HOTARARE Nr.
494 din 12 aprilie 2006
privind echipamentul maritim
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 414 din 12 mai 2006
Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul
european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile
Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles
la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformităţii produselor, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
echipamentelor maritime prevăzute în anexa A.1, destinate a fi montate la
bordul navelor noi care arborează pavilionul român.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
echipamentelor prevăzute în anexa A.1, care, la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, erau deja montate la bordul unei nave care arborează
pavilionul român.
(3) Echipamentele maritime prevăzute în anexa A.2, pentru care, potrivit convenţiilor
internaţionale, se prevede necesitatea aprobării de tip, dar pentru care nu
există standarde internaţionale de încercări, continuă să fie supuse aprobării
de tip Autorităţii Navale Române, conform normelor tehnice aprobate de
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor si Turismului.
(4) Echipamentele maritime destinate a fi montate la
bordul navelor existente:
a) echipamente care nu se găseau la bord anterior; sau
b) echipamente care se găseau anterior la bord şi care
sunt înlocuite, cu excepţia cazurilor în care convenţiile internaţionale permit
altfel, sunt supuse prevederilor
prezentei hotărâri, fie că nava se află sau nu în România în momentul
instalării echipamentelor.
(5) Fără a contraveni faptului că echipamentele
prevăzute la alin. (1) pot intra sub incidenţa altor acte normative, în special
a Hotărârii Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea condiţiilor de
introducere pe piaţă şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice
din punct de vedere al compatibilităţii electromagnetice, cu modificările şi
completările ulterioare, care transpune Directiva Consiliului 89/336/CEE, şi a
Legii protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, care transpune Directiva Consiliului 89/686/CEE, aceste echipamente
fac doar obiectul prezentei hotărâri.
Art. 2. - (1) In înţelesul prezentei hotărâri, termenii
utilizaţi se definesc după cum urmează:
a) aprobare de tip - procedurile de evaluare a
echipamentului produs în conformitate cu standardele
de încercări aplicabile şi de eliberare a certificatelor corespunzătoare;
b) Autoritatea Navală
Română - organul tehnic de specialitate din
subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care
verifică respectarea prevederilor prezentei hotărâri şi este responsabil pentru
supravegherea pieţei;
c) certificate de
siguranţă - certificatele eliberate de
administraţiile statelor de pavilion sau de organizaţii recunoscute, în numele
acestora, în conformitate cu convenţiile internaţionale;
d) convenţii
internaţionale:
1. Convenţia internaţională asupra liniilor de
încărcare, încheiată la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a
aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;
2. Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional
din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiată la Londra la 20
octombrie 1972, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr.
239/1974;
3. Convenţia internaţională din 1973 pentru
prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul încheiat la
Londra la data de 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat
prin Legea nr. 6/1993;
4. Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea
vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la
care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, împreună cu protocoalele şi amendamentele
la acestea, în versiunile lor actualizate;
e) echipament montat la bord - echipamentul
plasat sau instalat permanent la bordul unei nave;
f) echipamente - echipamentele
maritime cuprinse în anexele A.1 şi A.2, care se montează la bordul navelor
pentru a fi utilizate conform prevederilor reglementărilor internaţionale sau
care se montează în mod voluntar în vederea utilizării şi pentru care este
necesară aprobarea administraţiei statului de pavilion conform instrumentelor
internaţionale;
g) echipamente de
radiocomunicaţii - echipamentele prevăzute în cap.
IV din Convenţia SOLAS 1974,
în versiunea sa actualizată, şi aparatele radiotelefonice UIF (VHF) de
emisie-recepţie de pe ambarcaţiunile de salvare, prevăzute la Regula III/6.2.1
a acestei convenţii;
h) instrumente
internaţionale - convenţiile internaţionale,
rezoluţiile şi circularele relevante ale Organizaţiei Maritime Internaţionale
(IMO), precum şi standardele internaţionale de încercări relevante;
i) marcaj - simbolul
prevăzut în art. 8 şi în anexa D;
j) navă - orice navă care intră sub incidenţa convenţiilor internaţionale; nu sunt incluse navele militare;
k) navă existentă - o navă care nu este nouă;
l) navă nouă - o navă a cărei chilă a fost pusă sau care se găseşte într-un stadiu
similar de construcţie la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sau
ulterior acestei date. In scopul aplicării acestei definiţii, prin stadiu
similar de construcţie se va înţelege că:
1. stadiul construcţiei este identificabil ca fiind
specific începutului construcţiei; şi
2. asamblarea respectivei nave este realizată la un
nivel reprezentând cel puţin 50 t de material sau 1% din masa estimată a
tuturor materialelor pentru corpul şi structurile sale, luându-se în
considerare valoarea cea mâi mică;
m) organism notificat - laborator
de încercări, organism de certificare sau de inspecţie, persoană juridică cu
sediul în România sau într-un
stat membru al Uniunii Europene, care a fost desemnat şi notificat de către o
autoritate competentă ori, respectivi de către un stat membru, pentru a realiza
evaluarea conformităţii într-un domeniu reglementat şi care este cuprins în
lista organismelor notificate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene;
n) proceduri de evaluare a
conformităţii - procedurile prevăzute în art. 6 şi
în anexa B;
o) standarde de încercări - standardele în versiunea lor actualizată,
aplicabile pentru definirea metodelor de încercare şi a rezultatelor testelor,
dar numai în forma în care se face referire în anexele A.1 şi A.2, care sunt
stabilite în concordanţă cu cerinţele convenţiilor internaţionale, ale
rezoluţiilor şi circularelor IMO corespunzătoare de către:
1. Organizaţia Maritimă Internaţională (IMO);
2. Organizaţia Internaţională de Standardizare (ISO);
3. Comisia Electrotehnică Internaţională (CEI);
4. Comitetul European de Standardizare (CEN);
5. Comitetul European de
Standardizare Electrotehnică (CENELEC);
6. Institutul European de Standardizare pentru
Telecomunicaţii (ETSI).
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completează cu
termenii de specialitate definiţi la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind
evaluarea conformităţii produselor, republicată.
CAPITOLUL II
Libera circulaţie
Art. 3. - (1) Echipamentele enumerate în anexa A.1
trebuie să fie conforme cu prevederile aplicabile ale instrumentelor
internaţionale indicate în această anexă.
(2) Conformitatea
echipamentelor cu prevederile aplicabile ale convenţiilor internaţionale, ale
rezoluţiilor şi circularelor Organizaţiei Maritime Internaţionale se
demonstrează numai pe baza standardelor de încercări corespunzătoare şi a
procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute în anexa A.1. Pentru toate
echipamentele enumerate în anexa A.1, pentru care sunt indicate atât standarde
de încercări CEI, cât şi ETSI, aceste standarde constituie două opţiuni
posibile şi producătorul sau reprezentantul său autorizat în România sau
într-un stat membru al Uniunii Europene poate stabili pe care din cele două să
o utilizeze.
Art. 4. - (1) Introducerea pe piaţă sau montarea la
bordul navelor a echipamentelor prevăzute în anexa A.1, care poartă marcajul
ori sunt conforme din alte motive cu prevederile prezentei hotărâri, nu poate
fi interzisă, restrânsă sau împiedicată şi nu poate fi refuzată eliberarea ori
reînnoirea certificatelor de siguranţă corespunzătoare.
(2) Autoritatea competentă trebuie să elibereze o
licenţă radio conform reglementărilor internaţionale privind
radiocomunicaţiile, înainte de eliberarea certificatului de siguranţă
corespunzător.
Art. 5. - (1) In cazul unei nave noi care, indiferent
de pavilionul său, nu este înmatriculată într-un stat membru al Uniunii
Europene şi care solicită înmatricularea în România, proprietarul trebuie să
prezinte Autorităţii Navale Române lista echipamentelor maritime care poartă
marcajul şi a celor pentru care solicită echivalarea. Autoritatea Navală Română
va supune nava unei inspecţii pentru a verifica dacă starea reală a
echipamentelor sale corespunde cu certificatele de siguranţă sau cu prezenta
hotărâre, dacă acestea au aplicat marcajul corespunzător sau dacă sunt
echivalente cu aprobarea de tip a echipamentelor, conform prezentei hotărâri.
(2) Cu excepţia cazurilor în care echipamentele
poartă marcajul sau sunt considerate echivalente de Autoritatea Navală Română,
acestea trebuie înlocuite.
(3) Pentru echipamentele considerate echivalente
conform prezentului articol, Autoritatea Navală Română eliberează un certificat, care trebuie să
însoţească permanent echipamentul şi care conţine autorizarea de a instala
acele echipamente la bordul navei şi impune eventualele restricţii sau
dispoziţii relative la utilizarea lor. (4) In ceea ce priveşte echipamentele de
radiocomunicaţii, acestea nu trebuie să influenţeze în mod necorespunzător
cerinţele spectrului de radiofrecvenţe.
CAPITOLUL III
Conformitatea
Art. 6. - (1) Procedura de evaluare a conformităţii,
definită în detaliu în anexa B, constă din:
a) o examinare EC de tip (modulul B) şi, înaintea
introducerii pe piaţă a echipamentului şi ca urmare a alegerii producătorului
sau reprezentantului său autorizat stabilit în România ori într-un stat membru
al Uniunii Europene dintre posibilităţile indicate în anexa A.1, toate
echipamentele trebuie supuse declaraţiei de conformitate cu tipul (modulul C)
sau declaraţiei de conformitate cu tipul (asigurarea calităţii producţiei)
(modulul D), sau declaraţiei de conformitate cu tipul (asigurarea calităţii
produselor) (modulul E), sau declaraţiei de conformitate cu tipul (verificarea
produselor) (modulul F); sau
b) asigurarea EC totală a calităţii (modulul H).
(2) Declaraţia de conformitate cu tipul se face în
scris şi conţine informaţiile indicate în anexa B.
(3) In cazul în care echipamentele sunt produse ca
unicate sau în serii mici şi nu în serie mare sau număr mare, procedura de
evaluare a conformităţii poate consta într-o verificare EC a unităţii de produs
(modulul G).
Art. 7. - (1) Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului notifică Comisiei Europene şi
statelor membre ale Uniunii Europene organismele desemnate pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute la art. 6, împreună cu
sarcinile specifice pe care aceste organisme sunt desemnate să le
îndeplinească, precum şi numerele de identificare alocate în prealabil de
Comisia Europeană.
(2) Evaluarea organismelor prevăzute la alin. (1) se
realizează de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
avându-se în vedere criteriile minime din anexa C, pe baza unei metodologii de
evaluare care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(3) Cel puţin la fiecare 2
ani, Autoritatea Navală Română trebuie să efectueze un audit al organismelor
notificate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Acest
audit trebuie să asigure că fiecare organism notificat continuă să satisfacă
criteriile prevăzute în anexa C.
(4) Atunci când Autoritatea Navală Română constată că
un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevăzute în anexa C,
informează imediat Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului retrage desemnarea
organismului şi informează de îndată Comisia Europeană şi statele membre ale
Uniunii Europene cu privire la decizia adoptată.
Art. 8. - (1) Echipamentele prevăzute în anexa A.1,
care sunt conforme cu instrumentele internaţionale corepunzătoare şi care sunt
fabricate conform procedurilor de evaluare a conformităţii, trebuie să poarte
marcajul aplicat de producător sau de reprezentantul său autorizat stabilit în
România ori într-un stat membru al Uniunii Europene.
(2) Marcajul trebuie să fie însoţit de numărul de
identificare al organismului notificat care a executat procedura de evaluare a
conformităţii atunci când acest organism a intervenit în faza de control al
producţiei, precum şi de ultimele două cifre ale anului în cursul căruia a fost
aplicat marcajul. Numărul de identificare al organismului notificat trebuie
să fie aplicat, sub responsabilitatea
acestuia, fie de însuşi organismul notificat, fie de producător sau
reprezentantul său autorizat stabilit în România ori
într-un stat membru al Uniunii Europene.
(3) Grafica marcajului utilizat este prevăzută în
anexa D.
(4) Marcajul se aplică pe echipament sau pe placa
indicatoare astfel încât să rămână vizibil, lizibil şi să nu poată fi şters
de-a lungul întregii durate de viaţă utile previzibile a echipamentului.
Totuşi, atunci când natura echipamentului nu permite sau nu se justifică,
marcajul se aplică pe ambalaj, pe o etichetă sau pe o broşură însoţitoare.
(5) Se interzice aplicarea oricărui
alt marcaj sau inscripţii susceptibile de a induce în eroare terţi asupra
semnificaţiei şi graficii marcajului din prezenta hotărâre.
(6) Marcajul trebuie aplicat la sfârşitul fazei de
producţie.
CAPITOLUL IV
Controlul
Art. 9. - (1) Fără a contraveni art. 4, Autoritatea
Navală Română poate proceda la verificări prin sondaj ale echipamentelor care
poartă marcajul, care se află pe piaţă şi nu au fost încă montate la bordul
navelor, pentru a verifica conformitatea cu prevederile prezentei hotărâri.
Resursele necesare pentru efectuarea verificărilor prin sondaj care nu sunt
prevăzute în modulele de evaluare a conformităţii din anexa B se suportă
conform art. 28 alin. (2) din Legea nr. 608/2001, republicată.
(2) Fără a contraveni art. 4, după montarea la bordul
unei nave care arborează pavilion român a unui echipament care satisface
prevederile acestei hotărâri şi atunci când sunt cerute probe de funcţionare la
bord de către instrumentele internaţionale pentru motive de siguranţă şi/sau
prevenirea poluării, sub rezerva că aceste probe nu dublează procedurile de
evaluare a conformităţii deja efectuate, acestea se vor realiza în prezenţa
unui inspector al Autorităţii Navale Române. Autoritatea Navală Română poate
solicita producătorului acestui echipament, reprezentantului său autorizat
stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene sau persoanei
responsabile pentru comercializarea în România ori în Uniunea Europeană să îi
pună la dispoziţie rapoartele de inspecţie sau de probe.
Art. 10. - La eliberarea sau reînnoirea certificatelor
de siguranţă corespunzătoare, Autoritatea Navală Română trebuie să verifice, la
nevoie prin sondaj, dacă echipamentele montate la bordul navelor sunt conforme
cu cerinţele prezentei hotărâri. Pentru toate echipamentele care poartă marcaj
există prezumţia de conformitate cu aceste cerinţe, sub rezerva unor eventuale
încercări care se efectuează conform art. 9 alin. (2). Declaraţia de
conformitate cu tipul trebuie să însoţească echipamentul.
Art. 11. - (1) In cazul în care Autoritatea Navală
Română constată, în timpul unei inspecţii sau în alt mod, că un echipament
prevăzut în anexa A.1, care poartă marcajul, deşi este corect instalat,
întreţinut şi utilizat în conformitate cu destinaţia lui, pune în pericol sănătatea
şi/sau siguranţa echipajului, pasagerilor sau, după caz, a altor persoane ori
poluează mediul marin, aceasta trebuie să adopte toate măsurile provizorii
corespunzătoare care pot fi, după caz, fie retragerea de pe piaţă a
echipamentului respectiv, fie interzicerea sau restricţionarea introducerii
acestuia pe piaţă ori utilizarea lui la bordul navelor pentru care a eliberat
certificate de siguranţă.
(2) Autoritatea Navală Română trebuie să informeze în
scris Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului asupra măsurilor
adoptate, indicând motivele care au stat la baza acestei decizii şi, în
special, dacă neconformitatea se datorează:
a) nerespectării prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2);
b) aplicării incorecte a standardelor de încercări
prevăzute la art. 3 alin. (1) şi (2);
c) deficienţelor din cuprinsul standardelor de
încercări.
(3) Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului va informa Comisia Europeană şi statele membre ale
Uniunii Europene cu privire la măsurile luate, potrivit prevederilor alin. (2).
(4) In cazul în care Autoritatea Navală Română
constată că un echipament care poartă marcajul nu este conform prevederilor
prezentei hotărâri, ia măsuri împotriva celui care a aplicat marcajul şi
informează Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului despre
decizia sa.
(5) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului informează Comisia Europeană şi statele membre ale Uniunii Europene
cu privire la măsurile luate potrivit prevederilor alin. (4).
CAPITOLUL V
Dispoziţii speciale
Art. 12. - (1) Fără a contraveni prevederilor art. 3,
în cazuri speciale de inovaţie tehnică, Autoritatea Navală Română poate
autoriza montarea la bordul navelor care arborează pavilionul român a unui
echipament care nu este în conformitate cu procedurile de evaluare a
conformităţii prevăzute în prezenta hotărâre, dacă s-a stabilit prin
intermediul încercărilor sau prin alt mijloc agreat de Autoritatea Navală
Română că echipamentul respectiv este cel puţin la fel de eficient precum un
echipament care respectă procedurile de evaluare a conformităţii. Echipamentele
de radiocomunicaţii nu trebuie să influenţeze în mod necorespunzător cerinţele
spectrului de radiofrecvenţe.
(2) Aceste proceduri de încercări nu fac distincţie
între echipamentele produse în România şi cele care sunt produse în alte state.
(3) Pentru echipamentele la care se referă prezentul
articol, Autoritatea Navală Română va elibera un certificat care trebuie să
însoţească permanent echipamentul şi care conţine autorizaţia dată pentru
instalarea echipamentului la bordul navelor care arborează pavilionul român,
precum şi eventualele restricţii sau dispoziţii relative la utilizarea sa.
(4) In cazul în care Autoritatea Navală Română
autorizează instalarea pe o navă care arborează pavilionul român a unui
echipament la care se referă prezentul articol, aceasta trebuie să informeze
fără întârziere Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care
va comunica Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene datele
aferente acestei autorizări, precum şi rapoartele referitoare la ansamblul
încercărilor, evaluărilor şi procedurilor de evaluare a conformităţii.
(5) Atunci când o navă care arborează pavilionul unui
stat membru al Uniunii Europene, având la bord echipamentele prevăzute la alin.
(1), este înmatriculată în România, Autoritatea Navală Română poate lua
măsurile necesare, care pot include încercări şi demonstraţii practice, în
vederea asigurării că acele echipamente sunt cel puţin la fel de eficiente ca
acelea care sunt conforme procedurilor de evaluare a conformităţii.
Art. 13. - (1) Fără a contraveni prevederilor art. 3,
în scopul încercării şi evaluării echipamentelor şi numai atunci când
condiţiile următoare sunt îndeplinite, Autoritatea Navală Română poate autoriza
montarea la bordul navelor care arborează pavilionul român a unui echipament
care nu este în conformitate cu procedurile de evaluare a conformităţii
prevăzute în prezenta hotărâre şi care nu intră sub incidenţa art. 12 dacă:
a) echipamentul are un certificat eliberat de
Autoritatea Navală Română, care trebuie să însoţească permanent echipamentul şi
care conţine autorizaţia de instalare a acestui echipament pe nava, precum şi
eventualele restricţii sau dispoziţii referitoare la utilizarea lui;
b) autorizarea este limitată la o perioadă scurtă;
c) echipamentul nu este utilizat în locul unui echipament care satisface cerinţele prezentei hotărâri şi nu înlocuieşte un astfel de echipament, care trebuie să
fie la bordul navei în stare bună şi gata de a fi utilizat imediat.
(2) Echipamentele de radiocomunicaţii nu trebuie să
influenţeze în mod necorespunzător cerinţele spectrului de radiofrecvenţe.
Art. 14. - (1) Atunci când un echipament trebuie
înlocuit într-un port aflat în afara României sau Uniunii Europene şi în cazuri
speciale, care trebuie deplin justificate Autorităţii Navale Române, în care
instalarea unui echipament care are aprobarea EC de tip nu este posibilă din
motive de lipsă de timp, de întârziere sau costuri, se poate instala un
echipament diferit urmând procedura:
a) echipamentul este însoţit de un document eliberat
de un organism recunoscut echivalent unui organism notificat, în cazul unui
acord încheiat între Comunitatea Europeană sau România şi respectivul stat terţ
privind recunoaşterea mutuală a unei organizaţii de acest tip;
b) în cazul în care se dovedeşte imposibil a se
respecta dispoziţiile prevăzute la lit. a), un echipament, însoţit de o
documentaţie eliberată de un stat membru al Organizaţiei Maritime
internaţionale, care este parte la convenţiile pertinente şi care certifică
conformitatea cu dispoziţiile pertinente ale Organizaţiei Maritime
Internationale, poate fi instalat, sub rezerva prevederilor alin. (2) şi (3).
(2) Autoritatea Navală Română trebuie informată
imediat asupra naturii si caracteristicilor echipamentului prevăzut la alin.
(1).
(3) Autoritatea Navală Română se va asigura cu prima
ocazie că echipamentul prevăzut la alin. (1), precum şi documentaţia
referitoare la încercările acestui echipament sunt conforme cerinţelor
aplicabile ale instrumentelor internaţionale şi ale prezentei hotărâri.
(4) Echipamentele de
radiocomunicaţii nu trebuie să afecteze cerinţele spectrului de radiofrecvenţe.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 15. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) ne respectarea prevederilor art. 3;
b) ne respectarea prevederilor art. 6;
c) nerespectarea prevederilor
art. 8 şi 16;
d) nerespectarea prevederilor art. 18.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei
(RON), retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea montării la bord şi a
introducerii pe piaţă a echipamentelor neconforme faptele prevăzute la alin.
(1) lit. a);
b) cu amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON)
şi interzicerea comercializării până la o dată stabilită de Autoritatea Navală
Română împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu
importatorul, după caz, pentru eliminarea neconformităţilor faptele prevăzute
la alin. (1) lit. b);
c) cu amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei
(RON), retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea introducerii pe piaţă a
echipamentelor nemarcate sau marcate incorect faptele prevăzute la alin. (1)
lit. c);
d) cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei
(RON) şi retragerea de pe piaţă a echipamentelor cu marcaj CS faptele prevăzute
la alin. (1) lit. d).
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se fac de către personalul
împuternicit al Autorităţii Navale Române.
(4) Dispoziţiilor referitoare la contravenţii
prevăzute în prezentul articol le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 16. - (1) Fără a contraveni prevederilor art. 1
alin. (1), până la data aderării României la Uniunea Europeană se admite
introducerea pe piaţă şi/sau montarea la bordul navelor care arborează
pavilionul român a echipamentelor maritime cuprinse în anexa A.1, care sunt
aprobate de Autoritatea Navală Română conform procedurilor existente înainte de
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Până la data prevăzută la alin. (1) se admit
introducerea pe piaţă şi/sau montarea la bordul navelor care arborează
pavilionul român a echipamentelor maritime cuprinse în anexa A.1 cu marcajul
naţional de conformitate CS, denumit în continuare marcaj
CS, prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001,
republicată.
(3) In condiţiile prevăzute de prezenta hotărâre, se
interzice aplicarea pe echipamentele maritime cuprinse în anexa A.1,
concomitent, a marcajului definit la art. 2 alin. (1) lit. i) şi a marcajului
CS.
(4) Marcajul CS prevăzut la alin. (2) se aplică de
producător sau de reprezentantul său autorizat stabilit
în România.
(5) Marcajul CS este urmat de numărul de identificare
al organismului înregistrat în Registrul organismelor recunoscute, care a
evaluat conformitatea, conform prevederilor prezentei hotărâri, precum şi de
ultimele două cifre ale anului în cursul căruia a fost aplicat marcajul CS.
(6) Inainte de introducerea pe piaţă şi/sau montarea
la bordul navelor care arborează pavilionul român a echipamentelor maritime
cuprinse în anexa A.1 cu marcaj CS, producătorul sau reprezentantul autorizat
al acestuia are obligaţia de a asigura realizarea cerinţelor prevăzute la art.
3 şi marcarea produselor în conformitate cu prevederile art. 8.
Art. 17. - (1) Până la data aderării României la
Uniunea Europeană Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
întocmeşte lista cuprinzând organismele aprobate să execute procedurile
prevăzute la art. 6, indicând sarcinile specifice pe care respectivele
organisme trebuie să le îndeplinească, precum şi numărul de identificare
atribuit.
(2) Lista cuprinzând
organismele prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului şi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) Ordinul prevăzut la alin. (2) se modifică şi se
completează ori de câte ori se actualizează lista cuprinzând organismele
aprobate.
(4) Anterior emiterii ordinului prevăzut la alin.
(2), Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului solicită
înscrierea organismelor recunoscute în Registrul organismelor recunoscute şi
atribuirea numărului de identificare.
(5) Organismele cuprinse în lista aprobată a organismelor
recunoscute acţionează, conform prevederilor prezentei hotărâri, de la data
intrării în vigoare a ordinului prevăzut la alin. (2).
Art. 18. - (1) De la data
aderării României la Uniunea Europeană, echipamentele maritime cuprinse în
anexa A.1 se admit a fi introduse pe piaţă şi/sau montate la bordul navelor
care arborează pavilionul român numai cu marcajul definit la art. 2 alin. (1)
lit. i).
(2) De la data aderării
României la Uniunea Europeană se interzice distribuirea, contra cost sau
gratuit, a echipamentelor maritime cuprinse în anexa A.1, marcate cu marcajul
CS.
Art. 19. - (1) La data aderării României la Uniunea
Europeană, ordinul prevăzut la art. 17 alin. (2) se abrogă.
(2) La termenul prevăzut la alin. (1), organismele
cuprinse în lista aprobată a organismelor recunoscute pot fi desemnate şi
notificate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor si Turismului conform
prevederilor art. 7.
Art. 20. - Anexele A.1, A.2, B,
C şi D*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi
locuinţei nr. 582/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de
tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de
convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 400 din 9 iunie 2003.
Prezenta hotărâre transpune Directiva Consiliului nr.
96/98/CE privind echipamentul maritim, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 46 din 17 februarie 1997, amendată prin
Directiva Comisiei Europene nr. 98/85/CE, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 315 din 25 noiembrie 1998, prin Directiva
Comisiei Europene nr. 2001/53/CE, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 204 din 28 iulie 2001, prin Directiva
Comisiei Europene nr. 2002/75/CE, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 254 din 23 septembrie 2002, şi prin
Directiva Comisiei Europene nr. 2002/84/CE, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 324 din 29 noiembrie
2002.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul economiei şi comerţului,
Codruţ Ioan Şereş
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor
publice,
Claudiu Doltu,
secretar de stat
*) Anexele A.1, A.2, B, C şi D se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 414 bis abonament, care se poate achiziţiona şi de la Centrul
pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial",
Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.