HOTARARE Nr.
997 din 2 septembrie 2009
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Comisiei Nationale pentru Populatie si Dezvoltare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 15 septembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 11 lit. a) şi al art. 12 alin. (1) şi (3) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Comisia Naţională pentru Populaţie şi
Dezvoltare, denumită în continuare Comisia, se înfiinţează şi se organizează
ca organism interinstituţional, fără personalitate juridică, sub autoritatea
primului-ministru.
(2) Funcţionarea Comisiei este asigurată de Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin departamentul cu atribuţii în
coordonarea politicilor familiale.
Art. 2. - (1) Comisia are rolul de planificare,
integrare, corelare şi monitorizare a politicilor Guvernului în domeniul
social, de sănătate, educaţie, precum şi în alte domenii de referinţă care pot
influenţa dezvoltarea populaţiei din perspectivă demografică.
(2) Pentru îndeplinirea rolului prevăzut la alin. (1),
Comisia are următoarele atribuţii principale:
a) analizează evoluţia fenomenelor demografice efective
şi prognozate, pe baza informaţiilor existente din studii şi cercetări şi din surse
administrative şi statistice, precum şi impactul tendinţelor demografice asupra
dezvoltării durabile a României;
b) stabileşte procedurile necesare pentru
identificarea tendinţelor demografice privind evoluţia diferitelor grupuri
sociale şi analizează rezultatele obţinute;
c) identifică temele de cercetare, studiile şi
analizele necesare monitorizării evoluţiilor demografice şi elaborării de
politici publice eficiente, politici publice pentru combaterea consecinţelor
negative ale procesului de îmbătrânire a populaţiei;
d) monitorizează dezvoltarea şi implementarea măsurilor
cu impact direct asupra situaţiei demografice privind, în principal, rata
natalităţii şi susţinerea familiei, îmbătrânirea populaţiei şi migraţia;
e) coordonează procesul de elaborare a unei strategii
în domeniul dezvoltării populaţiei, bazată pe combaterea consecinţelor negative
ale situaţiei demografice actuale şi tendinţelor evolutive prognozate, şi
stabileşte planurile de acţiune în domeniu, pe termen mediu şi lung, precum şi
fondurile necesare implementării acestora;
f) prezintă Guvernului rapoarte referitoare la
evoluţia fenomenelor demografice, la principalele măsuri întreprinse în
domeniu, precum şi la rezultatele obţinute;
g) informează anual Guvernul asupra activităţilor
derulate; h) colaborează cu organismele responsabile pentru
implementarea strategiei de dezvoltare durabilă a României.
(3) Comisia îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite
prin acte normative sau dispuse de Guvernul României.
(4) In activitatea ei, Comisia colaborează cu alte
structuri similare sau compartimente special constituite din cadrul
Parlamentului şi Preşedinţiei României, alte instituţii publice sau private,
organizaţii neguvernamentale, precum şi organizaţii internaţionale cu activităţi
în domeniu.
Art. 3. - (1) Activitatea Comisiei este coordonată de
un preşedinte, sprijinit de Consiliul coordonatorilor guvernamentali.
(2) Preşedintele Comisiei este ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale.
(3) Consiliul coordonatorilor guvernamentali este
format din 3 membri ai Comisiei, având funcţia de secretar de stat sau
asimilată din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale,
Ministerului Sănătăţii şi Secretariatului General al Guvernului; în funcţie de
domeniile prioritare de activitate ale Comisiei din anul respectiv, Consiliul
coordonatorilor guvernamentali poate fi completat cu alţi 2 membri aleşi de
Comisie.
(4) Comisia se compune din 17 persoane cu drept de
vot, respectiv preşedinte şi 16 membri desemnaţi după cum urmează:
a) câte un reprezentant, la nivel de secretar de stat,
din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerului
Sănătăţii, Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, Ministerului Economiei, Ministerului Culturii, Cultelor
şi Patrimoniului Naţional şi un reprezentant din cadrul Secretariatului General
al Guvernului;
b) preşedintele Institutului Naţional de Statistică;
c) preşedintele Comisiei Naţionale de Prognoză;
d) directorul general al Institutului Naţional de
Cercetare Ştiinţifică pentru Muncă şi Protecţie Socială;
e) 2 reprezentanţi ai Academiei Române, dintre care
cel puţin un reprezentant al Centrului de Cercetări Demografice „Vladimir
Trebici";
f) două cadre didactice sau cercetători din mediul
universitar, specialişti în sociologie şi asistenţă socială, dintre care cel
puţin unul cu funcţie de conducere;
g) 2 reprezentanţi ai partenerilor sociali, respectiv
unul din partea sindicatelor şi unul din partea patronatelor;
(5) Pentru fiecare din membrii Comisiei este desemnat
un membru supleant care, în cazul instituţiilor administraţiei publice
centrale, are funcţia de director.
(6) La lucrările Comisiei pot participa, în calitate
de invitaţi, reprezentanţi ai altor autorităţi şi instituţii publice decât cele
prevăzute la alin. (4), reprezentanţi ai societăţii civile, organizaţiilor
neguvernamentale sau ai altor organisme cu activităţi în domeniu.
Art. 4. - (1) Componenţa nominală a Comisiei se
stabileşte prin ordin al preşedintelui, în baza listei înaintate de
instituţiile şi organizaţiile reprezentate în Comisie.
(2) Mandatul preşedintelui şi al membrilor Comisiei
este de 4 ani şi poate fi reînnoit.
(3) Revocarea membrilor Comisiei se realizează la
solicitarea conducătorilor instituţiilor care i-au nominalizat, precum şi în
situaţiile stabilite prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare al
Comisiei.
Art. 5. - (1) Comisia se întruneşte în plen semestrial
sau, după caz, trimestrial, la convocarea preşedintelui.
(2) Comisia este întrunită în mod legal în prezenţa a
cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(3) Comisia adoptă hotărâri prin consens şi, doar în
situaţiile de imposibilitate a realizării consensului, cu majoritate simplă a
voturilor exprimate de membrii prezenţi.
(4) In cazul în care membrii Comisiei nu pot participa
la şedinţele sau la întâlnirile de lucru la care sunt convocaţi, aceştia sunt
reprezentaţi de membrii supleanţi care susţin punctele de vedere ale
instituţiilor pe care le reprezintă, dar nu au drept de vot în cazul adoptării
de hotărâri.
(5) Pentru eficientizarea lucrărilor Comisiei, membrii
acesteia pot fi însoţiţi la şedinţele sau întâlnirile de lucru ale acesteia de
către membrii supleanţi.
Art. 6. - (1) Pentru facilitarea activităţii Comisiei,
Consiliul coordonatorilor guvernamentali se întruneşte trimestrial sau ori de
câte ori este nevoie, în şedinţe de lucru la care sunt invitaţi să participe
doar membrii Comisiei ce reprezintă instituţiile şi organismele cu
responsabilităţi în aplicarea unor măsuri şi activităţi decise şi planificate
de Comisie şi care au termene precise de finalizare.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor sale, Comisia
decide constituirea de grupuri de lucru formate din experţi din cadrul
instituţiilor sau organismelor pe care le reprezintă membrii Comisiei.
(3) Temele grupurilor de lucru, organizarea şi
metodologia de lucru, precum şi programul de activitate al acestora se
stabilesc de către Comisie şi sunt coordonate şi monitorizate de către
Consiliul coordonatorilor guvernamentali.
Art. 7. - (1) Activitatea executivă a Comisiei este
realizată de un secretariat tehnic permanent, asigurat de personal din cadrul
departamentului care coordonează politicile familiale din cadrul Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) Coordonatorul secretariatului tehnic este
secretarul de stat nominalizat ca membru al Comisiei, respectiv al Consiliului
coordonatorilor guvernamentali.
Art. 8. - Cheltuielile materiale şi de funcţionare ale
Comisiei şi secretariatului tehnic, precum şi cheltuielile pentru finanţarea
sau cofinanţarea studiilor şi cercetărilor necesare îndeplinirii obiectivelor
Comisiei se asigură din bugetele aprobate anual Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
Art. 9. - Comisia îşi aprobă propriul regulament de
organizare şi funcţionare, cu responsabilităţi, sarcini şi termene de
realizare, în termen de 45 de zile de la data aprobării, prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, a componenţei nominale a
Comisiei.
Art. 10. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 648/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Populaţie şi Dezvoltare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 18 iulie
2005.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului naţional,
Theodor Paleologu
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea