LEGE Nr. 194
din 28 iunie 2007
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru
elaborarea actelor normative
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 4 iulie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru
elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 777 din 25
august 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Activitatea de legiferare reprezintă principala
modalitate de implementare a politicilor publice, asigurând instrumentele
necesare pentru punerea în aplicare a soluţiilor de dezvoltare economică şi socială, precum şi pentru
exercitarea autorităţii publice."
2. La articolul 6,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Actele normative cu impact
asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general
consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare sunt elaborate pe baza unor
documente de politici publice aprobate de Parlament sau de Guvern. Guvernul
defineşte tipurile şi structura documentelor de politică publică."
3. După articolul 6
se introduce un nou articol, articolul 61, cu următorul cuprins:
„Evaluarea preliminară a impactului noilor
reglementări
Art. 61.-(1)
Evaluarea preliminară a impactului proiectelor de lege, a propunerilor
legislative şi a celorlalte proiecte de acte normative reprezintă un set de
activităţi şi proceduri realizate cu scopul de a asigura o fundamentare
adecvată a iniţiativelor legislative. Evaluarea preliminară a impactului
presupune identificarea şi analizarea efectelor economice, sociale, de mediu,
legislative şi bugetare pe care le produc reglementările propuse.
(2) Evaluarea preliminară a impactului proiectelor de
acte normative este considerată a fi modalitatea de fundamentare pentru
soluţiile legislative propuse şi trebuie realizată înainte de adoptarea actelor
normative.
(3) Fundamentarea noii reglementări trebuie să aibă în
vedere atât evaluarea impactului legislaţiei specifice în vigoare la momentul
elaborării proiectului de act normativ, cât şi evaluarea impactului politicilor
publice pe care proiectul de act normativ le implementează.
(4) Evaluarea preliminară a impactului este realizată
de iniţiatorul proiectului de act normativ. In cazul unor proiecte de acte
normative complexe, evaluarea impactului poate fi realizată, pe baza unui
contract de prestări de servicii, de către institute de cercetare ştiinţifică,
universităţi societăţi comerciale sau organizaţii neguvernamentale, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare referitoare la achiziţiile
publice.
(5) In vederea elaborării evaluării preliminare a
impactului propunerilor legislative iniţiate de deputaţi şi senatori, precum şi
în cazul celor bazate pe iniţiativa cetăţenilor, membrii Parlamentului pot
solicita Guvernului asigurarea accesului la datele şi informaţiile necesare
realizării acesteia.
(6) Aplicarea dispoziţiilor alin. (1)-(5) nu este
obligatorie In cazul iniţiativelor legislative ale deputaţilor şi senatorilor, precum şi al celor bazate pe
iniţiativa cetăţenilor.
(7) In cazul elaborării evaluării preliminare a
impactului propunerilor legislative iniţiate de deputaţi şi senatori, precum şi
în cazul celor bazate pe iniţiativa cetăţenilor, membrii Parlamentului pot
solicita Guvernului asigurarea accesului la datele şi informaţiile necesare
realizării acesteia."
4. Alineatul (1) al
articolului 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10.-(1) In vederea intrării lor în vigoare,
legile şi celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotărârile şi
ordonanţele Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale
autorităţilor administrative autonome, precum şi ordinele, instrucţiunile şi
alte acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice
centrale de specialitate se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I."
5. La articolul 10,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Nu sunt supuse regimului de publicare
în Monitorul Oficial al României:
a) deciziile primului-ministru clasificate, potrivit
legii;
b) actele normative clasificate, potrivit legii, precum
şi cele cu caracter individual, emise de autorităţile administrative autonome
şi de organele administraţiei publice centrale de specialitate."
6. La articolul 19,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Rezultatele studiilor de cercetare şi referirile
la sursele de informaţii suplimentare relevante pentru dezbaterea proiectelor
de acte normative trebuie să fie incluse în instrumentul de prezentare şi
motivare a proiectului de act normativ."
7. Articolul 30 va
avea următorul cuprins:
„Cuprinsul motivării
Art. 30.-(1) Instrumentul de prezentare şi motivare
include conţinutul evaluării impactului actelor normative, cuprinzând
următoarele secţiuni:
a) motivul emiterii actului normativ-cerinţele care
reclamă intervenţia normativă, cu referire specială la insuficienţele şi
neconcordanţele reglementărilor în vigoare; principiile de bază şi finalitatea
reglementărilor propuse, cu evidenţierea elementelor noi; concluziile
studiilor, lucrărilor de cercetare, evaluărilor statistice; referirile la
documente de politici publice sau la actul normativ pentru a căror implementare
este elaborat respectivul proiect. Pentru ordonanţele de urgenţă vor fi
prezentate distinct elementele obiective ale situaţiei extraordinare care impune
reglementarea imediată, nefiind suficientă utilizarea procedurii parlamentare
de urgenţă, precum şi eventualele consecinţe care s-ar produce în lipsa luării
măsurilor legislative propuse;
b) impactul socioeconomic-efectele asupra mediului
macroeconomic, de afaceri, social şi asupra mediului înconjurător, inclusiv
evaluarea costurilor şi beneficiilor;
c) impactul financiar asupra bugetului general
consolidat atât pe termen scurt, pentru anul curent,
cât şi pe termen lung (pe 5 ani), inclusiv informaţii cu privire la cheltuieli
şi venituri;
d) impactul asupra sistemului juridic-implicaţiile pe
care noua reglementare le are asupra legislaţiei în vigoare; compatibilitatea
cu reglementările comunitare în materie, determinarea exactă a acestora şi,
dacă este cazul, măsurile viitoare de armonizare care se impun; deciziile
Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene şi alte documente relevante pentru
transpunerea sau implementarea prevederilor legale respective; implicaţiile
asupra legislaţiei interne, în cazul ratificării sau aprobării unor tratate ori
acorduri internaţionale, precum şi măsurile de adaptare necesare; preocupările
în materie de armonizare legislativă;
e) consultările derulate în vederea elaborării
proiectului de act normativ, organizaţiile şi specialiştii consultaţi, esenţa
recomandărilor primite;
f) activităţile de informare publică privind
elaborarea şi implementarea proiectului de act normativ;
g) măsurile de implementare-modificările
instituţionale şi funcţionale la nivelul administraţiei publice centrale şi
locale.
(2) In situaţia în care reglementarea propusă se
elaborează în executarea unui act normativ, motivarea trebuie să cuprindă
referiri la actul pe baza şi în executarea căruia se emite.
(3) Forma finală a intrumentelor de prezentare şi
motivare a proiectelor de acte normative trebuie să cuprindă referiri la avizul
Consiliului Legislativ şi, după caz, al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, Curţii de Conturi sau Coniliului
Economic şi Social.
(4) Guvernul stabileşte strutura şi conţinutul detaliat
al instrumentelor de prezentare şi motivare pentru actele normative iniţiate de
Guvern."
Art. II. - Legea nr.
24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor
normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU