HOTARARE Nr.
834 din 25 iulie 2007
pentru aprobarea
constituirii Comitetului de monitorizare a Programului operational sectorial de
mediu 2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare a
acestuia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 571 din 21 august 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 63 din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii
generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social
European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă constituirea Comitetului de
monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013, pe durata
de implementare a acestuia, ca structură naţională de tip partenerial, fără
personalitate juridică, cu rol decizional şi strategic în procesul de
implementare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013, în
componenţa prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul-cadru de organizare şi
funcţionare a Comitetului de monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013,
prevăzut în anexa nr. 2, şi Codul de conduită, prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 3. - Comitetul de monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013 îşi adoptă propriul
regulament de organizare şi funcţionare, cu respectarea prevederilor
regulamentului-cadru prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 4. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi
finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Componenţa Comitetului de monitorizare a Programului
operaţional sectorial de mediu 2007-2013
Preşedinte: secretarul
de stat coordonator al Autorităţii de management pentru Programul operaţional
sectorial de mediu
Reprezentanţii autorităţilor, instituţiilor şi
organismelor cu rol de membri, respectiv observatori în Comitetul de
monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013
Membri:
1. Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile - conducătorul Autorităţii de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu;
2. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
direcţia de specialitate pentru biodiversitate;
3. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
direcţia de specialitate pentru managementul resurselor de ape;
4. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
direcţia de specialitate pentru managementul deşeurilor;
5. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
direcţia de specialitate pentru controlul poluării şi protecţia atmosferei;
6. Ministerul Economiei şi Finanţelor - Autoritatea
pentru coordonarea instrumentelor structurale;
7. Ministerul Economiei şi Finanţelor - Autoritatea
de management pentru Programul operaţional asistenţă tehnică;
8. Ministerul Economiei şi Finanţelor - Autoritatea
de certificare şi plată;
9. Ministerul Economiei şi Finanţelor - Autoritatea
de management pentru Programul operaţional creşterea competitivităţii
economice;
10. Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
- Autoritatea de management pentru Programul operaţional dezvoltarea resurselor
umane;
11. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor - Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional;
12. Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor - departamentul de specialitate pentru
coordonarea lucrărilor publice şi reglementărilor în construcţii;
13. Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
- secretar de stat;
14. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale-Autoritatea de management pentru Programul naţional pentru dezvoltare
rurală;
15. Ministerul Transporturilor - Autoritatea de
management pentru Programul operaţional sectorial de transport;
16. Ministerul Sănătăţii Publice - Institutul de
Sănătate Publică Bucureşti;
17. Administraţia Naţională „Apele Române";
18. Asociaţia Română a Apei;
19. Asociaţia Profesională „COGEN ROMÂNIA"
(Asociaţia Producătorilor de Energie Termică în Cogenerare);
20. Asociaţia Română de Salubritate;
21. Organizaţia Profesională şi
Patronală REMAT;
22. Academia Română;
23. Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între
Femei şi Bărbaţi;
24. Asociaţia Municipiilor din România;
25. Reprezentant al ONG de mediu;
26. Reprezentant al ONG de mediu;
27. Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice
Observatori:
1. Comisia Europeană
2. JASPERS - Joint Assistance to Support Projects in
European Regions (BEI+BERD)
3. Consiliul Economic şi Social
4. Autoritatea de management pentru
Programul operaţional sectorial de mediu - Direcţia programare şi evaluare
5. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia fond de coeziune
6. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia fonduri structurale
7. Autoritatea de management pentru Programul
Operaţional sectorial de mediu - Direcţia asistenţă tehnică
8. Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de mediu - Direcţia Control Financiar
9. Autoritatea de management
pentru Programul operaţional sectorial de mediu - Direcţia plăţi
10. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Bacău
11. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Bucureşti
12. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Craiova
13. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Cluj
14. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Galaţi
15. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Sibiu
16. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Piteşti
17. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile -
organism intermediar Programul operaţional sectorial de mediu Timişoara
18. Ministerul Economiei şi Finanţelor - unitatea
centrală de evaluare
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT-CADRU
de organizare şi funcţionare a Comitetului de
monitorizare a Programului operaţional sectorial de mediu 2007-2013
ARTICOLUL 1
Dispoziţii generale
(1) Comitetul de monitorizare (denumit în continuare CM)
a Programului operaţional sectorial de mediu,
denumit în continuare POS Mediu, este structura naţională de tip partenerial, fără personalitate
juridică, cu rol decizional strategic în procesul de implementare a POS Mediu,
în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de Coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 210 din 31 iulie 2006.
(2) Prezentul regulament stabileşte atribuţiile şi
modul de organizare şi funcţionare a CM POS Mediu.
(3) CM va funcţiona pe toată perioada de implementare
a POS Mediu.
ARTICOLUL 2
Atribuţiile CM
In vederea asigurării eficacităţii şi calităţii
implementării POS Mediu, CM îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) analizează şi aprobă criteriile de selecţie a
operaţiunilor finanţate în cadrul POS Mediu în termen de cel mult 6 luni de la
aprobarea POS Mediu de Comisia Europeană şi aprobă orice revizuire a acestor
criterii în concordanţă cu cerinţele programării;
b) analizează periodic progresul înregistrat în
atingerea obiectivelor POS Mediu pe baza documentelor elaborate de Autoritatea
de management pentru POS Mediu şi face recomandări;
c) examinează rezultatele implementării, prin prisma
atingerii obiectivelor aferente fiecărei axe prioritare, precum şi rezultatele
evaluărilor POS Mediu efectuate conform art. 48(3) din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului şi face recomandări;
d) este informat cu privire la rapoartele de evaluare
înainte de transmiterea acestora către Comisia Europeană, conform art. 48(3) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;
e) analizează şi aprobă rapoartele anuale şi Raportul
final de implementare pentru POS Mediu elaborate de Autoritatea de management
pentru POS Mediu;
f) este informat cu privire la raportul anual de control al Autorităţii de audit cu privire la POS Mediu
sau secţiunea de raport care se referă la POS Mediu, în cazul în care raportul
anual de control se realizează pentru mai multe programe operaţionale, precum
şi cu privire la comentariile formulate de Comisia Europeană, după examinarea
acelui raport sau a acelei secţiuni de raport;
g) poate propune Autorităţii de management revizuirea
sau modificarea POS Mediu pentru a face posibilă realizarea obiectivelor
programului sau pentru îmbunătăţirea managementului
acestuia, inclusiv a managementului financiar;
h) examinează şi aprobă orice propunere de amendare a
conţinutului deciziei Comisiei Europene cu privire la contribuţia fondurilor
pentru POS Mediu;
i) analizează şi aprobă propunerile de modificare a
alocărilor financiare între axele prioritare din cadrul POS Mediu, elaborate de
Autoritatea de management pentru POS Mediu;
j) este informat cu privire la Planul de comunicare al
POS Mediu şi la progresul înregistrat în implementarea măsurilor de informare
şi publicitate realizate, precum şi cu privire la mijloacele de comunicare
utilizate;
k) aprobă şi amendează propriul regulament de
organizare şi funcţionare, respectând prevederile prezentului regulament-cadru.
ARTICOLUL 3
Componenţa CM
(1) Componenţa CM este
stabilită cu respectarea principiului parteneriatului, reprezentativităţii şi
egalităţii de şanse.
(2) CM este alcătuit din preşedinte, membri şi
observatori.
(3) Nominalizarea reprezentanţilor autorităţilor,
instituţiilor şi organismelor prevăzute în anexa nr. 1 se face de către
conducătorii acestora.
(4) Componenţa nominală a CM, precum şi orice
modificări aduse acesteia se stabilesc prin ordin al conducătorului instituţiei
în cadrul căreia funcţionează Autoritatea de management
pentru POS Mediu.
ARTICOLUL 4
Preşedintele
(1) CM este condus de un preşedinte cu rang de secretar
de stat din cadrul Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, care
coordonează activitatea Autorităţii de management pentru POS Mediu.
(2) Preşedintele poate delega
această funcţie conducătorului Autorităţii de managment pentru POS Mediu, în
baza unui mandat scris.
(3) Preşedintele CM îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) convoacă şi conduce reuniunile CM;
b) aprobă documentele ce urmează a fi transmise
tuturor participanţilor la reuniuni, lista invitaţilor, precum şi proiectul
ordinii de zi a şedinţelor;
c) aprobă, după caz, publicarea pe site-ul Autorităţii
de management a documentelor discutate în cadrul reuniunilor CM;
d) semnează hotărârile CM şi procesele-verbale ale
reuniunilor;
e) reprezintă CM în relaţiile cu terţii, în special în
relaţia cu presa şi publicul;
f) invită la reuniunile CM persoane cu competenţe
relevante în raport cu temele înscrise pe ordinea de zi, pentru prezentarea
unei opinii specializate în vederea fundamentării deciziilor CM, dacă este
cazul.
ARTICOLUL 5
Membrii şi observatorii
(1) Membrii CM sunt
membri titulari şi înlocuitori.
(2) Observatorii sunt invitaţi să participe la
şedinţele CM.
(3) Observatorii nu au drept
de decizie. Aceştia au un rol consultativ şi pot face propuneri pe care CM le
poate dezbate şi aproba.
(4) Membrii titulari, înlocuitorii şi observatorii
primesc de la Secretariatul permanent acelaşi set de informaţii şi materiale,
precum şi procesele-verbale ale reuniunilor CM.
(5) Membrii CM au obligaţia de a participa la
reuniunile şi activităţile CM şi de a îndeplini responsabilităţile ce decurg
din deciziile adoptate de acesta.
(6) Membrii CM au dreptul de a transmite propuneri
pentru discuţii Secretariatului permanent.
(7) Desemnarea şi schimbarea membrilor titulari şi
înlocuitori, precum şi a observatorilor se fac de către conducătorul
instituţiei reprezentate în CM, prin notificare transmisă Secretariatului
permanent al CM.
(8) In cazul în care membrul
titular/înlocuitorul nu participă la două reuniuni succesive, preşedintele CM
poate solicita instituţiei/organismului/organizaţiei care l-a desemnat
revocarea acestuia şi nominalizarea altor reprezentanţi.
(9) Schimbarea unui membru al
CM se realizează de instituţia reprezentată în acest organism şi se comunică în
scris Secretariatului CM, în termen de 5 zile lucrătoare de la data luării
acestei decizii.
(10) In caz de indisponibilitate, membrii CM deleagă
responsabilitatea luării deciziei unui înlocuitor din aceeaşi instituţie, în
baza unui mandat scris, din partea autorităţii, instituţiei sau organismului
respectiv. Fiecare membru titular are dreptul la un singur înlocuitor.
(11) Mandatul prevăzut la alin. (10) se transmite în scris
Secretariatului permanent, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înaintea datei
reuniunii CM.
(12) Membrii titulari, înlocuitorii acestora şi
observatorii îşi exercită funcţiile cu titlu gratuit.
ARTICOLUL 6
Secretariatul permanent
(1) Activitatea CM este
asistată de un Secretariat permanent, asigurat de Autoritatea de management
pentru POS Mediu şi coordonat de preşedintele CM.
(2) Secretariatul îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură pregătirea reuniunilor CM;
b) elaborează ordinea de zi a reuniunilor CM şi
pregăteşte documentele suport;
c) transmite cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte
invitaţiile pentru şedinţele CM. Invitaţiile cuprind, în mod obligatoriu, ziua,
ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi, precum şi adresa site-ului care conţine
informaţii privind reuniunea;
d) transmite în scris membrilor CM, cu cel puţin 10
zile lucrătoare înainte, documentele suport ale reuniunii, aprobate de
preşedinte;
e) păstrează şi înregistrează corespondenţa şi
documentele aferente organizării CM, precum şi documentele transmise membrilor
CM pentru pregătirea reuniunilor CM. Asigură activităţile de înregistrare şi
arhivare a documentelor CM;
f) participă la întâlnirile CM şi redactează
procesele-verbale, pe care le distribuie tuturor membrilor CM, în termen de 15
zile lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa;
g) publică pe site-ul Autorităţii de management ordinea
de zi a şedinţelor, procesele-verbale ale acestora, precum şi documentele
pentru care preşedintele CM stabileşte publicarea;
h) primeşte şi înregistrează
mandatele scrise pentru delegarea de atribuţii, eliberate în condiţiile
prezentului regulament;
i) asigură asistenţă de specialitate preşedintelui CM;
j) monitorizează implementarea deciziilor CM şi asigură
schimbul de informaţii referitor la acestea între părţile implicate.
ARTICOLUL 7
Reuniunile CM
(1) Reuniunile CM au
loc semestrial şi sunt convocate de preşedintele CM.
(2) In cazuri deosebite se pot organiza reuniuni
extraordinare ale CM, la iniţiativa preşedintelui, la solicitarea Comisiei
Europene sau la solicitarea a cel puţin unei treimi din membrii CM. Solicitarea
din partea membrilor este transmisă în scris Secretariatului permanent.
(3) Convocarea reuniunilor CM se face întotdeauna în
scris.
(4) La începutul fiecărei reuniuni se adoptă ordinea
de zi şi se discută şi aprobă minuta precedentei reuniuni a CM.
(5) La cererea membrilor CM, ordinea de zi comunicată
iniţial poate fi completată şi cu alte teme, cu condiţia transmiterii
documentelor respective în scris Secretariatului permanent, cu cel puţin 10
zile înainte de data reuniunii, pentru a fi distribuită tuturor membrilor CM.
Ordinea de zi finală va fi comunicată, în scris, membrilor CM, cu cel puţin 5
zile înainte de data reuniunii.
(6) La sfârşitul fiecărei şedinţe se stabileşte data
viitoarei reuniuni a CM, pe baza calendarului anual indicativ.
(7) Reuniunile CM nu au caracter public.
ARTICOLUL 8
Procesul decizional
(1) Şedinţele CM se pot desfăşura numai în prezenţa a
cel puţin jumătate plus unu din membrii cu drept de
decizie.
(2) La stabilirea cvorumului de şedinţă se iau în
considerare numai membrii cu drept de decizie.
(3) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1),
reuniunea CM se amână, urmând să fie convocată o nouă şedinţă în termen de 5
zile. Şedinţa convocată în urma unei amânări se desfăşoară fără a mai fi
necesară îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (1).
(4) Ca regulă generală, CM adoptă hotărâri prin
consens.
(5) In situaţia în care nu se poate ajunge la consens,
CM adoptă hotărâri prin votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor cu
drept de decizie prezenţi.
(6) în cazul în care există membri CM care au un
potenţial conflict de interese în legătură cu subiectele în discuţie, aceştia
se vor abţine de la exprimarea opiniei.
(7) Hotărârile adoptate de CM sunt comunicate de drept
membrilor de Secretariatul permanent, după semnarea de către preşedinte.
(8) In situaţii excepţionale, la iniţiativa
preşedintelui, membrii pot fi consultaţi şi în scris. Preşedintele prezintă
acestora în scris problemele apărute şi soluţiile identificate.
(9) In cazul în care Secretariatul permanent primeşte
obiecţii scrise asupra documentelor transmise conform procedurii de consultare
scrisă, acestea se transmit preşedintelui, care dispune analiza obiecţiilor şi
revizuirea documentului, dacă este cazul. Documentele revizuite vor fi
retransmise tuturor membrilor CM pentru consultare.
(10) In lipsa unui răspuns scris din partea tuturor
membrilor cu drept de decizie, în termen de 10 zile lucrătoare de la data transmiterii documentelor, acestea sunt considerate aprobate.
(11) Pentru respectarea principiului
parteneriatului, consultările scrise se vor aplica doar în cazuri de urgenţă,
cu condiţia existenţei unei justificări corespunzătoare.
ARTICOLUL 9
Circuitul şi
păstrarea documentelor
(1) Transmiterea oficială a documentelor către membrii
CM se efectuează prin poştă, fax sau curier, cu confirmarea primirii acestora.
(2) Pentru asigurarea operativităţii, documentele pot
fi transmise, informai, şi prin poşta electronică.
(3) Secretariatul permanent asigură păstrarea tuturor
documentelor aferente activităţii CM şi arhivarea acestora.
ARTICOLUL 10
Codul de conduită
Membrii CM au obligaţia de a respecta prevederile
prezentului regulament-cadru de organizare şi funcţionare, inclusiv prevederile
Codului de conduită prevăzut în anexa nr. 3 la hotărâre.
ARTICOLUL 11
Dispoziţii finale
CM va adopta propriul regulament de organizare şi
funcţionare, cu respectarea prezentului regulament-cadru.
ANEXA Nr. 3
CODUL DE CONDUITA
Membrii Comitetului de monitorizare (CM) au obligaţia de a respecta următoarele reguli de conduită:
1. Membrii trebuie să acţioneze în interesul POS Mediu
şi în scopul implementării acestuia în conformitate cu obiectivele şi scopurile
stabilite.
2. Membrii vor lua decizii exclusiv în interesul public
şi nu vor acţiona în scopul obţinerii de avantaje financiare sau alte beneficii
materiale pentru ei înşişi, familie sau prieteni.
3. Membrii vor anunţa preşedintelui CM, la începutul
fiecărei reuniuni, orice conflict de interese, de exemplu, dacă în cadrul
reuniunii se dezbate un subiect de pe ordinea de zi în cadrul căruia membrul CM
are un interes material. De asemenea, dacă pe parcursul discuţiilor CM apare în
mod neaşteptat un conflict de
interese, respectivul membru al CM va înştiinţa
preşedintele CM cu privire la existenţa conflictului de interese. In astfel de
situaţii, membrii CM care au un potenţial conflict de interese cu subiectele în
discuţie se vor abţine de la exprimarea opiniei.
4. După reuniunile CM, membrii
au responsabilitatea de a se asigura că principalele aspecte dezbătute şi
principalele decizii luate sunt comunicate în cadrul sectorului sau grupului de
interese pe care îl reprezintă.
5. Membrii vor păstra confidenţialitatea asupra
acelor informaţii a căror divulgare poate aduce prejudicii comerciale sau de
altă natură sau asupra acelor informaţii care nu pot fi făcute publice.
6. Membrii trebuie să se supună deciziilor CM.