LEGE Nr. 112
din 4 mai 2006
pentru modificarea si
completarea Legii apelor nr. 107/1996
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 12 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 244
din 8 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 28 va avea următorul cuprins: „Art. 28. - (1) In vederea protecţiei şi conservării resurselor de apă de
suprafaţă, evacuările în aceste ape sunt reglementate prin utilizarea unei abordări combinate prin
stabilirea şi implementarea controlului emisiilor, bazat pe cele mai bune
tehnici disponibile, sau a valorilor limită importante ale emisiilor ori, în
cazul impactului difuz, a controlului şi a celor mai bune practici din punct de
vedere al mediului, stabilite în reglementările specifice privind prevenirea şi
controlul integrat al poluării, epurarea apelor uzate urbane, protecţia apelor împotriva poluării cauzate de
nitraţi din surse agricole, evaluarea riscului şi descărcarea de substanţe
periculoase în apă, până la data de 22 decembrie 2012.
(2) In cazul în care un obiectiv de calitate sau un
standard de calitate, stabilit în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, necesită condiţii mai stricte decât cele
rezultate ca urmare a aplicării prevederilor alin. (1), se reglementează
controale mai stricte ale emisiilor."
2. După articolul 28 se introduce un nou articol,
articolul 29, cu următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) In
cazul aplicării prevederilor art. 22-25 şi ale art. 27, trebuie să se asigure că aplicarea
acestora nu va exclude sau nu va compromite permanent atingerea obiectivelor
prevăzute la art. 21 în alte corpuri de apă din cadrul aceluiaşi district al bazinului
hidrografic şi că acest lucru este în conformitate cu alte reglementări în
vigoare.
(2) Etapele pentru asigurarea aplicării noilor
prevederi, inclusiv aplicarea prevederilor art. 22-25 şi ale art. 27, garantează cel puţin acelaşi nivel
de protecţie cu cel existent în legislaţia în vigoare."
3. La articolul 16
alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, litera j), cu
următorul cuprins:
,,j) deschiderea şi exploatarea în zonele de terasă a
punctelor de extracţie a nisipurilor şi pietrişurilor fără aviz de gospodărire
a apelor, respectiv fără autorizaţie de gospodărire a apelor."
4. La articolul 28
alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) transportul şi depozitarea temporară de materiale,
utilaje, precum şi circulaţia acestora şi a personalului, în cazul executării
de lucrări de întreţinere, reparaţii, precum şi pompări experimentale în cazul
forajelor hidrogeologice care fac parte din reţeaua naţională de observaţii şi
măsurători."
5. La articolul 33,
alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(2) Dreptul de exploatare a agregatelor minerale din
albiile sau malurile cursurilor de apă, cuvetele lacurilor, bălţilor, prin
exploatări organizate, se acordă de autoritatea de gospodărire a apelor numai
în zone care necesită decolmatare, reprofilarea albiei şi regularizarea
scurgerii, pe baza unui studiu tehnic zonal privind influenţa exploatării
asupra cursului de apă şi pe baza avizului şi autorizaţiei de gospodărire a
apelor, cu avizul deţinătorilor de lucrări hidrotehnice în albie din zonă.
Pentru autorizarea acestor activităţi, pe apele naţionale navigabile, precum şi
pe celelalte cursuri de apă în amonte cu 1 km şi în aval cu 2 km faţă de
lucrările de artă sau dacă au în lungul lor infrastructura aflată în
administrarea instituţiilor publice/societăţilor naţionale/companiilor
naţionale/societăţilor comerciale/regiilor autonome din domeniul
transporturilor, construcţiilor şi turismului, la o distanţă mai mică decât cea
prevăzută în actele normative în vigoare, faţă de zona de protecţie, este
obligatorie şi obţinerea avizului acestora.
..........................................................................................................................................
(4) Dreptul de exploatare a agregatelor minerale necesare interesului public local, în limita cantităţii maxime de 5.000
m3 pe an, se acordă
autorităţii administraţiei publice locale prin autorizaţia de gospodărire a apelor.
Această autorizaţie se eliberează anual, la cererea consiliilor locale. Pentru
exploatarea pe cursurile de apă care sunt traversate sau au în lungul lor
infrastructura aflată în administrarea instituţiilor publice/societăţilor
naţionale/companiilor naţionale/societăţilor comerciale/regiilor autonome din
domeniul transporturilor, construcţiilor şi turismului, la o distanţă mai mică
decât cea prevăzută în actele normative în vigoare, faţă de zona de protecţie,
este necesar avizul acestora."
6. La articolul 33, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Dreptul de
exploatare a agregatelor minerale, în cazuri de urgenţă ca: viituri,
precipitaţii care au avariat sau au distrus poduri, drumuri, obiective economice,
gospodării individuale, în scopul refacerii acestora, în limita cantităţii
maxime a 2.000 m3/an,
se acordă pe baza notificării de începere a execuţiei, emisă de direcţiile de
ape. Pentru exploatarea pe cursurile de apă care sunt traversate sau au în
lungul lor infrastructura aflată în administrarea instituţiilor
publice/societăţilor naţionale/companiilor naţionale/societăţilor
comerciale/regiilor autonome din domeniul transporturilor, construcţiilor şi
turismului, la o distanţă mai mică decât cea prevăzută în actele normative în
vigoare, faţă de zona de protecţie, este necesar avizul acestora."
7. La articolul 33,
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Lucrările de dragare efectuate pe căile navigabile
pentru menţinerea adâncimii de navigaţie se execută fără aviz de gospodărire a
apelor. Locurile de depozitare a materialului rezultat din lucrările de dragare
şi condiţiile care trebuie îndeplinite se stabilesc anual de către
Administraţia Naţională «Apele Române», Administraţia Fluvială a Dunării de Jos
- R.A. şi Compania Naţională «Administraţia Canalelor Navigabile» - S.A. -
Constanţa."
8. La articolul 33, după
alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:
„(61)
Proprietarii/administratorii lucrărilor inginereşti de artă (poduri) sunt
obligaţi să asigure secţiunea optimă de scurgere a apelor, pe cheltuială
proprie, în limita a două lungimi ale lucrării de artă (poduri) în albia majoră
în amonte şi în limita unei lungimi a lucrării de artă (poduri) în albia minoră
aval, pentru a respecta parametrii avizaţi."
9. La articolul 43 alineatul (11), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul
cuprins:
,,d) protecţia şi apărarea împotriva acţiunii
distructive a apelor."
10. La articolul 43, după
alineatul (19) se introduce un nou alineat, alineatul (110), cu următorul cuprins:
„(110) Strategia
naţională de management al riscului la inundaţii, precum şi programele de
măsuri ce decurg din acestea se stabilesc în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi, în corelare cu
prevederile schemelor-cadru de gospodărire a apelor existente la data
publicării prezentei legi, care îşi păstrează valabilitatea până la data de 22
decembrie 2009, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
11. La articolul 43, după
alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul
cuprins:
„(4) In vederea implementării măsurilor de bază
prevăzute în anexa nr. 3, trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru a nu
conduce la creşterea poluării apelor marine. Aplicarea măsurilor de bază
prevăzute în anexa nr. 3 nu poate duce, în mod direct sau indirect, la
creşterea poluării apelor de suprafaţă. Această cerinţă nu se aplică în cazul
în care ar conduce la creşterea poluării mediului în ansamblu.
(5) In situaţia în care datele de monitoring sau alte
date arată că obiectivele de protecţie a apelor şi mediului acvatic, prevăzute
la art. 21 pentru
corpurile de apă, nu pot fi atinse, autoritatea publică centrală din domeniul
apelor trebuie să se asigure că:
a) sunt investigate cauzele neîndeplinirii
obiectivelor prevăzute;
b) avizele şi autorizaţiile de
gospodărire a apelor sunt examinate şi, dacă este necesar, revizuite;
c) programele de monitoring sunt revizuite şi
modificate, după caz;
d) sunt stabilite măsurile suplimentare care pot fi
necesare pentru atingerea obiectivelor de protecţie a apelor şi a ecosistemelor
acvatice, precum şi limite mai stricte, dacă este cazul, urmând procedurile
cuprinse în anexa nr. 11.
(6) In situaţia în care obiectivele de protecţie a
apelor şi a ecosistemelor acvatice prevăzute la art. 21 nu pot fi
îndeplinite ca urmare a unor circumstanţe cu cauze naturale de forţă majoră,
care apar în mod excepţional sau care nu pot fi prevăzute, cum ar fi inundaţiile
extreme sau seceta prelungită, nu este necesară luarea de măsuri suplimentare,
aplicându-se prevederile art. 25."
12. La articolul 49,
alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1), pentru
zona inundabilă a albiei majore, cazurile în care sunt prevăzute lucrări de
apărare împotriva inundaţiilor, dimensionate corespunzător clasei de
importanţă. Lucrările executate în zona inundabilă se execută numai pe baza
avizului de amplasament, emis conform legii.
..........................................................................................................................................
(4) Construcţiile şi obiectivele existente, amplasate
în zona inundabilă a albiei majore sau în zonele de protecţie, vor fi
identificate de direcţiile de ape, solicitându-se prin autorităţile
administraţiei publice locale sau judeţene emitente a autorizaţiei de
construcţie demolarea acestora. In situaţia în care demolarea nu este posibilă,
beneficiarii vor fi obligaţi să declare pe propria răspundere că îşi asumă
riscurile în caz de inundaţii."
13. La articolul 50, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care lucrările se efectuează în zona
apelor naţionale navigabile sau în zona cursurilor de apă care sunt traversate
ori au în lungul lor infrastructura aflată în administrarea instituţiilor
publice/societăţilor naţionale/ companiilor naţionale/societăţilor
comerciale/regiilor autonome din domeniul transporturilor, construcţiilor şi
turismului, este necesar şi acordul autorităţii publice centrale din domeniul
transporturilor, construcţiilor şi turismului."
14. La articolul 54, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) In cazuri de
urgenţă ca: viituri, precipitaţii care au avariat sau distrus infrastructura de
transport, obiective economice, în scopul refacerii acestora, pentru începerea
execuţiei lucrărilor de exploatare a agregatelor minerale care se realizează în
limita cantităţii maxime de 2.000 m3, notificarea se va face cu cel puţin 3 zile înainte de începerea
execuţiei."
15. La articolul 54, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru lucrările prevăzute la alin. (1) şi (11), începerea execuţiei se face pe
baza notificării, fără a fi necesar avizul de gospodărire a apelor."
16. La articolul 62,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Barajele mici de interes
local pot fi executate şi de unităţi abilitate de autoritatea publică centrală
din domeniul apelor."
17. Articolul 69 va avea
următorul cuprins:
„Art. 69. - Coordonarea tehnică la nivel naţional a
acţiunilor de prevenire şi apărare împotriva inundaţiilor, a fenomenelor
meteorologice periculoase sau a accidentelor la construcţiile hidrotehnice sau
intervenţii la poluări accidentale se realizează de Comitetul ministerial
pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Mediului şi Gospodăririi
Apelor, denumit în continuare Comitet ministerial, constituit din conducerea ministerului, experţi şi specialişti din aparatul
propriu al ministerului, Administraţiei Naţionale «Apele Române»,
Administraţiei Naţionale de Meteorologie, precum şi din principalele unităţi
deţinătoare de construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva
inundaţiilor."
18. Articolul 70 va avea
următorul cuprins:
„Art. 70. - Structura, atribuţiile specifice şi
competenţele Comitetului ministerial se stabilesc prin regulamentul de
organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al conducătorului
autorităţii publice centrale din domeniul apelor."
19. Articolul 71 va avea
următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) Acţiunile operative de apărare
împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor
la construcţii hidrotehnice şi intervenţiile la poluările accidentale se organizează
de comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv de Comitetul
pentru Situaţii de Urgenţă al
Municipiului Bucureşti, precum şi de comitetele locale pentru situaţii de
urgenţă.
(2) Toţi agenţii economici, persoane fizice şi
juridice, au obligaţia să participe la acţiunile operative de apărare împotriva
inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la
construcţiile hidrotehnice organizate de comitetele judeţene pentru situaţii de
urgenţă, în conformitate cu planurile de apărare împotriva inundaţiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la construcţii hidrotehnice
şi poluărilor accidentale, aprobate conform legii.
(3) Grupul de suport tehnic pentru gestionarea
situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice
periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale din
cadrul comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă este condus de
directorul Sistemului de Gospodărire a Apelor.
(4) Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă au
în componenţă, în mod obligatoriu, şi un reprezentant al Administraţiei
Naţionale «Apele Române»."
20. Articolul 72 va avea
următorul cuprins:
„Art. 72. - (1) In cazul distrugerii sau deteriorării
lucrărilor de apărare împotriva inundaţiilor ori a unor construcţii
hidrotehnice datorită viiturilor, deţinătorii cu orice titlu ai unor astfel de
lucrări au obligaţia să refacă sau să repare aceste lucrări în cel mai scurt
timp posibil.
(2) Autorităţile publice centrale în domeniul
silviculturii şi îmbunătăţirilor funciare au obligaţia promovării şi realizării
lucrărilor de combatere a eroziunii solului, regularizării scurgerii pe
versanţi, corectării torenţilor, în conformitate cu strategia naţională de
management al riscului la inundaţii, aprobată prin hotărâre a Guvernului, în
scopul protejării în aval a cursurilor de apă, a lucrărilor inginereşti de
artă, a construcţiilor hidrotehnice şi a obiectivelor sociale şi economice.
(3) Deţinătorii de terenuri, indiferent de forma de
proprietate, au obligaţia de a facilita realizarea şi/sau întreţinerea şi/sau
repararea lucrărilor menţionate la alin. (2)."
21. La articolul
74, alineatele (1), (3), (4) şi (5) vor avea următorul cuprins:
„Art. 74. - (1) Regulamentul privind gestionarea situaţiilor
de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente
la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale şi Normativul-cadru de
dotare cu materiale şi mijloace de intervenţie operativă se elaborează de către
autoritatea publică centrală din domeniul apelor, cu avizul Inspectoratului
General pentru Situaţii de Urgenţă, şi se aprobă prin ordin comun al
conducătorilor autorităţilor publice centrale din domeniul administraţiei şi
internelor, apelor, transporturilor, construcţiilor şi turismului.
..........................................................................................................................................
(3) Elaborarea planurilor de apărare prevăzute la alin.
(2) se va face cu luarea în considerare a planurilor de amenajare a
teritoriului si a restrictionării regimului de construcţii, precum şi cu consultarea persoanelor fizice şi a
persoanelor juridice interesate, pe baza strategiei naţionale de management al
riscului la inundaţii.
(4) Coordonarea tehnică de specialitate a activităţii
de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi
accidentelor la construcţii hidrotehnice şi combaterea poluărilor accidentale
la nivelul bazinelor hidrografice şi al judeţelor revine Administraţiei
Naţionale «Apele Române».
(5) Autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale, precum şi operatorii economici au obligaţia să-şi asigure stocul de
materiale de intervenţie, mijloacele mecanice şi de transport pentru apărarea
împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la
construcţiile hidrotehnice şi poluărilor accidentale."
22. La articolul 75,
alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„Art. 75. - (1) Pentru a evita producerea unor dezastre
în perioadele de ape mari sau de accidente la baraje, funcţionarea acumulărilor
nepermanente la parametrii pentru care au fost construite este obligatorie, iar
Comitetul ministerial poate aproba inundarea dirijată a unor terenuri în
prealabil stabilite prin planurile de apărare, precum şi a incintelor
îndiguite, realizate lateral unui curs de apă.
..........................................................................................................................................
(3) Pentru prejudiciile suferite prin inundarea
temporară a terenurilor, proprietarii acestora vor fi despăgubiţi din fondul de
asigurare, în condiţiile legii. Valorile despăgubirilor se propun de către
prefecţi şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
23. La articolul 76
alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:
„d) realizarea de balastiere sau lucrări de excavare în
albie în zona podurilor, la minimum 1 km în amonte şi la minimum 2 km în aval
de pod ori în zona cursurilor de apă care au în lungul lor infrastructura
aflată în administrarea instituţiilor publice/societăţilor naţionale/
companiilor naţionale/societăţilor comerciale/regiilor autonome din domeniul
transporturilor, construcţiilor şi turismului la o distanţă mai mică decât cea
prevăzută în actele normative în vigoare, faţă de zona de protecţie, în zona
captărilor de apă din râu, a captărilor cu infiltrare prin mal, a
subtraversărilor de conducte sau alte lucrări de artă."
24. La articolul 76
alineatul (1), după litera d) se introduc trei noi litere, literele e), f) şi
g), cu următorul cuprins:
,,e) circulaţia vehiculelor pe coronamentul digurilor
şi al barajelor neamenajate în acest scop;
f) tăierea la ras a perdelelor forestiere de
protecţie a digurilor şi lacurilor de acumulare;
g) blocarea golirilor de fund ale barajelor."
25. La articolul 78,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) In cadrul autorităţii publice centrale din
domeniul apelor funcţionează Inspecţia de stat a apelor, cu atribuţii de
inspecţie şi control al aplicării prevederilor prezentei legi. Inspecţia de stat a apelor
coordonează şi răspunde de activitatea de inspecţie şi control în domeniul
gospodăririi apelor la nivel naţional. Reglementarea activităţii de inspecţie
din domeniul gospodăririi apelor se aprobă prin ordin al conducătorului
autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi."
26. La articolul 852, litera a) va avea următorul cuprins: ,,a) conservarea ecosistemelor acvatice şi delimitarea albiilor minore ale cursurilor de apă din
domeniul public al statului;".
27. La articolul 87,
punctele 5), 29) şi 51) vor avea următorul cuprins:
„5) extragerea agregatelor
minerale din albiile, malurile, luncile şi terasele cursurilor de apă,
canalelor, lacurilor, de pe plajă sau de pe faleza mării, fără respectarea
prevederilor avizului sau autorizaţiei de gospodărire a apelor;
..........................................................................................................................................
29) inexistenţa planurilor de apărare împotriva
inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la
construcţii hidrotehnice şi a planurilor de prevenire şi combatere a poluărilor
accidentale la nivel de comună, oraş, municipiu, judeţ, sistem hidrotehnic şi
bazin hidrografic, precum şi nerespectarea prevederilor acestora;
..........................................................................................................................................
51) neparticiparea la acţiunile pentru gestionarea
situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice
periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale pe
cursurile de apă;".
28. La articolul 87, după
punctul 53) se introduc opt noi puncte, punctele 54)-61), cu următorul cuprins:
„54) nerespectarea de către
proprietarii/administratorii lucrărilor inginereşti de artă (poduri) a
obligaţiei de a asigura secţiunea optimă de scurgere a apelor, în limita a două
lungimi ale lucrării de artă (poduri) în albia majoră în amonte şi în limita
unei lungimi a lucrării de artă (poduri) în albia minoră în aval, pentru a
respecta parametrii avizaţi;
55) nerespectarea prevederilor art. 33 alin. (2)
privind acordarea dreptului de exploatare a agregatelor minerale din albiile
sau malurile cursurilor de apă, lacurilor, bălţilor şi din terasă, prin
exploatări organizate de autoritatea de gospodărire a apelor numai în zone care
necesită decolmatare, reprofilarea albiei şi regularizarea scurgerii, pe baza
avizului şi a autorizaţiei de gospodărire a apelor;
56) nealocarea de către autorităţile centrale şi
locale în prevederile bugetare a sumelor necesare asigurării stocului, precum
şi neasigurarea stocului de materiale de intervenţie, mijloacelor mecanice şi
de transport pentru apărarea împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice
periculoase, accidentelor la construcţiile hidrotehnice şi intervenţii în cazul
poluărilor accidentale;
57) neparticiparea operatorilor economici la
acţiunile operative de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase, accidentelor la construcţiile hidrotehnice şi de combatere a poluărilor
accidentale, organizate de comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă;
58) nerespectarea termenelor de punere în funcţiune a
lucrărilor precizate în programele de etapizare aprobate;
59) neluarea de către autorităţile administraţiei
publice locale de măsuri operative privind amenajarea locurilor speciale pentru
depozitarea deşeurilor de orice fel;
60) neasigurarea de către autorităţile administraţiei
publice locale a curăţării cursurilor de apă, a bălţilor şi a malurilor
acestora de pe raza localităţilor, precum şi neluarea măsurilor operative
privind verificarea stării de salubritate a cursurilor de apă;
61) realizarea de balastiere sau lucrări de excavare
în albie în zona podurilor, în zona captărilor de apă din râu, a captărilor cu
infiltrare prin mal, a subtraversărilor de conducte sau alte lucrări
inginereşti de artă."
29. Articolul 88 va avea
următorul cuprins:
„Art. 88. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 87,
săvârşite de persoanele fizice şi juridice, se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 75.000 lei
(RON) la 80.000 lei (RON), pentru persoane juridice, şi cu amendă de la 25.000
lei (RON) la 30.000 lei (RON), pentru persoane fizice, faptele prevăzute la
art. 87 pct. 5), 6), 9), 11) -18), 21)-23), 28), 30), 34), 35), 52) şi 54)-61);
b) cu amendă de la 35.000 lei (RON) la 40.000 lei
(RON), pentru persoane juridice, şi cu amendă de la 10.000 lei (RON) la 15.000
lei (RON), pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 1)-4), 7),
10), 24)-27), 29), 31), 32), 39)-41) şi 43)-51);
c) cu amendă de la 25.000 lei (RON) la 30.000 lei
(RON), pentru persoane juridice, şi cu amendă de la 6.500 lei (RON) la 7.000
lei (RON), pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 8), 19),
20), 33), 36)-38), 42) şi 53).
(2) Cuantumul amenzilor se
actualizează prin hotărâre a Guvernului.
(3) O cotă de 25% din cuantumul amenzilor
contravenţionale aplicate şi încasate în temeiul prezentei legi rămâne la
dispoziţia instituţiei din care face parte agentul constatator, în scopul creării unui fond de stimulare a personalului.
(4) Totalul fondului de stimulente constituit la
nivelul Administraţiei Naţionale «Apele Române», conform alin. (3), se
repartizează astfel:
a) o cotă de 85% pentru Administraţia Naţională «Apele
Române»;
b) o cotă de 15% pentru
Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor.
(5) Metodologia de acordare a stimulentelor pentru
personalul propriu se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
30. Articolul 89 se abrogă.
31. La articolul 91 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult
48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare şi sancţionare
a contravenţiilor ori de la data comunicării acestuia, după caz, jumătate din
minimul amenzii, agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor."
32. La articolul 92,
alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(3) Depozitarea sau folosirea de îngrăşăminte chimice, pesticide ori alte substanţe toxice periculoase,
în zonele de protecţie a apelor, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendă de la 40.000 lei (RON) la 70.000
lei (RON).
(4) Săvârşirea din culpă a faptelor prevăzute la alin.
(1) şi (2) se pedepseşte cu închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendă de la
40.000 lei (RON) la 70.000 lei (RON), iar a faptelor prevăzute la alin. (3), cu
închisoare de la 6 luni la un an sau cu amendă de la 20.000 lei (RON) la 35.000 lei (RON)."
33. La articolul 93,
alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„Art. 93. - (1) Executarea, modificarea sau extinderea
de lucrări, construcţii ori instalaţii pe ape sau care au legătură cu apele,
fără avizul legal sau fără notificarea unei astfel de lucrări, precum şi darea
în exploatare de unităţi fără punerea concomitentă în funcţiune a reţelelor de
canalizare, a staţiilor şi instalaţiilor de epurare a apei uzate, potrivit
autorizaţiei de gospodărire a apelor, constituie infracţiune şi se pedepseşte
cu închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendă de la 40.000 lei (RON) la
70.000 lei (RON).
..........................................................................................................................................
(3) Faptele prevăzute la alin. (1) şi (2), săvârşite
din culpă, se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amendă de la
25.000 lei (RON) la 45.000 lei (RON)."
34. Articolul 94 va avea
următorul cuprins:
„Art. 94. - Restrângerea utilizării
apei potabile pentru populaţie în folosul altor activităţi sau depăşirea
cantităţii de apă alocate, dacă are un caracter sistematic ori a produs o
perturbare în activitatea unei unităţi de ocrotire socială sau a cauzat
neajunsuri în alimentarea cu apă a populaţiei, constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la un an la 3 ani ori cu amendă de la 35.000 lei
(RON) la 60.000 lei (RON)."
35. La articolul 95,
alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„Art. 95. - (1) Distrugerea, deteriorarea
ori manevrarea de către persoanele neautorizate a stăvilarelor, grătarelor,
vanelor, barierelor sau a altor construcţii ori instalaţii hidrotehnice,
circulaţia vehiculelor pe coronamentul digurilor şi barajelor neamenajate în
acest scop, tăierea la ras a perdelelor forestiere de protecţie a digurilor şi lacurilor de
acumulare, blocarea golirilor de fund ale barajelor se
pedepsesc cu închisoare de la un an la 3 ani sau cu
amendă de la 35.000 lei (RON) la 60.000 lei (RON).
..........................................................................................................................................
(3) Săvârşirea din culpă a faptelor prevăzute la alin.
(1) şi (2) se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amendă de
la 15.000 lei (RON) la 25.000 lei (RON)."
36. La articolul 107,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Programele etapizate prevăzute la alin. (2) şi (3)
se întocmesc de către utilizatorii de apă şi se aprobă de Administraţia
Naţională «Apele Române»."
37. La anexa nr. 1, după
punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 191, cu următorul cuprins:
„191. concentraţia
medie letală - CL50 - este concentraţia substanţei din apă, care omoară 50% din
organismele test într-o perioadă scurtă de expunere continuă;".
38. La anexa nr. 1,
punctul 42 va avea următorul cuprins:
„42. obiective de protecţie
a apelor şi a ecosistemelor acvatice sunt
obiectivele stabilite în art. 21;".
39. La anexa nr. 11 punctul 1.2.6, titlul şi alineatul 1 vor avea următorul cuprins:
„1.2.6. Procedura de
stabilire a standardelor de calitate pentru substanţele chimice
Pentru determinarea standardelor de calitate pentru
poluanţii prevăzuţi în anexele nr. 5 şi 6, pentru protecţia biota, trebuie să
se acţioneze în conformitate cu prevederile de mai jos. Valorile standard pot
fi stabilite pentru apă, sediment sau biota."
40. La anexa nr. 2, după
litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
„g) lăţimea zonei de protecţie (m) la forajele
hidrogeologice din reţeaua naţională de observaţii şi măsurători - 1,5 m în
jurul acestora."
41. La anexa nr. 3 litera
A, după punctul 7.11 se introduc două noi puncte, punctele 7.12 şi 7.13, cu
următorul cuprins:
„7.12. o identificare, pe bazine hidrografice, a
riscului, în conformitate cu prevederile art. 43 alin. (110), pentru a putea identifica riscul la inundaţii;
7.13. detalii asupra măsurilor pentru evitarea
situaţiilor de risc."
42. La anexa nr. 3 litera
C, după litera I) a alineatului 3 se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul
cuprins:
,,m) măsuri ce decurg din strategia naţională de
management al riscului la inundaţii."
43. In cuprinsul Legii
apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma obiective
de protecţie a apelor şi a mediului acvatic se înlocuieşte cu sintagma obiective de protecţie a apelor şi a
ecosistemelor acvatice, iar sintagmele Comisia centrală de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice şi Comisia
centrală se înlocuiesc cu sintagma Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă.
Art. II. - Prezenta lege
intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. III. - Legea apelor
nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 244
din 8 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU