LEGE Nr. 260
din 19 iulie 2007
privind inregistrarea
operatiunilor comerciale prin mijloace electronice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 27 iulie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte regimul juridic
al documentelor în formă electronică ce conţin date privind operaţiunile
economice de schimb sau vânzare de bunuri sau servicii între persoane care emit
şi primesc facturi, bonuri fiscale sau chitanţe în formă electronică.
(2) Facturile, bonurile fiscale
şi chitanţele în formă electronică constituie documente justificative în
înţelesul Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată.
(3) Prezenta lege se aplică persoanelor stabilite în
România, în înţelesul prevederilor titlului VI din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, şi care desfăşoară activităţi
economice pe teritoriul României.
Art. 2. - Prezenta lege se completează cu dispoziţiile
legale privind încheierea, validitatea şi efectele actelor juridice, precum şi
cu cele prevăzute de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, şi de celelalte acte normative în vigoare.
Art. 3. - Nicio dispoziţie a prezentei legi nu poate fi
interpretată în sensul limitării autonomiei de voinţă şi a libertăţii
contractuale a părţilor.
Art. 4. -In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) emiterea facturilor în
formă electronică - operaţiunea de întocmire,
semnare electronică şi marcare temporală a facturilor în formă electronică
utilizând un sistem informatic omologat;
b) semnătură electronică - semnătura electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat,
eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, în înţelesul
Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică;
c) marcă temporală - marca temporală în înţelesul Legii nr. 451/2004 privind marca
temporală;
d) factură în formă
electronică - documentul în formă electronică ce
caracterizează în mod unic şi neechivoc schimbul sau vânzarea de bunuri sau
servicii, semnat cu semnătură electronică şi purtând marca temporală, care
conţine datele cuprinse în formularul facturii şi care este înregistrat pe
medii compatibile cu prelucrarea automată a datelor;
e) pachet de facturi în
formă electronică - două sau mai multe facturi în
formă electronică, emise la momente de timp diferite şi transmise către acelaşi
beneficiar la acelaşi moment de timp;
f) lot de facturi în formă
electronică - două sau mai multe facturi în formă
electronică, emise la momente de timp diferite şi transmise către beneficiari
diferiţi la acelaşi moment de timp;
g) bon fiscal în formă
electronică - documentul financiar-fiscal care
întruneşte toate condiţiile impuse de prevederile legale în materie referitoare
la conţinut, emis de echipamentele electronice de marcat, care conţine date
înregistrate pe medii compatibile cu prelucrarea automată a datelor, semnat cu
semnătură electronică şi purtând marca temporală;
h) chitanţă în formă
electronică - documentul financiar-fiscal care întruneşte toate condiţiile impuse de prevederile legale în
materie referitoare la conţinut şi formă, înregistrat pe medii compatibile cu prelucrarea automată a
datelor, semnat cu semnătură electronică şi purtând marca temporală;
i) furnizor de servicii
de facturare electronică - persoana fizică sau
juridică care emite, transmite sau converteşte facturi, bonuri sau chitanţe în
formă electronică, în nume propriu sau în numele unorterţi.
CAPITOLUL II
Factura în formă electronică
Art. 5. - Persoana fizică sau
juridică ce emite facturi, denumită în continuare emitent,
poate să opteze pentru emiterea facturilor în
formă electronică, cu condiţia garantării autenticităţii, originii şi
integrităţii conţinutului, conform condiţiilor prevăzute de prezenta lege.
Art. 6. - Facturile şi chitanţele în formă electronică
emise fără îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezenta lege nu au calitatea
de document justificativ, în înţelesul prevederilor Legii nr. 82/1991,
republicată.
SECŢIUNEA 1
Emiterea facturilor
Art. 7. - (1) Emiterea tuturor facturilor de către o
persoană fizică sau juridică se face exclusiv în una dintre următoarele două
modalităţi, la alegerea exclusivă a emitentului: în formă electronică sau pe
suport de hârtie.
(2) Emitentul poate opta pentru
schimbarea modalităţii de emitere, cu notificarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor.
Art. 8. - Emitentul facturii în formă electronică
răspunde pentru legalitatea, autenticitatea, originea şi integritatea
conţinutului.
Art. 9. - (1) Factura în formă electronică respectă
formatul şi conţinutul stabilite de actele normative speciale şi va conţine
marca temporală care certifică momentul emiterii şi semnătura electronică a
emitentului facturii.
(2) Certificatul aferent semnăturii electronice a
emitentului facturii în formă electronică va conţine informaţii privind
identificatorul fiscal şi numărul notificării înregistrate la Ministerul
Economiei şi Finanţelor.
Art. 10. - Emitentul este obligat să ţină evidenţa
facturilor electronice emise într-un registru electronic de evidenţă a
facturilor în formă electronică şi să menţioneze existenţa unui exemplar pe
suport de hârtie, dacă este cazul. Operarea în acest registru se realizează
conform regulilor de operare a registrelor similare pe suport de hârtie,
completate cu normele metodologice emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor
în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi.
SECŢIUNEA a 2-a
Transmiterea facturilor
Art. 11. - (1) Transmiterea facturilor emise în formă
electronică se face în una dintre următoarele două modalităţi: prin mijloace
electronice, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, sau pe suport de hârtie.
(2) Transmiterea unei facturi în formă electronică se
poate face individual, în pachete sau în loturi.
SECŢIUNEA a 3-a
Anularea facturilor
Art. 12. - (1) Emitentul facturii în formă electronică
şi beneficiarul acesteia încheie un act juridic prin care se specifică anularea
de comun acord a facturii sau a facturilor respective şi care conţine:
a) seria şi numărul fiecărei facturi anulate;
b) data emiterii fiecărei facturi anulate;
c) data transmiterii fiecărei facturi anulate;
d) data anulării;
e) semnătura olografă a părţilorşi ştampila, unde este
cazul.
(2) Actul juridic se întocmeşte
în 3 exemplare, din care un exemplar rămâne emitentului, unul beneficiarului,
iar al treilea este păstrat de către persoana abilitată să opereze anularea
facturii electronice.
(3) Atât emitentul, cât şi beneficiarul operează
modificarea în documentele care au avut la bază facturile respective, precum şi
în Registrul electronic de evidenţă a facturilor în formă electronică. Emitentul
anulează factura, specificând această operaţiune prin marcarea facturii în
formă electronică ca fiind anulată, ataşând semnătura electronică şi marca
temporală corespunzătoare momentului anulării, astfel încât anularea să fie
evidenţiată la vizualizarea facturii în formă electronică.
(4) Emitentul este obligat să notifice Ministerului
Economiei şi Finanţelor anularea facturii în formă electronică, menţionând
datele de identificare a fiecărei facturi anulate şi data la care a fost
întocmit documentul prin care s-a convenit anularea.
(5) Prevederile prezentei secţiuni se completează cu
prevederile Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
privind corectarea facturilor.
CAPITOLUL III
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească
persoanele care emit facturi în formă electronică
Art. 13. - Emitentul facturii în formă electronică
trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să utilizeze un sistem informatic omologat de
Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, în condiţiile cap. VIII;
b) să dispună de mijloace tehnice şi umane
corespunzătoare pentru garantarea securităţii, fiabilităţii şi continuităţii
serviciilor de prelucrare a datelorîn formă electronică;
c) să folosească personal cu cunoştinţe de specialitate
în domeniul tehnologiei semnăturii electronice şi cu o practică suficientă în
ceea ce priveşte procedurile de securitate corespunzătoare;
d) să fie în măsură să gestioneze şi să arhiveze toate
informaţiile privind fiecare factură în formă electronică emisă, pe perioada de
timp stabilită prin normele legale în vigoare;
e) să utilizeze sisteme omologate pentru arhivarea de
facturi în formă electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007
privind arhivarea documentelor în formă electronică. Pe durata arhivării,
persoanele care au responsabilitatea arhivării vor lua măsuri ca orice factură
în formă electronică să poată fi accesată numai de către emitent, beneficiar
sau organele abilitate prin lege. Arhivarea facturilor în formă electronică se
poate face şi de alte persoane decât emitentul acestora, în condiţiile în care
acestea sunt autorizate în acest sens şi îndeplinesc condiţiile tehnice şi de
personal prevăzute la lit. b) şi c).
Art. 14. - (1) Emitentul facturii în formă electronică
este obligat să notifice Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei orice modificare a sistemului informatic
cu funcţii omologate pentru emiterea facturilor în formă electronică. Orice
astfel de modificare este notificată cu cel puţin 45 de zile înainte de data
punerii în funcţiune.
(2) Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei avizează modificările aduse în termen de
maximum 30 de zile de la data înregistrării notificării.
Art. 15. - Emitentul facturii în formă electronică are
obligaţia de a notifica Ministerului Economiei şi Finanţelorîn termen de 24 de
ore orice modificare survenită în legătură cu datele de identificare.
Art. 16. - Ministerul Economiei şi Finanţelor verifică
respectarea condiţiilor prevăzute pentru emiterea facturilor în formă
electronică şi aplicarea dispoziţiilor prezentei legi.
CAPITOLUL IV
Externalizarea serviciilor de emitere, transmitere
şi arhivare a facturilorîn formă electronică
Art. 17. - (1) Activităţile de emitere, transmitere a
facturilor în formă electronică, precum şi cele de arhivare a facturilor în
formă electronică potfi realizate şi de către alte persoane decât emitentul de
drept al facturii în formă electronică, în următoarele condiţii:
a) să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 13;
b) să existe un contract valabil încheiat între
emitentul de drept al facturii în formă electronică şi un furnizor de servicii
de emitere a facturilor în formă electronică.
(2) Certificatul aferent
semnăturii electronice a persoanelor care prestează servicii de emitere,
transmitere sau arhivare a facturilor în formă electronică va conţine
informaţii privind calitatea de furnizor de servicii şi datele sale de
identificare.
Art. 18. - (1) Furnizorii de
servicii de emitere a facturilorîn formă electronică pot să presteze servicii
de conversie a unei facturi deja emise pe suport de hârtie în factură în formă
electronică, la cererea beneficiarului.
(2) Conversia se poate realiza numai după factura în
original. Factura în formă electronică rezultată dobândeşte calitatea de
document justificativ numai după înscrierea precizării: „prezenta factură
este conformă cu originalul emis iniţial pe suport de hârtie având seria .... nr. .... din data de ...., emisă de....."şi ataşarea semnăturii electronice a
furnizorului de servicii de emitere a facturilor în formă electronică, precum
şi a mărcii temporale certificând momentul conversiei, atât în cazul facturilor
individuale, cât şi în cazul în care conversia se face
pentru un pachet sau lot de facturi.
CAPITOLUL V
Chitanţa în formă electronică
Art. 19. - (1) Chitanţa în formă electronică respectă
condiţiile privind formatul şi conţinutul obligatorii stabilite de actele
normative în vigoare şi conţine marca temporală şi semnătura electronică a
emitentului chitanţei.
(2) Certificatul aferent semnăturii electronice a
emitentului chitanţei va conţine informaţii privind identificatorul fiscal şi
numărul notificării înregistrate la Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 20. - Prevederile privind emiterea, transmiterea,
stocarea, arhivarea, conversia şi utilizarea facturilor prevăzute în prezenta
lege sunt aplicabile şi chitanţelorîn formă electronică, cu excepţia acelor
prevederi care din punct de vedere financiar-fiscal nu
le sunt aplicabile.
CAPITOLUL VI
Regimul documentelor în formă electronică aferente
tranzacţiilor înregistrate prin intermediul caselor de marcat şi terminalelor
automate bancare (bancomat)
Art. 21. - Bonurile fiscale şi bonurile emise de casele
de marcat şi de bancomatele bancare, în formă electronică, stocate la emitent,
au acelaşi regim juridic ca şi cele emise pe hârtie.
Art. 22. - (1) Persoanele care au obligaţia de a emite
bonuri prin intermediul caselor de marcat sau al terminalelor automate bancare
(bancomat) pot păstra în formă electronică documentul generat în formă
electronică în următoarele condiţii:
a) să îndeplinească cerinţele privind asigurarea
conformităţii informaţiilorînregistrate în formă electronică cu cele înscrise
pe documentul pe hârtie;
b) să arhiveze şi să asigure accesul la bonurile emise
în formă electronică.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor va stabili
condiţiile specifice de emitere a documentelor prevăzute la art. 21.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor autorizează
persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) să păstreze în
formă electronică bonurile emise de casele de marcat/bancomat.
(4) Condiţiile de autorizare vor fi stabilite prin
norme metodologice emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 60
de zile de la data publicării prezentei legi.
Art. 23. - Termenul de arhivare al bonurilor fiscale şi
al bonurilor emise de casele de marcat de către bancomatele bancare, în formă
electronică, va fi acelaşi cu cel prevăzut pentru cele
emise pe suport de hârtie.
CAPITOLUL VII
Registrul electronic al persoanelor care emit
facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formă
electronică
Art. 24. - (1) In termen de 60
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se înfiinţează
Registrul electronic al persoanelor care emitfacturi, chitanţe şi bonuri
fiscale în formă electronică, constituit şi actualizat de Ministerul Economiei
şi Finanţelor.
(2) Procedura de înscriere în registru şi documentaţia
necesară se stabilesc prin normele metodologice elaborate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în termen de 60 de zile de la data publicării
prezentei legi.
Art. 25. - Registrul este public, disponibil on-line,
şi se actualizează permanent. Condiţiile de acces la informaţiile pe care le
conţine, informaţiile care pot fi oferite solicitanţilor şi modul de
actualizare a registrului se stabilesc prin normele metodologice elaborate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 60 de zile de la data
publicării prezentei legi.
CAPITOLULVIII
Omologarea sistemelor informatice
Art. 26. - (1) Sistemele informatice destinate
operaţiunilor de emitere a facturilorîn formă electronică potfi utilizate numai
dacă sunt omologate în prealabil de către Autoritatea Naţională pentru Reglementare
în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(2) Conformitatea acestor sisteme informatice cu
normele de securizare a informaţiei prelucrate sau arhivate, precum şi cu
prevederile prezentei legi se verifică de către Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, cu respectarea
principiilor standardizării şi interoperabilităţii.
(3) In urma îndeplinirii
porcedurii de verificare a sistemului informatic, Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei emite certificatul de
omologare a sistemului informatic. Certificatul poate fi retras în cazul în care Autoritatea Naţională
pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei constată că sistemul informatic nu mai
îndeplineşte criteriile prevăzute în normele de asigurare a informaţiei
prelucrate sau arhivate. Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei are obligaţia de a comunica Ministerului
Economiei şi Finanţelor retragerea acestui certificatîn termen de 15 zile.
(4) Procedura de verificare şi omologare a sistemelor
informatice se stabileşte prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale
pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, cu consultarea
reprezentanţilor organismelor din domeniul profesiei contabile şi a
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(5) Efectuarea verificării prevăzute la alin. (2) se
realizează numai după plata de către solicitant către Autoritatea Naţională
pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei a unui tarif de
omologare al cărui cuantum va fi stabilit prin decizie a preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei.
(6) Tariful de omologare constituie venit propriu al
Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei.
CAPITOLUL IX
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 27. - Constituie contravenţie fapta persoanei
fizice sau juridice care:
a) omite să opereze în Registrul electronic de
evidenţă a facturilor în formă electronică sau operează cu nerespectarea
prevederilor prezentei legi;
b) omite să efectueze notificarea prevăzută la art. 12
alin. (4);
c) omite sau întârzie să efectueze notificarea
prevăzută la art. 15;
d) pune în funcţiune modificările aduse sistemului
informatic cu funcţii omologate pentru emiterea facturilor în formă electronică
fără avizul prevăzut la art. 14 alin. (2).
Art. 28. - Contravenţiile prevăzute la art. 27 se
sancţionează cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei.
Art. 29. - (1) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilorsuntde competenţa personalului
anumeîmputernicit în acest sens din cadrul Ministerului Economiei şi
Finanţelor.
(2) Pentru constatarea contravenţiilor prevăzute la
art. 27 lit. d), Ministerul Economiei şi Finanţelor poate solicita Autorităţii
Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei
efectuarea de verificări.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 30. - (1) In termen de 90 de zile de la publicarea
prezentei legi, Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei va elabora reglementările
referitoare la normele de performanţă şi securitate cu privire la sistemele
informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhivează facturi,
chitanţe şi bonuri fiscale în formă electronică.
(2) Cheltuielile înregistrate de persoanele care emit,
transmit sau arhivează facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formă electronică,
cheltuielile efectuate cu investiţiile pentru dotări şi alte utilităţi necesare
desfăşurării acestei activităţi sunt amortizabile pe o perioadă de 5 ani de la
prima înregistrare ca utilizator de factură în formă electronică.
(3) Cheltuielile înregistrate de persoanele care emit
facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formă electronică privind investiţiile
legate de modificarea şi perfecţionarea sistemelor informatice utilizate în activitatea de facturare
electronică sunt amortizabile pe o perioadă de 3 ani, începând cu data
iniţierii investiţiei, probată cu hotărârea administratorului, respectiv a
consiliului de administraţie al persoanei care iniţiază cheltuiala, iar în
cazul persoanelor fizice, prin declaraţie pe propria răspundere.
Art. 31. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicată, ale Legii nr. 455/2001, ale
Legii nr. 451/2004 şi ale Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 32. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2008.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU