LEGE Nr. 266
din 4 ianuarie 2011
privind producerea,
prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si
a materialului saditor, precum si testarea si înregistrarea soiurilor de plante
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 7 din 4 ianuarie 2011
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale asigura cadrul organizatoric si respectarea prevederilor
legale privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, în
vederea comercializarii semintelor si a materialului saditor, precum si
testarea, înregistrarea si protectia soiurilor de plante.
(2) Semintele si materialul saditor din speciile de
plante carora li se aplica prevederile prezentei legi, precum si regulile
aplicabile acestora, dupa caz, se stabilesc prin ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltarii rurale, cu respectarea prevederilor comunitare în
domeniu.
(3) In cuprinsul prezentei legi, termenul samânta cuprinde
si materialul saditor, iar termenul plante cuprinde plantele agricole si
horticole.
Art. 2. - In domeniul de activitate prevazut la art. 1,
Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin autoritatile oficiale
desemnate - Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor, denumita în
continuare I.N.C.S., si Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor-, îi revin urmatoarele atributii si raspunderi
principale:
a) elaboreaza si aproba metodologia de instruire,
atestare, înregistrare a operatorilor economici, implicati profesional,
indiferent de forma de proprietate, care produc în vederea comercializarii,
prelucreaza si comercializeaza seminte din speciile de plante prevazute la art.
1;
b) asigura cadrul organizatoric pentru controlul si
certificarea semintelor din punct de vedere al identitatii si puritatii
varietale si al standardelor de calitate, inclusiv a starii fitosanitare, în
vederea utilizarii si comercializarii semintelor;
c) urmareste, coordoneaza si controleaza aplicarea de
catre operatorii economici înregistrati a normelor si regulilor privind
producerea, prelucrarea, controlul, certificarea si comercializarea semintelor
si a materialului saditor;
d) elaboreaza si aproba normele nationale pentru
producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor, precum si pe cele
privind ajutoarele financiare, în conformitate cu reglementarile si procedurile
comunitare în domeniu;
e) sprijina dezvoltarea cercetarilor autohtone pentru
crearea de soiuri din speciile de plante de interes economic si stabileste
masuri pentru protejarea producatorilor agricoli, persoane fizice si juridice,
împotriva riscului utilizarii de seminte ori de soiuri necorespunzatoare,
reglementând folosirea la însamântare a semintelor certificate sau care
îndeplinesc conditiile si normele de calitate reglementate ori din soiuri
acceptate conform prezentei legi;
f) colaboreaza cu organizatiile si asociatiile
profesionale din domeniul semintelor, cu companiile de seminte, cu operatorii
economici înregistrati si implicati în producerea, prelucrarea si
comercializarea semintelor si a materialului saditor pentru aplicarea masurilor
necesare, în vederea respectarii prevederilor legale comunitare si nationale,
inclusiv prin punerea la dispozitie a informatiilor relevante de care dispun;
*) Republicata în temeiul art. III din Legea nr.
212/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 266/2002 privind
producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea
semintelor si a materialului saditor, precum si înregistrarea soiurilor de
plante, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 25 noiembrie
2010, dându-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea,
controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a
materialului saditor, precum si testarea si înregistrarea soiurilor de plante a
fost publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 23 mai
2002.
g) urmareste aplicarea prevederilor prezentei legi, a
prevederilor comunitare si nationale, precum si a celor ce rezulta din
conventiile si acordurile internationale la care România este parte, în
domeniul producerii, prelucrarii, controlului calitatii si comercializarii
semintelor, a materialului saditor si a protectiei noilor soiuri de plante;
h) stabileste masuri pentru eliminarea posibilitatilor
de perturbare a pietei semintelor, pentru conservarea resurselor genetice de
plante si pentru protectia mediului, sanatatii umane si animale, în
conformitate cu prevederile si procedurile comunitare;
i) asigura cadrul organizatoric pentru testarea si
înregistrarea soiurilor în Registrul soiurilor de plante înregistrate, denumit
în continuare Registrul soiurilor, si în Catalogul oficial al soiurilor
de plante de cultura din România, denumit în continuare Catalog oficial, în
vederea utilizarii si comercializarii semintelor si a materialului saditor,
precum si pentru acordarea brevetului de soi;
j) aproba publicarea anuala sau periodica, dupa caz, a
listei cuprinzând soiurile în Catalogul oficial al soiurilor de plante
înregistrate, precum si lista ori listele cuprinzând soiurile recomandate a se
utiliza de catre cultivatorii din România sau abiliteaza publicarea acestora.
Art. 3. - Definirea termenilor de specialitate utilizati
este prevazuta în anexa care face parte integranta din prezenta lege si care
poate fi modificata si completata de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, în functie de evolutia cunostintelor de specialitate si a
reglementarilor comunitare sau a altor organisme internationale în domeniu, la
care România este parte.
CAPITOLUL II
Producerea, prelucrarea si/sau comercializarea
semintelor
Art. 4. - (1) Producerea în vederea comercializarii,
prelucrarea si/sau comercializarea semintelor se realizeaza de catre:
a) operatorii economici cu sediul social pe teritoriul
României, persoane fizice sau juridice, înregistrati în acest scop si care au
primit autorizatie eliberata de autoritatea oficiala desemnata;
b) alti operatori economici cu sediul social pe
teritoriul altor state membre ale Uniunii Europene, înregistrati în acest scop
pe teritoriul unui stat membru, dar care presteaza servicii pe teritoriul
României, dupa caz.
(2) Operatorii economici - persoanele fizice sau
juridice prevazute la alin. (1) lit. a) - pot fi înregistrati, la cerere, daca
fac dovada ca dispun de dotarile tehnico-materiale necesare si de personal care
are cunostinte corespunzatoare pentru activitatea solicitata, conform
reglementarilor în vigoare, inclusiv cele privind starea fitosanitara, dupa
caz.
(3) Metodologia de înregistrare si eliberare a autorizatiei
prevazute la alin. (1) lit. a) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii
si dezvoltarii rurale, în conformitate cu prevederile comunitare.
Art. 5. - Operatorii economici înregistrati pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor au urmatoarele
obligatii:
a) sa respecte normele si regulile în vigoare privind
producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor, inclusiv cele privind
starea fitosanitara, dupa caz, si sa se supuna controlului tehnic si economic
efectuat de autoritatile oficiale abilitate, conform legii;
b) sa tina la zi evidenta productiei, a tranzactiilor si
a stocurilor de seminte într-un registru de intrari si iesiri, conform
modelului stabilit prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale, pe care sa îl puna la dispozitia autoritatilor oficiale, la cererea
acestora;
c) sa respecte prevederile legale privind protectia
soiurilor de plante protejate prin brevet;
d) sa declare autoritatii oficiale desemnate suprafetele
pentru producerea semintelor si cantitatile pe care le propun pentru
certificare si comercializare, precum si datele tehnice, statistice si
raportarile solicitate de autoritatea oficiala desemnata, în termenul stabilit
de aceasta;
e) sa asigure folosirea metodelor de înmultire si a tehnologiilor
adecvate, autocontrolul calitatii si al cerintelor de calitate si sa garanteze
beneficiarilor calitatea semintelor livrate pe perioada de valabilitate.
Art. 6. - (1) Autorizatia acordata în urma înregistrarii
unui operator economic pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea
semintelor, dupa caz, poate fi retrasa temporar ori definitiv numai de
autoritatea oficiala care a eliberat-o, daca se constata ca au fost încalcate
obligatiile ce îi revin potrivit prevederilor art. 5.
(2) Autoritatea oficiala desemnata poate aplica
prevederile alin. (1) si pentru alte încalcari ale regulilor si normelor,
prevazute în prezenta lege.
Art. 7. - (1) Operatorii economici producatori de
seminte înregistrati încheie în scris contracte, conventii sau întelegeri cu
producatorii agricoli învecinati, persoane fizice ori juridice, pentru
respectarea de catre acestia a distantelor de izolare fata de culturile
destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite.
(2) Pentru asigurarea calitatii semintelor, Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale poate stabili prin regulament, pentru
anumite specii, soiuri sau tipuri de seminte, zone închise de multiplicare, ca
o conditie prealabila de recunoastere.
Art. 8. - Amelioratorii sau mentinatorii de soiuri pun
la dispozitia operatorilor economici înregistrati, care multiplica aceste
soiuri, tehnologiile specifice de producere a semintelor pe baza de contract,
acordul de multiplicare pentru soiurile protejate prin brevet si descrierea
caracterelor morfologice, în conformitate cu Uniunea Internationala pentru
Protectia Noilor Soiuri de Plante, denumita în continuare U.P.O.V., în
conditiile legii.
Art. 9. - Producerea semintelor din categoriile prebaza
si baza se face de catre sau sub responsabilitatea persoanelor fizice ori
juridice, specificate ca mentinator, sau de catre reprezentanti legali ai
acestora, specificati în Registrul soiurilor, si publicate în Catalogul oficial
pentru anul respectiv sau în Catalogul comun al Comunitatii Europene, în
cataloagele statelor membre ori în lista soiurilor Organizatiei de Cooperare si
Dezvoltare Economica, denumita în continuare O.C.D.E., sau de alti operatori
economici multiplicatori pe baza de contract cu mentinatorul soiului, dupa caz.
Art. 10. - Operatorii economici înregistrati pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor raspund pentru
calitatea si identitatea acestora si vor suporta daunele provocate
beneficiarilor pentru comercializarea de seminte necorespunzatoare, conform
legislatiei în vigoare.
Art. 11. - Operatorii economici înregistrati pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor au obligatia de a le
depozita, manipula, trata si transporta pe specii, soiuri, categorii si loturi
de seminte, în ambalaje specifice, corespunzatoare, etichetate conform normelor
în vigoare.
Art. 12. - (1) Regulile si normele tehnice privind
producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii si/sau
comercializarea semintelor, procedurile de înregistrare, de supraveghere, de
monitorizare si de autorizare a activitatilor operatorilor economici se aproba
prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale*), cu respectarea
prevederilor prezentei legi si a reglementarilor Uniunii Europene, ale
O.C.D.E., ale Asociatiei Internationale pentru Testarea Semintelor, denumita în
continuare I.S.T.A., ale U.P.O.V., ale Oficiului Comunitar al Soiurilor
de Plante, denumit în continuare C.P.V.O., sau ale altor organisme
internationale la care România este parte, dupa caz.
(2) Regulile si normele privind testarea, înregistrarea
si protectia soiurilor se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltarii rurale*), cu respectarea prevederilor prezentei legi si a
reglementarilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E., ale U.P.O.V. sau ale altor
organisme internationale la care România este parte, dupa caz.
Art. 13. - (1) Samânta se comercializeaza în ambalaje
specifice, închise si marcate cu o eticheta oficiala si/sau a furnizorului,
dupa caz, imprimata cu informatiile prevazute de regulile si normele tehnice.
Reambalarea si reetichetarea sunt permise oficial sau sub supraveghere
oficiala, conform regulilor si normelor comunitare si nationale si numai de
catre operatorii economici înregistrati în acest scop.
(2) Samânta bruta a carei identitate este atestata
oficial se poate comercializa în vederea prelucrarii numai în baza prevederilor
contractului încheiat între producator si mentinatorul soiului.
Art. 14. - (1) Samânta din soiurile speciilor de plante
stabilite de directivele Comunitatii Europene poate fi produsa în România sau
în alte state membre în scopul comercializarii, respectiv poate fi
comercializata, numai daca soiul este înregistrat în Catalogul comun al
Comunitatii Europene sau în Catalogul oficial ori în cataloagele statelor
membre, în conformitate cu prevederile comunitare.
(2) Samânta din soiurile speciilor de plante provenite
din alte tari decât cele din Uniunea Europeana, denumite în continuare tari
terte, poate fi produsa, respectiv comercializata, în masura în care acestea
respecta reglementarile comunitare si nationale în vigoare, iar soiul este
înregistrat în Catalogul oficial sau în Catalogul comun al Comunitatii Europene
ori în cataloagele statelor membre.
(3) Soiurile care nu sunt înregistrate conform
prevederilor alin. (1) se pot comercializa astfel:
a) semintele importate din tari terte destinate
multiplicarii, conform regulilor O.C.D.E. sau pe baze contractuale, în vederea
exportului integral;
b) cantitatile destinate altor scopuri de testare sau
experimentare, în masura în care apartin unui soi pentru care a fost depusa o
cerere de testare în vederea înscrierii în Catalogul oficial al României sau în
catalogul altui stat membru al Comunitatii Europene, conform procedurilor
comunitare. In cazul unui soi modificat genetic se vor respecta prevederile
legale privind evitarea riscurilor pentru sanatatea omului si a mediului
înconjurator;
c) semintele din genuri si specii de plante, altele
decât cele prevazute la lit. a) si b), stabilite de Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, cu respectarea procedurilor comunitare.
(4) Speciile si soiurile care nu sunt înregistrate
conform prevederilor alin. (1) pot fi importate din tari terte, cu avizul
autoritatii oficiale desemnate, astfel:
a) semintele destinate pentru scopuri stiintifice sau de
selectie;
b) semintele destinate testarii în vederea
înregistrarii;
c) seminte pentru loturi demonstrative;
d) seminte pentru reclama, promovare si expozitii.
Art. 15. - Pentru conservarea resurselor genetice de
plante, prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale se
stabilesc conditii specifice privind testarea si înregistrarea soiurilor,
producerea, controlul calitatii si comercializarea semintelor din aceste
plante, în conformitate cu prevederile comunitare.
Art. 16. - Prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltarii rurale se pot stabili conditii speciale care sa reglementeze
comercializarea unor categorii de seminte neprevazute la art. 13-15.
Art. 17. - (1) Operatorii economici înregistrati pentru
comercializarea semintelor pot efectua importuri si exporturi de seminte din si
în tari terte, în conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, ale O.C.D.E.
si cu normele interne, dupa caz.
(2) Importul de seminte din tari terte este admis cu
avizul prealabil al autoritatii oficiale desemnate a Ministerului Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, în conditiile regulilor si normelor tehnice în vigoare
si ale procedurilor comunitare.
(3) Importul de seminte din tari terte, pentru speciile
si soiurile la care se constata echivalenta cerintelor de producere si de
control sau certificare, se admite cu respectarea prevederilor art. 14.
Echivalenta se constata de autoritatea oficiala desemnata, conform procedurilor
comunitare.
(4) Importatorii vor comunica efectuarea importului
autoritatilor oficiale teritoriale desemnate ale Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, care vor verifica respectarea conditiilor de import si
punere pe piata.
(5) Operatorii economici importatori vor înregistra cantitatile
de seminte importate si exportate în Registrul de intrari si iesiri.
Art. 18. - Samânta importata circula pe piata interna în
ambalajele specifice si cu etichetele originale. Reambalarea si reetichetarea
sunt permise sub supraveghere oficiala si numai de catre operatorii economici
înregistrati în acest scop, conform prevederilor legislatiei în vigoare.
Art. 19. - Exportul de seminte în tari terte este admis
pe baze contractuale, cu conditia respectarii reglementarilor interne si
internationale privind circulatia semintelor destinate comertului
international, a reglementarilor Comunitatii Europene sau, dupa caz, a
conditiilor solicitate de importator.
CAPITOLUL III
Controlul si certificarea calitatii semintelor
Art. 20. - (1) Controlul, certificarea identitatii si
testarea calitatii semintelor, înregistrarea, supravegherea, monitorizarea si
autorizarea operatorilor economici în toate etapele producerii, prelucrarii si
comercializarii se fac de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
prin I.N.C.S., prin inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a
materialului saditor, denumite în continuare I.T.C.S.M.S., si
Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor,
denumit în continuare L.C.C.S.M.S., în conformitate cu regulile, normele
tehnice si reglementarile comunitare si internationale în vigoare.
(2) Se înfiinteaza Laboratorul Central pentru Calitatea
Semintelor si a Materialului Saditor prin reorganizarea Laboratorului Central
pentru Controlul Calitatii Semintelor. In termen de 60 de zile de la data
intrarii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale va supune Guvernului spre adoptare reorganizarea si functionarea
Laboratorului Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor.**)
*) A se vedea Ordinul ministrului agriculturii,
padurilor, apelor si mediului nr. 564/2003 pentru aprobarea Regulilor si
normelor tehnice interne privind producerea în vederea comercializarii, prelucrarea,
controlul si/sau certificarea calitatii semintelor si a materialului saditor
din unele specii de plante produse si comercializate pe teritoriul României,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 16 septembrie
2003.
**) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1.433/2009
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Laboratorului Central pentru
Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor, ca urmare a comasarii prin
absorbtie si a preluarii activitatii Bancii de Resurse Genetice Vegetale
Suceava, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 857 din 9
decembrie 2009, modificata prin Hotarârea Guvernului nr. 725/2010 privind
reorganizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale,
precum si a unor structuri aflate în subordinea acestuia, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 4 august 2010.
(3) I.T.C.S.M.S. si L.C.C.S.M.S. functioneaza ca
institutii publice cu personalitate juridica, în subordinea Ministerului Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, finantate din venituri proprii si subventii acordate de
la bugetul de stat.
(4) Eliberarea certificatelor internationale pentru
semintele din speciile de plante agricole si horticole se efectueaza de catre
L.C.C.S.M.S. Bucuresti, care este laborator oficial, precum si de alte
laboratoare ale companiilor de seminte acreditate I.S.T.A.
(5) I.T.C.S.M.S. si L.C.C.S.M.S. raspund pentru
documentele oficiale pe care le emit. Documentele oficiale privind certificarea
calitatii semintelor, cuprinse în legislatia în vigoare, pot fi emise doar de
laboratoarele autorizate, în conformitate cu procedurile stabilite prin ordin
al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art. 21. - (1) I.N.C.S., în calitate de autoritate
oficiala nationala desemnata, are urmatoarele atributii:
a) instruieste, atesta, înregistreaza, elibereaza si
retrage autorizatiile de functionare pentru operatorii economici care
efectueaza operatiuni de producere, prelucrare si/sau comercializare a
semintelor, dupa caz, cu respectarea prevederilor art. 4-6, prin autoritatile
oficiale teritoriale;
b) elaboreaza si propune spre aprobare Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale proiecte de acte normative privind calitatea
semintelor si a soiurilor;
c) organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea
I.T.C.S.M.S. si a L.C.C.S.M.S.;
d) elaboreaza si supune spre aprobare reguli, norme si
metodologii de înregistrare, producere, control, certificare, autorizare si
comercializare, potrivit reglementarilor comunitare si internationale în
domeniul semintelor la care România este parte, înregistreaza solicitarile
anuale ale operatorilor economici de multiplicare si certificare a semintelor
si urmareste aplicarea acestora;
e) asigura si exercita controlul, în scopul mentinerii
calitatii semintelor, la toate categoriile, în precontrol si postcontrol, prin
scheme si tehnici stiintifice adecvate;
f) asigura legatura cu structurile de specialitate din
cadrul Uniunii Europene si al altor organizatii internationale specializate în
domeniul semintelor si soiurilor si reprezinta România în relatiile cu acestea;
g) autorizeaza persoanele fizice sau juridice care
întrunesc conditiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si
dezvoltarii rurale pentru a efectua inspectii în câmp, a preleva esantioane de
seminte, precum si laboratoarele care testeaza calitatea semintelor, emit
documente si efectueaza alte activitati specifice sub supravegherea sa;
h) poate retrage autorizarea, anula documentele emise
sau masurile luate de catre persoanele fizice ori juridice autorizate, daca se
constata ca au fost încalcate obligatiile ce le revin potrivit normelor si
controlului de autorizare;
i) asigura instruirea si atestarea personalului oficial
de specialitate, precum si a personalului operatorilor economici autorizati
pentru activitati specifice;
j) monitorizeaza activitatile desfasurate de operatorii
economici, prin autoritatile oficiale teritoriale, în scopul verificarii
îndeplinirii continue a cerintelor prevazute la art. 5;
k) rezolva litigii de specialitate în domeniul sau de
activitate.
(2) Pentru efectuarea controlului, certificarii,
înregistrarii, autorizarii, supravegherii, monitorizarii testelor de calitate a
semintelor si a altor servicii prestate, solicitantul va plati contravaloarea
prestatiilor odata cu admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin
al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale. Sumele rezultate se
constituie ca venituri proprii ale I.T.C.S.M.S. si L.C.C.S.M.S.
Art. 22. - (1) Categoriile de samânta care se
controleaza si pentru care se pot emite certificate oficiale care sa ateste
identificarea si calitatea acestora, în conditiile prezentei legi, sunt:
a) samânta prebaza;
b) samânta baza;
c) samânta certificata;
d) samânta comerciala de plante oleaginoase si furajere.
(2) Categoria de samânta standard se supune unui control
oficial în postcontrol pentru verificarea identitatii si puritatii varietale.
(3) Autoritatea oficiala poate, prin regulile si normele
de producere, control, certificare si comercializare, sa includa mai multe
generatii la categoriile de samânta prebaza sau baza ori sa subdivida aceste
categorii prin generatii, în conformitate cu reglementarile Uniunii Europene si
ale organismelor internationale în domeniu la care România este parte sau cu
reguli nationale, dupa caz.
Art. 23. - Se admit pentru control si certificare
oficiala ori sub supraveghere oficiala genurile, speciile si soiurile stabilite
în conditiile prezentei legi sau ale reglementarilor comunitare specifice.
Art. 24. - (1) Este interzisa comercializarea semintelor
care nu respecta regulile si normele în vigoare, inclusiv cele de ambalare,
închidere, sigilare si etichetare.
(2) Se interzice impunerea altor restrictii de
comercializare a semintelor, în ceea ce priveste caracteristicile acestora,
conditiile de examinare, marcare si închidere, decât cele prevazute de prezenta
lege sau de alte reglementari specifice în vigoare.
(3) Pentru anumite specii sau grupe de specii,
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, în conformitate cu procedurile
Comunitatii Europene, poate aproba, pentru micii producatori ale caror
productie si comercializare sunt destinate utilizatorilor finali si care nu
sunt implicati profesional în producerea de material de înmultire, sa
comercializeze pe piata locala material care nu satisface cerintele generale
privind ambalarea, sistemul de închidere si etichetare, fara a aduce prejudicii
reglementarilor de carantina fitosanitara si cu garantarea calitatii acestora.
Art. 25. - Pentru depasirea unor dificultati temporare
de aprovizionare generala cu samânta certificata sau cu samânta standard pe
teritoriul Comunitatii Europene poate fi decis, în conformitate cu procedurile
Comunitatii Europene, pentru o perioada determinata, sa se comercializeze
cantitati necesare de samânta dintr-o categorie ce corespunde unor cerinte mai
putin stricte decât cele prevazute de regulile si normele în vigoare, precum si
de seminte din soiuri care nu sunt incluse în Catalogul comun al Comunitatii
Europene, catalogul national al unui stat membru, respectiv în Catalogul
oficial.
CAPITOLUL IV
Piata semintelor
Art. 26. - (1) Operatorii economici - persoane fizice
sau juridice - înregistrati pentru producerea de seminte pot beneficia de
ajutoare financiare comunitare ori nationale pentru producerea de seminte
certificate, realizata în baza unui contract sau a declaratiei de multiplicare
înregistrate la autoritatea oficiala desemnata, în conditiile stabilite de
reglementarile comunitare ori nationale, dupa caz.
(2) Prevederile comunitare în domeniul semintelor si
materialului saditor stabilite prin directive si decizii se transpun prin acte
normative nationale de implementare.
CAPITOLUL V
Testarea, înregistrarea si protectia soiurilor de
plante
Art. 27. - (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale asigura cadrul organizatoric pentru testarea si înregistrarea soiurilor
în Registrul soiurilor si în Catalogul oficial, precum si în Registrul national
al brevetelor pentru soiuri.
(2) Soiurile din speciile înregistrate în Catalogul
comun al Comunitatii Europene sau în catalogul national al unui stat membru al
acesteia se echivaleaza cu soiurile înregistrate în Catalogul oficial, în
conformitate cu prevederile comunitare în vigoare.
(3) Testarea soiurilor si înregistrarea acestora în
Catalogul oficial, în vederea cultivarii si comercializarii, acordarea
brevetelor în vederea protectiei juridice a noilor soiuri, în conditiile Legii
nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante, republicata, se fac de
catre Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor, autoritate
nationala oficiala desemnata, institutie publica în subordinea Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, în conformitate cu regulile si
reglementarile internationale în vigoare.
Art. 28. - Semintele din soiurile radiate din Catalogul
oficial, în situatiile prevazute la art. 33, mai pot fi certificate si
comercializate dupa radiere pentru o perioada de pâna la data de 30 iunie a
anului al treilea de la radiere.
Art. 29. - (1) Inregistrarea unui soi în Registrul
soiurilor si publicarea lui în Catalogul oficial se fac prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, dupa ce s-a stabilit, în urma
examinarii tehnice efectuate de Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor, ca îndeplineste conditiile de distinctivitate,
uniformitate si stabilitate si ca pentru soiurile din speciile stabilite de
reglementarile comunitare soiul poseda valoare agronomica si/sau de utilizare.
(2) Testele de distinctivitate, uniformitate si
stabilitate efectuate de o institutie similara din alt stat membru al Uniunii
Europene sunt oficial recunoscute.
(3) Soiurile care îndeplinesc conditiile de acordare a
protectiei se înregistreaza în Registrul national al brevetelor pentru soiuri.
Art. 30. - La înregistrarea în Registrul soiurilor,
fiecare soi trebuie sa fie individualizat printr-o denumire acceptata, care sa
faca posibila identificarea sa, în conformitate cu procedurile Comunitatii
Europene.
Art. 31. -Inscrierea soiurilor pentru examinare se face
pe baza unei cereri a amelioratorului sau a reprezentantului acestuia,
împuternicit în scris, însotita de chestionarul tehnic U.P.O.V., C.P.V.O. sau
de ghidul national si de asigurare a cantitatilor de seminte necesare examinarii.
Art. 32. - Pentru un soi local, dintr-o regiune bine
determinata, sau daca amelioratorul nu mai exista, înregistrarea ori
prelungirea acesteia se poate face din oficiu de catre Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale, prin Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea
Soiurilor, care stabileste si mentinatorul soiului respectiv, în conformitate cu
reglementarile Uniunii Europene.
Art. 33. - Radierea unui soi din Catalogul oficial se
face prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale în cazurile
în care:
a) se dovedeste necorespunzator din punctul de vedere al
distinctivitatii, uniformitatii si stabilitatii, caracteristici pe baza carora
a fost facuta înregistrarea în Registrul soiurilor si în Catalogul oficial sau
în Registrul national al brevetelor pentru soiuri;
b) au aparut caracteristici noi care ar fi împiedicat
înregistrarea sa, necunoscute la data când s-a facut aceasta;
c) la cererea amelioratorului, a reprezentantului
acestuia sau a mentinatorului soiului, dupa caz, precum si în cazul în care
mentinatorul nu îsi îndeplineste obligatiile ce îi revin de a prezenta în orice
moment samânta necesara reproducerii soiului, conform caracteristicilor
initiale existente la înregistrare, si de a se supune verificarii periodice de
catre Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor;
d) nu mai exista un mentinator al soiului înregistrat;
e) se dovedeste ca acelasi soi este înregistrat sub un
alt nume;
f) titularul certificatului de înregistrare sau
mentinatorul nu achita tarifele de mentinere în lista conform legislatiei în
vigoare, precum si pentru verificarea soiului pe durata în care acesta este
înregistrat;
g) dupa 10 ani de la înregistrarea soiului nu se mai
solicita sau nu se mai aproba reînscrierea;
h) daca legislatia, regulamentele si prevederile
directivelor comunitare din domeniu nu sunt respectate.
Art. 34. - (1) Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor, denumit în continuare I.S.T.I.S., functioneaza
ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale, finantat din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de
stat.
(2) I.S.TI.S. are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza metodologia de examinare tehnica si de
prezentare a noilor soiuri, în vederea înregistrarii în Registrul soiurilor si
a publicarii în Catalogul oficial si în Registrul national al brevetelor pentru
soiuri, tinând seama de reglementarile interne si internationale în vigoare;
b) examineaza soiurile pentru care se cere înregistrarea
si/sau protectia prin efectuarea testelor de distinctivitate, uniformitate si
stabilitate, precum si în functie de specie a testelor privind determinarea
valorii agronomice si de utilizare;
c) elaboreaza metodologia privind protectia noilor
soiuri de plante;
d) efectueaza verificarea anuala a puritatii varietale a
soiurilor multiplicate, dispusa de autoritatea oficiala de control si
certificare;
e) previne înstrainarea materialului biologic aflat în
examinare si asigura confidentialitatea informatiilor obtinute, la cererea
amelioratorului;
f) asigura depozitarea probelor de seminte si material
saditor de referinta din soiurile înregistrate;
g) elaboreaza la cerere liste ale soiurilor recomandate;
h) este depozitarul Registrului soiurilor, editeaza si
publica anual Catalogul oficial, Registrul national al brevetelor pentru
soiuri;
i) administreaza colectiile de referinta la speciile
pentru care se efectueaza testul de distinctivitate, conformitate, stabilitate
(D.U.S.);
j) organizeaza si testeaza soiurile pentru care se cere
înregistrarea, în propriile centre de testare a soiurilor, denumite în
continuare C.T.S., în institutii similare din alte state membre ale
Uniunii Europene sau pentru unele activitati sub supravegherea sa;
k) examineaza, la cerere, soiurile înregistrate din
punct de vedere agronomic în vederea înscrierii acestora în listele soiurilor
recomandate;
l) asigura legatura cu organismele si organizatiile
internationale în domeniul testarii, înregistrarii soiurilor, precum si
protectia soiurilor;
m) coopereaza cu institutiile similare din statele
membre ale Uniunii Europene referitoare la problematica înregistrarii soiurilor
si încheie contracte bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene si tari
terte în domeniul de activitate;
n) efectueaza activitatea de testare a rezistentei la
erbicide si la atacul daunatorilor pentru soiurile care au inclusa aceasta
rezistenta, pentru care solicitantul va plati tarifele stabilite prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale;
o) participa la proiecte de cercetare din planul
national de cercetare în colaborare cu alte unitati de cercetare agricola sau
de învatamânt, precum si la proiecte internationale de cercetare.
(3) I.S.T.I.S. are în subordine C.TS.-uri, subunitatile
fara personalitate juridica, amplasate în diferite conditii ecologice ale tarii
care formeaza reteaua oficiala de testare a soiurilor.
(4) Regulamentul de organizare si functionare a
I.S.T.I.S. se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale.
Art. 35. - Se constituie Consiliul tehnic pentru soiuri
si seminte de plante si material saditor, organism consultativ al Ministerului
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Componenta si atributiile acestuia se
stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art. 36. - (1) Pentru efectuarea lucrarilor de examinare
tehnica a soiurilor, solicitantul va plati, odata cu aprobarea înscrierii
pentru examinare sau pentru efectuarea testelor de verificare pentru controlul
mentinerii puritatii varietale a soiului înregistrat, sumele prevazute în
tarifele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii
rurale.
(2) Sumele rezultate se constituie ca venituri proprii
ale I.S.T.I.S.
(3) Pentru efectuarea testarii soiurilor, a verificarii
mentinerii soiurilor si publicarii lor anuale în Catalogul oficial si a altor
servicii prestate, solicitantul va plati contravaloarea prestatiilor odata cu
admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltarii rurale, sumele rezultate constituindu-se ca
venituri proprii.
(4) Se vor constitui ca venituri proprii si veniturile
obtinute din valorificarea productiei agricole, precum si alte venituri cum ar
fi donatii si sponsorizari primite potrivit legii.
(5) Pentru lucrarile agricole, I.S.T.I.S. poate utiliza
forta de munca sezoniera cu contract de munca pe perioada determinata.
Art. 37. - Soiurile care îndeplinesc conditiile
prevazute la art. 29 si 30 sunt considerate înregistrate, se înscriu în
Registrul soiurilor si se publica în Catalogul oficial, iar amelioratorului i
se elibereaza de catre I.S.T.I.S. un certificat de înregistrare a soiului. La
cerere se pot înregistra si formele parentale folosite la obtinerea hibrizilor
comerciali.
Art. 38. - (1) Protectia soiurilor de plante este asigurata
de catre I.S.T.I.S., începând cu data de 1 iulie 2011, potrivit Legii nr.
255/1998, republicata.
(2) Drepturile amelioratorilor asupra noilor soiuri de
plante din toate genurile si speciile sunt recunoscute si aparate prin
acordarea de brevet de soi, în conditiile Legii nr. 255/1998, republicata.
(3) Brevetele de inventie acordate în conditiile Legii
nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata, confera amelioratorului
aceleasi drepturi.
(4) Dreptul de a produce si/sau de a comercializa samânta
unui soi protejat se poate transmite contractual oricarei persoane fizice sau
juridice, înregistrata conform prevederilor art. 4, care se angajeaza sa achite
titularului de brevet o redeventa stabilita de comun acord.
(5) Nerespectarea prevederilor alin. (4) atrage plata
contravalorii redeventei majorata de 5 ori si plata altor daune care rezulta
din aceasta, precum si retragerea autorizatiei de productie si de
comercializare a semintelor.
(6) Detinatorul brevetului de soi are dreptul sa
urmareasca respectarea prevederilor contractuale prin expertiza tehnica si
financiara sau pe orice cale legala, inclusiv pentru toate situatiile prevazute
de Legea nr. 255/1998, republicata.
Art. 39. - Certificatul de înregistrare a soiului
confera posesorului dreptul de a produce si a comercializa samânta din toate
categoriile soiului respectiv si de a beneficia de drepturile care decurg din
aceasta, potrivit legislatiei în vigoare.
Art. 40. - I.S.T.I.S. este desemnat ca institutie de
depozit al materialului reproductibil pentru soiurile înregistrate în Registrul
soiurilor.
Art. 41. - I.S.T.I.S. este împuternicit sa efectueze
examinarile si verificarile pentru controlul mentinerii puritatii varietale a
soiurilor înregistrate în Registrul soiurilor si publicate în Catalogul
oficial.
Art. 42. - Dupa obtinerea certificatului de înregistrare
a soiului, titularul acestuia are obligatia de a pune la dispozitia I.S.T.I.S.
un esantion-martor de seminte sau de plante, care se va conserva si va
constitui proba de referinta.
Art. 43. - (1) Titularul certificatului de înregistrare
a soiului plateste efectuarea examinarii si verificarii mentinerii identitatii
si puritatii varietale, precum si a publicarii soiului, pe toata durata în care
acesta este înscris în Registrul soiurilor si publicat în Catalogul oficial,
conform prevederilor art. 36.
(2) Verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor
multiplicate în România se efectueaza conform metodologiei si tarifelor
stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 44. - (1) I.N.C.S., prin autoritatile oficiale
subordonate, poate dispune retinerea oricarei cantitati de samânta pregatita
pentru comercializare, în timpul sau dupa comercializare, gasita fara documente
de calitate ori de stare fitosanitara, prevazute de legislatia în vigoare, sau
cu documente necorespunzatoare dispozitiilor legale, pâna la clarificarea
situatiei, dupa caz.
(2) In cazul în care samânta nu corespunde conditiilor
legale în vigoare, autoritatea prevazuta la alin. (1) interzice comercializarea
si dispune returnarea acesteia, folosirea în alte scopuri, blocarea si/sau
distrugerea pe cheltuiala titularului.
Art. 45. - Constituie contraventii la normele privind
producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii si comercializarea
semintelor urmatoarele fapte:
a) comercializarea de seminte necontrolate,
necertificate sau provenite de la persoane fizice ori juridice neînregistrate,
conform prevederilor legale;
b) producerea, prelucrarea si comercializarea de
seminte, fara autorizatia eliberata de I.N.C.S., prin autoritatile teritoriale
de control si certificare a semintelor, cu exceptia celor prevazute la art. 24
alin. (3);
c) neasigurarea masurilor corespunzatoare mentinerii
calitatii, puritatii si identitatii la recoltarea, conditionarea sau
prelucrarea semintelor destinate comercializarii;
d) depozitarea si transportul semintelor fara documente
care sa ateste calitatea si identitatea acestora, precum si neasigurarea
masurilor de protectie a calitatii si a autenticitatii lor;
e) lipsa registrului de intrari si iesiri prevazut la
art. 5 lit. b), tinerea necorespunzatoare a evidentei producerii, intrarilor,
iesirilor si stocurilor de seminte;
f) refuzul de a prezenta documentele privind calitatea
semintelor, precum si evidentele prevazute la lit. e), la cererea autoritatii
oficiale de control, împuternicite de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii
Rurale;
g) înscrierea unor date eronate în documentele de
atestare a calitatii semintelor;
h) comercializarea de seminte fara documente care sa
ateste calitatea si starea fitosanitara corespunzatoare pentru însamântare;
i) comercializarea de seminte care nu corespund normelor
în vigoare;
j) nerespectarea regulilor si normelor în vigoare în
toate stadiile de producere, prelucrare si comercializare a semintelor;
k) introducerea în tara si comercializarea de seminte
din terte tari, fara avizul de specialitate al Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale sau neconforme cu reglementarile în vigoare.
Art. 46. - Faptele prevazute la art. 45 constituie
contraventii în masura în care nu intra sub incidenta Codului penal.
Art. 47. - (1) Contraventiile prevazute la art. 45 se
sanctioneaza cu amenda aplicata persoanelor fizice sau juridice, dupa caz,
astfel:
a) cea de la lit. d), cu amenda de la 2.000 lei la 3.000
lei;
b) cele de la lit. c), e) si h), cu amenda de la 3.001
lei la 5.000 lei;
c) cele de la lit. a), b) si i), cu amenda de la 5.001
lei la 8.000 lei;
d) cele de la lit. f), g), j) si k), cu amenda de la
8.001 lei la 12.000 lei.
(2) Valoarea amenzilor va fi actualizata prin hotarâre a
Guvernului, în functie de rata inflatiei.
Art. 48. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevazute la art. 45 si 47 se fac de catre persoanele
împuternicite de I.N.C.S. si de catre camerele agricole, prin ordin al
ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale. Ministrul agriculturii si
dezvoltarii rurale poate împuternici si alte persoane care sa constate
contraventiile si sa aplice sanctiuni.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 45 le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Personalul institutiilor publice ale administratiei
centrale si locale va sprijini autoritatile Ministerului Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale cu privire la cazurile de încalcare a prevederilor prezentei
legi.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 49. - Prevederile prezentei legi se aplica si
soiurilor care sunt înscrise în Registrul soiurilor si, respectiv, în Catalogul
oficial, la data intrarii în vigoare a prezentei legi. Ministerul Agriculturii
si Dezvoltarii Rurale va lua masuri ca, pentru toate soiurile înscrise în
Registrul soiurilor si în Catalogul oficial, pâna la data intrarii în vigoare a
prezentei legi, sa emita certificate de înregistrare a soiurilor si sa
stabileasca dreptul de mentinator institutelor, statiunilor agricole,
institutiilor de învatamânt superior si altor amelioratori sau operatori
economici, la solicitarea acestora.
Art. 50. - La data intrarii în vigoare a prezentei legi
se abroga Legea nr. 75/1995, republicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 362 din 17 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare, cu
exceptia prevederilor art. 28 alin. (1) teza întâi, precum si orice alte
dispozitii contrare.
ANEXA
DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizati în lege
1. Samânta înseamna orice material de reproducere
sau plantare: seminte, fructe, material saditor produs prin orice metode de
înmultire, destinat multiplicarii ori pentru productia de consum alimentar sau
industrial. Materialul saditor înseamna materialul de înmultire si plantare
compus din: plante, parti ale plantei, inclusiv portaltoii, destinate
înmultirii si productiei de plante destinate plantarii.
2. Soiul înseamna un grup de plante apartinând
unui taxon botanic de cel mai jos rang cunoscut, care:
a) se diferentiaza clar de cele deja cunoscute prin cel
putin un caracter distinct, precis si putin fluctuant, ce poate fi definit si
descris, sau prin mai multe caractere a caror combinatie este de natura sa dea
calitatea de nou (distinctivitate);
b) este uniform pentru ansamblul caracterelor luate în
considerare de reglementarile în vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu
exceptia unui numar foarte redus de forme atipice, tinând seama de
particularitatile de reproducere (uniformitate);
c) este stabil în caracterele sale esentiale, adica în
urma reproducerii sau multiplicarii succesive ori la sfârsitul fiecarui ciclu
de reproducere, caracterele esentiale ramân asa cum au fost descrise initial (stabilitate);
d) este considerat soi si hibridul cu formele parentale
ale acestuia.
3. Soiul protejat înseamna soiul nou-creat pentru
care a fost acordat un brevet de soi.
4. Plantele cuprind plantele agricole si
horticole.
5. Amelioratorul înseamna:
a) persoana fizica sau juridica care a creat sau a
descoperit si a dezvoltat un nou soi;
b) persoana care a angajat persoana prevazuta la lit. a)
sau care i-a comandat acesteia activitatea de creare ori de descoperire de noi
soiuri, daca contractul prevede ca dreptul de ameliorator apartine celei
dintâi;
c) succesorul în drepturi al persoanei prevazute la lit.
a) sau b), dupa caz.
6. Mentinatorul înseamna persoana fizica sau
juridica indicata în Registrul soiurilor ca responsabila pentru mentinerea unui
soi cu caracteristicile avute la data înscrierii în Registrul soiurilor.
Mentinatorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana
careia amelioratorul i-a transferat acest drept printr-o tranzactie legala.
7. Prelucrarea cuprinde cel putin una dintre
urmatoarele operatiuni: conditionarea, incluzând: precuratarea, uscarea,
curatarea, sortarea, fasonarea, tratarea, dupa caz; formarea loturilor;
ambalarea si etichetarea, precum si operatiuni auxiliare ca: depozitarea,
pastrarea si transportul semintelor.
8. Comercializarea înseamna vânzarea, detinerea
în vederea vânzarii, oferta pentru vânzare si orice cedare, furnizare sau
transfer, în scopul unei exploatari comerciale a semintei la terti, fie ca este
sau nu este remunerata.
Nu fac obiectul comercializarii:
a) livrarea de seminte la organismele oficiale de
testare si inspectie;
b) furnizarea de seminte la prestatorii de servicii în
vederea transformarii sau conditionarii, atât timp cât prestatorul de servicii
nu obtine un drept asupra semintei furnizate astfel;
c) furnizarea de seminte brute, sub anumite conditii, la
prestatorii de servicii, în vederea producerii unor materii prime agricole
destinate pentru scopuri industriale, sau de seminte înmultite pentru acest
scop (procesare), atât timp cât prestatorul de servicii nu obtine un drept nici
asupra semintei furnizate, nici asupra produsului recoltei.
9. Categoriile de seminte din procesul de producere
(multiplicare) sunt definite dupa cum urmeaza:
a) samânta amelioratorului înseamna samânta:
- produsa de catre sau sub directa responsabilitate a
amelioratorului ori a mentinatorului, folosind selectia conservativa sau alte
metode stiintifice specifice;
- care este destinata producerii semintelor de prebaza;
- care satisface cerintele impuse de reglementarile în
vigoare privind puritatea varietala pentru semintele de prebaza;
b) samânta de prebaza înseamna samânta din toate
verigile biologice dintre samânta amelioratorului si samânta de baza, care:
- a fost produsa de sau sub directa responsabilitate a
mentinatorului;
- a fost produsa din samânta amelioratorului ori din
samânta de prebaza;
- este destinata producerii de samânta de prebaza sau de
baza;
- satisface cerintele impuse de reglementarile în
vigoare specificate pentru semintele de prebaza;
c) samânta de baza înseamna samânta:
- produsa de catre sau sub directa responsabilitate a
mentinatorului;
- care a fost produsa din samânta de prebaza;
- care este destinata producerii de samânta certificata;
- care satisface cerintele impuse de reglementarile în
vigoare specificate pentru semintele de baza;
d) samânta certificata înseamna:
- în cazul hibrizilor, samânta produsa în loturi de
hibridare din samânta de baza si care este destinata producerii de recolta
pentru consum uman, animal sau pentru industrializare;
- în cazul soiurilor, samânta produsa direct din samânta
de baza pentru reînmultiri sau pentru consum si care satisface cerintele impuse
de reglementarile în vigoare specificate pentru semintele certificate;
- la cererea autorului sau a mentinatorului poate fi
obtinuta dintr-o samânta de prebaza;
e) samânta comerciala înseamna samânta care:
- are identitate ca specie;
- corespunde conditiilor impuse de reglementarile
Uniunii Europene în vigoare specificate pentru semintele comerciale;
- corespunde, în urma unui examen, conditiilor de
valoare culturala prevazute în normele în vigoare;
f) samânta standard de legume înseamna samânta
care:
- are suficienta identitate si puritate varietala;
- este destinata în principal productiei de consum;
- corespunde conditiilor din normele în vigoare;
- este verificata în postcontrol oficial si corespunde
din punct de vedere al identitatii si puritatii varietale;
g) material standard de vita-de-vie înseamna
materialul vegetativ care:
- poseda identitate si puritate varietala;
- este destinat pentru producerea de plante tinere de
vita-de-vie sau parti de planta ori pentru productia de struguri;
- corespunde conditiilor din normele în vigoare;
- în urma examinarii oficiale se constata ca
îndeplineste conditiile de mai sus.
10. Inregistrarea operatorilor economici înseamna
operatiunea de admitere a unei activitati pe care un operator economic,
persoana fizica sau juridica, doreste sa o efectueze în cadrul obiectului sau
de activitate, daca sunt îndeplinite conditiile tehnice si organizatorice
preliminare desfasurarii respectivei activitati.
11. Contractul de multiplicare înseamna
contractul de prestare de servicii care prevede conditiile tehnice si
financiare de realizare a productiei de seminte multiplicate, încheiat, în
conditiile legii, între proprietarul semintelor destinate multiplicarii sau
reprezentantul acestuia si un agricultor multiplicator.
12. Declaratia de multiplicare înseamna cererea
persoanelor fizice sau juridice înregistrate pentru producerea de seminte,
adresata autoritatii de certificare, în vederea admiterii culturii semincere,
destinata multiplicarii, pentru inspectia în câmp.
13. Supravegherea oficiala înseamna procedura
prin care autoritatea competenta urmareste si verifica activitatea specifica a
unei persoane fizice sau juridice autorizate de autoritatea respectiva sa
desfasoare o anumita activitate în numele sau.
14. Monitorizarea oficiala înseamna procedura
prin care autoritatea competenta, prin inspectorii oficiali, urmareste
sistematic procesul de implementare si respectare a legislatiei în vigoare, pe
parcursul activitatii de producere, prelucrare si/sau comercializare a
semintelor si a materialului saditor, înregistreaza si comunica rezultatele
catre entitatile direct implicate, în scopul îmbunatatirii permanente a
calitatii serviciului prestat.
15. Catalogul oficial înseamna Catalogul oficial
al soiurilor de plante de cultura din România.