HOTARARE Nr.
955 din 26 iulie 2006
pentru aprobarea domeniilor
prioritare care pot beneficia de operatiuni compensatorii si a modului de
ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare si pentru modificarea
Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de
achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 459/2006
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 655 din 28 iulie 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. IV alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2005 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind
operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi
de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 19/2006, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă domeniile prioritare care pot
beneficia de operaţiuni compensatorii şi modul de ierarhizare a acestora prin
multiplicatori de compensare, potrivit prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 2. - In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) Agenţia - Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială -
instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, care este organizată şi
funcţionează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind
operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi
de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
şi Hotărârii Guvernului nr. 1.814/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială;
b) grup de companii - ansamblu
de operatori economici, reglementat ca un grup şi/sau un ansamblu de operatori
economici, în care unul dintre aceştia deţine în proprietate acţiuni sau părţi
sociale ale celorlalţi operatori economici care îi asigură o poziţie de control
asupra acestora;
c) categoria A - cuprinde
domeniile prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi
ierarhizarea acestora prin multiplicatori de compensare, prevăzute în anexa nr.
1;
d) categoria B - cuprinde
domeniile prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi
ierarhizarea acestora prin multiplicatori de compensare, prevăzute în anexa nr.
2;
e) lista C - cuprinde
multiplicatorii de compensare utilizaţi pentru operaţiuni compensatorii de
interes pentru economia naţională, prevăzuţi în anexa nr. 3.
Operaţiunile compensatorii propriu-zise vor fi
încadrate, după caz, în una dintre categoriile A şi B;
f) forme de
operaţiuni compensatorii - operaţiuni
compensatorii directe şi indirecte, astfel cum sunt definite în Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
g) beneficiarul român al
operaţiunii compensatorii - operatorul economic
român sau instituţia publică din România cu care contractantul a derulat sau
intenţionează să deruleze o operaţiune compensatorie, respectiv operatorul
economic român ori instituţia publică din România cu care operatorul economic străin a derulat sau
intenţionează să deruleze o operaţiune compensatorie în avans;
h) valoare nominală - valoarea efectiv realizată a unui acord, ca urmare a unei
operaţiuni compensatorii;
i) valoare efectivă - valoarea efectivă a unei tranzacţii prin compensare, astfel cum
este definită în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, cu
modificările şi completările ulterioare;
j) valoarea de compensare - valoarea de
compensare a unei tranzacţii prin compensare, astfel
cum este definită în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
k) program de compensare - cadrul sub care sunt
grupate operaţiunile compensatorii asociate;
l) credit de compensare în avans - credite acumulate de un operator economic străin, în baza unui
acord de precompensare perfectat, în prealabil, cu Agenţia;
m) titularul creditelor de compensare în avans - un
operator economic străin care a acumulat creditele de
compensare în avans, în baza unui acord de precompensare perfectat, în
prealabil, cu Agenţia;
n) beneficiarul
transformării - titularul acordului de compensare
care coincide cu titularul creditelor de compensare în
avans sau face parte din acelaşi grup de companii cu acesta din urmă;
o) credite de compensare excedentare - depăşiri ale obligaţiei de compensare asumate de către contractant
în cadrul unui acord de compensare, acumulate în cadrul categoriei A şi/sau B
şi creditate în contul contractantului pentru respectiva categorie.
Art. 3. - Multiplicatorii aplicabili operaţiunilor
compensatorii sunt următorii:
a) pentru operaţiunile compensatorii incluse în
categoria A se vor aplica multiplicatorii prevăzuţi în
anexa nr. 1;
b) pentru operaţiunile compensatorii incluse în
categoria B se vor aplica multiplicatorii prevăzuţi în anexa nr. 2;
c) pentru operaţiunile compensatorii specificate şi
realizate în condiţiile precizate în lista C se vor aplica multiplicatorii
prevăzuţi în anexa nr. 3.
Art. 4. - (1) Contractantul are obligaţia să realizeze,
în nume propriu sau printr-o entitate eligibilă acceptată, în prealabil, de
Agenţie, operaţiuni compensatorii directe şi/sau în domeniul apărării, ordinii
publice, siguranţei naţionale şi/sau aerospatial, a căror valoare de compensare
să reprezinte cel puţin 25% din valoarea totală a obligaţiei de compensare
asumate.
(2) La propunerea Agenţiei, pentru îndeplinirea unor
obligaţii de compensare, limita prevăzută la alin. (1) poate fi modificată prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 5. - (1) La o operaţiune compensatorie se aplică
un singur multiplicator de compensare. In cazul în care într-un program de
compensare sunt cuprinse mai multe forme de operaţiuni compensatorii, pentru
fiecare formă se va aplica multiplicatorul de compensare corespunzător.
(2) Multiplicatorii de compensare pentru o operaţiune
compensatorie nu pot fi cumulaţi.
Art. 6. - (1) Creditele de compensare şi creditele de
compensare în avans se acumulează pe categorii.
(2) Creditele de compensare excedentare şi creditele de
compensare în avans se utilizează, în cadrul fiecărei categorii, pentru
transfer sau transformare, în ordinea acumulării.
Art. 7. - Transferul de credite de compensare
excedentare acumulate într-o categorie către cealaltă
categorie se va face respectându-se următoarele condiţii:
a) contractantul să solicite expres Agenţiei şi să
obţină acceptul prealabil din partea Agenţiei pentru realizarea transferului;
b) transferul să se opereze în contul contractantului
la finalul perioadei în care trebuie îndeplinită integral obligaţia de
compensare, astfel cum a fost prevăzută în acordul de compensare, inclusiv
prelungirile, dacă au fost acordate;
c) creditele de compensare excedentare acumulate în contul contractantului într-o categorie, ca urmare a unui transfer
sau a transformării unor credite de compensare în avans, nu mai pot face
obiectul transferului în cealaltă categorie;
d) în cazul transferului de credite de compensare
excedentare din categoria A în categoria B, valoarea
creditată în categoria B va fi valoarea care corespunde creditului de
compensare excedentar care face obiectul transferului, aşa cum a fost calculată
la momentul creditării;
e) în cazul transferului de credite de compensare excedentare din categoria B în categoria A, acesta nu se va putea
face decât în limitele permise pentru un astfel de transfer. Valoarea creditată
în categoria A va fi egală cu valoarea efectivă avută în vedere la calculul
creditului de compensare excedentar care face obiectul transferului. Pot fi
transferate numai creditele de compensare excedentare a căror valoare de
compensare a fost obţinută prin aplicarea unui multiplicator supraunitar. In
cazul în care creditul de compensare excedentar care face obiectul transferului
a rezultat în urma aplicării unui multiplicator de compensare menţionat în
anexa nr. 3, valoarea creditată în categoria A va fi egală cu valoarea
creditului de compensare excedentar care face obiectul transferului, diminuată
cu 30%;
f) valoarea creditului de
compensare excedentar care a făcut obiectul transferului este dedusă din
valoarea creditului de compensare excedentar acumulat în categoria respectivă.
Art. 8. - In categoria B nu vor putea fi acceptate ca
operaţiuni compensatorii operaţiunile pentru care valoarea efectivă este mai
mică de 20% din valoarea nominală a operaţiunii.
Art. 9. - (1) Creditarea unei operaţiuni compensatorii
se face în urma producerii rezultatului, în funcţie de forma respectivei operaţiuni, de documentele
justificative şi evaluările necesare solicitate de Agenţie pentru stabilirea
valorii efective a acesteia.
(2) Pentru operaţiuni compensatorii care se derulează
pe perioade mai lungi de un an calendaristic sau pentru programe de compensare,
creditarea operaţiunilor respective se poate face şi pe parcursul derulării acestora,
în urma producerii rezultatelor intermediare.
(3) Dacă operaţiunile componente ale unui program de
compensare sau o operaţiune compensatorie nu a fost finalizată conform
condiţiilor de acceptare a acesteia de către Agenţie, valorile parţiale creditate
vor fi recalculate pe forme de operaţiuni compensatorii, aplicându-se
multiplicatorii de compensare specifici fiecărei forme, dacă respectiva formă a
operaţiunii compensatorii, analizată individual, este aprobată şi acceptată ca
atare de către Agenţie. Creditul de compensare acumulat de contractant va fi
recalculat în mod corespunzător şi produce efecte începând de la momentul
recalculării.
(4) In situaţia în care Agenţia intră în posesia unor
informaţii suplimentare relevante cu privire la operaţiunea compensatorie care
ar putea afecta valoarea acesteia, valorile creditate vor fi recalculate.
Creditul de compensare acumulat de contractant va fi recalculat în mod
corespunzător, cu efect începând de la momentul recalculării.
(5) Documentele justificative solicitate de Agenţie,
necesare pentru evaluarea ori creditarea unei operaţiuni compensatorii, pot fi,
după caz, procese-verbale de livrare şi punere în funcţiune, declaraţii pe
propria răspundere privind executarea unor operaţiuni sau activităţi, documente
care evidenţiază structura şi costurile asociate unei operaţiuni compensatorii,
documente care evidenţiază livrarea şi încasarea contravalorii produselor ori a
serviciilor, documente care evidenţiază repartizarea profiturilor la încheierea
exerciţiului financiar sau orice alte documente solicitate de Agenţie pentru
stabilirea rezultatului final sau a valorii efective a operaţiunii
compensatorii derulate.
Art. 10. - (1) Inainte de derularea oricărei operaţiuni compensatorii, contractantul trebuie să prezinte
Agenţiei un acord încheiat cu beneficiarul român al operaţiunii compensatorii
şi, după caz, cu entitatea eligibilă, din care să reiasă cel puţin următoarele
elemente:
a) existenţa unei relaţii de cauzalitate între
operaţiunea care urmează a fi derulată, contractant, beneficiarul român al
operaţiunii compensatorii şi entitatea eligibilă, după caz;
b) elementele de noutate pe care le aduce operaţiunea
respectivă;
c) intenţia contractantului de a o propune ca
operaţiune compensatorie, acceptul beneficiarului român şi al entităţii
eligibile, după caz;
d) angajamentul beneficiarului român şi al entităţii
eligibile, dacă este implicată şi o entitate eligibilă, de a respecta întocmai
prevederile cadrului legal românesc cu privire la operaţiunile compensatorii şi
de a pune la dispoziţie Agenţiei toate documentele solicitate de aceasta în
vederea verificării modului de realizare şi a evaluării operaţiunii
compensatorii şi a valorii acesteia;
e) beneficiile estimate ca
rezultat al derulării respectivei operaţiuni.
(2) Acordul sau acordurile, după caz, vor fi prezentate
Agenţiei spre analiză, concomitent cu cererea de tranzacţie eligibilă.
(3) In orice situaţie, cu excepţia cazului de forţă
majoră, contractantul poartă întreaga responsabilitate pentru derularea,
punerea la dispoziţie a documentelor justificative şi a evidenţelor necesare,
precum şi pentru rezultatele operaţiunilor compensatorii.
Art. 11. - In vederea analizării unei cereri de
tranzacţie eligibilă, stabilirii valorii, creditării operaţiunii compensatorii
sau pentru a verifica derularea corespunzătoare a unei operaţiuni
compensatorii, Agenţia poate solicita contractantului, entităţii eligibile ori
beneficiarului român al operaţiunii compensatorii documente suplimentare, aceştia
având obligaţia să le pună la dispoziţie Agenţiei şi să permită Agenţiei
efectuarea de verificări asupra modului în care se derulează sau s-a realizat
respectiva operaţiune.
Art. 12. - (1) Multiplicatorii de compensare aplicabili unei operaţiuni realizate în vederea
îndeplinirii unei obligaţii de compensare sunt cei în vigoare la momentul
aprobării de către Agenţie a cererii de tranzacţie eligibilă depuse de către
contractant pentru respectiva operaţiune.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se
aplică şi pentru operaţiunile realizate în vederea îndeplinirii unei obligaţii
de compensare, care s-au derulat între momentul semnării contractului de
achiziţie care a determinat respectiva obligaţie de compensare şi momentul
semnării acordului de compensare aferent obligaţiei respective.
Art. 13. - Investiţiile realizate în România sub forma
participărilor la constituirea sau la majorarea capitalului social al unei
societăţi comerciale ori sub forma dobândirii de acţiuni ale unei societăţii
comerciale, inclusiv în cadrul procesului de privatizare, vor fi luate în
considerare la valoarea plătită pentru respectiva participaţie, dar numai cu
îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) societatea comercială să fie persoană juridică
română;
b) nivelul participării sau dobândirii de acţiuni să
nu fie inferior cotei care asigură cel puţin poziţia de acţionar semnificativ,
potrivit legii şi eventualelor cerinţe ale autorităţii contractante ori ale
Agenţiei;
c) investiţiile să fie realizate din surse externe şi
să fie menţinute în România pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la
realizarea acestora, iar achiziţiile de acţiuni să fie făcute de la o persoană
fizică sau juridică română care deţinea în proprietate respectivele acţiuni de
cel puţin un an. In acest sens contractantul şi, dacă este cazul, entitatea
eligibilă îşi vor asuma această obligaţie faţă de Agenţie prin contract.
Art. 14. - Pentru exporturi realizate de un beneficiar
român al operaţiunii compensatorii la care contractantul, entitatea eligibilă
sau o altă companie din grupul din care face parte, după caz, este acţionar se
va lua în considerare valoarea efectivă corespunzătoare cotei de participaţie a
contractantului, respectiv a entităţii eligibile ori a companiei respective,
după caz, la totalul capitalului social, cu excepţia cazului în care
beneficiarul final al exportului este contractantul, respectiv entitatea
eligibilă sau, dacă este cazul, o companie din grupul de companii din care
aceştia fac parte şi obiectul exportului este din aceeaşi categorie cu obiectul
de activitate al beneficiarului final.
Art. 15. - (1) Transferurile de licenţe, tehnologie şi
know-how vor fi evaluate situaţie cu situaţie, luându-se în considerare
particularităţile respectivului transfer. Aceste transferuri vor fi luate în
considerare numai dacă dau beneficiarului român al operaţiunii compensatorii
drepturi de utilizare cel
puţin pe teritoriul României şi dacă se prezintă beneficiile, inclusiv cele de
natură comercială, asociate utilizării respectivei licenţe, tehnologii sau know-how.
(2) In situaţia în care condiţiile prevăzute la alin.
(1) nu sunt îndeplinite, Agenţia va lua în considerare numai valorile efective
rezultate din furnizarea produselor ori serviciilor rezultate către cel care a
transferat respectiva licenţă, tehnologie sau know-how.
Art. 16. - In cazul asistenţei în marketing, asistenţei
financiare, asistenţei pentru crearea de noi locuri de muncă şi asistenţei
pentru întreprinderi mici şi mijlocii, stabilirea valorii efective se va face
ţinându-se seama de activităţile realizate de contractant, pentru furnizarea
asistenţei respective şi pentru obţinerea rezultatului. Aceste operaţiuni sunt
luate în considerare numai dacă, în prealabil realizării acestora, vor fi
acceptate şi aprobate ca atare de Agenţie şi numai după obţinerea rezultatului
respectivei activităţi de asistenţă.
Art. 17. - La transformarea creditelor de compensare
excedentare, care au rezultat din operaţiuni compensatorii derulate de către
contractant în cadrul unui acord de compensare, valoarea creditelor de
compensare în avans rezultată este:
a) valoarea efectivă avută în vedere la calculul
creditului de compensare excedentar care face obiectul transferului,
transformată în lei, dacă acestea au fost din categoria
B;
b) valoarea rezultată prin aplicarea la valoarea
efectivă avută în vedere la calculul creditului de compensare excedentar care
face obiectul transferului a multiplicatorului aplicat la creditare, diminuat
cu 30%, dar nu mai mic decât 1, transformată în lei, dacă acestea au fost din
categoria A sau s-a aplicat un multiplicator din lista C, prevăzută în anexa
nr. 3.
Art. 18. - (1) Se pot angaja operaţiuni compensatorii
în avans numai în sectoarele de activitate şi în formele de operaţiuni
compensatorii în care multiplicatorii de compensare aplicabili operaţiunilor
compensatorii sunt supraunitari, dacă Agenţia a acceptat, în prealabil,
respectiva operaţiune compensatorie în avans.
(2) Cu acordul expres al Agenţiei, pot face excepţie de
la sectoarele şi formele de operaţiuni compensatorii prevăzute la alin. (1)
proiectele care implică investiţii şi transferuri de tehnologie şi know-how.
Art. 19. - La operaţiunile compensatorii în avans se
aplică condiţii de acceptare, verificare şi calcul cel puţin similare
condiţiilor de acceptare aplicabile operaţiunilor compensatorii.
Art. 20. - La creditarea operaţiunilor compensatorii în
avans nu se aplică multiplicatori de compensare, acestea creditându-se la
valoarea efectivă a operaţiunii.
Art. 21. - Pentru îndeplinirea
obligaţiei de compensare asumate prin contractul de achiziţie, un contractant
nu poate utiliza credite de compensare obţinute ca urmare a transferului de
credite de compensare în avans de la terţi în proporţie mai mare de 30% din
valoarea obligaţiei de compensare asumate pentru acea
categorie.
Art. 22. - Un titular de credite de compensare în avans
nu poate transfera către un terţ mai mult de 30% din valoarea creditelor de
compensare în avans pe care le deţine la momentul transferării.
Art. 23. - Creditele de
compensare în avans pot fi transformate în credite de compensare numai dacă
titularul creditelor de compensare în avans coincide cu titularul acordului de
compensare sau face parte din acelaşi grup de companii cu acesta din urmă.
Art. 24. - Un contractant,
pentru îndeplinirea obligaţiei de compensare asumate prin contractul de
achiziţie, nu poate utiliza, pentru o categorie, credite de compensare
rezultate ca urmare a transferului sau a transformării de credite de compensare
în avans, cumulat, în proporţie mai mare de 50% din valoarea obligaţiei de
compensare asumate pentru fiecare categorie.
Art. 25. - Creditele de compensare în avans realizate în
categoria A pot fi transferate ori transformate în credite de compensare pentru
categoria A sau B. Creditele de compensare în avans realizate în categoria B nu
pot fi transferate sau transformate în credite de compensare pentru categoria
A.
Art. 26. - Operaţiunile compensatorii în avans nu pot
fi realizate prin intermediul entităţilor eligibile. Excepţie fac operaţiunile
la care beneficiarul final al operaţiunii compensatorii este titularul
acordului de precompensare, iar între titularul acordului de precompensare şi
entitatea eligibilă respectivă exista o relaţie de colaborare semnificativă
demonstrabilă care a determinat declanşarea respectivei operaţiuni.
Art. 27. - Pentru creditele de compensare obţinute prin
transfer sau transformare de credite de compensare în avans nu se aplică
multiplicatori la transfer ori transformare.
Art. 28. - Creditele de compensare
rezultate ca urmare a unui transfer sau a unei transformări de credite de
compensare în avans, în situaţia în care nu au fost utilizate, nu mai pot fi
transferate ori transformate în credite de compensare în avans.
Art. 29. - Eventualele situaţii particulare, apărute în
cadrul negocierilor sau pe parcursul derulării operaţiunilor compensatorii,
care nu au fost prevăzute de prezenta hotărâre, vor fi reglementate prin ordin
al preşedintelui Agenţiei.
Art. 30. - Anexele nr. 1 -3*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 31. - Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile
compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare,
ordine publică şi siguranţă naţională, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
459/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 din 17 aprilie 2006, se modifică
după cum urmează:
1. La punctul 8, ultimul
paragraf va avea următorul cuprins:
„La apariţia unor schimbări semnificative ale circumstanţelor
în care se realizează operaţiunile compensatorii, motivate de contractant,
modificarea operaţiunilor compensatorii şi/sau a valorii anuale a acestora,
angajate prin plan, poate fi negociată şi acceptată de către Agenţie, cu
condiţia ca solicitarea să fie făcută cu cel puţin 6 luni înaintea intervenirii
modificării şi să nu afecteze solicitările referitoare la operaţiunile
compensatorii directe făcute de autoritatea contractantă la momentul derulării
procedurii de achiziţie sau al semnării contractului de achiziţie. Prin
excepţie, în baza documentelor justificative prezentate de contractant,
termenul de 6 luni menţionat anterior poate fi redus prin ordin al
preşedintelui Agenţiei."
2. La punctul 15,
subpunctele 15.2 şi 15.3 vor avea următorul cuprins:
„15.2. Penalităţile totale cumulate sunt limitate la
10% din valoarea totală a obligaţiei de compensare.
15.3. La termenul final al acordului de compensare, în
plus faţă de penalităţile menţionate la pct. 15.2, pentru suma neobţinută prin
operaţiuni compensatorii Agenţia va executa scrisoarea de garanţie bancară de
bună execuţie a acordului pentru o valoare reprezentând 10% din suma neobţinută
prin operaţiuni compensatorii."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Preşedintele Agenţiei de Compensare
pentru Achiziţii de Tehnică Specială,
Cristinel Tarara
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Darius Meşca,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Radu Stroe
p. Ministrul apărării naţionale,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexele nr. 1 -3 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
DOMENIILE PRIORITARE
care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi
ierarhizarea acestora prin multiplicatori de compensare
CATEGORIA A
I. OPERAŢIUNI
COMPENSATORII DIRECTE
1.1 Investiţii în mijloace fixe şi de capital
a) Achiziţia de părţi
sociale sau acţiuni, în cadrul procesului de privatizare, ale unui operator economic român participant la
realizarea obiectului contractului de achiziţie 1,5-2,0
b) Achiziţia de acţiuni sau aportul în bani la
capitalul social ale unui operator economic român participant la realizarea obiectului contractului de
achiziţie 1,4-1,9
c) Aport în natură la capitalul social al unui
operator economic român participant la realizarea obiectului contractului de achiziţie 1,1-1,5
1.2 Investiţii necorporale
a) Transfer de
tehnologie şi know-how, în legătură cu producţia de bunuri sau furnizarea de
servicii, către autoritatea contractantă sau către un operator economic român
pentru asigurarea participării acestuia la realizarea obiectului contractului
de achiziţie, diferenţiat pe domenii, după cum urmează:
Armament, muniţii, pulberi şi
explozivi 1,5-1,8
Vehicule terestre cu destinaţie specială şi componente ale acestora 1,5-1,8
Aeronave şi componente ale
acestora 1,6-1,9
Nave maritime, fluviale şi componente ale
acestora 1,5-1,8
Sisteme şi echipamente electronice şi
optoelectronice 1,7-2,0
Echipamente, servicii şi lucrări de suport
logistic 1,5-1,8
Rachete dirijate şi muniţii
inteligente 1,7-2,0
Altele
1,1-1,5
b) Transfer de licenţe, în legătură cu producţia de
bunuri sau furnizarea de servicii, către autoritatea contractantă sau către un
operator economic român participant la realizarea obiectului contractului de
achiziţie, diferenţiat pe domenii, după cum urmează:
Armament, muniţii, pulberi şi
explozivi 1,4-1,7
Vehicule terestre cu destinaţie
specială şi componente ale acestora 1,4-1,7
Aeronave şi componente ale
acestora 1,5-1,8
Nave maritime, fluviale şi componente ale
acestora 1,4-1,7
Sisteme şi echipamente electronice
şi optoelectronice 1,6-1,9
Echipamente, servicii şi lucrări de suport
logistic 1,6-1,9
Rachete dirijate şi muniţii
inteligente 1,6-1,9
Altele
1,1-1,4
1.3 Cumpărare de produse realizate în România
a) Cumpărare de
produse, servicii şi lucrări necesare pentru
realizarea obiectului contractului de achiziţie (subcontractare) 1,1-1,6
b) Cumpărarea produselor, serviciilor şi lucrărilor
descrise la lit a), pentru alte necesităţi ale contractantului diferenţiat pe domenii,
după cum urmează:
Armament, muniţii, pulberi şi explozivi
1,2-1,5
Vehicule terestre cu destinaţie specială şi componente ale acestora 1,2-1,5
Aeronave şi componente ale acestora 1,3-1,6
Nave maritime, fluviale şi componente ale acestora 1,2-1,5
Sisteme şi echipamente electronice şi optoelectronice 1,3-1,6
Echipamente, servicii şi lucrări de suport logistic 1,2-1,5
Rachete dirijate şi muniţii
inteligente 1,3-1,6
Altele
1,1-1,3
1.4 Asistenţă în marketing
Promovarea produselor, serviciilor şi lucrărilor
descrise la pct.1.3 lit.a), pe terţe pieţe (se evaluează efortul de promovare, condiţionat de
rezultat) 0,5-1,5
1.5 Asistenţă financiară
Furnizarea sau sprijinirea obţinerii de fonduri pentru
un operator economic român în vederea participării acestuia la realizarea obiectului contractului
de achiziţie (se evaluează în
funcţie de nivelul de implicare condiţionat de rezultat) 0,5-1,5
1.6 Asistenţă pentru crearea
de noi locuri de muncă, asistenţă pentru întreprinderile mici şi
mijlocii
0,7-1,5
1.7 Cooperarea în
cercetare şi dezvoltare în legătură cu realizarea
obiectului contractului de achiziţie 1,3-1,8
1.8 Donaţii, instruire
a) Donarea de
simulatoare pentru instruirea personalului autorităţii contractante în legătură
cu obiectul contractului de achiziţie
1,5-2,0
b) Donarea de utilaje, standuri de probă, piese şi
subansambluri de schimb pentru întreţinerea produselor care au făcut obiectul contractului de
achiziţie 1,5-2,0
c) Efectuarea de cursuri de pregătire gratuite atât
pentru personalul autorităţii contractante,cât şi pentru cel al agenţilor
economici autohtoni participanţi la realizarea obiectului contractului de
achiziţie
1,1-1,5
1.9 Alte operaţiuni compensatorii directe
nespecificate la pct.1.1-1.8, permise de reglementările în vigoare
referitoare la operaţiunile compensatorii şi acceptate de către Agenţie 0,5-2,0
II. OPERAŢIUNI
COMPENSATORII INDIRECTE ÎN DOMENIUL APĂRĂRII, ORDINII PUBLICE, SIGURANŢEI
NAŢIONALE ŞI AEROSPATIAL
2.1 Investiţii în mijloace fixe şi de capital
a) Achiziţia de părţi sociale
sau acţiuni, în cadrul procesului de privatizare, ale unui operator economic român 1,5-2,0
b) Achiziţia de acţiuni sau aportul în bani la
capitalul social ale unui operator economic
român 1,4-1,9
c) Aport în natură la capitalul social al unui operator
economic român
1,1-1,5
2.2 Investiţii necorporale
a) Transfer de
tehnologie şi know-how către un operator economic român, diferenţiat pe
domenii, după cum urmează:
Armament, muniţii, pulberi şi
explozivi 1,4-1,7
Vehicule terestre cu destinaţie specială şi componente
ale acestora 1,4-1,7
Aeronave şi componente ale
acestora 1,5-1,9
Nave maritime, fluviale şi componente ale
acestora 1,4-1,7
Sisteme şi echipamente electronice şi optoelectronice 1,6-1,9
Echipamente, servicii şi lucrări de suport
logistic 1,4-1,7
Rachete dirijate şi muniţii
inteligente 1,6-1,9
Altele
1,0-1,4
b) Transfer de licenţe către un operator economic
român, diferenţiat pe domenii, după cum urmează:
Armament, muniţii, pulberi şi
explozivi 1,3-1,6
Vehicule terestre cu destinaţie specială şi componente ale acestora 1,3-1,6
Aeronave şi componente ale
acestora 1,4-1,7
Nave maritime, fluviale şi componente ale acestora 1,3-1,6
Sisteme şi echipamente electronice şi optoelectronice 1,5-1,8
Echipamente, servicii şi lucrări de suport
logistic 1,3-1,6
Rachete dirijate şi muniţii
inteligente 1,5-1,8
Altele
1,1-1,3
2.3 Cumpărare
Cumpărare de produse, servicii şi lucrări în domeniul
apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi aerospaţial, diferenţiat pe
domenii după cum urmează:
Armament, muniţii, pulberi şi
explozivi 1,1-1,4
Vehicule terestre cu destinaţie specială şi componente
ale acestora 1,1-1,4
Aeronave şi componente ale
acestora 1,2-1,5
Nave maritime, fluviale şi componente ale
acestora 1,1-1,4
Sisteme şi echipamente electronice şi
optoelectronice 1,2-1,5
Echipamente, servicii şi lucrări de suport
logistic 1,1-1,4
Rachete dirijate şi muniţii inteligente 1,2-1,5
Altele
1,1-1,3
2.4 Asistenţă în marketing
Promovarea produselor, serviciilor şi lucrărilor descrise
la pct.2.3, pe terţe pieţe (se evaluează efortul de promovare, condiţionat de rezultat) 0,5-1,5
2.5 Asistenţă financiară
Furnizarea sau sprijinirea obţinerii de fonduri pentru
un operator economic român în vederea realizării de exporturi în domeniul apărării, ordinii
publice, siguranţei naţionale şi aerospaţial (se evaluează în funcţie de
nivelul de implicare condiţionat de rezultat)
0,5-1,0
2.6 Asistenţă pentru crearea de noi locuri de muncă,
asistenţă pentru întreprinderile mici şi
mijlocii 0,7-1,5
2.7 Cooperarea în cercetare şi dezvoltare în domeniul
apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi aerospaţial 1,0-2,0
2.8 Alte operaţiuni compensatorii indirecte în domeniul
apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi aerospaţial nespecificate la pct1.1-1.7,permise de
reglementările în vigoare referitoare
la operaţiunile compensatorii şi acceptate de către Agenţie 0,5-1,9
Notă
1. notaţia X - Y semnifică valorile cuprinse între X (inclusiv) şi Y (inclusiv).
2. Valorile vor fi stabilite prin negociere cu
contractantul având în vedere importanţa şi
complexitatea operaţiunii compensatorii propuse de contractant.
ANEXA Nr. 2
DOMENIILE PRIORITARE
care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi
ierarhizarea acestora prin multiplicatori de compensare
Categoria B
OPERAŢIUNI COMPENSATORII INDIRECTE
I. Investiţii
a) Achiziţia de
acţiuni, în cadrul procesului de privatizare, ale unui
operatoreconomic român X-Y
b) Achiziţia de acţiuni sau aportul în bani la
capitalul social al unui operator economic roman
0,0X-0,9Y
c) Aport în natură la capitalul social al unui operator
economic român calculată pe
domenii, după cum urmează:
0.7X-0.8Y
- X - Y semnifică valorile
cuprinse între X (inclusiv) şi
Y (inclusiv)
- 0,9X - 0,9Y semnifică valorile între 90% din valoarea
X (inclusiv) şi 90% din valoarea Y (inclusiv)
- 0,7X - 0,8Y semnifică valorile între 70% din
valoarea X (inclusiv) şi 80%
din valoarea Y (inclusiv)
A) Investiţii în
domenii de înaltă tehnologie (conform clasificării CAEN), diferenţiat pe
domenii după cum urmează:
• Industria de mijloace ale
tehnicii de calcul şi de birou (30)
1,5-1,9
• Informatică şi activităţi conexe (72), fără (721)
si (725) 1,5-1,9
• Industria de echipamente pentru radio, televiziune
şi comunicaţii(32) 1,4-1,7
• Industria de aparatură şi instrumente medicale,
de precizie, optice şi fotografice,
ceasornicărie (33) 1,4-1,7
• Telecomunicaţii (64)
1,3-1,6
• Fabricarea de medicamente, produse farmaceutice
şi naturiste (24.4) 1,3-1,6
• Industria mijloacelor de transport rutier (34)
1,4-1,9
• Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice (24) fără
(245) 1,2-1,5
• Industria de maşini şi echipamente (29) 1,2-1,5
• Industria de maşini şi aparate electrice (31) 1,2-1,5
• Industria altor mijloace de transport n.c.a. (35)
fără (355), (3542), (3512) 1,2-1,5
B) Investiţii în alte
domenii care nu sunt incluse la litera
A) 1,1-1,5
1.2 Investiţii necorporale
1.2.1 Transfer de
tehnologie sau licenţe
a) Transfer de tehnologie în
domenii de înaltă tehnologie (conform clasificării CAEN), diferenţiat pe
domenii după cum urmează:
• Industria de mijloace ale tehnicii de calcul şi
de birou (30) 1,5-1,9
• Informatică şi activităţi conexe (72), fără (721)
si (725) 1,4-1,7
• Industria de echipamente pentru radio,
televiziune şi comunicaţii (32) 1,4-1,7
• Industria de aparatură şi instrumente medicale,
de precizie, optice şi fotografice,
ceasornicărie (33)
1,3-1,6
• Telecomunicaţii (64)
1,3-1,6
• Fabricarea de medicamente, produse farmaceutice
şi naturiste (24.4) 1,5-1,9
• Industria mijloacelor de transport rutier (34)
1,4-1,7
• Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice (24) fără (245) 1,2-1,5
• Industria de maşini şi echipamente (29) 1,2-1,5
• Industria de maşini şi
aparate electrice (31)
1,2-1,5
• Industria altor mijloace de transport n.c.a. (35)
fără (355), (3542),
(3512) 1,2-1,5
b) Transfer de tehnologie în domenii care nu sunt
incluse la litera a) 1,0-1,5
1.3 Cumpărare
a) Cumpărare de
produse şi servicii realizate în domenii de înaltă tehnologie (conform
clasificării CAEN), diferenţiat pe domenii după cum urmează:
• Industria de mijloace ale tehnicii de calcul şi de birou (30)
1,2-1,6
• Informatică şi activităţi conexe (72), fără (721)
si (725) 1,2-1,6
• Industria de echipamente pentru radio,
televiziune şi comunicaţii (32) 1,1-1,5
• Industria de aparatură
şi instrumente medicale, de precizie, optice şi fotografice, ceasornicărie (33)
1,1-1,4
• Telecomunicaţii (64)
1,0-1,3
• Fabricarea de
medicamente, produse farmaceutice şi naturiste (24.4)
1,2-1,6
• Industria mijloacelor de transport rutier (34)
1,1-1,5
• Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice (24) fără (245) 1,0-1,2
• Industria de maşini şi echipamente (29) 1,0-1,2
• Industria de maşini şi aparate electrice (31) 1,0-1,2
• Industria altor mijloace de transport n.c.a. (35)
fără (355), (3542),
(3512) 1,0-1,4
b) Cumpărare de produse servicii şi lucrări realizate
în alte domenii care nu sunt incluse la litera
a) 0,5-1,5
1.4 Asistenţă în marketing
Promovarea produselor, serviciilor şi lucrărilor
efectuate de agenţi economici români,pe terţe pieţe (se evaluează efortul de
promovare, condiţionat de rezultat) 0,5-1,2
1.5 Asistenţă financiară
Furnizarea sau sprijinirea
obţinerii de fonduri pentru un operator economic român în vederea realizării obiectului unui
contract aferent unei operaţiuni compensatorii
indirecte 0,5-1,2
1.6 Asistenţă pentru
crearea de noi locuri de muncă, asistenţă pentru
întreprinderile mici şi
mijlocii 0,7-1,5
1.7 Cooperare în
cercetare dezvoltare 1,0-1,9
1.8 Alte operaţiuni compensatorii nespecificate la pct. 1.1-1.7,
permise de reglementările în vigoare referitoare la operaţiunile compensatorii
şi acceptate de către Agenţie 0,5-1,9
Notă
1. notaţia X -Y semnifică valorile cuprinse între X (inclusiv) şi Y (inclusiv).
2. Valorile vor fi stabilite prin negociere cu
contractantul având în vedere importanţa şi complexitatea operaţiunii
compensatorii propuse de contractant.
ANEXA Nr. 3
DOMENIILE PRIORITARE
care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi
ierarhizarea acestora prin multiplicatori de compensare
Lista C
Multiplicatori de compensare utilizaţi pentru operaţiuni
compensatorii de interes pentru economia naţională
A. Investiţii
Cumpărarea de participaţii majoritare, conform legii, la capitalul social al unui operator economic român însoţită de modernizare şi/sau restructurare, prin
investiţii de capital, care să
determine crearea de noi produse şi o mărire semnificativă a exportului precum
şi crearea de noi locuri de
muncă 4,0-5,0
B. Transfer de
tehnologie însoţit de contracte de export care au la bază tehnologia
respectivă, încheiate pentru o perioadă mai mare de 5 ani:
1. Cu contracte încheiate pentru perioade de peste 10
ani, diferenţiat pe domenii astfel:
• domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei
naţionale şi aerospaţial 3,5-5,0
• domenii de înaltă tehnologie, protecţia mediului,
biotehnologii 2,5-5,0
• alte
domenii
2,0-4,0
2. Cu contracte încheiate pentru perioade de 5 - 9 ani
diferenţiat pe domenii astfel:
• domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei
naţionale şi aerospaţial 2,5-4,0
• domenii de înaltă tehnologie, protecţia mediului, biotehnologii 2,0-4,0
• alte
domenii
2,0-3,0
C. Transfer de licenţă,
incluzând drepturile exclusive acordate operatorului economic român pentru
exportul produselor realizate pe cel puţin o piaţă semnificativă:
1. Cu drepturi exclusive pentru mai mult de 10 ani,
diferenţiat pe domenii astfel:
• domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei
naţionale şi aerospaţial 3,5-5,0
• domenii de înaltă
tehnologie, protecţia mediului, biotehnologii 2,5-5,0
• alte
domenii 2,0-4,0
2. Cu drepturi exclusive pentru 5-9 ani, diferenţiat
pe domenii astfel:
• domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei
naţionale şi aerospaţial 2,5-4,0
• domenii de înaltă tehnologie, protecţia mediului, biotehnologii 2,0-4,0
• alte
domenii
2,0-3,0
D. Cooperare în cercetare-dezvoltare
1. Operaţiuni compensatorii directe
a) Dotarea gratuită cu echipamente, tehnologii sau
know-how a unor unităţi de cercetare-dezvoltare sau a unor instituţii de
învăţământ superior româneşti, de care acestea nu dispun, în scopul asigurării capabilităţii acestora de a participa,
cel puţin, într-una din etapele strategice ale
programului de cercetare-dezvoltare necesar pentru realizarea
obiectului contractului de achiziţie, însoţită de integrarea ulterioară în producţie în România, parţial sau
integral a rezultatelor programului
3,0-5,0
b) Implicarea unor unităţi de cercetare-dezvoltare
sau a unor instituţii de învăţământ superior româneşti, prin contracte, cel
puţin într-una din etapele strategice ale programului de cercetare-dezvoltare necesar pentru realizarea obiectului
contractului de achiziţie,însoţită de integrarea ulterioară în producţie în
România, parţial sau integral, a rezultatelor
programului 3,0-5,0
2. Operaţiuni compensatorii indirecte
a) Dotarea gratuită cu echipamente, tehnologii sau
know-how a unor unităţi de cercetare-dezvoltare sau a unor instituţii de
învăţământ superior româneşti, de care acestea nu
dispun, în scopul asigurării capabilităţii acestora de
a participa la programe de cercetare-dezvoltare internaţionale şi de a fi
fructificate în România rezultatele participării
3,0-5,0
b) Implicarea unor unităţi de cercetare-dezvoltare
sau a unor instituţii de învăţământ superior româneşti, prin contracte, în programe internaţionale de
cercetare-dezvoltare şi crearea
posibilităţilor de fructificare în România a rezultatelor
acestora 3,0-5,0
E. Donaţii, către Autoritatea contractantă, de
echipamente, simulatoare, software în legătură cu utilizarea obiectului
contractului de achiziţie, care nu au făcut obiectul achiziţiei,împreună cu elementele necesare care să permită
dezvoltarea ulterioară a acestora de către Autoritatea contractantă şi dreptul Autorităţii contractante
de utilizare ulterioară neîngrădită a donaţiei sau a dezvoltărilor acesteia 3,0-5,0
F. Acordarea de burse de studii în străinătate, pentru
studii aprofundate, specializări
sau cercetare în domenii de înaltă tehnologie sau
economic 2,0-3,0
G. Participarea în proiecte de interes economic
semnificativ pentru România, aprobate prin hotărâre a Guvernului 2,0-5,0
Notă
1. notaţia X - Y semnifică valorile cuprinse între X (inclusiv) şi Y (inclusiv).
2. Valorile vor fi stabilite prin negociere cu contractantul având în vedere importanţa şi complexitatea
operaţiunii compensatorii propuse de contractant.