HOTARARE Nr. 785 din 14 iulie 2005
pentru aprobarea Programului privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de
animale pentru lapte, infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si a producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru
lapte, pentru achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a
laptelui noi, cu finantare de la bugetul de stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 4 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5
alin. (1) lit. B, al art. 7 si 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2001
privind exploatatiile agricole, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 166/2002, cu completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Programul privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de
animale pentru lapte, infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si a producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru
lapte, pentru achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a
laptelui noi, cu finantare de la bugetul de stat, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Pentru programul prevazut la art. 1 se aloca suma de 100 milioane lei
(RON) de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor
si Dezvoltarii Rurale pe anul 2006.
(2) Suma prevazuta la alin. (1) se acorda pentru plata alocatiei de 60%
(inclusiv TVA) din pretul de achizitionare a dotarilor si instalatiilor de muls
si de racire a laptelui noi, pentru asociatiile constituite conform Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
producatorilor care detin in exploatatie animale pentru lapte.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii, padurilor
si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
PROGRAM
privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de animale pentru lapte,
infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a
producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru lapte, pentru
achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a laptelui noi, cu
finantare de la bugetul de stat
1. Obiective
Pentru dezvoltarea procesului investitional in zootehnie, Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale acorda asociatiilor crescatorilor
de animale pentru lapte, infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile
ulterioare, si producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru
lapte, denumiti in continuare beneficiari, o alocatie echivalenta cu 60%
(inclusiv TVA) din pretul dotarilor si instalatiilor de muls si de racire a
laptelui noi, indiferent de provenienta acestora, denumite in continuare
dotari.
Obiectivele care se au in vedere la acordarea alocatiei sunt:
a) sprijinirea organizarii de asociatii, in vederea colectarii si
valorificarii produselor animaliere;
b) cresterea gradului de igiena a laptelui, ameliorarea conditiilor
fiziologice si reducerea incidentei la imbolnaviri a animalelor pentru lapte;
c) sporirea capacitatii de productie a centrelor de colectare a laptelui,
cresterea volumului de produse din lapte de calitate, de tip ecologic;
d) asigurarea sporirii veniturilor agricultorilor si incurajarea tinerilor
pentru continuarea activitatilor de crestere a animalelor;
e) dezvoltarea unor noi servicii legate de activitati de colectare si
valorificare a productiilor, precum si servicii de intretinere si reparatii a
instalatiilor de muls si de racire a laptelui.
2. Sursa
a) Sursa este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale - capitolul 67.01 "Agricultura si
silvicultura", titlul "Transferuri", alineatul 40.53
"Sprijinirea producatorilor agricoli".
b) Suma necesara derularii prezentului program este de 100 milioane lei
(RON).
c) Suma prevazuta la lit. b) se acorda beneficiarilor pentru cumpararea de
dotari noi, indiferent de provenienta acestora.
3. Beneficiari
Beneficiarii programului sunt:
a) asociatiile locale ale crescatorilor de animale constituite juridic, pe
specii, cu reprezentare judeteana, conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare;
b) producatorii agricoli persoane fizice, care detin in exploatatie animale
pentru lapte, inregistrati in registrul agricol.
4. Conditii de eligibilitate
Beneficiarii pot solicita o singura data un singur set de dotari dintre
cele prezentate in anexa nr. 1.
A. Pentru asociatii:
a) detinerea a minimum 50 de capete de animale pentru lapte de catre
membrii asociatiei;
b) existenta unui contract comercial, incheiat intre asociatie si
furnizorul de dotari;
c) existenta unui contract de livrare a laptelui, incheiat intre asociatii
si procesator;
d) existenta avansului de 40% (inclusiv TVA) din pretul dotarilor;
e) hotararea adunarii generale a asociatiei crescatorilor de animale pentru
lapte de a infiinta un centru de colectare a laptelui;
f) existenta unui proiect pentru infiintarea unui centru de colectare, cu
respectarea normelor sanitare veterinare.
B. Pentru producatorii agricoli persoane fizice, care detin in exploatatie
animale pentru lapte:
a) declaratia pe propria raspundere ca exploateaza direct animale pentru
lapte aflate in proprietate si sunt inscrise in registrul agricol;
b) detinerea in proprietate de adaposturi pentru animale, a minimum 2 ha
teren agricol si a unui numar minim de animale, respectiv 3 capete vaci de
lapte ori 15 capete ovine sau caprine;
c) existenta unui contract comercial, incheiat intre beneficiar si furnizorul
de dotari;
d) existenta avansului de 40% (inclusiv TVA) din pretul dotarilor.
C. Nu pot obtine sprijin financiar:
a) beneficiarii care detin in exploatatie animale pentru lapte si care la
data solicitarii sprijinului deruleaza programe cu finantare externa, pe
profilul finantat prin prezentul act normativ;
b) beneficiarii care detin in exploatatie animale pentru lapte, care
inregistreaza datorii restante catre bugetul de stat ori bugetul local.
D. Furnizorii de dotari vor declara pe propria raspundere, printr-o anexa
la factura proforma, ca in contractele de livrare se vor stipula urmatoarele:
a) indeplinesc prevederile Legii nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) mentin constante preturile dotarilor consemnate in facturile proforma
pana la livrarea acestora catre beneficiari;
c) acorda garantie, postgarantie si asigura piesele de schimb necesare pe o
perioada cel putin egala cu durata normala de functionare.
5. Destinatia alocatiei
a) Alocatia de 60% din pretul de achizitionare (inclusiv TVA) se acorda
pentru achizitionarea dotarilor, astfel cum sunt prevazute in anexa nr. 1.
b) Instrainarea dotarilor inainte de expirarea perioadei de 5 ani de la
achizitionare este interzisa si atrage restituirea alocatiei acordate de la
bugetul de stat, actualizata cu rata inflatiei in momentul
restituirii/recuperarii sumelor, de catre beneficiarul alocatiei, inclusiv
plata de penalitati la bugetul de stat, potrivit legii.
c) Constatarea instrainarii dotarilor inainte de expirarea perioadei de 5
ani de la achizitionare se face de catre directiile pentru agricultura si
dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti, care sesizeaza directia
generala a finantelor publice judeteana si a municipiului Bucuresti;
d) Sumele recuperate din restituirea alocatiei, conform prevederilor lit.
b), se vor vira la bugetul de stat.
6. Acordarea alocatiei
Alocatia de 60% din pretul dotarilor (inclusiv TVA) se acorda de catre
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale in urma analizei si
aprobarii cererilor beneficiarilor prezentului program de catre directiile
pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti pentru
dotarile ce pot fi achizitionate, prevazute in anexa nr. 1.
In acest scop:
a) solicitantii se adreseaza directiilor pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene si a municipiului Bucuresti, unde vor depune o cerere conform
modelului prevazut in anexa nr. 2, insotita de actele doveditoare privind
incadrarea in categoriile prevazute la pct. 3 si indeplinirea conditiilor de
eligibilitate prevazute la pct. 4;
b) solicitantii prezinta la directiile pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene si a municipiului Bucuresti adeverinta de la directiile
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si de la
consiliile locale, din care sa rezulte ca nu au datorii restante la bugetul de
stat ori la bugetul local;
c) solicitantii prezinta directiilor pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene si a municipiului Bucuresti declaratii pe propria raspundere ca
la data solicitarii alocatiei nu deruleaza alte programe cu finantare externa
pe profilul finantat de prezentul act normativ;
d) directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti inregistreaza cererile, le analizeaza si, in termen de 5
zile lucratoare, comunica in scris solicitantului avizul;
e) dupa obtinerea avizului directiilor pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene si a municipiului Bucuresti, beneficiarii se adreseaza
furnizorilor, prezentand avizul in vederea achizitionarii dotarilor, conform
prezentului program, unde se intocmesc:
- factura proforma emisa de furnizor;
- declaratia pe propria raspundere a furnizorului, conform precizarilor
prevazute la pct. 4 lit. D;
- un contract comercial incheiat intre producatorul agricol si furnizorul
de dotari;
- documentele care atesta plata avansului de 40% din pretul de achizitie al
dotarilor (inclusiv TVA) in contul furnizorului care a emis factura proforma
sau plata in rate, in baza contractului incheiat intre parti, caz in care se
face dovada achitarii primei rate;
f) beneficiarii prezinta directiilor pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene si a municipiului Bucuresti documentele prevazute la lit. c);
g) directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti aproba valoarea alocatiei cuvenite in baza prezentului
program, in termen de 3 zile lucratoare, dupa verificarea documentatiei depuse
de solicitant;
h) beneficiarii si furnizorii au obligatia de a transmite la directiile
pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti,
in termen de 3 zile lucratoare de la data achizitionarii/livrarii, copii de pe
factura fiscala si de pe procesul-verbal de receptie.
7. Modul de decontare
a) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti, dupa aprobarea alocatiei, transmit saptamanal
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale necesarul de fonduri
pentru acoperirea alocatiilor aprobate, conform modelului prevazut in anexa nr.
3.
b) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, pe baza
solicitarilor directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti, corespunzator dotarilor noi livrate, conform facturilor
fiscale emise de furnizori si proceselor-verbale de receptie, transmite
Ministerului Finantelor Publice cererea pentru deschiderea creditelor bugetare,
insotita de situatia centralizatoare intocmita conform modelului prevazut in
anexa nr. 4.
c) Dupa aprobarea de catre Ministerul Finantelor Publice a cererii pentru
deschiderea creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale alimenteaza conturile directiilor pentru agricultura si
dezvoltare rurala judetene si a municipiului Bucuresti.
d) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti efectueaza plati in contul furnizorilor care au emis
facturile proforma si fiscale.
8. Dispozitii finale
a) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti tin evidenta beneficiarilor si a dotarilor achizitionate
intr-un registru special avand ca structura modelul prevazut in anexa nr. 5.
b) Directorul executiv al directiilor pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene si a municipiului Bucuresti numeste prin decizie persoanele
responsabile cu verificarea dosarelor de acordare a alocatiei si evidenta
beneficiarilor, precum si a existentei dotarilor achizitionate si a modului de
folosire a acestora pe o perioada de 5 ani de la data achizitionarii si
transmite la Directia buget finante din cadrul Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in termen de 10 zile de la aprobarea
programului, copii de pe deciziile de numire.
c) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene si a
municipiului Bucuresti au obligatia sa verifice existenta dotarilor
achizitionate si sa transmita lunar Directiei buget finante din cadrul
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale structura fizica a
dotarilor contractate si livrate, conform situatiei intocmite potrivit
modelului prevazut in anexa nr. 6.
d) Se interzice exportul dotarilor achizitionate in conditiile prezentului
program.
e) Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentul program.
ANEXA 1
la program
LISTA
dotarilor ce pot fi achizitionate
a) Asociatii ale crescatorilor de animale pentru lapte
- Tanc de racire a laptelui, cu capacitatea intre 1.000 litri - 5.000 litri
- Stand de muls mecanic
- Analizoare de lapte
b) Producatori agricoli
- Grup individual de muls
- Generator de curent electric cu putere pana la 5 kW
- Motocositoare
- Tocatori pentru furaje
ANEXA 2
la program
Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala .........................
Nr. de inregistrare ........... din ........................
CERERE
pentru acordarea alocatiei de 60% din pretul de achizitionare (inclusiv TVA) a
dotarilor noi prevazute in anexa nr. 1 la programul aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 785/2005
1. Asociatia ......................., cu sediul in localitatea
......................, str. .................... nr. ....., judetul/sectorul
..................., inregistrata la Registrul asociatiilor si fundatiilor sub
nr. ..............., cod fiscal ......................., reprezentata legal
prin domnul/doamna ...................., posesor/posesoare al/a
buletinului/cartii de identitate seria .... nr. ..........., emis/emisa de
.........................., colecteaza zilnic cantitatea de .................
litri de lapte, pe care o valorifica la procesatori.
2. Producatorul agricol ...................................., domiciliat in
localitatea ..............., str. .................... nr. ....., bl. ..., sc.
..., ap. ..., judetul/sectorul .............., posesor/posesoare al/a
buletinului/cartii de identitate seria ........ nr. ..........., emis/emisa de
..........................., cod numeric personal ........................,
inregistrat in registrul agricol cu nr. ..............., detin in proprietate:
- teren agricol ....................... ha;
- animale pentru lapte .................... capete (se vor anexa acte
doveditoare conform pct. 3 si 4 din program).
In baza datelor prezentate, solicit acordarea avizului pentru
achizitionarea de dotari noi conform anexei nr. 1, beneficiind de alocatia de
60% din pretul de achizitie (inclusiv TVA), conform prevederilor Programului
privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de animale pentru lapte
infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a
producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru lapte, pentru
achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a laptelui noi, cu
finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
785/2005, dupa cum urmeaza:
..........................................................................
..........................................................................
Ma angajez sa respect prevederile programului aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 785/2005 si, in mod special, ca nu voi instraina aceste dotari
timp de 5 ani de la achizitionare.
Ma oblig sa depun la directia pentru agricultura si dezvoltare rurala
judeteana/a municipiului Bucuresti, copii de pe factura fiscala si de pe
procesul-verbal de receptie, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data
achizitionarii dotarilor.
Data ..............
Numele si prenumele (in clar)
.............................
Semnatura ....................
(stampila asociatiei)
ANEXA 3
la program
Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala
........................./a municipiului Bucuresti ...............
TABEL CENTRALIZATOR
privind necesarul de fonduri pentru acoperirea alocatiilor aprobate in baza
Programului privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de animale pentru
lapte, infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a
producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru lapte, pentru
achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a laptelui noi, cu
finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 785/2005,
in ziua de ............................
_______________________________________________________________________
Nr. Furnizorul Valoarea aprobata Valoarea alocatiei de 60%
crt. conform facturii - mii lei (RON) -
proforma
- mii lei (RON) -
_______________________________________________________________________
1.
_______________________________________________________________________
:
:
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
TOTAL CUMULAT:
_______________________________________________________________________
Director executiv, Director executiv adjunct,
.................. ..................
ANEXA 4
la program
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind necesarul de fonduri pentru acoperirea alocatiilor aprobate in baza
Programului privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de animale pentru
lapte, infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a
producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru lapte, pentru
achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a laptelui noi, cu
finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
785/2005, in ziua de ......................
_______________________________________________________________________
Nr. Furnizorul Valoarea aprobata Valoarea alocatiei de 60%
crt. conform facturii - mii lei (RON) -
proforma
- mii lei (RON) -
_______________________________________________________________________
1.
_______________________________________________________________________
2.
_______________________________________________________________________
:
:
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
TOTAL CUMULAT:
_______________________________________________________________________
Ordonator principal de credite,
.................................
ANEXA 5
la program
REGISTRU
cuprinzand beneficiarii Programului privind sprijinirea asociatiilor
crescatorilor de animale pentru lapte, infiintate conform Ordonantei Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si a producatorilor agricoli care detin in
exploatatie animale pentru lapte, pentru achizitionarea de dotari si instalatii
de muls si de racire a laptelui noi, cu finantare de la bugetul de stat,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 785/2005, dotarile noi achizitionate si
exploatatia detinuta
_________________________________________________________________________
Nr. Dotari noi achizitionate
crt. Beneficiarul alocatiei _______________________________ Observatii
Denumirea si tipul Nr. bucati
_________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
ANEXA 6
la program
Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala .........../a municipiului
Bucuresti ........................
SITUATIA
privind necesarul de fonduri pentru acoperirea alocatiei de 60% din pretul de
achizitie al dotarilor noi livrate conform Programului privind sprijinirea
asociatiilor crescatorilor de animale pentru lapte, infiintate conform
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si a producatorilor agricoli
care detin in exploatatie animale pentru lapte, pentru achizitionarea de dotari
si instalatii de muls si de racire a laptelui noi, cu finantare de la bugetul
de stat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 785/2005, la data de
...............
________________________________________________________________________________
Nr. Furnizorul Valoarea facturii Alocatia de 60% Sumele virate de
crt. fiscale - mii lei (RON) - Ministerul
Agriculturii,
- mii lei (RON) - Padurilor si
Dezvoltarii
Rurale la directia
pentru agricultura si
dezvoltare rurala
judeteana/a
municipiului
Bucuresti
- mii lei (RON) -
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Furnizor x
________________________________________________________________________________
TOTAL
furnizor x
________________________________________________________________________________
2. Furnizor y
________________________________________________________________________________
TOTAL
furnizor y
________________________________________________________________________________
TOTAL
GENERAL:
________________________________________________________________________________
Director executiv, Director executiv adjunct,
................... ...................