HOTARARE Nr. 679 din 11 iunie 1990
privind aprobarea infiintarii Bancii pentru Mica Industrie si Libera Initiativa
- societate pe actiuni
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 30 iunie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba infiintarea Bancii pentru Mica Industrie si Libera Initiativa -
societate pe actiuni si Statutul de functionare a acesteia.
Banca se constituie ca o societate pe actiuni, cu caracter privat, avand un
capital initial de 1.500 milioane lei subscris de actionari romani si straini.
Banca va avea sediul social in municipiul Bucuresti si va putea infiinta
sucursale, filiale, agentii, reprezentante si subsidiare in tara si strainatate.
Art. 2
Banca va dobandi personalitate juridica pe baza autorizatiei de functionare
emisa de Banca Nationala a Romaniei si a inregistrarii la Ministerul
Finantelor.
Banca pentru Mica Industrie si Libera Initiativa - societate pe actiuni
functioneaza pe baza si in conditiile autorizatiei eliberate de Banca Nationala
a Romaniei, in care vor fi prevazute operatiunile bancare, in lei si in alte
valute, pe care aceasta le poate efectua.
Art. 3
Banca este autorizata sa-si constituie fonduri de rezerva si fonduri
specifice de risc in limitele stabilite prin autorizatia de functionare si este
supusa prevederilor Decretului-lege nr. 96/1990 privind unele masuri pentru
atragerea investitiilor de capital strain in Romania.
Art. 4
Banca pentru Mica Industrie si Libera Initiativa - S.A. va putea acorda
credite si constitui depozite la alte banci si va putea primi credite si
depozite de la acestea.
Art. 5
Banca pentru Mica Industrie si Libera Initiativa - S.A. va putea efectua
operatiuni bancare in valuta pe cont propriu sau al tertilor si va putea acorda
si primi credite si depozite in valuta la si de la alte banci si clienti din
tara si strainatate, in conditiile pietei.
Art. 6
In functie de evolutia pietei, de situatia economica si financiara a
clientilor, precum si de alte riscuri ale operatiunilor, consiliul de
administratie al bancii va putea stabili dobanzi diferentiate, al caror nivel
sa fie peste nivelul dobanzii de baza prevazute la cap. II pct. 1 lit. a) din Hotararea
Guvernului nr. 294 din 5 aprilie 1990.
Pentru serviciile prestate clientilor sai, banca va percepe comisioane, al
caror nivel va fi stabilit de consiliul de administratie.
Art. 7
Structura organizatorica si de personal, sistemul de salarizare si alte
forme de retribuire a muncii, precum si criteriile de studii si de stagiu vor
fi stabilite de consiliul de administratie al bancii.
Salariatii bancii, proveniti din sectorul de stat, cooperatist sau
particular, vor fi transferati in interesul serviciului si vor beneficia de
toate drepturile privind vechimea neintrerupta in munca si orice alte drepturi
de personal, inclusiv de asigurarile sociale de stat, potrivit legii.
Art. 8
Pentru perioada de timp in care banca nu va realiza venituri in valuta,
UCECOM va include in programele sale de cheltuieli valutare si necesitatile
Bancii pentru Mica Industrie si Libera Initiativa - S.A., contravaloarea in lei
a valutei fiind suportata de banca.
Art. 9
Banca isi va incepe activitatea in cursul trimestrului IV/1990.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
Bancii pentru Mica Industrie si Libera Initiativa - S.A.
CAP. 1
Denumirea, sediul, durata si obiectul bancii
Art. 1
Societatea a carei activitate se reglementeaza prin prezentul statut are
denumirea de "Banca pentru Mica Industrie si Libera Initiativa" -
societate pe actiuni, denumita in cele ce urmeaza banca.
Asociatii fondatori sunt cooperative mestesugaresti, case de pensii ale
cooperatiei mestesugaresti, unitati din sfera de activitate a acestora, precum
si alte persoane fizice sau juridice, romane si/sau straine.
Banca, sub forma unei societati pe actiuni cu raspundere limitata la
capitalul subscris al societatii, este constituita in conformitate cu legile in
vigoare in Romania, are personalitate juridica si functioneaza pe baza
prevederilor prezentului statut.
Banca ofera actionarilor sai o baza democratica pentru colaborare, iar
clientilor conditii competitive pentru rezolvarea in mod independent, pe baza
liberei initiative, a afacerilor curente si de perspectiva.
Art. 2
Banca isi are sediul social in municipiul Bucuresti.
Art. 3
Durata de functionare a bancii este de 99 ani si poate fi prelungita prin
hotararea adunarii generale.
Art. 4
Banca are ca obiect de activitate atragerea de fonduri in lei si valuta
straina si acordarea de credite sub diferite forme in lei si valuta straina.
Banca efectueaza operatiuni bancare si financiare in Romania si strainatate
pentru contul sau propriu, in numele altora sau in colaborare cu altii, cum
sunt:
a) atragerea de economii si depozite la vedere si la termen in lei si
valuta straina;
b) acordarea de credite si constituiri de depozite pe diferite termene in
lei si valuta straina;
c) scontarea si acceptarea de efecte de comert, cu sau fara recurs si
reescontarea propriului portofoliu, in lei si valuta straina;
d) emiterea si efectuarea de operatiuni cu efecte de comert;
e) emiterea de cecuri bancare proprii sau in contul altor institutii de
credit;
f) efectuarea de operatiuni cu titluri de stat, actiuni, obligatiuni si
alte hartii de valoare, pentru contul propriu sau al tertilor;
g) sa emita, confirme, negocieze si sa plateasca acreditive, documentare,
incasouri, ordine de plata si alte instrumente de decontare; sa emita, confirme
si sa efectueze operatiuni cu scrisori de garantie, avaluri si cautiuni in tara
si in strainatate;
h) sa efectueze operatiuni de arbitraj valutar si sa administreze,
disponibilitati in valuta straina, proprii si ale clientilor;
i) sa participe la consortii de garantii si la credite consortiale interne
si internationale;
j) sa cumpere si sa vinda valuta straina, aur si metale pretioase in
lingouri sau monede si medalii;
k) alte operatiuni legate de afacerile bancare si financiare in tara si
strainatate;
l) sa cumpere imobile si alte valori imobiliare numai pentru uz propriu sau
pentru a sprijini propriile interese de credit cu obligatia, in acest caz, sa
le vinda la prima ocazie favorabila;
m) sa participe cu capital la organizatii financiar-bancare din tara si
strainatate, precum si la orice alte organizatii economice;
n) sa incheie cu banci si institutii financiare straine conventii privind
activitati financiar-bancare si aranjamente de corespondent.
Banca are dreptul sa participe la orice operatiuni economice, financiare si
bancare in cadrul unor acorduri, conventii si intelegeri incheiate de autoritatile
romane pe plan intern sau extern.
Aceste enumerari au fost facute cu titlul enumerativ si nu limitativ.
CAP. 2
Capital social, actiuni
Art. 5
Capitalul social al bancii este de 1.500 milioane repartizat in 1.500.000
actiuni de 100 lei, fiecare actiune dand dreptul la un vot.
Persoanele fizice si juridice straine care subscriu la capital vor efectua
plata contravalorii actiunilor respective in valuta la cursul oficial in
vigoare, din ziua platii.
Actiunile sunt individuale, la purtator si pot fi negociate in mod liber,
potrivit normelor ce se vor elabora de catre banca, in conformitate cu
dispozitiile legale.
Un actionar va putea sa detina actiuni in proprietate, cesiune,
reprezentare sau sub orice alte forme care confera drept de vot, de o valoare
reprezentand cel mult 35% din capitalul social al bancii.
Art. 6
La propunerea consiliului de administratie, adunarea generala a
actionarilor poate hotari majorarea capitalului bancii, fixand conditiile si
data emisiunii de noi actiuni.
Nu se pot emite noi actiuni de o valoare mai mica decat valoarea nominala
initiala.
Banca emite certificate prin care se atesta detinerea actiunilor.
Art. 7
Toate actiunile sunt supuse la drepturi si obligatii egale. Actionarii vor
fi tinuti responsabili numai in limita valorii fiecarei actiuni, iar
obligatiile lor nu pot fi marite peste aceasta limita.
Art. 8
Proprietatea unei actiuni inseamna implicit acceptarea statutului bancii si
a rezolutiilor adunarii generale.
Art. 9
Fiecare actiune este indivizibila. Toate actiunile vor fi considerate
"pari-passu", fara nici o preferinta asupra proprietatii activelor
bancii sau distribuirii beneficiilor.
Banca nu va putea dobandi propriile sale actiuni, nici acorda imprumuturi
sau avansuri asupra lor.
CAP. 3
Conducerea bancii
Adunarea generala a actionarilor
Art. 10
Adunarea generala a actionarilor convocata si constituita in conformitate
cu prevederile legii si ale prezentului statut reprezinta pe toti asociatii si
hotararile sale sunt obligatorii.
Adunarea generala a actionarilor este legal constituita in prezenta unui
numar de delegati ai actionarilor care sa reprezinte 3/4 din capitalul bancii
si hotaraste cu majoritatea a 3/4 din numarul delegatilor actionarilor
prezenti.
Art. 11
Adunarea generala a actionarilor este convocata de consiliul de
administratie la sediul social al bancii pe baza de afisare la sediul central
al bancii si al sucursalelor si filialelor acesteia, precum si prin publicarea
in Monitorul Oficial, cu cel putin treizeci de zile inainte de data la care
aceasta urmeaza sa aiba loc. Comunicarea va cuprinde locul, ziua si ora
sedintei precum si ordinea de zi.
Art. 12
Au dreptul sa participe la adunarea generala actionarii care dovedesc cu
propriile actiuni sau certificatul de atestare a proprietatii actiunilor,
calitatea lor de actionari.
Prezenta la adunarea generala se va asigura prin delegati ai actionarilor
alesi pe 2 ani, pe judete, tinand seama de norma de reprezentare de 30.000 de
actiuni la un delegat.
La alegerea delegatului pe judet se vor alege si doi delegati supleanti
pentru a se face fata unor posibile indisponibilitati.
In situatia in care in unele judete vor rezulta fractiuni sub cifra de
30.000 actiuni, pentru aceste fractiuni urmeaza sa se aleaga un delegat cu
drept de vot pentru numarul de actiuni pe care acesta le reprezinta.
Numarul de voturi este egal cu numarul de actiuni reprezentate de delegatul
respectiv.
Adunarea de alegere a delegatilor se convoaca cu cel putin 15 zile inainte
de data adunarii generale a actionarilor si va fi organizata de actionarul cu
cel mai mare numar de actiuni din judetul respectiv care va asigura si
presedintia alegerii. Rezultatele alegerilor de delegati vor fi consemnate de
catre o comisie aleasa de adunare, intr-un proces-verbal semnat de actionarii
prezenti, ce se va inainta presedintelui adunarii generale a actionarilor, cu
cel putin 5 zile inainte de data tinerii acesteia. Procesul-verbal constituie
procura prin care delegatul ales este imputernicit sa reprezinte actionarii
respectivi.
Adunarile teritoriale de alegere a delegatilor sunt legal constituite in
prezenta numarului de actionari care sa reprezinte cel putin 51% din valoarea
totala a actiunilor din zona respectiva.
Hotararile de alegere a delegatilor de catre adunarile teritoriale sunt
valabile daca sunt adoptate cu majoritatea de 51% din numarul actionarilor
prezenti.
In situatia in care prezenta actionarilor din zona respectiva nu asigura
majoritatea de 51%, adunarea se amana cu 30 minute, dupa care adunarea de
alegere a delegatilor se considera legal constituita si va adopta hotarari cu
orice numar de actionari prezenti.
Membrii consiliului de administratie si membrii comitetului de conducere nu
pot fi alesi delegati, dar participa la lucrarile adunarii generale, avand
drept de vot consultativ.
Reprezentantul general al actionarilor, care este si presedintele
consiliului de administratie, participa, de drept, la lucrarile adunarii
generale, cu drept de vot deliberativ.
Art. 13
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre consiliul de
administratie si este prezidata de reprezentantul general al actionarilor, iar
in lipsa acestuia, de o alta persoana desemnata de adunarea generala.
Privitor la aceasta convocare vor fi informati Ministerul Finantelor si
Banca Nationala a Romaniei.
Secretariatul adunarii generale a actionarilor va fi asigurat de secretarul
bancii.
Hotararile adunarii generale a actionarilor sunt trecute in procese-verbale
semnate de presedinte si de secretar.
Art. 14
Adunarea generala a actionarilor poate fi ordinara si extraordinara.
Adunarea generala ordinara trebuie sa fie convocata cel putin o data pe an,
in decursul a 6 luni de la incheierea exercitiului financiar al bancii, acesta
corespunzand cu finele anului calendaristic, dar nu mai tarziu de 10 zile
inainte de termenul stabilit de lege pentru depunerea bilantului la organele
fiscale.
Adunarea generala adopta, in cadrul problemelor inscrise pe ordinea de zi,
decizii privind:
- directiile principale de orientare a activitatii de viitor a bancii;
- aprobarea bilantului bancii, a contului de profit si pierderi,
descarcarea de gestiune, destinatia si repartizarea beneficiului;
- majorarea capitalului si constituirea de rezerve;
- participari cu capital la alte organizatii economice si financiare din
tara si strainatate;
- infiintarea de sucursale, filiale si subsidiare in tara si in
strainatate;
- numeste reprezentantul general al actionarilor si pe ceilalti membri ai
consiliului de administratie (administratorii bancii), durata mandatului lor
fiind de 4 ani. Reprezentantul general al actionarilor nu poate fi membru al
conducerii executive a bancii; aceasta functie este retribuita prin
indemnizatie la nivelul stabilit de adunarea generala, la propunerea
consiliului de administratie;
- numeste presedintele executiv al bancii si vicepresedintii executivi,
functii cu norma intreaga, care au sarcina conducerii efective a bancii,
mandatul lor fiind de 4 ani;
- stabileste marimea jetoanelor de prezenta si a tantiemelor
administratorilor bancii;
- numeste comisia de cenzori cu mandatul de 3 ani si stabileste remunerarea
acesteia. La expirarea mandatului lor, membrii comisiei de cenzori pot fi
realesi.
Art. 15
Adunarea generala extraordinara poate fi convocata de consiliul de
administratie ori de cate ori este nevoie sau la cererea actionarilor,
reprezentand cel putin 1/4 din capitalul bancii, respectiv din numarul
delegatilor teritoriali, care reprezinta aceasta proportie din capital.
Hotararile se adopta potrivit reglementarilor prevazute pentru adunarea
generala ordinara.
Art. 16
Adunarea generala extraordinara poate hotari asupra modificarii statutului,
majorarii capitalului social, emiterii de obligatiuni si alte cazuri prevazute
de lege.
Consiliul de administratie
Art. 17
Banca este administrata de consiliul de administratie cu mandat de 4 ani,
compus din 12-14 administratori, in compunerea sa intrind:
- 8 reprezentanti ai actionarilor, inclusiv reprezentantul general al
actionarilor;
- 2 reprezentanti ai salariatilor bancii;
- 2-4 reprezentanti ai conducerii executive a bancii in persoana
presedintelui executiv si a 2 vicepresedinti executivi.
Consiliul de administratie este legal constituit in prezenta a 2/3 din
totalul membrilor sai, iar deciziile sale vor fi adoptate prin votul
majoritatii simple a membrilor care compun consiliul de administratie.
Art. 18
Consiliul de administratie este prezidat de reprezentantul general al
actionarilor, constituie principalul organ de decizie intre adunarile generale
si se intruneste trimestrial pentru a lua in discutie si adopta decizii privind
principalele domenii ale activitatii bancii, dupa cum urmeaza:
- examinarea si confirmarea darii de seama anuale, a bilantului si a
contului de profit si pierderi, insotite de propuneri privind destinatia si
repartizarea beneficiului, in vederea prezentarii acestora adunarii generale a
actionarilor pentru aprobarea si descarcarea de gestiune;
- aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al bancii, precum si a
cheltuielilor de investitii pentru bunuri de capital;
- activitatea de credite, nivelul obligatiunilor si al angajamentelor
bancii, precum si nivelul dobanzilor aplicate de banca;
- stabilirea regimului comisioanelor si al semnaturilor personalului care
are drept de angajare a patrimoniului bancii;
- aprobarea structurii organizatorice si de personal al bancii;
- aprobarea normelor de lucru si competentele consiliului de administratie;
- stabilirea numarului membrilor, a componentei comitetului de conducere si
competentele acestuia;
- aprobarea atributiilor si competentelor presedintelui si
vicepresedintilor executivi ai bancii;
- numirea directorilor din centrala bancii si ai sucursalelor si
filialelor, precum si ai subsidiarelor;
- aprobarea salariilor conducerii executive a bancii, regimul de salarizare
a restului personalului, prime si alte forme de remunerare.
Comitetul de conducere
Art. 19
Asigura transpunerea in viata a hotararilor consiliului de administratie si
conducerea curenta a activitatii bancii intre sedintele consiliului de
administratie.
Comitetul de conducere este format din 5-7 membri, in compunerea sa intrind
presedintele executiv al bancii, vicepresedintii executivi si 3 conducatori ai
principalelor compartimente din centrala bancii.
Art. 20
Comitetul de conducere este prezidat de presedintele executiv al bancii,
iar in lipsa acestuia, de unul dintre vicepresedintii executivi si se
intruneste ori de cate ori va fi necesar sau la cererea a cel putin jumatate
din totalul membrilor sai.
Comitetul de conducere este legal constituit in prezenta a 2/3 din totalul
membrilor sai si adopta decizii cu majoritatea membrilor care il compun.
Art. 21
In situatia in care comitetul de conducere nu poate adopta decizii ca
urmare a neintrunirii majoritatii de voturi aratata mai sus, problema asupra
careia nu s-a putut adopta o decizie va fi supusa primei sedinte a consiliului
de administratie.
Art. 22
Activitatea de conducere zi de zi a intregii banci este asigurata de
presedintele executiv, iar in lipsa acestuia de un vicepresedinte executiv.
Pe masura cresterii activitatii bancii, adunarea generala a actionarilor,
la propunerea consiliului de administratie, poate aproba cresterea numarului
vicepresedintilor executivi si alegerea unui prim-vicepresedinte, acestia
devenind membri de drept ai comitetului de conducere.
Art. 23
Reprezentarea si angajarea bancii in legatura cu operatiunile patrimoniale
se efectueaza cu doua semnaturi, potrivit reglementarii competentelor ce se va
stabili de catre consiliul de administratie; angajarea bancii printr-o singura
semnatura este nula si neavenita.
Art. 24
In scopul pastrarii integrale a activelor bancii, comitetul de conducere va
asigura reglementarea stricta a sistemului de garantare a creditelor si a altor
facilitati acordate de banca.
Art. 25
Banca va acorda credite si alte facilitati de aceasta natura pe baza de
garantii si gajuri care sa se materializeze in ipoteca constituita asupra
bunurilor imobile, alte bunuri si valori in proprietatea debitorului si
garantilor, cesiuni de alte active, scrisori de garantie bancara, hartii de
valoare si alte efecte de comert, bunurile ce se procura din creditul acordat,
precum si garantii personale.
Garantiile constituite de solicitantii de credit trebuie sa depaseasca, de
regula, cu 10-20% valoarea creditului acordat, inclusiv dobanda.
CAP. 4
Comisia de cenzori
Art. 26
Verificarea bilantului si a contului de profit si pierderi al bancii si
realitatea cifrelor cuprinse in acestea se efectueaza de catre o comisie de
cenzori, formata din 3 experti contabili autorizati, la recomandarea
Ministerului Finantelor.
Comisia de cenzori verifica respectarea de catre banca a principiului
tratamentului egal al actionarilor privind toate drepturile si obligatiile ce
le revin.
Dupa verificarile efectuate, comisia de cenzori atesta in scris pe bilantul
bancii opinia ei privind rezultatele verificarii bilantului, a contului de
profit si pierderi si in legatura cu realitatea cifrelor.
CAP. 5
Darea de seama anuala si bilantul bancii
Art. 27
Anul de afaceri al bancii incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an calendaristic.
Cu toate acestea, primul an de afaceri al bancii va acoperi perioada
cuprinsa intre data inceperii activitatii bancii si sfarsitul lunii decembrie a
anului urmator.
Art. 28
Comitetul de conducere asigura intocmirea in termen de 3 luni de la data
expirarii anului de afaceri a bilantului, contului de profit si pierderi, precum
si a darii de seama anuale.
Pe baza acestor documente, comisia de cenzori efectueaza verificarile
corespunzatoare, dupa care bilantul bancii atestat de catre comisia de cenzori,
impreuna cu contul de profit si pierderi, darea de seama anuala si propunerile
pentru repartizarea beneficiului se prezinta consiliului de administratie
pentru examinare.
Art. 29
Consiliul de administratie examineaza bilantul bancii, contul de profit si
pierderi, darea de seama anuala, propunerile privind repartizarea beneficiului
si supune adunarii generale rezultatele examinarii in vederea aprobarii si
descarcarii de gestiune.
Art. 30
Inainte de convocarea adunarii generale anuale, bilantul bancii, contul de
profit si pierderi si darea de seama se afiseaza la sediul central al bancii si
la sucursale, iar dupa aprobare se publica in presa.
Art. 31
Beneficiile nete rezultate din bilant vor fi distribuite de adunarea
generala a actionarilor, astfel:
a) constituirea de fonduri de rezerva legale;
b) constituirea de provizioane de risc;
c) restul ramane la dispozitia adunarii generale pentru constituirea de
rezerve speciale, pentru distribuirea de dividende sau pentru orice alte
destinatii.
Dividendul decis de adunarea generala in baza propunerilor consiliului de
administratie va putea fi platit numai din profitul realizat, dupa satisfacerea
obligatiilor legale si pastrind integritatea capitalului.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 32
Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti, neinregistrari
sau inregistrari eronate in conturile clientilor, banca raspunde numai pana la
limita sumei eronat eliberate, neinregistrate, sau eronat inregistrate, precum
si de plata penalitatilor ce se varsa la bugetul de stat, suportate de clienti
in cazurile prevazute de lege, daca nu se dovedeste ca erorile s-au produs din
culpa clientilor.
Raspunderea bancii inceteaza daca nu este sesizata prin reclamatie pana la
expirarea termenului stabilit si comunicat in scris, potrivit legii, titularilor
de cont de a aduce la cunostinta unitatilor bancii neinregistrarea sau
inregistrarea eronata a operatiunilor in conturi, reflectata in extrasul de
cont sau alte documente bancare.
Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de lege.
Art. 33
Banca si salariatii bancii sunt obligati sa pastreze secretul operatiilor
si conturilor acesteia si ale clientilor sai.
Relatii asupra operatiilor si conturilor se dau numai titularilor de
conturi, organelor judecatoresti si de urmarire penala potrivit conditiilor
stabilite de lege.
Art. 34
In cazul in care se ajunge la lichidarea bancii, adunarea generala va
hotari in unanimitate de voturi modalitatea de lichidare, in conditiile
prevazute de lege.