HOTARARE Nr. 646 din 20 iunie 2002
privind aprobarea Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului
carbonifer al Vaii Jiului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 462 din 28 iunie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al
Vaii Jiului, potrivit anexei care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele nominalizate in Strategia de dezvoltare a Bazinului carbonifer
al Vaii Jiului, impreuna cu Prefectura si Consiliul Judetean Hunedoara si
consiliile locale ale localitatilor din Valea Jiului, au obligatia sa aduca la
indeplinire prevederile prezentei hotarari.
Art. 3
Comisia interministeriala pentru Valea Jiului va monitoriza, in permanenta,
modul de indeplinire a Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului
carbonifer al Vaii Jiului si va prezenta Guvernului semestrial rapoarte privind
realizarea principalelor actiuni sectoriale.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Gavril Baican,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul muncii
si solidaritatii sociale,
Ioan Ciundrea,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA
de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al Vaii Jiului
- Sinteza -
CAP. 1
Introducere
Procesele de restructurare din industria miniera, declansate in perioada
august 1997 - decembrie 1999, au determinat peste 90.000 de persoane, dintr-un
total de 175.000 de salariati, sa paraseasca aceasta activitate.
Urmare a restructurarii activitatii miniere o serie de alte unitati economice
din zonele respective si-au redus activitatea, fenomen ce a determinat o cadere
economica brusca a acestor zone si a amplificat problemele sociale prin
cresterea somajului.
Valea Jiului este una dintre aceste zone, cea mai puternic afectata, unde
somajul, exprimat prin ponderea somerilor in totalul populatiei stabile in
varsta de 18 - 20 ani, se situeaza la nivel de zona la 25% - 80% .
In momentul de fata peste 9000 de fosti lucratori din sectorul minier din
Valea Jiului, autodisponibilizati in 1997, au iesit din perioada ajutorului de
somaj si a ajutorului de sprijin, fiind lipsiti de orice mijloace de
subzistenta.
Urmare a acestei situatii Guvernul a decis inca din luna ianuarie 2001
crearea Comisiei interministeriale pentru analiza posibilitatilor de
imbunatatire a conditiilor economice si sociale in Valea Jiului, denumita in
continuare Comisia interministeriala, avand ca sarcina prioritara analiza
situatiei existente in Valea Jiului, in vederea stabilirii de masuri pentru
reducerea somajului, ocuparea fortei de munca, precum si pentru imbunatatirea
conditiilor generale de viata.
In baza Deciziei primului-ministru nr. 133 din 18 ianuarie 2001, din
Comisia interministeriala fac parte Ministerul Industriei si Resurselor,
Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei,
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul de
Interne, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul Justitiei,
Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul
Turismului, Prefectura Hunedoara, Consiliul Judetean Hunedoara si Liga
Sindicatelor Miniere din Valea Jiului.
Rezultatele activitatii Comisiei interministeriale au fost afectate de
lipsa unei strategii de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al
Vaii Jiului, care sa constituie cadrul reglementat in care sa actioneze Comisia
interministeriala.
Ca atare Comisia interministeriala a acordat prioritate absoluta elaborarii
Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al Vaii Jiului,
a carei sinteza este prezentata in continuare.
CAP. 2
Consideratii privind situatia socioeconomica si obstacolele intampinate in
procesul crearii de noi locuri de munca
2.1. Principalele probleme ale Vaii Jiului
- Dependenta aproape totala de exploatarea carbunelui
- Lipsa unor activitati economice importante, independente de activitatea
miniera
- Incapacitatea de plata a Companiei Nationale a Huilei Petrosani si
neachitarea obligatiilor fata de bugetul de stat, bugetele fondurilor speciale
si bugetele locale
- Starea necorespunzatoare a infrastructurii drumurilor, a instalatiilor de
alimentare cu agent termic, gaze si canalizare
- Starea precara si insalubra a unei insemnate parti a locuintelor
- Deteriorarea mediului inconjurator, cauzata de exploatarea carbunelui
- Concentrarea unui numar mare de persoane fara loc de munca intr-un spatiu
geografic relativ restrans
- Ponderea insemnata a populatiei provenite din afara zonei, ca urmare a
politicii de dezvoltare accelerata a industriei extractive, promovata anterior
anului 1989
- Lipsa terenurilor cu potential agricol, care sa ofere alternative pentru
subzistenta
- Existenta unui important numar de persoane cu handicap, determinat in
principal de natura muncii depuse.
Indicatori socioeconomici ai zonei miniere*):
- populatia angajata a scazut cu mai mult de 40% fata de anul 1997;
- veniturile in bani ale populatiei din zona, atat ca venit pe persoana,
cat si pe gospodarie, sunt mai mici decat media nationala;
- peste 28% din gospodarii nu au bani suficienti pentru strictul necesar,
altele 35% au bani doar pentru strictul necesar (hrana si servicii de baza) si
mai putin de 10% au venituri corespunzatoare;
- 68% din minerii disponibilizati nu si-au gasit un loc de munca;
- circa 7% din totalul minerilor care si-au gasit un loc de munca lucreaza
ocazional, alti 5% lucreaza pe cont propriu si numai 21% lucreaza cu
regularitate.
------------
*) Sursa: Raportul anual independent de monitorizare a impactului social,
intocmit de consultantul Heart Group in asociere cu Viena Survey si CURS - S.A.
la comanda ANDIPRZM.
2.2. Obstacole intampinate in anul 2001 in procesul de creare de noi locuri
de munca
Programele desfasurate de diferite institutii, care au facilitat crearea de
locuri de munca in sistem public sau privat, au relevat o serie de aspecte
dintre care mentionam:
- degradarea masiva a infrastructurii sociale existente in zona;
- refuzul locurilor de munca in sistem privat sau public datorita
salarizarii neatractive;
- lipsa unor calificari adecvate a fortei de munca in domeniile cerute de
angajatori;
- existenta unor programe care se adreseaza doar minerilor disponibilizati
si nu comunitatii in ansamblu;
- existenta unor mentalitati necorespunzatoare privind raporturile de munca
angajat-angajator, de unde si o acomodare dificila cu sistemul de lucru privat;
- oferta pentru majoritatea locurilor de munca este pe o perioada
determinata de la 6 luni la 1 an;
- existenta unei categorii de persoane fara loc de munca care au depasit
conditiile de varsta conforme cu cerintele pietei de munca;
- aparitia din randul persoanelor fara loc de munca a unei categorii care
refuza locurile de munca, deoarece beneficiaza de ajutoare de urgenta din
partea Guvernului;
- lipsa de investitii private importante, datorata unei imagini neatractive
a zonei;
- dezvoltarea insuficienta a IMM existente, datorita unui mediu nefavorabil
caracterizat de precaritati economice dependente de Compania Nationala a Huilei
Petrosani prin neonorarea contractelor;
- concentrarea preocuparilor autoritatilor locale asupra unor lucrari de
investitii care nu incurajeaza dezvoltarea sectorului privat.
CAP. 3
Principalele obiective si prioritati ale Strategiei de dezvoltare
socioeconomica a bazinului carbonifer al Vaii Jiului
3.1. Principalele obiective ale strategiei
Strategia, asa cum a fost elaborata de Comisia interministeriala, are ca
scop restructurarea economiei Vaii Jiului prin inlocuirea dependentei acesteia
de industria miniera ca urmare a crearii unei game diversificate de sectoare,
afaceri si calificari.
Aceasta necesita resurse noi, constand din fonduri, expertiza, programe
integrate de actiuni si o implementare corespunzatoare.
Obiectivul principal al strategiei il constituie necesitatea dezvoltarii
sectorului privat, fiecare din obiectivele specifice contribuind la atingerea
acestui scop.
Urmatoarele obiective propuse de Comisia interministeriala constituie cadru
strategic, care pune accentul pe crearea de locuri de munca, dezvoltarea
sectorului privat, dezvoltarea sectoriala, implicarea comunitatii locale,
calitatea vietii si a mediului inconjurator si transformarea imaginii regiunii:
Obiectivul 1: Stimularea crearii de locuri de munca prin dezvoltarea
sectorului privat si atragerea de noi investitii
Obiectivul 2: Atragerea de investitii in scopul modernizarii si
reabilitarii infrastructurii din regiune
Obiectivul 3: Sprijinirea si consolidarea activitatii sectoriale - cu
accent pe industrie, constructii, turism, industrie manufacturiera si servicii
asociate si agricultura
Obiectivul 4: Implicarea comunitatii locale in dezvoltarea regiunii
Obiectivul 5: Transformarea mediului natural intr-unul care sa sustina o
economie diversificata si o buna calitate a vietii, prin programe si actiuni de
ecologizare
Obiectivul 6: Promovarea si prezentarea Vaii Jiului si a oportunitatilor ei
pe piata locala, regionala, nationala si internationala.
Aceste obiective reflecta necesitatile socioeconomice ale Vaii Jiului si
constituie punctul central al dezvoltarii acesteia.
3.2. Mijloacele de atingere a obiectivelor strategice
Strategia pentru dezvoltarea Vaii Jiului nu poate fi limitata de abordarile
sau practicile conventionale.
Aceasta isi propune solutii radicale si inovatoare pe masura problemelor
care trebuie sa fie depasite.
Pentru realizarea obiectivelor strategice Comisia interministeriala
prezinta propuneri specifice pentru regenerarea Vaii Jiului. Fiecare propunere
este legata de unul sau mai multe obiective strategice.
Propunerea 1: Transformarea oraselor din Bazinul carbonifer al Vaii Jiului
in zone favorabile dezvoltarii sectorului privat, care include urmatoarele
actiuni:
- sprijinirea crearii de noi afaceri printr-o serie de stimulente si
instrumente;
- concentrarea atentiei asupra IMM existente, cu un real potential de
crestere;
- investitii in incubatoare de afaceri (un spatiu modular prevazut cu
servicii suport integrate);
- infiintarea unui parc tehnologic, care sa sprijine dezvoltarea afacerilor
cu o baza tehnologica inalta si sa valorifice experienta existenta in
Universitatea Petrosani;
- o campanie sustinuta pentru promovarea regiunii si atragerea de noi
afaceri si investitii;
- sprijin indreptat spre un sector de activitate economic nou, cu accent
asupra turismului si dezvoltarea sectoarelor existente, cum sunt constructiile
si agricultura.
Propunerea 2: Imbunatatirea conditiilor de trai prin refacerea fondului
locativ si a serviciilor de utilitati publice locale, care include urmatoarele
actiuni:
- initiative indreptate in mod special spre disponibilizati si familiile
acestora, precum si spre celelalte categorii sociale defavorizate;
- un fond de dezvoltare a comunitatii locale, pentru a-i oferi resurse cu
ajutorul carora sa intreprinda actiunile specificate si definite local in
domeniul gospodariei locative;
- initiative specifice pentru imbunatatirea fondului de locuinte, utilizand
oamenii care locuiesc in ele pentru a intreprinde reabilitarea si modernizarea
acestora;
- implicarea ministerelor si a altor institutii descentralizate in
imbunatatirea conditiilor de asistare sociala publica.
Intregul pachet de sprijin va fi pus in practica pe toata perioada de
aplicare a strategiei. Resursele si consultanta necesare vor fi accesibile in
toate cele sase orase principale. Consultanta pentru realizarea actiunii va
avea baza in comunitatile locale respective, actiunile intreprinse fiind cat
mai apropiate posibil de comunitatea locala.
Propunerea 3: Imbunatatirea mediului si a infrastructurii prin programe de
lucrari publice, care cuprinde urmatoarele actiuni:
- identificarea, dimensionarea si demararea programelor de ecologizare
pentru toate elementele poluante;
- identificarea necesitatilor de infrastructura privind drumuri,
alimentarea cu apa, canalizare, energie electrica, gaze si telecomunicatii;
- stabilirea nivelului de finantare pe care Guvernul il va asigura in
perioada de implementare a strategiei si apelarea la potentiali donori pentru
acoperirea diferentelor de finantare.
Propunerea 4: Crearea unui sector turistic care sa stimuleze cresterea
economica si ocuparea fortei de munca, materializata prin urmatoarele actiuni:
- proiecte de infrastructura cu specific turistic;
- formarea profesionala a fortei de munca in vederea asigurarii serviciilor
specifice;
- promovarea regiunii din punct de vedere turistic;
- reabilitarea habitatului turistic.
Propunerea 5: Formarea profesionala a fortei de munca in concordanta cu
cerintele economice in schimbare
Structura economica in schimbare a Vaii Jiului va necesita elaborarea unui
program de formare profesionala pentru forta de munca existenta, precum si
formarea profesionala adaptata la cerintele economiei locale pentru noi intrari
pe piata muncii. Programele se vor concentra asupra:
- formarii profesionale a functionarilor din institutiile publice locale
pentru a dobandi cunostinte si abilitati necesare pregatirii planurilor de
afaceri pentru comunitatea locala;
- pregatirii persoanelor apte sa dezvolte afaceri, oferindu-le persoanelor
interesate capacitatea de a conduce o afacere, de a fi flexibile si adaptabile
la schimbare;
- pregatirii specifice - calificari tehnice necesare unor sectoare, pe
masura ce se dezvolta noi ramuri industriale si apar noi afaceri;
- pregatirii profesionale a persoanelor interesate, pentru a fi in stare sa
faciliteze, sa administreze si sa implementeze actiunile in folosul
comunitatii.
Propunerea 6: Exploatarea resurselor locale din sectoarele agricol,
forestier, piscicol, care cuprinde urmatoarele actiuni:
- servicii de consultanta - instruire pentru fermieri, focalizate pe
tehnologii noi in domeniul cresterii animalelor si bioproduselor (produse
naturale si ecologice);
- sprijinirea constituirii de asociatii pentru cresterea animalelor si
piscicultura;
- sprijin pentru intreprinzatori in prelucrarea lemnului si fructelor de
padure;
- crearea unui centru de cercetare-asistenta in domeniul agriculturii
tipice zonelor montane.
Propunerea 7: Crearea de alternative viabile pentru tanara generatie pentru
a ramane si a lucra in Valea Jiului, materializata prin urmatoarele actiuni:
- adaptarea programei pentru invatamantul universitar la noul concept de
dezvoltare a zonei si cuprinderea de cursuri focalizate pe informatica,
comunicatii si monitorizare a poluarii;
- organizarea de cursuri de instruire la Universitatea Petrosani privind
integrarea europeana;
- completarea programei de invatamant liceal cu discipline focalizate pe
informatica si comunicatii;
- implementarea conceptului de polarizare si intarire a relatiei companii -
Universitatea Petrosani.
Propunerea 8: Promovarea unei imagini pozitive a regiunii pentru atragerea
de investitii, care cuprinde urmatoarele actiuni:
- servicii de sprijin cu o localizare precisa pentru oferirea de
informatii, orientarea si consilierea persoanelor privind orice fel de
subiecte, de la imbunatatirea locuintelor la dezvoltarea calificarilor
profesionale;
- sprijin pentru afaceri, specific locului respectiv si livrat la locul
respectiv, si servicii de consiliere;
- publicitate pentru toate initiativele din cadrul strategiei si informarea
rezidentilor asupra oportunitatilor care le stau la dispozitie;
- identificarea si promovarea oportunitatilor pentru noii intreprinzatori
si societatile comerciale existente;
- promovarea regiunii in tara si pe plan international.
Propunerea 9: Relansarea activitatii Companiei Nationale a Huilei Petrosani
si deblocarea activitatii economice a regiunii, care cuprinde urmatoarele
actiuni:
- initiative strategice pentru primul an de implementare:
- inchiderea minelor celor mai neperformante, care consuma resurse ce ar
putea imbunatati performanta celorlalte mine;
- efectuarea unui audit tehnic si economic, pentru identificarea
necesarului de investitii pentru modernizarea, reabilitarea si retehnologizarea
minelor ramase in exploatare, in scopul atragerii surselor de finantare
necesare;
- dublarea in urmatorii 5 ani a productivitatii muncii la minele ramase
in exploatare;
- initiative strategice care trebuie aplicate in mod continuu:
- identificarea de noi masuri de reducere a costurilor;
- masuri de obtinere a unui pret pe Gcal constant, in termeni reali, pret
comparabil cu pretul huilei din import, pentru carbunele livrat de Compania
Nationala a Huilei Petrosani;
- stabilirea unui mecanism de control intern si extern al performantelor
financiare si tehnice ale minelor si ale companiei in general;
- incheierea unui contract ferm, pe termen mediu, cu Termocentrala
Mintia;
- anularea datoriilor de lunga durata catre bugetul de stat ale Companiei
Nationale a Huilei Petrosani, cu efect in imbunatatirea situatiei financiare si
asigurarea posibilitatii de plata a datoriilor catre bugetele locale, bugetul
de stat si bugetele fondurilor speciale.
3.3. Prioritati ale strategiei
Situatia sociala creata in Valea Jiului, pe de o parte de disponibilizarile
masive din perioada 1997 - 1999, iar pe de alta parte de lipsa unor sectoare
complementare alternative activitatii miniere, necesita aplicarea unui
management corespunzator acesteia.
Actiunile prezentate detaliat in strategie sunt orientate pe termen scurt,
mediu si lung si, in functie de prioritati, au fost selectate in baza
urmatorilor factori:
- potential pentru crearea rapida de locuri de munca;
- posibilitatea atragerii de fonduri pentru aceste actiuni;
- capacitatea locala existenta pentru implementare eficienta;
- viteza cu care se vor implementa actiunile.
Din aceste considerente actiunile pentru implementarea strategiei au fost
structurate pe urmatoarele etape;
- actiuni imediate pentru anul 2002;
- actiuni pe termen mediu pentru perioada 2002 - 2005;
- actiuni pe termen lung in perspectiva anului 2010, avand ca motivatie
realizarea dezvoltarii durabile.
3.4. Actiuni imediate pentru anul 2002
Comisia interministeriala a identificat o serie de actiuni prioritare,
posibil a fi derulate o data cu inceputul anului 2002, actiuni ce se inscriu in
viziunea strategica de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al Vaii
Jiului.
Pornind de la obiectivul strategic principal, de stimulare a crearii de
locuri de munca si de dezvoltare a sectorului privat, si luand in considerare
intarzierea inregistrata in realizarea unui mediu de afaceri, care sa stimuleze
investitiile private, actiunile imediate se vor concentra pe mobilizarea
sustinuta a resurselor financiare puse la dispozitie de bugetul de stat,
bugetele locale si bugetele fondurilor speciale, precum si cele atrase de la
institutii financiare specializate, cu garantia statului.
Principalele actiuni sectoriale derulate prin grija ministerelor, incepand
chiar cu luna ianuarie a anului 2002, pentru care resursele financiare sunt
asigurate din sursele mentionate anterior, sunt:
a) lucrari de infrastructura si mediu:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila | Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Judetean Hunedoara | 14
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Municipiului Petrosani| 6
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Aninoasa | 8
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Lupeni | 6
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Petrila | 2
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Uricani | 16
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Vulcan | 7
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Inchiderea minelor si reabilitarea
|
| |mediului - 8 mine
|
|
|____________________________________|
| |Programul MARR-9 |
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Apelor si Protectiei Mediului |Programul ISPA
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Lucrarilor Publice, |Reabilitare DN 66 Filiasi -
Petrosani
|Transporturilor si Locuintei |
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Lucrarilor Publice, |Lucrari intretinere si executie
linii
|Transporturilor si Locuintei |cai ferate
|
|_________________________________________|____________________________________|
b) actiuni pentru stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila | Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Aninoasa | 1
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Microcredite Programul MARR
|
|
|____________________________________|
| |Programul MARR-2
|
| |____________________________________|
| |Programul de microcredite
|
|
|____________________________________|
| |Programul de sprijin pentru
|
| |intreprinzatori
|
|
|____________________________________|
| |Programul spatii de afaceri
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Muncii si Solidaritatii |Creditarea intreprinderilor mici si
|
|Sociale |mijlocii
|
|_________________________________________|____________________________________|
c) lucrari de gospodarire locativa si administratie locala:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila | Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Municipiului Petrosani| 1
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Aninoasa | 3
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Lupeni | 3
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Petrila | 3
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Uricani | 17
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Vulcan | 3
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Programul MARR-2
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Lucrarilor Publice, |Plan de masuri de amenajare
|
|Transporturilor si Locuintei |teritoriu interorasenesc Valea
|
| |Jiului
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Lucrarilor Publice, |144 apartamente in orasul Petrila
|
|Transporturilor si Locuintei |
|
|_________________________________________|____________________________________|
d) actiuni pentru stimularea dezvoltarii turismului:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila |Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Aninoasa | 1
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Lupeni | 3
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Vulcan | 1
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Programul MARR-2
|
|_________________________________________|____________________________________|
e) actiuni pentru imbunatatirea conditiilor de asistenta sociala, de
sanatate, culturala si educationala:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila |Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Judetean Hunedoara |- amenajarea unui adapost de zi si
|
| | de noapte pentru copiii strazii
|
| | din Petrosani
|
|
|____________________________________|
| |- amenajarea unui centru de zi,
|
| | consiliere si centru maternal in
|
| | Lupeni
|
|
|____________________________________|
| |- centru de recuperare si ingrijire
|
| | de zi pentru copiii cu handicap
|
| | din Petrosani
|
|
|____________________________________|
| |- casa familiala pentru copiii cu
|
| | handicap din Petrosani
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Lupeni |3 - in domeniul amenajarii
|
| | spitalelor si scolilor
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Petrila |1 - in domeniul amenajarii
|
| | spitalelor si scolilor
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Uricani |6 - in domeniul amenajarii
|
| | spitalelor si scolilor
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Consiliul Local al Orasului Vulcan |5 - in domeniul amenajarii
|
| | spitalelor si scolilor
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Muncii si Solidaritatii |Alocatii pentru somerii care se
|
|Sociale |incadreaza in munca inainte de
|
| |expirarea somajului, facilitati
|
| |acordate angajatorilor pentru
|
| |incadrarea in munca a somerilor
|
| |peste 45 de ani sau intretinatori
|
| |unici de familie, persoane cu
|
| |handicap etc.
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Muncii si Solidaritatii |Ocuparea in servicii de interes
|
|Sociale |comunitar si servicii sociale
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Educatiei si Cercetarii |Scoala cu 24 sali de clasa in
orasul|
| |Vulcan |
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Programul MARR-14
|
|_________________________________________|____________________________________|
f) actiuni pentru promovarea imaginii regiunii:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila |Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Programul de informare publica si
|
| |dialog social
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Programul MARR-4
|
|_________________________________________|____________________________________|
g) actiuni pentru formare profesionala:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila |Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Programul de acordare de stimulente
|
| |financiare pentru intreprinzatori
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Muncii si Solidaritatii |Cursuri calificare-recalificare
|
|Sociale |
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Muncii si Solidaritatii |Medierea incadrarii in munca a
|
|Sociale |persoanelor aflate in cautarea unui
|
| |loc de munca
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Muncii si Solidaritatii |Stimularea angajatorilor pentru
|
|Sociale |incadrarea absolventilor de
|
| |invatamant |
|_________________________________________|____________________________________|
h) actiuni pentru relansarea activitatii Companiei Nationale a Huilei
Petrosani si deblocarea activitatii economice a regiunii:
______________________________________________________________________________
| Institutia publica responsabila |Numarul de proiecte in derulare
|
|_________________________________________|____________________________________|
|Ministerul Industriei si Resurselor |Subventii
|
|
|____________________________________|
| |Cheltuieli de capital de la bugetul
|
| |de stat |
|
|____________________________________|
| |Transferuri de la bugetul de stat
|
| |pentru protectie sociala |
|_________________________________________|____________________________________|
3.5. Actiuni pe termen mediu pentru perioada 2002 - 2005
________________________________________________________________________________
Actiunea Masura Institutia publica
responsabila
________________________________________________________________________________
Transformarea Program de dezvoltare a Ministerul pentru
orasului Petrosani miniintreprinderilor Intreprinderile Mici si
intr-un centru de Mijlocii si Cooperatie
dezvoltare a Program de dezvoltare a Ministerul pentru
sectorului de IMM noilor IMM Intreprinderile Mici si
Mijlocii si Cooperatie
Program de dezvoltare a Ministerul pentru
IMM existente Intreprinderile Mici si
Mijlocii si Cooperatie
Program de prospectare si Ministerul Dezvoltarii si
de dezvoltare de noi piete Prognozei
si produse
Sprijin pentru dezvoltarea Ministerul Dezvoltarii si
afacerilor Prognozei
Parcul de afaceri din Ministerul Dezvoltarii si
Valea Jiului (incubatoare Prognozei
de afaceri)
Centrul tehnologic Ministerul Educatiei si
Universitatea Petrosani Cercetarii
Transferul de tehnologii Ministerul Industriei si
Resurselor
Program de atragere a Ministerul Dezvoltarii si
investitiilor in regiune Prognozei
Renovarea si extinderea Consiliul Judetean Hunedoara
pietei agricole de la Consiliul Local al Municipiului
Petrosani Petrosani
Ministerul Industriei si
Resurselor
Schema de credite pentru Ministerul Agriculturii,
agricultura Alimentatiei si Padurilor
Program de lucrari publice Ministerul Lucrarilor
si dezvoltarea sectorului Publice, Transporturilor si
constructiilor Locuintei
________________________________________________________________________________
Imbunatatirea Proiect-pilot al Ministerul Administratiei
conditiilor de trai comunitatii locale pentru Publice
prin refacerea dezvoltarea de abilitati
fondului locativ al membrilor acesteia in
serviciilor de vederea promovarii
utilitati publice initiativei de regenerare
a comunitatii
Punerea la dispozitie de Ministerul Administratiei
informatii pentru Publice
dezvoltarea de noi afaceri
structurate potrivit
nevoilor grupurilor-tinta
din cadrul comunitatii
Infiintarea si organizarea Ministerul Administratiei
fondului pentru Publice
dezvoltarea comunitatilor
locale din zonele miniere
Renovarea locuintelor Ministerul Administratiei
Publice
Promovarea si sprijinirea Agentia Nationala pentru
formarii profesionale a Ocuparea Fortei de Munca
localnicilor pentru
refacerea locuintelor
________________________________________________________________________________
Exploatarea Program de exploatare a Ministerul Agriculturii,
resurselor locale resurselor naturale locale Alimentatiei si Padurilor
din sectoarele si reducerea importurilor
agricol, forestier de alimente
si piscicol Program de constituire a Ministerul Agriculturii,
asociatiilor pentru Alimentatiei si Padurilor
cresterea animalelor si
piscicultura
Program special de punere Ministerul Agriculturii,
in valoare a fondului Alimentatiei si Padurilor
forestier
Centrul de Ministerul Agriculturii,
cercetare-asistenta Alimentatiei si Padurilor
agricola Petrosani
________________________________________________________________________________
Crearea de Program de informare si Ministerul Tineretului si
alternative viabile de formare culturala Sportului
pentru tanara Programe speciale pentru Ministerul Educatiei si
generatie licee focalizate pe Cercetarii
informatica si comunicatii
________________________________________________________________________________
Imbunatatirea Program de colectare si Ministerul Apelor si
mediului gestionare a deseurilor Protectiei Mediului
inconjurator si a provenite din perioadele Ministerul Industriei si
infrastructurii anterioare Resurselor
prin programe de Autoritatile locale cu
lucrari publice responsabilitati in domeniu
Program de gestionare si Ministerul Apelor si
reciclare a deseurilor Protectiei Mediului
casnice si industriale
________________________________________________________________________________
Crearea unui sector Infiintarea asociatiei de Ministerul Turismului
de turism care sa turism, institutie
stimuleze cresterea nonprofit avand ca obiect
economica si de activitate coordonarea
angajarea fortei de dezvoltarii si promovarii
munca turismului
Promovarea unui site de Ministerul Turismului
web pentru turism
Dezvoltarea statiunilor Ministerul Turismului
turistice din Muntii
Parang
Dezvoltarea complexurilor Ministerul Turismului
turistice in Valea Jiului
Program de sprijin acordat Ministerul Turismului
municipalitatii si
afacerilor locale pentru
imbunatatirea mediului si
dezvoltarea locurilor-cheie
din Valea Jiului pentru a
permite orasului Petrosani
sa serveasca ca poarta de
intrare a turismului in
zona
Dezvoltarea Centrului de Ministerul Turismului
informatii turistice din
Petrosani
Program de sprijinire a Ministerul Turismului
dezvoltarii IMM in turism
Programe de calificare Ministerul Turismului
profesionala in turism Agentia Nationala pentru
pentru cetatenii din Valea Ocuparea Fortei de Munca
Jiului
________________________________________________________________________________
Formarea Dezvoltarea capacitatii de Ministerul Muncii si
profesionala pentru formare profesionala si Solidaritatii Sociale
asigurarea fortei alcatuirea unei echipe Agentia Nationala pentru
de munca necesare locale de formatori Ocuparea Fortei de Munca
satisfacerii capabili sa implementeze
conditiilor programele de formare
economice in profesionala
schimbare Dezvoltarea capacitatii de Agentia Nationala pentru
formare profesionala si de Ocuparea Fortei de Munca
predare a cursurilor
Stimulente pentru Agentia Nationala pentru
calificarea profesionala Dezvoltarea si Implementarea
Programelor de Reconstructie
a Zonelor Miniere
Sprijinirea cu prioritate Agentia Nationala pentru
a femeilor pentru formarea Ocuparea Fortei de Munca
profesionala a acestora
Infiintarea de unitati Ministerul Sanatatii si
protejate pentru Familiei
persoanele cu handicap si
cu acordarea de facilitati,
potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999
________________________________________________________________________________
Promovarea unei Campanie de informare si Ministerul Industriei si
imagini pozitive a promovare Resurselor
regiunii pentru
atragerea
investitiilor
Campanie de marketing Ministerul Industriei si
Resurselor
________________________________________________________________________________
3.6. Actiuni in perspectiva anului 2010, avand ca motivatie realizarea
dezvoltarii durabile
Valea Jiului va ramane o perioada insemnata (2005 - 2006) dependenta
intr-un grad ridicat de activitatea miniera, atat prin nivelul de ocupare a
fortei de munca direct si indirect, cat si prin resursele care urmeaza sa fie
atrase de aceasta activitate.
De aceea este necesar ca actiunile in perspectiva anului 2010 sa vizeze cu
prioritate continuarea procesului de restructurare a activitatii miniere pentru
reducerea incarcarii bugetului de stat, corelat cu actiuni menite sa asigure
dezvoltarea unui sector privat capabil sa preia prin transfer o parte a fortei
de munca disponibilizate din activitatea miniera.
Actiunile prioritare prevazute pentru aceasta sunt:
- restructurarea si transformarea mineritului din Valea Jiului intr-un
sector economic modern si viabil, prin selectarea minelor neviabile si
inchiderea acestora si concentrarea surselor de capital pentru modernizarea si
retehnologizarea minelor viabile, atragerea de operatori privati interesati si
potenti in sustinerea cu aport de capital a activitatii miniere;
- reabilitarea Termocentralei Paroseni si a sistemului de termoficare;
- ecologizarea Vaii Jiului in corelare cu sistematizarea teritoriului, in
vederea identificarii si valorificarii, in interesul dezvoltarii economice a
zonei, a noi suprafete de teren;
- realizarea culoarului rutier de legatura intre Simeria si Podul de la
Calafat;
- realizarea sistemului de comunicare rutiera Herculane - Petrosani -
Obarsia Lotrului - Valcea;
- dezvoltarea turismului ca alternativa la activitatea miniera
traditionala;
- formarea profesionala a tineretului, in concordanta cu cerintele pietei
fortei de munca, determinata de nevoile de calificare ale afacerilor ce se vor
dezvolta in zona;
- promovarea dezvoltarii tehnologice, a transferului de tehnologii, ca
alternativa la activitatea miniera;
- combaterea somajului cronic prin actiuni de ocupare in activitati
comunitare a acelei parti a populatiei excluse de la angajare de catre noii
investitori din motive de varsta, sex, abilitati profesionale, nivel de
instruire etc.
- ocuparea prin transferul si punerea la dispozitia familiilor cu venituri
mici sau fara venit a unor terenuri in localitatile din judetul Hunedoara si
din judetele limitrofe;
- acordarea de asistenta sociala pentru prevenirea marginalizarii sociale.
CAP. 4
Politici, instrumente, resurse necesare realizarii principalelor obiective
ale Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al Vaii
Jiului si efecte scontate
4.1. Politici pentru realizarea strategiei
Pentru ca Guvernul sa isi duca la indeplinire aceasta misiune este necesara
adoptarea unei serii de politici care sa ii permita interventia prin masuri
legislative si de reglementare si prin alocarea de fonduri.
4.1.1. Politica crearii de noi locuri de munca pentru actualii si viitorii
disponibilizati din activitatea miniera, aplicata pe un orizont de timp
limitat, prin finantarea unui program de lucrari publice, care sa se incadreze
in contextul general al strategiei
4.1.2. Politica de reformare si reabilitare a Companiei Nationale a Huilei
Petrosani, care reprezinta, pentru un orizont mediu de timp, activitatea
economica cea mai importanta din Valea Jiului, prin adoptarea unui set de
reglementari cu privire la anularea datoriilor de lunga durata ale companiei,
cresterea capacitatii de plata a obligatiilor curente catre bugetul de stat,
bugetele locale si bugetele speciale, organizarea companiei pe centre de profit
pentru eliminarea pierderilor, practicarea unui pret de livrare a carbunelui
comparabil cu pretul huilei de import, asigurarea resurselor financiare pentru
modernizarea si retehnologizarea minelor viabile, inchiderea minelor
neeconomice si refacerea mediului, privatizarea sectorului
4.1.3. Politica de ecologizare a mediului prin promovarea unor proiecte
pentru eliminarea agentilor poluanti, reabilitarea terenurilor ocupate de
reziduuri miniere (managementul deseurilor, tratarea apelor reziduale,
controlul poluarii aerului, controlul poluarii industriale), finantata de
Comunitatea Europeana, precum si proiecte pentru refacerea fondului silvic si
cinegetic, cu atragerea de fonduri din programe ce urmeaza a fi finantate in
viitor
4.1.4. Politica de dezvoltare a turismului, ca alternativa pe termen lung
la activitatea traditionala miniera, prin reabilitarea ecologica a zonei,
finantarea din bugetul de stat si bugetele locale a infrastructurii specifice,
promovarea imaginii zonei si formarea profesionala specifica domeniului
4.1.5. Politica de identificare a suprafetelor de teren apte pentru
folosinte economice, prin finalizarea cadastrului, sistematizarea teritoriului
si sistematizarea suprafetelor ocupate de activitatile miniere
4.1.6. Politica de instruire si formare profesionala a tinerilor, prin
adoptarea programelor de invatamant general, mediu si superior, in concordanta
cu noile orientari economice si sociale ale zonei
4.1.7. Politica de incurajare a schimbarii domiciliului pentru locuitorii
din Valea Jiului, in conditii de oferta de locuit si/sau de locuri de munca in
alte zone cu dezvoltare economica
4.1.8. Politica de combatere a somajului de lunga durata, prin actiuni de
formare profesionala, mediere pe piata muncii si prin dezvoltarea si sustinerea
financiara a unui program de investitii comunitare
4.1.9. Politica de atragere de investitori strategici din tara si din
strainatate, prin promovarea de reglementari privind acordarea de terenuri,
garantii guvernamentale pentru finantarea afacerilor, granturi, asigurarea formarii
profesionale a fortei de munca si prin promovarea zonei
4.1.10. Politica de asistare a copiilor abandonati si/sau lipsiti de
mijloace de subzistenta, proveniti din familii dezorganizate sau cu venituri
reduse
4.2. Instrumente pentru realizarea strategiei
Realizarea strategiei necesita adoptarea unor instrumente ferme care sa
asigure echilibrul si echidistanta intre diverse cercuri de interese ce pot
aparea in zone de mari transformari economice.
Pentru implementarea Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului
carbonifer al Vaii Jiului este necesara promovarea urmatoarelor instrumente:
- instituirea unui sistem de preturi pentru carbunele livrat de companie;
- instituirea unui sistem de preturi pentru serviciile de utilitati publice
(apa, canal, gaze etc.) destinate populatiei din zona;
- reducerea decalajului salarial intre salariile din compania miniera si
ale celorlalte categorii de salariati;
- cercetarea, inovarea tehnologica, transferul de tehnologie sub coordonarea
Universitatii Petrosani;
- privatizarea activitatilor desprinse din companiile miniere, pentru
atragerea de resurse pentru dezvoltarea, diversificarea si modernizarea
acestora;
- crearea unui sistem de creditare a micilor intreprinzatori;
- crearea unui sistem de garantare a creditelor;
- crearea unui sistem de sprijinire prin granturi a infiintarii de noi
afaceri;
- crearea unui sistem de informare a publicului si consultanta pentru
afaceri.
4.3. Resurse financiare pentru realizarea obiectivelor strategiei
Realizarea obiectivelor strategiei necesita asigurarea resurselor
financiare corespunzatoare actiunilor propuse.
In functie de etapele de implementare, s-a luat in considerare o modificare
in raportul de asigurare cu resurse intre sectorul bugetar si sectorul privat,
in sensul cresterii ponderii acestuia din urma.
Data fiind prioritatea imediata de a solutiona problema stringenta a
crearii de locuri de munca, in conditiile intarzierii inregistrate in crearea mediului
de afaceri favorabil dezvoltarii economiei alternative in Valea Jiului, este
necesar pentru inceput un aport substantial de fonduri din partea bugetului de
stat si a finantarilor angajate in numele statului.
Institutiile publice centrale si locale vor asigura resursele financiare
necesare realizarii actiunilor din anul 2002, asa cum au fost prevazute la pct.
3.4, dupa cum urmeaza:
- miliarde lei -
________________________________________________________________________________
Total Din care
resurse
_______________________________________________________________________
Bugetul Bugetul U.E. - PHARE Banca Mondiala Credite Capital
privat
de stat local
________________________________________________________________________________
2.705 1.795 355 250 35 175 95
________________________________________________________________________________
Ministerul Industriei si Resurselor va asigura subventiile, transferurile
si alocatiile de capital de la bugetul de stat Companiei Nationale a Huilei
Petrosani, in suma de 1.086,7 miliarde lei, care se regasesc in pozitia din
tabelul anterior, resurse asigurate de la bugetul de stat.
Pentru actiunile pe termen mediu din perioada 2003 - 2005, institutiile
publice implicate vor asigura urmatoarele resurse financiare:
- miliarde lei -
__________________________________________________________________________
Din care
Total _________________________________________________________________
resurse Bugetul Bugetul U.E.- Banca Capital Surse ce
de stat local PHARE Mondiala Credite privat urmeaza a fi
identificate
__________________________________________________________________________
9.961 3.810 1.500 571 210 540 510 2.820
__________________________________________________________________________
Asigurarea resurselor financiare la un nivel cat mai apropiat de necesar
pentru perioada 2003 - 2005 este una din sarcinile principale ale institutiilor
publice centrale si locale nominalizate in Comisia interministeriala, ce revine
din prezenta strategie.
Pentru actiunile in perspectiva anului 2010, este necesara asigurarea de
resurse peste cele prevazute in anul 2002 si in perioada 2003 - 2005, in
valoare de circa 670 milioane euro.
4.4 Rezultate scontate
- crearea a circa 7.000 de locuri de munca in anul 2002, din care 3.500 pe
o perioada determinata de la 6 luni la un an;
- crearea pe termen mediu a circa 11.500 locuri de munca, din care 7.000 pe
termen limitat (2 - 3 ani), reprezentand ocupatii specifice executarii de
lucrari de infrastructura;
- dezvoltarea unui mediu de afaceri atractiv pentru investitorii locali si
straini;
- dezvoltarea sectorului privat in perspectiva urmatorilor 5 ani, capabil
sa absoarba personalul ce va parasi activitatea miniera;
- realizarea unui mediu atractiv extinderii activitatilor turistice,
capabil sa transforme zona intr-o regiune turistica;
- adaptarea sistemului educational la noile cerinte ale agentilor economici
si activitatilor ce se dezvolta in regiune;
- asigurarea unei asistente sociale active adresate grupurilor celor mai
defavorizate reprezentate de copii lipsiti de mijloace de subzistenta, batrani
cu venituri reduse, persoane cu varste si profesii neatractive pentru noile
activitati ce se dezvolta, precum si persoanelor cu handicap.
CAP. 5
Cadrul institutional si legislativ
5.1. Cadrul institutional
Pentru implementarea strategiei este nevoie de o coordonare politica,
inaintea unei coordonari institutionale, pentru ca institutiile care au
elaborat solutiile destinate Vaii Jiului raspund doar de o parte a acesteia.
O conducere politica puternica se poate ridica deasupra initiativelor
particulare ale acestor institutii, pentru a rezolva problema in intregul ei.
Cadrul institutional pentru implementarea strategiei va fi asigurat dupa
cum urmeaza:
- conducerea programului de implementare de catre ministrul industriei si
resurselor, conducatorul institutiei responsabile pentru problemele activitatii
miniere din Valea Jiului, care sa asigure autoritatea necesara punerii in
aplicare a strategiei la nivel local si a coordonarii dintre donatori si Guvern
la nivel national;
- Comisia interministeriala constituita din reprezentantii principalelor
ministere, donatori de fonduri si persoanele-cheie din regiune, care sa lucreze
cu organismele implicate si chiar sa implementeze programele reclamate de
situatiile care prezinta o importanta deosebita si propunerea de reglementari
specifice in interesul implementarii strategiei;
- Grupul de lucru organizat la nivel local, sprijinit de Agentia Nationala
pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de Reconstructie a Zonelor
Miniere, avand ca sarcina implementarea strategiei;
- Unitatea de management, responsabila cu implementarea strategiei si
pentru atragerea si managementul fondurilor pentru dezvoltare locala, in
concordanta cu procedurile cerute de finantatori;
- Grupul de experti angajati pe o perioada limitata pentru a indeplini
sarcini specifice;
- Secretariatul Comisiei interministeriale asigurat de Ministerul
Industriei si Resurselor si Prefectura Judetului Hunedoara, care va asigura
legatura intre organismele implicate, precum si promovarea reglementarilor
necesare implementarii strategiei.
Comisia interministeriala este imputernicita sa elaboreze cadrul de
colaborare intre organismele implicate in implementarea strategiei, care va fi
aprobat prin ordin al ministrului industriei si resurselor, presedinte al
comisiei.
Comisia interministeriala va prezenta semestrial Guvernului rapoarte
privind stadiul implementarii strategiei.
5.2. Cadrul legislativ
Promovarea Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer
al Vaii Jiului, precum si implementarea acesteia impun adoptarea unui set de
reglementari de factura legislativa si organizatorica, dupa cum urmeaza:
- hotararea Guvernului pentru infiintarea, organizarea si functionarea
Unitatii de management pentru implementarea strategiei;
- ordinul ministrului industriei si resurselor, presedintele Comisiei
interministeriale, pentru numirea Grupului de lucru;
- ordinul ministrului industriei si resurselor, presedintele Comisiei
interministeriale, pentru numirea secretariatului la nivelul ministerului;
- ordinul prefectului judetului Hunedoara pentru numirea secretariatului la
nivelul prefecturii;
- ordinul ministrului industriei si resurselor, presedintele Comisiei
interministeriale, pentru aprobarea cadrului de lucru al organismelor
responsabile pentru implementarea strategiei;
- hotararea Guvernului pentru aprobarea Strategiei Companiei Nationale a
Huilei Petrosani;
- initierea unor proiecte de lege pentru care sa fie solicitata procedura
de urgenta pentru stingerea datoriilor de lunga durata ale Companiei Nationale
a Huilei Petrosani;
- initierea unor proiecte de lege pentru care sa fie solicitata procedura
de urgenta pentru compensarea datoriilor pentru utilitati publice tuturor
persoanelor fara loc de munca, care accepta angajare in proiecte, indiferent de
zona tarii, sau care isi schimba domiciliul in cadrul Programului ocupare si
mutare din zona;
- hotararea Guvernului pentru aprobarea inchiderii minelor neviabile;
- hotararea Guvernului pentru acordarea subventiei pe Gcal, inlocuind
subventia pe tona bruta, asa cum se prevede in prezent;
- amendarea legislatiei zonelor defavorizate, in sensul prevederii pentru
Valea Jiului a acordarii de spatii si terenuri in mod gratuit, insotite de
garantii guvernamentale pentru investitii directe de peste 5 milioane dolari
S.U.A.
In plan organizatoric:
- organizarea entitatilor responsabile cu implementarea strategiei -
selectarea si angajarea personalului;
- organizarea Companiei Nationale a Huilei Petrosani pe centre de profit
furnizoare de energie electrica;
- redefinirea perimetrelor miniere si disponibilizarea suprafetelor miniere
ramase in afara acestora; renegocierea licentelor de exploatare in sensul
acordarii acestora pe 5 ani;
- externalizarea activitatilor nelegate de activitatea de exploatare
propriu-zisa (deschideri, pregatiri, lucrari speciale), care urmeaza sa fie
executate de companii specializate din sfera serviciilor, organizate prin
desprinderea acestor activitati din Compania Nationala a Huilei Petrosani;
- evaluarea managementului unitatilor miniere, in ideea accederii la
conducerea acestora si a altor categorii profesionale cu pregatire de
specialitate in domeniul managerial;
- incadrarea pe grupe de munca conform legii, reanalizand intregul personal
dupa criteriile stabilite in lege;
- inventarierea spatiilor si terenurilor disponibile din incintele minelor
prevazute pentru inchidere sau in exploatare in vederea valorificarii acestora
in interesul dezvoltarii noilor activitati in zona;
- infiintarea Departamentului de resurse ca autoritate miniera, avand ca
principale atributii strategia si politia miniera.
CAP. 6
Concluzii finale
Problemele sociale din Valea Jiului sunt consecinta specificitatii
activitatilor economice care au fost desfasurate de-a lungul timpului in zona,
caracterului eterogen al populatiei, resurselor limitate care sa asigure alte
dezvoltari economice decat cele existente si a adaptarii lente la schimbare.
Comisia interministeriala, evaluand rezultatele actiunilor si masurilor
intreprinse in prima parte a anului 2001, si-a asumat responsabilitatea
elaborarii si promovarii Strategiei de dezvoltare socioeconomica a Bazinului
carbonifer al Vaii Jiului, care includ si actiuni mediate, avand ca obiectiv
crearea de noi locuri de munca.
Strategia de dezvoltare socioeconomica a Bazinului carbonifer al Vaii
Jiului este rezultatul consultarii si participarii tuturor factorilor
interesati din zona si din afara acesteia, asa cum sunt grupurile cele mai
defavorizate, comunitatile locale, companii nationale, autoritati regionale,
organizatii neguvernamentale, precum si institutii guvernamentale, ca si al
expertizei unor grupuri de specialisti atrasi cu sprijinul Bancii Mondiale si
al Ministerului Industriei si Resurselor.
Strategia asigura prin actiunile propuse accelerarea dezvoltarii sectorului
privat, singurul capabil sa asigure pe termen mediu si lung absorbtia
persoanelor fara loc de munca, a tinerilor absolventi, precum si a persoanelor
ce urmeaza a parasi sectorul minier.
Strategia asigura conditiile ca realizarea obiectivelor pe termen mediu si
lung sa finanteze din resurse bugetare lucrari de infrastructura in scopul
indeplinirii obiectivului strategic de prima urgenta - crearea de noi locuri de
munca si dezvoltarea unui mediu favorabil sectorului privat.
Dezvoltarea in timp a unui mediu atractiv de afaceri si a unei
infrastructuri adecvate va conduce la schimbarea raportului intre fondurile de
investitii bugetare si cele private in favoarea acestora.
Relansarea activitatii Companiei Nationale a Huilei Petrosani, unitate
reprezentativa pentru economia zonei, constituie unul din obiectivele specifice
asumate de catre Comisia interministeriala in elaborarea strategiei.
Strategia are in vedere pe termen mediu, pentru continuarea reformei
Companiei Nationale a Huilei Petrosani in conditiile diminuarii efortului
bugetar al statului, urgentarea elaborarii unui nou proiect care sa asigure
viabilitatea si modernizarea minelor din perimetrele rentabile, inchiderea
minelor neeconomice si asigurarea masurilor de protectie sociala care sa
permita transferul personalului din activitatea miniera spre alte activitati,
proiect pentru finantarea caruia se va solicita sprijinul organismelor
finantatoare internationale.
Strategia are in centrul atentiei locuitorii regiunii pe care ii implica
direct in implementarea actiunilor si masurilor prevazute, alaturi de
autoritatile locale si centrale care trebuie sa asigure cadrul organizatoric si
de reglementari, precum si instrumentele necesare indeplinirii obiectivelor.