Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 339 din 12 iulie 2004

Lege-cadru privind descentralizarea

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 668 din 26 iulie 2004


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Principii generale

    Art. 1
    Prezenta lege reglementeaza principiile fundamentale si regulile generale, precum si cadrul institutional pentru desfasurarea procesului de descentralizare administrativa si financiara in Romania.
    Art. 2
    In intelesul prezentei legi, descentralizarea reprezinta procesul transferului de autoritate si responsabilitate administrativa si financiara de la nivel central la nivel local.
    Art. 3
    Procesul de descentralizare se desfasoara in beneficiul cetateanului prin intarirea puterii si rolului administratiei publice locale in scopul dezvoltarii economico-sociale durabile a unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 4
    Principiile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in Romania sunt urmatoarele:
    a) principiul subsidiaritatii;
    b) egalitatea cetatenilor in fata autoritatilor administratiei publice locale;
    c) garantarea calitatii serviciilor publice oferite cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice, independent de locul de rezidenta al acestora;
    d) stimularea competitiei ca mijloc de crestere a eficientei serviciilor publice;
    e) exercitarea competentelor de catre autoritatile administratiei publice locale situate pe nivelul administrativ cel mai apropiat de cetatean;
    f) asigurarea unui echilibru intre descentralizarea administrativa si descentralizarea financiara la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale;
    g) transparenta actului decizional bazat pe accesul cetatenilor la informatia publica si participarea acestora la luarea deciziei;
    h) asigurarea descentralizarii financiare bazate pe reguli transparente cu privire la calculul resurselor financiare alocate unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 5
    Unitatile administrativ-teritoriale se administreaza in mod autonom de catre consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, care dispun de autoritate deliberativa, si de catre presedintii consiliilor judetene si primari, care dispun de autoritate executiva pentru exercitarea competentelor lor.
    Art. 6
    (1) Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de dreptul la experiment.
    (2) In exercitarea dreptului la experiment autoritatile administratiei publice locale pot organiza, pe durata determinata, centre-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel national prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 7
    In relatiile dintre autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si dintre autoritatile administratiei publice locale nu exista raporturi de subordonare, potrivit legii.
    Art. 8
    Cetatenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitati administrativ-teritoriale, pot solicita, in conditiile prevazute de lege, inscrierea pe ordinea de zi a sedintei consiliului local, consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a unei probleme ce intra in competenta acestuia.
    Art. 9
    La initiativa autoritatilor administratiei publice locale, pentru probleme de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale pot fi consultati locuitorii, prin referendum local, in conditiile legii.

    CAP. 2
    Repartizarea competentelor autoritatilor administratiei publice locale

    SECTIUNEA 1
    Comunele si orasele

    Art. 10
    (1) Consiliul local are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in problemele de interes local.
    (2) Consiliul local exercita competentele prevazute de lege.
    (3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 11
    (1) Primarul este seful administratiei publice locale si indeplineste o functie de autoritate publica.
    (2) Primarul reprezinta comuna sau orasul in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane ori straine, precum si in justitie.
    (3) Primarul asigura respectarea actelor normative la nivel local.
    (4) Cazurile in care primarul are nevoie de un mandat special vor fi stabilite prin lege.
    Art. 12
    Primarul aplica hotararile consiliului local si indeplineste atributiile ce ii revin potrivit legii, solutionand operativ problemele curente ale colectivitatii care l-a ales.
    Art. 13
    (1) Primarul asigura ordinea publica si siguranta locuitorilor, prin intermediul politiei, jandarmeriei, pompierilor si unitatilor de protectie civila, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale.
    (2) Primarul indruma, supravegheaza si controleaza activitatea Politiei Comunitare, in conditiile legii.

    SECTIUNEA a 2-a
    Judetele

    Art. 14
    (1) Consiliul judetean are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in problemele de interes judetean.
    (2) Consiliul judetean exercita competentele prevazute de lege.
    (3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
    Art. 15
    Presedintele consiliului judetean asigura ducerea la indeplinire a hotararilor consiliului judetean si indeplineste atributiile stabilite prin lege.

    SECTIUNEA a 3-a
    Municipiul Bucuresti

    Art. 16
    (1) Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti au initiativa si hotarasc in problemele de interes pentru municipiul Bucuresti, respectiv pentru sectoarele acestuia, exercitand in acest sens atributiile stabilite de lege.
    (2) Primarul general al municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti si indeplineste atributiile stabilite de lege.
    (3) Primarii sectoarelor municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire a hotararilor consiliilor locale de sector si indeplinesc atributiile stabilite de lege.

    CAP. 3
    Cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale

    Art. 17
    (1) Autoritatile administratiei publice locale de la nivelul comunelor, oraselor si judetelor pot decide, in mod liber, constituirea unor organisme de cooperare intre unitati administrativ-teritoriale si sa le incredinteze o parte din competentele lor.
    (2) In cazul asocierii mai multor autoritati ale administratiei publice locale, una dintre acestea poate exercita un rol de coordonare in ceea ce priveste interesele comune, in conditiile acordului care a intervenit intre ele si ale prevederilor legale. Conditiile legale pentru realizarea acestor asocieri vor fi stabilite prin legea privind cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale.
    Art. 18
    Comunele, orasele si judetele pot angaja actiuni de cooperare descentralizata in cadrul relatiilor lor internationale, cu respectarea procedurilor de avizare din partea autoritatilor centrale de resort.

    CAP. 4
    Derularea procesului de descentralizare

    Art. 19
    Regulile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in Romania sunt:
    a) descentralizarea competentelor de la nivel central la nivel local se face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevazute in Strategia actualizata a Guvernului Romaniei pentru accelerarea reformei in administratia publica;
    b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea si monitorizarea fiecarei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit art. 20;
    c) stabilirea masurilor in cadrul fiecarei etape a procesului de descentralizare numai dupa analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele si rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritatilor administratiei publice locale si al structurilor asociative ale acestora, implicate in procesul de descentralizare;
    d) desfasurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel national;
    e) monitorizarea rezultatelor fiecarei masuri luate in procesul de descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanta elaborat de structurile prevazute la lit. b) si aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 20
    Pentru realizarea si monitorizarea procesului de descentralizare se infiinteaza structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial, judetean si interjudetean:
    a) Comitetul tehnic interministerial, condus de ministrul administratiei si internelor in calitate de coordonator al reformei administratiei publice, asistat din punct de vedere tehnic de Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice, care asigura coordonarea si managementul procesului de descentralizare;
    b) grupurile de lucru pentru descentralizarea competentelor, constituite la nivelul fiecarui minister si al celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale prin ordin al ministrului sau al conducatorului acestora;
    c) comitetul tehnic judetean pentru descentralizare, constituit la nivelul fiecarui judet, care va efectua analize de impact si propuneri cu privire la descentralizarea anumitor competente; comitetele tehnice judetene pentru descentralizare participa la negocierile directe privind transferul de competente si responsabilitati de la nivel central la nivel local;
    d) comitetele tehnice judetene pentru descentralizare se pot constitui in comitete interjudetene care se intrunesc ori de cate ori este necesar, la solicitarea expresa a acestora, in cazul in care exista o problema comuna la nivelul mai multor judete.
    Art. 21
    Modul de functionare si atributiile structurilor prevazute la art. 20 vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
    Art. 22
    Guvernul organizeaza in ultimul semestru al fiecarui an un forum pe tema descentralizarii, impreuna cu structurile asociative ale autoritatilor locale.
    Art. 23
    Guvernul supune in fiecare an Parlamentului un raport privind implementarea masurilor de descentralizare.

    CAP. 5
    Dispozitii financiare

    Art. 24
    Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de resurse financiare de care dispun in mod liber pentru exercitarea competentelor ce le revin potrivit legii.
    Art. 25
    Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in limitele si in conditiile legii.
    Art. 26
    Veniturile bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie, potrivit legii, din:
    a) venituri proprii;
    b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
    c) subventii primite de la bugetul de stat sau de la alte bugete;
    d) alte venituri;
    e) donatii si sponsorizari.
    Art. 27
    Cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe categorii de cheltuieli grupate dupa natura economica si destinatia acestora.
    Art. 28
    Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document pentru a se asigura utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice locale.
    Art. 29
    Veniturile proprii si alte venituri ale autoritatilor administratiei publice locale reprezinta, pentru fiecare nivel al administratiei publice locale, o parte determinanta din veniturile bugetului general al unitatilor administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
    Art. 30
    Orice transfer de competente intre stat si autoritatile locale este insotit de asigurarea resurselor echivalente celor destinate anterior exercitarii acestor competente.
    Art. 31
    (1) Descentralizarea financiara opereaza pe baza unor mecanisme de echilibrare financiara vizand asigurarea egalitatii dintre autoritatile locale de acelasi nivel.
    (2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizeaza pe judete, in functie de criterii aprobate prin lege.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 32
    Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

                    PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

                           PRESEDINTELE SENATUI
                              NICOLAE VACAROIU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 339/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 339 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 82 2021
    Good day. I am a private loan lender that gives out both business and personal loans to individual at a low interest rate of 2% no matter your location. If you are interested Contact me (Whats App) number:+917310847059 sumitihomelend@gmail.com Mr. Sumiti
ANONIM a comentat Hotărârea 5 2019
    It’s a privilege to share this to the world. You deserve all the praise that comes to you. DR Amber has been a blessing to me since our encounter on the internet. He alone knows it all. I love him so much for his kindness, care, honesty and his help in the life of everyone that has come in contact with him. If not for DR Amber how would I have been able to survive this hardship. His spell made me a LOTTO MAX winner of 60 Million Dollars making my whole life beautiful and amazing. The numbers he gave me to play the lottery was a life changing number from grass to grace and I want to say I’m forever grateful to him. Thank you sir for being a blessing to the helpless. Anyone reading this that needs help can communicate with DR Amber online for indeed he has no match. Website: amberlottotemple.com OR Email: amberlottotemple@yahoo.com
ANONIM a comentat Ordin 1471 2020
    Bună, sunteți în căutarea unui împrumut de consolidare a datoriilor, împrumuturi negarantate, împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi ipotecare, împrumuturi auto, împrumuturi pentru studenți, împrumuturi personale, capital de risc etc! Sunt creditor privat, acord împrumuturi companiilor și persoanelor fizice cu dobânzi mici și rezonabile de 2%. E-mail la: christywalton355@gmail.com
ANONIM a comentat Legea 243 2021
    Hello everyone, I want to use this medium to thank a great spell caster called Dr Grceondu for transforming my life financially, i have been playing lottery game for long but have never won any reasonable amount, I contacted Dr Graceondu after i red about him on the internet on how he help a lady with a lottery winning numbers and the lady won a very big amount of money, so i contacted him and He instructed me on what to do which i did and he told me to give him some time to prayers, on the second day he sent me some numbers and he said i should go and play them, so i went to play the numbers he gave me, after two day the result came out, and i went to check and to my greatest surprise my name came out as one of the winners i won $45 million, i still cant believe what happened to me that i am now a millionaire over night, i just want to say a very big thank you to Dr Graceondu i have never seen a powerful man like him, I will advice everyone out there to contact Dr Graceondu if you want to win big in your lottery game. You can reach him via his email, drgraceondu12@gmail.com or WhatsApp him +15204677763, you can also visit his Website. https://drgraceonduadodo.com
ANONIM a comentat Decretul 1231 2021
    i will never stop until the whole World knows about the MOST powerful priest maurice whose contact details I saw in a comment section here few weeks ago, so and i decided to contact him because i was badly in need of help TO SAVE MY MARRIAGE, I explained my situation to PRIEST MURICE. that Everything was going down the drain as my husband WAS constantly cheating on me with other women and he physically abuse me. priest maurice promised to help that my husband will change and will love me unconditionally in less than a week as far that my heart still beats for him. I FOLLOWED HIS INSTRUTION and he prepared a spell for me and my husband called me exactly when priest maurice said. He pleaded and said he needs me back since then he have been the sweetest man on earth. anyone out there reading this comment that need a effect spell caster Can reach him on email:psychicspellsolution@gmail.coM whatsapp:+1(571)3573337
ANONIM a comentat Ordin 12 2006
    Mai este in vigoare acest ordin, din moment ce aven Regulamentul (CE) 396:2005, revizuit 2019, referitor la rezidurile de pesticide din alimente, inclusiv din fructe si legume?
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    HOW TO GET YOUR EX LOVER BACK & HOW I GOT MY EX LOVER. BACK I want to thank Dr Omokpo for saving my marriage. My husband treated me badly and left home for almost 3 month this got me sick and confused. Then I told my friend about how my husband has changed towards me. Then he told me to contact: {dromokpo@gmail.com}that he will help me bring my husband back to being a good man. That this great man helped her too. Then I gave him a try. after 3 days of casting the spell my husband came back home and I forgive him and today we are living in joy and happiness If you are going through any relationship stress or broken marriage situation and you want your Ex lover, Ex boyfriend, Ex girlfriend or Divorced husband or wife back you reach him via: dromokpo@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 390 2018
    HOW TO GET YOUR EX LOVER BACK & HOW I GOT MY EX LOVER. BACK I want to thank Dr Omokpo for saving my marriage. My husband treated me badly and left home for almost 3 month this got me sick and confused. Then I told my friend about how my husband has changed towards me. Then he told me to contact: {dromokpo@gmail.com}that he will help me bring my husband back to being a good man. That this great man helped her too. Then I gave him a try. after 3 days of casting the spell my husband came back home and I forgive him and today we are living in joy and happiness If you are going through any relationship stress or broken marriage situation and you want your Ex lover, Ex boyfriend, Ex girlfriend or Divorced husband or wife back you reach him via: dromokpo@gmail.com
ANONIM a comentat Rectificare 353 2008
    HOW TO GET YOUR EX LOVER BACK & HOW I GOT MY EX LOVER. BACK I want to thank Dr Omokpo for saving my marriage. My husband treated me badly and left home for almost 3 month this got me sick and confused. Then I told my friend about how my husband has changed towards me. Then he told me to contact: {dromokpo@gmail.com}that he will help me bring my husband back to being a good man. That this great man helped her too. Then I gave him a try. after 3 days of casting the spell my husband came back home and I forgive him and today we are living in joy and happiness If you are going through any relationship stress or broken marriage situation and you want your Ex lover, Ex boyfriend, Ex girlfriend or Divorced husband or wife back you reach him via: dromokpo@gmail.com
ANONIM a comentat OUG 114 2021
    Într-un cuvânt, wow!! Nu pot să cred că banii sunt deja în contul meu. Multumesc, multumesc, multumesc! De obicei, ați transformat o sarcină lungă, consumatoare de timp și intimidantă într-o experiență foarte plăcută și simplificată. Nu pot să vă mulțumesc vouă și doamnei Della Taylor pentru suficientă asistentă. Dna Della Taylor Împrumuturi pentru un sistem excelent și pentru un serviciu excelent. Ambele sunt grozave! dacă aveți nevoie de un împrumut de urgență, îi puteți e-mail la Dellastaylors@yahoo.com WhatsApp pe +1 (209) 251-1529
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu