LEGE
Nr. 19 din 8 aprilie 1994
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Belarus,
semnata la Bucuresti la 7 mai 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 15 aprilie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Belarus,
semnata la Bucuresti la 7 mai 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 februarie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 martie
1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Belarus
Romania si Republica Belarus,
exprimandu-si vointa de intarire a relatiilor de prietenie si de adancire a
colaborarii lor reciproc avantajoase,
animate de dorinta de a reglementa si dezvolta relatiile consulare dintre
cele doua state,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra
urmatoarelor:
CAP. 1
Dispozitii preliminare
Art. 1
Definitii
1. In prezenta conventie, expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
(1) prin expresia post consular se intelege orice consulat general,
consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
(2) prin expresia circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit
postului consular pentru exercitarea functiilor consulare;
(3) prin expresia sef al postului consular se intelege persoana care a
primit insarcinarea sa actioneze in aceasta calitate;
(4) prin expresia functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv
seful postului consular, care a primit insarcinarea sa exercite functiile
consulare;
(5) prin expresia angajat consular se intelege orice persoana care
indeplineste sarcinile administrative sau tehnice ale postului consular;
(6) prin expresia membru al personalului de serviciu se intelege orice
persoana care indeplineste sarcinile de deservire ale postului consular;
(7) prin expresia membri ai postului consular se intelege functionarii
consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
(8) prin expresia membrii personalului consular se intelege functionarii
consulari, cu exceptia sefului postului consular, angajatii consulari si
membrii personalului de serviciu;
(9) prin expresia membru al personalului particular se intelege persoana
aflata, in mod exclusiv, in serviciul particular al unui membru al postului
consular;
(10) prin expresia membru de familie se intelege sotia sau sotul, copiii si
parintii membrului postului consular, cu conditia ca ei sa locuiasca impreuna
si sa fie in intretinerea acestuia;
(11) prin expresia localuri consulare se intelege cladirile sau partile din
cladiri, inclusiv resedinta sefului postului consular, precum si terenul
aferent acestora, care sunt utilizate exclusiv pentru postul consular,
indiferent in a cui proprietate se afla;
(12) prin expresia arhive consulare se intelege toate hartiile,
documentele, corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice de acumulare
si utilizare a informatiilor, registrele postului consular, precum si cifrul,
codurile, cartotecile si orice alte mijloace destinate pentru asigurarea
pastrarii si conservarii lor;
(13) prin expresia nava se intelege orice mijloc civil de navigatie, care
are dreptul de a arbora drapelul statului trimitator;
(14) prin expresia aeronava se intelege orice aparat civil de zbor, inregistrat
in statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de
identificare ale acestui stat.
2. Dispozitiile prezentei conventii, referitoare la cetatenii statului
trimitator, se aplica in mod corespunzator si persoanelor juridice care au sediul
permanent in statul trimitator si care sunt constituite conform legislatiei
acestui stat.
CAP. 2
Infiintarea posturilor consulare si numirea functionarilor consulari
Art. 2
Infiintarea unui post consular
1. Un post consular poate fi stabilit pe teritoriul statului de resedinta
numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul sau si circumscriptia sa consulara sunt
stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta.
3. Schimbarea ulterioara a sediului postului consular, a rangului acestuia
sau a circumscriptiei sale consulare se poate face de catre statul trimitator
numai cu acordul statului de resedinta.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului de post consular
1. Seful postului consular este numit de statul trimitator si este admis
sa-si exercite functiile sale de catre statul de resedinta.
2. Statul trimitator transmite Ministerului Afacerilor Externe al statului
de resedinta, pe canale diplomatice sau pe o alta cale potrivita, patenta
consulara privind numirea sefului postului consular. In patenta consulara se
indica numele si prenumele sefului postului consular, cetatenia sa, clasa
acestuia, circumscriptia consulara in care isi va exercita functiile consulare,
precum si sediul postului consular.
3. Dupa primirea patentei consulare, statul de resedinta elibereaza sefului
postului consular exequaturul, in cel mai scurt timp posibil.
4. Daca statul de resedinta refuza eliberarea exequaturului, el nu este obligat
sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.
5. Pana la eliberarea exequaturului, statul de resedinta poate da acordul
sau ca seful postului consular sa exercite, temporar, functiile sale.
6. Seful postului consular poate sa inceapa exercitarea functiilor sale
numai dupa ce statul de resedinta i-a eliberat exequaturul sau si-a dat acordul
in alta forma.
7. De indata ce seful postului consular este admis, chiar cu titlu
temporar, sa-si exercite functiile, autoritatile statului de resedinta
intreprind masurile necesare pentru ca acesta sa-si poata indeplini functiile.
Art. 4
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului postului consular
1. Daca seful postului consular nu-si poate exercita functiile sale sau
daca postul sau a devenit vacant, functiile sale pot fi exercitate temporar de
un gerant interimar.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate, in prealabil,
Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta sau altei autoritati
desemnate de acest minister, de catre misiunea diplomatica a statului
trimitator sau, in lipsa acestuia, de catre insusi seful postului consular,
ori, in cazul cand acesta nu este in masura sa o faca, de catre orice alta
autoritate competenta a statului trimitator. Statul de resedinta poate
conditiona acordarea consimtamantului sau pentru admiterea gerantului interimar
de calitatea sa de agent diplomatic sau de functionar consular al statului
trimitator in statul de resedinta.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta acorda asistenta si
protectie gerantului interimar. Pe timpul activitatii sale, dispozitiile
prezentei conventii sunt aplicabile gerantului interimar in aceeasi masura ca
si titularului sefului de post consular.
Totusi statul de resedinta nu este obligat sa acorde gerantului interimar
privilegiile si imunitatile de care seful postului consular se bucura numai in
baza unor conditii pe care gerantul interimar nu le indeplineste.
4. Membrul personalului diplomatic al reprezentantei diplomatice a statului
trimitator in statul de resedinta, care este numit gerant interimar de catre
statul trimitator, in conditiile prevazute in paragraful 1 al prezentului
articol, continua sa se bucure de privilegiile si imunitatile diplomatice.
Art. 5
Notificarea catre statul de resedinta a numirilor, sosirilor si plecarilor
Statul trimitator notifica Ministerului Afacerilor Externe al statului de
resedinta sau autoritatii desemnate de acesta:
(1) numirea membrilor postului consular, sosirea, dupa numirea lor la
postul consular, plecarea definitiva sau incetarea functiilor lor, precum si
orice alte schimbari referitoare la statutul lor, care s-au produs in timpul
serviciului lor;
(2) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie a unui membru
al postului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza de a mai fi membru de familie al acestuia;
(3) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului particular si,
daca este cazul, sfarsitul serviciului lor in aceasta calitate;
(4) angajarea sau concedierea in si din calitatea de membri ai postului
consular sau ca membri ai personalului particular a persoanelor care au
domiciliul sau resedinta in statul de resedinta, care au dreptul la privilegii
si imunitati.
Art. 6
Eliberarea documentelor de identitate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta elibereaza, gratuit,
fiecarui functionar consular un document care atesta identitatea si functia
acestuia.
2. Prevederile alin. 1 se refera, de asemenea, si la angajatii consulari,
la membrii personalului de serviciu si la membrii personalului particular, cu
conditia ca aceste persoane sa nu fie cetateni ai statului de resedinta si sa
nu aiba domiciliul permanent in acest stat.
3. Prevederile alin. 1 si 2 se refera, in mod corespunzator, si la membrii
de familie ai persoanelor mentionate.
Art. 7
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetateni ai statului trimitator, care
nu au domiciliul permanent in statul de resedinta si nu exercita in acest stat,
in afara atributiilor de serviciu, nici o alta activitate aducatoare de
venituri.
Art. 8
Consuli onorifici
Statele contractante pot sa numeasca consuli onorifici, conducandu-se dupa
prevederile corespunzatoare ale Conventiei privind relatiile consulare de la
Viena din anul 1963 si dupa legile lor interne.
Art. 9
Incetarea functiilor unui membru al unui post consular
1. Functiile unui membru al postului consular inceteaza, indeosebi, prin:
(1) notificarea statului trimitator catre statul de resedinta ca functiile
membrului postului consular au incetat;
(2) retragerea exequaturului;
(3) notificarea statului de resedinta facuta statului trimitator, ca el a
incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al personalului consular.
2. Statul de resedinta poate oricand, fara a fi obligat sa motiveze decizia
sa, sa instiinteze statul trimitator, pe cale diplomatica sau in orice alt mod,
ca exequaturul eliberat sefului postului consular a fost retras sau, ca un
functionar consular ori un alt membru al postului consular, a devenit
inacceptabil.
Intr-un asemenea caz, statul trimitator trebuie sa recheme persoana in
cauza, daca aceasta este deja in activitate. Daca statul trimitator nu
indeplineste aceasta cerinta intr-un termen rational, atunci statul de
resedinta poate refuza recunoasterea unei asemenea persoane in calitate de
membru al postului consular.
CAP. 3
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 10
Inlesniri acordate activitatii postului consular
1. Statul de resedinta acorda postului consular toate facilitatile pentru
indeplinirea functiilor sale, pentru ca lucratorii postului consular sa-si
poata exercita activitatea oficiala si sa beneficieze de drepturile,
facilitatile, privilegiile si imunitatile prevazute de prezenta conventie.
2. Statul de resedinta intreprinde masurile corespunzatoare pentru
asigurarea protectiei postului consular.
Art. 11
Localurile consulare si locuintele membrilor postului consular
1. Statul trimitator are dreptul, in conformitate cu prevederile prevazute
in legislatia statului de resedinta:
(1) sa foloseasca sau sa arendeze terenuri, sa dobandeasca in proprietate,
sa detina, sa foloseasca sau sa inchirieze cladirile sau partile din cladiri
necesare pentru localurile postului consular sau pentru resedinta sefului
postului consular, precum si pentru spatiile de locuit ale celorlalti membri ai
postului consular;
(2) in aceleasi scopuri, sa construiasca sau sa amenajeze cladirile
existente, conform cu regimul juridic al terenului;
(3) sa transmita dreptul de proprietate asupra cladirilor sau partilor din
cladiri, dobandite sau construite in acest mod.
2. Prevederile alin. 1 al prezentului articol nu scutesc statul trimitator
de obligatia de a respecta legile si reglementarile referitoare la constructii
si sistematizarea urbana, la protectia monumentelor, aplicabile zonelor unde
sunt situate sau se vor afla terenurile, cladirile sau partile din cladiri
respective.
Art. 12
Folosirea drapelului de stat si a stemei
1. Scutul cu stema statului trimitator si denumirea postului consular,
scrisa in limba statului trimitator si in limba statului de resedinta, pot fi
fixate pe cladirea oficiului consular si pe cladirea resedintei sefului
postului consular.
2. Drapelul statului trimitator poate fi arborat pe cladirea unde
functioneaza postul consular, precum si la resedinta sefului postului consular.
3. Seful postului consular poate, de asemenea, sa arboreze drapelul
statului trimitator pe mijloacele sale de transport, cand acestea sunt folosite
in interes oficial.
4. In exercitarea dreptului acordat de prezentul articol trebuie sa tina
seama de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 13
Inviolabilitatea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor
consulari
1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de
resedinta nu pot patrunde in localurile consulare fara acordul expres al
sefului postului consular, al sefului reprezentantei diplomatice a statului
trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Prevederile alin. 1 al prezentului articol se aplica si spatiilor de
locuit ale functionarilor consulari.
Art. 14
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, mobilierul sau bunurile postului consular, mijloacele
sale de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in scopuri
de aparare nationala sau de utilitate publica.
Art. 15
Scutirea localurilor consulare de impozite
1. Localurile consulare si locuintele membrilor postului consular, asupra
carora statul trimitator sau orice alta persoana, actionand in numele acestui
stat, este proprietar sau locatar, sunt scutite de orice impozite si taxe de
orice fel, nationale, regionale sau comunale, cu exceptia taxelor ca remunerare
pentru serviciile concret prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la alin. 1 al prezentului articol nu se
aplica acelor impozite si taxe cand, dupa legile si regulamentele statului de
resedinta, ele cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator
sau cu persoana care actioneaza in numele acestui stat.
3. Prevederile alin. 1 din prezentul articol se refera, de asemenea, si la
mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator si destinate
activitatilor postului consular.
Art. 16
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si
indiferent unde s-ar afla.
Art. 17
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta trebuie sa permita si sa protejeze libera comunicare
a postului consular pentru toate scopurile sale oficiale. Postul consular poate
folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curieri diplomatici
sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mijloace in cod sau cifrate
pentru a comunica cu guvernul sau, cu misiunile diplomatice ale tarii sale sau
cu alte posturi consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele.
Totusi, postul consular nu poate instala si utiliza o statie de radioemisie
decat cu consimtamantul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Prin
expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta a postului
consular.
3. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta. Totusi,
daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa
creada ca valiza consulara contine alte obiecte decat corespondenta,
documentele sau obiectele vizate in paragraful 4 din prezentul articol, ele pot
cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un imputernicit al
statului trimitator.
Daca autoritatile statului trimitator refuza sa satisfaca cererea, valiza
se inapoiaza la locul de unde a fost trimisa.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si ele pot contine numai corespondenta
oficiala sau documente si obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial care sa-i ateste
calitatea sa si in care sa se precizeze numarul de colete care constituie
valiza consulara. Afara de cazul cand statul de resedinta consimte la aceasta,
curierul consular nu trebuie sa fie cetatean al statului de resedinta sau, cu
exceptia cand el este cetatean al statului trimitator, o persoana cu resedinta
permanenta in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, curierul
consular este protejat de catre statul de resedinta.
El se bucura de inviolabilitatea persoanei si nu poate fi supus nici unei
forme de arestare sau de retinere.
6. Statul trimitator, misiunile diplomatice si posturile consulare pot
desemna curieri consulari ad-hoc. In acest caz se aplica, de asemenea,
prevederile alin. 5 al prezentului articol, sub rezerva ca imunitatile
mentionate acolo inceteaza in momentul in care curierul a remis valiza
consulara, pe care o avea in grija, destinatarului.
7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al
unei aeronave, care soseste intr-un punct de intrare autorizat. Comandantul
trebuie sa aiba document oficial care sa indice numarul de colete care
constituie valiza consulara, dar el nu este considerat curier consular.
Printr-o intelegere cu autoritatile locale competente, postul consular poate
trimite pe unul dintre membrii sai sa predea sau sa preia valiza, in mod direct
si liber, de la comandantul navei sau al aeronavei.
Art. 18
Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari si imunitatea de
jurisdictie
1. Functionarii consulari beneficiaza de imunitatea de jurisdictie a
statului de resedinta in materie penala, civila si administrativa. Ei
beneficiaza de inviolabilitatea personala si nu pot fi arestati sau supusi nici
unei masuri de restrangere a libertatii personale.
2. Angajatii consulari beneficiaza de imunitatea de jurisdictie a statului
de resedinta in materie penala, civila si administrativa numai pentru actele
indeplinite in exercitarea functiilor oficiale.
3. Dispozitiile alin. 1 si 2 de mai sus nu se aplica actiunilor civile
care:
(1) rezulta din incheierea de catre un functionar consular sau de un
angajat consular a unui contract pe care acestia nu l-au incheiat in mod expres
sau implicit in calitatea lor de reprezentanti ai statului trimitator;
(2) sunt intentate pentru o paguba rezultata dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta, indiferent de felul mijlocului de transport care a fost
implicat in accident;
(3) se refera la succesiuni, in care functionarul consular sau angajatul
consular este considerat ca persoana particulara si actioneaza in calitate de
mostenitor, de legatar, de executor testamentar, de administrator sau curator
al unei succesiuni.
Art. 19
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii personalului consular pot fi chemati sa depuna marturie in fata
tribunalelor sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta. Daca
functionarul consular refuza sa depuna marturie, fata de acesta nu pot fi
aplicate nici un fel de masuri coercitive sau sanctiuni.
Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu pot refuza sa
depuna marturie, cu exceptia cazurilor enumerate la alin. 3 din prezentul articol.
2. Autoritatea statului de resedinta, careia ii este necesara marturia unui
functionar consular, trebuie sa evite impiedicarea indeplinirii de catre
aceasta persoana a functiilor sale. Ea poate lua asemenea marturii de la
functionarul consular in chiar sediul postului consular, la resedinta sau in
locuinta acestuia.
3. Membrii postului consular nu sunt obligati sa depuna marturie despre
faptele care se refera la indeplinirea sarcinilor lor consulare si nici despre
corespondenta oficiala sau alte documente din arhivele consulare.
Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de
experti asupra legislatiei statului trimitator.
Art. 20
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile enumerate
in art. 18 si 19. Renuntarea, in toate cazurile, trebuie sa fie expres
exprimata si facuta in forma scrisa.
2. Intentarea unei actiuni de catre un membru al postului consular, cand
acesta ar putea sa beneficieze de imunitate de jurisdictie, il lipseste de
dreptul de a invoca imunitatea fata de orice actiune reconventionala, legata
direct de actiunea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie in cazul unei actiuni civile sau
administrative nu inseamna renuntarea la imunitate in ceea ce priveste
executarea hotararii pentru care este necesara o renuntare distincta.
Art. 21
Scutirea de prestatii personale
Statul de resedinta este obligat sa scuteasca membrii postului consular de
orice prestatie personala si de orice serviciu de interes public, indiferent de
caracterul acestora, ca si de sarcinile militare cum ar fi rechizitiile,
contributiile si incartiruirile.
Art. 22
Scutirea de inmatriculare a strainilor si de eliberare a permiselor de
sedere
Membrii postului consular si membrii lor de familie sunt scutiti de
indeplinirea oricaror obligatii prevazute de legile si regulamentele statului
de resedinta privind inregistrarea, obtinerea permiselor de sedere si a altor
asemenea cerinte formulate fata de straini.
Art. 23
Scutirea de impozite
1. Membrii postului consular sunt scutiti de orice impozite si taxe
personale sau reale, nationale si locale, cu exceptia:
(1) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor
si al serviciilor;
(2) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare, situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 15;
(3) drepturilor de succesiune si de mutatie percepute de catre statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor alin. (2) al art. 27;
(4) impozitelor si taxelor pe veniturile particulare, inclusiv castigurile
in capital, care isi au izvorul in statul de resedinta si a impozitelor pe
capital prelevate asupra investitiilor efectuate in intreprinderi comerciale
sau financiare situate in statul de resedinta;
(5) impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor
particulare prestate;
(6) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 15.
2. Membrii postului consular, care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta,
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le
impun celor care angajeaza in materia perceperii impozitului pe venit.
Art. 24
Scutire de taxe vamale si de control vamal
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul de resedinta
autorizeaza intrarea si acorda scutirea de orice taxe vamale, impozite si alte
redevente conexe, cu exceptia cheltuielilor de incarcare, descarcare,
depozitare, de transport si a cheltuielilor pentru servicii similare pentru:
(1) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
(2) obiectele, mijloacele de transport si bunurile de consum destinate
folosintei personale a functionarului consular, inclusiv efectele destinate
instalarii sale.
2. Angajatii consulari beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute
la alin. 1 al prezentului articol numai in ceea ce priveste obiectele importate
cu ocazia primei lor instalari.
3. Bagajele personale, insotite de functionarii consulari, sunt scutite de
control vamal. Ele nu vor fi supuse controlului decat daca exista motive
serioase sa se presupuna ca ele contin alte obiecte decat cele mentionate la
alin. 2 pct. (1) al prezentului articol sau obiecte al caror import sau export
este interzis de catre legile si regulamentele statului de resedinta sau de
regulile impuse in cazuri de carantina. Acest control nu poate avea loc decat
in prezenta functionarului consular.
Art. 25
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
Toate persoanele care, in conformitate cu prezenta conventie, beneficiaza
de privilegii si imunitati, au datoria, fara a aduce daune propriilor
privilegii si imunitati, sa respecte legislatia statului de resedinta, inclusiv
normele care reglementeaza circulatia si asigurarea autoturismelor.
Art. 26
Libertatea de deplasare
In masura in care aceasta nu contravine legilor si normelor privind zonele
in care accesul strainilor este interzis sau este reglementat pentru
considerente de securitate de stat, statul de resedinta asigura membrilor
postului consular libertatea de deplasare pe teritoriul sau.
Art. 27
Succesiunea unui membru al postului consular
In caz de deces al unui membru al postului consular, statul de resedinta:
(1) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor
care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei
prohibitii de export in momentul decesului;
(2) nu percepe nici un fel de taxe nationale sau locale, de succesiune sau
de mutatie asupra bunurilor mobile a caror prezenta in statul de resedinta se
datora exclusiv prezentei in acest stat a defunctului in calitatea sa de membru
al postului consular.
Art. 28
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiaza de
privilegiile si imunitatile prevazute in art. 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26 si 27
din prezenta conventie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului
de resedinta, sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o
activitate lucrativa, aducatoare de venituri.
Art. 29
Inceputul si incetarea privilegiilor si imunitatilor consulare
1. Fiecare membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si
imunitatile prevazute in prezenta conventie de la data intrarii lui pe
teritoriul statului de resedinta pentru a ajunge la postul sau, sau daca se
gaseste deja pe acest teritoriu, din momentul intrarii sale in functie.
2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular, precum si
membrii personalului sau particular, beneficiaza de privilegiile si imunitatile
prevazute de prezenta conventie incepand cu una din urmatoarele date: data de
cand membrul respectiv al postului consular se bucura de privilegiile si
imunitatile prevazute la alin. 1 al prezentului articol; data intrarii lor pe
teritoriul statului de resedinta; data la care ei au devenit membri de familie
sau membri ai personalului particular respectiv.
3. Cand functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile
si imunitatile sale, precum si acelea ale membrilor familiei sale sau ale
membrilor personalului sau particular, inceteaza, in mod normal, in momentul in
care persoana in cauza paraseste teritoriul statului de resedinta sau la
expirarea unui termen rezonabil, care i-a fost acordat in acest scop. In ceea
ce priveste persoanele mentionate la alin. 2 al prezentului articol,
privilegiile si imunitatile lor inceteaza din momentul cand acestea inceteaza
sa mai locuiasca impreuna cu membrul postului consular sau sa mai fie in
serviciul acestuia, in cazul membrilor personalului particular, cu rezerva,
totusi ca, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul statului
de resedinta intr-un termen rezonabil, privilegiile si imunitatile lor subzista
pana in momentul plecarii lor.
4. Totusi, in ceea ce priveste actele savarsite de un functionar consular
sau de un angajat consular in exercitarea functiilor sale, imunitatea de
jurisdictie subzista fara limita de durata.
5. In caz de deces al unui membru al postului consular, membrii familiei
sale continua sa se bucure de privilegiile si imunitatile ce le au, pana la
data la care ei parasesc teritoriul statului de resedinta sau pana la expirarea
unui termen rezonabil, care le va fi fost acordat in acest scop.
Art. 30
Persoane asupra carora nu se extind privilegiile si imunitatile
1. Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu exceptia
celor prevazute la alin. 3 al art. 18 nu se extind asupra membrilor postului
consular care sunt cetateni ai statului de resedinta sau au domiciliul
permanent in acest stat.
2. Statul de resedinta isi exercita jurisdictia fata de persoanele
prevazute la alin. 1 al acestui articol, astfel incat sa nu impiedice, fara
motiv, exercitarea functiilor postului consular.
CAP. 4
Functii consulare
Art. 31
Exercitarea functiilor consulare
1. Functiile consulare sunt indeplinite de functionarii consulari ai
statului trimitator.
2. In caz de necesitate, functiile consulare pot fi indeplinite de un
membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimitator
din statul de resedinta.
Numele si prenumele membrului personalului diplomatic, caruia i se
incredinteaza indeplinirea de functii consulare, trebuie comunicate, in
prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Functiile consulare se indeplinesc in cadrul circumscriptiei consulare.
Exercitarea lor in afara circumscriptiei consulare se poate face numai cu
consimtamantul statului de resedinta.
Art. 32
Functiile principale ale postului consular
Functiile principale ale postului consular constau in:
(1) apararea in statul de resedinta a drepturilor si intereselor statului
trimitator, ale cetatenilor si persoanelor sale juridice, in conformitate cu
normele dreptului international;
(2) favorizarea dezvoltarii in continuare a bunelor relatii dintre cele
doua state in sectoarele economice, comerciale, culturale, stiintifice si
turistice, intarirea legaturilor prietenesti dintre ele, in toate domeniile.
Art. 33
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
Functionarul consular are dreptul ca, in exercitarea functiilor sale,
prevazute in prezenta conventie, sa se adreseze:
(1) autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
(2) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, in masura in care
legile statului de resedinta permit aceasta.
Art. 34
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert sau in numele unui stat
tert
1. Statul trimitator poate, dupa notificarea catre statele interesate, daca
nici unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa insarcineze un post
consular stabilit intr-un stat sa-si asume exercitarea de functii consulare
intr-un alt stat.
2. Dupa notificarea corespunzatoare catre statul de resedinta si daca
acesta nu se opune, un post consular al statului trimitator poate exercita
functii consulare in statul de resedinta in numele unui stat tert.
Art. 35
Evidenta cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul sa tina evidenta cetatenilor statului
trimitator, aflati in circumscriptia sa consulara.
2. Inregistrarea de catre functionarul consular a cetatenilor statului
trimitator nu-i scuteste pe acestia de obligatia respectarii formalitatilor
prevazute de legile statului de resedinta pentru straini.
Art. 36
Reprezentarea intereselor legale ale cetatenilor in fata autoritatilor
statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul sa intreprinda masuri, in conformitate
cu legile statului de resedinta, pentru asigurarea reprezentarii intereselor
legale ale cetatenilor statului trimitator in fata instantelor judecatoresti si
a altor autoritati ale statului de resedinta. El poate, in conformitate cu
legile statului de resedinta, sa solicite adoptarea de masuri temporare pentru
apararea drepturilor si intereselor legale ale cetatenilor statului trimitator,
daca acestia absenteaza sau, din alte cauze credibile, nu sunt in masura sa-si
apere drepturile si interesele lor.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa solicite instantelor
judecatoresti sau autoritatilor amanarea examinarii cauzei, care priveste pe
cetateanul statului trimitator, pana cand acesta nu va fi informat si va avea
posibilitatea de a se apara, singur sau prin reprezentant.
3. Reprezentarea prevazuta la alin. 1 al prezentului articol inceteaza cand
persoanele reprezentate numesc imputernicitul lor sau preiau, personal,
apararea drepturilor si intereselor lor.
Art. 37
Apararea intereselor legale ale cetatenilor statului trimitator
1. Autoritatilor competente ale statului de resedinta informeaza pe
functionarul consular despre arestarea sau retinerea, sub orice forma, a unui
cetatean al statului trimitator, intr-un termen cat mai scurt, dar nu mai
tarziu de 3 zile de la data arestarii sau retinerii acestuia.
2. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile statului de
resedinta, sa primeasca corespondenta sau alte comunicari de la cetateanul
aflat in stare de arest, in asteptarea judecarii, sau de la acela care este
retinut, in orice alta forma, si sa faca demersurile necesare pentru a-i aproba
asistenta juridica.
Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile statului de
resedinta, sa viziteze si sa comunice cu cetateanul statului trimitator, aflat
in arest sau retinut sub orice forma, sau cu cel care executa o pedeapsa
privativa de libertate in termen de 5 zile de la data arestarii sau retinerii.
3. La cererea functionarului consular autoritatile competente ale statului
de resedinta trebuie sa asigure vizitarea cetateanului statului trimitator, in
cauza, in termen de 3 zile de la instiintarea mentionata la alin. 1 al
prezentului articol.
4. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze,
neintarziat, pe cetateanul statului trimitator despre dreptul sau de a lua
legatura cu functionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
Art. 38
Functii referitoare la pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
(1) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente care le inlocuiesc, sa le reinnoiasca, sa le prelungeasca, sa le
anuleze sau sa faca orice modificari in acestea;
(2) sa acorde vize de intrare-iesire si de tranzit persoanelor care doresc
sa viziteze sau sa tranziteze statul trimitator.
Art. 39
Functii in legatura cu cetatenia si cu actele de stare civila
1. Functionarul consular are dreptul:
(1) sa primeasca declaratii referitoare la cetatenie;
(2) sa inregistreze nasterile si decesele cetatenilor statului trimitator
si sa elibereze certificatele corespunzatoare;
(3) sa incheie casatorii si sa inregistreze divorturi, potrivit legilor
statului trimitator, daca legea statului de resedinta nu se opune.
2. Functionarul consular va comunica autoritatilor competente ale statului
de resedinta inregistrarea nasterilor, casatoriilor si divorturilor, deceselor,
daca aceasta este ceruta de legile statului de resedinta.
3. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu scutesc persoanele
in cauza de obligatia de a intocmi formalitatile prevazute de legile statului
de resedinta.
4. Daca autoritatile statului de resedinta sunt informate ca pe teritoriul
acestui stat a decedat un cetatean al statului trimitator, ele trebuie sa
anunte despre aceasta, fara intarziere, postul consular corespunzator.
Art. 40
Functii referitoare la tutela si curatela
1. Functionarul consular are dreptul sa solicite autoritatilor statului de
resedinta instituirea tutelei sau curatelei pentru cetatenii statului trimitator,
aflati in statul de resedinta, si sa propuna persoana care sa fie numita tutore
sau curator.
2. Daca autoritatile statului de resedinta au cunostinta ca trebuie
instituita o tutela sau o curatela pentru un cetatean al statului trimitator,
ele vor informa functionarul consular despre aceasta, intr-un termen cat mai
scurt posibil.
Art. 41
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile statului de
resedinta:
(1) sa primeasca, sa intocmeasca, sa inregistreze si sa autentifice
declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
(2) sa intocmeasca, sa inregistreze, sa primeasca spre pastrare si sa
autentifice testamente de la cetatenii statului trimitator;
(3) sa primeasca, sa intocmeasca, sa inregistreze si sa autentifice
inscrisuri care privesc acte juridice ale cetatenilor statului trimitator, cu
exceptia celor care se refera la nasterea, stingerea sau modificarea, sub orice
forma, a drepturilor reale asupra imobilelor situate in statul de resedinta;
(4) sa legalizeze sigiliul si semnaturile de pe actele cu caracter juridic
si de pe alte inscrisuri care emana de la autoritatile statului trimitator sau
de la statul de resedinta;
(5) sa autentifice copiile si traducerile actelor si inscrisurilor cu
caracter juridic, precum si a extraselor din acestea;
(6) sa primeasca, spre pastrare, actele sau inscrisurile apartinand
cetatenilor statului trimitator sau adresate acestora.
2. Functiile prevazute la alin. 1 al prezentului articol pot fi indeplinite
la sediul postului consular sau in alt loc, daca persoana interesata nu se
poate prezenta la postul consular, din cauze credibile.
Art. 42
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit sume de bani
si valori de la cetatenii statului trimitator, daca aceasta nu contravine
legislatiei statului de resedinta.
2. De asemenea, functionarul consular are dreptul sa primeasca spre
pastrare sumele de bani si bunurile pierdute de cetatenii statului trimitator,
pentru a le restitui proprietarilor.
Art. 43
Functii in materie de succesiuni
1. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, postul
consular despre decesul unui cetatean al statului trimitator si ii vor comunica
toate datele de care dispun privind activul succesoral, mostenitorii legali,
legatarii, precum si despre existenta unui testament.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, cat mai
curand posibil, postul consular al statului trimitator, despre deschiderea unei
succesiuni in statul de resedinta, daca mostenitorul legal sau legatarul este
cetatean al statului trimitator.
3. Daca postul consular afla de existenta succesiunilor mentionate la alin.
1 si 2 ale prezentului articol, inainte ca ele sa fie cunoscute de autoritatile
competente ale statului de resedinta, el va informa, cat mai curand posibil,
aceste autoritati.
4. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, cat mai
curand posibil, postul consular despre masurile luate sau pe care intentioneaza
sa le intreprinda pentru evaluarea si conservarea succesiunilor mentionate la
alin. 1 si 2 ale prezentului articol.
Functionarul consular poate solicita autoritatile statului de resedinta sa
adopte masurile corespunzatoare pentru conservarea succesiunii.
5. Functionarul consular poate, de asemenea, in concordanta cu legile
statului de resedinta:
(1) sa ia masuri pentru conservarea si administrarea bunurilor succesorale,
care apartin cetatenilor statului trimitator;
(2) sa urmareasca transferul sumelor de bani sau transmiterea bunurilor
catre cetatenii statului trimitator.
6. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, in scopul transmiterii
catre mostenitorii, cetateni ai statului trimitator, care nu au domiciliul in
statul de resedinta, mostenirea sau o parte a acesteia, precum si cotele-parti
care revin mostenitorilor din compensatii, pensii, salarii neincasate si polite
de asigurare.
7. Daca un cetatean al statului trimitator, aflat temporar sau in tranzit
pe teritoriul statului de resedinta, a decedat, sumele de bani si bunurile sale
personale se transmit postului consular al statului trimitator.
8. Exportarea din statul de resedinta a bunurilor personale ale defunctului
si a sumelor de bani se face in conformitate cu legile statului de resedinta.
9. Postul consular al statului trimitator elibereaza autoritatilor sau
persoanelor interesate un document care confirma primirea banilor sau bunurilor
predate, in conformitate cu alin. 6 si 7 ale acestui articol.
Art. 44
Transmiterea documentelor
Functionarul consular are dreptul sa inmaneze acte judiciare si
extrajudiciare si sa efectueze comisii rogatorii in conformitate cu conventiile
internationale sau, in lipsa acestora, conform legislatiei statului de
resedinta.
Art. 45
Accidentele de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa neintarziat
pe functionarul consular al statului trimitator despre accidentele grave in
care sunt implicati ca vinovati sau victime, cetateni ai statului trimitator.
La cererea functionarului consular aceste autoritati transmit documentele
intocmite cu privire la accidentul in care a fost implicat un cetatean al
statului trimitator, vinovat sau victima.
Art. 46
Functii in materie de navigatie
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin si asistenta
navei statului trimitator care intra in port sau in apele teritoriale ori in
apele interne ale statului de resedinta.
2. Functionarul consular se poate urca la bordul navei imediat ce este
aprobata comunicarea libera cu coasta, iar capitanul vasului si membrii
echipajului pot sa ia legatura cu functionarul consular.
3. Functionarul consular se poate adresa pentru sprijin autoritatilor
competente ale statului de resedinta in orice probleme legate de indeplinirea
functiilor sale in privinta navei statului trimitator, a capitanului si a
membrilor echipajului acestei nave.
4. Functionarul consular are dreptul:
(1) fara a aduce atingere drepturilor autoritatilor statului de resedinta,
sa efectueze cercetari in legatura cu orice fapte petrecute pe nava statului
trimitator in timp ce aceasta se afla in cursa sau ancorata, sa puna intrebari
capitanului sau oricarui membru al echipajului navei statului trimitator, sa
verifice documentele de bord, sa primeasca declaratii in legatura cu cursa
navei si locul de destinatie si sa faca demersuri pentru facilitarea intrarii,
stationarii si plecarii navei din port;
(2) fara a aduce atingere competentei autoritatilor statului de resedinta,
sa ia masurile necesare pentru solutionarea neintelegerilor dintre comandant si
orice membru al echipajului, inclusiv cele referitoare la conditiile de munca
pe nava, in masura in care legislatia statului trimitator prevede acestea;
(3) sa ia masuri pentru acordarea asistentei medicale si pentru repatrierea
capitanului sau a oricarui membru al echipajului navei;
(4) sa primeasca, sa inregistreze, sa intocmeasca sau sa autentifice orice
declaratie sau document, prevazute de legislatia statului trimitator in
privinta navelor;
(5) sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei
achizitionate sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimitator,
in conformitate cu legislatia acestui stat.
5. In cazul in care organele judecatoresti sau alte autoritati competente
ale statului de resedinta intentioneaza sa ia masuri de constrangere sau sa
efectueze acte de urmarire penala la bordul navei statului trimitator,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor instiinta functionarul
consular. Aceasta instiintare va fi facuta inainte de inceperea unor asemenea
masuri, astfel incat functionarul consular sa poata fi prezent la efectuarea
acestora. Daca functionarul consular nu a fost de fata, autoritatile competente
ale statului de resedinta ii vor prezenta, la cerere, o informare completa in
legatura cu cele petrecute.
Functionarul consular va fi instiintat, in prealabil, si in cazul in care
capitanul sau un membru al echipajului navei urmeaza sa fie interogat pe uscat
de catre autoritatile competente ale statului de resedinta.
Prevederile acestui articol nu se aplica in ceea ce priveste controlul
vamal, sanitar sau controlul documentelor de trecere a frontierei, precum si in
privinta oricaror actiuni intreprinse la rugamintea sau cu acordul capitanului
navei.
6. Daca nava statului trimitator naufragiaza, esueaza in largul sau la tarm
ori sufera orice alta avarie in statul de resedinta sau daca orice obiect,
facand parte din incarcatura navei avariate, fiind proprietatea unui cetatean
al statului trimitator, este gasit pe tarm sau in apropierea coastei statului
de resedinta sau este adus in portul acestui stat, autoritatile competente ale
statului de resedinta vor informa, in timpul cel mai scurt, pe functionarul
consular. De asemenea, ele vor comunica functionarului consular masurile luate
pentru salvarea membrilor echipajului si pasagerilor, incarcaturii si a altor
bunuri aflate la bordul navei, care apartin navei sau care fac parte din
incarcatura acesteia si care au fost separate de nava.
7. Functionarul consular poate acorda orice asistenta unei asemenea nave,
membrilor echipajului si pasagerilor; in acest scop, el se poate adresa
autoritatilor competente ale statului de resedinta, care vor acorda sprijinul
necesar.
Functionarul consular poate sa intreprinda masuri pentru repararea navei
sau se poate adresa autoritatilor competente ale statului de resedinta cu
rugamintea de a-l sprijini in realizarea acestora sau ca ele sa intreprinda ori
sa continue asemenea masuri.
8. Daca nava avariata sau orice obiect, care a apartinut unei asemenea
nave, a fost gasit pe coasta, in apropierea coastei statului de resedinta sau a
fost adus in portul acestui stat, iar capitanul navei, proprietarul ei sau
imputernicitul acestuia sau organizatiile de asigurare corespunzatoare nu au
posibilitatea de a intreprinde masuri pentru pastrarea sau dispunerea de o
asemenea nava sau obiect, functionarul consular este considerat imputernicit sa
intreprinda, in numele proprietarului navei, asemenea masuri pe care le-ar fi
putut intreprinde insusi proprietarul. Aceste prevederi se aplica, de asemenea,
oricarui obiect care face parte din incarcatura navei si care este proprietatea
unui cetatean al statului trimitator.
9. Daca orice obiect, care face parte din incarcatura navei avariate a unui
stat tert si este proprietatea unui cetatean al statului trimitator, este gasit
pe mal sau in apropierea malului statului de resedinta si nici capitanul navei,
nici proprietarul obiectului, nici imputernicitul sau, nici organizatiile de
asigurare nu pot intreprinde masuri pentru pastrarea sau dispunerea de asemenea
obiect, functionarul consular este considerat imputernicit sa intreprinda in
numele proprietarului asemenea masuri pe care le-ar fi putut intreprinde insusi
proprietarul.
Art. 47
Functii in materie de navigatie aeriana
Prevederile art. 46 al prezentei conventii se aplica in mod corespunzator
aeronavelor statului trimitator cu conditia ca acestea sa nu contravina
conventiilor multilaterale sau bilaterale din domeniul navigatiei aeriene la
care cele doua state contractante sunt parti.
Art. 48
Indeplinirea altor functii consulare
Functionarul consular poate indeplini si alte functii consulare
incredintate de statul trimitator, dar neprevazute in prezenta conventie, cu
conditia ca statul de resedinta, care trebuie incunostintat despre aceasta, sa
fie de acord sau sa nu aiba obiectii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 49
Ratificarea, intrarea in vigoare si incetarea efectelor
1. Prezenta conventie este supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare, care va avea loc la
Minsk.
2. Prezenta conventie se incheie pe termen nelimitat si va ramane in
vigoare 6 luni dupa ce una dintre partile contractante va notifica, in forma
scrisa, celeilalte parti contractante, intentia sa de a o denunta.
3. Incheiata azi, 7 mai 1993 la Bucuresti, in doua exemplare, fiecare in
limba romana, limba belarusa si limba rusa, toate textele avand aceeasi
valoare.
In caz de divergente de interpretare, prevaleaza textul in limba rusa.
Pentru Romania,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Pentru Republica Belarus,
P. Krauceanka,
ministrul afacerilor externe