LEGE
Nr. 259 din 16 iunie 2004
pentru ratificarea Tratatului de extradare dintre Romania si Republica
Federativa a Braziliei, semnat la Brasilia la 12 august 2003
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 613 din 7 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Tratatul de extradare dintre Romania si Republica Federativa a
Braziliei, semnat la Brasilia la 12 august 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
TRATAT DE EXTRADARE
intre Romania si Republica Federativa a Braziliei
Romania si Republica Federativa a Braziliei, denumite in continuare state
contractante,
dorind sa reglementeze extradarea reciproca a infractorilor,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Obligatia de extradare
1. Statele contractante se angajeaza sa-si extradeze reciproc, potrivit
regulilor si in conditiile prevazute in prezentul tratat, orice persoana care,
aflata pe teritoriul statului contractant solicitat, este invinuita sau
condamnata pentru o infractiune pentru care se poate solicita extradarea
conform art. 2.
2. Extradarea va fi posibila pentru una dintre infractiunile prevazute in
art. 2, daca infractiunea este savarsita pe teritoriul statului contractant
solicitant sau intr-un stat tert, iar statul contractant solicitant are
competenta de urmarire penala, de judecare a persoanei reclamate si de punere
in executare a pedepsei aplicate acesteia.
3. Extradarea va fi posibila pentru infractiunile prevazute la art. 2,
indiferent daca acestea sunt savarsite inainte sau dupa intrarea in vigoare a
prezentului tratat.
Art. 2
Infractiuni pentru care se acorda extradarea
1. Prezentul tratat se aplica infractiunilor care se pedepsesc de legile
ambelor state contractante cu pedepse privative de libertate de cel putin un
an.
2. In cazul in care se cere extradarea in scopul executarii sentintei, o
conditie suplimentara va fi ca pedeapsa ramasa de executat sa fie de cel putin
un an.
3. Daca cererea de extradare se refera la doua sau mai multe infractiuni
pedepsite cu inchisoare de legile statelor contractante, chiar daca numai una
dintre ele corespunde conditiilor prevazute in paragraful 1 privind durata
pedepsei, extradarea poate fi admisa si pentru celelalte infractiuni.
4. In cazul infractiunilor fiscale, extradarea nu va putea fi refuzata pe
motiv ca legislatia statului contractant solicitat nu prevede acelasi regim de
taxe si impozite sau nu contine acelasi tip de reglementare in materie de taxe
si impozite, vama sau schimb valutar ca si legislatia statului contractant
solicitant.
Art. 3
Motive de refuz al extradarii
1. O persoana nu va fi extradata daca autoritatea competenta din statul
contractant solicitat constata urmatoarele:
a) persoana reclamata este cetatean al statului contractant solicitat; sau
b) infractiunea pentru care se solicita extradarea este o infractiune de
natura politica ori exclusiv militara; sau
c) exista motive serioase sa considere ca cererea de extradare a fost
prezentata cu scopul de a se urmari sau de a se pedepsi o persoana pentru
considerente de rasa, religie, nationalitate, etnie sau de opinii politice ori
ca exista riscul ca situatia acestei persoane sa fie agravata pentru unul ori
altul dintre motivele sus-mentionate; sau
d) daca persoana a carei extradare este solicitata a fost judecata
definitiv, gratiata sau amnistiata pe teritoriul statului contractant solicitat
pentru aceeasi infractiune care face obiectul cererii de extradare sau pentru
care, potrivit legii cel putin a unuia dintre statele contractante, a
intervenit prescriptia; sau
e) daca persoana a carei extradare se solicita a fost condamnata sau
urmeaza a fi judecata in statul contractant solicitant de catre un tribunal
exceptional sau ad-hoc.
2. In caz de pedeapsa capitala, extradarea nu este posibila decat daca
exista promisiune ferma, data de statul contractant solicitant, ca pedeapsa nu
se va executa, ci va fi comutata.
3. In sensul prezentului tratat, nu sunt considerate infractiuni politice,
in special:
a) atentatul la viata unui sef de stat sau a unui membru al familiei sale;
b) genocidul, crimele de razboi, crimele impotriva pacii si umanitatii;
c) terorismul.
Art. 4
Obligatii in caz de refuz al extradarii
1. Refuzul extradarii propriului cetatean obliga statul contractant
solicitat ca, la cererea statului contractant solicitant, sa supuna cauza
autoritatilor sale judiciare competente, astfel incat sa se poata exercita
urmarirea penala si judecata, daca este cazul.
2. In cazul in care statul contractant solicitat opteaza pentru solutia
refuzului extradarii unui strain, invinuit sau condamnat in statul contractant
solicitant pentru infractiuni grave sau pentru cele incriminate prin conventii
internationale care nu impun un alt mod de represiune, examinarea propriei
competente si exercitarea, daca este cazul, a actiunii penale se fac din
oficiu, fara exceptie si fara intarziere.
3. In cazurile prevazute in paragrafele 1 si 2, statul contractant
solicitant va transmite gratuit statului contractant solicitat dosarele,
informatiile si obiectele privind infractiunea. Statul contractant solicitant
va fi informat despre rezultatul cererii sale.
Art. 5
Procedura extradarii
1. Fara sa se aduca atingere dispozitiilor art. 6, cererea de extradare va
fi intocmita in scris si transmisa pe cale diplomatica.
2. Cererea va fi insotita de documente care sa contina:
a) datele de identificare a persoanei urmarite, impreuna cu orice alta
informatie utila in stabilirea identitatii, nationalitatii (cetateniei) si a
locului in care aceasta se afla;
b) informatii despre infractiunea pentru care se solicita extradarea;
c) textele legale aplicabile in cauza;
d) in cazul unei persoane condamnate, originalul sau copia certificata de
pe hotararea de condamnare si de pe mandatul de executare a pedepsei inchisorii
sau de pe orice alt act avand putere egala;
e) in cazul unei persoane invinuite sau inculpate, mandatul de arestare
emis de autoritatea competenta pe teritoriul statului contractant solicitant
sau o copie certificata a acestuia.
3. Daca informatiile comunicate de statul contractant solicitant sunt
considerate insuficiente pentru a permite statului contractant solicitat sa ia
o decizie in conformitate cu prevederile prezentului tratat, statul contractant
solicitat va cere informatii suplimentare si va putea fixa o data pentru
primirea acestora.
Art. 6
Arestarea provizorie
1. In cazuri urgente, persoana urmarita poate, potrivit legii statului
contractant solicitat, sa fie arestata provizoriu la cererea autoritatilor
competente ale statului contractant solicitant.
Cererea de arestare provizorie va trebui sa indice intentia de a solicita
extradarea acestei persoane si sa includa o declaratie despre existenta unui
mandat de arestare sau a unei sentinte de condamnare pronuntate impotriva
persoanei urmarite, precum si datele de identificare a acesteia.
2. Persoana arestata pe baza unei astfel de cereri va fi pusa in libertate
la expirarea unei perioade de saizeci (60) de zile de la data arestarii, daca
cererea de extradare nu a fost primita in acest interval.
Punerea in libertate nu exclude o noua arestare si nici extradarea
persoanei urmarite, daca cererea de extradare a fost primita ulterior.
3. Cererea de arestare provizorie poate fi transmisa prin Organizatia
Internationala a Politiei Criminale (INTERPOL), comunicandu-se totodata cererea
si pe cale diplomatica.
Art. 7
Cereri concurente
Daca extradarea unei persoane este solicitata in concurs cu cereri ale unor
state terte, fie pentru aceeasi infractiune, fie pentru o alta infractiune,
statul contractant solicitat va hotari, in limitele permise de propria sa
legislatie, tinand cont de circumstantele cauzei, inclusiv de prevederile
oricaror alte conventii incheiate intre statul contractant solicitat si statele
terte solicitante, precum si de gravitatea si locul savarsirii infractiunilor,
datele cererilor, nationalitatea (cetatenia) si resedinta persoanei urmarite si
de posibilitatea extradarii ulterioare a acesteia intr-un alt stat solicitant.
Art. 8
Hotararea de extradare si predarea extradatului
1. Statul contractant solicitat va informa statul contractant solicitant pe
cale diplomatica despre hotararea sa asupra cererii de extradare.
2. In cazul in care cererea de extradare este respinsa, statul contractant
solicitat va comunica si motivele refuzului.
3. Daca cererea este admisa, statul contractant solicitant va fi informat
despre locul si data predarii extradatului, precum si despre durata arestarii
in vederea predarii.
4. Statul contractant solicitant va asigura preluarea extradatului din
statul contractant solicitat, in termen de treizeci (30) de zile, cu
posibilitatea prelungirii cu cel mult treizeci (30) de zile.
O noua prelungire va fi admisa numai in caz de forta majora.
In cazul in care persoana nu este preluata in acest termen, statul
contractant solicitat poate refuza extradarea pentru aceeasi infractiune.
Art. 9
Remiterea bunurilor
1. In cazul in care cererea de extradare este admisa, statul contractant
solicitat va transmite, in masura in care ii permite legea proprie, statului
contractant solicitant, toate bunurile (inclusiv sumele de bani) care:
a) pot servi ca probe ale infractiunii; sau
b) au fost dobandite de catre persoana in cauza prin savarsirea
infractiunii si se afla in posesia acesteia ori au fost descoperite ulterior.
2. Daca bunurile in cauza sunt sechestrate sau confiscate pe teritoriul
statului contractant solicitat, acesta poate, in legatura cu procesul aflat pe
rol, sa le retina temporar sau sa le predea sub conditia de a-i fi inapoiate.
3. Aceste prevederi nu vor aduce atingere drepturilor statului contractant
solicitat sau ale oricarei alte persoane decat cea urmarita. Daca aceste
drepturi exista, bunurile vor fi inapoiate, la cerere, statului contractant
solicitat, in mod gratuit, cat mai curand posibil dupa incheierea procesului.
Art. 10
Regula specialitatii
1. Persoana care a fost extradata va beneficia de toate drepturile sale
individuale si nu va fi urmarita, judecata sau detinuta in vederea executarii
unei sentinte sau a unui mandat de arestare pentru o infractiune savarsita
inaintea predarii sale, alta decat cea pentru care a fost extradata, cu
exceptia urmatoarelor cazuri:
a) cand statul contractant care a predat-o consimte. Cererea privind
acordarea consimtamantului va fi inaintata pe cale diplomatica, impreuna cu
documentele prevazute la art. 5 si cu inregistrarea legala a declaratiilor
facute de persoana extradata in legatura cu infractiunea in cauza;
b) cand persoana respectiva, avand posibilitatea de a parasi teritoriul
statului contractant unde a fost extradata, nu a facut acest lucru in patruzeci
si cinci (45) de zile de la punerea sa in libertate ori s-a intors pe acel
teritoriu dupa ce l-a parasit.
2. Cand calificarea juridica data infractiunii se modifica in cursul
procesului, persoana extradata va fi urmarita, judecata sau condamnata doar in
cazul in care infractiunea, prin noua sa incadrare juridica, contine elementele
unei infractiuni care permite extradarea.
3. Persoana nu va fi reextradata, fara acordul statului contractant
solicitat, intr-un stat tert pentru o infractiune savarsita inainte de predarea
sau inapoierea sa in statul contractant solicitant, cu exceptia cazului cand,
avand ocazia de a parasi teritoriul statului contractant unde a fost predata,
nu a facut acest lucru in saizeci (60) de zile de la punerea sa in libertate
ori s-a intors pe acel teritoriu dupa ce l-a parasit.
Art. 11
Limbile folosite
Cererea de extradare si documentele anexe vor fi insotite de traduceri
oficiale in limba statului contractant solicitat.
Art. 12
Cheltuieli
Cheltuielile necesare cererii de extradare vor fi efectuate dupa cum
urmeaza:
a) statul contractant solicitant va face toate pregatirile pentru
reprezentarea sa in statul contractant solicitat in orice procedura legata de
cerere si va suporta cheltuielile aferente in statul contractant solicitat;
b) cheltuielile pentru transportul persoanei extradate vor fi suportate de
catre statul contractant solicitant;
c) toate celelalte cheltuieli de pe teritoriul statului contractant
solicitat, necesare cererii de extradare, vor fi suportate de catre acest stat
contractant.
Art. 13
Asistenta juridica reciproca
Statele contractante isi vor acorda reciproc, in limitele prevazute de
propriile legi, asistenta juridica in legatura cu infractiunea pentru care s-a
solicitat extradarea.
Art. 14
Relatia cu alte conventii internationale
Prezentul tratat:
1. nu aduce atingere obligatiilor pe care statele contractante sau unul
dintre acestea si le-a asumat sau si le va asuma potrivit oricarei alte
conventii internationale cu caracter multilateral;
2. in acelasi timp, trebuie sa faciliteze aplicarea, daca este cazul, a
principiilor continute in conventiile internationale sus-mentionate.
Art. 15
Dispozitii finale
1. Prezentul tratat este supus ratificarii, iar instrumentele de ratificare
vor fi schimbate la Bucuresti cat mai curand posibil. Tratatul va intra in
vigoare la data schimbarii instrumentelor de ratificare.
2. Prezentul tratat este incheiat pe o durata nelimitata. Cu toate acestea,
oricare dintre statele contractante il va putea denunta in orice moment, prin
notificare facuta celuilalt stat contractant, pe cale diplomatica. In acest
caz, tratatul va inceta sa produca efecte la sase (6) luni de la primirea
notificarii.
Incheiat la Brasilia la 12 august 2003, in doua exemplare originale, in
limbile romana si portugheza, ambele texte fiind egal autentice.
Subsemnatii, legal autorizati de catre autoritatile lor competente,
semneaza prezentul tratat.
Pentru Romania,
Rodica Mihaela Stanoiu
Pentru Republica Federativa a Braziliei,
Marcio Thomaz Bastos