HOTARARE Nr. 873 din 28 iulie 2005
privind aprobarea unor masuri speciale pentru prevenirea si combaterea faptelor
de evaziune fiscala in domeniul alcoolului etilic de origine agricola,
bauturilor spirtoase, produselor din tutun si al uleiurilor minerale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 739 din 15 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Masurile speciale pentru prevenirea si combaterea faptelor de
evaziune fiscala in domeniul alcoolului etilic de origine agricola, bauturilor
spirtoase, produselor din tutun si al uleiurilor minerale, prevazute in anexa
nr. 1.
Art. 2
(1) In vederea indeplinirii masurilor prevazute in anexa nr. 1 se
constituie o comisie centrala de coordonare si echipe de control la nivel
teritorial, denumite in continuare echipe mixte de control.
(2) Comisia centrala de coordonare va fi alcatuita din cate un reprezentant
cu putere de decizie din Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
Ministerul Sanatatii, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Economiei si Comertului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
si din organizatiile patronale reprezentative pe ramura, potrivit anexei nr. 3.
(3) Componenta nominala a Comisiei centrale de coordonare va fi stabilita
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pe baza
propunerilor transmise de institutiile si organizatiile patronale implicate.
(4) Echipele mixte de control vor fi alcatuite din reprezentanti ai
Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala,
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerului
Sanatatii, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Economiei si
Comertului, Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si ai
organizatiilor patronale reprezentative pe ramura. Reprezentantii
organizatiilor patronale reprezentative pe ramura au calitatea de observator
pentru expertizarea capacitatilor tehnice de productie.
(5) Componenta nominala a echipelor mixte de control se stabileste de
Comisia centrala de coordonare, pe baza propunerilor transmise de fiecare
institutie implicata.
(6) Modul de constituire si functionare a Comisiei centrale de coordonare
si a echipelor mixte de control este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3
Cheltuielile ocazionate de expertizarea capacitatilor tehnice de productie
sau pentru analiza si expertizarea, in laboratoarele de specialitate acreditate
in tara, a probelor prelevate in timpul controalelor se suporta de catre
operatorul economic verificat.
Art. 4
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.184/2001 privind constituirea echipelor mixte de control
pentru verificarea producatorilor de alcool si bauturi alcoolice spirtoase,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 820 din 19 decembrie
2001.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
ANEXA 1
MASURI SPECIALE
pentru prevenirea si combaterea faptelor de evaziune fiscala in domeniul
alcoolului etilic de origine agricola, bauturilor spirtoase, produselor din
tutun si al uleiurilor minerale
Pentru prevenirea si combaterea faptelor de evaziune fiscala in domeniul
productiei, importului, distributiei si comercializarii alcoolului etilic de
origine agricola, bauturilor spirtoase, produselor din tutun si a uleiurilor
minerale, se instituie urmatoarele masuri:
I. In domeniul alcoolului etilic de origine agricola si al bauturilor
spirtoase
1. (1) Verificarea modului in care sunt respectate prevederile legale in
vigoare pentru producerea, importul, distributia si comercializarea alcoolului
etilic de origine agricola si a bauturilor spirtoase
(2) In acest sens se vor verifica:
a) detinerea licentelor de fabricatie si a autorizatiilor de antrepozit
fiscal, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
b) originalitatea documentelor fiscale cu regim special folosite in
comercializarea alcoolului si a bauturilor alcoolice, precum si a banderolelor
de marcare a bauturilor alcoolice;
c) concordanta dintre conditiile existente la data controlului fata de cele
declarate pentru obtinerea licentelor de fabricatie si a autorizatiilor de
antrepozit fiscal sau a autorizatiilor de import;
d) instalatiile si echipamentele autorizate pentru fabricarea alcoolului
etilic de origine agricola si a bauturilor spirtoase, prin expertizare tehnica
pentru determinarea capacitatilor reale de productie;
e) respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor;
f) respectarea prevederilor legale privind normele de igiena si sanatate
publica, elaborate de Ministerul Sanatatii;
g) respectarea normelor de calitate si securitate declarate de producator
sau prevazute prin reglementari legale, precum si respectarea modului de
etichetare efectuat de producatori;
h) respectarea normelor legale referitoare la productia, importul,
distributia si comercializarea bauturilor spirtoase;
i) respectarea normelor legale referitoare la definirea, descrierea si
prezentarea bauturilor spirtoase.
(3) Actiunea de control va incepe cu prelevarea de probe pentru toate
produsele distribuite si comercializate, provenite din productia interna sau
din import, in vederea stabilirii calitatii si concentratiei alcoolice, precum
si a modului de respectare a normelor legale referitoare la definirea,
descrierea si prezentarea acestora. Probele prelevate vor fi transmise pentru
analize la laboratoarele de specialitate acreditate in tara pentru astfel de
operatiuni.
(4) In orice situatie in care se constata neindeplinirea sau nerespectarea
conditiilor de acordare si detinere a licentelor de fabricatie, precum si a
autorizatiilor de antrepozit fiscal, echipele mixte de control vor proceda la
sigilarea instalatiilor. Sigiliile vor fi aplicate de catre reprezentantii
Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala,
membri ai echipelor mixte de control.
(5) Masura de sigilare, precum si motivele care au dus la luarea acesteia
vor fi comunicate in aceeasi zi autoritatii fiscale care a emis autorizatia de
antrepozit fiscal, pentru luarea masurilor legale.
(6) In cazul in care vor fi depistati astfel de operatori, se va proceda la
extinderea controlului la antrepozitele fiscale implicate, urmand a fi atrase
in actiune organele fiscale teritoriale, pentru stabilirea obligatiilor fiscale
suplimentare la bugetul general consolidat, precum si organele de urmarire
penala, daca se constata indeplinirea elementelor constitutive ale unei
infractiuni, potrivit legii.
2. (1) Echipele mixte de control, prin intermediul autoritatilor
administratiei publice locale, vor lua masuri de identificare a cazanelor din
gospodariile individuale, care sunt utilizate la obtinerea tuicii si a
rachiurilor din fructe sau din alte materii prime, destinate consumului propriu
ori pentru comercializare.
(2) Datele vor fi centralizate lunar si vor fi transmise de echipa mixta de
control Comisiei centrale de coordonare pana cel mai tarziu in data de 10 a
lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea.
II. In domeniul produselor din tutun
(1) Verificarea modului in care sunt respectate prevederile legale in
vigoare pentru producerea, importul, distributia si comercializarea productiei
de tigarete sau a altor produse din tutun
(2) In acest sens se vor verifica:
a) detinerea licentelor de fabricatie si a autorizatiilor de antrepozit
fiscal, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
b) concordanta dintre conditiile existente la data controlului fata de cele
declarate pentru obtinerea licentelor de fabricatie si a autorizatiilor de
antrepozit fiscal sau a autorizatiilor de importator;
c) respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor;
d) respectarea prevederilor legale privind normele de igiena si sanatate
publica, elaborate de Ministerul Sanatatii;
e) respectarea normelor de calitate si securitate declarate si a modului de
inscriptionare a produselor;
f) autenticitatea elementelor de siguranta continute in timbrele de marcare
a pachetelor de tigari.
(3) In cazul in care vor fi depistati astfel de operatori, se va proceda la
extinderea controlului la antrepozitele fiscale implicate, urmand a fi atrase
in actiune organele fiscale teritoriale, pentru stabilirea obligatiilor fiscale
suplimentare la bugetul general consolidat, precum si organele de urmarire
penala, daca se constata indeplinirea elementelor constitutive ale unei
infractiuni, potrivit legii.
III. In domeniul uleiurilor minerale
1. (1) Verificarea modului in care sunt respectate prevederile legale in
vigoare pentru producerea, importul, distributia si comercializarea de uleiuri
minerale
(2) In acest sens se vor verifica:
a) detinerea avizelor tehnice si a autorizatiilor de antrepozit fiscal, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
b) concordanta dintre conditiile existente la data controlului fata de cele
declarate pentru obtinerea avizelor tehnice si a autorizatiilor de antrepozit
fiscal sau a autorizatiilor de importator;
c) respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor.
2. (1) Verificarea contribuabililor distribuitori angro de uleiuri minerale
si a statiilor de distribuire a carburantilor in scopul de a depista:
a) aprovizionarile cu produse care nu provin de la antrepozite fiscale sau
de la importatori;
b) uleiurile minerale contrafacute
(2) In cazul in care vor fi depistati astfel de operatori, se va proceda la
extinderea controlului la antrepozitele fiscale implicate, urmand a fi atrase
in actiune organele fiscale teritoriale, pentru stabilirea obligatiilor fiscale
suplimentare la bugetul general consolidat, precum si organele de urmarire
penala, daca se constata indeplinirea elementelor constitutive ale unei
infractiuni, potrivit legii.
3. Verificarea utilizatorilor de uleiuri minerale care achizitioneaza
astfel de produse in regim de scutire de accize, cu scopul depistarii cazurilor
in care produsele au fost deturnate de la destinatia pentru care a fost
acordata scutirea, si aplicarea masurilor legale.
ANEXA 2
MODUL
de constituire si functionare a Comisiei centrale de coordonare si a echipelor
mixte de control
1. Pentru indeplinirea masurilor speciale de reducere a faptelor de
evaziune fiscala in domeniul alcoolului etilic de origine agricola, bauturilor
spirtoase, produselor din tutun si al uleiurilor minerale se constituie o
comisie centrala de coordonare a tuturor activitatilor de control ce se vor
efectua in aceste domenii, conform procedurilor speciale prezentate in anexa
nr. 1 la hotarare.
2. (1) Se constituie echipe mixte de control la nivel teritorial,
alcatuite, dupa caz, din reprezentanti ai unitatilor subordonate urmatoarelor
institutii: Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare
Fiscala, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerul
Economiei si Comertului, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Sanatatii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si din
reprezentanti ai organizatiilor patronale reprezentative pe ramura.
(2) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, fiecare institutie va comunica secretariatului Comisiei centrale de
coordonare lista persoanelor nominalizate pentru a face parte din echipele
mixte de control.
(3) Coordonarea echipei mixte de control la nivel teritorial se asigura de
catre reprezentantul directiei generale a finantelor publice.
3. (1) Echipele mixte de control constituite potrivit prezentei hotarari
vor efectua controale potrivit dispozitiilor Comisiei centrale de coordonare.
(2) Controalele se vor efectua conform graficelor proprii de control
avizate de Comisia centrala de coordonare.
4. (1) Comisia centrala de coordonare va stabili prin decizie, pentru
fiecare tip de actiune de control, obiectivele si procedura de lucru ale
echipelor mixte de control. De asemenea, va stabili termenele de realizare a
actiunilor, precum si termenele de prezentare a rapoartelor cuprinzand
constatarile si masurile dispuse la sfarsitul actiunilor de control.
(2) Echipele mixte de control au obligatia respectarii procedurii de lucru
stabilite de Comisia centrala de coordonare, asigurand indeplinirea
obiectivelor specifice proprii, in mod operativ si cu maxima eficienta, in
stricta conformitate cu legislatia in vigoare.
5. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va comunica
lunar, pana la data de 15 a lunii urmatoare, Ministerului Finantelor Publice -
Directia de autorizari lista cuprinzand contribuabilii carora le-au fost
acordate licente de fabricatie, precum si lista cuprinzand contribuabilii
carora le-au fost anulate licentele de fabricatie si va asigura publicarea
acestor liste pe pagina proprie de web, la adresa www.maap.ro.
6. Comisia centrala de coordonare, prin secretariatul sau, are obligatia
ca, lunar, sa prezinte conducerii Ministerului Finantelor Publice o informare
privind rezultatele actiunilor de verificare intreprinse de echipele mixte de
control, iar trimestrial, o sinteza a acestor rezultate va fi prezentata
Guvernului.
ANEXA 3
COMPONENTA
Comisiei centrale de coordonare
Comisia centrala de coordonare va fi formata din reprezentanti cu putere de
decizie din:
a) Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare
Fiscala;
b) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
c) Ministerul Economiei si Comertului;
d) Ministerul Administratiei si Internelor;
e) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor;
f) Ministerul Sanatatii;
g) organizatiile patronale reprezentative pe ramura.
Presedintele Comisiei centrale de coordonare va fi vicepresedintele
coordonator pe probleme de control al Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala.
Fiecare autoritate va nominaliza persoanele propuse pentru a face parte din
Comisia centrala de coordonare.
In baza acestor propuneri, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, se va stabili componenta nominala a Comisiei centrale
de coordonare.
Secretariatul Comisiei centrale de coordonare va fi numit de presedintele
acesteia.