HOTARARE Nr.
765 din 11 iulie 2007
pentru aprobarea
constituirii Comitetului de monitorizare a Programului operational regional
2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare al acestuia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 547 din 10 august 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia Romaniei,
republicată, şi al art. 63 şi 73 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului, de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul European de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - Se aprobă constituirea Comitetului de monitorizare al Programului operaţional regional
2007-2013, pe durata de implementare
a acestuia, ca structură naţională de tip partenerial, fără personalitate juridică, cu rol decizional şi strategic în procesul de implementare a
Programului operaţional regional
2007-2013, în componenta prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul-cadru de organizare şi
funcţionare al Comitetului de monitorizare a Programului operaţional regional
2007-2013, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Comitetul de monitorizare al Programului
operaţional regional 2007-2013 îşi adoptă propriul regulament de organizare şi
funcţionare, respectand
prevederile regulamentului-cadru prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 4. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comitetului de monitorizare
a programului operaţional regional 2007-2013
Preşedinte - ministrul dezvoltării, lucrărilor publice
şi locuinţelor
A. Membri, reprezentanţi ai:
1. Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor - Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional;
2. Ministerului Economiei şi Finanţelor - Autoritatea
pentru coordonarea instrumentelor structurale;
3. Ministerului Economiei şi Finanţelor - Autoritatea
de management pentru Programul operaţional sectorial creşterea competitivităţii
economice;
4. Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse -Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial
dezvoltarea resurselor umane;
5. Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile -
Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial mediu;
6. Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
- Autoritatea de management pentru Programul operaţional dezvoltarea
capacităţii administrative;
7. Ministerului Transporturilor - Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial transport;
8. Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
-Autoritatea de management pentru Programul naţional pentru dezvoltare rurală;
9. Consiliului pentru Dezvoltare Regională Nord-Est
-preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare a consiliului pentru dezvoltare
regională;
10. Regiunea de Dezvoltare Nord-Est - reprezentant
desemnat prin hotărare a
consiliului pentru dezvoltare regională, denumit în continuare CDR, la nivelul regiunii, din mediul de afaceri, mediul academic, sindicate sau societatea
civilă;
11. Consiliul pentru Dezvoltare Regională Sud-Est -
preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare a consiliului pentru dezvoltare regională;
12. Regiunea de Dezvoltare Sud-Est - reprezentant desemnat prin hotărare a CDR, la nivelul regiunii, din mediul de afaceri, mediul
academic, sindicate sau societatea civilă;
13. Consiliul pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia
- preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare a CDR;
14. Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia - reprezentant
desemnat prin hotărare a CDR,
la nivelul regiunii, din mediul de afaceri, mediul academic, sindicate sau
societatea civilă;
15. Consiliul pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest
Oltenia - preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare a CDR;
16. Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia -
reprezentant desemnat prin hotărare a CDR, la nivelul regiunii, din mediul de afaceri, mediul
academic, sindicate sau societatea civilă;
17. Consiliul pentru Dezvoltare
Regională Vest - preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare a CDR;
18. Regiunea de Dezvoltare Vest - reprezentant desemnat
prin hotărare a CDR, la nivelul regiunii, din mediul de
afaceri, mediul academic, sindicate sau societatea
civilă;
19. Consiliul pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest -
preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare
a CDR;
20. Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest - reprezentant
desemnat prin hotărare a CDR, la nivelul regiunii, din
mediul de afaceri, mediul academic, sindicate sau
societatea civilă;
21. Consiliul pentru Dezvoltare Regională Centru -
preşedinte al consiliului judeţean, desemnat prin hotărare
a CDR;
22. Regiunea de Dezvoltare Centru - reprezentant
desemnat prin hotărare a CDR, la nivelul regiunii, din mediul de afaceri, mediul academic, sindicate
sau societatea civilă;
23. Consiliul pentru Dezvoltare Regională
Bucureşti-Ilfov - preşedinte al consiliului judeţean/primar general al
municipiului Bucureşti, desemnat prin hotărare a CDR;
24. Regiunea de Dezvoltare Bucureşti-Ilfov -
reprezentant desemnat prin hotărare a CDR, la nivelul regiunii, din mediul de afaceri, mediul
academic, sindicate sau societatea civilă.
B. Observatori,
reprezentanţi ai:
1. Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
2. Ministerului Economiei şi Finanţelor -Autoritatea
de management pentru Programul operaţional asistenţă tehnică;
3. Ministerului Economiei şi Finanţelor -Autoritatea
de certificare şi plată;
4. Ministerului Economiei şi Finanţelor - Unitatea
centrală de evaluare;
5. Consiliului Concurenţei;
6. Ministerului Sănătăţii Publice;
7. Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale - Direcţia generală pentru gestionarea
fondurilor comunitare;
8. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est;
9. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud-Est;
10. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia;
11. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest
Oltenia;
12. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Vest;
13. Agenţiei pentru Dezvoltare
Regională Nord-Vest;
14. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru;
15. Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
Bucureşti-Ilfov;
16. Agenţiei Naţionale pentru Rromi;
17. Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din Romania;
18. Asociaţiei Municipiilor din
Romania;
19. Asociaţiei Oraşelor din Romania;
20. Asociaţiei Comunelor din Romania;
21. Comisiei Europene;
22. Centrului Roman de Politici Economice;
23. Departamentului pentru Afaceri Europene;
24. Comisiei Naţionale de Prognoză;
25. Institutului Naţional de Statistică;
26. Băncii Naţionale a Romaniei;
27. Camerei de Comerţ şi Industrie a Romaniei.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT-CADRU
de organizare şi funcţionare al Comitetului de
monitorizare a Programului operaţional regional 2007-2013
CAPITOLUL I
Definiţii aplicabile Comitetului de monitorizare a
Programului operaţional regional 2007-2013
Art. 1. - (1) In înţelesul prezentului regulament,
următorii termeni se definesc astfel:
a) Programul operaţional regional, denumit în continuare POR, desemnează Programul
operaţional regional 2007-2013, document elaborat de Romania pe baza unei strategii naţionale de
dezvoltare regională, implementată printr-un set de axe prioritare şi domenii
majore de intervenţie, finanţat din Fondul European pentru Dezvoltare Regională
şi aprobat de Comisia Europeană;
b) Comitetul de monitorizare a Programului operaţional
regional (CMPOR) este
structură naţională de tip partenerial, fără personalitate juridică, cu rol
decizional şi strategic în procesul de implementare a Programului operaţional
regional 2007-2013. CMPOR are rolul de a asigura eficacitatea şi calitatea
implementării programului. CMPOR se organizează conform Regulamentului
Consiliului Uniunii Europene nr. 1.083/2006 privind regulile generale de
aplicare a Fondului European de Dezvoltare Regională, Fondului Social European şi
Fondului de Coeziune;
c) Secretariatul CMPOR este structura din cadrul
Autorităţii de management pentru Programul operaţional regional din cadrul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, care asigură
organizarea şi buna desfăşurare a şedinţelor CMPOR;
d) membrul titular este reprezentant al autorităţilor/
instituţiilor administraţiei publice centrale, organismelor regionale şi
partenerilor socioeconomici prevăzuţi în anexa nr. 1 la hotărare şi este membru cu drept de vot în
cadrul CMPOR;
e) membrul supleant este reprezentant al
autorităţilor/ instituţiilor administraţiei publice centrale, organismelor
regionale şi partenerilor socioeconomici prevăzuţi în anexa nr. 1; este membrul
care înlocuieşte la şedinţele CMPOR membrul titular, în caz de absenţă a
acestuia, avand aceleaşi
drepturi şi obligaţii ca şi membrul titular;
f) membrul observator este reprezentant al
autorităţilor/ instituţiilor administraţiei publice centrale, organismelor
regionale şi partenerilor socioeconomici prevăzuţi în anexa nr. 1 şi este
membru cu rol consultativ, fără drept de vot în cadrul CMPOR; poate face
propuneri pe care CMPOR le poate dezbate şi supune la vot;
g) partenerii socioeconomici
sunt reprezentanţi desemnaţi prin hotărare a consiliului pentru dezvoltare regională (CDR), la nivelul
regiunii, din mediul de afaceri, mediul academic, sindicate sau societatea
civilă.
(2) In sensul atribuţiilor CMPOR, următoarele
activităţi se definesc astfel:
a) a informa - a aduce
la cunoştinţă participanţilor la şedinţele CMPOR informaţii şi fapte asupra
cărora nu trebuie să se ia nicio decizie;
b) a analiza - a
studia informaţiile şi documentele prezentate în cadrul şedinţelor CMPOR, în
vederea emiterii de recomandări;
c) a examina - a
studia informaţiile şi documentele prezentate în cadrul şedinţelor CMPOR, în
vederea aprobării;
d) a recomanda - a
formula propuneri, soluţii pentru problemele aflate pe agenda CMPOR;
recomandările nu au caracter obligatoriu, însă instituţiile/organismele vizate
au obligaţia de a răspunde motivat în cazul neacceptării acestora.
CAPITOLUL II
Organizarea CMPOR
Art. 2. - (1) Membrii CMPOR sunt reprezentanţi ai
autorităţilor/instituţiilor administraţiei publice centrale, organismelor
regionale şi partenerilor socioeconomici.
(2) Desemnarea şi/sau înlocuirea unui membru CMPOR se
iniţiază de către instituţia reprezentată în acest organism, avizată, după caz, de către consiliul
pentru dezvoltare regională, şi se comunică în scris secretariatului CMPOR, în
termen de 5 zile lucrătoare de la data luării acestei decizii de către
conducătorul instituţiei respective.
(3) Numirea şi/sau revocarea membrilor CMPOR, titulari,
supleanţi şi observatori, se fac de către preşedintele CMPOR, la propunerea
instituţiilor care i-au desemnat, prin ordin al ministrului dezvoltării,
lucrărilor publice şi locuinţelor.
(5) Reprezentantul Comisiei Europene poate să participe
ca observator la şedinţele CMPOR, din proprie iniţiativă, conform art. 64 alin.
(2) din Regulamentul Consiliului nr. 1083/2006.
Art. 3. - (1) Preşedintele CMPOR este ministrul
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor. Preşedintele poate delega
această funcţie în baza unui mandat scris secretarului de stat care coordonează
activitatea Autorităţii de management pentru POR (AMPOR).
(2) Autorităţile/instituţiile administraţiei publice
centrale sunt reprezentate în cadrul CMPOR la nivel de secretar de stat.
(3) Consiliul pentru Dezvoltare Regională este
reprezentat, în calitate de membru titular sau supleant, în cadrul CMPOR de
către un preşedinte al consiliului judeţean din regiune.
CAPITOLUL III
Atribuţiile CMPOR
Art. 4. - CMPOR îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) examinează şi aprobă criteriile de selecţie
elaborate de Autoritatea de management pentru POR, ale proiectelor finanţate
prin POR, în cel mult 6 luni de la aprobarea programului operaţional de către
Comisia Europeană, şi aprobă în timp util orice revizuire necesară a acestora,
în concordanţă cu cerinţele programului;
b) analizează periodic progresele înregistrate în
realizarea obiectivelor specifice ale programului, pe baza documentelor pe care
Autoritatea de management pentru POR i le pune la dispoziţie, şi face
recomandări;
c) examinează rezultatele
implementării prin prisma atingerii obiectivelor fiecărei axe prioritare, precum
şi rezultatele evaluărilor POR efectuate conform art. 48 alin. (3) din
Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 1.083/2006 şi face recomandări;
d) examinează şi aprobă
rapoartele anuale de implementare şi Raportul final de implementare, elaborate de
AMPOR;
e) examinează si aprobă strategia de asistenţă tehnică
a POR;
f) examinează şi aprobă Planul multianual de evaluare
şi planurile anuale de evaluare;
g) este informat cu privire la
raportul anual de control al autorităţii de audit cu privire la POR sau
secţiunea de raport care se referă la POR, în cazul în care raportul anual de
control se realizează pentru mai multe programe operaţionale, precum şi cu
privire la comentariile formulate de Comisia Europeană, după examinarea acelui
raport sau a acelei secţiuni de raport;
h) poate propune Autorităţii de management pentru POR
revizuirea/actualizarea programului operaţional, pentru realizarea obiectivelor
acestuia sau pentru îmbunătăţirea managementului său, inclusiv a managementului
financiar;
i) examinează şi aprobă propunerile de modificare a
alocărilor financiare ale POR, între domeniile majore de intervenţie din cadrul
unei axe prioritare, între axele prioritare de dezvoltare, precum şi între
regiuni;
j) este informat cu privire la planul de comunicare şi
la stadiul de implementare a acestuia, la acţiunile de informare şi publicitate
întreprinse şi mijloacele de comunicare utilizate;
k) este informat cu privire la
acţiunile întreprinse în legătură cu temele orizontale;
l) aprobă şi modifică propriul
regulament de organizare şi funcţionare, respectand
prevederile prezentului regulament-cadru.
Art. 5. - Preşedintele CMPOR îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
a) convoacă şi conduce şedinţele CMPOR;
b) aprobă lista documentelor ce urmează să fie
transmise tuturor participanţilor la şedinţă, lista invitaţilor, precum şi
proiectul ordinii de zi a şedinţei, inclusiv publicarea pe pagina de internet a
POR;
c) aprobă, după caz, publicarea pe pagina de web a POR
a documentelor adoptate în cadrul CMPOR;
d) semnează corespondenţa, hotărarile CMPOR şi procesele-verbale ale
şedinţelor;
e) reprezintă CMPOR în relaţiile cu alte organisme din
ţară şi din străinătate.
Art. 6. - Secretariatul CMPOR are următoarele
activităţi principale:
a) asigură pregătirea logistică a şedinţelor CMPOR;
b) transmite invitaţiile la şedinţele CMPOR;
c) pregăteşte documentele ce urmează să fie transmise
tuturor participanţilor la şedinţă, lista invitaţilor, precum şi proiectul
ordinii de zi a şedinţei;
d) publică pe pagina de web a AMPOR ordinea de zi a
şedinţelor şi procesele-verbale ale acestora;
e) poate furniza membrilor CMPOR, pană în preziua şedinţei, alte informaţii relevante cu privire la ordinea de zi, astfel încat
aceştia să aibă la dispoziţie cele mai recente informaţii cu privire la
subiectele aflate pe agendă;
f) actualizează permanent pagina de web a POR,
dedicată CMPOR;
g) întocmeşte procesul-verbal al şedinţelor CMPOR şi
transmite forma finală a acestuia, semnată de preşedinte, tuturor membrilor, precum
şi celor interesaţi, în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care a avut
loc şedinţa;
h) monitorizează implementarea hotărarilor CMPOR şi asigură schimbul de
informaţii referitor la acestea între părţile implicate;
i) constituie un registru special de evidenţă a hotărarilor CMPOR;
j) asigură activităţile de registratură şi arhivare a
documentelor destinate CMPOR;
k) centralizează si transmite către CMPOR propunerile
de modificare a alocărilor financiare între regiuni, axe prioritare şi domenii
majore de intervenţie.
CAPITOLUL IV
Funcţionarea CMPOR
Art. 7. - (1) CMPOR îşi desfăşoară activitatea în
cadrul şedinţelor ordinare şi al şedinţelor extraordinare.
(2) Şedinţele ordinare au loc semestrial şi sunt
convocate de către preşedintele CMPOR.
(3) Şedinţele extraordinare ale CMPOR se pot organiza
la solicitarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul total al membrilor
titulari.
Art. 8. - (1) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor
membrilor la şedinţele ordinare ale CMPOR se fac în scris de către
secretariatul acestuia, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data
desfăşurării şedinţei.
(2) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor membrilor
la şedinţele extraordinare ale CMPOR se fac cu cel puţin 5 zile lucrătoare
înainte de data şedinţei de către secretariatul acestui organism.
(3) Invitaţiile la şedinţele CMPOR cuprind în mod
obligatoriu ziua, ora, locul desfăşurării şi proiectul ordinii de zi, precum şi
adresa site-ului care conţine informaţii şi documente privind şedinţa
respectivă.
(4) La şedinţele CMPOR pot participa numai membrii
titulari sau supleanţi, observatori, precum şi persoanele invitate de
preşedintele CMPOR.
(5) In cazul în care nici membrul titular şi nici supleantul său nu participă la două reuniuni
succesive, preşedintele CMPOR poate revoca şi cere înlocuirea acestora potrivit
art. 2 alin. (2).
(6) Ordinea de zi a şedinţei CMPOR şi materialele care
urmează să fie supuse dezbaterii se transmit prin e-mail participanţilor cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru şedinţă, în cazul
şedinţelor ordinare, şi cu cel puţin 3 zile lucrătoare, în cazul şedinţelor
extraordinare.
(7) La începutul fiecărei şedinţe se adoptă ordinea de
zi a şedinţei respective.
Art. 9. - (1) La cererea membrilor CMPOR, ordinea de zi
poate fi completată şi cu alte teme decat cele comunicate iniţial, cu condiţia transmiterii documentelor
respective, în scris, secretariatului comitetului cu 3 zile lucrătoare înaintea
datei şedinţei, în cazul şedinţelor ordinare, şi cu o zi înaintea datei
şedinţei, în cazul şedinţelor extraordinare. Decizia asupra completării ordinii
de zi revine preşedintelui CMPOR.
(2) La sfarşitul fiecărei
şedinţe se stabileşte data viitoarei şedinţe ordinare a CMPOR.
Art. 10. - Membrii CMPOR semnează declaraţii de
imparţialitate şi confidenţialitate cu ocazia numirii lor, pentru întreaga
perioadă în care vor avea calitatea de membru CMPOR, şi respectă prevederile
codului de conduită cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul
regulament-cadru.
Art. 11. - (1) Şedinţele CMPOR se pot desfăşura numai
în prezenţa majorităţii simple a membrilor cu drept de vot ai acestuia.
(2) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1),
şedinţa se amană, urmand să fie convocată o nouă şedinţă în
termen de 5 zile. Şedinţa convocată în urma unei amanări se desfăşoară fără a fi necesară respectarea prevederilor
alin. (1).
Art. 12. - (1) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
CMPOR adoptă hotărari prin
votul majorităţii simple a membrilor cu drept de vot prezenţi. In caz de
paritate, votul preşedintelui este decisiv.
(2) Hotărarile adoptate se comunică, de drept, membrilor CMPOR, instituţiilor
şi organizaţiilor menţionate în textul hotărarilor, de către Secretariatul CMPOR, după semnarea lor de către
preşedinte.
(4) Procesele-verbale şi hotărarile CMPOR se publică pe site-ul POR.
Art. 13. - (1) In funcţie de problematica supusă
dezbaterii CMPOR, la şedinţe pot participa, la invitaţia preşedintelui CMPOR,
alţi reprezentanţi ai Guvernului, ai consiliilor pentru dezvoltare regională,
ai unor instituţii şi organizaţii implicate în procesul de dezvoltare
socioeconomică, precum şi parteneri socioeconomici relevanţi pentru procesul de
elaborare şi implementare a politicii de dezvoltare regională, dacă reuniunea
respectivă vizează probleme specifice domeniului de activitate al acestora.
ANEXA la regulamentul-cadru
CODUL DE CONDUITA
al Comitetului de monitorizare pentru Programul
operaţional regional 2007-2013
Membrii Comitetului de monitorizare pentru Programul
operaţional regional 2007-2013 au obligaţia de a respecta următoarele reguli de
conduită:
1. să acţioneze în interesul implementării
Programului operaţional regional 2007-2013 în concordanţă cu scopul şi
obiectivele stabilite;
2. să ia decizii în interes public şi să nu acţioneze
în scopul obţinerii de avantaje financiare sau alte beneficii pentru sine sau
pentru alţii;
3. să declare preşedintelui, la începutul oricărei
şedinţe sau pe parcursul acesteia, orice situaţie de conflict de interese în
care s-ar putea afla în legătură cu un anumit subiect dezbătut.
In acest caz, membrul va părăsi sala în care se ţine
şedinţa şi va reveni după discutarea acelui punct pe agendă;
4. să informeze, după încheierea şedinţelor,
autoritatea publică sau organismul pe care îl reprezintă în legătură cu
principalele chestiuni discutate şi deciziile luate;
5. să păstreze confidenţialitatea informaţiilor prin a
căror divulgare s-ar putea leza interesul legitim al oricărei instituţii,
organizaţii sau persoane ori prin a căror utilizare privilegiată s-ar putea
crea avantaje nelegitime;
6. să se supună hotărarilor adoptate de CMPOR, în condiţiile regulamentului de organizare
şi funcţionare al acestuia.