HOTARARE Nr. 536 din 22 iunie 2000
pentru aprobarea Conceptului operational si a Strategiei Romaniei privind
managementul traficului aerian pentru perioada 2000 - 2015
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 20 iulie 2000

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 4 lit. a) si ale art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind
Codul aerian,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Conceptul operational si Strategia Romaniei privind managementul
traficului aerian pentru perioada 2000 - 2015, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In baza conceptului si strategiei prevazute la art. 1, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Ministerul
Transporturilor si Ministerul Apararii Nationale vor aproba "Programul
national de dezvoltare a colaborarii civile/militare in managementul traficului
aerian" si "Proiectul de modernizare a sistemului ATM din
Romania".
Art. 3
Pentru a realiza trecerea la implementarea conceptului operational ATM
2000+ in Romania, organele de trafic aerian din cadrul Ministerului Apararii
Nationale isi vor modifica structura si competentele pentru a corespunde
cerintelor rezultate din "Programul national de dezvoltare a colaborarii
civile/militare in managementul traficului aerian" si "Proiectul de
modernizare a sistemului ATM din Romania", care se aproba conform
prevederilor prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Plangu,
secretar de stat
ANEXA 1
CONCEPTUL OPERATIONAL SI STRATEGIA ROMANIEI
privind managementul traficului aerian pentru perioada 2000 - 2015
1. Abrevieri, termeni si definitii
1.1. ACC - centrul regional de dirijare si control
1.2. APP - organul de dirijare si control de apropiere
1.3. ATM - managementul traficului aerian
1.4. CCO - centrul de coordonare a operatiunilor de zbor ale companiei
aeriene
1.5. CNS - sistemele de comunicatie, navigatie si supraveghere de la sol si
de la bordul aeronavei
1.6. TWR - organul de dirijare si control de aerodrom
1.7. 2000+ - perioada anilor 2000 - 2015
1.8. Reteaua ATM consta in sistemul de relatii dintre prestatorii de
servicii de trafic aerian, operatorii aerieni, aeroporturile si alte
organizatii de aviatie care detin prerogative si responsabilitati in ceea ce
priveste utilizarea spatiului aerian.
1.9. Capabilitatea de esalonare autonoma - capacitatea unei aeronave de a
satisface cerintele functionale si de performanta ale CNS, care ii permit
pilotului sa isi asume responsabilitatea pentru esalonarea fata de alt trafic
1.10. Traiecte nerestrictionate - zborul in cadrul unei autorizari din
partea organului de trafic, fara restrictii in ceea ce priveste traiectul
preferat de pilot, catre un punct determinat
1.11. Modul de zbor autonom - operatiunile care cuprind atat traiectele
nerestrictionate, cat si esalonarea autonoma
1.12. Regimul unui spatiu aerian - clasificare atribuita unui anumit volum
de spatiu aerian in conformitate cu modalitatile de organizare, reglementare si
utilizare, care include si metoda de esalonare aplicata in interiorul acestuia
1.13. Succesiunea corelata a operatiunilor unui zbor incepe in momentul in
care utilizatorul de spatiu aerian interactioneaza pentru prima data cu
sistemul ATM si inceteaza o data cu finalizarea procesului de tarifare a
serviciilor ATM ce au fost furnizate utilizatorului
1.14. Planificare - totalitatea activitatilor si actiunilor intreprinse in
cadrul retelei ATM, prin care este pregatita si asigurata succesiunea corelata
a operatiunilor unui zbor
1.15. Faza strategica de planificare - faza initiala care se incheie cu
doua zile inainte de efectuarea zborului
1.16. Faza pretactica de planificare - faza intermediara care se incheie cu
doua ore inainte de efectuarea zborului
1.17. Faza tactica de planificare - faza finala care se incheie o data cu
terminarea zborului.
2. Cerinte generale pentru noua retea ATM din Romania
2.1. Reteaua ATM va furniza servicii catre toti utilizatorii spatiului
aerian al Romaniei.
2.2. Reteaua ATM:
a) va asigura servicii de management al zborurilor prin operatiuni
succesive corelate, coordonate in mod continuu, in toate fazele de zbor din
cadrul retelei ATM;
b) va deservi diversitatea capacitatilor tehnico-operationale ale
utilizatorilor, asigurand niveluri diferentiate de servicii, in conformitate cu
cerintele acestora;
c) va permite proceduri care sa asigure posibilitatea traiectoriilor
dinamice si flexibile cerute de utilizatori;
d) va mentine operatorul aerian ca factor principal de decizie in
planificarea si in operarea zborului;
e) va asigura coexistenta operatiunilor de trafic aerian general (GAT) cu
cele de trafic aerian operational (OAT).
2.3. Reteaua ATM va contribui la reducerea impactului aviatiei asupra
mediului inconjurator prin:
a) reducerea intervalului dintre pornirea motoarelor si decolare, precum si
a celui dintre aterizare si oprirea motoarelor;
h) optimizarea traiectoriilor aeronavelor si reducerea timpului de zbor pe
ruta;
c) reducerea poluarii prin utilizarea unor proceduri care permit zborul la
cele mai eficiente regimuri ale motoarelor.
2.4. Reteaua ATM va deservi aeronave cu capacitati tehnico-operationale
diferite.
2.5. Reteaua ATM va atenua restrictiile legate de capacitatea
aeroporturilor prin asigurarea utilizarii optime a infrastructurii aeroportuare
in orice conditii meteorologice.
2.6. Serviciile asigurate de reteaua ATM se vor realiza printr-un proces
fluent si omogen, care incepe in faza de pregatire a zborului, continua pe
parcursul executarii acestuia si se termina prin tarifarea serviciilor care au
fost furnizate.
2.7. Conceptul operational va imbunatati eficienta intregii retele ATM
pentru a genera capacitati suplimentare de trafic aerian si pentru a creste
nivelul de siguranta a zborurilor, simultan cu cresterea calitatii serviciilor
si cu mentinerea gradului de incarcare a muncii controlorului de trafic aerian
si a pilotului, in limite de siguranta.
Simultan cu reducerea costurilor directe si indirecte, conceptul
operational trebuie sa asigure:
a) imbunatatirea nivelului de siguranta a traficului aerian;
b) utilizarea eficienta a capacitatii de trafic actuale;
c) capacitate de trafic suplimentara, pentru a satisface cererea marita in
zonele si in aeroporturile cu trafic aerian congestionat.
3. Definirea conceptului operational ATM 2000+ in Romania
3.1. Conceptul operational ATM 2000+ consta dintr-un sistem de planificare
in cadrul retelei ATM din Romania, sustinut de sisteme computerizate
performante si bazat pe definirea a 3 regimuri de spatiu aerian, care implica
modificarea rolurilor si a responsabilitatilor privind asigurarea esalonarii.
Sistemul de planificare trebuie sa fie stratificat si bazat pe colaborare, sa
asigure coordonarea inca din faza strategica, succesiunea corelata a operatiunilor,
precum si managementul capacitatii aeroporturilor si organelor de trafic
aerian.
3.2. Organizarea spatiului aerian trebuie sa se bazeze pe 3 regimuri, dupa
cum urmeaza:
3.2.1. spatiu aerian negestionat, cu urmatoarele caracteristici principale:
a) aeronavele evolueaza intr-un mediu in care situatia de trafic aerian nu
este cunoscuta;
b) aeronavele nu au obligatia interactiunii cu organe de dirijare sau de
management al capacitatii;
c) aeronavele evolueaza in conformitate cu regulile aerului, stabilite
pentru acest spatiu;
d) responsabilitatea asigurarii esalonarii revine pilotului;
3.2.2. spatiu aerian gestionat, cu urmatoarele caracteristici principale:
a) aeronavele evolueaza intr-un mediu in care situatia de trafic aerian
este cunoscuta;
b) aeronavele au obligatia interactiunii cu organele de dirijare si control
si cu organele de management al capacitatii;
c) aeronavele evolueaza in conformitate cu regulile aerului, stabilite
pentru acest spatiu;
d) responsabilitatea asigurarii esalonarii revine organelor de dirijare si
control;
3.2.3. spatiu aerian pentru modul de zbor autonom, cu urmatoarele
caracteristici principale:
a) aeronavele evolueaza intr-un mediu in care situatia de trafic aerian este
cunoscuta;
b) aeronavele au obligatia interactiunii cu organele de dirijare si control
si cu organele de management al capacitatii;
c) aeronavele evolueaza in conformitate cu regulile aerului, stabilite
pentru acest spatiu;
d) responsabilitatea asigurarii esalonarii revine pilotului, in baza
capabilitatilor de esalonare autonoma.
3.3. Modificarile rolurilor si ale responsabilitatilor trebuie sa mentina
omul ca factor final de decizie pentru asigurarea esalonarii tactice,
indiferent de modul in care:
a) sunt revizuite rolurile individuale si in echipa (la sol si in aer);
b) este implementata planificarea pe baza mai multor sectoare;
c) este utilizat suportul computerizat extensiv.
3.4. Asigurarea esalonarii trebuie sa fie in conformitate cu regimul
spatiului aerian. Responsabilitatea asigurarii esalonarii trebuie sa revina, in
mod explicit, fie organului de dirijare si control, fie pilotului.
3.5. Prin stratificare si colaborare sistemul de planificare a
activitatilor retelei ATM din Romania trebuie sa asigure schimbul de date
curente necesare dintre organele de dirijare, control si informare a traficului
aerian, organele de management al capacitatii, aeroporturi, precum si dintre
CCO si aeronave, pentru a permite diferitelor niveluri ale sistemului sa
sustina flexibilitatea deciziilor. In acest scop sistemul trebuie sa
beneficieze de mijloace computerizate avansate care sa permita utilizarea in
comun si in timp real a informatiilor de interes general pentru reteaua ATM, de
echipamente performante si de proceduri operationale elaborate pentru a mari
siguranta, capacitatea si eficienta traficului aerian.
3.6. Coordonarea activitatilor in faza strategica se realizeaza prin
participarea tuturor componentelor retelei ATM din Romania, cu scopul de a
echilibra si dimensiona capacitatea de trafic si cererea utilizatorilor.
3.7. Succesiunea corelata a operatiunilor trebuie realizata pentru toate
fazele zborului, din momentul in care utilizatorul de spatiu aerian
interactioneaza pentru prima data cu sistemul ATM si pana la finalizarea
procesului de tarifare a serviciilor ATM ce au fost furnizate utilizatorului.
3.8. Managementul capacitatii aeroporturilor si organelor de trafic aerian
se realizeaza prin intermediul unor seturi de functii de planificare
stratificata, precum si pe baza unor acorduri ce se vor incheia intre
participantii din reteaua ATM cu privire la siguranta si calitatea serviciilor.
3.9. Conceptul operational ATM 2000+ trebuie sa se realizeze pe baza dezvoltarii:
a) managementului informatic integrat al datelor;
b) mijloacelor computerizate avansate;
c) utilizarii in comun si in timp real a informatiilor de interes general
pentru reteaua ATM;
d) unui CNS precis si perfectionat;
e) capacitatii de management al sistemelor aeronavelor;
f) comunicatiilor de date aer - aer si aer - sol;
g) unui management al spatiului aerian bazat pe colaborare;
h) tehnicilor de management al capacitatii.
4. Definirea Strategiei Romaniei pentru implementarea conceptului
operational ATM 2000+ in Romania
4.1. Obiectivul general al retelei ATM din Romania este de a facilita, in
conditii de siguranta si in toate fazele zborului, un flux al traficului aerian
ritmic, fluent si economic, prin furnizarea de servicii ATM adaptabile si
conforme cerintelor tuturor utilizatorilor. Serviciile ATM trebuie sa fie
global interoperabile, sa satisfaca volumul cererilor, sa opereze dupa
principii uniforme, sa respecte cerintele de protectie a mediului inconjurator
si sa indeplineasca cerintele de securitate nationala.
4.2. Pentru realizarea obiectivului general trebuie aplicate urmatoarele
principii strategice:
4.2.1. Principiul spatiului aerian unitar si omogen:
In realizarea scopurilor ATM si cu respectarea suveranitatii si cerintelor
de securitate nationala, spatiul aerian al Romaniei trebuie sa fie considerat
unitar si omogen, ca parte integranta a unui spatiu aerian european continuu;
organizarea si utilizarea spatiului aerian al Romaniei trebuie sa reflecte
acest principiu strategic.
4.2.2. Principiul strategic al sigurantei:
a) in reteaua ATM din Romania trebuie aplicate standardele si practicile
uniformizate pe plan european cu privire la siguranta si la managementul
factorilor de risc;
b) reglementarea sigurantei in reteaua ATM este o functie separata de cea
de asigurare a serviciilor;
c) nivelul de performanta a sigurantei in reteaua ATM trebuie monitorizat.
4.2.3. Principiul strategic al economiei:
a) activitatile si serviciile retelei ATM trebuie sa fie accesibile din
punct de vedere economic pentru utilizatori;
b) costurile directe si indirecte ale unitatii de servicii ATM, care includ
prestarea serviciilor, intarzierile, eficienta zborurilor si costurile de dotare
cu echipament, trebuie sa scada atunci cand este posibil;
c) in scopul stabilirii si monitorizarii obiectivelor nivelul de
performanta economica trebuie cuantificat.
4.2.4. Principiul strategic al suveranitatii:
Toate activitatile retelei ATM trebuie sa respecte suveranitatea deplina si
exclusiva a Romaniei asupra spatiului aerian de deasupra teritoriului sau.
4.2.5. Principiul strategic al securitatii nationale si al apararii
nationale:
Toate activitatile retelei ATM trebuie sa indeplineasca cerintele de
securitate nationala, precum si cerintele de aparare nationala si
internationala.
4.2.6. Principiul strategic al protectiei mediului inconjurator:
In dezvoltarea si functionarea retelei ATM trebuie sa se respecte
prevederile legale privitoare la protectia mediului inconjurator. Impactul
asupra mediului inconjurator al zgomotului si emisiilor de gaze produse de
aeronave trebuie luat in considerare atunci cand se definesc imbunatatirile
operationale ATM. Masurile pe linie de CNS si ATM, asociate unor astfel de
imbunatatiri, trebuie sa fie aplicate astfel incat sa rezulte solutii benefice
pentru mediul inconjurator ori de cate ori este posibil.
4.2.7. In conditiile respectarii celorlalte principii strategice toti
utilizatorii trebuie sa aiba drept egal de acces la spatiul aerian si sa
beneficieze de servicii ale caror natura si calitate sa le satisfaca cerintele.
In acest scop se vor stabili si se vor monitoriza nivelurile de asigurare a
calitatii.
5. Obiectivele strategice pentru implementarea Conceptului operational ATM
2000+ in Romania
5.1. Obiectivul strategic al sigurantei consta in imbunatatirea nivelurilor
de siguranta, astfel incat numarul accidentelor si al incidentelor grave sau cu
factor de risc, provocate de ATM, sa nu creasca, ci, oriunde este posibil, sa
scada.
5.2. Obiectivul strategic al economiei consta in reducerea costurilor
directe si indirecte, incluse in valoarea unitatii de servicii ATM.
5.3. Obiectivul strategic al managementului capacitatii consta in:
a) asigurarea unei capacitati suficiente pentru a satisface volumul cererii
in perioade tipice de trafic aglomerat, fara a impune, in conditii normale,
penalizari importante operationale, economice si de mediu inconjurator;
b) utilizarea optima a capacitatii aeroporturilor in functie de
infrastructura acestora, de restrictiile politice si de mediu, de prelucrarea
volumului cererii de trafic si de folosirea economica a resurselor.
5.4. Obiectivul strategic al protectiei mediului inconjurator consta in
conlucrarea cu Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (OACI), Organizatia
Europeana pentru Siguranta Navigatiei Aeriene (EUROCONTROL) si cu statele
membre ale acestor organizatii, pentru a obtine imbunatatiri in reteaua ATM, in
mod special prin accelerarea implementarii conceptelor, procedurilor si
sistemelor ATM, care ajuta la diminuarea impactului aviatiei asupra mediului
inconjurator.
5.5. Obiectivul strategic al securitatii nationale si al apararii nationale
consta in:
a) determinarea noilor mecanisme, criterii si structuri, pentru a dezvolta
cooperarea si coordonarea civila/militara;
b) asigurarea accesului in spatiul aerian, in scopuri militare, atunci cand
este cazul, prin implementarea unor proceduri speciale.
5.6. Obiectivul strategic in privinta uniformizarii consta in:
a) asigurarea conformitatii operatiunilor ATM cu programele OACI si
EUROCONTROL in domeniul CNS;
b) furnizarea in orice moment a unor servicii omogene;
c) operarea pe baza unor criterii de uniformitate adoptate pentru intreaga
zona a tarilor membre ale Conferintei Europene a Aviatiei Civile (C.E.A.C.).
5.7. Obiectivul strategic al asigurarii calitatii consta in sprijinirea,
promovarea si intensificarea utilizarii standardelor de calitate ISO 9000 sau a
unor standarde similare si recunoscute pentru managementul calitatii, pentru a
asigura succesiunea corelata a operatiunilor in domeniul serviciilor ATM.
5.8. Obiectivul strategic in privinta factorului uman consta in implicarea
si angajarea acestuia in sustinerea procesului de schimbare a sistemului ATM,
astfel incat personalul operational, tehnic si auxiliar sa poata sa isi
desfasoare activitatea in mod efectiv, eficient si in siguranta, in limitele
capacitatii sale, sa fie motivat si sa obtina satisfactia muncii;
5.9. Atunci cand indeplinirea simultana a cerintelor utilizatorilor si a
obiectivelor strategice nu este posibila, se vor aplica solutii optimizate, in
cadrul carora obiectivul strategic al sigurantei are prioritate maxima si nu
poate fi exclus.
6. Liniile de actiune pentru implementarea Conceptului operational ATM
2000+
6.1. Evolutia tehnica a retelei ATM din Romania trebuie sa aiba loc sub
forma unei schimbari graduale si controlate, cu mentinerea permanenta a
coeziunii si functionalitatii operationale.
6.2. Fiecare proiect pentru realizarea liniilor de actiune se va integra in
reteaua ATM, iar perioada de valabilitate, cerintele si consecintele fiecarui
proiect se vor identifica si vor evalua in timp util.
6.3. Fiecare faza a dezvoltarii retelei ATM si a elementelor sale trebuie
monitorizata pentru a mentine continuitatea, bugetul si termenele preconizate,
precum si pentru a asigura o baza pentru deciziile de continuare,
redirectionare, suspendare sau incetare.
6.4. Participantii din reteaua ATM trebuie sa fie implicati in timp util in
procesele de schimbare de care sunt interesati.
6.5. Solutiile tehnice si operationale, resursele si prioritatile trebuie
determinate pe baza factorilor de siguranta si a costurilor, pentru a genera
cat mai curand posibil beneficii operationale.
6.6. Nivelul de complexitate nu trebuie sa depaseasca cerintele de
performanta a obiectivelor preconizate.
6.7. De fiecare data cand exista avantaje operationale sau din punct de
vedere al costurilor, in zonele in care se au in vedere aceleasi niveluri de
performanta trebuie luata in considerare uniformizarea in definirea
obiectivelor, a functionalitatii si echipamentelor necesare, a procedurilor si
pregatirii personalului.
6.8. Dezvoltarea si schimbarea echipamentelor si/sau procedurilor trebuie
sa se efectueze in mod sincronizat.
6.9. Pentru a asigura trecerea la realizarea conceptului operational ATM
2000+ in Romania, organele de trafic aerian din cadrul Regiei Autonome
"Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA vor
asigura serviciile de trafic aerian si activitatile ATM conexe, dupa cum
urmeaza:
6.9.1. ACC Bucuresti:
a) serviciul de dirijare si control regional in spatiul aerian al intregii
Regiuni de Informare a Zborurilor (FIR) Bucuresti;
b) serviciul de informare a zborurilor in spatiul aerian al intregii
Regiuni de Informare a Zborurilor (FIR) Bucuresti;
c) serviciul de alarmare, precum si managementul capacitatii de trafic
aerian pentru intreaga Regiune de Informare a Zborurilor (FIR) Bucuresti;
d) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru intregul
FIR Bucuresti.
6.9.2. APP Bucuresti:
a) serviciul de dirijare si control de apropiere, precum si serviciul de
informare a zborurilor, pentru aerodromurile Bucuresti - Otopeni, Bucuresti -
Baneasa, Craiova;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de
responsabilitate repartizata.
6.9.3. APP Arad:
a) serviciul de dirijare si control de apropiere, precum si serviciul de
informare a zborurilor pentru aerodromurile Arad, Timisoara, Oradea,
Caransebes;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de
responsabilitate repartizata.
6.9.4. APP Cluj-Napoca:
a) serviciul de dirijare si control de apropiere, precum si serviciul de
informare a zborurilor pentru aerodromurile Cluj-Napoca, Targu Mures, Baia
Mare, Satu Mare, Sibiu;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de
responsabilitate repartizata.
6.9.5. APP Bacau:
a) serviciul de dirijare si control de apropiere, precum si serviciul de
informare a zborurilor pentru aerodromurile Bacau, Iasi, Suceava;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de
responsabilitate repartizata.
6.9.6. APP Constanta:
a) serviciul de dirijare si control de apropiere, precum si serviciul de
informare a zborurilor pentru aerodromurile Constanta si Tulcea;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de
responsabilitate repartizata.
6.9.7. TWR Otopeni, Baneasa, Craiova, Arad, Timisoara, Oradea, Caransebes,
Cluj-Napoca, Targu Mures, Baia Mare, Satu Mare, Sibiu, Bacau, Iasi, Suceava,
Constanta si Tulcea:
a) serviciul de dirijare si control de aerodrom, precum si serviciul de
informare a zborurilor pentru aerodromul la care este localizat organul TWR
respectiv;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de
responsabilitate repartizata.
6.10. Responsabilitatile precise in ceea ce priveste asigurarea serviciilor
de dirijare si control al apropierii, delimitarea zonelor de responsabilitate
repartizate APP si TWR, precum si interfatarea operationala dintre aceste
organe de dirijare si control si ACC Bucuresti vor fi stabilite, pentru fiecare
APP sau TWR, de catre Regia Autonoma "Administratia Romana a Serviciilor
de Trafic Aerian" - ROMATSA, cu avizul Regiei Autonome "Autoritatea
Aeronautica Civila Romana", in baza criteriilor de siguranta, operationale,
tehnice si de management al capacitatii traficului aerian, precum si in
conformitate cu prevederile cap. 3 pct. 3.2 din anexa nr. 11 "Serviciile
de trafic aerian" la Conventia privind aviatia civila internationala,
semnata la Chicago la 7 decembrie 1944 (OACI), la care Romania a aderat prin
Decretul nr. 194/1965.
6.11. Pentru asigurarea tehnica a interfetelor dintre ACC Bucuresti, APP si
TWR, Regia Autonoma "Administratia Romana a Serviciilor de Trafic
Aerian" ROMATSA va realiza un sistem integrat de comunicatii vocale si
de date, precum si un sistem informatic integrat.
6.12. Pentru asigurarea in cazuri de forta majora a continuitatii
serviciilor de trafic aerian civile, Regia Autonoma "Administratia Romana
a Serviciilor de Trafic Aerian" ROMATSA va realiza doua centre de
rezerva (CR 1/2) pentru dirijarea, controlul si informarea traficului aerian
civil, pe baza "Sistemului integrat de comunicatii vocale si de date"
si a "Sistemului informatic integrat". CR 1 va fi situat in Centrul
de dirijare a zborurilor Bucuresti, iar CR 2 va fi situat intr un amplasament
desemnat printr un acord ce se va incheia in acest sens intre Regia Autonoma
"Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" ROMATSA si
Statul Major al Fortelor Aeriene.