Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 339 din 12 iulie 2004

Lege-cadru privind descentralizarea

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 668 din 26 iulie 2004


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Principii generale

    Art. 1
    Prezenta lege reglementeaza principiile fundamentale si regulile generale, precum si cadrul institutional pentru desfasurarea procesului de descentralizare administrativa si financiara in Romania.
    Art. 2
    In intelesul prezentei legi, descentralizarea reprezinta procesul transferului de autoritate si responsabilitate administrativa si financiara de la nivel central la nivel local.
    Art. 3
    Procesul de descentralizare se desfasoara in beneficiul cetateanului prin intarirea puterii si rolului administratiei publice locale in scopul dezvoltarii economico-sociale durabile a unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 4
    Principiile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in Romania sunt urmatoarele:
    a) principiul subsidiaritatii;
    b) egalitatea cetatenilor in fata autoritatilor administratiei publice locale;
    c) garantarea calitatii serviciilor publice oferite cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice, independent de locul de rezidenta al acestora;
    d) stimularea competitiei ca mijloc de crestere a eficientei serviciilor publice;
    e) exercitarea competentelor de catre autoritatile administratiei publice locale situate pe nivelul administrativ cel mai apropiat de cetatean;
    f) asigurarea unui echilibru intre descentralizarea administrativa si descentralizarea financiara la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale;
    g) transparenta actului decizional bazat pe accesul cetatenilor la informatia publica si participarea acestora la luarea deciziei;
    h) asigurarea descentralizarii financiare bazate pe reguli transparente cu privire la calculul resurselor financiare alocate unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 5
    Unitatile administrativ-teritoriale se administreaza in mod autonom de catre consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, care dispun de autoritate deliberativa, si de catre presedintii consiliilor judetene si primari, care dispun de autoritate executiva pentru exercitarea competentelor lor.
    Art. 6
    (1) Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de dreptul la experiment.
    (2) In exercitarea dreptului la experiment autoritatile administratiei publice locale pot organiza, pe durata determinata, centre-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel national prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 7
    In relatiile dintre autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si dintre autoritatile administratiei publice locale nu exista raporturi de subordonare, potrivit legii.
    Art. 8
    Cetatenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitati administrativ-teritoriale, pot solicita, in conditiile prevazute de lege, inscrierea pe ordinea de zi a sedintei consiliului local, consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a unei probleme ce intra in competenta acestuia.
    Art. 9
    La initiativa autoritatilor administratiei publice locale, pentru probleme de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale pot fi consultati locuitorii, prin referendum local, in conditiile legii.

    CAP. 2
    Repartizarea competentelor autoritatilor administratiei publice locale

    SECTIUNEA 1
    Comunele si orasele

    Art. 10
    (1) Consiliul local are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in problemele de interes local.
    (2) Consiliul local exercita competentele prevazute de lege.
    (3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 11
    (1) Primarul este seful administratiei publice locale si indeplineste o functie de autoritate publica.
    (2) Primarul reprezinta comuna sau orasul in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane ori straine, precum si in justitie.
    (3) Primarul asigura respectarea actelor normative la nivel local.
    (4) Cazurile in care primarul are nevoie de un mandat special vor fi stabilite prin lege.
    Art. 12
    Primarul aplica hotararile consiliului local si indeplineste atributiile ce ii revin potrivit legii, solutionand operativ problemele curente ale colectivitatii care l-a ales.
    Art. 13
    (1) Primarul asigura ordinea publica si siguranta locuitorilor, prin intermediul politiei, jandarmeriei, pompierilor si unitatilor de protectie civila, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale.
    (2) Primarul indruma, supravegheaza si controleaza activitatea Politiei Comunitare, in conditiile legii.

    SECTIUNEA a 2-a
    Judetele

    Art. 14
    (1) Consiliul judetean are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in problemele de interes judetean.
    (2) Consiliul judetean exercita competentele prevazute de lege.
    (3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 15
    Presedintele consiliului judetean asigura ducerea la indeplinire a hotararilor consiliului judetean si indeplineste atributiile stabilite prin lege.

    SECTIUNEA a 3-a
    Municipiul Bucuresti

    Art. 16
    (1) Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti au initiativa si hotarasc in problemele de interes pentru municipiul Bucuresti, respectiv pentru sectoarele acestuia, exercitand in acest sens atributiile stabilite de lege.
    (2) Primarul general al municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti si indeplineste atributiile stabilite de lege.
    (3) Primarii sectoarelor municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire a hotararilor consiliilor locale de sector si indeplinesc atributiile stabilite de lege.

    CAP. 3
    Cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale

    Art. 17
    (1) Autoritatile administratiei publice locale de la nivelul comunelor, oraselor si judetelor pot decide, in mod liber, constituirea unor organisme de cooperare intre unitati administrativ-teritoriale si sa le incredinteze o parte din competentele lor.
    (2) In cazul asocierii mai multor autoritati ale administratiei publice locale, una dintre acestea poate exercita un rol de coordonare in ceea ce priveste interesele comune, in conditiile acordului care a intervenit intre ele si ale prevederilor legale. Conditiile legale pentru realizarea acestor asocieri vor fi stabilite prin legea privind cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale.
    Art. 18
    Comunele, orasele si judetele pot angaja actiuni de cooperare descentralizata in cadrul relatiilor lor internationale, cu respectarea procedurilor de avizare din partea autoritatilor centrale de resort.

    CAP. 4
    Derularea procesului de descentralizare

    Art. 19
    Regulile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in Romania sunt:
    a) descentralizarea competentelor de la nivel central la nivel local se face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevazute in Strategia actualizata a Guvernului Romaniei pentru accelerarea reformei in administratia publica;
    b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea si monitorizarea fiecarei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit art. 20;
    c) stabilirea masurilor in cadrul fiecarei etape a procesului de descentralizare numai dupa analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele si rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritatilor administratiei publice locale si al structurilor asociative ale acestora, implicate in procesul de descentralizare;
    d) desfasurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel national;
    e) monitorizarea rezultatelor fiecarei masuri luate in procesul de descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanta elaborat de structurile prevazute la lit. b) si aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 20
    Pentru realizarea si monitorizarea procesului de descentralizare se infiinteaza structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial, judetean si interjudetean:
    a) Comitetul tehnic interministerial, condus de ministrul administratiei si internelor in calitate de coordonator al reformei administratiei publice, asistat din punct de vedere tehnic de Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice, care asigura coordonarea si managementul procesului de descentralizare;
    b) grupurile de lucru pentru descentralizarea competentelor, constituite la nivelul fiecarui minister si al celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale prin ordin al ministrului sau al conducatorului acestora;
    c) comitetul tehnic judetean pentru descentralizare, constituit la nivelul fiecarui judet, care va efectua analize de impact si propuneri cu privire la descentralizarea anumitor competente; comitetele tehnice judetene pentru descentralizare participa la negocierile directe privind transferul de competente si responsabilitati de la nivel central la nivel local;
    d) comitetele tehnice judetene pentru descentralizare se pot constitui in comitete interjudetene care se intrunesc ori de cate ori este necesar, la solicitarea expresa a acestora, in cazul in care exista o problema comuna la nivelul mai multor judete.
    Art. 21
    Modul de functionare si atributiile structurilor prevazute la art. 20 vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
    Art. 22
    Guvernul organizeaza in ultimul semestru al fiecarui an un forum pe tema descentralizarii, impreuna cu structurile asociative ale autoritatilor locale.
    Art. 23
    Guvernul supune in fiecare an Parlamentului un raport privind implementarea masurilor de descentralizare.

    CAP. 5
    Dispozitii financiare

    Art. 24
    Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de resurse financiare de care dispun in mod liber pentru exercitarea competentelor ce le revin potrivit legii.
    Art. 25
    Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in limitele si in conditiile legii.
    Art. 26
    Veniturile bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie, potrivit legii, din:
    a) venituri proprii;
    b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
    c) subventii primite de la bugetul de stat sau de la alte bugete;
    d) alte venituri;
    e) donatii si sponsorizari.
    Art. 27
    Cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe categorii de cheltuieli grupate dupa natura economica si destinatia acestora.
    Art. 28
    Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document pentru a se asigura utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice locale.
    Art. 29
    Veniturile proprii si alte venituri ale autoritatilor administratiei publice locale reprezinta, pentru fiecare nivel al administratiei publice locale, o parte determinanta din veniturile bugetului general al unitatilor administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
    Art. 30
    Orice transfer de competente intre stat si autoritatile locale este insotit de asigurarea resurselor echivalente celor destinate anterior exercitarii acestor competente.
    Art. 31
    (1) Descentralizarea financiara opereaza pe baza unor mecanisme de echilibrare financiara vizand asigurarea egalitatii dintre autoritatile locale de acelasi nivel.
    (2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizeaza pe judete, in functie de criterii aprobate prin lege.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 32
    Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

                    PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

                           PRESEDINTELE SENATUI
                              NICOLAE VACAROIU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 339/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 339 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 140 2016
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Însă MIDLAND CREDIT FIRM a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În sfârșit, finanțăm firme de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Norma 8 2020
    Sunt atât de încântat că am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am primit un împrumut ... Am încercat un serviciu diferit, dar nu am putut niciodată să obțin un împrumut de la acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente, iar la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după întâlnirea cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 € Euro acum afacerea mea merge bine și vreau să știți toate acestea astăzi, deoarece sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi din toată lumea. Luați legătura cu aceștia și nu pierdeți timp cu acești creditori contactați cu drag acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 15 2020
    GET Rich with ATM CARD BLANC ... Whatsapp: +18033921735 Vreau să depun mărturie despre cardurile de ATM-uri Dark Web care pot retrage bani de la orice mașini de ATM din întreaga lume. Am fost foarte sărac înainte și nu am nicio treabă. Am văzut atât de multe mărturii despre modul în care hackerii Dark Web le trimit cardul gol ATM și îl folosesc pentru a colecta bani în orice mașină ATM și a deveni bogat. (darkwebblankatmcard@gmail.com) Le trimit prin e-mail și mi-au trimis cardul bancomat gol. L-am folosit pentru a obține 120.000 de euro. retrageți maxim 5.000 EUR zilnic. Dark Web dă cartea doar pentru a ajuta săracii. Păstrați și luați bani direct de pe orice seif de mașină ATM folosind cardul programat ATM care rulează în modul automat. E-mail: darkwebblankatmcard@gmail.com Text & Call sau WhatsApp: +18033921735
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    * Utilizați această perioadă de blocare pentru a investi și a începe să câștigați direct de acasă ..... Inbox me pentru a începe! * Investiți 300 € pentru a câștiga 3000 € Investiți 400 € pentru a câștiga 4000 € Investiți 500 € pentru a câștiga 5000 € Investiți 600 EUR pentru a câștiga 6000 € Investiți 700 € pentru a câștiga 7000 € Investiți 8000 EUR pentru a câștiga 80 000 EUR Investiți 9000 EUR pentru a câștiga 90.000 € Totul în 7 zile de profit și plata de 100% este asigurată. Dacă sunteți interesat să investiți cu noi, contactați-ne acum prin WhatsApp +15022064419 sau prin e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 817 2017
    Sunt Brette M. Wagner, un creditor privat care acordă împrumuturi persoanelor fizice, companiilor și instituțiilor guvernamentale cu o dobândă scăzută de 3%. Știm că există o mulțime de familii care trăiesc din salariu și altele care nu pot avea grijă de obligațiile lor financiare și din acest motiv, sunt aici pentru restaurare financiară. Ofer o gamă largă de servicii financiare care include: Planificarea afacerilor, Finanțe comerciale și de dezvoltare, Proprietăți și credite ipotecare, Împrumuturi de consolidare a creanțelor, Împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi private, Refinanțare la domiciliu, Împrumuturi hoteliere, împrumuturi pentru studenți etc. Răspundeți imediat prin e-mail de mai jos pentru mai multe informatii. E-mail: (brettewagnerfinancialservice@gmail.com)
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu