HOTARARE Nr. 436 din 3 mai 2001
pentru aprobarea Strategiei privind privatizarea societatilor comerciale din
turism
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 9 mai 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 4 si ale art. 4^1 alin. (2) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea
nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia privind privatizarea societatilor comerciale din
turism, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Turismului va aduce la indeplinire Strategia privind
privatizarea societatilor comerciale din turism.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul turismului,
Alin Burcea,
secretar de stat
Ministrul Autoritatii pentru
Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
ANEXA 1
STRATEGIA
privind privatizarea societatilor comerciale din turism
Obiectivul strategic al Programului de guvernare in domeniul turismului
este relansarea rapida si durabila a acestui sector prin reconsiderarea locului
turismului in cadrul economiei nationale, astfel incat turismul sa devina un
sector prioritar printr-o strategie coerenta a organismelor legislative,
guvernamentale si a administratiei publice locale.
CAP. 1
Consideratii generale
Una dintre principalele actiuni guvernamentale in domeniul turismului o
reprezinta incheierea procesului de privatizare pana la data de 31 decembrie
2001, actiune fundamentala pentru realizarea obiectivelor generale ale
Programului de guvernare in turism, ca instrument major in reluarea procesului
de dezvoltare si modernizare in turism si de crestere a contributiei sectorului
turistic la realizarea produsului intern brut. Privatizarea in turism urmareste
atragerea de investitori recunoscuti in domeniu - lanturi hoteliere de renume
international -, atragerea de capital pentru investitii de dezvoltare si
imbunatatirea managementului.
CAP. 2
Obiectivele procesului de privatizare in anul 2001
In anul 2001 Strategia privind privatizarea societatilor comerciale din
turism are la baza urmatoarele obiective:
1. Preluarea de catre Ministerul Turismului a deciziei de privatizare si
realizarea de catre acesta a procesului efectiv de privatizare.
Portofoliul de societati comerciale preluat de Ministerul Turismului de la
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului in
baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2001 este format din 51 de
societati comerciale prevazute in anexele la aceasta, precum si din societati
comerciale care vor fi identificate ulterior sau societati comerciale la care
statul va deveni actionar dupa data intrarii in vigoare a acestei ordonante de
urgenta.
Portofoliul initial se constituie in general din societati comerciale la
care statul este actionar majoritar sau societati la care statul detine
pachetul de actiuni de control.
Societatile comerciale care vor intra in portofoliul Ministerului
Turismului dupa data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 7/2001 sunt societati comerciale din categoria celor prezentate mai sus, la
care procesul de privatizare era in curs de desfasurare la data ordonantei de
urgenta, acesta nefiind finalizat prin incheierea unui contract de
vanzare-cumparare de actiuni de catre Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, si din societati comerciale la care
Ministerul Turismului devine actionar, in general, cu pachete mici de actiuni
ca urmare a majorarii capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care se
obtine titlul de proprietate dupa privatizare sau ca urmare a rezilierii de
catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
a unor contracte de vanzare-cumparare de actiuni pentru nerespectarea clauzelor
contractuale.
2. Reducerea cotelor de capital detinute de stat la unele societati
comerciale ca urmare a retrocedarii unor active din patrimoniul acestor
societati in baza Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, acolo
unde acest lucru este posibil, astfel incat sa nu afecteze procesul de
privatizare in ansamblu al unei societati comerciale.
3. Atribuirea directa de pachete de actiuni detinute la societatile
comerciale catre persoanele indreptatite in baza Legii nr. 10/2001, fara a se
afecta insa privatizarea in ansamblu a societatii comerciale.
4. Finalizarea proceselor de privatizare pentru activele la care procesul
de privatizare a fost initiat printr-un management privat (locatii de gestiune,
inchirieri, asocieri in participatiune etc.).
Vanzarea activelor societatilor comerciale din turism aflate intr-un sistem
de management privat (locatii de gestiune, inchirieri, asocieri in
participatiune) se poate face prin negociere directa cu partenerii
contractuali, in conditiile in care nu este afectata activitatea societatii
comerciale care are in proprietate activele respective, nu este afectata
vanzarea actiunilor societatii comerciale, activele respective nu intra sub
incidenta Legii nr. 10/2001 si titularii contractelor de locatie, inchiriere
sau asociere au efectuat investitii in activele respective.
5. Utilizarea in procesul de privatizare a sistemului adecvat de
facilitati.
Se vor acorda in procesul de privatizare facilitatile fiscale prevazute in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2001 privind accelerarea si
finalizarea procesului de privatizare a societatilor comerciale din turism si
in normele metodologice emise in aplicarea acesteia, cu conditia efectuarii de
investitii de catre cumparator.
6. Publicitatea licitatiilor. In vederea atragerii de investitori pentru
societatile si hotelurile importante se va efectua, pe langa publicitatea din
presa nationala, publicitate pe posturile internationale de televiziune (TVR
International si PRO TV International), precum si pe posturile nationale de
televiziune.
CAP. 3
Politici de privatizare
I. Privatizarea societatilor comerciale din turism la care Ministerul
Turismului detine mai putin de 50% din totalul actiunilor
In categoria acestor societati comerciale se incadreaza in general societati
comerciale supuse programului de privatizare in masa prin cupoane nominative de
privatizare, program demarat in temeiul Legii nr. 55/1995 privind accelerarea
procesului de privatizare.
Actiunile acestor societati comerciale, daca sunt tranzactionate pe piata
de capital, vor fi acordate cu prioritate persoanelor indreptatite la
despagubiri in actiuni in baza Legii nr. 10/2001 sau vor fi vandute, de
preferinta, prin licitatie publica cu strigare.
Avandu-se in vedere pachetul de actiuni detinut de Ministerul Turismului
(sub 50%), pretul de pornire la licitatie al unei actiuni va fi, de regula,
egal cu valoarea nominala a unei actiuni, iar pentru societatile comerciale ce
vor fi vandute pe piata de capital pretul de pornire va fi egal cu pretul de tranzactionare
al respectivelor actiuni pe piata de capital.
Publicitatea vanzarii actiunilor acestor societati comerciale se va face in
presa nationala.
La aceste societati comerciale, daca in urma aplicarii Legii nr. 10/2001
retrocedarea se va face in natura, Ministerul Turismului isi poate diminua cota
de capital social detinuta, pana la retragerea definitiva din societatea
comerciala.
Aceasta strategie se va aplica si in cazul societatilor comerciale din
turism la care statul detine pachete mici de actiuni, daca vanzarea acestor
actiuni nu se incadreaza in procedura privind dreptul de preemptiune al
actionarilor existenti.
II. Privatizarea societatilor comerciale din turism la care Ministerul
Turismului detine peste 50% din actiuni
Societatile comerciale din aceasta categorie vor fi clasificate in mai
multe subcategorii, in functie de situatia patrimoniala concreta din cadrul
fiecareia si de marimea capitalului social:
II.1. Societati comerciale rezultate in urma divizarii dintr-o societate
comerciala mai mare pe structura unui singur activ sau a mai multor active,
aceste active fiind grevate de contracte de asociere in participatiune,
inchiriere sau locatie de gestiune, contracte incheiate pe perioade mari (10 -
15 ani), facand practic neatractive asemenea societati comerciale, intrucat
societatea nu desfasoara nici un fel de activitate proprie. Unele dintre aceste
societati comerciale sunt constituite pe structura unor active nationalizate si
care vor fi retrocedate in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001.
In functie de rezultatele aplicarii Legii nr. 10/2001 si de situatia
concreta a societatilor comerciale la data privatizarii, Ministerul Turismului
va alege cea mai adecvata metoda de privatizare, fiind preferata licitatia cu
strigare, pretul de pornire la licitatie fiind, de regula, egal cu valoarea
nominala a actiunilor, avandu-se in vedere neatractivitatea societatii
comerciale in ansamblul ei.
II.2. Societati comerciale mijlocii si mari care au mai multe active in
patrimoniu, dar activele sunt grevate aproape in totalitate de contracte de
locatie, inchiriere, asociere sau leasing imobiliar, vor fi vandute prin
licitatie cu strigare, iar in unele cazuri se va proceda si la vanzarea unor
active din patrimoniul acestora catre titularii respectivelor contracte, daca
acestia au efectuat investitii in activele pe care le administreaza. Pretul de
pornire la licitatie va fi de regula egal cu valoarea nominala a actiunilor,
avandu-se in vedere neatractivitatea societatii comerciale in ansamblul ei,
datorata existentei contractelor care greveaza activele societatii comerciale
ale carei actiuni se vand.
II.3. Societati comerciale care au in patrimoniu foarte multe active care
se incadreaza in prevederile Legii nr. 10/2001
In aceasta categorie se incadreaza societati comerciale pe Valea Prahovei,
in statiunile balneare sau in orase mari si in Bucuresti.
In functie de rezultatele aplicarii Legii nr. 10/2001 si de situatia
concreta a societatilor comerciale la data privatizarii Ministerul Turismului
va alege cea mai adecvata metoda de privatizare, fiind preferata licitatia cu
strigare, pretul de pornire la licitatie fiind de regula egal cu valoarea
nominala a actiunilor, avandu-se in vedere neatractivitatea societatii in
ansamblul ei.
II.4. Societati comerciale mari, a caror situatie patrimoniala este
deosebita si care necesita strategie proprie de privatizare:
a) Societatea Comerciala "Hercules" - S.A. Baile Herculane
Avandu-se in vedere specificul balneoclimateric si renumele Societatii
Comerciale "Hercules" - S.A. Baile Herculane, starea de degradare
avansata a bazei materiale, procedura de privatizare se va derula pe baza de
negociere cu ofertanti care sa se angajeze la un program de investitii stabilit
de acord cu Ministerul Turismului, care sa conduca la reabilitarea acestei
statiuni;
b) Societatea Comerciala "Biroul de Turism si Tranzactii" - S.A.
(B.T.T.)
Privatizarea societatii comerciale a inceput haotic, regasindu-se mai multe
forme intermediare de privatizare (leasing, asocieri, societati mixte), dar si
inegala din punct de vedere al efectelor, in cadrul unor active efectuandu-se
investitii, alte active generand insa pierderi si debite pentru societatea
comerciala; s-au facut operatiuni juridice succesive si incerte asupra
terenurilor societatii, care ingreuneaza si intarzie procesul de privatizare.
In functie de modalitatea de clarificare a situatiei patrimoniale se poate
avea in vedere o divizare a societatii in mai multe societati comerciale pe
criteriul teritorial, urmata de vanzarea actiunilor noilor societati,
constituirea de societati mixte pe structura unor active care sa aduca imediat
investitii in activele respective sau chiar pe intreaga societate ori chiar
vanzarea intregului pachet de actiuni prin licitatie sau negociere;
c) Societatea Comerciala "Neptun-Olimp" - S.A.
Dupa anul 1989 baza materiala a statiunii a cunoscut o degradare continua
datorita lipsei de fonduri pentru investitii. In ultimul timp s-a produs si o
degradare a plajei prin amplasarea pe aceasta a unor constructii. Aceste
elemente au avut repercusiuni in scaderea numarului de turisti straini veniti
in statiune pe perioada de sezon si, mai mult, scaderea interesului unor mari
touroperatori straini pentru promovarea statiunii Neptun-Olimp.
In vederea relansarii statiunii Neptun-Olimp trebuie sa se actioneze in
urmatoarele directii:
1. promovarea unei legi privind protectia Litoralului si a plajei Marii
Negre, lege care sa reglementeze regimul constructiilor pe plaja si in zona
limitrofa acesteia, astfel incat sa nu se distruga sau sa nu fie deteriorat
produsul turistic estival;
2. clarificarea regimului de administrare a plajelor;
3. elaborarea Planului de urbanism zonal al statiunii, care sa elimine
conflictul arhitectural si sa limiteze constructia de locuinte, pastrandu-se
caracterul preponderent turistic al statiunii, si avizarea sa de catre
Ministerul Turismului;
4. reconditionarea retelei rutiere si pietonale din statiune, precum si intretinerea
spatiilor verzi si a lacurilor de agrement;
5. construirea unor centre de agrement si de recreere, care sa completeze
produsul turistic estival - plaja;
6. elaborarea unor noi reglementari privind statiunile turistice de interes
national, cu evidentierea efectelor acestui statut asupra regimului
investitiilor, alocatiilor bugetare si a facilitatilor;
7. realizarea unui parteneriat intre Ministerul Turismului, autoritatile
locale si agentii economici din statiune, care sa aiba in vedere dezvoltarea
acesteia;
8. realizarea unei privatizari axate pe investitii, pe modernizarea si pe
dezvoltarea dotarilor, echipamentelor si serviciilor turistice.
Avandu-se in vedere ca nu s-au vandut active din patrimoniul societatii
comerciale, precum si diversitatea activelor acesteia, strategia de privatizare
trebuie sa aiba in vedere cat mai multe forme de privatizare (vanzarea de
active, constituirea de societati mixte, vanzarea de actiuni precedata de
divizarea societatii comerciale etc.).
Vanzarea celor 13 active aflate in locatie de gestiune, inchiriere sau
asociere din perioada 1991 - 1993 direct catre partenerii contractuali,
avandu-se in vedere ca acestia au investit in activele respective mai mult
decat reprezinta valoarea activelor fara investitii. Vanzarea activelor mici
(chioscuri, terase independente, restaurante sau magazine independente) care
erau inchiriate pe perioada de sezon prin licitatie sau constituirea de
societati mixte pe structura unor active care necesita investitii.
Divizarea societatii comerciale in 20 - 25 societati comerciale noi, pe
structura complexelor hoteliere, avandu-se in vedere functionalitatea acestora
si pastrandu-se actuala structura a actionariatului in noile societati
comerciale.
Vanzarea actiunilor noilor societati comerciale prin negociere directa, pe
baza de programe de investitii esalonate pe maximum 3 ani, astfel incat toate
activele din statiune sa beneficieze de un program de investitii care sa
conduca la revigorarea intregii statiuni;
d) Societatea Comerciala "Mamaia" - S.A.
Desi dupa anul 1989 baza materiala a statiunii a cunoscut o degradare, in
ultimii 2 ani se observa o reabilitare a acesteia datorita investitiilor
efectuate in urma privatizarii de catre cumparatori. In ultimul timp s-a produs
insa o degradare a plajei prin amplasarea pe aceasta a unor constructii, dar si
datorita factorilor naturali. Aceste elemente au avut repercusiuni in scaderea
numarului de turisti straini veniti in statiune pe perioada de sezon si, mai mult,
scaderea interesului unor mari touroperatori straini pentru promovarea
statiunii Mamaia.
In vederea relansarii statiunii Mamaia trebuie sa se actioneze in
urmatoarele directii:
1. promovarea unei legi privind protectia Litoralului si a plajei Marii
Negre, lege care sa reglementeze regimul constructiilor pe plaja si in zona
limitrofa acesteia, astfel incat sa nu se distruga sau sa nu fie deteriorat
produsul turistic estival;
2. clarificarea regimului de administrare a plajelor;
3. elaborarea Planului de urbanism zonal al statiunii, care sa elimine
conflictul arhitectural si sa limiteze constructia de locuinte, pastrandu-se
caracterul preponderent turistic al statiunii, si avizarea sa de catre
Ministerul Turismului;
4. reconditionarea retelei rutiere si pietonale din statiune;
5. refacerea sistemului de udare din statiune si a spatiilor verzi;
6. realizarea unor parcari moderne in statiune;
7. construirea unor centre de agrement si de recreere care sa completeze
produsul turistic estival - plaja;
8. elaborarea unor noi reglementari privind statiunile turistice de interes
national, cu evidentierea efectelor acestui statut asupra regimului
investitiilor, alocatiilor bugetare si a facilitatilor;
9. realizarea unui parteneriat intre Ministerul Turismului, autoritatile
locale si agentii economici din statiune care sa aiba in vedere dezvoltarea
acesteia;
10. realizarea unei forme de privatizare axate pe investitii si pe
modernizarea si dezvoltarea dotarilor, echipamentelor si serviciilor turistice.
Circa 85% din activele societatii comerciale sunt date in contracte de
leasing imobiliar sau sunt vandute in rate pe o perioada de pana la 5 sau 10
ani. Unele active sunt constituite ca aport in cadrul unor societati mixte. In
administrarea societatii comerciale se mai afla in prezent numai 7 hoteluri si
mai multe active de natura chioscurilor, teraselor independente, restaurantelor
independente sau terenuri de tenis.
Diversitatea formelor de administrare a activelor societatii comerciale
determina o strategie de privatizare care trebuie sa aiba in vedere vanzarea de
active, constituirea de societati mixte, vanzarea de actiuni precedata de
divizarea societatii comerciale etc.
Vanzarea activelor mici (chioscuri, terase independente, restaurante
independente, terenuri de tenis) si chiar a hotelurilor care necesita un efort
investitional mare la care societatea comerciala nu se poate angaja cu forte
proprii, prin licitatie, sau constituirea de societati mixte pe structura unor
active care necesita investitii.
Divizarea societatii comerciale in:
- societati pe structura principalelor hoteluri ramase in administrare
proprie, urmata de vanzarea actiunilor noilor societati comerciale prin
negociere directa, pe baza de programe de investitii esalonate pe maximum 3
ani;
- o societate comerciala pe structura restului activelor, ale carei actiuni
vor fi scoase la vanzare prin licitatie cu strigare.
Structura actionariatului societatilor comerciale rezultate in urma
divizarii va fi pastrata ca in prezent;
e) Societatea Comerciala "Poiana Brasov" - S.A.
Avand beneficiul unei structuri si al unei dimensiuni considerabile a
patrimoniului sau turistic si pastrand o notorietate europeana, statiunea
Poiana Brasov are nevoie de un program imediat de reabilitare si de dezvoltare.
Obiectivul sau fundamental il constituie atingerea standardului de statiune
montana internationala. Acest obiectiv se subsumeaza obiectivului general al
conturarii unui domeniu de schi integrat intre Predeal si Poiana Brasov, cu o
pozitie consacrata pe piata europeana a statiunilor montane.
Principalele directii de actiune ale programului sunt:
1. Protectia patrimoniului turistic existent si promovarea produsului
turistic Poiana Brasov, care constau in:
- elaborarea Planului de urbanism zonal al statiunii, care sa elimine
conflictul arhitectural si sa limiteze constructia de locuinte, pastrandu-se
caracterul preponderent turistic al localitatii, si avizarea sa de catre
Ministerul Turismului;
- realizarea unui program de dezvoltare a domeniului de schi;
- introducerea unei discipline speciale in acordarea autorizatiilor de
construire si functionare - limitarea drastica a activitatii comerciale
desfasurate in constructii provizorii;
- instituirea unui inel perimetral pentru circulatia rutiera si
interzicerea accesului auto in statiune, precum si construirea unei parcari
supraetajate pentru a prelua cresterea numarului de sosiri de autoturisme.
2. Reabilitarea si dezvoltarea infrastructurii generale a statiunii.
3. Realizarea unei forme de privatizare axate pe investitii si pe
modernizarea si dezvoltarea dotarilor, echipamentelor si serviciilor turistice,
prin:
- realizarea unor societati mixte, cu aport de capital privat, dimensionat
in functie de necesitatile de investitii;
- includerea terenurilor in capitalul social al Societatii Comerciale
"Poiana Brasov" - S.A. sau al societatilor mixte, in scopul
dimensionarii corespunzatoare a investitiilor private si a valorii reale a
actiunilor societatii comerciale;
- clarificarea urgenta a statutului juridic al unor active in scopul
modernizarii sau redeschiderii lor pentru serviciile turistice;
- vanzarea ulterioara a pachetului de actiuni detinut de stat la Societatea
Comerciala "Poiana Brasov" - S.A.
4. Masuri privind dezvoltarea serviciilor turistice si de agrement:
- construirea unor centre de agrement cuprinzand piscine, sali fitness,
spatii pentru tratament, cu factori motivati de cura etc.;
amenajarea unor noi terenuri de tenis, dintre care unele acoperite;
amenajarea unui teren de golf in Poiana Mica si a unor terenuri de
minigolf in zona hotelurilor existente etc.