HOTARARE Nr. 405 din 23 martie 2004
pentru organizarea si functionarea Secretariatului General al Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 26 martie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 4 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea unor
masuri privind reorganizarea si functionarea Secretariatului General al
Guvernului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 255/2001, cu modificarile
ulterioare, al art. 22 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul
administratiei publice centrale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Secretariatul General al Guvernului functioneaza ca structura in
aparatul de lucru al Guvernului, cu personalitate juridica, avand rolul de a
asigura derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare,
rezolvarea problemelor organizatorice, juridice, economice si tehnice ale
activitatii Guvernului, precum si reprezentarea Guvernului in fata instantelor
judecatoresti.
(2) Sediul Secretariatului General al Guvernului este in municipiul
Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2
Secretariatul General al Guvernului indeplineste functiile prevazute la
art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea
unor masuri privind reorganizarea si functionarea Secretariatului General al
Guvernului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 255/2001, cu modificarile
ulterioare, si constituie elementul de legatura si de stabilitate a guvernarii.
Art. 3
(1) Secretariatul General al Guvernului are urmatoarele atributii
principale:
a) urmarirea modului de realizare a Programului de guvernare;
b) organizarea, saptamanal, a intalnirilor de lucru cu reprezentanti, la
nivel de secretar de stat, ai ministerelor si ai celorlalte autoritati publice,
in vederea corelarii punctelor de vedere ale acestora in legatura cu proiectele
de acte normative ce urmeaza a fi supuse Guvernului spre adoptare;
c) organizarea si pregatirea sedintelor Guvernului;
d) asigurarea respectarii procedurilor pentru supunerea proiectelor de acte
normative spre adoptare Guvernului, potrivit reglementarilor in vigoare;
e) asigurarea reprezentarii Guvernului in fata instantelor judecatoresti,
impreuna cu ministerele care au obligatia de a pune in executare hotararile
Guvernului impotriva carora s-au formulat actiuni in justitie;
f) asigurarea, in domeniul sau de activitate, a relatiei cu Parlamentul si
cu ministerele;
g) urmarirea indeplinirii de catre organele de specialitate ale
administratiei publice centrale a masurilor si a sarcinilor rezultate din
actele normative;
h) elaborarea proiectului bugetului anual pentru aparatul de lucru al
Guvernului, cu exceptia Cancelariei Primului-Ministru;
i) elaborarea si urmarirea realizarii planului de investitii in domeniul
sau de activitate;
j) executarea operatiunilor financiare privind fondurile prevazute in
bugetul propriu si destinate realizarii actiunilor initiate de structurile din
aparatul de lucru al Guvernului si de alte structuri stabilite prin acte
normative;
k) organizarea unor evenimente, manifestari si alte asemenea actiuni,
stabilite si desfasurate la nivelul Guvernului, cu exceptia celor organizate de
alte structuri;
l) gestionarea fondurilor prevazute in bugetul propriu pentru finantarea
actiunilor si proiectelor pentru promovarea imaginii externe a Romaniei;
m) asigurarea rezolvarii, in mod operativ si potrivit reglementarilor
legale, a problemelor privind veteranii de razboi, precum si invalizii si
vaduvele de razboi;
n) asigurarea intaririi capacitatii administrative a Guvernului prin
crearea conditiilor necesare desfasurarii activitatii grupurilor de consultanti
pe probleme juridice constituite la nivelul Executivului, precum si prin
efectuarea de analize, studii, sinteze si altele asemenea pe marginea
documentelor pregatite la nivelul institutiilor guvernamentale;
o) intarirea capacitatii manageriale a Guvernului privind fundamentarea,
elaborarea, implementarea si adaptarea politicii generale, precum si a
politicilor sectoriale;
p) dezvoltarea unui mecanism integrat de coordonare a procesului de
elaborare si implementare a politicilor publice;
q) eficientizarea comunicarii si coordonarii in cadrul procesului de
formulare si implementare a politicii generale si a politicilor sectoriale;
r) coordonarea activitatii unitatilor care functioneaza in subordinea, in
coordonarea sau sub autoritatea sa;
s) asigurarea organizarii sistemului pentru protectia informatiilor
clasificate, in conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind
protectia informatiilor clasificate, la nivelul aparatului de lucru al
Guvernului, cu exceptia Cancelariei Primului-Ministru;
t) elaborarea sau avizarea, dupa caz, a proiectelor de acte normative in
domeniul sau de activitate.
(2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste orice alte atributii
specifice prevazute de alte acte normative sau stabilite prin decizie a
primului-ministru.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale Secretariatul General al Guvernului
colaboreaza cu ministerele si cu celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu alte institutii si autoritati publice, precum si cu persoanele fizice si
juridice.
Art. 5
(1) Secretariatul General al Guvernului este condus de ministrul pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului, denumit in continuare
ministru, ajutat de unul sau de mai multi secretari de stat si subsecretari de
stat, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Ministrul reprezinta Secretariatul General al Guvernului in relatiile
cu ministerele si cu celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte
institutii si autoritati publice, precum si cu persoanele fizice si juridice.
(3) Ministrul are calitatea de ordonator principal de credite pentru
aparatul de lucru al Guvernului, cu exceptia Cancelariei Primului-Ministru,
precum si pentru structurile si institutiile prevazute in anexa nr. 1.
(4) In exercitarea atributiilor care ii revin ministrul emite ordine si
instructiuni, in conditiile legii.
(5) Atributiile secretarilor de stat si subsecretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului.
Art. 6
Ministrul, secretarii de stat si subsecretarii de stat sunt salarizati
potrivit anexei nr. II/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupa functii de demnitate publica, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 7
(1) Structurile si institutiile publice finantate prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) In subordinea Secretariatului General al Guvernului functioneaza
Oficiul National pentru Cultul Eroilor, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridica, infiintat prin Legea nr. 379/2003
privind regimul mormintelor si operelor comemorative de razboi, potrivit anexei
nr. 2.
(3) Ministrul asigura coordonarea structurilor si institutiilor publice
prevazute in anexa nr. 3.
(4) Secretariatul General al Guvernului indeplineste atributiile prevazute
de lege pentru ministerul de resort fata de Regia Autonoma "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat".
Art. 8
(1) Structura organizatorica a Secretariatului General al Guvernului se
aproba prin decizie a primului-ministru.
(2) In structura Secretariatului General al Guvernului functioneaza
directii generale, directii, servicii, birouri si compartimente, dupa caz.
(3) Structura organizatorica detaliata, circuitul documentelor, atributiile
si sarcinile compartimentelor din cadrul Secretariatului General al Guvernului
se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se aproba
prin ordin al ministrului.
(4) In conditiile legii si in limita numarului maxim de posturi, in
structura Secretariatului General al Guvernului se organizeaza si functioneaza
unitati de management al proiectului, denumite in continuare UMP, conduse de
cate un director de proiect, in vederea asigurarii unui cadru unitar pentru
managementul proiectelor finantate prin imprumuturi externe.
(5) Structura organizatorica, numarul de personal si regulamentul de
organizare si functionare ale UMP se stabilesc prin ordin al ministrului.
(6) Ministrul numeste personalul UMP si stabileste competentele directorului
de proiect.
Art. 9
(1) In structura Secretariatului General al Guvernului functioneaza Oficiul
pentru problemele veteranilor de razboi.
(2) Coordonarea Oficiului pentru problemele veteranilor de razboi se
asigura la nivel de secretar de stat sau de subsecretar de stat.
(3) In structura Secretariatului General al Guvernului functioneaza
Unitatea de Politici Publice, prin care sunt exercitate atributiile prevazute
la art. 3 alin. (1) lit. o) - q) si prin care se asigura secretariatul tehnic
al Consiliului Superior pentru Reforma Administratiei Publice, Coordonarea
Politicilor Publice si Ajustare Structurala, constituit prin Hotararea
Guvernului nr. 1.623/2003.
Art. 10
(1) Statul de personal si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu
ori, dupa caz, a raporturilor de munca se aproba prin ordin al ministrului.
(2) Statul de functii si numarul maxim de posturi ale Secretariatului
General al Guvernului se stabilesc prin decizie a primului-ministru, cu
incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al
Guvernului.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului incadrat in
Secretariatul General al Guvernului se stabilesc prin fisa postului, elaborata
in conformitate cu regulamentul de organizare si functionare.
Art. 11
(1) Personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului este
salarizat potrivit legii.
(2) In functie de necesitati, pot fi utilizate si functii dintre cele
prevazute in anexa nr. V/2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 12
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 747/2003 pentru organizarea si functionarea Secretariatului
General al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 488 din 7 iulie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Eugen Bejinariu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Structurile si institutiile publice finantate prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului
1. Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul, structura cu personalitate
juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului
2. Departamentul pentru Relatii Interetnice, structura fara personalitate
juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului
3. Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea
activitatilor din domeniile apararii nationale, integrarii europene si
justitiei, structura fara personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru
al Guvernului
4. Agentia pentru Strategii Guvernamentale
5. Comisia Nationala de Prognoza
6. Institutul National de Statistica
7. Oficiul National pentru Cultul Eroilor
ANEXA 2
Organele de specialitate ale administratiei publice centrale care
functioneaza in subordinea Secretariatului General al Guvernului
- Oficiul National pentru Cultul Eroilor
ANEXA 3
Structurile si institutiile publice coordonate de ministrul pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului
1. Departamentul pentru Relatii Interetnice, structura fara personalitate
juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului
2. Agentia pentru Strategii Guvernamentale
3. Comisia Nationala de Prognoza
4. Institutul National de Statistica