HOTARARE Nr. 860 din 28 iulie 2005
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000
privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 749 din 17 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 31
din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000
privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu
modificarile si completarile ulterioare, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Hotararea Guvernului
nr. 1.359/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor
Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de
droguri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 29
ianuarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile
ulterioare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Pentru aplicarea prezentului regulament, termenii si expresiile de mai
jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) servicii medicale - ansamblu de masuri si actiuni realizate pentru a
raspunde nevoilor medicale generate de consumul de droguri, in vederea
intreruperii consumului, inlaturarii dependentei si/sau reducerii riscurilor
asociate consumului;
b) servicii psihologice - ansamblu de masuri si actiuni realizate pentru a
raspunde nevoilor psihice generate de consumul de droguri in scopul eliminarii
dependentei psihice si al dezvoltarii unor abilitati personale care sa permita
integrarea sociala a consumatorului;
c) servicii sociale - ansamblu complex de masuri si actiuni destinate integrarii
sociale si profesionale a persoanelor consumatoare de droguri, precum si pentru
prevenirea consumului ilicit de droguri;
d) consumator - atat consumatorul, cat si consumatorul dependent, astfel
cum sunt acestia definiti la art. 1 lit. h) si h^1) din Legea nr. 143/2000
privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu
modificarile si completarile ulterioare; prin dependenta de droguri se intelege
nevoia imperioasa sau persistenta de a continua consumul drogului in scopul
obtinerii unei stari de bine sau pentru a evita starea de rau generata de
intreruperea consumului;
e) polidependenta - consumul a cel putin doua droguri diferite in conditii
de dependenta;
f) urgenta - conditia medicala a unui consumator, in legatura sau nu cu
consumul, care ii pune in pericol viata;
g) diagnostic dual - coexistenta diagnosticului de tulburare mintala cu cel
de consum de droguri;
h) sindrom de abstinenta (sevraj) - reactia organismului la intreruperea
brusca a consumului de droguri, la administrarea de antagonist specific sau la
scaderea cantitatii de drog fata de care s-a instalat dependenta;
i) intoxicatie acuta - o stare tranzitorie prezenta la scurt timp de la
administrarea drogului, cu aparitia efectelor specifice, care pot fi
identificate prin metode de evaluare medicala;
j) supradoza - consumul unei cantitati de drog suficiente pentru producerea
unor efecte care pun viata in pericol;
k) reducerea riscurilor asociate consumului - ansamblul de masuri si actiuni
orientate spre reducerea consecintelor negative individuale si/sau sociale
generate de consumul de droguri, fara a avea ca obiectiv principal incetarea
totala a consumului de droguri;
l) afectiuni asociate consumului - afectiuni medicale datorate si/sau
coexistente consumului de droguri;
m) decese datorate consumului - decese rezultate fie direct, ca urmare a
consumului, fie indirect, ca urmare a comportamentelor determinate de consumul
de droguri;
n) dezintoxicare - procesul terapeutic ce are ca scop intreruperea
consumului pentru substantele capabile sa produca dependenta fizica si
prevenirea sau tratamentul sindromului de abstinenta;
o) manager de caz - persoana din cadrul centrului de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog care coordoneaza, planifica si monitorizeaza serviciile de
asistenta medicala, psihologica si sociala in raport cu necesitatile
individuale ale consumatorului;
p) metaboliti - substantele ce apar in organism dupa consumul unui drog, ca
urmare a proceselor suferite de acesta in organism, si care pot persista o
perioada indelungata de la consumul ultimei doze de drog;
q) agonist - substanta care prin actiunea sa la nivelul receptorilor
neuronali produce efecte similare celor ale drogului de referinta (de exemplu,
metadona);
r) antagonist - substanta care prin interactiunea cu receptorii neuronali
diminueaza sau anuleaza efectele drogului de referinta ori inhiba actiunea
acestuia (de exemplu, naltrexona);
s) acord de asistenta medicala, psihologica si sociala - document in baza
caruia consumatorul isi exprima consimtamantul de a fi inclus in programul
integrat de asistenta, asumandu-si drepturile si obligatiile cuprinse in
acesta;
s) registru unic codificat privind consumatorii de droguri - baza de date a
Agentiei Nationale Antidrog, care cuprinde toate inregistrarile individuale
primite de la furnizorii de servicii pe baza fiselor standard;
t) testarea prezentei drogurilor - analiza fluidelor organismului (sange,
urina sau saliva) ori a parului sau a altor tesuturi pentru depistarea
prezentei uneia sau mai multor substante psihoactive ori a metabolitilor
acestora;
t) mentinere cu agonisti de opiacee (metadona, LAAM, buprenorfina si altele
asemenea) - ansamblul de masuri terapeutice care are ca obiectiv stabilizarea
consumatorului, prin inlocuirea drogului consumat cu un agonist adecvat de la
caz la caz, pe o perioada de timp indelungata, in vederea reducerii consumului
drogurilor si a riscurilor asociate, si facilitarea reabilitarii si reinsertiei
sociale;
u) sustinerea abstinentei cu antagonist opiaceu (de tip naltrexona) -
ansamblul de masuri terapeutice care are ca rezultat blocarea actiunii drogului
consumat;
v) schimb de seringi - ansamblul activitatilor si masurilor adresate consumatorilor
de droguri injectabile, care are ca scop prevenirea imbolnavirilor ce pot
surveni din acest mod de administrare. Sunt avute in vedere, in special:
distribuirea si colectarea de seringi, oferirea altor materiale utilizate la
injectare - tampoane dezinfectante, garouri, substante de dizolvare, altele,
oferirea de referinte si informatii, consiliere pentru reducerea riscurilor
utilizarii drogurilor, interventii destinate cresterii motivatiei pentru
schimbarea comportamentului, consiliere pretestare si posttestare pentru
infectii cu virusul HIV si al hepatitelor virale, alte infectii cu transmitere
sexuala, testare HIV, hepatita B si C, vaccinare, distribuire de prezervative
etc.;
x) reabilitare si reinsertie - procesul de normalizare a situatiei
personale si sociale a consumatorilor de droguri, pe urmatoarele arii de
interventie:
- personal si social: dobandirea unor norme de coabitare, cresterea
autonomiei si valorii sociale individuale, dezvoltarea responsabilitatii,
recastigarea abilitatilor sociale si promovarea utilizarii de resurse
comunitare;
- formare profesionala: imbogatirea cunostintelor, abilitatilor si
practicilor profesionale si a celor de cautare si obtinere a unui loc de munca;
- educativ si cultural: obtinerea unui nivel educativ, cultural si
relational suficient pentru a intelege si a participa la viata sociala;
y) consiliere si psihoterapie - ansamblu de metode si tehnici specifice
destinate sa faciliteze schimbari ale comportamentului, eliminarea dependentei
psihice si dezvoltarea unor abilitati personale care sa permita integrarea
sociala a consumatorului;
z) planta Canabis sativa, ca drog - inflorescentele florale si fructifere
ale plantei Canabis sativa, insotite sau nu de frunze ori de alte parti ale
inflorescentei, din care s-au scos semintele;
- prin rasina plantei Canabis sativa se intelege rasina izolata, bruta sau
purificata, obtinuta din planta Canabis sativa, din inflorescentele ori din
frunzele acesteia;
- prin uleiul plantei Canabis sativa se intelege concentratul sub forma
uleioasa, obtinut din planta Canabis sativa sau din rasina plantei Canabis
sativa.
(2) Definitiile referitoare la produsele vegetale obtinute din planta
Canabis sativa, indiferent de varietatea acesteia, sunt aplicabile atunci cand
aceste produse vegetale au fost obtinute pentru trafic si consum ilicit de
droguri si au avut ca destinatie operatiunile specifice traficului si
consumului ilicit de droguri.
Art. 2
(1) Prescrierea de catre medici, in scop terapeutic, a substantelor aflate
sub control national, astfel cum sunt definite in Legea nr. 143/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, se face in conformitate cu prevederile
legale in vigoare si cu normele de practica medicala stabilite de Colegiul Medicilor
din Romania si de Ministerul Sanatatii.
(2) Substantele aflate sub control national se livreaza numai unitatilor
autorizate de Ministerul Sanatatii.
(3) Aprovizionarea, detinerea si eliberarea catre pacienti a substantelor
aflate sub control national se realizeaza in conformitate cu prevederile legale
in vigoare.
(4) Farmacistii, cu ocazia eliberarii medicamentelor, au obligatia de a
atrage atentia consumatorilor asupra substantelor aflate sub control national,
cuprinse de acestea.
Art. 3
(1) Calificarea ca drog a unui produs provenit din traficul si consumul
ilicit de droguri nu depinde de concentratia substantei stupefiante sau
psihotrope depistate in acest produs.
(2) Nu sunt considerate droguri medicamentele care contin plante, substante
stupefiante si psihotrope sau amestecuri de asemenea plante si substante aflate
sub control national atunci cand sunt folosite in cadrul actului medical,
conform legislatiei in vigoare.
CAP. 2
Masuri de prevenire si combatere a traficului si consumului ilicit de
droguri
Art. 4
(1) Masurile de prevenire a consumului ilicit de droguri constau in
totalitatea activitatilor desfasurate de institutiile abilitate, in scopul
evitarii inceperii consumului, intarzierii debutului acestuia, evitarii
trecerii la un consum cu risc mai mare si promovarii unui stil de viata
sanatos.
(2) Masurile de prevenire sunt: informare, educare,
comunicare-sensibilizare, constientizare, castigare de abilitati etc. si se
desfasoara, de regula, pe baza unor programe de prevenire, conform standardelor
de calitate.
(3) Standardele de calitate si metodologia de avizare a programelor se
elaboreaza de Agentia Nationala Antidrog si se aproba prin ordin comun al
ministrului sanatatii, ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si
ministrului administratiei si internelor.
(4) Programele de prevenire se elaboreaza pe baza evaluarii necesitatilor
si in raport cu situatia populatiei careia i se adreseaza, cu mediul in care se
implementeaza si cu tipul de drog avut in vedere si se avizeaza de catre
Agentia Nationala Antidrog.
Art. 5
(1) Evaluarea rezultatelor programelor se face de catre cel care le
implementeaza, iar raportul cu rezultatele evaluarii se transmite Agentiei
Nationale Antidrog.
(2) Agentia Nationala Antidrog tine evidenta programelor de prevenire a
consumului de droguri derulate si monitorizeaza programele aflate in derulare,
pe baza unei fise standard aprobate prin decizie a presedintelui Agentiei
Nationale Antidrog.
Art. 6
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa sprijine
derularea programelor de prevenire a consumului de droguri.
Art. 7
Masurile de combatere a traficului si a consumului ilicit de droguri
constau in totalitatea activitatilor desfasurate in acest sens de organele
administratiei publice si organele judiciare, potrivit dispozitiilor Codului de
procedura penala si ale legilor speciale in domeniu.
Art. 8
(1) Supravegherea cultivarii plantelor ce contin droguri este o activitate
care implica, pe de o parte, verificarea autorizatiilor eliberate de organele
abilitate pentru culturile ce au ca destinatie prelucrarea licita a acestora,
iar pe de alta parte, obligativitatea celor care cultiva pe baza de autorizatie
astfel de plante si le prelucreaza de a declara scopul culturilor, care trebuie
mentionat in mod expres in autorizatie.
(2) Autorizarea pentru cultivarea plantelor ce contin droguri si sunt
prelucrate in scop licit, in vederea utilizarii in industrie si/sau in alimentatie,
in domeniul medical, stiintific sau tehnic ori pentru producerea de samanta, se
realizeaza de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
prin directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene sau a
municipiului Bucuresti. Modelul autorizatiei este prevazut in anexa nr. 1.
(3) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, vor comunica Ministerului Sanatatii, Directiei
generale farmaceutice si aparatura medicala, sub confirmare de primire, o copie
legalizata a autorizatiei emise pentru cultivarea plantelor ce contin droguri
si sunt prelucrate in scop licit, destinate utilizarii in scop medical.
(4) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, sunt obligate ca, in termen de 7 zile de la data
eliberarii autorizatiei, sa comunice, sub confirmare de primire, o copie
legalizata a acesteia, in vederea luarii in evidenta la inspectoratele judetene
de politie, respectiv al municipiului Bucuresti, acestea urmand sa o transmita,
sub confirmare de primire, la formatiunea centrala de reprimare a traficului si
consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei.
(5) Pentru eliberarea autorizatiei pentru cultivarea plantelor ce contin
droguri si sunt prelucrate in scop licit, in vederea utilizarii in industrie
si/sau in alimentatie, in domeniul stiintific ori tehnic sau pentru producerea
de samanta, operatorii economici trebuie sa depuna la directiile pentru
agricultura si dezvoltare rurala judetene sau a municipiului Bucuresti o
cerere, al carei model este prezentat in anexa nr. 2. Cererea depusa de agentii
economici trebuie insotita de urmatoarele documente, in functie de scopul
autorizarii:
a) documente de identificare:
- pentru persoana fizica: copie de pe buletin/cartea de identitate;
- pentru persoana juridica: copii de pe certificatul de inmatriculare si de
pe certificatul de inregistrare fiscala;
b) copie de pe titlul de proprietate sau procese-verbale/adeverinte de
punere in posesie;
c) copie de pe contractele de valorificare a productiei;
d) autorizatie pentru producere de seminte, eliberata conform
reglementarilor legale in vigoare;
e) documente care atesta ca desfasoara o activitate stiintifica in domeniul
cercetarii si invatamantului.
(6) Dupa inregistrarea si verificarea cererilor de catre reprezentantii
directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, se elibereaza autorizatii in termen de maximum 10 zile
de la data inregistrarii cererilor.
(7) Conditiile si documentele necesare eliberarii autorizatiei pentru
cultivarea plantelor ce contin droguri si sunt prelucrate in scop licit,
destinate utilizarii in domeniul medical, se stabilesc prin ordin al
ministrului sanatatii.
CAP. 3
Distrugerea drogurilor
Art. 9
(1) Distrugerea drogurilor se efectueaza in conditiile prevazute de lege,
contraprobele pastrandu-se pana la epuizarea tuturor cailor de atac.
(2) Medicamentele utilizabile, exceptate de la distrugere, sunt preluate in
vederea transmiterii si valorificarii, potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) In cazul distrugerii medicamentelor neutilizabile, o copie a
procesului-verbal de distrugere se transmite Ministerului Sanatatii.
(4) Sumele aferente cheltuielilor legate de distrugerea drogurilor se
suporta din bugetul institutiei care gestioneaza camera de corpuri delicte,
urmand sa fie recuperate de la proprietar sau de la persoana de la care au fost
ridicate, prin includerea lor in cheltuieli judiciare.
(5) O copie a procesului-verbal intocmit de comisia de distrugere,
intrunita potrivit legii, se transmite organului judiciar pentru stabilirea
cheltuielilor judiciare.
Art. 10
Modul si conditiile in care anumite cantitati de droguri sunt exceptate de
la distrugere pentru a fi folosite in scop didactic si de cercetare stiintifica
sau in care pot fi remise institutiilor care detin caini si alte animale de
depistare a drogurilor, pentru pregatirea si mentinerea antrenamentului
acestora, se stabilesc prin ordin comun al ministrului administratiei si
internelor, al ministrului sanatatii si al ministrului educatiei si cercetarii.
CAP. 4
Programe integrate de asistenta
Art. 11
(1) Programul integrat de asistenta a consumatorilor, denumit in continuare
program, consta intr-un ansamblu complex de programe terapeutice, psihologice
si sociale, complementare, simultane sau secventiale, care se concretizeaza
intr-un plan individualizat de asistenta.
(2) Planul individualizat de asistenta reprezinta interventiile si masurile
terapeutice, psihologice si sociale, adaptate necesitatilor fiecarui
consumator.
Art. 12
(1) Acordarea serviciilor in cadrul unui program se face in mod integrat si
continuu, prin intermediul managementului de caz.
(2) Managementul de caz reprezinta identificarea necesitatilor
consumatorului, planificarea, coordonarea si monitorizarea implementarii
masurilor din planul individualizat de asistenta in functie de resursele
disponibile existente.
(3) Managementul de caz se realizeaza pe baza normelor metodologice
elaborate conform standardelor minime obligatorii aprobate prin decizie a
presedintelui Agentiei Nationale Antidrog.
Art. 13
(1) Procesul de acordare a serviciilor de asistenta medicala, psihologica
si sociala are urmatoarele etape:
a) evaluarea;
b) stabilirea programului si elaborarea planului individualizat de
asistenta;
c) includerea in program prin semnarea acordului de asistenta;
d) implementarea masurilor prevazute in planul individualizat de asistenta;
e) monitorizarea si evaluarea implementarii masurilor prevazute in planul
individualizat de asistenta si a rezultatelor acestora;
f) terminarea programului.
(2) Acordarea serviciilor de asistenta medicala, psihologica si sociala se
face in urmatoarele situatii:
a) la cererea consumatorului sau a reprezentantului legal, in cazul
minorilor, sau a persoanelor cu capacitate de exercitiu restransa;
b) la dispozitia procurorului sau, dupa caz, a altui organ judiciar;
c) de urgenta.
(3) Solicitarea pentru acordarea serviciilor de asistenta se adreseaza:
a) centrelor de prevenire, evaluare si consiliere antidrog din cadrul Agentiei
Nationale Antidrog;
b) altui furnizor de servicii de asistenta.
Art. 14
(1) Prin evaluare se identifica caracteristicile individuale ale
consumatorului, in vederea selectarii programului si individualizarii
serviciilor medicale, psihologice si sociale.
(2) Evaluarea se realizeaza pe urmatoarele arii:
a) istoricul personal si de consum si semnele specifice ale intoxicatiei
si/sau sindromului de abstinenta;
b) conditii biomedicale si complicatii curente care, desi nu au legatura cu
sindromul de abstinenta sau cu intoxicarea, necesita tratament deoarece pot
genera riscuri ori pot complica procesul de asistenta si reabilitare;
c) conditii psihologice si/sau psihiatrice si complicatii, precum si alte
conditii care pot genera riscuri ori care pot produce complicatii in procesul
de asistenta si reabilitare, cum sunt: acceptarea/rezistenta la tratament,
potential de recadere, continuarea utilizarii etc.;
d) conditii sociale si familiale care pot fi surse de suport individual,
familial ori comunitar sau pot ingreuna/impiedica procesul de asistenta si
reabilitare;
e) situatia juridica.
(3) Evaluarea este coordonata si monitorizata de managerul de caz.
(4) Evaluarea este efectuata de personalul centrelor de prevenire, evaluare
si consiliere antidrog din cadrul Agentiei Nationale Antidrog, potrivit
regulamentului de organizare si functionare a acestora, precum si de alti
furnizori de servicii.
(5) Rezultatul evaluarii se consemneaza intr-un raport de evaluare, al
carui model este prevazut in anexa nr. 3 si care cuprinde:
a) date despre consumator;
b) rezultatele evaluarii pe arii;
c) expertiza medico-legala, dupa caz;
d) recomandari, in cadrul carora sunt stabilite programul si planul
individualizat de asistenta.
Art. 15
(1) Stabilirea programului se face in functie de criteriile de orientare
care sunt specifice ariilor de evaluare prevazute la art. 14 alin. (2).
(2) Programele integrate de asistenta si criteriile de orientare intr-un
program integrat de tratament sunt prevazute in anexele nr. 6 si, respectiv,
nr. 7.
Art. 16
(1) Serviciile de asistenta individualizate pentru un consumator in cadrul
programului constituie planul individualizat de asistenta.
(2) Metodologia de elaborare, modificare si implementare a planului
individualizat de asistenta se aproba prin decizie a presedintelui Agentiei
Nationale Antidrog, in conformitate cu programele psihologice si sociale si cu
protocoalele de practica elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul
Medicilor din Romania.
Art. 17
(1) Raportul de evaluare se prezinta consumatorului odata cu propunerea de
includere intr-un program.
(2) In situatia in care consumatorul este de acord cu includerea in
program, acesta semneaza acordul de asistenta medicala, psihologica si sociala
la care este anexat planul individualizat de asistenta.
(3) Modelul acordului de asistenta medicala, psihologica si sociala, cu
anexele prevazute la alin. 2, este prezentat in anexa nr. 4.
Art. 18
(1) Implementarea masurilor din planul individualizat de asistenta se face
in mod integrat, prin participarea unuia sau mai multor furnizori de servicii.
(2) Coordonarea, monitorizarea si evaluarea planului de asistenta se fac de
catre managerul de caz, la datele si perioadele stabilite.
(3) Monitorizarea si evaluarea implementarii masurilor din planul
individualizat de asistenta se fac de fiecare furnizor de servicii.
Art. 19
(1) Furnizorii de servicii au obligatia de a comunica in scris managerului
de caz urmatoarele date:
a) evaluarea masurilor implementate;
b) nerespectarea oricarei masuri din planul individualizat de asistenta, in
termen de 24 de ore de la aceasta;
c) nerespectarea conditiilor de includere in program, de implementare a
masurilor de asistenta medicala, psihologica si sociala.
(2) Dupa comunicarea prevazuta la alin. (1), managerul de caz reevalueaza
planul individualizat de asistenta si propune continuarea programului cu
modificarea planului individualizat de asistenta sau schimbarea programului.
(3) Modificarea sau completarea planului individualizat de asistenta se
face cu acordul consumatorului, prin semnarea unei anexe la acordul de
asistenta medicala, psihologica si sociala.
Art. 20
Terminarea unui program are loc in urmatoarele cazuri:
a) la finalizarea programului;
b) la solicitarea consumatorului, cu semnarea unui document conform
modelului prevazut in anexa 5, dupa informarea completa asupra consecintelor;
c) la schimbarea programului, ca urmare a evaluarii implementarii masurilor
de asistenta.
Art. 21
(1) In cazul in care solicitarea de acordare a serviciilor de asistenta
medicala, psihologica si sociala se face de procuror, institutiile
medico-legale sunt obligate sa transmita centrelor de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog din cadrul Agentiei Nationale Antidrog o copie a raportului
de expertiza toxicologica, in termen de 5 zile de la dispunerea acesteia de
catre procuror pentru intocmirea raportului de evaluare.
(2) Procurorul prezinta invinuitului/inculpatului raportul de evaluare si
planul individualizat de asistenta propus si ii solicita acordul, potrivit
legii.
(3) Despre prezentarea raportului si despre acordul
invinuitului/inculpatului de a intra in program se face consemnare intr-un
proces-verbal.
(4) In cazul in care invinuitul/inculpatul isi da acordul pentru includere
in program, o copie a procesului-verbal, a actului de dispozitie a procurorului
si acordul semnat se trimit centrului de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog pentru punerea in aplicare a planului individualizat.
(5) Respectarea masurilor din planul individualizat de asistenta, anexa la
acordul semnat, este obligatorie.
(6) In situatia in care masura arestarii preventive nu este revocata sau
inlocuita, invinuitul/inculpatul va fi introdus intr-un program derulat la
locul de detinere.
(7) Centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog comunica
organului judiciar, periodic sau la cerere, rezultatele monitorizarii
implementarii masurilor din planul individualizat de asistenta.
(8) Orice nerespectare a masurilor din acordul de asistenta medicala,
psihologica si sociala se comunica de indata de catre managerul de caz
organului judiciar care procedeaza conform legii.
Art. 22
Pentru persoana aflata in stare privativa de libertate, evaluarea se
efectueaza de personalul centrelor de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog la locul de detinere care asigura conditiile necesare pentru aceasta.
Art. 23
(1) Modalitatea de derulare a programelor integrate de asistenta medicala,
psihologica si sociala pentru persoanele aflate in stare privativa de libertate
se stabileste prin ordin comun al ministrului sanatatii, ministrului justitiei
si ministrului administratiei si internelor.
(2) In cazul in care persoanele prevazute la alin. (1) necesita tratament
imediat, acesta se asigura de catre orice unitate medicala competenta, dintre
cele desemnate prin ordin comun al ministrului sanatatii, ministrului
administratiei si internelor si ministrului justitiei.
Art. 24
In cazul in care au fost dispuse, potrivit legii, masurile de siguranta a
obligarii la tratament medical sau a internarii medicale, furnizorul de
servicii care le duce la indeplinire are urmatoarele obligatii:
a) instiintarea de indata a centrului de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog, in vederea realizarii managementului de caz;
b) realizarea procesului de asistenta medicala, psihologica si sociala,
prevazuta la art. 13 alin. (1), cu participarea centrului de prevenire,
evaluare si consiliere antidrog;
c) prezentarea periodica a raportului de evaluare a implementarii planului
individualizat de asistenta, precum si formularea de recomandari pentru
continuarea programului integrat de asistenta medicala, psihologica si sociala,
centrului de prevenire, evaluare si consiliere antidrog.
Art. 25
(1) In situatii de urgenta serviciile de asistenta se acorda imediat in
unitatile medicale de specialitate, in conditiile legii.
(2) Dupa incetarea starii de urgenta consumatorul va fi indrumat catre un
centru de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, in vederea asigurarii
managementului de caz, concomitent cu informarea acestuia asupra serviciilor
acordate.
(3) Informarea se face pentru fiecare consumator caruia i s-a acordat
asistenta, conform foii standard de urgenta, prevazuta in anexa nr. 8.
Art. 26
(1) Daca solicitarea pentru acordarea de servicii de asistenta se adreseaza
unui alt furnizor de servicii de asistenta decat centrul de prevenire, evaluare
si consiliere antidrog, acesta va proceda dupa cum urmeaza:
a) daca are resursele necesare, va realiza procesul de acordare a
serviciilor de asistenta medicala, psihologica si sociala potrivit art. 13
alin. (1), cu consultarea centrului de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog;
b) daca in urma evaluarii consumatorului constata ca nu are resursele
necesare ducerii la indeplinire a planului individualizat de asistenta, va
indruma consumatorul catre un centru de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog, in vederea realizarii procesului de asistenta medicala, psihologica
si sociala adecvat, potrivit art. 13 alin. (1).
(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a) furnizorul de servicii are obligatia
de a transmite centrului de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, pentru
toti consumatorii care le-au solicitat servicii direct, urmatoarele documente:
a) raportul de evaluare prevazut la art. 14 alin. (5);
b) acordul de asistenta medicala, psihologica si sociala;
c) planul individualizat de asistenta;
d) raportul de evaluare a evolutiei;
e) recomandarile facute, la finalizarea serviciilor furnizate, pentru
continuarea programului.
(3) La finalizarea serviciilor acordate potrivit alin. (1) lit. a),
consumatorul va fi indrumat catre un centru de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog, in vederea asigurarii managementului de caz.
CAP. 5
Furnizorii de servicii
Art. 27
(1) Furnizorii de servicii medicale, psihologice si sociale pentru
consumatori sunt persoanele publice, private sau mixte, autorizate, care
presteaza servicii conform standardelor de calitate.
(2) Criteriile si metodologia de autorizare, precum si standardele de
calitate prevazute la alin. (1) sunt stabilite prin ordin comun al ministrului
sanatatii, ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si ministrului
administratiei si internelor.
(3) Furnizorii publici de servicii pentru consumatori sunt:
a) serviciul public de asistenta psihosociala, prevenire, evaluare si
consiliere antidrog;
b) serviciul public de asistenta medicala (de urgenta, primara, ambulatorie
si de specialitate etc.), potrivit legislatiei in vigoare;
c) serviciul public de asistenta sociala, potrivit legislatiei in vigoare;
d) alte servicii publice.
(4) Furnizorii privati de servicii pot fi, in conditiile legii:
a) asociatii si fundatii si orice alte forme organizate ale societatii
civile;
b) persoane fizice si juridice autorizate in conditiile legii;
c) organisme internationale care desfasoara activitati in domeniu, potrivit
legii.
Art. 28
(1) Furnizorii de servicii de asistenta pentru consumatori pot incheia
conventii de parteneriat, contracte si contracte-cadru de servicii medicale.
(2) Conventiile de parteneriat constituie cadrul de cooperare stabilit in
urma negocierilor, in scopul organizarii si dezvoltarii serviciilor pentru
consumatori si pentru a se asigura o asistenta medicala, psihologica si sociala
concomitenta.
(3) Conventia de parteneriat se refera la:
a) responsabilitatile furnizorilor;
b) serviciile implementate de furnizori;
c) contractele de acordare a serviciilor incheiate intre diferitii
furnizori;
d) sursele de finantare si estimarea nivelului acestora;
e) resurse umane implicate in acordarea serviciilor;
f) sanctiuni.
(4) Contractul de acordare a serviciilor cuprinde in mod obligatoriu:
serviciile oferite, natura si costurile acestora, drepturile si obligatiile
partilor, perioada si conditiile de furnizare, cu respectarea standardelor de
calitate, sanctiuni in cazul nerespectarii conditiilor de calitate.
(5) Contractul-cadru de servicii medicale se incheie cu casele de asigurari
de sanatate, in conditiile prevazute de Normele metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului de asigurari sociale de sanatate.
Art. 29
(1) Serviciile se acorda in regim inchis, deschis sau mixt in urmatoarele
tipuri de centre:
a) centru de prevenire, evaluare si consiliere antidrog din cadrul Agentiei
Nationale Antidrog: acorda unul sau mai multe servicii de asistenta medicala,
psihologica si sociala in regim ambulatoriu si asigura managementul de caz;
b) centru de zi: acorda servicii de asistenta in regim ambulatoriu, pe o
perioada de 12 ore;
c) centru tip comunitate terapeutica, locuinta protejata, locuinta sociala
si altele asemenea: acorda servicii de asistenta in regim hotelier;
d) centru de asistenta integrata a adictiilor: acorda unul sau mai multe
servicii de asistenta medicala, psihologica si sociala in regim ambulatoriu;
e) centre, sectii si compartimente de dezintoxicare de tip spitalicesc:
acorda servicii medicale de dezintoxicare intr-o structura aprobata de
Ministerul Sanatatii;
f) centru de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri: acorda
servicii de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri in regim
ambulatoriu sau unitati mobile;
g) laborator de sanatate mintala cu stationar de zi;
h) alte categorii de institutii publice sau private, prevazute de lege.
(2) Standardele minime obligatorii de organizare si functionare a centrelor
sunt stabilite si actualizate, dupa caz, prin ordin comun al ministrului
sanatatii, ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si ministrului
administratiei si internelor.
Art. 30
(1) Serviciile de asistenta a consumatorului de droguri sunt furnizate
individual si in echipe interdisciplinare, conform planului individualizat de
asistenta.
(2) Echipa interdisciplinara este stabilita, de comun acord cu furnizorul
de servicii, de managerul de caz si trebuie sa cuprinda cel putin cate un
medic, cate un psiholog si cate un asistent social.
(3) Echipa prevazuta la alin. (2) poate cuprinde si alte categorii
profesionale.
Art. 31
(1) Personalul implicat in furnizarea de servicii de asistenta a
consumatorului de droguri trebuie sa aiba, in afara pregatirii de baza si
autorizarii, conform legii, o formare profesionala initiala si continua in
domeniul drogurilor.
(2) Formarea profesionistilor care lucreaza in domeniul drogurilor se
realizeaza prin programe de formare profesionala autorizate de Agentia
Nationala Antidrog, in colaborare cu alte institutii competente in domeniu.
(3) Criteriile si metodologia de autorizare a programelor se stabilesc prin
decizie a presedintelui Agentiei Nationale Antidrog.
CAP. 6
Finantarea serviciilor de asistenta a consumatorului de droguri
Art. 32
Serviciile de asistenta a consumatorului de droguri se finanteaza din
urmatoarele surse:
a) bugetul de stat, prin Ministerul Administratiei si Internelor - Agentia
Nationala Antidrog;
b) bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
c) bugetul de stat, prin programele de sanatate ale Ministerului Sanatatii;
d) donatii, sponsorizari, alte contributii din partea persoanelor fizice
sau juridice din tara ori din strainatate;
e) fonduri externe rambursabile sau nerambursabile;
f) venituri proprii ale Agentiei Nationale Antidrog, rezultate ca urmare a
incasarii contravalorii serviciilor prestate, conform legii.
Art. 33
De la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se
finanteaza serviciile de asistenta medicala furnizate pe baza de contract-cadru
incheiat de furnizorul de servicii cu casele de asigurari de sanatate in
conditiile prevazute de Normele metodologice de aplicare a contractului-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de
asigurari sociale de sanatate.
Art. 34
(1) Transmiterea datelor privind prevenirea si combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, substante chimice esentiale, precursori si
inhalanti chimici toxici, precum si a celor privind culturile autorizate de
plante ce contin droguri si sunt prelucrare in scop licit, in vederea
utilizarii in industrie si/sau in alimentatie, in domeniul medical, stiintific
ori tehnic sau pentru producerea de samanta, Agentiei Nationale Antidrog de
catre institutiile si organele prevazute la art. 26 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 143/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se face conform unor
indicatori specifici pentru fiecare institutie.
(2) Indicatorii prevazuti la alin. (1) si metodologia de transmitere a
datelor se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si ministrului
administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 35
(1) Evidenta centralizata a datelor privind consumatorii se face prin
urmatorii indicatori specifici: cerere de tratament ca urmare a consumului de
droguri, boli infectioase asociate consumului de droguri, decese ca urmare a
consumului de droguri si mortalitate in randul consumatorilor, conform fiselor
standard prezentate in anexele nr. 8 si 9, cu respectarea confidentialitatii,
potrivit legii.
(2) Metodologia de completare a fiselor standard si de transmitere a
datelor prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin comun al ministrului
sanatatii si ministrului administratiei si internelor, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 36
(1) Indicatorul "Cerere de tratament ca urmare a consumului de
droguri" are drept scop obtinerea informatiilor comparabile si relevante
referitoare la numarul si caracteristicile consumatorilor care au solicitat
servicii de asistenta.
(2) Datele referitoare la consumatorii inclusi in circuitul terapeutic,
obtinute conform alin. (1), sunt centralizate de Observatorul roman pe droguri
si toxicomanii din cadrul Agentiei Nationale Antidrog, in Registrul unic
codificat privind consumatorii de droguri.
(3) Pentru constituirea registrului prevazut la alin. (2), managerul de caz
transmite datele in format electronic sau pe suport hartie, la includere,
iesire si modificare, Observatorului roman pe droguri si toxicomanii.
(4) In vederea transmiterii datelor, managerul de caz completeaza fisa
standard de admitere la tratament.
(5) Consumatorul inclus in circuitul integrat de asistenta primeste o
legitimatie in format electronic codificata, eliberata de managerul de caz, al
carei model este prevazut in anexa nr. 10.
(6) Legitimatia prevazuta la alin. (5) se utilizeaza la accesarea fiecarui
serviciu de asistenta si permite monitorizarea si evaluarea periodica a
implementarii masurilor din planul individualizat de asistenta.
(7) Costul legitimatiei se suporta din bugetul Agentiei Nationale Antidrog.
In cazul pierderii sau deteriorarii, legitimatia poate fi inlocuita, iar costul
acesteia se suporta de consumator.
Art. 37
(1) Indicatorul "Bolile infectioase asociate consumului de
droguri" are drept scop obtinerea informatiilor comparabile si relevante
asupra nivelului de infectare a populatiei consumatoare de droguri cu virusul
HIV si/sau al hepatitelor B si C, precum si cu alte boli.
(2) Datele prevazute la alin. (1), colectate de Ministerul Sanatatii, sunt
transmise semestrial sau la cerere Agentiei Nationale Antidrog.
(3) Datele privind indicatorul mentionat la alin. (1) sunt transmise, la
solicitarea Agentiei Nationale Antidrog, de furnizorii de servicii de asistenta
a consumatorilor, de institutiile publice si private care deruleaza programe
adresate consumatorilor si care ii testeaza pe acestia conform legii, pe baza
fiselor standard pentru indicatorul "Bolile infectioase asociate
consumului de droguri", mentionate la art. 35.
(4) Datele prevazute la alin. (3) sunt transmise si de institutiile de
medicina legala, la solicitarea Agentiei Nationale Antidrog.
(5) In scopul obtinerii datelor prevazute la alin. (1), Agentia Nationala
Antidrog, in colaborare cu Ministerul Sanatatii, poate efectua studii sau
cercetari stiintifice.
Art. 38
(1) Indicatorul "Decese ca urmare a consumului de droguri si mortalitate
in randul consumatorilor de droguri" are drept scop obtinerea
informatiilor comparabile si relevante referitoare la numarul si la
caracteristicile legate de decese.
(2) Datele referitoare la indicatorul mentionat la alin. (1) sunt colectate
din:
a) Registrul general de mortalitate, din evidenta Institutului National de
Statistica;
b) Registrul special de mortalitate, din evidenta Observatorului roman pe
droguri si toxicomanii.
(3) Registrul special de mortalitate prevazut la alin. (2) lit. b) este
constituit in baza datelor transmise de:
a) managerul de caz, care transmite de indata orice deces survenit la
consumatorii inclusi in programe de asistenta;
b) institutiile de medicina legala, care transmit de indata orice deces
cauzat de consumul de droguri sau aflat in legatura cu acesta;
c) sistemul penitenciar, care transmite de indata orice deces survenit la
consumatorii inclusi in programe de asistenta din sistemul penitenciar;
d) furnizorii de servicii de asistenta privati, care transmit de indata
orice deces survenit la consumatorii inclusi in programe de asistenta.
(4) Transmiterea datelor pentru indicatorul prevazut la alin. (1) se face
conform fisei standard pentru indicatorul "Decese ca urmare a consumului
de droguri si mortalitate in randul consumatorilor de droguri", prevazut
la art. 35.
(5) Codificarea cauzelor de deces in registrele mentionate la alin. (2) se
realizeaza in conformitate cu Clasificarea internationala a maladiilor, ultima
editie, iar criteriile de selectie a deceselor, conform indicatorului prevazut
la alin. (1), se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii,
ministrului justitiei, procurorului general si ministrului administratiei si
internelor.
Art. 39
Pentru monitorizarea datelor privind consumul si consumatorii, institutiile
publice si private transmit Agentiei Nationale Antidrog, la cerere, rezultatele
studiilor si cercetarilor in domeniu.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 40
(1) Constituie contraventie furnizarea de servicii de asistenta pentru
consumatori fara a detine autorizatia prevazuta la art. 27 si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunilor se fac de
persoanele imputernicite din cadrul Ministerului Sanatatii, Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Agentiei Nationale Antidrog.
(3) Dispozitiile referitoare la contraventie, prevazute la alin. (1) si
(2), se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41
Pana la data la care consumatorul este evaluat de managerul de caz,
legitimatiile se elibereaza de unitatile medicale care furnizeaza servicii
specializate consumatorilor.
Art. 42
(1) Consumatorilor aflati, la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament, intr-un program de asistenta, le sunt continuate serviciile conform
planurilor de asistenta existente.
(2) Pentru consumatorii prevazuti la alin. (1), in termen de un an de la
data intrarii in vigoare a prezentului regulament, furnizorii de servicii
indeplinesc obligatiile prevazute la art. 26 alin. (2) si (3).
Art. 43
(1) Pana la data la care consumatorul este evaluat de catre managerul de
caz, pentru constituirea registrului mentionat la art. 36 alin. (2), furnizorii
de servicii transmit datele, in format electronic sau pe suport hartie, lunar
sau ori de cate ori se impune, Observatorului roman pe droguri si toxicomanii.
(2) In vederea transmiterii datelor conform alin. (1), furnizorii de
servicii au obligatia de a utiliza pentru inregistrarea fiecarui caz fisa
standard de admitere la tratament, pusa la dispozitie, in baza unei solicitari
scrise, de Agentia Nationala Antidrog.
Art. 44
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului regulament,
Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
Ministerul Administratiei si Internelor, impreuna cu ministerele si celelalte
organe ale administratiei publice centrale, sunt obligate sa adopte normele
prevazute in prezentul regulament.
Art. 45
(1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului
regulament, ministerele de resort, precum si celelalte autoritati ale
administratiei publice competente in domeniu, potrivit legii, sunt obligate sa
reactualizeze normele adoptate in aplicarea Hotararii Guvernului nr. 1.359/2000
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000
privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(2) La data expirarii termenului prevazut la alin. (1) ordinele emise in
temeiul Hotararii Guvernului nr. 1.359/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, se abroga.
Art. 46
Anexele nr. 1 - 10 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 47
Prezentul regulament intra in vigoare in termen de 30 de zile de la
publicare.
Art. 48
Prevederile art. 14 alin. (5) lit. c), ale art. 21 si 22 si ale pct. III
din anexa nr. 3 intra in vigoare la data intrarii in vigoare a prevederilor
art. 19^1 si 19^2 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea
traficului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare.
ANEXA 1
la regulament
ROMANIA
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala a Judetului .............
AUTORIZATIA Nr. ......................
pentru cultivarea plantelor ce contin droguri si sunt prelucrate in scop licit,
destinate utilizarii in*): ....................................
In temeiul art. 8 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor
Legii nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului
ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza
agentul economic:
A. Persoana fizica ..........................., cu domiciliul in
localitatea ......................., str. ....................... nr. ....,
judetul/sectorul ........................, posesor/posesoare al/a B.I./C.I.
seria ......... nr. ..............., emis/emisa de ..........................
la data de .........., CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
B. Persoana juridica ........................................., cu sediul
in localitatea ............................., str.
............................... nr. ......., judetul/sectorul
................................., codul unic de inregistrare
......................, reprezentata de ......................, in calitate de
reprezentant legal, posesor/posesoare al/a B.I./C.I seria ......... nr.
..............., emis/emisa de .................... la data de ............,
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, pentru activitatea de cultivare a plantelor ce
contin droguri si care sunt prelucrate in scop licit, destinate utilizarii
in*): .............................................................
Agentul economic autorizat este obligat sa anunte emitentul prezentei
autorizatii despre orice modificare intervenita in documentatia depusa la
autorizare, in termen de 15 zile de la producerea modificarii.
Data ........................ Director,
.........................
------------
*) Se completeaza, dupa caz, cu: "in vederea utilizarii in industrie
si/sau in alimentatie", "in domeniul medical, stiintific sau tehnic"
ori "pentru producerea de samanta".
ANEXA 2
la regulament
CERERE
pentru eliberarea autorizatiei pentru cultivarea plantelor ce contin droguri si
sunt prelucrate in scop licit, destinate utilizarii in*): .....................
1. A. Persoana fizica ...................................., cu domiciliul
in localitatea ....................., str. ........................... nr.
......, judetul/sectorul ............................, posesor/posesoare al/a
B.I./C.I. seria ..... nr. ....................., emis/emisa de
..................... la data de ................, CNP
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, solicit eliberarea autorizatiei pentru cultivarea
plantelor ce contin droguri si sunt prelucrate in scop licit, destinate
utilizarii in*): .....................................
2. B. Persoana juridica ......................................, cu sediul
in localitatea ............................, str. ..................... nr.
......, judetul/sectorul ................, codul unic de inregistrare
................., reprezentata de ....................., in calitate de
reprezentant legal, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria .............. nr.
....................., emis/emisa de ................................ la data de
....................., CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, solicit eliberarea
autorizatiei pentru cultivarea plantelor ce contin droguri si sunt prelucrate
in scop licit, destinate utilizarii in*)
..................................................
3. Detin suprafata de .................................. ha, situata in
localitatea ............................................, conform datelor
inscrise in Registrul agricol la pozitia .....................
4. Scopul culturii: valorificarea culturii, conform Contractului nr.
..................., incheiat cu .....................................,
pentru*): .....................
Data Semnatura
........................ ......................
------------
*) Se completeaza, dupa caz, cu: "in vederea utilizarii in industrie
si/sau in alimentatie", "in domeniul medical, stiintific sau
tehnic" sau "pentru producerea de samanta".
ANEXA 3
la regulament
AGENTIA NATIONALA ANTIDROG
Centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog
sau denumirea furnizorului de servicii
RAPORT DE EVALUARE
Nr. ........................
Data .......................
I. Date despre consumator:
Numele/prenumele: .................................................... fiul
lui .............................. si al .........................., domiciliat
in ............................., posesor al B.I./C.I. seria ..................
nr. ..........................
Reprezentant legal (se completeaza, dupa caz) ............................
Cod consumator ..........................
Rezumat/Narativ: .........................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
II. Rezultatul evaluarii ariilor, conform art. 14 alin. (2) din
Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea
si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si
completarile ulterioare:
1. ........................... Specialist ................................
..........................................................................
2. ........................... Specialist ................................
..........................................................................
3. ........................... Specialist ................................
..........................................................................
4. ........................... Specialist ................................
..........................................................................
5. ........................... Specialist ................................
..........................................................................
(Semnatura si, dupa caz, parafa specialistului)
III. Expertiza medico-legala .............................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
IV. Recomandari
1. Lista problemelor pe arii
1. .......................................................................
..........................................................................
2. .......................................................................
..........................................................................
3. .......................................................................
..........................................................................
4. .......................................................................
..........................................................................
5. .......................................................................
..........................................................................
2. Program integrat de asistenta propus ..................................
..........................................................................
3. Modalitati/Interventii recomandate pentru problemele active:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
4. Criterii:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
5. Planificare:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
6. Furnizori disponibili si/sau necesari:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
V. Alte date .............................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
Coordonatorul centrului de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog sau furnizorul de servicii:
.....................................................
Managerul de caz sau Responsabilul cu furnizarea de servicii:
.................................................................
ANEXA 4
la regulament
ACORD DE ASISTENTA MEDICALA, PSIHOLOGICA SI SOCIALA
Intre:
Centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog sau furnizorul de
servicii .....................................................................
Managerul de caz sau Responsabilul centrului .............................
si
consumator:
Numele/prenumele: ........................................................
BI/CI/Pasaport nr. .......................................................
Cod: .....................................................................
Data includerii: .........................................................
Data iesirii: ............................................................
1. Obiectul acordului:
Art. 1
Obiectul acordului consta in stabilirea unui cadru de raporturi intre
consumator si centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, ca urmare
a includerii consumatorului in circuitul integrat de asistenta.
2. Drepturi si obligatii:
Art. 2
Consumatorul are dreptul:
a) la informatii cu privire la diferitele servicii si resurse existente;
b) la informatii cu privire la procesul terapeutic pe care il parcurge, in
orice faza a acestuia;
c) la asistenta in cadrul retelei de asistenta, adecvata la planul
individualizat, si la includerea pe lista de asteptare in conditiile in care
unul dintre serviciile selectate este pentru moment ocupat;
d) la alegerea uneia dintre diferitele recomandari propuse de managerul de
caz pe baza evaluarii si informarii cu rezultatele acesteia sau dreptul de a
refuza, ceea ce este echivalat cu consimtamantul informat de iesire din program;
e) la respect fata de personalitatea, demnitatea si intimitatea sa;
f) la confidentialitate fata de toate informatiile referitoare la procesul
de tratament, in conformitate cu prevederile legale referitoare la protectia
datelor cu caracter personal;
g) la eliberarea unei legitimatii gratuite care sa certifice includerea in
program;
h) la participarea familiei sau a unei persoane relevante pentru
beneficiar, pe care acesta o considera utila in procesul terapeutic, in
conformitate cu regulamentul centrului respectiv;
i) la intreruperea voluntara in oricare dintre fazele programului de
asistenta, in conditiile manifestarii consimtamantului informat. In cazul
invinuitului sau al inculpatului, intreruperea voluntara echivaleaza cu
nerespectarea programului, conform prevederilor art. 19^2 alin. (6) din Legea
nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit
de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) la informare in cazul in care unul dintre serviciile din cadrul
programului pe care le primeste face parte dintr-un proiect de cercetare;
k) la informare cu privire la regulamentele de organizare si functionare
ale furnizorilor de servicii pe care le acceseaza.
Art. 3
Consumatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte masurile de asistenta din planul individualizat, anexa la
acord;
b) sa indeplineasca toate recomandarile primite pe parcursul programului;
c) sa respecte regulamentul de organizare interioara al furnizorului si
regimul de asistenta al acestuia;
d) sa se supuna testelor de prezenta a drogurilor solicitate si probelor
recomandate pentru stabilirea diagnosticului ori necesare pe parcursul
tratamentului;
e) sa nu induca in eroare refuzand sau inlocuind mostre de urina;
f) sa participe la masurile de asistenta in conditiile prevazute in planul
individualizat de tratament;
g) sa semneze luarea la cunostinta cu privire la consecintele renuntarii
voluntare la asistenta, potrivit anexei nr. 5;
h) sa raspunda la intrebarile care i se pun in desfasurarea tratamentului
si sa ofere cu sinceritate toate datele si documentele necesare pentru o
desfasurare mai buna a procesului terapeutic;
i) sa nu manifeste comportamente agresive fizice ori verbale, sa nu posede
arme de orice fel, sa nu falsifice retete sau orice alt tip de document, sa nu
consume droguri in incinta centrelor in care primeste asistenta, sa nu incite
la consum ori trafic de droguri in interiorul acestora, sa ofere colaborare
pentru buna functionare a furnizorului si pentru mentinerea resurselor
materiale si a mediului;
j) sa se angajeze intr-o utilizare adecvata a bunurilor la care are acces
in cadrul serviciului de asistenta;
k) sa mentina un comportament bazat pe respect, toleranta, colaborare si
buna convietuire;
l) sa anunte, in cazul in care solicita orice servicii medicale, ca se afla
in tratament cu antagonist de opiacee;
m) sa anunte managerul de caz si furnizorii de servicii din program in
cazul in care i s-au prescris medicamente de un alt doctor.
Art. 4
Managerul de caz are drepturile si obligatiile prevazute in Regulamentul de
aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si urmatoarele indatoriri:
a) sa manifeste respect fata de personalitatea, demnitatea si intimitatea
consumatorului;
b) sa informeze consumatorul cu privire la diferitele servicii si resurse
existente;
c) sa pastreze confidentialitatea fata de toate informatiile referitoare la
procesul de tratament, in conformitate cu prevederile legale.
3. Durata
Art. 5
Durata acordului se adapteaza in functie de durata planului de asistenta,
prelungindu-se la schimbarea sau la modificarea acestuia.
4. Modificarea si incetarea acordului
Art. 6
Acordul se modifica la schimbarea planului individualizat de asistenta,
printr-o anexa la acesta.
Art. 7
Acordul inceteaza la iesirea din program.
5. Sanctiuni
Art. 8
Neindeplinirea obligatiilor continute in prezentul acord atrage schimbarea
programului de asistenta, a furnizorului de servicii sau a planului de
asistenta si, dupa caz, raspunderea administrativa, civila sau penala, potrivit
legii.
Managerul de caz/Responsabilul centrului, Consumator,
........................................... ..................
DISPOZITII SPECIFICE
pentru substitutia cu agonisti de opiacee
(acordul se va completa cu urmatoarele prevederi)
Drepturi si obligatii ale consumatorului:
a) sa prezinte la fiecare administrare BI/CI, pasaportul si/sau legitimatia
in format electronic;
b) sa i se administreze agonistul in prezenta personalului;
c) sa respecte orarul stabilit pentru administrarea agonistului; in caz
contrar nu i se va elibera medicatia;
d) sa i se elibereze agonistul pentru administrare la domiciliu, in cazul
in care echipa terapeutica considera ca aceasta masura este recomandabila;
e) sa anunte furnizorii de servicii medicale ca se afla in tratament cu
agonist de opiacee, in cazul in care solicita astfel de servicii;
f) sa anunte managerul de caz si furnizorii de servicii din program in cazul
in care i s-au prescris medicamente de un alt doctor;
g) sa justifice cu documente toate absentele de la administrarea de agonist
sau de la alta masura din planul individualizat de asistenta;
h) sa nu consume alte substante psihoactive fara recomandare medicala;
i) in cazul in care solicita suspendarea acestui tratament in orice moment,
sa i se aduca la cunostinta consecintele acestei decizii si sa se supuna
dezintoxicarii sub control medical;
j) sa semneze consimtamantul informat de includere in programul de
mentinere cu agonist de opiacee.
Neprezentarea la administrarea de metadona, fara o cauza justificata, timp
de 7 zile consecutive sau 10 zile alternative, intr-o perioada de 30 de zile,
poate fi considerata ca abandon.
PLAN INDIVIDUALIZAT DE TRATAMENT
1. Date despre consumator: Numele/prenumele ..............................
cod .............................................
2. Data admiterii: (semnarea acordului) ............... Program integrat de
asistenta: ...................................................................
..............................................................................
3. Data de incepere a planului: ..........................................
4. Prezentarea problemelor pe arii:
Nr. 1 (istoric personal si de consum, semne de intoxicatie/sevraj)
Nr. 2 (medical)
Nr. 3 (psihologic/motivatie)
Nr. 4 (social/familial)
Nr. 5 (juridic)
PUNCTE TARI PUNCTE SLABE
5. Scop: .................................................................
6. Obiective: Data la care se asteapta sa fie
atinse obiectivele
1. .................................. ..................................
2. .................................. ..................................
3. .................................. ..................................
4. .................................. ..................................
5. .................................. ..................................
________________________________________________________________________________
Numarul Data Metode (Servicii) Cantitatea Frecventa Durata
obiectivului
________________________________________________________________________________
1.
2.
3.
4.
5.
________________________________________________________________________________
ANEXA 5
la regulament
ACORD
de iesire la cerere, impotriva recomandarii profesionistului
CONSIMTAMANT INFORMAT
Numele/prenumele:
.......................................................... CI/BI ..........................,
cu domiciliul in ............................, planul individualizat de
asistenta ...........................................
Serviciul/Furnizorul .....................................................
Data .................................
Acest document certifica faptul ca subsemnatul,
..........................., parasesc tratamentul de la data
.............................., la insistentele
mele si impotriva recomandarilor specialistilor ..............................
.
(denumirea furnizorului)
Am fost informat cu privire la riscurile pe care le implica iesirea din
tratament in acest moment. Imi asum responsabilitatea pentru orice consecinta
negativa care ar putea aparea ca urmare a iesirii premature din tratament.
Am inteles ca orice solicitare ulterioara pentru readmiterea in
....................... va necesita evaluarea si hotararea echipei de
tratament.
(denumirea programului)
Prin semnarea prezentului, responsabilitatea deciziei imi apartine si
astfel echipa multidisciplinara/specialistul
......................................... este exonerata/exonerat de orice
responsabilitate.
Semnatura: .....................
Martor .........................
Data .................
ANEXA 6
la regulament
PROGRAME INTEGRATE DE ASISTENTA (PIT)
Program integrat de asistenta 1: Program drog 0 de intensitate mica
Obiective:
1. dobandirea si/sau mentinerea abstinentei;
2. imbunatatirea integrarii familiale, sociale si profesionale;
3. ameliorarea problemelor psihoemotionale si de comportament si
optimizarea dezvoltarii personale;
4. dezvoltarea sau redobandirea abilitatilor sociale;
5. stimularea includerii in activitati profesionale, sportive, culturale.
Servicii:
1. servicii medicale de baza si specializate; vaccinare;
2. sustinerea abstinentei cu antagonisti de opiacee;
3. servicii de consiliere psihologica si/sau psihoterapie in scopul
dezvoltarii motivatiei, scaderii rezistentei la tratament sau cresterii
acceptarii acestuia;
4. servicii de consiliere psihologica pre- si posttestare HIV, hepatita B
si C si asupra practicarii sexului protejat;
5. testarea prezentei drogurilor;
6. servicii de consiliere psihologica si/sau psihoterapie in scopul
ameliorarii problemelor psihoemotionale si de comportament si al optimizarii
dezvoltarii personale;
7. servicii de asistenta sociala;
8. consiliere juridica;
9. activitati de informare, terapie educationala si vocationala in scopul
cresterii autonomiei si valorii sociale individuale, al dezvoltarii
responsabilitatii si recastigarii abilitatilor sociale;
10. educare-formare pentru dobandirea unor norme de coabitare, formare
profesionala: imbogatirea cunostintelor, obiceiurilor si tehnicilor
profesionale;
11. consiliere pentru dezvoltarea abilitatilor de cautare si obtinere a
unui loc de munca;
12. educare si formare pentru obtinerea unui nivel educativ, cultural si
relational suficient pentru a constientiza si participa la viata sociala si a
accesa servicii de sprijin comunitar.
Program integrat de asistenta 2: Program drog 0
Obiective:
1. intreruperea consumului de droguri sub control medical si mentinerea
abstinentei;
2. imbunatatirea integrarii familiale, sociale si profesionale;
3. ameliorarea problemelor psihoemotionale si de comportament si
optimizarea dezvoltarii personale;
4. dezvoltarea sau redobandirea abilitatilor sociale;
5. stimularea includerii in activitati profesionale, sportive, culturale.
Servicii:
In plus fata de serviciile oferite in PIT 1 pot fi oferite urmatoarele:
- dezintoxicare substitutiva sau non-substitutiva, in ambulator sau in
regim spitalicesc.
Program integrat de asistenta 3: Program drog 0 cu stabilizare
Obiective:
1. pregatirea pentru abstinenta. Stabilizare biomedicala, psihologica,
sociala, juridica in vederea obtinerii abstinentei;
2. crearea conditiilor de baza pentru imbunatatirea calitatii vietii;
3. intreruperea consumului de droguri sub control medical si mentinerea
abstinentei;
4. imbunatatirea integrarii familiale, sociale si profesionale;
5. stimularea includerii in activitati profesionale, sportive, culturale.
Servicii:
In plus fata de serviciile oferite in PIT 1 pot fi oferite urmatoarele:
1. servicii medicale specializate pentru afectiuni coexistente si/sau
cauzate de consum si care necesita o interventie imediata;
2. servicii psihologice sau psihiatrice specializate pentru tulburari
coexistente si/sau cauzate de consum si care necesita o interventie imediata;
3. servicii sociale si juridice specializate pentru conditii coexistente
si/sau cauzate de consum si care necesita o interventie imediata.
Program integrat de asistenta 4: Program de reducere a riscurilor asociate
consumului de droguri
a) Program substitutiv cu agonisti de opiacee
Obiective:
1. inlocuirea drogului consumat cu un substitut opiaceu controlat medical;
2. imbunatatirea calitatii vietii;
3. imbunatatirea integrarii familiale, sociale si profesionale;
4. reducerea riscului de infectare cu HIV, hepatita B si C, tuberculoza,
BTS-uri etc.;
5. reducerea consumului de alte substante.
Servicii:
In plus fata de serviciile oferite in PIT 1 (mai putin pct. 2) pot fi
oferite urmatoarele:
1. prescriere si eliberare de metadona;
2. servicii de consiliere psihologica in scopul practicarii unui consum
fara risc.
b) Program de schimb de seringi si sau alte masuri adresate reducerii
riscurilor
Obiective:
1. intrarea in contact si atragerea populatiei din afara retelei de
tratament;
2. asigurarea vigilentei epidemiologice; reducerea incidentei infectiilor
cu transmitere pe cale sanguina sau sexuala (HIV, hepatita B si C, BTS,
tuberculoza);
3. reducerea impactului si consecintelor negative rezultate in urma
consumului;
4. diminuarea conflictualitatii sociale si a incidentelor judiciare;
5. facilitarea practicilor de injectare sigure;
6. facilitarea schimbarii caii de administrare, in sensul scaderii riscului
de transmitere a infectiilor pe cale sanguina;
7. facilitarea stabilizarii si/sau cresterea motivatiei pentru schimbare,
in scopul initierii unui tratament adecvat.
Servicii:
In plus fata de serviciile oferite in PIT 1 pot fi oferite urmatoarele:
1. material steril de injectare si schimb de seringi;
2. prezervative;
3. interventii in criza, asistenta medicala, psihologica si sociala de
baza, vaccinari;
4. depistarea patologiilor asociate si facilitarea trimiterii catre
servicii specializate;
5. informare si/sau servicii de consiliere psihologica in scopul practicarii
sexului protejat si al unui consum fara risc;
6. activitati de informare cu privire la serviciile de asistenta medicala,
psihologica si sociala existente;
7. acoperirea necesitatilor de baza: alimentatie, igiena, imbracaminte,
odihna.
ANEXA 7
la regulament
CRITERII
de orientare intr-un program integrat de tratament
Pentru includerea in unul dintre cele 4 programe sunt necesare unul sau mai
multe din criteriile enumerate la fiecare arie. Acestea au caracter orientativ
pentru selectia programului adecvat profilului fiecarui consumator. Acolo unde
criteriile sunt similare sau opuse, se va lua in considerare aria potrivita
cazului si orientarea se va face pe baza cumulului criteriilor particulare ale
consumatorului de pe toate ariile.
Program integrat de tratament 1 - Criterii de orientare
Descriere: Risc minim in toate ariile
Aria 1: Istoric personal si de consum, semne de intoxicatie si/sau sindrom
de abstinenta:
1. istoric scurt de consum;
2. monodependenta;
3. istoric recent de administrare intravenoasa;
4. absenta consumului de droguri in ultimele doua saptamani, dar exista
potential de recadere si necesita asistenta de prevenire a recaderilor;
5. consum de droguri cu potential mic de dependenta;
6. nu prezinta risc de sevraj;
7. nu este necesar un management medical pentru consumul de droguri;
8. nu este necesara dezintoxicarea.
Aria 2: Conditii biomedicale si complicatii:
1. fara conditii medicale cronice;
2. starea de sanatate nu a fost afectata de consum;
3. existenta unor conditii biomedicale care pot fi vindecate sau care nu
interfereaza cu procesul de recuperare;
4. exista conditii medicale pentru care este necesara supervizarea
medicala, dar nu este necesara monitorizarea zilnica.
Aria 3: Conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii.
Acceptarea/rezistenta la tratament. Potential de recadere, continuare a
consumului, alte probleme:
1. fara conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii;
2. exista tulburari emotionale si/sau cognitive, dar care nu interfereaza
cu procesul de recuperare;
3. risc absent sau redus pentru sine sau altii;
4. exista conditii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate
eficient in PIT 1;
5. exista conditii psihologice care necesita monitorizare atenta in regim
inchis;
6. constientizarea problemei si dorinta de angajare in tratament;
7. grad de constientizare si/sau de motivare care necesita asistenta
structurata, de intensitate medie ori mare;
8. risc redus de recadere;
9. potential de recadere care face necesara asistenta in regim inchis.
Aria 4: Conditii sociale si familiale:
1. mediu suportiv;
2. mediul nu interfereaza cu procesul de acordare a asistentei sau de
recuperare;
3. mediul nu este suportiv, dar asistenta poate creste abilitatile de a
face fata dorintei imperioase de consum;
4. mediu nesuportiv sau care interfereaza cu procesul de recuperare si este
necesara acordarea asistentei in regim inchis.
Aria 5: Situatia juridica
Program integrat de tratament 2 - Criterii de orientare
Descriere: Risc minim de intoxicatie acuta severa, sindrom de abstinenta
abordabil medical imediat si risc minim in aria biomedicala, dar cu risc
moderat in orice alta arie
Aria 1: Istoric personal si de consum, semne de intoxicatie si/sau sindrom
de abstinenta:
1. istoric mediu sau scurt de consum;
2. monodependenta;
3. perioade de abstinenta semnificative (60 de zile) in istoric;
4. consum de droguri in ultimele doua saptamani;
5. recadere recenta;
6. risc minim de sevraj sever si exista surse externe pentru administrarea
medicatiei si monitorizare in sistem ambulatoriu;
7. semne curente ale sindromului de abstinenta moderat - sever, care
necesita medicatie si monitorizare in regim inchis.
Aria 2: Conditii biomedicale si complicatii:
1. absenta antecedentelor medicale sau conditii biomedicale stabilizate;
2. starea de sanatate nu este grav afectata de consum;
3. existenta unor conditii biomedicale care pot fi vindecate sau nu
interfereaza cu procesul de recuperare;
4. exista conditii medicale pentru care este necesara supervizarea
medicala, dar nu este necesara monitorizarea zilnica.
Aria 3: Conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii.
Acceptarea/rezistenta la tratament. Potential de recadere, continuare a
consumului, alte probleme:
1. exista conditii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate eficient
in PIT 2 in timpul dezintoxicarii;
2. exista conditii psihologice care necesita monitorizare atenta in regim
inchis dupa dezintoxicare;
3. conditii psihologice instabile, care necesita monitorizare structurata,
dar nu influenteaza dezintoxicarea;
4. risc absent sau redus pentru sine sau pentru altii;
5. exista tulburari emotionale si/sau cognitive, dar care nu interfereaza
cu procesul de recuperare;
6. fara conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii;
7. potential de crestere a motivatiei, daca sunt oferite interventii
suplimentare;
8. istoric de noncomplianta la dezintoxicare ambulatorie si necesita
asistenta in regim inchis;
9. constientizarea problemei si dorinta de angajare in tratament;
10. necesita asistenta pentru prevenirea recaderilor;
11. risc redus - mediu de recadere; potential de recadere care face
necesara asistenta in regim inchis.
Aria 4: Conditii sociale si familiale:
1. mediu in care asistenta poate creste abilitatile de a face fata dorintei
imperioase de consum;
2. mediu nesuportiv sau care interfereaza cu procesul de recuperare si este
necesara acordarea asistentei in regim inchis, iar masurile pot restabili
conditiile necesare reabilitarii;
3. mediul nu interfereaza cu procesul de acordare a asistentei sau de
recuperare;
4. mediu suportiv care permite administrarea medicatiei si monitorizarea
dezintoxicarii in ambulatoriu.
Aria 5: Situatia juridica
Program integrat de tratament 3 - Criterii de orientare
Descriere: Risc mediu - crescut de intoxicatie acuta severa, sindrom de
abstinenta de severitate moderata/crescuta neabordabil medical imediat sau risc
moderat in aria biomedicala sau psihoemotionala plus risc crescut in orice alta
arie.
Aria 1: Istoric personal si de consum, semne de intoxicatie si/sau sindrom
de abstinenta:
1. istoric mediu sau scurt de consum;
2. monodependenta/polidependenta ce poate fi stabilizata;
3. istoric de consum de alte droguri/medicamente;
4. perioade de consum compulsiv semnificative;
5. risc de sevraj moderat - sever;
6. semne curente ale sindromului de abstinenta care necesita medicatie si
monitorizare dupa stabilizare;
7. istoric de consum indelungat care permite dezintoxicarea dupa stabilizare.
Aria 2: Conditii biomedicale si complicatii:
1. starea de sanatate este grav afectata de consum si necesita stabilizare;
2. existenta unor conditii biomedicale, dar acestea pot fi
vindecate/stabilizate inaintea si/sau in timpul procesului de recuperare,
pentru a nu interfera cu acesta;
3. exista conditii medicale pentru care este necesara supervizarea
medicala, dar nu este necesara monitorizarea zilnica;
4. afectiuni medicale in tratament, care pot interfera cu medicatia pentru
dezintoxicare si necesita consult interdisciplinar;
5. absenta conditiilor biomedicale.
Aria 3: Conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii.
Acceptarea/rezistenta la tratament. Potential de recadere, continuare a
consumului, alte probleme:
1. exista tulburari emotionale si/sau cognitive care interfereaza cu
procesul de recuperare si necesita stabilizare inaintea dezintoxicarii;
2. exista conditii psihologice sau psihiatrice care necesita monitorizare
atenta in regim inchis inainte de dezintoxicare;
3. conditii psihiatrice sau psihologice care necesita stabilizare inaintea
dezintoxicarii;
4. exista conditii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate
eficient in PIT 3;
5. exista tulburari emotionale si/sau cognitive, dar care nu interfereaza
cu procesul de recuperare;
6. risc pentru sine sau pentru altii, care necesita stabilizare inaintea
dezintoxicarii;
7. fara conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii;
8. rezistenta la tratament; necesita asistenta pentru cresterea motivatiei
inainte de intrarea in tratament;
9. grad redus sau absent de constientizare si/sau motivare; necesita
asistenta structurata, de intensitate medie sau mare, pentru intrarea in
tratament;
10. istoric de noncomplianta ce necesita asistenta in regim inchis;
11. constientizarea problemei si dorinta de angajare in tratament;
12. potential de recadere care face necesara asistenta in regim inchis;
13. istoric de recadere la o intensitate mai redusa a interventiilor;
14. necesita asistenta pentru prevenirea recaderilor;
15. risc redus de recadere.
Aria 4: Conditii sociale si familiale:
1. mediul nu este suportiv, dar asistenta poate creste abilitatile de a
face fata dorintei de consum;
2. mediu nesuportiv sau care interfereaza cu procesul de recuperare si este
necesara acordarea asistentei in regim inchis;
3. necesita suport social minim inaintea intrarii in tratament;
4. mediul nu interfereaza cu procesul de acordare a asistentei sau de recuperare;
5. mediu suportiv care permite administrarea medicatiei si monitorizarea
dezintoxicarii in ambulatoriu.
Aria 5: Situatia juridica
Program integrat de tratament 4 - Criterii de orientare
Descriere: Risc sever datorat intoxicatiei/sevrajului sau
semnelor/simptomelor biomedicale sau emotionale/comportamentale
Aria 1: Istoric personal si de consum, semne de intoxicatie si/sau sindrom
de abstinenta:
1. varsta peste 18 ani;
2. consum de heroina;
3. testare pozitiva pentru heroina sau metadona;
4. istoric lung de consum in cantitate mare;
5. polidependenta;
6. consum de opiacee intravenos in ultimul an;
7. risc de sevraj sever;
8. esecuri repetate in programe drog 0;
9. perioade semnificative de consum compulsiv;
10. multiple episoade de recadere.
Aria 2: Conditii biomedicale si complicatii:
1. starea de sanatate este grav afectata de consum si necesita mentinere;
2. exista unele conditii biomedicale, dar acestea pot fi vindecate inaintea
si/sau in timpul procesului de recuperare si nu interfereaza cu mentinerea;
3. exista conditii medicale severe in legatura sau nu cu consumul de
heroina, pentru a caror stabilizare este necesara intrarea intr-un program de
mentinere cu agonisti de opiacee;
4. sarcina aparuta la o consumatoare de heroina.
Aria 3: Conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii.
Acceptarea/rezistenta la tratament. Potential de recadere, continuare a
consumului, alte probleme:
1. exista tulburari emotionale si/sau cognitive care interfereaza cu
procesul de recuperare si necesita mentinere cu agonisti;
2. conditii psihiatrice sau psihologice care necesita intrarea intr-un
program de mentinere cu agonisti de opiacee;
3. risc pentru sine sau altii, care necesita mentinere cu agonisti;
4. exista conditii psihologice sau psihiatrice importante;
5. exista conditii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate in PIT
4;
6. exista tulburari emotionale si/sau cognitive, dar care nu interfereaza
cu procesul de recuperare;
7. fara conditii psihologice sau psihiatrice si complicatii;
8. rezistenta la tratament; necesita asistenta pentru cresterea motivatiei
inaintea si in timpul tratamentului;
9. grad redus sau absent de constientizare si/sau motivare; necesita
asistenta structurata, de intensitate medie sau mare;
10. istoric de noncomplianta ce necesita asistenta in regim inchis;
11. constientizarea problemei si dorinta de angajare in tratament de
mentinere;
12. risc crescut de recadere;
13. potential de recadere care face necesara asistenta in regim inchis;
14. istoric de recadere la o intensitate mai mica a interventiilor.
Aria 4: Conditii sociale si familiale:
1. mediu nesuportiv sau care interfereaza cu procesul de recuperare si este
necesara acordarea asistentei in regim inchis;
2. necesita suport social;
3. mediul nu este suportiv, dar asistenta poate creste abilitatile de a
face fata dorintei de consum;
4. mediul nu interfereaza cu procesul de acordare a asistentei sau de
recuperare;
5. mediu suportiv care permite administrarea medicatiei si monitorizarea
mentinerii in ambulatoriu.
Aria 5: Situatia juridica
ANEXA 8
la regulament
FOAIE INDIVIDUALA DE URGENTA
pentru consumul de droguri
1. Numarul fisei clinice de urgenta
2. Numarul de identificare al spitalului
3. Data admiterii in urgenta
4. Codul
5. Sexul
1. Barbat
2. Femeie
3. Neidentificat
6. Data nasterii
7. Locul nasterii
1. Nascut in Romania
2. Nascut in alta tara
8. Cetatenia
9. Etnia
10. Judetul de resedinta
11. Municipiul de resedinta
12. Conditia legala a pacientului
1. Detinut
2. Nu este detinut sau fara referinte la conditia legala
3. Necunoscuta
13. Diagnosticul de urgenta
13a)
13b)
13c)
14. Denumirea drogurilor care se mentioneaza in fisa clinica
14a)
14b)
14c)
14d)
14e)
14f)
15. Calea de administrare
1. Orala
2. Inhalare
3. Intranazala
4. Parenterala
5. Intravenoasa
6. Altele
7. Necunoscuta
16. Evidente ale relatiei directe dintre consumul de droguri si urgenta
mentionata de catre medic
1. Da
2. Nu
17. Denumirea drogurilor pe care medicul le-a relationat cu urgenta din
fisa clinica
17a)
17b)
17c)
17d)
ANEXA 9a)
la regulament
FOAIE INDIVIDUALA
de admitere la tratament pentru consumul de droguri
1. Numarul foii de observatie
2. Data admiterii la tratament
3. Data externarii
4. Numarul de identificare al centrului
5. Codul
6. Sexul
1. Barbat
2. Femeie
9. Neidentificat
7. Data nasterii
8. Locul nasterii
8a) Nascut in Romania: judetul
8b) Nascut in alta tara
9. Cetatenia
10. Etnia
11. Judetul de resedinta
12. Municipiul de resedinta
13. Tipul contractului
1. Pacient nou
2. Pacient vechi
9. Nespecificat
14. Aflat sub tratament la alta unitate
1. Da
2. Nu
9. Nespecificat
15. Drogul principal pentru care este admis la tratament
16. Frecventa consumului drogului principal in ultimele 30 de zile
anterioare admiterii la tratament
1. In fiecare zi
2. 4 - 6 zile/saptamana
3. 2 - 3 zile/saptamana
4. O zi/saptamana
5. Mai putin de o zi/saptamana
6. Nu a consumat
9. Necunoscuta
17. Anul inceperii consumului de droguri
18. Tratament anterior pentru acelasi drog pentru care se va trata acum
1. Da
2. Nu
9. Necunoscut
19. Calea cea mai frecventa de administrare a drogului principal in
ultimele 30 de zile de consum
1. Orala
2. Inhalare (gaze sau vapori)
3. Intranazala
4. Parenterala
5. Intravenoasa
6. Altele
7. Fumat
9. Necunoscuta
20. Alte droguri consumate in ultimele 30 de zile inainte de admiterea la
tratament
20a)
20b)
20c)
20d)
21. Timpul care a trecut de cand si-a injectat ultima oara orice drog
01. Mai putin de o ora
02. Mai putin de 12 ore
03. Mai putin de 24 de ore
04. Ultima saptamana
05. Ultima luna
06. Ultimele 3 luni
07. Ultimele 6 luni
08. Ultimul an
09. Ultimii 2 ani
10. Peste 2 ani
11. Niciodata injectat
99. Necunoscut
22. Starea HIV, HB, HC
1. Da
2. Nu
9. Nespecificata
22a) Testat pentru HIV
22b) Confirmat HIV
22c) Testat pentru HB
22d) Confirmat HB
22e) Testat pentru HC
22f) Confirmat HC
23. Patologie somatica asociata in mod direct consumului de droguri
1. Hepatita B
2. Hepatita C
3. HIV/SIDA
4. Sifilis
5. Altele
24. Patologie psihiatrica asociata consumului de droguri
1. Schizofrenie
2. Tulburare afectiva
3. Tulburare de personalitate de tip antisocial
4. Tulburare de personalitate de tip borderline
5. Tulburare de personalitate de tip polimorf
6. Tulburare de personalitate de tip emotional-instabila
7. Schizofrenie si alte tulburari psihotice
8. Alte tipuri de tulburari de personalitate
9. Altele
10. Nu
25. Asigurare de sanatate
1. Da
2. Nu
26. Statutul profesional principal in momentul admiterii la tratament
01. Cu contract pe perioada nedefinita sau liber-profesionist (chiar
daca este in concediu)
02. Cu contract temporar (chiar daca este in concediu)
03. Lucreaza fara salariu pentru familie
04. Somer, fara sa fi lucrat inainte
05. Somer, a lucrat inainte
06. Handicapat permanent, pensionar
07. Elev
08. Student sau persoana cuprinsa in alte tipuri de formare initiala
sau continua
09. Realizeaza exclusiv activitati casnice
10. Fara ocupatie
11. In alta situatie
99. Necunoscut
27. Nivelul maxim de studii complete
01. Nu stie nici sa citeasca nici sa scrie
02. Scoala primara incompleta
03. Scoala primara completa
04. Gimnaziu
05. Liceu
06. Scoala profesionala
07. Studii universitare de scurta durata
08. Studii universitare
09. Altele
99. Necunoscut
28. Varsta parasirii scolii
29. Cine trimite
01. Alt serviciu de tratament al toxicodependentelor
02. Medic de familie, sistem de asistenta primara
03. Spital sau alte servicii de sanatate
04. Servicii sociale
05. Penitenciar, centru de internare pentru minori
06. Servicii legale
07. Firma sau angajator
08. Familia sau prietenii
09. Initiativa proprie
10. Altele
99. Necunoscut
30. Cu cine a locuit in ultimele 30 de zile inainte de admiterea la
tratament
01. Singur/Singura
02. Cu partenerul/partenera
03. Doar cu copiii
04. Cu partenerul/partenera si copiii
05. Cu parintii sau cu familia de origine
06. Cu prieteni
07. Cu alti consumatori
08. Altele
9. Necunoscut
31. Unde a locuit in ultimele 30 de zile premergatoare admiterii la
tratament
01. Casa, apartament
02. Penitenciar, centru de internare pentru minori
03. Alte institutii
04. Pensiuni, hoteluri, cabane
05. Locuinta instabila/precara
06. Alte locuri
9. Necunoscut
32. Tratamentul aplicat
01. Dezintoxicare
02. Fara medicatie
03. Sfatuire, suport
04. Trimitere in alt centru
05. Tratament neinitiat
06. Substitutie
9. Necunoscut
33. Rezolvarea cazului
01. Externare voluntara
02. In tratament RTS
03. In tratament ZI
04. Externare la cerere
05. Excludere din program
06. Externare
ANEXA 9b)
la regulament
Oras .........................
Judet ........................
Unitatea ........... cod unitate .....................
Numar foaie observatie ............................
CAZURI
inregistrate de HVC/HVB in randul consumatorilor de droguri injectabile
Cod pacient ......................
Data internarii ..................
Data externarii ..................
Sexul:
Feminin
Masculin
Data nasterii ............
Diagnosticul la internare:
HVB
HVC
Ambele
Tipul cazului:
Acut
Cronic
Ambele
Calea de infectare:
Sanguina
Sexuala
Verticala
Necunoscuta
Diagnostic confirmat si prin teste de laborator:
DA .................. pentru HVC-ARN
DA .................. Ag HBe
DA .................. ambele
NU
Utilizarea drogurilor injectabile:
Vreodata
Regulat (in ultimele 12 luni) Nu
Formular completat de ........................
ANEXA 9c)
la regulament
Oras .........................
Judet ........................
Unitatea ........... cod unitate ..................
Numar foaie observatie .........................
PREVALENTA
infectiilor cu HIV, HVB/HVC in randul consumatorilor de droguri injectabile
Cod pacient .........................
Data internarii .....................
Data externarii .....................
Sex:
Feminin
Masculin
Data nasterii ........................
Utilizarea drogurilor injectabile:
Vreodata
Regulat (in ultimele 12 luni)
Nespecificat
Tipul de drog injectat:
Heroina
Alte opiacee (exceptand heroina) ...................... se specifica
Nonopiacee (specificati) ......................
De cand se injecteaza:
Mai mult de 2 ani
Mai putin de 2 ani
Nu stiu/nu specifica
Testarea s-a facut:
Cu consimtamantul persoanei
Fara consimtamantul persoanei
Testat pentru:
Ag HBs
Anti HBs
Anti HBc
Ac HVC
Ac HIV
Pozitiv pentru:
Ag HBs
Anti HBs
Anti HBc
Ac HVC
Ac HIV
Confirmat pentru:
HVB
HVC
HIV
Produsul testat:
Saliva
Sange Urina
Altele (specificati) ...............................................
Data testarii ......................................................
Formular completat de ...............................
ANEXA 9d)
la regulament
FISA
de inregistrare individuala a decesului ca urmare a reactiei acute la substante
psihoactive (deces RASP)
1. Numele si prenumele decedatului
2. BI/CI al/a decedatului
3. Numarul raportului medico-legal sau al autopsiei
4. Numarul fisei toxicologice
5. Numarul de inmatriculare
6. Institutia de unde se colecteaza datele
7. Instanta judecatoreasca care transmite cazul:
7.a) Judetul
7.b) Municipiul
8. Localitatea unde a survenit decesul
9. Municipiul unde a survenit decesul
10. Data decesului
11. Cod
12. Sex
13. Data nasterii
14. Varsta
15. Locul nasterii:
15.a) Nascut in Romania
15.b) Nascut in alta tara
16. Cetatenie
17. Localitatea de domiciliu
18. Municipiul/judetul de domiciliu
19. Starea civila (1. celibatar; 2. casatorit; 3. separat/divortat; 4.
vaduv)
20. Provenienta cadavrului (1. domiciliu; 2. hotel/pensiune; 3. strada; 4.
stabiliment public; 5. spital; 6. penitenciar; 7. alt loc)
21. Criterii clinice de moarte prin reactie acuta datorata consumului de
droguri, indeplinite:
21.a) Evidente ale consumului recent de droguri
1. Da 2. Nu
- Dovezi clinice documentate de patologie acuta datorata consumului de
droguri, imediat inainte de moarte
- Semne fizice ale administrarii recente de substante psihoactive
(intravenos) sau prezenta resturilor de substante psihoactive in cavitatea bucala,
fose nazale, stomac etc.
- Prezenta de substante psihoactive sau ustensile (seringi, folie de
aluminiu, recipiente de pastile etc.) la locul decesului
- Antecedente privind consumul recent, mentionate de familie, prieteni sau
cunoscuti ori de medicul legist in expertize medico-legale anterioare
21.b) Semne la autopsie compatibile cu moartea prin reactie acuta la
droguri
1. Da 2. Nu
21.c) Diagnosticul medico-legal al mortii RAD
1. Da 2. Nu
22. Evidente ale suicidului
1. Da 2. Nu
23. Semne recente de injectare IV (mai putin de o saptamana inaintea
mortii)
1. Da 2. Nu
24. Moarte a carei cauza de baza este o patologie anterioara, complicata
prin consumul de droguri
1. Da 2. Nu
25. Anticorpi anti-HIV 1. Pozitiv 2. Negativ
26. Substante psihoactive sau metabolitii detectati la analizele
toxicologice:
26.a) Substante psihoactive sau metaboliti detectati la analizele
toxicologice
26.b) Tipul mostrei biologice (0. par; 1. sange; 2. urina; 3. bila; 4.
gastric; 5. LCR; 6. viscere; 7. umoare vitroasa; 8. altele; 9. necunoscut)
26.c) Rezultatul cantitativ (in micrograme/ml, exceptand alcoolul in
grame/litru)
Denumirea institutiei care a realizat analizele toxicologice adnotate
Denumirea drogurilor consumate imediat inaintea mortii
ANEXA 10*)
la regulament
*) Anexa nr. 10 este reprodusa in facsimil.
____________________________________________________________________________
| |
| |
| _______ ______ |
| | | Posesorul acestui card are acces la serviciile | | |
| | | de asistenta medicala, psihologica si sociala, | | |
| |_______| cu respectarea prevederilor legale in vigoare. |______| |
| |
| | |
| | Cardul nu este transmisibil. | |
| | | |
|_____________|_______________________|______________________________|_______|
| | |
______V_____ | _____V_____
| FOND VERDE | | | Sigla ANA |
|____________| | |___________|
_____________V______________
| Culoarea caracterelor: ALB |
|____________________________|