HOTARARE Nr.
923 din 7 august 2007
privind aprobarea
Programului de masuri pentru elaborarea Strategiei nationale pentru reducerea
efectelor secetei pe termen scurt, mediu si lung
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 16 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 4 lit. a) şi e) din Hotărârea Guvernului nr. 474/2004
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului Naţional pentru
Combaterea Secetei, a Degradării Terenurilor şi a Deşertificării şi având în
vedere prevederile art. 5, 9 şi 10 din Convenţia Naţiunilor Unite pentru
combaterea deşertificării în ţările afectate grav de secetă si/sau de desertificare,
în special în Africa, adoptată la Paris la 17 iunie 1994, la care România a
aderat prin Legea nr. 111/1998,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul de măsuri pentru
elaborarea Strategiei naţionale pentru reducerea efectelor secetei pe termen
scurt, mediu şi lung, denumită în continuare Strategia,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pentru elaborarea Strategiei şi a Programului
naţional de acţiune pentru combaterea fenomenelor de degradare a terenurilor, de secetă şi desertificare se alocă de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
suma de 3.000 mii lei.
Art. 3. -In termen de 45 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri Comitetul Naţional pentru Combaterea Secetei, a
Degradării Terenurilor şi a Deşertificării va prezenta spre aprobare Guvernului proiectul Strategiei.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remeş
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
PROGRAMUL DE MASURI
pentru elaborarea Strategiei naţionale pentru
reducerea efectelor secetei pe termen scurt, mediu şi lung
Scopul
Stabilirea de măsuri eficiente la toate nivelurile
implicate în vederea realizării Strategiei naţionale pentru reducerea efectelor
secetei pe termen scurt, mediu şi lung, denumită în continuare Strategia.
Principii ale reducerii efectelor secetei
a) protecţia şi conservarea resurselor de apă
existente şi realizarea de noi acumulări de apă;
b) protecţia şi conservarea resurselor de sol;
c) protecţia şi conservarea ecosistemelor;
d) dezvoltarea durabilă a agriculturii şi
silviculturii;
e) reconstrucţia zonelor deteriorate ca efect al secetei;
f) participarea publicului la implementarea măsurilor
de reducere a efectelor secetei.
Studii si documentaţii de bază
In vederea realizării Strategiei se vor utiliza studii
şi documentaţie relevante, printre care: hărţi pedologice, proiecţii
satelitare, hărţi de hazard şi de risc la secetă, inventarul amenajărilor de
irigaţii, studiul de irigaţii şi drenaje în România, studiile tehnice,
economice, financiare şi de mediu din cadrul Proiectului „Reabilitarea şi
reforma sectorului de irigaţii" etc.
Părţile principale ale Programului de măsuri pentru
elaborarea Strategiei
Programul de măsuri pentru elaborarea Strategiei va
cuprinde, fără a se limita la acestea, următoarele părţi principale:
a) norma de conţinut a Strategiei, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul program;
b) instituţiile implicate în elaborarea Strategiei:
- autorităţi ale administraţiei publice centrale;
- unităţi de învăţământ superior;
- institute de cercetare;
- organizaţii neguvernamentale;
- furnizori de apă pentru
populaţie, agricultură, industrie şi alte activităţi;
c) măsurile instituţionale şi legislative:
- convocarea Comitetului naţional pentru combaterea
secetei, a degradării terenurilor şi a deşertificării, denumit în continuare Comitetul naţional, înfiinţat prin Hotărârea Guvernului
nr. 474/2004;
- organizarea de întâlniri ale tuturor părţilor
implicate pentru punerea de acord a documentelor elaborate şi integrarea
acestora în conceptul general al Strategiei;
d) consultarea şi informarea publică.
Implementarea planului
a) coordonarea elaborării Strategiei:
- Comitetul naţional;
b) atribuţiile şi responsabilităţile instituţiilor
implicate în elaborarea Strategiei:
- Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
- Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile;
- Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor;
- Ministerul Transporturilor;
- Ministerul Economiei şi Finanţelor;
- Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;
- Ministerul Sănătăţii Publice;
- universităţi de specialitate;
- institute de cercetare de profil;
c) resurse necesare implementării planului:
- fonduri de la bugetul de stat pentru elaborarea
studiilor şi evaluărilor preliminare;
- alte fonduri şi granturi disponibile;
d) elaborarea de studii şi evaluări preliminare necesare definirii Strategiei:
- definirea unei hărţi clare a zonelor care nu se
pretează la aplicarea irigaţiilor;
- realizarea unei hărţi a măsurilor de intervenţie
urgentă pentru diminuarea efectelor secetei;
- realizarea unui studiu privind ciclicitatea fenomenului de secetă;
e) raportarea şi monitorizarea evoluţiei elaborării
Strategiei:
- rapoarte periodice ale instituţiilor publice
implicate către Comitetul naţional, în vederea coordonării elaborării
Strategiei;
- rapoarte ale Comitetului naţional către Guvernul
României privind evoluţia elaborării Strategiei.
ANEXA la Programul de măsuri pentru elaborarea
Strategiei
NORMA DE CONŢINUT A STRATEGIEI
STRATEGIA NAŢIONALĂ
pentru reducerea efectelor secetei pe termen scurt,
mediu şi lung
1. INTRODUCERE
1.1. Deşertificarea şi seceta - efecte imediate, pe
termen mediu şi lung
Având în vedere poziţia României pe glob, la jumătatea
distanţei dintre pol şi ecuator, fiind străbătută de paralela de 45°, precum şi
poziţia sa geografică pe continent, la aproximativ 2.000 km de Oceanul
Atlantic, 1.000 km de Marea Baltică, 400 km de Marea Adriatică şi riverană cu
Marea Neagră, masele de aer dirijate spre teritoriul României în diferite
contexte sinoptice evoluează într-o gamă foarte amplă mergând până la cele
tropicale. Instabilitatea raporturilor dintre principalii centri barici face să
se înregistreze atât perioade importante cu regim anticiclonic specific
manifestării fenomenului de secetă, cât şi treceri rapide de la regimul
anticiclonic la circulaţia ciclonică şi invers, cu trecerea prin fenomene extreme precum furtuni, grindină
sau tornade.
Din punctul de vedere al indicelui de ariditate, care
este în medie de 0,20, teritoriul României se încadrează în zonele semiaride,
uscat-subumede şi umede.
In teritoriul cu risc ridicat
la deşertificare şi secetă clima este caldă şi uscată, cu temperaturi medii
anuale mai mari de 10°C.
România are 7 milioane de hectare situate în zone cu
risc de deşertificare.
In România fenomenele de secetă cu accente puternice în
unele perioade au fost semnalate şi descrise cu mult timp în urmă. In ultimul
deceniu fenomenele de uscăciune extremă s-au extins ca urmare a transformărilor
profunde cărora a fost supus patrimoniul funciar agricol şi silvic - defrişări,
distrugerea perdelelor forestiere de protecţie, neaplicarea irigaţiilor etc.
Conform datelor meteorologice obţinute pentru o
perioadă de peste 100 de ani în sud-estul ţării, cuprinzând Dobrogea, estul
Munteniei şi sudul Moldovei, aceste zone sunt potenţial afectate de
deşertificare, circa 3 milioane de hectare, din care 2,8 milioane de hectare
reprezintă terenuri agricole. Suprafaţa afectată de secetă este sensibil mai
mare decât cea menţionată, practic acoperind întreaga zonă agricolă a ţării.
Procesele de degradare a solurilor afectează în diferite grade mai mult de o treime din suprafaţa
teritoriului ţării. Dintre acestea cele mai notabile sunt eroziunea prin apă şi
alunecările de teren, care afectează 7 milioane de hectare, la care se adaugă
efectul secetei.
Pentru reducerea efectelor
secetei şi combaterea deşertificării este necesar să se adopte măsuri privind:
a) activităţi preventive - de prevenire, de protecţie
şi de pregătire;
b) activităţi de management operativ - ce se
întreprind în timpul fenomenului de secetă;
c) activităţi de reconstrucţie
şi refacere - ce se întreprind după trecerea fenomenului de secetă.
1.2. Definiţii
Măsuri de diminuare a efectelor secetei - ansamblul măsurilor de protecţie a resurselor de apă şi de sol,
precum şi de reconstrucţie a zonelor afectate de expunerea la secetă.
Degradarea solurilor-
procesele de deteriorare a calităţii solurilor, printre care eroziunea,
reducerea materiei organice, contaminările difuze şi locale, scoaterea din
circuitul agricol, compactarea, declinul biodiversităţii, salinizarea, seceta,
inundaţiile şi alunecările de teren sau combinaţii ale acestora, care conduc la
crearea condiţiilor climatice aride sau subaride specifice deşertificării.
Conservarea solului -
ansamblul măsurilor care asigură protecţia şi restabilirea solurilor,
utilizarea ştiinţifică argumentată, raţională şi în complex, în scopul asigurării
bunăstării continue a generaţiilor de azi şi viitoare.
Conservarea resurselor de apă - ansamblul măsurilor care asigură protecţia şi refacerea
resurselor de apă dulce prin controlul cantităţii utilizate şi al conţinutului
de substanţe poluante din aceasta.
2. STRATEGIA NAŢIONALĂ PENTRU COMBATEREA DEŞERTIFICĂRII
ŞI REDUCEREA EFECTELOR SECETEI
a) Necesitatea Strategiei
Acţiunile şi măsurile de reducere a efectelor asupra
sănătăţii populaţiei şi a pagubelor materiale produse de secetă se desfăşoară
pe teritoriul României de peste 100 de ani, în a doua parte a secolului XX acestea fiind acompaniate de măsuri
complexe de protecţie a mediului. In prezent funcţionează diverse tipuri de
amenajări de protecţie a populaţiei, bunurilor şi resurselor de sol şi de apă,
constând în:
- amenajări de irigaţii care pot deservi până la 3
milioane de hectare de teren arabil;
- lacuri de acumulare;
- terenuri împădurite;
- perdele forestiere de
protecţie.
Fenomenul de secetă cu care se confruntă România în
anul 2007 a scos în evidenţă vulnerabilitatea comunităţilor umane expuse
riscului, manifestată prin slaba lor capacitate de a absorbi efectele
fenomenului şi de a se reface după trecerea acestuia.
In acest context apare ca necesară schimbarea abordării
asupra soluţionării problemelor generate de secetă şi trecerea de la acţiunea de tip pasiv la acţiunea
activă pentru reducerea pagubelor potenţiale şi a vulnerabilităţii receptorilor
riscului de secetă.
b) Scopul Strategiei
Strategia are drept scop reducerea impactului produs de
secetă asupra populaţiei, bunurilor şi factorilor de mediu printr-o planificare
adecvată şi printr-o politică care să corespundă standardelor şi nevoilor
comunităţilor umane.
Strategia reprezintă documentul-cadru pentru pregătirea
şi adoptarea unor măsuri vizând:
- adoptarea unei concepţii integrate în abordarea
aspectelor fizice, biologice şi socioeconomice ale proceselor deşertificării şi
secetei;
- acordarea atenţiei cuvenite,
în privinţa comerţului şi contractării de datorii în scopul creării unui mediu
economic favorabil, care să conducă la promovarea unei dezvoltări durabile;
- integrarea strategiilor pentru eradicarea sărăciei
în eforturile pentru combaterea deşertificării şi reducerea efectelor secetei;
- promovarea cooperării transfrontaliere în domeniile
protecţiei mediului şi ale conservării solului şi resurselor de apă, în măsura
în care ele au legătură cu deşertificarea şi seceta;
- consolidarea cooperării
subregionale, regionale şi internaţionale;
- cooperarea în cadrul organizaţiilor
interguvernamentale competente;
- stabilirea mecanismelor instituţionale, acordând
atenţie evitării paralelismelor;
- încurajarea utilizării mecanismelor şi a
înţelegerilor financiare bilaterale şi multilaterale existente, care
mobilizează şi canalizează resurse financiare pentru combaterea deşertificării
şi reducerea efectelor secetei;
- acordarea priorităţii cuvenite alocării resurselor
adecvate pentru combaterea deşertificării şi reducerii efectelor secetei;
- stabilirea de strategii şi priorităţi în cadrul
planurilor şi/sau al politicilor de dezvoltare durabilă, pentru combaterea
deşertificării şi reducerea efectelor secetei;
- abordarea cauzelor profunde ale deşertificării şi acordarea unei atenţii speciale factorilor
socioeconomici care contribuie la procesele de deşertificare;
- stimularea formării conştiinţei publice şi
facilitarea participării populaţiei la eforturile pentru combaterea
deşertificării şi reducerea efectelor secetei;
- crearea unui cadru favorabil prin consolidarea
legislaţiei aplicabile în vigoare sau prin adoparea de noi legi şi stabilirea
politicilor pe termen lung şi a programului de acţiune.
Strategia constituie şi baza stabilirii măsurilor
specifice de reducere a efectelor secetei şi de dezvoltare regională ce se vor
lua de administraţia centrală şi locală.
Strategia stabileşte responsabilităţile de implementare
şi reglementare ale autorităţilor administraţiei centrale şi locale, ale
populaţiei şi agenţilor economici, precum şi modul de cooperare la rezolvarea
problemelor generate de secetă şi implicarea tuturor factorilor.
c) Obiectivele strategiei
(i) Obiective generale
Obiectivul general al Strategiei îl constitue
stabilirea atribuţiilor ce revin Guvernului României, autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale şi utilizatorilor de apă şi de
terenuri, precum şi a resurselor necesare realizării Programului naţional de
acţiune pentru combaterea fenomenelor de degradare a
terenurilor, de secetă şi deşertificare.
In acest sens se vor realiza următoarele:
- stabilirea de acţiuni eficiente la toate nivelurile
de decizie;
- crearea unei concepţii integrate în abordarea
aspectelor fizice, biologice şi socioeconomice ale proceselor deşertificării şi
secetei;
- dezvoltarea unei abordări cuprinzătoare care să se
coroboreze cu programele de dezvoltare durabilă.
(ii) Obiective specifice
- Obiective economice
In plan economic se vor aloca resursele necesare
prevenirii şi reducerii efectelor secetei şi asigurării condiţiilor de
continuare a activităţii în condiţii de risc crescut al impactului lipsei de
umiditate şi acţiunii temperaturilor extreme.
- Obiective sociale
Persoanele individuale şi locuinţele vor avea create
condiţii de alimentare corespunzătoare cu apă potabilă, asigurare a confortului
termic şi a pragului de umiditate, aprovizionării cu alimente proaspete.
- Obiective de protecţie a mediului
Obiectivul acestei strategii este acela de a constitui
un document-cadru în vederea unei abordări sistematice
şi eficiente pe termen scurt şi mediu a managementului secetei, având ca scop
diminuarea efectelor sale asupra populaţiei şi adoptarea măsurilor de combatere
pe termen lung a aridizării şi deşertificării.
- Obiective sectoriale
A. Renaturarea prin
reamenajarea Luncii Dunării şi a zonelor de luncă ale unor râuri interioare
B. Crearea unor salbe de iazuri în zonele pretabile
din Moldova, Muntenia, Oltenia, Transilvania şi Maramureş
C. Reabilitarea amenajărilor de irigaţii existente şi
realizarea de noi amenajări
D. Reîmpădurirea şi perdeluirea
E. Folosirea soiurilor de sămânţă şi material semincer
cu rezistenţă sporită la secetă
F. Infiinţarea culturilor în funcţie de prognoza meteo
pentru anul agricol
G. Reorientarea spre culturi pretabile la zonele aride
H. Utilizarea unor tehnologii de lucru al solului
pretabile în zonele aride
I. Protecţia şi utilizarea
durabilă a solului
d) Implementarea Strategiei naţionale pentru combaterea
deşertificării şi reducerea efectelor secetei
(i) Planuri şi programe
1. Programe de cooperare subregională şi regională
In vederea punerii în aplicare a Strategiei, se vor
elabora programe de cooperare subregională şi regională constând în acţiuni
specifice la nivel de bazine hidrografice, zone cu risc ridicat la secetă sau
în pericol de deşertificare.
2. Programul naţional de acţiune pentru combaterea
fenomenelor de degradare a terenurilor, de secetă şi deşertificare Programul naţional de acţiune pentru
combaterea fenomenelor de degradare a terenurilor, de secetă şi deşertificare
reprezintă elementul central al Strategiei şi cuprinde acţiuni vizând
următoarele:
a) promovarea programelor de eradicare a sărăciei şi
asigurare a securităţii alimentare;
b) dinamica demografică, migrarea forţei de muncă şi
asigurarea unui minim de condiţii pentru continuarea desfăşurării activităţii
în condiţii de secetă extremă;
c) managementul durabil al resurselor naturale;
menţionăm că pentru resursa „apă", acesta se realizează în prezent prin
planurile de management ale bazinelor hidrografice;
d) utilizarea practicilor agriculturii durabile;
e) exploatarea şi utilizarea eficientă a diverselor
surse de energie;
f) măsuri legislative şi instituţionale de implementare;
g) analiza sistemului informaţional meteorologic,
hidrologic şi hidrogeologic pentru a face completările necesare monitoringului
secetei meteorologice, agrometeorologice, hidrologice şi hidrogeologice;
h) crearea de capacitate de reacţie;
i) educarea şi sensibilizarea publicului.
3. Instrumente de diminuare a efectelor secetei
Efectele secetei se pot diminua prin adoptarea unui set
de măsuri constând în următoarele:
Programe de evaluare
• Elaborarea de criterii ori modalităţi de declanşare
a acţiunilor referitoare la secetă
• Elaborarea unui sistem de avertizare, program de
monitorizare
• Realizarea inventarului datelor disponibile
• Stabilirea de noi reţele de strângere a datelor
• Monitorizarea furnizorilor vulnerabili de apă pentru
public
Legislaţie/politici publice
• Pregătirea de documente cuprinzând puncte de vedere
pentru legislativ privind aspectele de politici publice
• Aplicarea legislaţiei
adecvate în conformitate cu Directiva-cadru apă
• Adoptarea de legislaţie care să asigure împrumuturi
garantate cu dobândă mică pentru agricultori
• Impunerea de limite dezvoltării urbane
Creşterea livrării de apă
Planificarea necesarului de apă
• Schemele directoare de amenajare a bazinului
hidrografic
Planificarea necesarului de apă se face prin intermediul schemelor directoare ale
bazinelor hidrografice. Schemele directoare fixează într-o manieră generală şi
armonioasă obiectivele de calitate şi cantitate a apelor în perioadele
secetoase. In corelare cu prevederile schemelor directoare se elaborează
programe de măsuri care trebuie realizate pentru atingerea obiectivelor privind
asigurarea protecţiei cantitative şi calitative a apelor, apărarea împotriva
acţiunilor distructive a apelor, precum şi valorificarea potenţialului apelor
în raport cu cerinţele dezvoltării durabile a societăţii şi în acord cu
strategia şi politicile de mediu incluzând dezvoltarea lucrărilor, instalaţiilor
şi amenajărilor de gospodărire a apelor.
In cadrul schemelor directoare se fac prezentarea
zonelor expuse la secetă şi cuantificarea caracteristicilor secetei:
a) frecvenţa, durata, extinderea şi intensitatea
secetelor;
b) indicatori de secetă;
c) zonarea teritoriului bazinului hidrografic din
punctul de vedere al riscului la secetă;
d) variaţia în timp şi spaţiu a secetei;
e) caracterizarea rezurselor de apă în condiţii de
secetă;
f) populaţia afectată de fenomenele de secetă, pe
judeţe, având la bază indicatorii de vulnerabilitate la acest fenomen.
• Asigurarea resurselor de
apă în perioada secetoasă
Adoptarea de măsuri structurale şi nestructurale pentru combaterea secetei prin asigurarea
resurselor de apă
Măsurile structurale vor consta în propuneri pentru
realizarea de noi infrastructuri inginereşti pentru:
a) creşterea capacităţii de stocare a apelor pentru
asigurarea volumelor necesare în vederea acoperirii cerinţelor de apă ale
folosinţelor: alimentarea cu apă potabilă şi industrială, producerea de
energie, irigaţii, zootehnie, navigaţie, piscicultura/acvacultura, cerinţe
ecologice şi de mediu etc;
b) crearea zonelor umede de-a
lungul râurilor interioare şi de-a lungul Dunării.
Măsurile nestructurale vizează:
c) dezvoltarea sistemului de monitoring al secetei;
d) asigurarea unui sistem performant de avertizare a
secetei;
e) îmbunătăţirea exploatării lucrărilor care asigură
sursele de apă ale folosinţelor, inclusiv prin schimbarea categoriilor de
folosinţă;
f) aplicarea măsurilor prevăzute în planurile de
restricţii în perioadele deficitare;
g) măsuri pentru stimularea consumatorilor spre
mărirea randamentului instalaţiilor existente, în vederea reducerilor
pierderilor de apă, prin lucrări de întreţinere şi reparaţii curente şi prin
refacerea instalaţiilor respective, retehnologizare;
h) propuneri de măsuri administrativ-financiare pentru
reducerea cerinţelor de apă ale folosinţelor şi pentru încurajarea recirculării
apei;
i) modelarea de scenarii pentru studiul distribuţiei
resurselor de apă în zonele afectate de secetă şi aridizare, prin prisma
modificărilor şi variabilităţilor climatice la scară globală, specifice zonei geografice a României.
Avertizarea publică/programele de educare
• Organizarea de întâlniri de informare privind seceta
pentru public şi pentru mass-media
• Implementarea de programe de avertizare privind
conservarea apei
• Publicarea şi distribuirea de broşuri/foi volante
privind tehnicile de conservare a apei şi strategiile de gestionare a secetei
în agricultură
• Organizarea de seminarii privind aspectele deosebite
referitoare la secetă
• Pregătirea de modele de ordine privind conservarea
apei
• Infiinţarea unui centru de
informaţii privind seceta.
Componenţa şi atribuţiile acestuia se vor stabili de către
Comitetul Naţional de Combatere a Secetei, înfiinţat prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, cu referire strictă la perioadele de
secetă.
Asistenţa tehnică
• Acordarea de consultanţă furnizorilor de apă privind
evaluarea vulnerabilităţii sistemelor de distribuţie existente
Reducerea cererii/programe de conservare a apei
• Introducerea de stimulente economice mai puternice pentru investiţiile private în domeniul diminuării pierderilor de
apă
• Incurajarea reducerii pierderilor de apă la
consumatorii casnici
• Imbunătăţirea utilizării apei
şi a eficienţei aducţiunii acesteia
Programe de intervenţie în caz de urgenţă
Se vor adopta măsurile ce
decurg din obligaţiile trasate de Uniunea Europeană pentru racordarea la
sisteme centralizate.
(ii) Atribuţii şi responsabilităţi
A. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
a) elaborează, coordonează şi aplică Strategia
naţională pentru combaterea deşertificării şi reducerea efectelor secetei;
b) coordonează, fundamentează, elaborează şi
actualizează Programul naţional de acţiune pentru combaterea deşertificării şi
reducerea efectelor secetei;
c) coordonează aplicarea Programului naţional de
acţiune pentru combaterea deşertificării şi reducerea efectelor secetei şi
evaluează periodic efectele, calitatea şi eficienţa acţiunilor întreprinse;
d) asigură cu prioritate fondurile necesare pentru
aplicarea Programului naţional de acţiune, în cadrul
bugetului aprobat anual;
e) elaborează prevederi pentru împăduriri, realizarea
de perdele forestiere, reabilitarea terenurilor agricole;
f) elaborează prevederi pentru utilizarea
tehnologiilor moderne pentru irigaţii;
g) elaborează prevederi pentru adaptarea culturilor
agricole la noile condiţii de secetă.
B. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
a) face propuneri de corelare a Programului naţional
de acţiune pentru combaterea deşertificării şi reducerea efectelor secetei cu
Strategia naţională privind schimbările climatice şi Planul naţional de acţiune
privind schimbările climatice, Legea apelor, planurile bazinale de restricţii
şi folosire a apei în perioade deficitare, regulamentele de exploatare a
barajelor şi lacurilor de acumulare, legislaţia privind calitatea apei,
schemele directoare de amenajare a bazinelor hidrografice (prin planuri de
amenajare a bazinelor hidrografice - din punctul de vedere al cantităţii şi
prin Planuri de management al bazinelor hidrografice - din punctul de vedere al
calităţii), care trebuie elaborate până la 22 decembrie 2009;
b) coordonează aplicarea măsurilor pentru consolidarea
capacităţii naţionale climatologice, meteorologice şi hidrologice, precum şi
mijloacele de avertizare din timp privind seceta;
c) elaborează planurile de
bazin hidrografic de gospodărire a apelor;
d) evaluează necesarul de apă la nivel naţional şi
zonal şi propune măsuri pentru asigurarea acestui necesar.
C. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor
a) participă la elaborarea unor studii complexe de
fundamentare a politicilor de combatere a efectelor secetei prin mijloace
specifice amenajării teritoriului şi urbanismului;
b) asigură îmbunătăţirea dotării cu echipamente a
bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă;
c) asigură îmbunătăţirea dotării cu echipamente a
bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă prin Programul
operaţional regional -Axa prioritară 3 Imbunătăţirea infrastructurii sociale.
D. Ministerul Transporturilor
a) asigură managementul tipurilor de risc generator de
situaţii de urgenţă provocate de secetă;
b) asigură plantarea perdelelor forestiere de-a lungul
căilor de comunicaţii.
E. Ministerul Economiei şi Finanţelor
- aplică prevederile Legii nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare.
F. Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
a) iniţiază şi desfăşoară campanii de conştientizare
a publicului larg asupra cauzelor şi efectelor secetei şi asupra importanţei
strategiei, obiectivelor şi programului de acţiune;
b) supraveghează aplicarea în teritoriu a Programului
naţional de acţiune pentru combaterea deşertificării şi reducerea efectelor
secetei şi a Strategiei naţionale pentru combaterea deşertificării şi reducerea
efectelor secetei.
G. Ministerul Sănătăţii Publice
a) organizează şi coordonează activitatea de
monitorizare a stării de sănătate a populaţiei şi relaţiile cu factorii de risc
de mediu;
b) propune măsuri de igienă şi urmăreşte aplicarea
acestor măsuri în zonele calamitate.
H. Administraţia Naţională de Meteorologie
a) asigură monitorizarea în flux operaţional a
evoluţiei rezervelor de umiditate din sol, pe baza măsurătorilor din cadrul
reţelei de specialitate;
b) asigură elaborarea prognozelor şi avertizărilor
referitoare la evoluţia condiţiilor meteorologice şi agrometeorologice,
implicit fenomenul de secetă pedologică;
c) asigură diseminarea informărilor agrometeorologice
în flux operaţional către factorii decizionali şi alţi utilizatori de profil
agricol;
d) elaborează periodic rapoarte
privind starea de umiditate a solului şi vegetaţia culturilor agricole în
funcţie de evoluţia condiţiilor meteorologice şi agrometeorologice;
e) elaborează documentaţii privind aria de răspândire
a fenomenului de secetă pedologică în anii agricoli excesiv de secetoşi, pentru
fundamentarea acordării despăgubirilor în caz de calamităţi;
f) elaborează hărţi tematice privind aria de
vulnerabilitate a zonelor de cultură la fenomenul de secetă pedologică, în
scopul identificării arealelor cu risc extrem (hărţi tematice la nivel naţional
şi regional);
g) analizează impactul schimbărilor climatice la nivel
naţional în contextul schimbărilor climatice globale (situaţia actuală,
scenarii posibile ale schimbărilor climatice viitoare proiectate la nivelul României);
h) elaborează studii şi cercetări privind stadiul
curent şi perspectiva evoluţiei fenomenului de secetă pedologică la nivel
naţional şi pe regiuni agricole de referinţă, pe bază de indicatori şi, indici
de secetă, nivele şi clase de risc.
I. Academia de Ştiinţe Agricole
şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti"
- coordonează activitatea ştiinţifică în domeniul
creării soiurilor de plante rezistente la secetă, tehnologiei irigaţiilor cu
consumuri mici de apă, politicilor agricole care reduc pierderile de apă.
J. Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi
Agrochimie (ICPA)
a) monitorizează calitatea solului;
b) identifică terenurile degradate;
c) propune soluţii de ameliorare a solului şi de
amenajare a terenurilor degradate.
K. Institutul de Cercetări şi
Amenajări Silvice
a) realizează studii de fezabilitate şi proiecte
tehnice privind înfiinţarea perdelelor forestiere de protecţie, împădurirea
terenurilor degradate şi împădurirea altor terenuri pentru creşterea
suprafeţelor ocupate cu păduri;
b) realizează studii şi cercetări privind rezistenţa
speciilor lemnoase la secetă şi a gradului de pretabilitate a acestora la
diferite tipuri de soiuri.
L. Institutul Naţional de Cercetare-Dezolvare pentru
Imbunătăţiri Funciare - I.N.C.D.I.F - „ISPIF"
a) realizează studii de fezabilitate şi proiecte
tehnice privind reabilitarea amenajărilor de irigaţii existente şi executarea
altor lucrări de realizare a altor noi amenajări de irigaţii;
b) elaborează studii privind posibilitatea utilizării
unor surse de apă alternative pentru alimentarea amenajărilor de irigaţii.
M. Regia Naţională a Pădurilor (ROMSILVA)
- asigură materialul genetic forestier în vederea
executării lucrărilor de împăduriri.
N. Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare
a) realizează inventarul
amenajărilor de irigaţii aflate în administrarea sa;
b) evaluează şi propune lista lucrărilor de
reabilitare a amenajărilor de irigaţii aflate în administrarea sa;
c) evaluează şi propune lista amplasamentelor în care
se pot realiza noi amenajări de irigaţii.
(iii) Informarea şi educarea populaţiei.
In vederea informării şi educării populaţiei în
privinţa riscurilor şi efectelor secetei, autorităţile responsabile cu
gestionarea situaţiei de urgenţă în caz de secetă vor elabora ghiduri,
îndrumare, pliante, afişe cuprinzând informaţii referitoare la cauzele fenomenului
de secetă, modalităţile de prevenire a acestora, precum şi acţiunile de
protecţie şi intervenţie individuală şi de grup.
Distribuţia materialelor informative se face prin grija
autorităţilor administraţiei publice locale, cu participarea activă a instituţiilor
de cult şi de învăţământ.
Populaţia trebuie învăţată cum să se comporte înainte
de apariţia fenomenului de secetă, în timpul acesteia şi după trecerea
fenomenului.
In vederea adaptării la secetă a comunităţii se vor
realiza campanii de informare adaptate nevoilor specifice ale comunităţii.
(iv) Transmiterea şi recepţionarea mesajelor de
avertizare pentru cazuri de deşertificare şi secetă
Mesajele trebuie să precizeze clar şi concis ce se
întâmplă şi unde, ce semnificaţie au ele pentru populaţia ţintă şi ce trebuie
aceasta să facă. Aceste mesaje constituie semnalul pentru cei expuşi riscului
pentru ca aceştia să treacă la acţiune înainte ca seceta să se producă ori să
atingă niveluri critice.
Specialiştii în mass-media vor fi consultaţi pentru ca
mesajul să fie:
- scurt;
- ordonat, astfel încât să constituie cea mai
importantă ştire pentru populaţie;
- clar, simplu şi să evite jargonul.
Mesajul trebuie să fie:
- pozitiv, axat pe ce să facem
şi nu pe ce să nu facem;
- să sugereze acţiunea şi nu inacţiunea;
- să invite la sociabilitate şi nu la izolare;
- să fie viguros.
Căile de diseminare a avertizării la secetă pot fi:
- mesaje radio;
- mesaje televizate, prezentate cu scris în mişcare, la ştiri sau în pauză;
- ziare locale sau regionale;
- telefon;
- fax;
- din uşă în uşă.
(v) Aspecte instituţionale şi legislative
- Elaborarea unui act normativ privind gestiunea
fenomenului de secetă pentru protecţia populaţiei şi a bunurilor
- Elaborarea unui act normativ pentru definirea
proiectelor de interes naţional şi de interes local şi a modului lor de
elaborare şi de finanţare
- Elaborarea unui act normativ pentru clasificarea
obiectivelor din punctul de vedere al gradului de protecţie
la secetă ce trebuie asigurat sau al riscului social acceptat
- Instituirea unei structuri guvernamentale,
interministeriale care să asigure colaborarea „actorilor" şi coordonarea
lor
- Elaborarea unui act normativ pentru reglementarea
activităţilor de voluntariat pentru cazuri de secetă
- Revizuirea legislaţiei existente în domeniul
managementului situaţiilor de urgenţă generate de secetă