LEGE
Nr. 28 din 16 ianuarie 2002
pentru ratificarea Conventiei europene asupra coproductiilor cinematografice,
adoptata la Strasbourg la 2 octombrie 1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 29 ianuarie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia europeana asupra coproductiilor cinematografice,
adoptata la Strasbourg la 2 octombrie 1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
CONVENTIE EUROPEANA
asupra coproductiilor cinematografice
- Strasbourg, 2 octombrie 1992 -
PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei si celelalte state parti la
Conventia culturala europeana, semnatare ale prezentei conventii,
considerand ca scopul Consiliului Europei este sa realizeze o uniune mai
stransa intre membrii sai pentru a apara si a promova idealurile si principiile
care alcatuiesc patrimoniul lor comun,
considerand ca libertatea de creatie si libertatea de expresie constituie
elemente fundamentale ale acestor principii,
considerand ca protectia diversitatii culturale a diferitelor tari europene
este una dintre tintele Conventiei culturale europene,
considerand ca, fiind instrumente de creatie si de expresie ale
diversitatii culturale la scara europeana, coproductiile cinematografice
trebuie consolidate,
atente sa dezvolte principiile mentionate si amintind recomandarile
Comitetului de Ministri legate de cinematograf si audiovizual, mai ales
Recomandarea nr. R (86) 3 privind promovarea productiei audiovizuale in Europa,
recunoscand ca infiintarea Fondului european de sprijin pentru coproducerea
si difuzarea de opere de creatie cinematografica si audiovizuala raspunde
preocuparii de a incuraja coproductiile cinematografice europene si ca astfel a
fost dat un nou impuls dezvoltarii in Europa a coproductiilor cinematografice,
hotarate sa realizeze acest obiectiv cultural prin eforturi comune, in vederea
cresterii productiei si definirii unor reguli care sa se armonizeze cu
ansamblul coproductiilor cinematografice multilaterale europene,
considerand ca adoptarea de reguli comune tinde sa reduca constrangerile si
sa favorizeze cooperarea europeana in domeniul coproductiilor cinematografice,
au cazut de acord asupra urmatoarelor:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scopul conventiei
Partile la prezenta conventie se angajeaza sa incurajeze dezvoltarea
coproductiilor cinematografice europene conform dispozitiilor de mai jos.
Art. 2
Domeniul de aplicare
1. Prezenta conventie reglementeaza relatiile dintre statele parti in
domeniul coproductiilor multilaterale care isi au originea pe teritoriul
partilor.
2. Prezenta conventie se aplica:
a) coproductiilor care reunesc cel putin 3 coproducatori stabiliti in 3
state parti diferite, semnatare ale conventiei;
b) coproductiilor care reunesc cel putin 3 coproducatori stabiliti in 3
state parti diferite, semnatare ale conventiei, precum si unul sau mai multi
coproducatori care nu este/nu sunt stabilit/stabiliti in statele mentionate.
Aportul total al coproducatorilor care nu sunt stabiliti in statele parti la
conventie nu poate totusi depasi 30% din costul total al coproductiei.
In toate cazurile prezenta conventie nu se poate aplica decat daca opera
coprodusa corespunde definitiei operei cinematografice europene, astfel cum
este formulata la art. 3 paragraful 3.
3. Dispozitiile acordurilor bilaterale incheiate intre partile la prezenta
conventie raman aplicabile coproductiilor bilaterale.
In cazul coproductiilor multilaterale dispozitiile prezentei conventii au
prioritate fata de cele ale acordurilor bilaterale incheiate intre tarile parti
la conventie. Dispozitiile privind coproductiile bilaterale raman in vigoare
daca nu se opun dispozitiilor prezentei conventii.
4. In cazul absentei oricarui acord reglementand relatiile bilaterale de
coproductie intre doua state parti la prezenta conventie, aceasta se aplica si
coproductiilor bilaterale, cu exceptia situatiei in care una dintre partile
interesate emite o rezerva, in conditiile prevazute la art. 20.
Art. 3
Definitii
In scopul aplicarii prezentei conventii:
a) termenul opera cinematografica desemneaza operele de orice durata si pe
orice suport, in special operele cinematografice de fictiune, de animatie si
documentarele, conforme cu dispozitiile privind industria cinematografica din
fiecare tara parte interesata, opere menite sa fie difuzate in salile de
cinematograf;
b) termenul coproducatori desemneaza societati de productie cinematografica
sau producatori stabiliti in statele parti la prezenta conventie si legati
printr-un contract de coproductie;
c) termenul opera cinematografica europeana desemneaza operele
cinematografice indeplinind conditiile stabilite in anexa nr. II care face
parte integranta din prezenta conventie;
d) termenul coproductie multilaterala desemneaza o opera cinematografica
produsa de cel putin 3 coproducatori, astfel cum au fost definiti la art. 2
paragraful 2.
CAP. 2
Reguli aplicabile coproductiilor
Art. 4
Asimilarea la filmele nationale
1. Operele cinematografice europene realizate in coproductie multilaterala
si tinand de prezenta conventie se bucura de drept de avantajele acordate
filmelor nationale in virtutea dispozitiilor legislative si reglementarilor in
vigoare in fiecare stat parte la conventie, participant la respectiva
coproductie.
2. Avantajele sunt acordate fiecarui coproducator de catre statul parte in
care acesta este stabilit, in conditiile si in limitele prevazute de
dispozitiile legislative si de punerea in aplicare a legii statului parte
respectiv si conform dispozitiilor prezentei conventii.
Art. 5
Modalitati de admitere la regimul de coproductie
1. Orice coproducere de opere cinematografice trebuie sa primeasca
aprobarea autoritatilor competente ale statelor parti in care sunt stabiliti
coproducatorii, dupa ce aceste autoritati s-au consultat intre ele si conform
modalitatilor prevazute in anexa nr. I care face parte integranta din prezenta
conventie.
2. Cererile de admitere la regimul de coproductie sunt stabilite, in
vederea aprobarii lor de catre autoritatile competente, conform dispozitiilor procedurii
de prezentare a cererilor, procedura prevazuta in anexa nr. I. Aprobarea este
irevocabila, cu exceptia cazurilor de nerespectare a angajamentelor initiale de
natura artistica, economica si tehnica.
3. Proiectele cu caracter pornografic manifest, cele care fac apologia
violentei sau proiectele care lezeaza deschis demnitatea umana nu pot fi admise
la regimul de coproductie.
4. Avantajele prevazute pentru coproducere sunt acordate coproducatorilor
dovediti ca posedand o organizare tehnica si financiara adecvata, precum si
calificari profesionale suficiente.
5. Fiecare stat contractant numeste autoritatile competente mentionate la
paragraful 2, printr-o declaratie facuta la semnarea sau la depunerea
instrumentului de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de adeziune.
Ulterior aceasta declaratie poate fi modificata oricand.
Art. 6
Proportia contributiilor coproducatorilor
1. In cazul unei coproductii multilaterale participarea cea mai mica nu
poate fi sub 10%, iar cea mai mare nu poate depasi 70% din costul total al
producerii operei cinematografice. Atunci cand participarea cea mai mica este
sub 20%, statul parte respectiv poate adopta dispozitii menite sa reduca sau sa
suprime accesul la mecanismele nationale de sprijin acordat productiei.
2. Atunci cand prezenta conventie tine loc de acord bilateral intre doua
parti in conditiile prevazute la art. 2 paragraful 4, participarea cea mai mica
nu poate fi sub 20%, iar participarea cea mai mare nu poate depasi 80% din
costul total al producerii operei cinematografice.
Art. 7
Drepturile coproducatorilor
1. Contractul de coproductie trebuie sa garanteze fiecarui coproducator
coproprietatea negativului original cu imagine si sunet. Contractul va cuprinde
o dispozitie care sa prevada depunerea negativului original intr-un loc
stabilit de comun acord de coproducatori si care sa garanteze liberul acces la
negativ.
2. Contractul de coproductie trebuie, de asemenea, sa garanteze fiecarui
coproducator dreptul la un internegativ sau la oricare alt suport permitand
reproducerea.
Art. 8
Participarea tehnica si artistica
1. Contributia fiecaruia dintre coproducatori trebuie sa insemne in mod
obligatoriu o participare tehnica si artistica efectiva. In principiu si in
respectul obligatiilor internationale care leaga partile contributia
coproducatorilor in ceea ce priveste personalul creator, tehnicienii, artistii,
interpretii si utilajele tehnice trebuie sa fie proportionala cu investitia
lor.
2. Sub rezerva obligatiilor internationale care leaga partile si a
exigentelor scenariului personalul care alcatuieste echipa de turnare trebuie
sa provina din statele partenere la coproductie; in principiu, postproductia
trebuie realizata in aceste state.
Art. 9
Coproductiile financiare
1. Prin derogare de la dispozitiile art. 8 si conform dispozitiilor
specifice si limitelor fixate de dispozitiile legislative si de reglementarile
in vigoare in tarile parti, pot fi admise sa beneficieze de prezenta conventie
coproductiile care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) comporta o participare minoritara sau mai multe care poate/pot fi
limitata/limitate la domeniul financiar, conform contractului de coproductie,
cu conditia ca fiecare parte nationala sa nu fie nici mai mica de 10%, nici mai
mare de 25% din costul de productie;
b) comporta un coproducator majoritar avand o participare tehnica si
artistica efectiva si indeplinind conditiile necesare pentru ca operei
cinematografice sa ii fie atribuita nationalitatea in tara acestuia;
c) contribuie la afirmarea identitatii europene; si
d) fac obiectul unor contracte de productie cuprinzand dispozitii relative
la repartizarea incasarilor.
2. Regimul de coproductie nu va fi acordat coproductiilor financiare decat
dupa autorizare, data de la caz la caz de autoritatile competente, tinandu-se
seama mai ales de dispozitiile art. 10.
Art. 10
Echilibrul general al schimburilor
1. In schimburile cinematografice dintre parti trebuie mentinut un
echilibru general atat in ceea ce priveste valoarea totala a investitiilor, cat
si in ceea ce priveste participarea tehnica si artistica la operele
cinematografice turnate in coproductie.
2. Un stat parte care, dupa o perioada rezonabila, constata un deficit in raporturile
sale de coproductie cu una sau mai multe state parti poate, din motive legate
de mentinerea identitatii sale culturale, sa isi conditioneze acordul la o
viitoare coproductie de restabilire a echilibrului relatiilor lui
cinematografice cu celelalte state parti la conventie.
Art. 11
Intrarea si ramanerea pe teritoriul unui stat parte la conventie
In cadrul legislatiei si reglementarilor, precum si al obligatiilor
internationale in vigoare fiecare tara parte faciliteaza intrarea si ramanerea
pe teritoriul ei a personalului artistic si tehnic din tarile parti
participante la coproductie, precum si eliberarea autorizatiilor de munca pe
teritoriul ei pentru personalul respectiv. De asemenea, fiecare parte permite
importarea temporara si reexportarea materialului necesar producerii si
distribuirii operelor cinematografice realizate in cadrul prezentei conventii.
Art. 12
Mentionarea tarilor coproducatoare
1. Operele cinematografice realizate in coproductie trebuie prezentate cu
mentionarea tarilor coproducatoare.
2. Aceasta mentionare trebuie sa figureze clar in generic, in publicitatea
comerciala si in materialele de promovare a operelor comerciale, precum si in
momentul prezentarii lor.
Art. 13
Exportul
Atunci cand o opera cinematografica realizata in coproductie este exportata
intr-o tara in care importurile de opere cinematografice sunt contingentate si
cand operele cinematografice ale uneia dintre partile coproducatoare nu
beneficiaza de libera intrare in tara importatoare:
a) opera cinematografica se adauga in principiu contingentului tarii a
carei participare este majoritara;
b) in cazul unei opere cinematografice care presupune o participare egala a
tarilor producatoare, opera cinematografica este inregistrata in contingentul
tarii cu cele mai mari posibilitati de export in tara importatoare;
c) daca inregistrarea nu poate fi facuta conform dispozitiilor lit. a) si
b), opera cinematografica este inregistrata in contingentul tarii din care este
realizatorul.
Art. 14
Limba
In momentul admiterii regimului de coproductie autoritatea competenta a
unei tari parte poate cere coproducatorului stabilit in aceasta tara o versiune
finala a operei cinematografice in una dintre limbile vorbite in tara respectiva.
Art. 15
Festivaluri
Daca coproducatorii nu hotarasc altfel, operele cinematografice realizate
in coproductie sunt prezentate la festivaluri internationale de tara parte in
care este stabilit coproducatorul majoritar sau, in cazul participarilor
financiare egale, de tara parte din care este realizatorul.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 16
Semnare, ratificare, acceptare, aprobare
1. Prezenta conventie este deschisa semnarii de catre statele membre ale
Consiliului Europei si de catre celelalte state parti la Conventia culturala
europeana, care isi pot exprima dorinta de a fi legate de conventia respectiva
prin:
a) semnatura fara rezerva ratificarii, acceptarii ori aprobarii; sau
b) semnatura sub rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii, urmata de
ratificare, acceptare sau aprobare.
2. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare vor fi depuse
la secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 17
Intrarea in vigoare
1. Conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii ulterioare expirarii
unui interval de 3 luni de la data la care 5 state, dintre care cel putin 4
state membre ale Consiliului Europei, si-au exprimat consimtamantul de a fi
legate prin conventie, conform dispozitiilor art. 16.
2. Pentru orice stat semnatar care isi va exprima mai tarziu consimtamantul
de a fi legat prin conventie, aceasta va intra in vigoare in prima zi a lunii
ulterioare expirarii unui interval de 3 luni de la data semnarii conventiei sau
de la data depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare sau de
aprobare.
Art. 18
Aderarea unor state nemembre
1. Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii Comitetul de Ministri al
Consiliului Europei va putea invita orice stat european nemembru al Consiliului
Europei, precum si Comunitatea economica europeana sa adere la prezenta
conventie printr-o hotarare luata cu majoritatea prevazuta la art. 20.d) din
Statutul Consiliului Europei si cu unanimitatea reprezentantilor statelor
contractante avand dreptul sa faca parte din Comitetul de Ministri.
2. Pentru orice stat care adera sau pentru Comunitatea economica europeana,
in caz de adeziune, conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii
ulterioare expirarii unui interval de 3 luni de la data depunerii
instrumentului de adeziune la secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 19
Clauza teritoriala
1. In momentul semnarii sau depunerii instrumentului de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de adeziune orice stat poate desemna
teritoriul/teritoriile unde se va aplica prezenta conventie.
2. Ulterior, printr-o declaratie adresata secretarului general al
Consiliului Europei, orice parte poate extinde in orice moment aplicarea
prezentei conventii la orice alt teritoriu desemnat in respectiva declaratie.
Pentru teritoriul respectiv conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii
ulterioare expirarii unui interval de 3 luni de la data primirii declaratiei de
catre secretarul general al Consiliului Europei.
3. Orice declaratie privind orice teritoriu de aplicare a conventiei,
declaratie facuta in virtutea celor doua paragrafe precedente, va putea fi
retrasa prin notificare adresata secretarului general al Consiliului Europei.
Retragerea devine efectiva in prima zi a lunii ulterioare expirarii unui
interval de 3 luni de la data primirii notificarii de catre secretarul general
al Consiliului Europei.
Art. 20
Rezerve
1. In momentul semnarii sau al depunerii instrumentului de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de adeziune orice stat poate declara ca art. 2
paragraful 4 nu se aplica in relatiile sale bilaterale de coproductie cu una
sau mai multe parti. In plus, orice stat isi poate rezerva dreptul de a stabili
o participare maxima diferita de cea stabilita la art. 9 paragraful 1.a). Nu se
poate face nici o alta rezerva.
2. Orice parte care a formulat o rezerva in sensul paragrafului precedent o
poate retrage in intregime sau partial, adresand o notificare secretarului
general al Consiliului Europei. Retragerea devine efectiva la data primirii
notificarii de catre secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 21
Denuntarea
1. Orice parte poate denunta in orice moment prezenta conventie, adresand o
notificare secretarului general al Consiliului Europei.
2. Denuntarea va deveni efectiva in prima zi a lunii ulterioare expirarii
unui interval de 6 luni de la data primirii notificarii catre secretarul
general al Consiliului Europei.
Art. 22
Notificari
1. Secretarul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre
ale Consiliului, precum si tuturor statelor si Comunitatii Economice Europene
care au aderat la prezenta conventie sau care au fost invitate sa o faca:
a) orice semnare;
b) depunerea fiecarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare
sau de adeziune;
c) orice data a intrarii in vigoare a prezentei conventii, conform art. 17,
18 si 19;
d) orice declaratie facuta conform art. 5 paragraful 5;
e) orice denuntare facuta conform art. 21;
f) orice alt act, alta notificare sau alta comunicare legata de prezenta
conventie.
Subsemnatii, autorizati in acest scop, au semnat prezenta conventie.
Intocmita la Strasbourg la 2 octombrie 1992, in limbile franceza si
engleza, cele doua texte avand aceeasi valabilitate, intr-un singur exemplar
care va fi depus la arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al
Consiliului Europei va transmite cate o copie legalizata fiecaruia dintre
statele mentionate la art. 16 paragraful 1, precum si tuturor statelor si
Comunitatii Economice Europene, invitate sa adere la prezenta conventie.
ANEXA 1
PROCEDURA DE PREZENTARE A CERERILOR
Pentru a beneficia de prevederile ei, coproducatorii stabiliti in tarile
parti la prezenta conventie trebuie sa prezinte, cu doua luni inainte de
inceperea turnarii, o cerere de acceptare la regimul de coproductie, la care se
vor anexa documentele mentionate mai jos. Aceste documente trebuie sa parvina
autoritatilor competente in numar suficient pentru a putea fi comunicate
autoritatilor celorlalte tari parti la conventie cu cel mai tarziu o luna
inainte de inceperea turnarii:
- copie de pe contractul de cumparare a drepturilor de autor sau orice
document care sa permita verificarea cumpararii dreptului de autor in vederea
exploatarii economice a operei cinematografice;
- scenariu detaliat;
- lista elementelor artistice si tehnice din tarile implicate;
- deviz si plan de finantare detaliate;
- plan de lucru al operei cinematografice;
- contract de coproductie intre coproducatori. Acest contract trebuie sa
cuprinda clauze care sa prevada repartizarea intre coproducatori a incasarilor
sau a pietelor.
In masura posibilului cererea si celelalte documente vor fi redactate in
limba autoritatilor competente carora le sunt prezentate.
Autoritatile competente nationale isi vor comunica dosarele astfel
constituite inca de la depunerea lor. Autoritatile tarii parte care are o
participare financiara minoritara nu isi vor da acordul decat dupa ce au primit
avizul autoritatilor tarii parte avand o participare financiara majoritara.
ANEXA 2
1. O opera cinematografica este europeana in sensul art. 3.c) daca contine
elemente europene reprezentand cel putin 15 puncte dintr-un total de 19 puncte,
conform criteriilor indicate mai jos.
2. Avand in vedere exigentele scenariului, autoritatile competente, o data
ce s-au pus de acord si daca apreciaza ca opera reflecta totusi identitatea
europeana, pot accepta la regimul de coproductie o opera care acumuleaza un
numar de puncte mai mic de 15, numarul normal admis.
Elemente europene Puncte
Grupul creatie de autor
Realizator 3
Scenarist 3
Compozitor 1
_________________________________________________
Total: 7
Grupul creatie actoriceasca
Rol principal 3
Rol secundar 2
Al treilea rol 1
_________________________________________________
Total: 6
Grupul creatie tehnica si de turnare
Imagine 1
Sunet si mixaj 1
Montaj 1
Decoruri si costume 1
Studio/loc de turnare 1
Loc de postproductie 1
_________________________________________________
Total: 6
NOTA:
a) Rolul principal, rolul secundar si al treilea rol sunt evaluate dupa
numarul de zile de turnare.
b) In ceea ce priveste art. 8, termenul artistic se refera la grupurile
"creatie de autor" si "creatie actoriceasca", iar termenul
tehnic, la grupul "creatie tehnica si de turnare".