a operelor ori a produselor purtătoare de drepturi conexe, altele decât
mărfurile-pirat;
c) comunicarea publică a operelor sau a produselor
purtătoare de drepturi conexe;
d) radiodifuzarea operelor sau a produselor
purtătoare de drepturi conexe;
e) retransmiterea prin cablu a operelor sau a
produselor purtătoare de drepturi conexe;
f) realizarea de opere derivate;
g) fixarea, în scop comercial, a interpretărilor sau
a execuţiilor artistice ori a programelor de radiodifuziune sau de televiziune;
h) încălcarea prevederilor art. 134."
57. La articolul I punctul
72, alineatele (1) şi (2) ale articolului 1411 vor avea următorul cuprins:
„Art. 1411. - (1) Producerea, importul, distribuirea, deţinerea, instalarea, întreţinerea sau
înlocuirea, în mod ilicit, a
dispozitivelor de control al accesului, fie originale, fie pirat, utilizate
pentru serviciile de programe cu acces condiţionat constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la 2 la 5 ani sau cu amendă.
2) Fapta persoanei care se racordează fără drept sau
care racordează fără drept o altă persoană la servicii de programe cu acces
condiţionat constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni
la 3 ani sau cu amendă."
58. La articolul I punctul
73, articolul 143 va avea următorul cuprins:
„Art. 143. - (1) Constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă fapta persoanei
care, fără drept, produce, importă, distribuie sau închiriază, oferă, prin
orice mod, spre vânzare sau închiriere, ori deţine, în vederea comercializării,
dispozitive ori componente care permit neutralizarea măsurilor tehnice de
protecţie sau care prestează servicii care conduc la neutralizarea măsurilor
tehnice de protecţie sau care neutralizează aceste măsuri tehnice de protecţie,
inclusiv în mediul digital.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă fapta persoanei care, fără a
avea consimţământul titularilor de drepturi şi ştiind sau trebuind să ştie că
astfel permite, facilitează, provoacă sau ascunde o încălcare a unui drept
prevăzut în prezenta lege:
a) înlătură în scop comercial, de pe opere sau de pe
alte produse protejate, ori modifică pe acestea orice informaţie sub formă
electronică privind regimul drepturilor de autor sau al drepturilor conexe
aplicabil;
b) distribuie, importă în scopul distribuirii,
radiodifuzează ori comunică public sau pune la dispoziţie publicului, astfel
încât să poată fi accesate, în orice loc şi în orice moment, alese în mod
individual, fără drept, prin intermediul tehnicii digitale, opere sau alte
produse protejate, pentru care informaţiile existente sub formă electronică,
privind regimul drepturilor de autor sau al drepturilor conexe, au fost
înlăturate ori modificate fără autorizaţie."
59. La articolul I, după punctul 73 se introduce un nou punct, punctul 731, cu următorul cuprins:
„731. La articolul 1431, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
«(3) De prevederile alin. (1) beneficiază şi persoanele
care au comis infracţiuni prevăzute la art. 1399, 140 şi 141, în condiţiile în care se recuperează prejudiciul
constatat.»"
60. La articolul I punctul 74, alineatul (2) al articolului 145 va avea următorul cuprins:
„(2) Constatarea infracţiunilor prevăzute la art. 1396 alin. (6), art. 1398, 1399 şi 143 se face şi de către Inspectoratul General pentru
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiilor, iar a celor prevăzute la art. 1396, 1398
şi 1411 se poate
face şi de către Jandarmeria Română, în condiţiile prevăzute de art. 214 din
Codul de procedură penală."
61. La articolul I punctul
76, articolul 147 va avea următorul cuprins:
„Art. 147. - Persoanele fizice sau juridice străine, titulare ale drepturilor de autor sau ale drepturilor
conexe, beneficiază de protecţia prevăzută prin convenţiile, tratatele şi
acordurile internaţionale la care România este parte, iar în lipsa acestora
beneficiază de un tratament egal cu cel al cetăţenilor români, cu condiţia ca
aceştia să beneficieze, la rândul lor, de tratament similar în statele
respective."
62. La articolul I, după punctul 78 se introduce un nou punct, punctul 781, cu următorul cuprins:
„781. La articolul 150, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Sumele datorate autorilor, ca urmare a utilizării
operelor lor, beneficiază de aceeaşi protecţie ca şi salariile şi nu pot fi
urmărite decât în aceleaşi condiţii. Aceste sume sunt supuse impozitării
conform legislaţiei fiscale în materie.»"
63. Articolul III va avea
următorul cuprins:
„Art. III. - In termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, entităţile care au fost implicate în negocieri pot iniţia
procedurile pentru stabilirea unor noi metodologii privind remuneraţiile
cuvenite titularilor de drepturi şi au obligaţia să trimită câte 3 nominalizări
pentru constituirea corpului de arbitri prevăzut la art. 1384. Până la aprobarea metodologiilor
negociate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică
metodologiile în vigoare."
64. Articolul V va
avea următorul cuprins:
„Art. V. - Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificările şi completările
ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin legea de aprobare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU