Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 9 din  5 februarie 1992

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Costa Rica privind evitarea dublei impuneri in materie de impozit pe venit si pe capital

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 19 din 12 februarie 1992


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Costa Rica privind evitarea dublei impuneri in materie de impozit pe venit si pe capital, semnat la San Jose la 12 iulie 1991.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 noiembrie 1991.

                          PRESEDINTELE SENATUI
                     academician ALEXANDRU BIRLADEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 ianuarie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                                MARTIAN DAN

                              ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Costa Rica privind evitarea dublei impuneri in materie de impozit pe venit si pe capital

    In dorinta de a promova si a intari relatiile intre ambele tari, in afacerile interne, Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Costa Rica au convenit urmatoarele:

    CAP. 1
    Sfera de aplicare a acordului

    Art. 1
    Persoane vizate
    Prezentul acord se aplica persoanelor care sint rezidente ale unuia sau ambelor state contractante.
    Art. 2
    Impozite vizate
    1. Prezentul acord se aplica impozitelor pe venit si pe capital, percepute de fiecare stat contractant, sau unitatilor lor administrativ-teritoriale, fara a lua in considerare sistemul de percepere.
    2. Sint considerate impozit pe venit si pe capital toate impozitele asupra veniturilor totale, asupra capitalului total, sau asupra elementelor de venituri sau de capital, incluzind impozitele asupra cistigurilor provenite din instrainarea de bunuri sau imobile, ca si impozitele asupra reevaluarii capitalului.
    3. Acordul se aplica urmatoarele impozite existente:
    a) In ceea ce priveste Romania:
    - impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice;
    - impozitul pe profiturile realizate de persoanele juridice;
    - impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
    - impozitul pe veniturile realizate din activitati agricole;
    - impozitul pe profitul reprezentantelor straine si societatilor cu participare de capital strain, constituite potrivit legislatiei romane;
    (denumite in continuare impozit roman)
    b) In ceea ce priveste Costa Rica:
    - impozitul pe beneficiile intreprinderilor si persoanelor fizice care desfasoara activitati lucrative;
    -impozitul pe veniturile persoanelor fizice care desfasoara activitati dependente;
    - impozitul asupra remiterilor la exterior.
    (denumite in continuare impozit costarican)
    Acest acord se aplica, de asemenea, oricaror impozite de natura identica sau analoga care ar fi impuse in plus sau in locul impozitelor existente. Autoritatile competente ale statelor contractante isi vor notifica reciproc orice schimbare semnificativa care se va produce in respectivele legislatii fiscale pina la sfirsitul fiecarui an calendaristic.

    CAP. 2
    Definitii

    Art. 3
    Definitii generale
    1. In sensul prezentului acord, in masura in care contextul nu stabileste o interpretare diferita:
    a) termenii un stat contractant si alt stat contractant desemneaza in acest context Romania si Costa Rica;
    b) termenul Romania inseamna Romania si, folosit in sens geografic, indica teritoriul Romaniei, incluzind marea sa teritoriala, precum si zona sa economica exclusiva si platoul continental asupra carora Romania isi exercita drepturile suverane in conformitate cu legislatia interna si cu dreptul international cu privire la explorarea si exploatarea resurselor naturale, biologice si minerale existente in apele maritime, pe fundul si in subsolul acestora;
    c) termenul Costa Rica inseamna Costa Rica si, folosit in sens geografic, indica teritoriul Costa Rica, incluzind si spatiul aerian al teritoriului sau, apele sale teritoriale, platoul continental, ca si zona economica asupra careia Costa Rica isi exercita drepturile exclusive in conformitate cu legislatia sa interna si cu dreptul international cu privire la protejarea, conservarea si exploatarea tuturor resurselor si bogatiilor naturale existente in apele maritime, pe fundul si in subsolul acestora;
    d) termenul persoana include o persoana fizica, o societate si orice alt grup de persoane legal constituite in unul dintre state;
    e) termenul societate indica orice persoana juridica, incluzind reprezentantele si societatile constituite pe baza legilor romane sau legilor costaricane, sau oricare entitate care este considerata ca o persoana juridica in scopul impozitarii in conformitate cu legislatiile fiscale ale fiecarui stat contractant;
    f) termenii intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a celuilalt stat contractant semnifica, respectiv, o intreprindere condusa de un rezident al unui stat contractant si o intreprindere condusa de un rezident al celuilalt stat contractant;
    g) termenul nationali inseamna toate persoanele fizice care au cetatenia unui stat contractant si toate persoanele juridice sau alte entitati constituite pe baza legilor in vigoare intr-un stat contractant;
    h) termenul trafic international inseamna orice transport efectuat cu o nava, aeronava sau autovehicul exploatate de o intreprindere a unui stat contractant, cu exceptia cazului cind respectivul transport se realizeaza numai intre locuri situate in celalalt stat contractant;
    i) termenul autoritate competenta inseamna:
       1. in Romania, ministrul economiei si finantelor sau reprezentantul sau autorizat;
       2. in Costa Rica, ministrul finantelor sau reprezentantul sau autorizat.
    2. In ce priveste aplicare acordului de catre fiecare stat contractant, orice termen care nu este definit in acord va avea sensul ce i se atribuie de catre legislatia fiscala a acelui stat contractant referitoare la impozitele care fac obiectul acordului, daca contextul nu cere o interpretare diferita.
    Art. 4
    Rezidenta fiscala
    1. In sensul prezentului acord, termenul rezident al unui stat contractant desemneaza orice persoana care, conform legislatiei acestui stat, este subiect de impunere in acel stat datorita domiciliului sau, resedintei, locului de administrare sau oricarui criteriu de natura similara.
    2. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1 al prezentului articol, o persoana fizica este rezidenta a ambelor state contractante, statutul ei juridic se determina in conformitate cu urmatoarele reguli:
    a) este considerata rezidenta a statului contractant unde detine un domiciliu permanent. Daca dispune de un domiciliu permanent in ambele state contractante, este considerata rezidenta a statului contractant cu care activitatile personale si economice sint mai importante;
    b) daca statul contractant in care aceasta persoana detine principalele activitati nu poate fi determinat sau daca persoana nu dispune de un domiciliu permanent in nici unul dintre statele contractante, este considerata rezidenta a statului contractant unde detine domiciliul in mod obisnuit;
    c) daca aceasta persoana detine un domiciliu in mod obisnuit in ambele state contractante sau in nici unul dintre ele, este considerata rezidenta a statului contractant al carui national este;
    d) daca aceasta persoana este national al ambelor state contractante sau al nici unuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
    3. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1 al acestui articol, o persoana, alta decit o persoana fizica, este rezidenta a ambelor state contractante, in acest caz va fi considerata rezidenta a statului contractant in care se afla sediul conducerii sale efective.
    Art. 5
    Sediul permanent
    1. In sensul prezentului acord, termenul sediu permanent inseamna un loc fix prin care intreprinderea isi desfasoara, in intregime sau in parte, activitatea sa.
    2. Termenul sediu permanent include, in special:
    a) un sediu de conducere;
    b) o sucursala;
    c) un birou;
    d) o uzina;
    e) un atelier;
    f) o mina, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale;
    g) un santier de constructii sau de montaj, in masura in care perioada depaseste 12 luni.
    3. Termenul sediu permanent nu include:
    a) folosirea unei instalatii exclusiv in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii de produse sau marfuri pe baza unui contract de vinzare de bunuri sau marfuri apartinind intreprinderii;
    b) mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinind intreprinderii exclusiv in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;
    c) mentinerea unui stoc de bunuri sau marfuri apartinind intreprinderii exclusiv in scopul prelucrarii de catre alta intreprindere;
    d) vinzarea de produse sau marfuri apartinind intreprinderii, expuse in cadrul unui tirg sau expozitii temporare dupa inchiderea tirgului sau expozitiei mentionate;
    e) mentinerea unui loc fix exclusiv in scopul cumpararii de bunuri si produse ori pentru culegerea de informatii pentru intreprindere;
    f) mentinerea unui loc fix, folosit exclusiv pentru intreprindere in scopul de a face reclama, pentru a furniza informatii, pentru cercetari stiintifice sau pentru activitati similare care au caracter preparator sau auxiliar pentru intreprindere.
    4. O persoana activind intr-un stat contractant in contul unei intreprinderi din celalalt stat contractant, alta decit un agent cu un statut independent in sensul paragrafului 5, se considera sediu permanent in primul stat contractant daca ea dispune in acest stat de puteri pe care le exercita in mod obisnuit, permitindu-i sa incheie contracte in numele intreprinderii, cu conditia ca activitatea acestei persoane sa nu fie limitata la cumpararea de produse sau marfuri pentru intreprindere.
    5. O intreprindere a unui stat contractant nu se considera ca are un sediu permanent in celalalt stat contractant numai datorita faptului ca isi exercita activitatea in acel celalalt stat prin intermediul unui broker, al unui agent comisionar general sau al oricarui alt agent cu statut independent, cu conditia ca aceste persoane sa actioneze in cadrul activitatii lor obisnuite.
    6. Faptul ca o societate care este rezidenta a unui stat contractant controleaza sau este controlata de o societate care este rezidenta a celuilalt stat contractant, sau care exercita activitati in acest celalalt stat (fie printr-un sediu permanent sau in alt mod) nu este prin el insusi suficient pentru a face din una dintre aceste societati un sediu permanent al celeilalte.

    CAP. 3
    Impozite pe categorii de venit

    Art. 6
    Venituri din bunuri imobile
    1. Venitul provenit din bunuri imobile, inclusiv venitul din agricultura si exploatari forestiere, poate fi impus in statul contractant in care aceste bunuri sint situate.
    2. Termenul bunuri imobile are sensul care este atribuit de legislatia statului contractant in care bunurile in cauza sint situate. Termenul va include, in orice caz, toate accesoriile proprietatii imobile, inventarul viu si echipamentul utilizat in exploatarile agricole si forestiere, drepturile asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciara, uzufructul bunurilor imobile si dreptul la sume variabile sau fixe pentru exploatarea zacamintelor minerale si altor resurse naturale sau ca pret al dreptului de exploatare a acestora; navele si aeronavele nu sint considerate bunuri imobile.
    3. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica venitului obtinut din exploatarea directa, din inchirierea sau arendarea, precum si din orice forma de exploatarea a bunurilor imobile.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 3 ale acestui articol se aplica, de asemenea, venitului provenit din bunuri imobile ale unei intreprinderi si venitului din bunuri imobile utilizate la exercitarea unei profesii independente.
    Art. 7
    Beneficiile intreprinderii
    1. Beneficiile unei intreprinderi a unui stat contractant pot fi supuse impozitarii in acest stat contractant, in afara de cazul cind intreprinderea exercita activitatea in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitatea sa in acest mod, beneficiile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai in masura in care acestea sint atribuibile acelui sediu permanent.
    2. Prin derogare de la prevederile paragrafului 3 al acestui articol, cind o intreprindere a unui stat contractant exercita activitatea sa in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat in acel stat contractant, se atribuie in fiecare stat, acelui sediu permanent, beneficiile pe care le-ar fi putut realiza daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitind activitati identice sau similare, in conditii identice sau similare, si tratind cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
    Daca intreprinderea exercita activitatea sa in acest mod, beneficiile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai in masura in care acestea sint atribuite acelui sediu permanent.
    3. La determinarea beneficiilor unui sediu permanent sint admise la scadere cheltuielile efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla sediul permanent sau in alta parte.
    4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca beneficiile atribuibile unui sediu permanent sa fie determinate pe baza unei repartizari a beneficiilor totale ale intreprinderii intre diversele ei parti componente, nici o dispozitie a paragrafului 2 al prezentului articol nu impiedica acest stat contractant sa determine beneficiile impozabile potrivit repartitiei uzuale; totusi metoda de repartizare adoptata trebuie sa fie de asa natura incit rezultatul obtinut sa fie conform cu principiile cuprinse in prezentul articol.
    5. Nici un beneficiu nu se va atribui unui sediu permanent pentru simplul fapt ca acesta cumpara bunuri sau marfuri pentru intreprindere; totusi, daca acest sediu permanent vinde aceste bunuri si marfuri, beneficiul i se va atribui.
    6. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente, beneficiile atribuibile unui sediu permanent se determina in fiecare an, prin aceeasi metoda, in afara de cazul cind exista motive valabile si suficiente pentru a proceda altfel.
    7. Cind beneficiile includ venituri tratate separat in alte articole ale prezentului acord, prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
    Art. 8
    Intreprinderi de transport
    1. Beneficiile provenite din operatiuni de exploatare a navelor, aeronavelor si a vehiculelor auto in trafic international vor fi impuse numai in statul in care este situata conducerea efectiva a intreprinderii.
    2. Daca locul conducerii efective al unei intreprinderi de transport naval se afla la bordul unei nave, acest loc se considera situat in statul contractant in care este situat portul de baza al navei sau, daca nu exista un atare port, in statul in care cel care exploateaza nava este rezident.
    3. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica, de asemenea, si asupra beneficiilor obtinute din participarea la un pool, la o exploatare in comun sau printr-un organism international de exploatare.
    4. Cu toate prevederile dispozitiilor paragrafului 1 al acestui articol si ale art. 7, beneficiile provenind din exploatarile navale, aeronavale si rutiere de catre o intreprindere dintr-un stat contractant, folosite, in principal, pentru transportul exclusiv intre doua puncte situate intr-un stat contractant, sint impozabile in acest stat.
    Art. 9
    Intreprinderi asociate
    Cind:
    a) o intreprindere dintr-un stat contractant participa direct sau indirect la conducerea, controlul sau capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat contractant, sau
    b) aceleasi persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau capitalul unei intreprinderi dintr-un stat contractant si a unei intreprinderi din celalalt stat contractant si, fie intr-un caz, fie in celalalt, cele doua intreprinderi sint legate in relatiile lor comerciale sau financiare prin conditii acceptate sau impuse, care difera de acelea care ar fi fost stabilite intre intreprinderi independente, beneficiile care, fara aceste conditii ar fi fost obtinute de una dintre intreprinderi, dar nu au putut fi obtinute datorita acestor conditii, pot fi incluse in beneficiile acestei intreprinderi si impuse in consecinta.
    Art. 10
    Dividende
    1. Dividendele platite de catre o societate care este rezidenta a unui stat contractant, unui rezident al celuilalt stat contractant, pot fi impuse in acest celalalt stat.
    2. Totusi, aceste dividende pot fi impuse in statul contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende, potrivit legislatiei acestui stat contractant; cind primitorul dividendelor este beneficiarul lor si subiect de impunere in celalalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va putea depasi:
    a) 5% din totalul brut al dividendelor, daca beneficiarul este o societate, alta decit societatile de persoane, care ar utiliza direct cel putin 25% din capitalul societatii la care subscrie;
    b) 15% din totalul brut al dividendelor in toate celelalte cazuri.
    Autoritatile competente ale statelor contractante vor stabili, de comun acord, forma de aplicare a acestor limite.
    Prevederile acestui paragraf nu afecteaza impozitarea societatii pentru beneficiile din care au fost platite dividendele.
    3. Termenul dividende, folosit in acest articol, inseamna veniturile provenite din actiuni, din drepturi de folosinta, din parti miniere, din parti de fondator sau alte drepturi, cu exceptia creantelor, ca si veniturile din alte parti sociale asimilate veniturilor din actiuni conform cu legislatia fiscala a statului contractant in care este rezidenta societatea distribuitoare a dividendelor.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica atunci cind beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unuia dintre statele contractante, are in celalalt stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa situata acolo, iar detinerea pachetului de actiuni in virtutea caruia sint platite dividendele este efectiv legata de activitatile desfasurate prin asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    5. Cind o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza beneficii sau venituri din celalalt stat contractant, acest celalalt stat nu poate sa perceapa nici un impozit asupra dividendelor platite de societate, decit in masura in care aceste dividende sint platite unui rezident al acestui celalalt stat sau in masura in care participarea generatoare de dividende este legata efectiv de un sediu permanent sau de o baza fixa situata in acest celalalt stat, nici sa prevaleze vreun impozit, cu titlul de impunere a beneficiilor nedistribuite, asupra beneficiilor nedistribuite ale societatii, chiar daca dividendele platite sau beneficiile nedistribuite constau, total sau partial, din beneficii sau venituri provenind din acest celalalt stat.
    Art. 11
    Dobinzi
    1. Dobinzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
    2. Totusi, astfel de dobinzi pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant din care provin, in conformitate cu legislatia acestui stat; daca beneficiarul efectiv al dobinzilor este subiect de impunere in celalalt stat, impozitul astfel perceput nu va putea depasi 10% din totalul brut al dobinzilor.
    Dispozitiilor paragrafului 2 al acestui articol nu se aplica dobinzilor platite in virtutea unui credit acordat si garantat, direct sau indirect, de un stat contractant, o unitate administrativ-teritoriala sau un organism public (cuprinde institutii financiare sau banci de stat).
    3. Termenul dobinzi, asa cum este folosit in prezentul articol, indica veniturile din creante de orice fel, insotite sau nu de garantii ipotecare si de un drept de participare la beneficii, si, in special, veniturile din efecte publice, din titluri sau obligatii, inclusiv premii si prime aferente acestor efecte, titluri sau obligatii. Penalitatile pentru plata cu intirziere nu vor fi considerate ca dobinzi in sensul prezentului articol.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica daca beneficiarul efectiv al dobinzilor, fiind rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat contractant, unde societatea platitoare de dobinzi este rezidenta, un sediu permanent sau presteaza servicii personale independente la o baza fixa situata acolo, iar creanta in virtutea careia sint platite dobinzile este efectiv legata de activitatile desfasurate printr-un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    5. Dobinzile se considera ca provin dintr-un stat contractant cind debitorul este statul insusi, o unitate administrativ-teritoriala sau un rezident al acelui stat. Totusi, cind persoana care plateste dobinzile, fie ca este rezidenta a unui stat contractant sau nu, are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa in legatura cu care a fost contractata creanta asupra careia se platesc dobinzile si aceste dobinzi se suporta de acel sediu permanent sau baza fixa, asemenea dobinzi se considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
    6. Cind, datorita relatiilor speciale existente intre debitor si creditor sau intre ambii si o alta persoana, suma dobinzilor depaseste suma care s-ar fi convenit in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor impozabila conform legislatiei fiecarui stat contractant, tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale prezentului acord.
    Art. 12
    Comisioane
    1. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platile unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impozabile in acest celalalt stat.
    2. Totusi, asemenea comisioane pot fi impuse in statul contractant din care provin si in conformitate cu legislatia acelui stat, numai daca persoana care primeste comisionul este beneficiarul efectiv, impozitul astfel stabilit neputind depasi 5% din suma bruta a comisionului.
    3. Termenul comisioane indica sumele platite oricarei persoane pentru serviciile prestate in calitate de intermediar, comision sau orice alta persoana asimilata unui intermediar sau unui comisionar de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provin astfel de sume.
    4. Prevederile paragrafului 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica daca beneficiarul efectiv al comisionului, fiind rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat contractant din care provine comisionul un sediu permanent, iar obtinerea comisionului este legata direct de un asemenea sediu permanent. In asemenea caz, se vor aplica prevederile art. 7.
    5. Comisionul va fi considerat ca provenind dintr-un stat contractant cind platitorul este acel stat insusi, o unitate administrativ-teritoriala sau un rezident din acel stat. Cu toate acestea, cind persoana platitoare a comisionului, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant, are intr-un stat contractant obligatia platii comisionului si un atare comision este suportat de sediu permanent respectiv, atunci comisionul se va considera ca provine din statul contractant in care este situat sediul permanent.
    6. Cind datorita relatiilor speciale existente intre debitor si creditor sau intre ambii si o alta persoana suma comisioanelor depaseste, indiferent de cauza, suma care s-ar fi convenit in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor ramine impozabila, conform legislatiei fiecarui stat contractant, tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale prezentului acord.
    Art. 13
    Redevente
    1. Redeventele obtinute intr-un stat contractant si platite catre un rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
    2. Totusi, asemenea redevente pot fi impuse si in statul contractant din care provin in conformitate cu legislatia acelui stat, insa in cazul in care beneficiarul efectiv al redeventelor este supus impozitului in celalalt stat, impozitul astfel stabilit nu va putea depasi 10% din suma bruta a redeventelor.
    3. Termenul redevente, asa cum este folosit in acest articol, indica sumele de orice natura primite pentru folosirea sau concesionarea dreptului de folosire, a unui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor cinematografice, filmelor si benzilor magnetice destinate radioteleviziunii si televiziunii, a unui brevet de inventie, a unei marci de fabrica sau de comert, desen, model, plan, a unor formule sau procedee secrete, ca si pentru folosirea si concesionarea dreptului de folosire a unui echipament industrial, comercial sau stiintific, ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol nu se aplica daca beneficiarul efectiv al redeventelor este rezident al unui stat contractant si are in celalalt stat contractant unde societatea platitoare de redevente este rezidenta un sediu permanent sau o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se platesc redeventele sint efectiv legate cu activitatile desfasurate prin asemenea sediu permanent sau baza fixa. In asemenea situatie, se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    5. Redeventele sint considerate ca provenind dintr-un stat contractant cind platitorul este acel stat insusi, o unitate administrativ-teritoriala sau un rezident al acelui stat. Totusi, cind persoana platitoare a redeventelor, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa, asemenea redevente sint considerate ca provenind din statul contractant in care este situat sediu permanent sau baza fixa.
    6. Cind datorita relatiilor speciale dintre platitor si beneficiar sau intre ambii si o alta persoana, suma redeventelor, avind in vedere utilizarea, dreptul sau informatia pentru care sint platite, depaseste suma care s-ar fi convenit intre platitor si beneficiar, in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor ramine impozabila, conform legislatiei fiecarui stat contractant, tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale prezentului acord.
    Art. 14
    Cistiguri din capital
    1. Cistigurile provenind din instrainarea bunurilor imobile, astfel cum sint definite in paragraful 2 al art. 6, sint impozabile in statul contractant in care acestea sint situate.
    2. Cistigurile provenind din instrainarea bunurilor mobile facind parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant sau din bunuri mobile apartinind unei baze fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat contractant pentru exercitarea unor profesii personale independente, inclusiv cistigurile provenind din instrainarea acestui sediu permanent (singur sau cu intreaga intreprindere), sau acestei baze fixe, sint impozabile in acest celalalt stat.
    3. Cistigurile provenite din instrainarea navelor, aeronavelor si vehiculelor rutiere exploatate in trafic international, precum si bunurile mobile legate de aceasta exploatare nu sint impozabile decit in statul contractant unde, in conformitate cu stipularile art. 8, cistigurile din astfel de activitati sint impozabile.
    4. Cistigurile provenite din instrainarea altor proprietati, decit cele mentionate la paragrafele 1, 2 si 3 ale acestui articol, sint impozabile numai in statul contractant al carui rezident este cedentul.
    Art. 15
    Profesiuni independente
    1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea unei profesii libere sau a altor activitati independente cu caracter similar sint impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cind acest rezident are o baza fixa la dispozitia sa in celalalt stat contractant in scopul exercitarii activitatii sale. Daca are o asemenea baza fixa, veniturile pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Termenul profesii independente cuprinde in special activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiei de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil.
    Art. 16
    Profesiuni dependente
    1. Sub rezerva prevederilor art. 17, 19, 20, 21, si 22 salariile, soldele si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru activitatea salariata sint impozabile numai in acel stat, cu conditia ca activitatea sa nu fie exercitata si in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratia primita din aceasta activitate este impozabila in acel celalalt stat.
    2. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1 al acestui articol, remuneratia pe care un rezident al unui stat contractant o primeste pentru activitatea sa salariata, exercitata in celalalt stat contractant, va fi impozabila numai in primul stat contractant mentionat, daca:
    a) beneficiarul ramine in celalalt stat contractant o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal, si
    b) remuneratia este platita de catre o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat, si
    c) remuneratia nu este suportata de catre un sediu permanent sau o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
    3. Prin derogare de la dispozitiile precedente ale acestui articol, remuneratia pentru exercitarea unei activitati salariate la bordul unei nave, aeronave si vehicul rutier exploatate in trafic international este impozabila in statul contractant in care se afla locul conducerii efective a intreprinderii.
    Art. 17
    Remuneratiile membrilor consiliului de administratie
    Tantiemele, jetoanele de prezenta si alte remuneratii primite de catre un rezident al unui stat contractant, in calitatea sa de membru al consiliului de administratie sau supraveghere a unei societati rezidente in celalalt stat contractant, sint impuse in acel celalalt stat.
    Art. 18
    Artisti si sportivi
    1. Prin derogare de la prevederile art. 15 si 16, veniturile realizate de rezidentii unui stat contractant, ca profesionisti de spectacole, cum sint artistii de teatru, de cinema, de radio sau televiziune si interpretii muzicali, precum si de sportivi, din activitatea lor profesionala desfasurata in aceasta calitate in celalalt stat contractant, pot fi impuse in acel celalalt stat.
    2. Cind venitul in legatura cu activitatile personale ale unui astfel de profesionist de spectacole sau sportiv nu revine acestuia ci unei alte persoane, prin derogare de la prevederile art. 7, 15 si 16, acel venit poate fi impus in statul contractant in care sint exercitate activitatile profesionistului de spectacole sau ale sportivului.
    3. Venitul realizat din asemenea activitati desfasurate in cadru unui program special pentru schimburi culturale, incheiat intre statele contractante, este reciproc scutit de impozitare.
    Art. 19
    Pensii
    Sub rezerva dispozitiilor art. 20, pensiile si alte remuneratii similare platite unui rezident de catre un stat contractant pentru o activitate anterioara nu sint impozabile decit in acest stat, daca legea nationala o stipuleaza.
    Art. 20
    Functii publice
    1. a) Remuneratiile, altele decit pensiile, platite de un stat contractant sau de o unitate administrativ-teritoriala unei persoane fizice in legatura cu servicii prestate guvernului acelui stat sau unei unitati administrativ-teritoriale, se vor impune numai in acel stat.
    b) Totusi, aceste remuneratii sint impozabile in acest stat contractant, numai daca serviciile sint prestate in acest stat si daca beneficiarul remuneratiei este rezident al acestui stat care:
    (i) poseda cetatenia acelui stat, sau
    (ii) nu a devenit rezident al acestui stat numai in scopul prestarii serviciilor.
    2. Prevederile art. 16, 17 si 19 se vor aplica remuneratiilor platite in virtutea unor servicii prestate in cadrul unei activitati exercitate pentru un stat contractant sau o unitate administrativ-teritoriala a acestuia.
    Art. 21
    Profesori
    Remuneratiile profesorilor si celorlalti membri ai corpului profesoral, rezidenti ai unui stat contractant, care predau sau care realizeaza cercetari stiintifice intr-o universitate sau o alta institutie de invatamint, oficial recunoscuta de celalalt stat contractant, nu sint impozabile decit in primul stat.
    Art. 22
    Studenti si stagiari
    Sumele pe care un student sau un stagiar, care este sau care a fost inainte rezident al unui stat contractant si care locuieste in celalalt stat contractant numai in scopul de a-si continua studiile, le primeste pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere, studii sau de formare, nu sint impozabile in acest celalalt stat cu conditia ca ele sa provina din surse din afara acestui celalalt stat.

    CAP. 4
    Impozit pe capital

    Art. 23
    Impozite pe capital
    1. Capitalul constituit din bunuri imobiliare, ca cele definite in paragraful 2 al art. 6, se impoziteaza in statul contractant in care aceste bunuri sint situate.
    2. Capitalul constituit din bunuri mobile facind parte din activul unui sediu permanent al unei intreprinderi sau bunuri mobile apartinind unei baze fixe folosite pentru exercitarea unei profesii libere este impozabil in statul contractant unde este situat sediul permanent sau baza fixa.
    3. Navele, aeronavele si vehiculele rutiere exploatate in trafic international, precum si bunurile mobile apartinind acestor exploatari, se impun numai in statul contractant in care este situata conducerea efectiva a intreprinderii.
    4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident dintr-un stat contractant nu sint impozabile decit in acest stat.
    Art. 24
    Alte venituri
    Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de provenienta, care nu sint tratate in articolele precedente ale prezentului acord, se impoziteaza in acest stat.

    CAP. 5
    Metode de evitare a dublei impuneri

    Art. 25
    Metode de evitare a dublei impuneri
    1. Dubla impozitare va fi evitata in urmatoarea maniera:
    In ceea ce priveste Romania, impozitul platit de un rezident al Romaniei pe venituri si pe capital obtinute in Costa Rica, in concordanta cu prevederile acestui acord, va fi dedus din totalul impozitului roman exigibil, conform legislatiei fiscale romane.
    Aceasta deductie nu poate sa depaseasca fractiunea de impozit calculata inainte de deducere, corespunzator elementelor sale de venit primite in acest celalalt stat.
    2. In ceea ce priveste Costa Rica, veniturile obtinute in celalalt stat contractant vor fi exonerate in totalitate.

    CAP. 6
    Dispozitii generale

    Art. 26
    Nediscriminare
    1. Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat contractant la nici o impozitare sau obligatie legata de aceasta, diferita sau mai impovaratoare decit impunerea si obligatiile la care sint sau pot fi supusi nationalii acestui celuilalt stat aflati in aceeasi situatie. Prin derogare de la prevederile art. 1, prezenta prevedere se aplica si nationalilor unui stat contractant care nu sint rezidenti ai nici unuia din statele contractante.
    2. Un stat contractant nu va mari impozitarea unui rezident din celalalt stat contractant, incluzind elementele de venit care au fost impuse deja in celalalt stat contractant, dupa expirarea perioadei prevazute de legislatia nationala, si in orice caz, dupa 3 ani de la finele perioadei impozabile.
    3. Impunerea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in conditii mai putin favorabile in acel celalalt stat decit impunerea stabilita intreprinderilor acelui celalalt stat care desfasoara aceleasi activitati.
    Nici o prevedere cuprinsa in prezentul articol nu va fi interpretata ca obligind un stat contractant sa acorde persoanelor fizice, care nu sint rezidente in acel stat oricare din deducerile, inlesnirile si reducerile de ordin fiscal, cu caracter personal, care sint acordate persoanelor fizice rezidente, tinind cont de starea lor civila si problemele lor familiale.
    4. Intreprinderile unui stat contractant al caror capital este detinut sau controlat in totalitate sau in parte, in mod direct sau indirect, de catre unul sau mai multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in primul stat contractant nici unei impuneri sau oricarei obligatiuni in legatura cu aceasta care sa fie diferita sau mai impovaratoare decit impunerea si obligatiile in legatura cu aceasta la care sint sau pot fi supuse intreprinderile similare ale primului stat mentionat.
    5. Prevederile prezentului articol se aplica tuturor impozitelor de orice fel si denumire.
    Art. 27
    Procedura amiabila
    1. Cind un rezident al unui stat contractant considera ca datorita masurilor luate de unul sau ambele state contractante rezulta sau va rezulta pentru el o impozitare care nu este conforma cu prezentul acord, el poate, indiferent de caile de atac prevazute de legislatia nationala a acestor state, sa supuna cazul sau autoritatii competente a statului contractant al carui rezident este. Cazul trebuie sa fie prezentat celuilalt stat contractant intr-o perioada de 3 ani de la data comunicarii impozitului din care rezulta o impozitare care nu este conforma cu prevederile prezentului acord.
    2. Autoritatea competenta se va stradui, daca reclamatia ii pare intemeiata si daca ea insasi nu este in masura sa aduca o solutionare corespunzatoare, sa rezolve cazul pe calea unei intelegeri amiabile cu autoritatea competenta a celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei impozitari care nu este in conformitate cu prevederile prezentului acord.
    3. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa rezolve pe calea procedurii amiabile orice dificultati sau indoieli rezultate ca urmare a interpretarii sau aplicarii prezentului acord. Ele pot, de asemenea, sa se puna de acord in vederea evitarii dublei impuneri in cazurile neprevazute de prezentul acord.
    4. Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct intre ele, in scopul realizarii unei intelegeri in sensul paragrafelor precedente. Daca, pentru facilitarea acestui acord, este nevoie de un schimb oral de pareri, acest schimb va trebui sa se realizeze prin intermediul unei comisii constituite din reprezentanti ai autoritatilor competente ale statelor contractante.
    Art. 28
    Schimb de informatii
    1. Autoritatile competente ale statelor contractante vor face schimb de informatii necesare pentru aplicarea dispozitiilor prezentului acord si a legislatiilor nationale ale statelor contractante, cu privire la impozitele cuprinse in prezentul acord, in masura in care impozitarea nu este contrara acestui acord.
    Orice informatie astfel obtinuta va fi tinuta secret, in masura in care acesta este permisa de legislatia statelor contractante si nu va putea fi divulgata decit persoanelor sau autoritatilor insarcinate cu stabilirea sau incasarea impozitelor prevazute in acest acord.
    2. Dispozitiile paragrafului 1 al acestui articol nu vor fi in nici un caz interpretate ca impunind unui stat contractant obligatia:
    a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii sau practicii administrative a unuia sau a celuilalt stat contractant;
    b) de a furniza informatii care nu pot fi obtinute pe baza legislatiei proprii sau in cadrul practicii sale administrative normale ale unuia sau ale celuilalt stat contractant;
    c) de a furniza informatii care ar dezvalui un secret comercial, de afaceri, industrial sau profesional, sau informatii a caror divulgare ar fi contrara ordinii publice.
    Art. 29
    Functionari diplomatici si consulari
    Nici o prevedere a acestui acord nu va afecta privilegiile fiscale de care beneficiaza functionarii diplomatici sau consulari, precum si ai altor organizatii internationale, in virtutea regulilor generale ale dreptului international sau in virtutea prevederilor acordurilor speciale.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Art. 30
    Dispozitii finale
    1. Prezentul acord se va supune aprobarii conform cu prevederile constitutionale din fiecare din statele contractante si va intra in vigoare la data primirii ultimei notificari de aprobare.
    2. Dispozitiile prezentului acord vor fi aplicabile astfel:
    a) in cazul Romaniei, pentru impozitele pe venit si pe capital aferente perioadei impozabile, de la 1 ianuarie al anului calendaristic intrarii in vigoare a prezentului acord;
    b) in ceea ce priveste Costa Rica, cu privire la veniturile obtinute intr-o perioada fiscala, incepind cu 1 octombrie pina la 30 septembrie din anul urmator, sau orice alta perioada fiscala autorizata expres de lege.
    Art. 31
    Denuntare
    Prezentul acord va ramine in vigoare pe o durata nedeterminata. Fiecare stat contractant poate sa-l denunte pe cale diplomatica, printr-o nota de denuntare pina la 30 iunie al fiecarui an calendaristic, incepind din cel de-al cincilea an urmator celui intrarii in vigoare a acordului. In acest caz, prezentul acord va inceta sa aiba efect la 31 decembrie al anului calendaristic in cursul caruia denuntarea va fi notificata.
    Semnat la San Jose la 12 iulie 1991, in doua exemplare originale in limbile romana si spaniola, ambele texte fiind egal autentice.

                    Pentru Guvernul Romaniei,
                    Adrian Nastase,
                    ministrul afacerilor externe

                    Pentru Guvernul Republicii Costa Rica,
                    Dr. Bernd Nichaus Quesada,
                    ministrul relatiilor externe si cultelor



SmartCity5

COMENTARII la Legea 9/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 9 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 9/1992
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu