HOTARARE Nr. 4
din 24 februarie 2011
pentru aprobarea Normelor de
certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane
juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea
ACT EMIS DE:
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 3 martie 2011
In conformitate cu prevederile
art. 83 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (1) lit. b) şi al art. 11 lit.
d) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin Legea nr.
198/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali, întrunit în şedinţa din 23 februarie
2011, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele de certificare a
declaraţiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu
excepţia celor pentru care este obligatorie auditarea, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Normele prevăzute la art. 1 se aplică pentru
certificarea declaraţiilor fiscale anuale, începând cu
cele aferente anului 2010, care se depun la organele fiscale competente.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
NORME
de certificare a declaraţiilor fiscale anuale ale
contribuabililor persoane juridice, cu excepţia celor pentru care este obligatorie auditarea
Prezentele norme stabilesc
principiile generale aplicabile activităţii de certificare a declaraţiilor
fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu excepţia celor pentru
care este obligatorie auditarea, denumite în continuare declaraţii anuale de
impozit pe profit, în
acord cu dispoziţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 1
Definiţii
In cadrul prezentelor norme, termenii de mai jos vor
avea următorul înţeles:
a) compania - reprezintă
contribuabilul a cărui declaraţie anuală de impozit pe profit este supusă
certificării de către un consultant fiscal;
b) certificarea -
reprezintă verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise în
declaraţiile fiscale, în concordanţă cu prevederile legale, pe baza
documentelor şi informaţiilor financiar-contabile şi fiscale solicitate de
către consultantul fiscal şi furnizate de companie, date ce sunt reflectate în
evidenţa contabilă a companiei. Verificarea exactităţii şi realităţii datelor
înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit se va face prin sondaj şi în
limita unui prag de semnificaţie, aşa cum este definit în prezentele norme.
Certificarea declaraţiei anuale de impozit pe profit nu presupune oferirea de
soluţii de optimizare fiscală;
c) dosarul de lucru -
reprezintă ansamblul datelor şi informaţiilor cerute de către consultantul
fiscal în vederea certificării declaraţiei anuale de impozit pe profit şi
primite de către acesta de la reprezentanţii companiei. De asemenea, dosarul de
lucru include şi testele, fişierele de lucru şi alte
documente pe baza cărora consultantul fiscal realizează activitatea de verificare;
d) verificarea prin sondaj - reprezintă activitatea de verificare selectivă a documentelor şi
operaţiunilor considerate ca reprezentative pentru totalitate, în care sunt
reflectate veniturile şi cheltuielile.
ARTICOLUL 2
Contractul
Relaţia profesională trebuie statuată prin intermediul
unui contract în formă scrisă, încheiat între companie şi consultantul fiscal.
ARTICOLUL 3
Răspunderea consultantului fiscal
Consultantul fiscal va presta serviciul de certificare
cu grija şi atenţia cuvenite conform cerinţelor cuprinse în standardele
profesionale şi în Codul etic al consultantului fiscal. Camera Consultanţilor
Fiscali va supraveghea activitatea consultanţilor fiscali ce prestează servicii
de certificare a declaraţiei anuale de impozit pe profit. Camera Consultanţilor
Fiscali va aplica sancţiunile prevăzute de regulamentul propriu de organizare
şi funcţionare, în cazul în care se dovedeşte faptul că un consultant fiscal nu
a respectat prevederile acestui regulament, ale Codului etic şi ale prezentelor
norme.
ARTICOLUL 4
Prezentarea informaţiilor
(1) Compania pregăteşte
declaraţia anuală de impozit pe profit şi este răspunzătoare pentru întocmirea
documentelor contabile,
pentru acurateţea înregistrărilor contabile, precum şi pentru întocmirea şi
acurateţea registrelor fiscale. Compania, prin reprezentanţii săi, va trebui să
dea o declaraţie pe propria răspundere privind conformitatea înregistrărilor şi
a politicilor contabile cu referenţialul contabil românesc în vigoare. Modelul
declaraţiei pe propria răspundere este prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Compania va pune la
dispoziţia consultantului fiscal documente şi informaţii în vederea verificării
elementelor înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit ce face obiect
al certificării. In situaţia în care aceste documente sunt confidenţiale,
consultantul fiscal va da o declaraţie de păstrare a confidenţialităţii
informaţiilor la care are acces.
(3) Toate informaţiile trebuie
solicitate în scris de către consultantul fiscal.
ARTICOLUL 5
Procedura de lucru
(1) Tratamentul fiscal al operaţiunilor economice
reflectate în documentele financiar-contabile şi care sunt înscrise în
declaraţia anuală de impozit pe profit ce urmează a fi supusă certificării se
verifică prin sondaj.
(2) Consultantul fiscal trebuie să ia în considerare
pragul de semnificaţie atunci când este angajat în vederea certificării
declaraţiilor anuale de impozit pe profit.
(3) In elaborarea raportului de certificare,
consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de semnificaţie,
astfel încât să poată detecta din punct de vedere cantitativ denaturările
semnificative.
ARTICOLUL 6
Stabilirea pragului de semnificaţie/materialităţii
In stabilirea pragului de semnificaţie/materialităţii
pentru verificarea calculului impozitului pe profit, consultanţii fiscali se
vor baza în primul rând pe raţionamentul lor profesional, precum şi pe
procedurile analitice şi pe înţelegerea în ansamblu a companiei şi a mediului
economic în care aceasta activează.
ARTICOLUL 7
Utilizarea unor valori de referinţă în stabilirea
pragului de semnificaţie/ materialităţii
Deşi stabilirea pragului de semnificaţie/materialităţii
este o problemă de raţionament profesional, în anumite cazuri va fi util să se
aplice un procentaj dintr-o anumită valoare de referinţă.
ARTICOLUL 8
Aplicarea unui procentaj asupra unei valori de
referinţă
(1) Ca regulă generală,
în determinarea procentajului care va fi aplicat unei valori de referinţă alese
pentru stabilirea pragului de semnificaţie se va folosi raţionamentul
profesional.
(2) Pentru stabilirea valorii
de referinţă utilizate pentru determinarea pragului de
semnificaţie/materialităţii se vor utiliza informaţiile fiscale relevante, cum
ar fi:
- ponderea fiecărei categorii de venit neimpozabil, în
totalul veniturilor neimpozabile;
- ponderea fiecărei categorii de cheltuială
nedeductibilă, în totalul cheltuielilor nedeductibile.
ARTICOLUL 9
Utilizarea raţionamentului profesional
Consultanţii fiscali sunt obligaţi să îşi utilizeze
raţionamentul profesional pentru a stabili dacă cele menţionate mai sus sunt
adecvate circumstanţelor individuale.
ARTICOLUL 10
Cerinţe minimale de verificare în vederea
certificării declaraţiei anuale de impozit pe profit
(1) Verificarea declaraţiei
anuale de impozit pe profit va trebui să urmărească cel puţin elementele
menţionate în mod specific în cuprinsul titlului II
„Impozit pe profit" din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cum ar fi:
veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor
şi cheltuielilor, reevaluările, cheltuielile nedeductibile şi cu
deductibilitate limitată, gradul de îndatorare, provizioanele, amortizarea,
cheltuielile/veniturile angajate etc.
(2) Certificarea declaraţiei
anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentaţiei
privind preţurile de transfer, a politicilor comerciale şi a politicilor
contabile aplicate de companie. Certificarea declaraţiei anuale de impozit pe
profit pentru o anumită perioadă nu presupune şi verificarea pierderii fiscale
reportate şi a altor elemente fiscale ce vin din perioadele anterioare şi care
produc efecte în perioada supusă certificării.
ARTICOLUL 11
Documentare
Consultantul fiscal ce va presta serviciile de
certificare a declaraţiilor anuale de impozit pe profit va avea obligaţia să
documenteze această activitate în cadrul unui dosar de lucru, care va fi
arhivat la sediul consultantului fiscal. Acest dosar va sta la baza controlului
de calitate efectuat periodic de către Camera Consultanţilor Fiscali.
ARTICOLUL 12
Raportul de certificare
Rezultatele certificării vor fi consemnate într-un document numit raport de certificare, care va fi
înaintat companiei.
ARTICOLUL 13
Elemente minimale ale raportului de certificare a
declaraţiei anuale de impozit pe profit
Raportul de certificare va trebui să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
a) o scurtă prezentare a companiei;
b) valoarea pragului de semnificaţie;
c) menţiuni referitoare la
pierderea fiscală din anul/anii anterior(i) reportată în anul în care se
certifică declaraţia anuală de impozit pe profit;
d) elementele care au fost
supuse verificării conform titlului II „Impozit pe profit" din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, aşa cum au fost menţionate la art. 10;
e) eventualele ajustări propuse
faţă de declaraţia supusă iniţial certificării;
f) opinia consultantului fiscal
referitoare la declaraţia anuală de impozit pe profit ce a fost supusă
verificării.
ARTICOLUL 14
Nota de certificare
Consultantul fiscal va emite o notă de certificare,
care va însoţi declaraţia anuală de impozit pe profit. In nota de certificare
se va face menţiunea dacă certificarea se va face cu rezerve sau fără. Modelul
notei de certificare este prevăzut în anexa nr. 2 - în cazul certificării de
către un consultant fiscal - şi, respectiv, în anexa nr. 2A - în cazul
certificării de către o societate comercială de consultanţă fiscală.
ARTICOLUL 15
Anexele nr. 1,2 şi 2A fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1
la norme
- model -
DECLARAŢIE
Subsemnatul,..............................................,
domiciliat în........................................., str.........................................nr........,
bl.........., sc......., et........, ap........, sectorul .....,
CNP....................................., posesor al .......seria.......
nr......................, eliberată
de..................., la data de................., în calitate de
administrator al Societăţii
Comerciale...........................................,
cu domiciliul fiscal în ................................,
str...................................nr........, bl........., sc......,
et......, ap........, sectorul ......., înregistrată
la Oficiul Registrului Comerţului ....................... sub nr.
J...../......../............., având codul de identificare fiscală ......................, atribut fiscal RO,
declar pe propria răspundere următoarele:
- Documentele care au stat la baza înregistrărilor
contabile aferente exerciţiului financiar..........sunt autentice şi reflectă tranzacţii reale.
- Nu deţin, cu orice titlu, bunuri materiale, titluri
de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii şi nu au fost efectuate
operaţiuni economice fără să fie înregistrate în contabilitate.
- A fost efectuată inventarierea generală a
patrimoniului, iar rezultatele valorificării acestuia au fost înregistrate în
contabilitatea aferentă exerciţiului financiar...........
- Balanţa de verificare aferentă lunii decembrie a
anului...............a fost întocmită cu respectarea reglementărilor contabile în vigoare şi reflectă o imagine fidelă a
poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare
la activitatea desfăşurată.
- Sumele înregistrate drept cheltuieli deductibile sunt
numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile,
inclusiv cele reglementate prin acte normative în
vigoare.
- Contabilitatea cheltuielilor se ţine pe feluri de
cheltuieli, în funcţie de natura sau destinaţia lor, după caz.
- Contabilitatea veniturilor se ţine pe feluri de
venituri, în funcţie de natura sau sursa lor, după caz.
- Atât cheltuielile, cât şi
veniturile înregistrate în balanţa de verificare încheiată la 31
decembrie.........au respectat întocmai prevederile legale, rulajele aferente conturilor analitice
de venituri şi cheltuieli sunt corect înregistrate după destinaţie şi numai
aferent exerciţiului financiar...........
- Dobânzile şi diferenţele de curs valutar înregistrate
în contabilitate sunt aferente creditelor bancare sau leasingurilor financiare
contractate de la entităţile prevăzute la art. 23 alin. (4) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal).
- Pierderea fiscală înregistrată în exerciţiul
financiar precedent conform declaraţiei privind impozitul pe profit preluată în
declaraţia privind impozitul pe profit aferentă anului...........este reală şi
a rezultat în urma respectării prevederilor Codului fiscal.
- Impozitele şi taxele datorate bugetului de stat,
inclusiv impozitul pe profit, au fost corect înregistrate în conturi analitice,
calculul acestora fiind în sarcina mea.
- Registrul de evidenţă fiscală al societăţii a fost
completat corect şi în termenul legal, sumele înscrise în acesta fiind în
strictă concordanţă cu prevederile Codului fiscal.
- Pentru orice abatere de la regulile contabile îmi
asum răspunderea exclusivă.
Semnătura
........................
Data
.........................
ANEXA Nr. 2
la norme
- model -
NOTĂ DE CERTIFICARE
a declaraţiei privind impozitul pe profit aferentă
anului.........
Subsemnatul(a), ........................................., în calitate de consultant fiscal,
înregistrat la Camera Consultanţilor Fiscali sub nr........../an........, în baza Contractului
nr............/..............am acordat servicii profesionale de certificare a
declaraţiei privind impozitul
pe profit aferentă anului.......pentru Societatea
Comercială..........................
Declaraţia privind impozitul pe profit aferentă
anului..........este responsabilitatea conducerii
societăţii.............................
Responsabilitatea noastră este
de a ne exprima o opinie asupra declaraţiei privind impozitul pe profit
aferente anului........., bazată
pe certificarea pe care am efectuat-o.
Noi am efectuat certificarea în conformitate cu normele
de certificare a declaraţiei anuale de impozit pe profit şi cu Codul etic al
consultantului fiscal, emise de Camera Consultanţilor Fiscali. Certificarea
declaraţiei anuale de impozit pe profit reprezintă verificarea exactităţii şi
realităţii datelor înscrise în declaraţiile fiscale, în concordanţă cu
prevederile legale, pe baza documentelor şi informaţiilor financiar-contabile
şi fiscale solicitate de către consultantul fiscal şi furnizate de companie,
date care sunt reflectate în evidenţa contabilă a companiei. Verificarea
exactităţii şi realităţii datelor înscrise în declaraţia anuală de impozit pe
profit s-a făcut prin sondaj şi în limita unui prag de semnificaţie.
In opinia noastră, certificăm fără/cu rezerve
declaraţia anuală privind impozitul pe profit aferentă anului ......... pentru Societatea Comercială ..........................................
Data....................
Adresa...............
Consultant fiscal,
................................
(semnătura şi parafa)
ANEXA Nr. 2A
la norme
- model -
NOTĂ DE CERTIFICARE
a declaraţiei privind impozitul pe profit aferentă
anului.........
Societatea
Comercială........................................, în calitate de societate
comercială de consultanţă fiscală autorizată de Camera Consultanţilor Fiscali sub nr........../an..........., reprezentată
de administrator consultant fiscal ..................................., înregistrat la Camera Consultanţilor
Fiscali sub nr............/an..........., în baza Contractului
nr............/..............am acordat servicii
profesionale de certificare a declaraţiei privind
impozitul pe profit aferentă anului.......pentru Societatea
Comercială..........................
Declaraţia privind impozitul pe profit aferentă
anului..........este responsabilitatea conducerii
societăţii.............................
Responsabilitatea noastră este de a ne exprima o opinie
asupra declaraţiei privind impozitul pe profit aferente anului........., bazată pe certificarea pe care am
efectuat-o.
Noi am efectuat certificarea în conformitate cu normele
de certificare a declaraţiei anuale de impozit pe
profit şi cu Codul etic al consultantului fiscal, emise de Camera
Consultanţilor Fiscali. Certificarea declaraţiei anuale de impozit pe profit
reprezintă verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise în declaraţiile
fiscale, în concordanţă cu prevederile legale, pe baza documentelor şi
informaţiilor financiar-contabile şi fiscale solicitate de către consultantul
fiscal şi furnizate de companie, date ce sunt reflectate în evidenţa contabilă
a companiei. Verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise în
declaraţia anuală de impozit pe profit s-a făcut prin sondaj şi în limita unui
prag de semnificaţie.
In opinia noastră, certificăm fără/cu rezerve
declaraţia anuală privind impozitul pe profit aferentă anului.........la Societatea Comercială ..........................................
Data....................
Adresa................
Numele şi prenumele
reprezentantului legal
.....................................
(semnătura şi ştampila)