LEGE Nr. 324
din 14 iulie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si
sanctionarea tuturor formelor de discriminare
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 626 din 20 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 431
din 2 septembrie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
48/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege orice
deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă,
naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare
sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV,
apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are
ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau
exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic,
economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii
publice."
2. La articolul 2, după
alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
„(9) Comportamentul discriminatoriu prevăzut la alin.
(1) -(5) atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz, în
condiţiile legii."
3. Articolul 191 va avea următorul cuprins:
„Art. 191. -
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, denumit în continuare Consiliul, este autoritatea de stat în
domeniul discriminării, autonomă, cu personalitate juridică, aflată sub control
parlamentar şi totodată garant al respectării şi aplicării principiului
nediscriminării, în conformitate cu legislaţia internă în vigoare şi cu
documentele internaţionale la care România este parte."
4. Articolul 193 va avea următorul cuprins:
„Art. 193. - (1) Consiliul este responsabil
cu aplicarea şi controlul respectării prevederilor
prezentei legi în domeniul său de activitate, precum şi în ceea ce priveşte
armonizarea dispoziţiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative
care contravin principiului nediscriminării.
(2) Consiliul elaborează şi
aplică politici publice în materia nediscriminării. In acest sens, Consiliul va
consulta autorităţile publice, organizaţiile neguvernamentale, sindicatele şi
alte entităţi legale care urmăresc protecţia drepturilor omului sau care au un
interes legitim în combaterea discriminării."
5. La articolul 194 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Consiliul îşi exercită competenţele la sesizarea
unei persoane fizice sau juridice ori din oficiu."
6. După articolul 194 se introduc şase noi articole, articolele 195-1910, cu următorul cuprins:
„Art. 195. - (1)
Persoana care se consideră discriminată poate sesiza Consiliul în termen de un
an de la data săvârşirii faptei sau de la data la care putea să ia cunoştinţă
de săvârşirea ei.
(2) Consiliul soluţionează sesizarea prin hotărâre a
Colegiului director prevăzut la art. 198 alin. (1).
(3) Prin cererea introdusă potrivit alin. (1),
persoana care se consideră discriminată are dreptul să solicite înlăturarea
consecinţelor faptelor discriminatorii şi restabilirea situaţiei anterioare
discriminării.
(4) Colegiul director al Consiliului dispune măsurile
specifice constatării existenţei discriminării, cu citarea obligatorie a
părţilor. Citarea se poate face prin orice mijloc care asigură confirmarea
primirii. Neprezentarea părţilor nu împiedică soluţionarea sesizării.
(5) Acţiunea de investigare întreprinsă de Colegiul
director se desfăşoară la sediul instituţiei sau în alt loc stabilit de acesta.
(6) Persoana interesată are obligaţia de a dovedi
existenţa unor fapte care permit a se presupune existenţa unei discriminări
directe sau indirecte, iar persoanei împotriva căreia s-a formulat sesizarea îi
revine sarcina de a dovedi că faptele nu constituie discriminare. In faţa
Colegiului director se poate invoca orice mijloc de probă, inclusiv
înregistrări audio şi video sau date statistice.
(7) Hotărârea Colegiului director de soluţionare a
unei sesizări se adoptă în termen de 90 de zile de la data sesizării şi
cuprinde: numele membrilor Colegiului director care au emis hotărârea, numele,
domiciliul sau reşedinţa părţilor, obiectul sesizării şi susţinerile părţilor,
descrierea faptei de discriminare, motivele de fapt şi de drept care au stat la
baza hotărârii Colegiului director, modalitatea de plată a amenzii, dacă este
cazul, calea de atac şi termenul în care aceasta se poate exercita.
(8) Hotărârea se comunică părţilor în termen de 15
zile de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării.
(9) Hotărârea Colegiului director poate fi atacată la
instanţa de contencios administrativ, potrivit legii.
(10) Hotărârile emise potrivit prevederilor alin. (2)
şi care nu sunt atacate în termenul de 15 zile constituie de drept titlu
executoriu.
Art. 196. - Prevederile art. 195
se aplică în mod corespunzător în cazul în care
Consiliul investighează din oficiu fapte sau acte de discriminare.
Art. 197. - (1)
Consiliul este condus de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ales de
membrii Colegiului director din rândul acestora, pentru un mandat de 5 ani.
Preşedintele este ordonator principal de credite. Preşedintele este ajutat în
activitatea sa de un vicepreşedinte, ales de Colegiul director dintre membrii
acestuia, pentru un mandat de 2 ani şi jumătate.
(2) Raportul anual de activitate
al Consiliului se dezbate şi se aprobă de Parlament. Raportul de activitate se
depune la birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului până la
data de 15 aprilie a anului următor.
Art. 198. - (1) Colegiul director al
Consiliului este organ colegial, deliberativ şi
decizional, responsabil pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege.
(2) Colegiul director este compus din 9 membri cu rang
de secretar de stat, propuşi şi numiţi, în şedinţă comună, de cele două Camere
ale Parlamentului.
(3) Poate fi numit membru al Colegiului director
orice cetăţean român care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate deplină de exerciţiu;
b) are studii superioare absolvite cu diplomă de
licenţă;
c) nu are antecedente penale şi se bucură de o bună
reputaţie;
d) are o activitate recunoscută în domeniul apărării
drepturilor omului şi combaterii discriminării;
e) nu a fost agent sau colaborator al poliţiei
politice comuniste;
f) nu a colaborat cu organele de securitate şi nu a
aparţinut acestora.
(4) La numirea membrilor Colegiului director se va
urmări ca minimum două treimi dintre aceştia să fie licenţiaţi în ştiinţe
juridice.
(5) Membrii Colegiului director pot fi revocaţi sau
eliberaţi din funcţie numai în următoarele cazuri:
a) demisie;
b) expirarea duratei mandatului;
c) incapacitate de muncă, potrivit legii;
d) dacă au fost condamnaţi definitiv pentru o faptă
prevăzută de legea penală;
e) dacă nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute la
alin. (3);
f) la propunerea fundamentată
a cel puţin două treimi din numărul acestora.
(6) In situaţia în care împotriva unui membru al
Colegiului director se pune în mişcare acţiunea penală, acesta se consideră
suspendat de drept din funcţie până la rămânerea definitivă a hotărârii
judecătoreşti. Dacă prin hotărâre se constată nevinovăţia persoanei în cauză,
suspendarea ei din funcţie încetează, este repusă în toate drepturile avute
anterior suspendării şi i se achită drepturile băneşti de care a fost lipsită.
(7) In situaţia prevăzută la alin. (5) lit. d)
calitatea de membru al Colegiului director încetează de drept la data rămânerii
definitive a hotărârii de condamnare.
Art. 199. - (1)
Propunerile nominale pentru Colegiul director se înaintează birourilor permanente
ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în cel mult 30 de zile de la data la care
mandatele au devenit vacante. Propunerile vor fi însoţite de: curriculum vitae,
cazier judiciar şi declaraţii pe propria răspundere ale candidaţilor, din care
să reiasă că nu se încadrează în prevederile art. 198 alin. (3) lit. e) si f).
(2) Birourile permanente ale celor două Camere ale
Parlamentului publică pe paginile lor de internet candidaturile depuse şi
înaintează propunerile comisiilor permanente de specialitate, în vederea
audierii candidaţilor în şedinţă comună. In termen de 15 zile de la publicarea
candidaturilor se pot depune la comisiile permanente de specialitate obiecţiuni
în scris, argumentate, cu privire la candidaturile depuse.
(3) In urma audierii candidaţilor,
comisiile permanente de specialitate întocmesc un aviz comun pe care îl
prezintă în şedinţă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului.
(4) Candidaturile se aprobă cu votul majorităţii
deputaţilor şi senatorilor prezenţi.
Art. 1910. - (1) Membrii Colegiului director al Consiliului sunt garanţi ai interesului
public.
(2) Durata mandatului membrilor Colegiului director
este de 5 ani, iar numirea acestora se face eşalonat, în funcţie de expirarea
mandatelor.
(3) In cazul în care un loc în Colegiul director devine vacant înaintea expirării mandatului, acesta va
fi ocupat de o altă persoană numită, conform procedurii reglementate de
prezenta ordonanţă, pentru restul de mandat rămas vacant.
(4) Activitatea depusă de membrii Colegiului director
pe perioada exercitării mandatului se consideră vechime în specialitate.
(5) In soluţionarea cazurilor de discriminare,
membrii Colegiului director au calitatea de agent constatator care aplică
sancţiunile pentru contravenţiile stabilite prin prezenta ordonanţă. Aceştia
îşi pot delega calitatea de agent constatator persoanelor din aparatul de lucru
al Consiliului.
(6) La solicitarea preşedintelui, membrii Colegiului
director licenţiaţi în ştiinţe juridice pot reprezenta Consiliul în instanţele
de judecată în cauzele ce privesc fapte de
discriminare."
7. La articolul 20,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 2
alin. (31) şi (5),
art. 5-8, art. 10, art. 15 alin. (1), (3) şi (6), art. 16, art. 17 alin. (1), art.
18 şi 19 se sancţionează cu amendă de la 400 lei la 4.000 lei, dacă
discriminarea vizează o persoană fizică, respectiv cu amendă de la 600 lei la
8.000 lei, dacă discriminarea vizează un grup de persoane sau o
comunitate."
8. La articolul 20, alineatul (3) se abrogă.
9. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Persoana care se consideră discriminată
poate formula, în faţa instanţei de judecată, o cerere pentru acordarea de
despăgubiri şi restabilirea situaţiei anterioare discriminării sau anularea
situaţiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun. Cererea este
scutită de taxă juridiciară de timbru şi nu este condiţionată de sesizarea
Consiliului.
(2) Termenul pentru introducerea cererii este de 3 ani
şi curge de la data săvârşirii faptei sau de la data la care persoana
interesată putea să ia cunoştinţă de săvârşirea ei.
(3) Judecarea cauzei are loc cu citarea obligatorie a
Consiliului.
(4) Persoana interesată are obligaţia de a dovedi
existenţa unor fapte care permit a se presupune existenţa unei discriminări
directe sau indirecte, iar persoanei împotriva căreia s-a formulat sesizarea îi
revine sarcina de a dovedi că faptele nu constituie discriminare. In faţa
instanţei se poate invoca orice mijloc de probă, inclusiv înregistrări audio şi
video sau date statistice.
(5) La cerere, instanţa poate dispune retragerea sau
suspendarea de către autorităţile emitente a autorizaţiei de funcţionare a
persoanelor juridice care, printr-o acţiune discriminatorie, cauzează un
prejudiciu semnificativ sau care, deşi cauzează un prejudiciu redus, încalcă în
mod repetat prevederile prezentei ordonanţe.
(6) Hotărârea pronunţată de instanţa de judecată se
comunică Consiliului."
10. Articolul 23 va avea
următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Structura
organizatorică şi celelalte atribuţii de funcţionare ale Consiliului şi ale
Colegiului director vor fi reglementate prin ordin al preşedintelui
Consiliului.
(2) In vederea exercitării atribuţiilor sale, Consiliul
îşi constituie structuri teritoriale de control şi de monitorizare."
11. După articolul 23 se
introduce un nou articol, articolul 231, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - (1)
Bugetul Consiliului face parte integrantă din bugetul de stat. Proiectul de
buget se întocmeşte de Consiliu, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Salarizarea funcţionarilor publici şi a
personalului încadrat cu contract individual de muncă din cadrul Consiliului se
face la nivelul corespunzător celorlalte autorităţi publice autonome aflate sub
controlul Parlamentului, potrivit anexei nr. I la Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea
drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru
anul 2006, respectiv anexei nr. I la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul
de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Pentru păstrarea confidenţialităţii în legătură
cu faptele, informaţiile sau documentele de care ia cunoştinţă în exercitarea
funcţiei, personalul din aparatul Consiliului primeşte lunar un spor de
confidenţialitate de 15%, calculat la salariul de bază brut. Categoriile de
personal care beneficiază de acest spor se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Consiliului."
Art. II. - Colegiul
director se completează potrivit procedurii prevăzute în prezenta lege.
Preşedintele Consiliului rămâne în funcţie până la încheierea mandatului.
Art. III. - (1) In termen
de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Consiliul va elabora Procedura internă de soluţionare a petiţiilor şi
sesizărilor.
(2) In termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, Consiliul va elabora Strategia naţională de implementare a
măsurilor de prevenire şi combatere a discriminării.
(3) Documentele prevăzute la alin. (1) şi (2) se
adoptă de Colegiul director, se aprobă prin ordin al preşedintelui Consiliului
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. IV. - Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 431
din 2 septembrie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a
fost modificată şi completată prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Prezenta lege transpune prevederile Directivei
Consiliului 2000/43/CE privind aplicarea principiului egalităţii de tratament
între persoane, fără deosebire de origine rasială sau etnică, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L180 din 19 iulie 2000,
şi prevederile Directivei Consiliului 2000/78/CE de creare a unui cadru general
în favoarea egalităţii de tratament, în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi
ocuparea forţei de muncă, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L303 din 2 decembrie 2000.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU