HOTARARE Nr.
618 din 20 mai 2009
privind modificarea anexelor
nr. 1-3 la Hotararea Guvernului nr. 834/2007 pentru aprobarea constituirii
Comitetului de monitorizare a Programului operational sectorial de mediu
2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare a acestuia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 449 din 30 iunie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexele
nr. 1-3 la Hotărârea Guvernului nr. 834/2007 pentru aprobarea constituirii
Comitetului de monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu
2007-2013 şi a Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a acestuia,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 21 august
2007, se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3 la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului,
Nicolae Nemirschi
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
834/2007}
COMPONENŢA
Comitetului de monitorizare a Programului operaţional
sectorial de mediu 2007-2013
Preşedinte: ministrul
mediului
Reprezentanţii autorităţilor instituţiilor şi
organismelor cu rol de membri, respectiv observatori în Comitetul de
monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013
Membri:
1. Ministerul Mediului - conducătorul Autorităţii de
management pentru Programul operaţional sectorial de mediu
2. Ministerul Mediului - Direcţia generală pentru
protecţia mediului şi dezvoltare durabilă
3. Ministerul Mediului - Direcţia generală pentru managementul
apelor
4. Ministerul Mediului - Direcţia protecţia naturii
5. Ministerul Finanţelor Publice - Autoritatea pentru
coordonarea instrumentelor structurale
6. Ministerul Finanţelor Publice - Autoritatea de
management pentru Programul operaţional asistenţă tehnică
7. Ministerul Finanţelor Publice -Autoritatea de
certificare şi plată
8. Ministerul Economiei - Autoritatea de management
pentru Programul operaţional creşterea competitivităţii economice
9. Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale -
Autoritatea de management pentru Programul operaţional dezvoltarea resurselor
umane
10. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţelor -
Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional
11. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţelor -
departamentul de specialitate pentru coordonarea lucrărilor publice şi
reglementărilor în construcţii
12. Ministerul Administraţiei şi Internelor - secretar
de stat
13. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale - Autoritatea de management pentru Programul naţional pentru dezvoltare
rurală
14. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
-Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial de transport
15. Ministerul Sănătăţii - Institutul de Sănătate
Publică Bucureşti
16. Administraţia Naţională „Apele Române"
17. Asociaţia Română a Apei
18. Asociaţia Profesională „COGEN ROMÂNIA"
(Asociaţia Producătorilor de Energie Termică în Cogenerare)
19. Asociaţia Română de Salubritate
20. Organizaţia Profesională şi Patronală REMAT
21. Academia Română
22. Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între
Femei şi Bărbaţi
23. Asociaţia Municipiilor din România
24. Reprezentant al ONG de mediu
25. Reprezentant al ONG de mediu
26. Autoritatea Naţională de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice
Observatori speciali:
1. Comisia Europeană
Observatori:
2. JASPERS - Joint Assistance to Support Projects in
European Regions (BEI +BERD)
3. Consiliul Economic şi Social
4. Autoritatea de management pentru Programul operaţional
sectorial de mediu - Direcţia programare şi evaluare
5. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia fond de coeziune
6. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia fonduri structurale
7. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia asistenţă tehnică
8. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia control financiar
9. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia plăţi
10. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Bacău pentru Regiunea 1 Nord Est
11. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Bucureşti pentru Regiunea 8
Bucureşti-Ilfov
12. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Craiova - pentru Regiunea 4 Sud-Vest
Oltenia
13. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Cluj-Napoca Regiunea 6 Nord-Vest
14. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu - Galaţi Regiunea 2 Sud-Est
15. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Sibiu-Regiunea 7 Centru
16. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Piteşti pentru Regiunea 3 Sud-
Muntenia
17. Ministerul Mediului - organism intermediar
Programul operaţional sectorial de mediu Timişoara pentru Regiunea 5 Vest
18. Ministerul Finanţelor Publice - unitatea centrală
de evaluare
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
834/2007)
REGULAMENT-CADRU
de organizare si funcţionare a Comitetului de
monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013
ARTICOLUL 1
Dispoziţii generale
(1) Comitetul de monitorizare, denumit în continuare CM,
a Programului operaţional sectorial de mediu, denumit în continuare POS
Mediu, este structura naţională de tip partenerial, fără personalitate
juridică, cu rol decizional strategic în procesul de implementare a POS Mediu,
în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de Coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 210 din 31 iulie 2006.
(2) Prezentul regulament stabileşte atribuţiile şi modul
de organizare şi funcţionare ale CM POS Mediu.
(3) CM funcţionează pe toată perioada de implementare a
POS Mediu.
ARTICOLUL 2
Atribuţiile CM
In vederea asigurării eficacităţii şi calităţii
implementării POS Mediu, CM îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) analizează şi aprobă criteriile de selecţie a
operaţiunilor finanţate în cadrul POS Mediu în termen de cel mult 6 luni de la
aprobarea POS Mediu de către Comisia Europeană şi aprobă orice revizuire a
acestor criterii în concordanţă cu cerinţele programării;
b) analizează periodic progresul înregistrat în
atingerea obiectivelor POS Mediu pe baza documentelor elaborate de Autoritatea
de management pentru POS Mediu şi face recomandări;
c) examinează rezultatele implementării, prin prisma
atingerii obiectivelor aferente fiecărei axe prioritare, precum şi rezultatele
evaluărilor POS Mediu efectuate conform art. 48 alin. (3) din Regulamentul (CE)
nr. 1.083/2006 al Consiliului şi face recomandări;
d) este informat cu privire la rapoartele de evaluare
înainte de transmiterea acestora către Comisia Europeană, conform art. 48 alin.
(3) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;
e) analizează şi aprobă rapoartele anuale şi Raportul
final de implementare pentru POS Mediu elaborate de Autoritatea de management
pentru POS Mediu;
f) este informat cu privire la raportul anual de
control al Autorităţii de audit cu privire la POS Mediu sau secţiunea de raport
care se referă la POS Mediu, în cazul în care raportul anual de control se
realizează pentru mai multe programe operaţionale, precum şi cu privire la
comentariile formulate de Comisia Europeană, după examinarea acelui raport sau
a acelei secţiuni de raport;
g) poate propune Autorităţii de management revizuirea
sau modificarea POS Mediu pentru a face posibilă realizarea obiectivelor
programului sau pentru îmbunătăţirea managementului acestuia, inclusiv a
managementului financiar;
h) examinează şi aprobă orice propunere de amendare a
conţinutului deciziei Comisiei Europene cu privire la contribuţia fondurilor pentru
POS Mediu;
i) analizează şi aprobă propunerile de modificare a
alocărilor financiare între axele prioritare din cadrul POS Mediu, elaborate de
Autoritatea de management pentru POS Mediu;
j) este informat cu privire la Planul de comunicare al
POS Mediu şi la progresul înregistrat în implementarea măsurilor de informare
şi publicitate realizate, precum şi cu privire la mijloacele de comunicare
utilizate;
k) aprobă şi amendează propriul regulament de
organizare şi funcţionare, respectând prevederile prezentului regulament-cadru.
ARTICOLUL 3
Componenţa CM
(1) Componenţa CM este stabilită cu respectarea
principiului parteneriatului, reprezentativităţii şi egalităţii de şanse.
(2) CM este alcătuit din preşedinte, membri,
observatori speciali şi observatori.
(3) Nominalizarea reprezentanţilor autorităţilor,
instituţiilor şi organismelor prevăzute în anexa nr. 1 se face de către
conducătorii acestora.
(4) Componenţa nominală a CM se stabileşte prin ordin
al ministrului mediului.
ARTICOLUL 4
Preşedintele
(1) CM este condus de un preşedinte, respectiv
ministrul mediului.
(2) Preşedintele poate delega această funcţie
conducătorului Autorităţii de management pentru POS Mediu, în baza unui mandat
scris.
(3) Preşedintele CM îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) convoacă şi conduce reuniunile CM;
b) aprobă documentele ce urmează a fi transmise tuturor
participanţilor la reuniuni, lista invitaţilor, precum şi proiectul ordinii de
zi a şedinţelor;
c) aprobă, după caz, publicarea pe site-ul Autorităţii
de management a documentelor discutate în cadrul reuniunilor CM;
d) semnează hotărârile CM şi procesele-verbale ale
reuniunilor;
e) reprezintă CM în relaţiile cu terţii, în special în
relaţia cu presa şi publicul;
f) invită la reuniunile CM persoane cu competenţe
relevante în raport cu temele înscrise pe ordinea de zi, pentru prezentarea
unei opinii specializate în vederea fundamentării deciziilor CM, dacă este
cazul.
ARTICOLUL 5
Membrii şi observatorii
(1) Membrii CM sunt membri titulari şi supleanţi.
(2) Observatorii şi observatorii speciali sunt invitaţi
să participe la şedinţele CM.
(3) Observatorii şi observatorii speciali nu au drept
de decizie. Aceştia au un rol consultativ şi pot fac propuneri pe care CM le
poate dezbate şi aproba.
(4) Membrii titulari, supleanţii, observatorii şi
observatorii speciali primesc de la Secretariatul permanent acelaşi set de
informaţii şi materiale, precum şi procesele-verbale ale reuniunilor CM.
(5) Membrii CM au obligaţia de a participa la
reuniunile şi activităţile CM şi de a îndeplini responsabilităţile ce decurg
din deciziile adoptate de acesta.
(6) Membrii CM au dreptul de a transmite propuneri
pentru discuţii Secretariatului permanent.
(7) Desemnarea şi schimbarea membrilor titulari şi
supleanţi, precum şi a observatorilor se fac de către conducătorul instituţiei
reprezentate în CM, prin notificare transmisă Secretariatului permanent al CM.
(8) In cazul în care membrul titular/supleantul nu
participă la două reuniuni succesive, preşedintele CM poate solicita
instituţiei/organismului/organizaţiei care l-a desemnat revocarea acestuia şi
nominalizarea altui reprezentant.
(9) Schimbarea unui membru al CM se realizează de către
instituţia reprezentată în acest organism şi se comunică în scris secretariatului
CM în termen de 5 zile lucrătoare de la data luării acestei decizii.
(10) In caz de indisponibilitate, membrii CM deleagă
responsabilitatea luării deciziei unui supleant din aceeaşi instituţie, în baza
unui mandat scris, din partea autorităţii, instituţiei sau organismului
respectiv. Fiecare membru titular are dreptul la un singur supleant.
(11) Mandatul prevăzut la alin. (10) se transmite în
scris Secretariatului permanent cu cel puţin 5 zile lucrătoare înaintea datei
reuniunii CM.
(12) Membrii titulari, supleanţii acestora şi
observatorii îşi exercită funcţiile cu titlu gratuit.
ARTICOLUL 6
Secretariatul permanent
(1) Activitatea CM este asistată de Secretariatul
permanent, asigurat de Direcţia generală pentru managementul instrumentelor
structurale, în calitate de Autoritate de management pentru POS Mediu, si
coordonat de preşedintele CM.
(2) Secretariatul permanent îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) asigură pregătirea reuniunilor CM;
b) elaborează ordinea de zi a reuniunilor CM şi
pregăteşte documentele-suport;
c) transmite cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte
invitaţiile pentru şedinţele CM. Invitaţiile cuprind, în mod obligatoriu, ziua,
ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi, precum şi adresa site-ului care
conţine informaţii privind reuniunea;
d) transmite în scris membrilor CM, cu cel puţin 10
zile lucrătoare înainte, documentele-suport ale reuniunii, aprobate de
preşedinte;
e) păstrează şi înregistrează corespondenţa şi
documentele aferente organizării CM, precum şi documentele transmise membrilor
CM pentru pregătirea reuniunilor CM. Asigură activităţile de înregistrare şi
arhivare a documentelor CM;
f) participă la întâlnirile CM şi redactează
procesele-verbale, pe care le distribuie tuturor membrilor CM, în termen de 15
zile lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa;
g) publică pe site-ul Autorităţii de management ordinea
de zi a şedinţelor, procesele-verbale ale acestora, precum şi documentele
pentru care preşedintele CM stabileşte publicarea;
h) primeşte şi înregistrează mandatele scrise pentru
delegarea de atribuţii, eliberate în condiţiile prezentului regulament;
i) asigură asistenţă de specialitate preşedintelui CM;
j) monitorizează implementarea deciziilor CM şi asigură
schimbul de informaţii referitor la acestea între părţile implicate.
ARTICOLUL 7
Reuniunile CM
(1) Reuniunile CM au loc semestrial şi sunt convocate
de preşedintele CM.
(2) In cazuri deosebite se pot organiza reuniuni
extraordinare ale CM, la iniţiativa preşedintelui, la solicitarea Comisiei
Europene sau la solicitarea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor CM.
Solicitarea din partea membrilor este transmisă în scris Secretariatului
permanent.
(3) Convocarea reuniunilor CM se face întotdeauna în
scris.
(4) La începutul fiecărei reuniuni se adoptă ordinea de
zi şi se discută şi se aprobă minuta precedentei reuniuni a CM. Minuta
precedentei reuniuni se transmite membrilor titulari, supleanţi, observatorilor
şi observatorilor speciali cu 15 zile înainte de reuniunea CM.
(5) Ordinea de zi a reuniunii va fi comunicată
membrilor titulari, supleanţi, observatorilor şi observatorilor speciali cu 15
zile înainte de reuniunea CM.
(6) La cererea membrilor CM, ordinea de zi comunicată
iniţial poate fi completată şi cu alte teme, cu condiţia transmiterii
documentelor respective, în scris, Secretariatului permanent, cu cel puţin 10
zile înainte de data reuniunii, pentru a fi distribuită tuturor membrilor CM.
Ordinea de zi finală va fi comunicată în scris membrilor CM cu cel puţin 5 zile
înainte de data reuniunii.
(7) La sfârşitul fiecărei şedinţe se stabileşte data
viitoarei reuniuni a CM, pe baza calendarului anual indicativ.
(8) Reuniunile CM nu au caracter public.
ARTICOLUL 8
Procesul decizional
(1) Şedinţele CM se pot desfăşura numai în prezenţa a
minimum jumătate plus unu din numărul membrilor cu drept de vot.
(2) La stabilirea cvorumului de şedinţă se iau în
considerare numai membrii cu drept de vot.
(3) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1),
reuniunea CM se amână, urmând să fie convocată o nouă şedinţă în termen de 5
zile. Şedinţa convocată în urma unei amânări se desfăşoară fără a mai fi
necesară îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (1).
(4) Ca regulă generală, CM adoptă hotărâri prin
consens.
(5) In situaţia în care nu se poate ajunge la consens,
CM adoptă hotărâri prin votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor cu
drept de vot prezenţi.
(6) In cazul în care există membri ai CM care au un
potenţial conflict de interese cu subiectele în discuţie, aceştia se vor abţine
de la exprimarea opiniei. Membrii vor anunţa preşedintelui CM, la începutul
fiecărei reuniuni, orice conflict de interese, de exemplu, dacă în timpul
reuniunii se dezbate un subiect de pe ordinea de zi în cadrul căruia membrul CM
are un interes material. De asemenea, dacă pe parcursul discuţiilor CM apare în
mod neaşteptat un conflict de interese, respectivul membru al CM îl va
înştiinţa pe preşedintele CM cu privire la existenţa conflictului de interese.
In astfel de situaţii, membrii CM care au un potenţial conflict de interese cu
subiectele în discuţie se vor abţine de la exprimarea opiniei.
(7) Hotărârile adoptate de CM sunt comunicate de drept
membrilor de către Secretariatul permanent, după semnarea de către preşedinte.
(8) In situaţii excepţionale, la iniţiativa
preşedintelui, membrii pot fi consultaţi şi în scris. Preşedintele prezintă
acestora în scris problemele apărute şi soluţiile identificate.
(9) In cazul în care Secretariatul permanent primeşte
obiecţii scrise asupra documentelor transmise conform procedurii de consultare
scrisă, acestea se transmit preşedintelui, care dispune analiza obiecţiilor şi
revizuirea documentului, dacă este cazul. Documentele revizuite vor fi
retransmise tuturor membrilor CM pentru consultare.
(10) In lipsa unui răspuns scris din partea tuturor
membrilor cu drept de decizie, în termen de 10 zile lucrătoare de la data
transmiterii documentelor, acestea sunt considerate aprobate.
(11) Pentru respectarea principiului parteneriatului,
consultările scrise se vor aplica doar în cazuri de urgenţă, cu condiţia
existenţei unei justificări corespunzătoare.
ARTICOLUL 9
Circuitul şi păstrarea documentelor
(1) Transmiterea oficială a documentelor către membrii
CM se efectuează prin poştă, fax sau curier, cu confirmarea primirii acestora.
(2) Pentru asigurarea operativităţii, documentele pot
fi transmise informai şi prin poşta electronică.
(3) Secretariatul permanent asigură păstrarea tuturor
documentelor aferente activităţii CM şi arhivarea acestora.
ARTICOLUL 10
Codul de conduită
Membrii CM au obligaţia de a respecta prevederile
prezentului regulament-cadru, inclusiv prevederile Codului de conduită prevăzut
în anexa nr. 3 la hotărâre.
ARTICOLUL 11
Dispoziţii finale
CM va adopta propriul regulament de organizare şi
funcţionare, cu respectarea prezentului regulament-cadru.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr.
834/2007)
CODUL DE CONDUITĂ
Membrii Comitetului de monitorizare (CM) au
obligaţia de a respecta următoarele reguli de conduită:
1. Membrii trebuie să acţioneze în interesul POS Mediu
şi în scopul implementării acestuia în conformitate cu obiectivele şi scopurile
stabilite.
2. Membrii vor lua decizii exclusiv în interesul public
şi nu vor acţiona în scopul obţinerii de avantaje financiare sau alte beneficii
materiale pentru ei înşişi, familie sau prieteni.
3. Membrii vor anunţa preşedintelui CM, la începutul
fiecărei reuniuni, orice conflict de interese, de exemplu, dacă în timpul
reuniunii se dezbate un subiect de pe ordinea de zi în cadrul căruia membrul CM
are un interes material. De asemenea, dacă pe parcursul discuţiilor CM apare în
mod neaşteptat un conflict de interese, respectivul membru al CM îl va
înştiinţa pe preşedintele CM cu privire la existenţa conflictului de interese.
In astfel de situaţii, membrii CM care au un potenţial conflict de interese cu
subiectele în discuţie se vor abţine de la exprimarea opiniei.
4. După reuniunile CM, membrii au responsabilitatea de
a se asigura că principalele aspecte dezbătute şi principalele decizii luate
sunt comunicate în cadrul sectorului sau grupului de interese pe care îl
reprezintă.
5. Membrii vor păstra confidenţialitatea asupra acelor
informaţii a căror divulgare poate aduce prejudicii comerciale sau de altă
natură ori asupra acelor informaţii care nu pot fi făcute publice.
6. Membrii trebuie să se supună deciziilor CM.