Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 95 din 14 aprilie 2008

privind Statutul personalului aeronautic tehnic nenavigant din aviatia civila din Romania

ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 304 din 18 aprilie 2008



Parlamentul României adoptă prezenta lege.

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta lege stabileşte regimul juridic al personalului aeronautic tehnic nenavigant din aviaţia civilă, denumit în continuare personal tehnic, activităţile tehnice îndeplinite, categoriile de personal aeronautic tehnic nenavigant din aviaţia civilă din România, precum şi drepturile şi obligaţiile acestuia, indiferent de forma de proprietate a organizaţiilor/unităţilor angajatoare.

Art. 2. - Personalul tehnic desfăşoară activităţi specifice, având drept scop asigurarea exploatării corecte a tehnicii de aviaţie, menţinerea ei în condiţii de disponibilitate, în deplină siguranţă şi securitate, în conformitate cu legislaţia internă, cu reglementările europene, precum şi cu standardele şi practicile recomandate de organizaţiile internaţionale de aviaţie civilă la care România este parte.

Art. 3. -In sensul prezentei legi, prin personal aeronautic tehnic nenavigant din aviaţia civilă se înţelege:

a) personalul tehnic certificat, având ca atribuţii organizarea, urmărirea, controlul, executarea şi atestarea lucrărilor de întreţinere, de reparaţii şi de exploatare a aeronavelor civile, precum şi a motoarelor, echipamentelor/instalaţiilor de bord şi a elicelor acestora;

b)  personalul operativ de protecţie tehnică a navigaţiei aeriene, având ca atribuţii asigurarea funcţionării, operarea din punct de vedere tehnic, întreţinerea şi repararea mijloacelor de navigaţie aeriană aflate la sol şi a celor necesare serviciilor de dirijare, control şi informare aeronautică şi meteorologică a zborurilor, precum şi a telecomunicaţiilor aeronautice;

c)  personalul operativ de meteorologie aeronautică, având ca atribuţii asigurarea serviciilor de informare şi protecţie meteorologică aeronautică a traficului aerian şi veghea meteorologică a spaţiului aerian naţional;

d) personalul operativ de telecomunicaţii aeronautice, având ca atribuţii asigurarea activităţilor de telecomunicaţii aeronautice;

e)  personalul operativ de sol certificat, având ca atribuţii pregătirea şi organizarea zborurilor, obţinerea şi transmiterea de informaţii care pot influenţa desfăşurarea ulterioară a zborului, organizarea, supravegherea, controlul şi executarea activităţilor de handling aeroportuar, repararea şi întreţinerea mijloacelor şi instalaţiilor tehnice aeroportuare.

CAPITOLUL II

Pregătirea şi certificarea personalului tehnic

Art. 4. - Personalul tehnic va putea să îndeplinească sarcinile de serviciu numai în condiţiile efectuării pregătirii de specialitate, examinării şi obţinerii certificării corespunzătoare, care va fi înscrisă, după caz, în documentul de certificare emis de către organismul abilitat, conform legii.

Art. 5. - Categoriile de personal tehnic supuse certificării, precum şi documentele de certificare obligatorii pentru exercitarea activităţilor aeronautice tehnice civile sunt stabilite prin norme comunitare sau prin ordin al ministrului transporturilor.

Art. 6. - Programele de pregătire profesională pentru personalul tehnic sunt avizate sau, după caz, aprobate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care stabileşte şi procedurile de echivalare şi criteriile de certificare a pregătirii, perfecţionării şi acordării licenţei acestei categorii de personal, prin efectuarea de cursuri în ţară sau în străinătate, în unităţi care funcţionează în baza unei autorizări sau echivalări emise de aceasta.

Art. 7. - Specialităţile, criteriile de selecţionare, duratele de şcolarizare şi formele concrete de pregătire a personalului tehnic se stabilesc în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile, specifice fiecărei categorii profesionale, emise în conformitate cu procedurile, standardele şi recomandările organizaţiilor internaţionale de aviaţie civilă la care România este parte.

Art. 8. - (1) Documentele de certificare ale personalului tehnic sunt licenţele şi/sau autorizaţiile emise conform reglementărilor specifice naţionale, comunitare şi/sau internaţionale.

(2) Documentele de certificare ale personalului tehnic sunt documente nominale, obligatorii, cu valabilitate pe întreaga durată a desfăşurării activităţii ca personal aeronautic tehnic nenavigant.

Art. 9. - Documentele de certificare ale personalului tehnic vor fi luate în considerare la stabilirea vechimii în muncă şi încadrării în condiţii speciale de muncă.

CAPITOLUL III

Obligaţiile şi răspunderile personalului tehnic

Art. 10. - Personalul tehnic are următoarele obligaţii şi răspunderi:

a) să posede temeinice cunoştinţe teoretice de specialitate şi să îşi formeze deprinderile practice necesare asigurării unui înalt grad de siguranţă şi calitate a acţiunilor pe care trebuie să le efectueze, în concordanţă cu certificarea înscrisă în documentul de certificare aeronautică deţinut şi, respectiv, cu sarcinile ce decurg din funcţia pe care o îndeplineşte;

b)  să cunoască şi să aplice în mod corect normele şi instrucţiunile ce reglementează activitatea aeronautică civilă pe care o desfăşoară;

c)   să cunoască şi să respecte tehnologiile, procesele tehnologice şi prescripţiile de calitate şi de siguranţă a zborului stabilite pentru activitatea aeronautică tehnică civilă pe care o desfăşoară;

d) să respecte cu stricteţe normele de siguranţă a zborului şi de securitate aeronautică;

e) să respecte normele de sănătate şi securitate a muncii, pe cele privind protecţia împotriva incendiilor şi să acţioneze pentru preîntâmpinarea accidentelor de muncă;

f) să se prezinte la examenele medicale periodice, conform reglementărilor în vigoare, şi să raporteze pe cale ierarhică existenţa oricărei stări de inaptitudine medicală;

g) să îi informeze pe conducătorii ierarhici în cazul constatării unor nereguli în exploatarea la sol şi în zbor a aeronavei, a echipamentelor şi a instalaţiilor aeroportuare sau a oricăror abateri de la regulile stabilite pentru buna desfăşurare a activităţii aeronautice civile;

h) să contribuie, în limita competenţelor acordate prin atribuţiile funcţionale, la îmbunătăţirea continuă, la creşterea eficienţei şi a calităţii procesului de instruire teoretică şi practică pentru formarea personalului aeronautic tehnic civil;

i) să cunoască, să respecte şi să aplice la locul de muncă regulile stabilite privind paza şi securitatea aeronautică, de intrare în zonele cu acces limitat, condiţionat sau interzis;

j) să poarte uniforma, echipamentul de lucru sau de protecţie în conformitate cu reglementările în vigoare;

k) să respecte limitele de timp de muncă şi de odihnă stabilite prin reglementările aplicabile în vigoare.

Art. 11. - Personalul tehnic trebuie să dovedească înaltă competenţă şi etică profesională, să respecte întocmai normele privind ordinea şi disciplina în îndeplinirea corectă şi integrală a sarcinilor şi îndatoririlor de serviciu.

CAPITOLUL IV

Drepturile specifice personalului tehnic

Art. 12. - (1) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, personalul tehnic din aviaţia civilă poate beneficia de pensie pentru limită de vârstă şi la împlinirea vârstei de 55 de ani, dacă a realizat cumulativ stagiul complet de cotizare prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi are o vechime de cel puţin 25 de ani în activităţile prevăzute la art. 3 din prezenta lege.

(2) Dovada vechimii în profesiile prevăzute la art. 3 se face cu adeverinţă eliberată de angajator, care poartă întreaga răspundere pentru corectitudinea şi valabilitatea datelor înscrise în aceasta.

Art. 13. - (1) In caz de restructurare sau reorganizare a activităţii angajatorului, personalul tehnic disponibilizat beneficiază de pensie dacă a împlinit vârsta de 55 de ani, a realizat cumulativ stagiul complet de cotizare prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi are o vechime de cel puţin 20 de ani în activităţile prevăzute la art. 3 din prezenta lege.

(2) Personalului tehnic nu i se poate desface contractul de muncă din motive neimputabile lui, dacă mai are 2 ani până la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12.

Art. 14. - Până la data îndeplinirii condiţiilor de vârstă standard pentru obţinerea unei pensii pentru limită de vârstă, prevăzute în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pensia stabilită în condiţiile art. 12 şi 13 se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.

Art. 15. - (1) Cererea de pensionare se depune la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu a solicitantului.

(2) Drepturile de pensie prevăzute de prezenta lege se stabilesc prin decizie emisă de casa teritorială de pensii competentă.

Art. 16. - (1) La pensionarea pentru limită de vârstă în condiţiile prezentei legi, personalul tehnic beneficiază de 18 salarii compensatorii, eşalonate lunar, suportate de angajator în cuantum egal cu salariul brut realizat în ultima lună de activitate, anterioară pensionării.

(2) In cazul în care personalul tehnic nu îndeplineşte prevederile art. 12 în ceea ce priveşte vechimea în activitate, dar îndeplineşte cerinţele privind vârsta şi stagiul complet de cotizare, va primi mai puţin, pentru fiecare an lipsă de vechime în activităţile prevăzute la art. 3, câte un salariu compensatoriu, în conformitate cu alin. (1), dar nu pentru mai mult de 5 ani.

Art. 17. - Personalul tehnic va beneficia, pe lângă drepturile prevăzute la art. 16, de un salariu compensatoriu brut, suportat de angajator, pentru fiecare an ce depăşeşte 25 de ani vechime în activităţile prevăzute la art. 3.

Art. 18. -In cazul decesului personalului tehnic pensionat, plăţile compensatorii prevăzute la art. 16 şi 17 vor reveni de drept moştenitorilor legali, fiind suportate de angajator.

Art. 19. -In cazul decesului personalului tehnic aflat în activitate, care a acumulat o vechime de minimum 10 ani, moştenitorii legali vor beneficia de un ajutor financiar echivalent cu 12 salarii brute la nivelul ultimului salariu brut realizat, suportat de angajator.

Art. 20. - Prevederile referitoare la stabilirea, expertizarea, plata, încetarea, suspendarea şi reluarea plăţii pensiilor, precum şi cele referitoare la răspunderea juridică şi jurisdicţia din domeniul pensiilor din sistemul public se aplică în mod corespunzător şi pensiilor stabilite potrivit prezentei legi.

Art. 21. - (1) Nivelul şi condiţiile de salarizare, alte drepturi specifice, precum concediul de odihnă suplimentar, timpul de muncă şi timpul de odihnă, alimentaţia de protecţie şi întărire a organismului, drepturile de diurnă, condiţiile de cazare şi transport, asigurările pentru accidente, îmbolnăvire şi pierdere a documentului de certificare, asistenţă medicală, uniformele, echipamentele de lucru şi de protecţie gratuite şi altele asemenea se stabilesc prin contractele colective sau prin contractele individuale de muncă, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, corespunzător formelor de organizare a angajatorului şi a modului de finanţare a acestuia.

(2) Personalul tehnic poate beneficia pe lângă salariul de bază, stabilit în funcţie de complexitatea activităţii desfăşurate, de riscul şi răspunderea personală, şi de sporuri specifice, datorate condiţiilor de muncă, stabilite prin acte normative sau negociate cu angajatorul prin contractul colectiv de muncă.

Art. 22. - Personalul tehnic este asigurat obligatoriu de către angajator pentru risc profesional şi pentru cazurile de producere a unor accidente de muncă urmate de deces, invaliditate permanentă sau temporară, spitalizare, precum şi pentru cazurile de îmbolnăvire cu pierderea capacităţii de muncă necesare desfăşurării activităţii de aviaţie civilă specifică, pentru care deţine documentul de certificare. Condiţiile de asigurare a personalului tehnic din aviaţia civilă sunt cele prevăzute de lege şi/sau prin contractele colective de muncă.

Art. 23. - (1) In cazul pierderii capacităţii de muncă necesare desfăşurării activităţilor de aviaţie civilă specifice, ca urmare a unui accident de muncă produs din motive neimputabile personalului respectiv, urmat de invaliditate permanentă sau temporară, personalul tehnic beneficiază:

a)  pe timpul recuperării capacităţii de muncă, de toate drepturile salariale cu caracter permanent pe care le avea la data pierderii capacităţii de muncă, suportate de angajator, până la stabilirea definitivă a situaţiei sale de sănătate, fără a se depăşi însă durata de 2 ani;

b)  de o compensaţie bănească acordată lunar de către angajator, până la pensionarea pentru limită de vârstă, care să acopere diferenţa dintre venitul mediu lunar net indexat din ultimul an de activitate ca personal tehnic şi venitul net lunar obţinut ca urmare a imposibilităţii continuării activităţii în calitate de personal tehnic.

(2) Drepturile salariale cu caracter permanent şi compensaţia prevăzute la alin. (1) se asigură de către angajatorul la care personalul respectiv îşi desfăşura activitatea cu contract de muncă în momentul pierderii capacităţii de muncă.

(3) In cazul în care personalul tehnic nu mai este apt din punct de vedere medical să presteze activităţile de aviaţie civilă pentru care este certificat, angajatorul îi va asigura un alt loc de muncă, corespunzător pregătirii sale profesionale, cu menţinerea drepturilor salariale.

Art. 24. - Personalul tehnic beneficiază de concediu de odihnă suplimentar plătit pe durata a 12 zile, necesar pentru refacerea capacităţii psihomotorii şi pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale, într-o staţiune balneoclimaterică, asigurat de către angajator, inclusiv masa şi transportul.

Art. 25. - Este interzisă exercitarea oricărei forme de constrângere fizică sau psihică, a oricărei presiuni sau a acţiuni de intimidare împotriva personalului tehnic, care ar putea afecta siguranţa zborului sau care este de natură a-l împiedica în exercitarea profesiei.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

BOGDAN OLTEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

DORU IOAN TĂRĂCILĂ


SmartCity5

COMENTARII la Legea 95/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 95 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 1103 2019
    O zi buna Aveți nevoie de un împrumut pentru fiecare scop? Te afli într-o problemă financiară? Firma de împrumut Bridge Finance este garantată în furnizarea de servicii financiare clienților cu o dobândă favorabilă. Împrumuturile noastre sunt ușoare și rapide. Contactați-ne astăzi pentru a obține împrumutul de care aveți nevoie. Putem asorta orice împrumut cu o rată a dobânzii de 2%. Dacă sunteți interesat, vă rugăm să ne contactați imediat prin (adrianbay0008@gmail.com)
ANONIM a comentat Legea 36 1995
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Dar MIDLAND CREDIT FIRM.a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În cele din urmă, finanțăm o firmă de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID NMLS al companiei: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Decretul 62 2019
    Sunt Marie Reilly, o împrumutată împrumutată privată și legitimă. Ești un bărbat sau o femeie de afaceri? Aveți vreo mizerie financiară sau aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere? Aveți nevoie de un împrumut pentru a începe o scară plăcută mică și o afacere medie? Aveți un scor de credit scăzut și vă este greu să obțineți împrumuturi de capital de la băncile locale și alte institutii financiare ?. - Intermediarii / Consultanții / Brokerii sunt bineveniți să aducă clienții lor și sunt protejați 100%. Părțile interesate ar trebui să mă contacteze pentru mai multe informații via: mariereillyfinancialaid@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 50 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Rectificare 99 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu