Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 339 din 12 iulie 2004

Lege-cadru privind descentralizarea

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 668 din 26 iulie 2004


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Principii generale

    Art. 1
    Prezenta lege reglementeaza principiile fundamentale si regulile generale, precum si cadrul institutional pentru desfasurarea procesului de descentralizare administrativa si financiara in Romania.
    Art. 2
    In intelesul prezentei legi, descentralizarea reprezinta procesul transferului de autoritate si responsabilitate administrativa si financiara de la nivel central la nivel local.
    Art. 3
    Procesul de descentralizare se desfasoara in beneficiul cetateanului prin intarirea puterii si rolului administratiei publice locale in scopul dezvoltarii economico-sociale durabile a unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 4
    Principiile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in Romania sunt urmatoarele:
    a) principiul subsidiaritatii;
    b) egalitatea cetatenilor in fata autoritatilor administratiei publice locale;
    c) garantarea calitatii serviciilor publice oferite cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice, independent de locul de rezidenta al acestora;
    d) stimularea competitiei ca mijloc de crestere a eficientei serviciilor publice;
    e) exercitarea competentelor de catre autoritatile administratiei publice locale situate pe nivelul administrativ cel mai apropiat de cetatean;
    f) asigurarea unui echilibru intre descentralizarea administrativa si descentralizarea financiara la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale;
    g) transparenta actului decizional bazat pe accesul cetatenilor la informatia publica si participarea acestora la luarea deciziei;
    h) asigurarea descentralizarii financiare bazate pe reguli transparente cu privire la calculul resurselor financiare alocate unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 5
    Unitatile administrativ-teritoriale se administreaza in mod autonom de catre consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, care dispun de autoritate deliberativa, si de catre presedintii consiliilor judetene si primari, care dispun de autoritate executiva pentru exercitarea competentelor lor.
    Art. 6
    (1) Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de dreptul la experiment.
    (2) In exercitarea dreptului la experiment autoritatile administratiei publice locale pot organiza, pe durata determinata, centre-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel national prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 7
    In relatiile dintre autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si dintre autoritatile administratiei publice locale nu exista raporturi de subordonare, potrivit legii.
    Art. 8
    Cetatenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitati administrativ-teritoriale, pot solicita, in conditiile prevazute de lege, inscrierea pe ordinea de zi a sedintei consiliului local, consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a unei probleme ce intra in competenta acestuia.
    Art. 9
    La initiativa autoritatilor administratiei publice locale, pentru probleme de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale pot fi consultati locuitorii, prin referendum local, in conditiile legii.

    CAP. 2
    Repartizarea competentelor autoritatilor administratiei publice locale

    SECTIUNEA 1
    Comunele si orasele

    Art. 10
    (1) Consiliul local are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in problemele de interes local.
    (2) Consiliul local exercita competentele prevazute de lege.
    (3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 11
    (1) Primarul este seful administratiei publice locale si indeplineste o functie de autoritate publica.
    (2) Primarul reprezinta comuna sau orasul in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane ori straine, precum si in justitie.
    (3) Primarul asigura respectarea actelor normative la nivel local.
    (4) Cazurile in care primarul are nevoie de un mandat special vor fi stabilite prin lege.
    Art. 12
    Primarul aplica hotararile consiliului local si indeplineste atributiile ce ii revin potrivit legii, solutionand operativ problemele curente ale colectivitatii care l-a ales.
    Art. 13
    (1) Primarul asigura ordinea publica si siguranta locuitorilor, prin intermediul politiei, jandarmeriei, pompierilor si unitatilor de protectie civila, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale.
    (2) Primarul indruma, supravegheaza si controleaza activitatea Politiei Comunitare, in conditiile legii.

    SECTIUNEA a 2-a
    Judetele

    Art. 14
    (1) Consiliul judetean are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in problemele de interes judetean.
    (2) Consiliul judetean exercita competentele prevazute de lege.
    (3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 15
    Presedintele consiliului judetean asigura ducerea la indeplinire a hotararilor consiliului judetean si indeplineste atributiile stabilite prin lege.

    SECTIUNEA a 3-a
    Municipiul Bucuresti

    Art. 16
    (1) Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti au initiativa si hotarasc in problemele de interes pentru municipiul Bucuresti, respectiv pentru sectoarele acestuia, exercitand in acest sens atributiile stabilite de lege.
    (2) Primarul general al municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti si indeplineste atributiile stabilite de lege.
    (3) Primarii sectoarelor municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire a hotararilor consiliilor locale de sector si indeplinesc atributiile stabilite de lege.

    CAP. 3
    Cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale

    Art. 17
    (1) Autoritatile administratiei publice locale de la nivelul comunelor, oraselor si judetelor pot decide, in mod liber, constituirea unor organisme de cooperare intre unitati administrativ-teritoriale si sa le incredinteze o parte din competentele lor.
    (2) In cazul asocierii mai multor autoritati ale administratiei publice locale, una dintre acestea poate exercita un rol de coordonare in ceea ce priveste interesele comune, in conditiile acordului care a intervenit intre ele si ale prevederilor legale. Conditiile legale pentru realizarea acestor asocieri vor fi stabilite prin legea privind cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale.
    Art. 18
    Comunele, orasele si judetele pot angaja actiuni de cooperare descentralizata in cadrul relatiilor lor internationale, cu respectarea procedurilor de avizare din partea autoritatilor centrale de resort.

    CAP. 4
    Derularea procesului de descentralizare

    Art. 19
    Regulile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in Romania sunt:
    a) descentralizarea competentelor de la nivel central la nivel local se face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevazute in Strategia actualizata a Guvernului Romaniei pentru accelerarea reformei in administratia publica;
    b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea si monitorizarea fiecarei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit art. 20;
    c) stabilirea masurilor in cadrul fiecarei etape a procesului de descentralizare numai dupa analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele si rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritatilor administratiei publice locale si al structurilor asociative ale acestora, implicate in procesul de descentralizare;
    d) desfasurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel national;
    e) monitorizarea rezultatelor fiecarei masuri luate in procesul de descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanta elaborat de structurile prevazute la lit. b) si aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 20
    Pentru realizarea si monitorizarea procesului de descentralizare se infiinteaza structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial, judetean si interjudetean:
    a) Comitetul tehnic interministerial, condus de ministrul administratiei si internelor in calitate de coordonator al reformei administratiei publice, asistat din punct de vedere tehnic de Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice, care asigura coordonarea si managementul procesului de descentralizare;
    b) grupurile de lucru pentru descentralizarea competentelor, constituite la nivelul fiecarui minister si al celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale prin ordin al ministrului sau al conducatorului acestora;
    c) comitetul tehnic judetean pentru descentralizare, constituit la nivelul fiecarui judet, care va efectua analize de impact si propuneri cu privire la descentralizarea anumitor competente; comitetele tehnice judetene pentru descentralizare participa la negocierile directe privind transferul de competente si responsabilitati de la nivel central la nivel local;
    d) comitetele tehnice judetene pentru descentralizare se pot constitui in comitete interjudetene care se intrunesc ori de cate ori este necesar, la solicitarea expresa a acestora, in cazul in care exista o problema comuna la nivelul mai multor judete.
    Art. 21
    Modul de functionare si atributiile structurilor prevazute la art. 20 vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
    Art. 22
    Guvernul organizeaza in ultimul semestru al fiecarui an un forum pe tema descentralizarii, impreuna cu structurile asociative ale autoritatilor locale.
    Art. 23
    Guvernul supune in fiecare an Parlamentului un raport privind implementarea masurilor de descentralizare.

    CAP. 5
    Dispozitii financiare

    Art. 24
    Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de resurse financiare de care dispun in mod liber pentru exercitarea competentelor ce le revin potrivit legii.
    Art. 25
    Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in limitele si in conditiile legii.
    Art. 26
    Veniturile bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie, potrivit legii, din:
    a) venituri proprii;
    b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
    c) subventii primite de la bugetul de stat sau de la alte bugete;
    d) alte venituri;
    e) donatii si sponsorizari.
    Art. 27
    Cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe categorii de cheltuieli grupate dupa natura economica si destinatia acestora.
    Art. 28
    Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document pentru a se asigura utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice locale.
    Art. 29
    Veniturile proprii si alte venituri ale autoritatilor administratiei publice locale reprezinta, pentru fiecare nivel al administratiei publice locale, o parte determinanta din veniturile bugetului general al unitatilor administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
    Art. 30
    Orice transfer de competente intre stat si autoritatile locale este insotit de asigurarea resurselor echivalente celor destinate anterior exercitarii acestor competente.
    Art. 31
    (1) Descentralizarea financiara opereaza pe baza unor mecanisme de echilibrare financiara vizand asigurarea egalitatii dintre autoritatile locale de acelasi nivel.
    (2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizeaza pe judete, in functie de criterii aprobate prin lege.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 32
    Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

                    PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

                           PRESEDINTELE SENATUI
                              NICOLAE VACAROIU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 339/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 339 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Hotărârea 737 2018
    Aveti nevoie de un imprumut pentru a incepe afacerea sau pentru a va plati facturile si o finantare corporativa pentru bunuri imobiliare si orice fel de finantare de afaceri ( creditplusfinance11@gmail.com sau Whatsapp +16234044993 ). Oferim deasemenea imprumuturi persoanelor fizice, firmelor si organismelor juridice la rata dobânzii de 3%. Oferim împrumut persoanelor serioase care sunt interesate de împrumut dacă sunt interesați de acest e-mail: creditplusfinance11@gmail.com sau Whatsapp +16234044993
ANONIM a comentat Hotărârea 737 2018
    Aveti nevoie de un imprumut pentru a incepe afacerea sau pentru a va plati facturile si o finantare corporativa pentru bunuri imobiliare si orice fel de finantare de afaceri ( creditplusfinance11@gmail.com sau Whatsapp +16234044993 ). Oferim deasemenea imprumuturi persoanelor fizice, firmelor si organismelor juridice la rata dobânzii de 3%. Oferim împrumut persoanelor serioase care sunt interesate de împrumut dacă sunt interesați de acest e-mail: creditplusfinance11@gmail.com sau Whatsapp +16234044993
ANONIM a comentat Decretul 362 2016
     Do You Seek Funds To Pay Off Credits and Debts? { FIFOCapitals@gmail.com } Is Here To Put A Stop To Your Financial Problems. We Offer All Kinds Of Loan (Personal Loan, Commercial Loan, etc.) We Give Out Loan With An Interest Rate Of 2.%. Interested Applicants Should Contact Us Via Email: FIFOCapitals@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 289 2015
    We bring to you good news.. Discount is still on going right now to all our numerous customers as to wish them a prosperous new year, get a card from us today and get extra $500 to the amount you want to order. We have special cash loaded programmed ATM card for you to meet up with those needs of yours and also start up your own business. Our ATM card can be used to withdraw cash at any ATM or swipe, stores and POS. Our cards has daily withdrawal limit depending on the card balance you order.You can make from $2500 to $50,000.00 In USD And EUR,with our Programmed card. Contact us today for your own order at : hennager4040@gmail.com Here are the price list for ATM Cards: Balance Price $2500---------------$155 $5000---------------$255 $10,000-------------$500 $13,000-------------$680 $15,000-------------$760 $17,000-------------$880 $20,000-------------$970 $25,000-------------$1000 $30,000-------------$1100 $35,000-------------$1200 $40,000-------------$1300 $45,000-------------$1350 $50,000-------------$1500 Do contact for more info and also on how you are going to get your order.. Order yours today via Email: Gmail-Compose mail to: hennager4040@gmail.com call/sms +1-562-453-0961 Hangouts: hennager4040@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 47 2017
    Treg Finance Limited deliver personal loans/business loans/trade finance/import & export loans/project loans to companies of all sizes ranging from individuals, companies and trader's globally. *Commercial Loans. *Personal Loans. *Business Loans. *Investments Loans. *Development Loans. *Acquisition Loans . *Construction loans. *Credit Card Clearance Loan *Debt Consolidation Loan *Project Loans And many More. | Business Cash Loan? | Unsecured Loan | Fast and Simple Loan? | Quick Application Process? | Approvals within 24-72 Hours? | No Hidden Fees Loan? | Funding in less than 1 Week? | Get unsecured working capital? Contact us today via |Whatsapp: +44 7757-109446| |Email: info@tregfinance.net| Treg Finance Company Limited Website: https://www.tregfinance.net/ Email: info@tregfinance.net Whatsapp: +44 7757-109446 Skype id: treg.finance@outlook.com 201 Bishopsgate, London, EC2M 3AE Company Registration No. 02587815
ANONIM a comentat Hotărârea 47 2017
    Treg Finance Limited deliver personal loans/business loans/trade finance/import & export loans/project loans to companies of all sizes ranging from individuals, companies and trader's globally. *Commercial Loans. *Personal Loans. *Business Loans. *Investments Loans. *Development Loans. *Acquisition Loans . *Construction loans. *Credit Card Clearance Loan *Debt Consolidation Loan *Project Loans And many More. | Business Cash Loan? | Unsecured Loan | Fast and Simple Loan? | Quick Application Process? | Approvals within 24-72 Hours? | No Hidden Fees Loan? | Funding in less than 1 Week? | Get unsecured working capital? Contact us today via |Whatsapp: +44 7757-109446| |Email: info@tregfinance.net| Treg Finance Company Limited Website: https://www.tregfinance.net/ Email: info@tregfinance.net Whatsapp: +44 7757-109446 Skype id: treg.finance@outlook.com 201 Bishopsgate, London, EC2M 3AE Company Registration No. 02587815
ANONIM a comentat Rectificare 250 2017
    Salut, Căutați un împrumut autentic? aveți datorii și aveți nevoie de bani pentru a vă achita facturile, aveți nevoie de un împrumut urgent pentru a începe o nouă afacere sau pentru a vă îmbunătăți afacerea? aveți nevoie de un împrumut pentru a cumpăra o mașină sau o casă? aveți un proiect neterminat la îndemână din cauza finanțării necorespunzătoare? Aveți un scor redus de creditare și sunteți greu să obțineți servicii de capital de la bănci locale și alte instituții financiare? Aveți nevoie de împrumut de investiții pentru a investi în anumite domenii specializare, sunteți la locul potrivit pentru soluțiile de împrumut de aici! Credit Land oferă toate tipurile de împrumuturi de orice valoare companiilor și persoanelor fizice la o rată scăzută și la prețuri accesibile de 2%. Capitalul și procesul de creditare sunt sigure, autentice și 100% garantate și garantate. Vă interesează să ne contactați prin e-mail; (creditlandloans@gmail.com) Email: creditlandloans@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 564 2018
     Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com ) We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )
ANONIM a comentat Ordin 994 2004
    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com ) We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )
ANONIM a comentat Ordin 994 2004
    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com ) We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu