HOTARARE Nr. 446 din 5
aprilie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind concesionarea activitatii institutiilor publice de
spectacole si concerte
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 332 din 13 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 26 din Legea nr. 504/2004 privind instituţiile publice de spectacole şi concerte,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind concesionarea activităţii instituţiilor publice de spectacole şi concerte, prevăzute
în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Contractul-cadru de concesiune a activităţii instituţiilor
publice de spectacole şi
concerte, prevăzut în anexa
nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian lorgulescu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Cătălin
Doica,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
NORME METODOLOGICE privind concesionarea activităţii instituţiilor publice de spectacole şi concerte
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc
dispoziţiile speciale privind
organizarea şi desfăşurarea concesionării activităţii
instituţiilor publice de
spectacole şi concerte, conţinutul-cadru al caietului de sarcini al
concesiunii, precum şi conţinutul contractului-cadru de concesiune.
Art. 2. - Prin obiect al concesiunii, în sensul
prezentelor norme metodologice, se înţelege orice activitate a instituţiilor publice de spectacole şi concerte, astfel cum sunt definite prin dispoziţiile art. 2 lit. a) din Legea nr. 504/2004
privind instituţiile publice
de spectacole şi concerte.
Art. 3. - Atribuirea concesiunii activităţii unei instituţii publice de spectacole şi concerte se face în baza unui contract prin care o persoană, denumită concedent, transmite
pentru o perioadă determinată, de cel mult 49 de ani, unei alte
persoane, denumită concesionar, care acţionează pe riscul şi pe răspunderea sa, dreptul şi obligaţia de realizare a activităţii instituţiei
respective, în schimbul unei redevenţe.
Art. 4. - (1) Au calitatea de concedent:
a) ministerele sau alte organe de specialitate ale
administraţiei publice
centrale, pentru activitatea instituţiilor publice de spectacole şi concerte aflate în subordinea acestora;
b) consiliile judeţene sau consiliile locale, după caz, pentru activitatea instituţiilor publice de spectacole şi concerte aflate în subordinea acestora.
(2) Calitatea de concesionar o poate avea orice persoană fizică sau persoană
juridică de drept privat,
română ori străină, care îndeplineşte
calităţile, capacităţile şi condiţiile de
experienţă stabilite de
concedent în anunţul de
organizare a licitaţiei sau,
după caz, în anunţul de primire de candidaturi.
(3) Condiţiile de experienţă
minime ale concesionarilor sunt:
a) cel puţin 5 ani de activitate în unul dintre domeniile prevăzute la art. 2 lit. a) din Legea nr.
504/2004, în funcţie de
specificul activităţii
concesionate;
b) cel puţin 3 ani de activitate în gestionarea şi dezvoltarea programelor/proiectelor culturale.
(4) Condiţiile prevăzute la
alin. (3) trebuie îndeplinite cumulativ.
Art. 5. - Concesionarea activităţii unei instituţii
publice de spectacole şi
concerte se aprobă pe baza
caietului de sarcini al concesiunii, astfel:
a) prin hotărâre a Guvernului, pentru concesionarea activităţii unei instituţii publice de spectacole şi concerte aflate în subordinea ministerelor sau a celorlalte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale;
b) prin hotărâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, după caz, pentru concesionarea activităţii unei instituţii
publice de spectacole şi
concerte aflate în subordinea acestora.
Art. 6. - (1) Caietul de sarcini al concesiunii cuprinde
condiţiile minime pentru
licitaţie.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde în mod obligatoriu:
a) condiţiile de exploatare a
concesiunii şi obiectivele de
ordin economic, financiar şi
de mediu urmărite de către concedent privind exploatarea eficace
a activităţilor ce fac
obiectul concesiunii;
b) investiţiile pe care concesionarul este obligat să le realizeze şi
termenele de realizare a acestora;
c) clauzele financiare şi de asigurări;
d) regimul bunurilor utilizate de concesionar în
derularea concesiunii;
e) obligaţia concesionarului de a păstra obiectul specific de activitate al instituţiei;
f) clauze privind personalul angajat şi protecţia socială;
g) condiţiile de accesibilitate la spectacole şi concerte;
h) obligaţiile privind protecţia mediului, stabilite conform legislaţiei în vigoare.
(3) Caietul de sarcini poate cuprinde şi una sau mai multe dintre clauzele prevăzute la art. 9 alin. (2) din Normele
metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 216/1999, cu modificările ulterioare.
Art. 7. - (1) In cazul procedurii licitaţiei publice deschise cu preselecţie, în anunţul de primire de candidaturi, publicat de concedent, se menţionează, pe lângă
elementele prevăzute de
dispoziţiile Legii nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi următoarele:
a) denumirea şi sediul concedentului;
b) condiţiile de experienţă
ale concesionarilor;
c) locul unde se poate studia caietul de sarcini al
concesiunii;
d) locul de primire a candidaturilor.
(2) In cazul procedurii licitaţiei publice deschise, în anunţul publicat de concedent se menţionează, pe lângă elementele
prevăzute de dispoziţiile Legii nr. 219/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, şi următoarele:
a) condiţiile de experienţă
ale concesionarilor;
b) numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta.
(3) In cazul procedurii concesionării prin negociere directă, în anunţul publicat de concedent se menţionează, pe lângă elementele prevăzute de dispoziţiile
Legii nr. 219/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi următoarele:
a) condiţiile de experienţă
ale concesionarilor;
b) cuantumul garanţiei;
c) locul unde se poate studia caietul de sarcini al
concesiunii;
d) termenul şi locul de înscriere la negociere, precum şi de depunere a ofertelor;
e) locul, data şi ora desfăşurării negocierilor.
(4) In cazul procedurii concesionării prin dialog competitiv, în anunţul publicat de concedent se menţionează, pe lângă
elementele prevăzute de
dispoziţiile Legii nr.
219/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi
următoarele:
a) condiţiile de experienţă
ale concesionarilor;
b) cuantumul garanţiei;
c) locul unde se poate studia caietul de sarcini al
concesiunii;
d) termenul şi locul de înscriere la consultări;
e) locul, data şi ora desfăşurării consultărilor.
Art. 8. - (1) Comisia de evaluare a ofertelor
concesionarilor va fi alcătuită astfel:
a) în cazul în care se concesionează activitatea unei instituţii publice de spectacole şi concerte ce se află în subordinea unei autorităţi a administraţiei publice centrale, din reprezentanţi ai autorităţii
respective, dintre care cel puţin unul cu pregătire
juridică de specialitate, şi ai Ministerului Finanţelor Publice, nominalizaţi în acest scop;
b) în cazul în care se concesionează activitatea unei instituţii publice de spectacole şi concerte ce se află în subordinea unei autorităţi a administraţiei publice locale, din reprezentanţi ai autorităţii
respective, dintre care cel puţin unul cu pregătire
juridică de specialitate, şi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi
controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, nominalizaţi în
acest scop.
(2) Comisia de evaluare va fi alcătuită dintr-un număr
impar de membri, care nu poate fi mai mic de 5.
(3) Membrii comisiei de evaluare vor fi numiţi prin ordin sau hotărâre a concedentului, după caz.
Art. 9. - (1) Preşedintele comisiei de evaluare este numit de concedent dintre
reprezentanţii acestuia în
comisia de evaluare.
(2) Secretarul comisiei de evaluare este numit de către preşedinte dintre membrii comisiei de evaluare.
(3) Secretariatul comisiei de evaluare este asigurat
de către concedent.
(4) La şedinţele comisiei
de evaluare preşedintele poate
invita personalităţi
recunoscute pentru experienţa şi competenţa lor în domeniul din care face parte obiectul concesiunii, care
beneficiază de un vot
consultativ.
Art. 10. - (1) Pentru determinarea celei mai avantajoase
oferte, comisia de evaluare va avea în vedere criteriile de selecţie prevăzute la art. 18 alin. (2) din Legea nr. 219/1998, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Concedentul poate stabili prin instrucţiunile privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de concesionare, în completarea criteriilor prevăzute la alin. (1), şi alte criterii de selecţie a ofertelor pe care le consideră necesare, în funcţie de specificul activităţii instituţiei publice de spectacole şi concerte care urmează a fi concesionată.
(3) Ponderea importanţei criteriilor de selecţie a ofertelor va fi stabilită de către
concedent, în funcţie de
specificul activităţii instituţiei publice de spectacole şi concerte care face obiectul concesiunii.
Art. 11. - Dispoziţiile prezentelor norme metodologice se completează în mod corespunzător cu prevederile Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii
nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 216/1999, cu modificările ulterioare.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT-CADRU de concesiune a activităţii instituţiilor publice de spectacole şi concerte
CAPITOLUL I
Părţile
contractante
Intre ministerul/organul de specialitate al administraţiei publice centrale/Consiliul Judeţean/Consiliul Local ..............., cu
sediul în ............................., reprezentat prin ...................,
având funcţia de
......................., în calitate de concedent, pe de o parte, şi
....................................................., persoană fizică (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/persoană juridică (actul constitutiv al agentului economic)
.............................., cu sediul principal în
........................................, reprezentat prin
.................................................................., având funcţia de ..............................., în
calitate de concesionar, pe de altă parte, la data de ..................., la sediul concedentului (alt
loc, adresă, etc.)
......................, în temeiul Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
cu modificările şi completările ulterioare, şi
al hotărârii (Guvernului,
consiliului judeţean, orăşenesc sau comunal) de aprobare a
concesionării
nr....................... din ..............., s-a încheiat prezentul contract
de concesiune.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului de concesiune
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului
contract de concesiune este organizarea activităţii ................................ instituţiei publice ............., situată în ...................................,
în conformitate cu obiectivele concedentului.
(2) Obiectivele concedentului sunt:
a)
...............................................................................................
b)
.....................................................................................
c) ......................................................................................
d)
........................................................................................
(3) In derularea prezentului contract de concesiune,
concesionarul va utiliza următoarele
categorii de bunuri:
a) bunuri de retur
.....................................................;
b) bunuri de preluare
......................................................;
c) bunuri proprii
..............................................................
CAPITOLUL III
Termenul
Art. 2. - (1) Durata concesiunii este de ...........
ani, începând de la data de
.....................................................
(2) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o
perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa iniţială.
CAPITOLUL IV
Redevenţa
Art. 3. - Redevenţa este de ...... lei, plătită anual/lunar,
în conformitate cu caietul de sarcini (detalii cu privire la modul de plată).
CAPITOLUL V
Plata redevenţei
Art. 4. - (1) Plata redevenţei se face prin conturile:
- contul concedentului nr......................,
deschis la Banca ......................................;
- contul concesionarului nr......................,
deschis la Banca ......................................
(2) Neplata redevenţei sau executarea cu întârziere a acestei obligaţii conduce la
...................................................
CAPITOLUL VI
Drepturile părţilor
Art. 5. - Drepturile concesionarului
Concesionarul are dreptul de a desfăşura, în mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa, activitatea ce face obiectul contractului de
concesiune.
Art. 6. - Drepturile concedentului
(1) Concedentul are dreptul să inspecteze bunurile concesionate, să verifice stadiul de realizare a investiţiilor, precum şi
modul în care este satisfăcut
interesul public prin realizarea activităţii, verificând respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.
(2) Verificarea se va efectua numai cu notificarea
prealabilă a concesionarului şi în următoarele condiţii:
......
(3) La încetarea prezentului contract de concesiune
prin ajungere la termen, concedentul are dreptul să îşi manifeste
intenţia de a dobândi bunurile
de preluare şi de a solicita
concesionarului încheierea contractului de vânzare-cumpărare cu privire la aceste bunuri. In
termen de ..................... concedentul este obligat să îşi exercite dreptul de opţiune, sub sancţiunea
decăderii.
(4) Concedentul are dreptul să modifice în mod unilateral partea reglementară a prezentului contract de concesiune, din
motive excepţionale legate de
interesul naţional sau local.
CAPITOLUL VII
Obligaţiile părţilor
- clauze stabilite în condiţiile caietului de sarcini
Art. 7. - Obligaţiile concesionarului
(1) Concesionarul este obligat să asigure exploatarea eficace, în regim de
continuitate şi de permanenţă, a activităţii care face obiectul concesiunii, potrivit obiectivelor stabilite
de către concedent.
(2) Concesionarul este obligat să desfăşoare în mod direct activitatea care face obiectul concesiunii.
(3) Concesionarul este obligat să plătească redevenţa.
(4) Concesionarul este obligat să asigure creşterea eficientei în următoarele modalităţi:
a)
....................................................................................,
b)
.....................................................................................
(5) Concesionarul are obligaţia de a indica următoarele:
a) bunurile aduse ca investiţii (datele de identificare a acestora, datele tehnice)
.........................................................;
b) termenele de realizare a investiţiilor ............................;
c) investiţiile care nu se amortizează pe durata concesiunii
...............................................................................;
d) avizele ce trebuie obţinute în cazul în care sunt afectate bunuri cu regim special
.......................................;
e) standardele de calitate a activităţilor prestate ............
(6) Concesionarul este obligat să respecte condiţiile impuse de natura activităţii (protejarea secretului de stat, materiale cu regim special, condiţii de siguranţă în exploatare, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii
privind folosirea şi
conservarea patrimoniului) .....................
(7) La încetarea prezentului contract de concesiune
prin ajungere la termen, concesionarul este obligat să restituie concedentului, în deplină proprietate, bunurile de retur, în mod gratuit şi libere de orice sarcini.
(8) La încetarea prezentului contract de concesiune,
concesionarul este obligat să
încheie cu concedentul un contract de vânzare-cumpărare având ca obiect bunurile de preluare, prevăzute ca atare în caietul de sarcini şi stabilite prin prezentul contract de
concesiune, în privinţa cărora concedentul şi-a manifestat intenţia de a le dobândi.
(9) In termen de 90 de zile de la data încheierii
prezentului contract de concesiune, concesionarul este obligat să depună, cu titlu de garanţie, o sumă de
...... lei, reprezentând o cotă-parte din suma datorată concedentului cu titlu de redevenţa pentru primul an de activitate.
(10) La încetarea prezentului contract de concesiune
din alte cauze decât prin ajungere la termen, excluzând forţa majoră şi cazul fortuit,
concesionarul este obligat să asigure
continuitatea activităţii, în
condiţiile stipulate în
contract până la preluarea
acesteia de către concedent.
(11) In cazul în care concesionarul sesizează existenţa sau posibilitatea existenţei unei cauze de natură să conducă la imposibilitatea realizării activităţii, va notifica de îndată acest fapt concedentului, în vederea luării măsurilor ce se
impun pentru asigurarea continuităţii activităţii.
(12) Concesionarul este obligat să continue desfăşurarea activităţii
în noile condiţii
stabilite de concedent, în mod unilateral, potrivit art. 6 alin. (4), fără a putea solicita încetarea acestuia.
(13) Concesionarul va menţine un număr de
.......... angajaţi.
(14) Concesionarul se obligă să plătească ............. % din prima de asigurare.
(15) Alte clauze.
Art. 8. - Obligaţiile concedentului
(1) Concedentul este obligat să nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul
contract de concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul să modifice în mod unilateral contractul de
concesiune, în afară de
cazurile prevăzute expres de
lege.
(3) Concedentul este obligat să notifice concesionarului apariţia oricăror împrejurări de
natură să aducă atingere drepturilor concesionarului.
CAPITOLUL VIII
Incetarea contractului de concesiune
Art. 9. - (1) Prezentul contract de concesiune încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract, dacă părţile nu convin, în
scris, prelungirea acestuia, în condiţiile legii;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către
concedent, cu plata unei despăgubiri
juste şi prealabile în sarcina
concedentului;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor
contractuale de către
concesionar, prin reziliere, cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectării obligaţiilor
contractuale de către
concedent, prin reziliere, cu plata unei despăgubiri în sarcina concedentului;
e) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin răscumpărarea unei concesiuni, care se poate face numai prin act
administrativ al organului care a aprobat concesionarea, la propunerea
concedentului; în acest caz se va întocmi o documentaţie tehnico-economică în care se va stabili preţul răscumpărării. In această situaţie de încetare a concesiunii nu se percep
daune;
f) alte cauze de încetare a contractului de concesiune,
fără a aduce atingere cauzelor şi condiţiilor
reglementate de lege.
(2) La încetarea, din orice cauză, a prezentului contract de concesiune
bunurile ce au fost utilizate de concesionar în derularea concesiunii vor fi
repartizate după cum urmează:
a) bunuri de retur
............................................................;
b) bunuri de preluare
........................................................;
c) bunuri proprii
.................................................................
CAPITOLUL IX
Clauze contractuale referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între concedent
şi concesionar
Art. 10. -
............................................................................
CAPITOLUL X
Răspunderea contractuală
Art. 11. - Nerespectarea de către părţile contractante a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract de
concesiune atrage răspunderea
contractuală a părţii în culpă.
CAPITOLUL XI
Litigii
Art. 12. - (1) Litigiile de orice fel ce decurg din
executarea prezentului contract de concesiune sunt de competenţa instanţei judecătoreşti de drept comun.
(2) Pentru soluţionarea eventualelor litigii părţile pot stipula
în contractul de concesiune clauze compromisorii.
CAPITOLUL XII
Alte clauze (de exemplu: clauze de reziliere convenţională, clauze penale)
Art. 13. -
.........................................................................
CAPITOLUL XIII
Definiţii
Art. 14. - (1) Prin forţă majoră, în
sensul prezentului contract de concesiune, se înţelege o împrejurare externă cu caracter excepţional,
fără relaţie cu lucrul
care a provocat dauna sau cu însuşirile sale naturale, absolut invincibilă şi absolut
imprevizibilă.
(2) Prin caz fortuit se înţelege acele împrejurări care au intervenit şi au condus la producerea prejudiciului şi care nu implică vinovăţia
paznicului juridic, dar care nu întrunesc caracteristicile forţei majore.
Prezentul contract de concesiune a fost încheiat în
........... exemplare.
Concedent,
Concesionar,
……………….