HOTARARE Nr.
556 din 28 mai 2008
privind aprobarea
Programului national apicol pentru perioada 2008-2010, precum si a normelor de
aplicare a acestuia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 416 din 3 iunie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
în conformitate cu prevederile
art. 105-110 din secţiunea VI „Dispoziţii
speciale privind sectorul apicol" a Regulamentului Consiliului Uniunii
Europene nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor
agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse
agricole, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 299 din 16
noiembrie 2007, precum şi cu ale Deciziei Comisiei Europene din 17 august 2007
privind aprobarea Programului de îmbunătăţire a producţiei şi a comercializării
produselor apicole, elaborat de România în temeiul
Regulamentului Consiliului nr. 797/2004,
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate
finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de
stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul naţional apicol pentru
perioada 2008-2010, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Normele de aplicare a Programului
naţional apicol pentru perioada 2008-2010, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr.1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr.
PROGRAMUL NAŢIONAL APICOL
pentru perioada 2008-2010
Scopul programului:
România, conform art. 105 alin. (1) din Regulamentul
Consiliului nr. 1.234/2007, trebuie să stabilească pentru o perioadă de 3 ani
un Program naţional apicol care să vizeze îmbunătăţirea condiţiilor de
producere şi comercializare a produselor apicole, denumit în continuare Program.
Scopul de bază al Programului este sprijinirea
activităţilor care favorizează obţinerea în toate stupinele a produselor de cea
mai înaltă calitate, precum şi profilaxia şi combaterea varoozei.
Acţiunile care pot fi incluse în Program sunt
următoarele:
a) asistenţa tehnică pentru apicultori şi grupuri de
apicultori;
b) lupta contra varoozei;
c) raţionalizarea transhumantei;
d) măsurile de asistenţă pentru
laboratoarele de analiză a caracteristicilor fizico-chimice ale mierii;
e) măsurile de asistenţă pentru repopularea şeptelului
apicol comunitar;
f) colaborarea cu organismele specializate în
realizarea de programe de cercetare aplicată în domeniul apiculturii şi al
produselor apicole.
Programul a fost elaborat împreună cu reprezentanţii
organizaţiilor profesionale apicole, legal constituite, şi cuprinde
reglementarea măsurilor de ajutor financiar pentru acţiunile privind lupta
contra varoozei şi repopularea şeptelului apicol, care vor fi finanţate din
Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) şi din bugetul naţional, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 67/2006.
Celelalte acţiuni prevăzute în Regulamentul Consiliului
nr. 797/2004 privind acţiunile de îmbunătăţire a condiţiilor de producţie şi
comercializare a produselor apicole sunt excluse din Program, deoarece acestea
rămân a fi finanţate prin Programul naţional pentru dezvoltare rurală, conform
Regulamentului Consiliului nr. 1.698/2005 din 20 septembrie 2005 privind
sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru
Dezvoltare Rurală (FEADR).
Prin Decizia Comisiei din 17 august 2007 s-au aprobat
Programul naţional apicol pentru perioada 2008-2010 în temeiul Regulamentului
(CE) nr. 797/2004 al Consiliului, precum şi contribuţia financiară a Comisiei
Europene la acesta.
Regulamentul (CE) nr. 797/2004 al Consiliului a fost
înlocuit cu Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007, în care au fost preluate
prevederile din Regulamentul (CE) nr. 797/2004.
Beneficiarii Programului sunt apicultorii, persoane
fizice, persoane fizice autorizate sau juridice, organizaţi în asociaţii de
crescători de albine, uniuni apicole, cooperative sau grupuri de producători,
constituite conform legislaţiei în vigoare.
Comisia Europeană participă la finanţarea măsurilor din
Program cu până la 50% din cheltuielile efectuate de România pentru fiecare
acţiune accesată, excluzând TVA.
Exerciţiile financiare ale Programului se stabilesc de
la data de 16 octombrie a fiecărui an până la data de 15 octombrie a anului
următor, iar acţiunile cuprinse în acesta se aplică anual de către beneficiari,
de la data de 16 octombrie a anului în curs până la data de 31 august a anului
următor. Plăţile aferente se fac în timpul exerciţiului financiar.
Acţiunile aprobate în Program care vor primi ajutor
financiar sunt:
1. Lupta contra varoozei
1.1. Metode clasice de combatere a varoozei
a) Condiţii de eligibilitate:
- apicultorul să fie membru al unei forme asociative
legal constituite, de profil;
- familiile de albine să fie înregistrate la direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul agricol;
- să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată
prin atestat sau certificat ori diplomă, conform legislaţiei în vigoare;
- să deţină şi să completeze un
document elaborat de forma asociativă şi aprobat de Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform legislaţiei în
vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor
veterinare oficiale;
- medicamentele achiziţionate
să fie înscrise în lista medicamentelor de uz veterinar, omologate de
Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar;
- tratamentele să se desfăşoare
în baza unui calendar întocmit anual, conform tehnologiei apicole, şi urmărit
de reprezentanţii formei asociative legal constituite.
b) Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA al produselor
de combatere a varoozei necesare tratamentului pentru întregul efectiv de
familii de albine deţinut de beneficiar.
1.2. Metode ecologice de combatere a varoozei
a) Condiţii de eligibilitate:
- apicultorul să fie membru al unei forme asociative
legal constituite, de profil;
- să deţină calitatea de producător în agricultura ecologică
- fişa de înregistrare aprobată de direcţia pentru agricultură şi dezvoltare
rurală judeţeană şi avizată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi
să aibă un contract cu un organism de inspecţie şi certificare acreditat de
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
- să fie înregistrat la direcţia pentru agricultură şi
dezvoltare rurală judeţeană privind producţia ecologică sau este în perioada de
conversie;
- familiile de albine să fie
înregistrate la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul
agricol;
- să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată
prin atestat sau certificat ori diplomă, conform legislaţiei în vigoare;
- să deţină şi să completeze un
document elaborat de forma asociativă şi aprobat de Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform legislaţiei în
vigoare;
- medicamentele achiziţionate
să fie înscrise în lista medicamentelor biologice de uz veterinar omologate de
Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz
Veterinar;
- tratamentele să se desfăşoare
în baza unui calendar întocmit anual, conform tehnologiei apicole, urmărit de
reprezentanţii formei asociative legal constituite.
b) Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA al produselor biologice pentru
combaterea varoozei necesare tratamentului pentru întregul efectiv de familii
de albine deţinut de beneficiar.
2. Refacerea
şeptelului apicol prin achiziţia de mătci, roi la pachet, roi pe faguri şi
familii de albine
a) Condiţii de eligibilitate:
- apicultorul să fie membru al unei forme asociative
legal constituite, de profil;
- familiile de albine să fie înregistrate la direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul agricol;
- să deţină minimum 50 de
familii de albine în cazul achiziţionării mătcilor;
- să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată
prin atestat sau certificat ori diplomă, conform legislaţiei în vigoare;
- să deţină şi să completeze un
document elaborat de forma asociativă şi aprobat de Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform legislaţiei în
vigoare;
- apicultorul se angajează, în
scris, să nu înstrăineze mătcile, familiile de albine, roiurile la pachet şi
roiurile pe faguri achiziţionate timp de un an de la data plăţii ajutorului
financiar de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
- achiziţionarea de roi la pachet, roi pe faguri şi
familii de albine se face numai de la unităţile autorizate sanitar-veterinar,
conform legislaţiei în vigoare;
- mătcile provenite din ferme
de multiplicare sunt achiziţionate de la unităţi acreditate de către Agenţia
Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie, conform criteriilor de
acreditare a stupinei de multiplicare, aprobate prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale.
b) Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru achiziţia de mătci, roi la
pachet, roi pe faguri şi familii de albine.
ANEXA Nr. 2
NORME
de aplicare a Programului naţional apicol pentru
perioada 2008-2010
Art. 1. - (1) Beneficiarii Programului, aşa cum sunt
definiţi în anexa nr. 1, solicită anual ajutorul financiar prin intermediul
formei asociative din care fac parte, legal constituită conform legislaţiei în
vigoare, şi depun la sediul acesteia următoarele documente justificative:
a) cerere pe baza căreia solicită ajutorul financiar
cuvenit şi în care se menţionează acordul acestora de derulare a ajutorului
prin intermediul formei asociative;
b) declaraţie pe propria
răspundere din care să reiasă că aceştia nu au mai solicitat ajutor financiar prin intermediul altei forme asociative;
c) copie de pe actul de identificare - B.I./C.I., în
cazul persoanelor fizice;
d) copie de pe certificatul unic de înregistrare, în
cazul persoanelor juridice;
e) copie de pe adeverinţa care
să ateste proprietatea şi numărul familiilor de albine înscrise în Registrul
agricol, eliberată de consiliul local;
f) copie de pe atestat sau
certificat ori diplomă care să confirme pregătirea apicultorului în domeniul
apicol;
g) copie de pe documentul de înregistrare/autorizare sanitară veterinară, eliberat de direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, pe raza căreia îşi desfăşoară permanent activitatea
exploataţi a/unitatea.
(2) Beneficiarii Programului,
crescători de familii de albine ecologice, solicită anual ajutorul financiar
prin intermediul formei asociative din care fac parte, legal constituită
conform legislaţiei în vigoare, şi depun la sediul acesteia documentele
prevăzute la alin. (1), la care se anexează:
a) copie de pe fişa de
înregistrare a producătorului în agricultura ecologică, aprobată de Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
b) copie de pe contractul producătorului ecologic
încheiat cu un organism de inspecţie şi certificare, aprobat de Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
c) copie de pe certificatul de confirmare/conformitate
elaborat de organismul de inspecţie şi certificare, pentru familiile în
conversie sau certificate;
d) copie de pe certificatul de atestare ecologică a familiilor de albine sau certificatul MAŞTER însoţit de
anexă, pentru solicitanţii care fac parte dintr-o schemă de certificare „în
grup", după caz, eliberat de organismul de inspecţie şi certificare
acreditat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu care producătorul
a încheiat contract.
Art. 2. - (1) Forma asociativă legal constituită are
obligaţia de a păstra la sediul acesteia următoarele:
a) documentele prevăzute la art. 1;
b) procesul-verbal din care să
reiasă că membrii formei asociative au primit de la aceasta medicamentele în
vederea combaterii varoozei, mătcile, roiurile la pachet, roiurile pe faguri
sau familiile de albine solicitate;
c) calendarul tratamentelor
întocmit şi urmărit de reprezentanţii formei asociative;
d) registrul membrilor care au solicitat ajutor
financiar.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se arhivează
conform legislaţiei în vigoare şi sunt puse la dispoziţia reprezentanţilor
compartimentului de inspecţie din cadrul centrelor judeţene ale Agenţiei de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti,
după caz, precum şi organelor de control abilitate.
Art. 3. - Forma asociativă legal constituită, pe baza
cererilor şi a documentelor depuse de membrii săi, depune la centrul judeţean
al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al
municipiului Bucureşti, pe raza căruia îşi are sediul înregistrat în actele de
constituire, următoarele documente:
a) cererea de solicitare a
ajutorului financiar pentru fiecare acţiune în parte;
b) centralizatorul membrilor
asociaţiei care solicită ajutor financiar pentru fiecare acţiune în parte;
c) copii de pe actele de constituire ale formei
asociative legal constituite;
d) documentul de identitate bancară al formei
asociative legal constituite;
e) copie de pe factura fiscală
de achiziţie a produselor de combatere a varoozei;
f) copie de pe factura fiscală de achiziţie a mătcilor,
roiurilor la pachet, roiurilor pe faguri sau familiilor de albine;
g) copie de pe documentele fiscale de efectuare a plăţii produselor de combatere a varoozei;
h) copie de pe documentele fiscale de efectuare a
plăţii mătcilor, roiurilor la pachet, roiurilor pe faguri sau familiilor de
albine;
i) copie de pe certificatul de origine care atestă
provenienţa mătcilor din ferme de elită acreditate de către Agenţia Naţională
pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie şi autorizate sanitar-veterinar;
j) copie de pe declaraţia de conformitate care atestă
provenienţa mătcilor din ferme de multiplicare acreditate de către Agenţia
Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie şi autorizate
sanitar-veterinar;
k) devizul de cheltuieli cu medicamentele folosite
pentru combaterea varoozei pe familia de albine, conform schemei de tratament.
Art. 4. - Pentru acţiunile realizate în anul 2008,
prevăzute în Program, termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor
care o însoţesc este 1 august 2008.
Art. 5. - (1) După finalizarea procesului de
înregistrare şi verificare a cererilor depuse de formele asociative legal
constituite, centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, după caz, întocmesc şi
transmit Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură centralizatorul cu
solicitările ajutorului financiar pentru fiecare acţiune în parte, în vederea
stabilirii nivelului ajutorului financiar, în limita sumei aprobate prin
Decizia Comisiei Europene din data de 17 august 2007.
(2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
transmite centrelor sale judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, după
caz, nivelul ajutorului financiar în cadrul fiecărei acţiuni prevăzute în
Program.
Art. 6. - (1) Centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, după
caz, după calcularea şi aprobarea sumelor aferente cererilor, întocmesc şi
transmit Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură o situaţie
centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata ajutorului financiar.
(2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
întocmeşte şi transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o
situaţie centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata ajutorului
financiar.
Art. 7. - In baza situaţiilor centralizatoare ale
sumelor solicitate pentru plata ajutorului financiar, transmise de Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite Ministerului
Economiei şi Finanţelor cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoţită
de situaţia centralizatoare a sumelor solicitate pentru
plata ajutorului financiar.
Art. 8. - După aprobarea cererii pentru deschiderea
creditelor bugetare de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, din bugetul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale se alimentează contul Agenţiei
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, care, pe baza cererilor aprobate,
virează sumele cuvenite în conturile solicitanţilor ajutorului financiar,
conform legislaţiei în vigoare.
Art. 9. - (1) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură elaborează formularistica de solicitare, înregistrare,
centralizare, procedurile de desfăşurare a activităţii şi procedura de control
conform riscurilor evaluate, în vederea aplicării acţiunilor cuprinse în
Program.
(2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură,
prin centrele judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pune la dispoziţia
solicitanţilor formularistica şi documentaţia necesară realizării acţiunilor
cuprinse în Program.
(3) Forma asociativă legal
constituită, pe parcursul unui an, prezintă o singură dată, la prima
solicitare, actele de identificare, în copie, precum şi originalele pentru
autentificare.
(4) Forma asociativă legal
constituită va anunţa orice modificare privind identificarea ei la centrul
judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului
Bucureşti, în termen de 5 de zile lucrătoare de la respectiva modificare.
Art. 10. - (1) Pentru anul 2008, valoarea sprijinului
financiar de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale este în limita sumei de 6.717.150 lei, conform prevederilor Deciziei
Comisiei din 17 august 2007 prin care s-a aprobat Programul naţional apicol
pentru perioada 2008-2010 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 797/2004 al
Consiliului, precum şi contribuţia financiară a Comisiei Europene la acesta.
(2) In cazul în care suma
solicitată de beneficiari prin intermediul formei asociative legal constituite
şi aprobată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură se încadrează
în limita sumei aprobate prin Decizia Comisiei Europene din data de 17 august
2007, nivelul ajutorului financiar se stabileşte la valoarea de achiziţie, fără
TVA, a medicamentelor în vederea combaterii varoozei, a mătcilor, a roiurilor
la pachet, a roiurilor pe faguri şi a familiilor de albine, conform facturii.
(3) In cazul în care suma
solicitată de beneficiari prin intermediul formei asociative legal constituite
şi aprobată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură depăşeşte
suma aprobată prin Decizia Comisiei Europene din data de 17 august 2007,
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură stabileşte nivelul
ajutorului financiar la valoarea cea mai mică de achiziţie, fără TVA, a
medicamentelor în vederea combaterii varoozei, a mătcilor, a roiurilor la
pachet, a roiurilor pe faguri şi a familiilor de albine, conform facturii,
pentru toţi beneficiarii.
(4) In cazul în care şi după aplicarea prevederilor
alin. (3) se depăşeşte suma aprobată prin Decizia Comisiei Europene din data de
17 august 2007, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură stabileşte
nivelul ajutorului financiar ca procent din valoarea cea mai mică de achiziţie,
fără TVA, a medicamentelor în vederea combaterii varoozei, a mătcilor, a
roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri şi a familiilor de albine, conform
facturii, pentru toţi beneficiarii, până la limita sumei aprobate.