HOTARARE Nr. 4
din 28 ianuarie 2009
pentru aprobarea Normei nr.
4/2009 privind investitiile fondurilor de pensii facultative si organizarea
activitatii de investire
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 85 din 12 februarie 2009
In temeiul dispoziţiilor art. 16, ale art. 23 lit. f)
şi ale art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere dispoziţiile art. 87 alin. (1) lit. i),
ale art. 90 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data
de 28 ianuarie 2009,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 4/2009 privind
investiţiile fondurilor de pensii facultative şi organizarea activităţii de
investire, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei
hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 4/2009
privind investiţiile fondurilor de pensii
facultative şi organizarea activităţii de investire
In temeiul dispoziţiilor art. 16, ale art. 23 lit. f)
şi ale art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
având în vedere prevederile art. 87 alin. (1) lit. i),
ale art. 90 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) din
Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare Lege,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte atribuţiile şi
obligaţiile administratorului de pensii facultative cu privire la activitatea
de investire, investiţiile fondului de pensii facultative, procedura de
încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii facultative, precum şi
decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu activitatea de
investire a activelor şi autorizarea acestuia.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Lege şi în Legea nr.
297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) instrumente cu risc
scăzut (IRS) - instrumentele cu venit fix,
respectiv:
(i) titluri de stat;
(ii) obligaţiuni emise de
organisme străine neguvernamentale;
(iii) alte instrumente financiare având garanţia explicită
şi integrală a statului;
b) conducători - membrii consiliului de administraţie şi directorii
administratorului ori, după caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai
directoratului;
c) abatere pasivă de la
limitele investiţionale - depăşirea ori scăderea
faţă de limitele investiţionale, apărută fără ca administratorul să cumpere sau
să vândă instrumentele financiare respective;
d) grup - un grup de
entităţi, format dintr-o societate-mamă, filialele sale şi entităţile în care
societatea-mamă sau filialele sale deţin o participaţie, precum şi un grup de
entităţi legate între ele printr-o relaţie, alta decât cea dintre o
societate-mamă şi o filială, respectiv o relaţie în următorul sens:
(i) o entitate sau mai multe entităţi este/sunt
condusă/conduse pe o bază unică, în virtutea unui contract încheiat cu acea
entitate ori a prevederilor din statutul sau actul constitutiv al acelor
entităţi;
(ii) organele de administrare, de conducere sau de
supraveghere ale uneia sau mai multor entităţi sunt formate din aceleaşi persoane reprezentând majoritatea decizională,
aflate în funcţie în cursul exerciţiului financiar şi până la întocmirea
situaţiilor financiare consolidate;
e) investment grade -
rating de performanţă acordat emitenţilor de valori mobiliare de către
agenţiile de evaluare specializate;
f) persoană relevantă în
raport cu administratorul - se înţelege oricare
dintre următoarele:
(i) un director, conducător sau echivalent al
administratorului;
(ii) un angajat (salariat) al administratorului, precum
şi orice altă persoană fizică care îşi oferă serviciile la dispoziţia şi sub
controlul administratorului şi care este implicat în desfăşurarea de către
administrator a activităţii de administrare a fondului de pensii;
(iii) persoană fizică/juridică direct implicată în
furnizarea serviciilor către administrator în baza unui contract de
externalizare;
g) persoană
responsabilă cu investirea - persoana cu atribuţii
de coordonare/conducere a direcţiei de investiţii;
h) private equity-
acţiuni la companii private care nu sunt listate pe pieţe reglementate (burse);
i) rating - evaluarea
făcută de o agenţie specializată asupra riscurilor asociate unui emitent, unei
obligaţiuni sau unui alt titlu de creanţă, pe parcursul vieţii instrumentului
financiar evaluat;
j) societatea-mamă - o entitate care se află în una dintre următoarele situaţii:
(i) are majoritatea drepturilor
de vot într-o altă entitate, denumită
filială;
(ii) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea
membrilor organelor de administrare, de conducere ori de supraveghere ale altei
entităţi, denumită filială, şi este în acelaşi timp acţionar/asociat sau membru
al acelei entităţi;
(iii) are dreptul de a exercita o influenţă dominantă
asupra unei entităţi, denumită filială, al cărei acţionar/asociat sau membru
este, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a unor prevederi
din actul constitutiv al entităţii, în cazul în care legislaţia aplicabilă
filialei îi permite acesteia să fie supusă unor astfel de contracte sau
prevederi;
(iv) este acţionar/asociat sau membru al unei entităţi
şi majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de
supraveghere ale acelei filiale, aflaţi în funcţie în exerciţiul financiar în
curs, în exerciţiul financiar anterior şi până la data la care sunt întocmite
situaţiile financiare consolidate, au fost numiţi numai ca rezultat al
exercitării drepturilor lor de vot; această prevedere nu se aplică în cazul în
care o altă entitate are faţă de acea filială drepturile prevăzute la lit. (i),
(ii) sau (iii);
(v) este acţionar/asociat sau membru al unei entităţi
şi controlează singură, în baza unui acord încheiat cu alţi acţionari/asociaţi sau membri ai acelei entităţi, denumită
filială, majoritatea drepturilor de vot în acea filială;
(vi) are dreptul de a exercita sau, în opinia
autorităţilor competente, exercită în fapt o influenţă dominantă ori un control
asupra altei entităţi, denumită filială;
(vii) societatea-mamă împreună cu o altă entitate, denumită filială, sunt conduse
pe o bază unică de către societatea-mamă;
k) tranzacţie personală - tranzacţia cu un instrument financiar efectuată de către sau în
numele unei persoane relevante în raport cu administratorul, în situaţia în
care acea persoană relevantă acţionează în afara obiectului activităţii pe care
o desfăşoară în acea calitate.
CAPITOLUL II
Atribuţiile administratorului cu privire la activitatea de investire
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 3. - Administratorul investeşte activele fondului
de pensii facultative cu respectarea politicii investiţionale autorizate de
Comisie, având ca obiectiv maximizarea veniturilor rezultate din investiţii,
prin investirea prudenţială a activelor fondului de pensii, în folosul exclusiv
al participanţilor sau, după caz, al beneficiarilor şi în conformitate cu
prevederile legale.
Art. 4. -Administratorul are următoarele obligaţii:
a) să asigure investirea
activelor fondurilor de pensii facultative cu respectarea limitelor prevăzute
de lege şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii facultative;
b) să investească activele
fondurilor de pensii facultative într-un mod care să asigure securitatea,
calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea activelor fondului de pensii
facultative;
c) să asigure diversificarea
portofoliului fondului de pensii facultative în vederea dispersiei riscului şi
a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate. Activele se vor diversifica în
mod corespunzător, astfel încât să se evite dependenţa excesivă de un anumit
activ, emitent sau grup de societăţi comerciale, precum şi concentrări de
riscuri pe ansamblul activelor.
Art. 5. - In exercitarea atribuţiilor sale administratorului îi este interzis:
a) să negocieze şi să încheie tranzacţii, în numele şi
în contul altor persoane decât fondul de pensii facultative pe care îl
administrează, cu excepţia tranzacţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare;
b) să extemalizeze, în sensul transferării de atribuţii
pe bază de contract sau încredinţării executării anumitor obligaţii către un
alt administrator ori către o societate comercială, activităţile prevăzute la
art. 15 alin. (1) lit. a), c), e), f), g) şi h) din Lege.
SECŢIUNEA a 2-a
Reglementări interne
Art. 6. - Reglementările interne ale administratorului
cu privire la activitatea de investire vor fi aprobate de consiliul de
administraţie/consiliul de supraveghere şi se vor referi, fără a se limita la:
a) proceduri referitoare la
tranzacţiile în interesul propriu al administratorului sau la tranzacţiile
personale ale salariaţilor acestuia;
b) proceduri adecvate care să
asigure separarea instrumentelor financiare aparţinând fondului de pensii
facultative de cele aparţinând administratorului, precum şi de cele ale
fondului de pensii administrat privat, aflat în administrarea aceluiaşi
administrator, împotriva folosirii acestor instrumente financiare de către
administrator în tranzacţiile pe cont propriu;
c) proceduri de administrare a
riscului, care să includă metode de evaluare a riscurilor investiţionale,
riscului de credit, riscului de piaţă, riscului de lichiditate, riscului
operaţional, riscului reputaţional etc;
d) proceduri adecvate care să asigure posibilitatea ca
toate operaţiunile efectuate de administrator să fie reconstituite, inclusiv în
ceea ce priveşte părţile implicate, timpul şi locul unde au fost efectuate, să
asigure păstrarea înregistrărilor tranzacţiilor desfăşurate, în conformitate cu
prevederile Normei nr. 2/2008 privind organizarea activităţii de arhivă la
administratorii de fonduri de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2008;
e) proceduri adecvate care să detalieze competenţele şi
modul în care se administrează activele fondului.
CAPITOLUL III
Gestionarea conflictului de interese
Art. 7. - (1) Administratorul trebuie să ia toate măsurile
astfel încât să se asigure că situaţiile de conflict de interese între
societate, inclusiv conducători, salariaţi, societatea-mamă, grupul din care
administratorul face parte sau orice persoană afiliată ori aflată în mod direct
sau indirect în poziţie de control faţă de societate, şi fondul de pensii,
precum şi între combinaţii ale situaţiilor de mai sus sunt identificate şi
gestionate astfel încât interesele fondului de pensii să nu fie afectate.
(2) De asemenea, administratorul se va asigura că nu
există un conflict între interesul participantului la fondul de pensii şi
interesele personale ale unui angajat, atunci când angajatul are interese în
calitatea sa de persoană privată.
(3) In vederea identificării tipurilor de conflict de
interese care apar în cursul furnizării serviciilor de administrare a
portofoliului fondului de pensii facultative şi a serviciilor conexe sau a
combinării acestora şi a căror existenţă ar putea prejudicia interesele unui
fond, administratorul va lua în considerare, în baza unor criterii minime
stabilite la nivelul societăţii, situaţia în care o persoană relevantă sau o
persoană legată de aceasta în mod direct ori indirect prin control se află în
oricare dintre următoarele situaţii:
a) administratorul sau acea
persoană ar putea obţine un câştig financiar sau ar putea evita o pierdere
financiară, pe cheltuiala fondului;
b) administratorul sau acea
persoană beneficiază de un stimulent financiar ori de un altfel de stimulent
pentru a favoriza o societate comercială cu care va încheia un contract de
orice tip.
Art. 8. - Administratorul trebuie să dispună măsurile
şi procedurile necesare pentru a se asigura că sunt respectate:
a) cerinţa ca personalul direcţiei de investiţii care
efectuează activităţi de analiză financiară şi alte persoane relevante să nu se
implice în tranzacţii personale sau să procedeze la sfătuirea ori determinarea
oricăror persoane de a proceda la efectuarea de tranzacţii cu instrumentele
financiare supuse cercetării sau cu orice instrumente financiare legate de acestea,
înainte ca rezultatele cercetării să fie utilizate de fondul de pensii;
b) cerinţa ca tranzacţiile
personale identificate la nivelul administratorului fondului de pensii să fie
evidenţiate într-un registru care să înciuda orice aprobare sau interdicţie în
legătură cu acestea;
c) interdicţiile prevăzute la cap. VII.
Art. 9. - Procedurile întocmite în aplicarea art. 8 lit. b) trebuie să fie astfel concepute încât să
asigure în mod distinct următoarele:
a) fiecare persoană relevantă cunoaşte restricţiile cu
privire la tranzacţiile personale, precum şi măsurile stabilite de către
administrator cu privire la tranzacţiile personale şi la dezvăluirea
informaţiilor;
b) administratorul este informat de îndată cu privire
la orice tranzacţie personală la care participă o persoană relevantă, fie în
baza unei notificări cu privire la acea tranzacţie, fie prin alte proceduri
care permit administratorului să identifice asemenea tranzacţii.
CAPITOLUL IV
Procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor
de pensii facultative
Art. 10. - (1) Unui fond de pensii facultative i se va
asocia un grad de risc.
(2) In funcţie de gradul de deţinere a instrumentelor
cu risc scăzut ca procent (%) din totalul activelor fondului de pensii, fondului de pensii facultative i se poate
asocia unul dintre următoarele grade de risc:
a) grad de risc scăzut al unui fond de pensii
facultative - total deţineri de IRS din total activ net al fondului: 100% -85%;
b) grad de risc mediu al unui fond de pensii
facultative - total deţineri de IRS din total activ net al fondului: 85%-65%;
c) grad de risc ridicat al unui fond de pensii
facultative - total deţineri de IRS din totalul
activului fondului: 65%-50%.
Art. 11. -Administratorul fondului de pensii
facultative are obligaţia să corecteze, inclusiv prin măsuri active, abaterea
de la gradul de risc declarat în prospectul schemei de pensii facultative în
maximum 60 de zile calendaristice de la data depăşirii/scăderii pasive
peste/sub limitele aferente gradului de risc declarat.
CAPITOLUL V
Investiţiile fondului de pensii facultative
SECŢIUNEA 1
Reguli generale
Art. 12. - Pe toată durata funcţionării fondului de
pensii facultative, administratorul va respecta structura de portofoliu
prevăzută în prospectul schemei de pensii facultative autorizat de către
Comisie.
Art. 13. - (1) Administratorul poate investi activele
fondului de pensii facultative pe următoarele pieţe
financiare:
a) piaţa monetară;
b) piaţa de capital.
(2) Administratorul poate investi atât pe piaţa
primară, cât şi pe pieţe secundare reglementate, inclusiv pe piaţa secundară
bancară.
Art. 14. - Activele fondului de pensii vor fi investite în instrumentele financiare prevăzute la art. 87 alin. (1) lit.
a)-h) din Lege şi de prezenta normă, cu respectarea următoarelor limite maxime
pentru fiecare instrument:
a) 20 % din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în instrumente ale pieţei monetare, cu
respectarea următoarelor sublimite:
(i) conturi în lei sau în valute liber convertibile la
bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau
Spaţiului Economic European - 5%;
(ii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă
la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau
Spaţiului Economic European, pentru o perioadă de până la 180 de zile
calendaristice - 20%;
(iii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă
la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau
Spaţiului Economic European, pentru o perioadă mai mare de 180 de zile
calendaristice - 20%;
b) 70% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în titluri de stat din România, din state
membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, cu
respectarea următoarelor sublimite:
(i) titluri de stat, cu
scadenţa mai mică de un an - 50 %;
(ii) titluri
de stat, cu scadenţă mai mare de un an - 70%;
c) 30% din activele fondului de
pensii vor putea fi investite în obligaţiuni şi în alte valori mobiliare emise
de autorităţi ale administraţiei publice locale din România, din state membre
ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;
d) 50% din activele fondului de
pensii vor putea fi investite în valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe
reglementate din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European, cu respectarea următoarelor sublimite:
(i) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din
România - 35%;
(ii) acţiuni tranzacţionate pe
pieţe reglementate din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European, altele decât România - 35%;
(iii) obligaţiuni corporatiste
ale emitenţilor din România - 30%;
(iv) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European, altele decât România, care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 17 - 30%;
e) 15% din activele fondului de
pensii vor putea fi investite în titluri de stat emise de state terţe,
indiferent de termenul până la maturitate, cu respectarea următoarelor
sublimite:
(i) titluri de stat din S.U.A., Canada, Japonia - 15%;
(ii) titluri de stat din alte
state terţe care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 - 5%;
f) 10% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţi ale
administraţiei publice locale din state terţe, cu respectarea următoarelor sublimite:
(i) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
autorităţi ale administraţiei publice locale din S.U.A., Canada, Japonia -10 %;
(ii) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
autorităţi ale administraţiei publice locale din state terţe care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 17 - 5%.
g) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în obligaţiuni emise de organisme străine neguvernamentale, altele
decât cele menţionate la lit. j), tranzacţionate pe pieţe reglementate care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17;
h) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în
valori mobiliare din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European şi din state terţe;
i) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în private equity la companii din
România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European;
j) 15% din activele fondului de
pensii vor putea fi investite în obligaţiuni emise de Banca Mondială, Banca
Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană de Investiţii,
tranzacţionate pe pieţe reglementate;
k) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în mărfuri şi derivate pe mărfuri, precum:
ţiţei şi derivaţi ai acestuia, bumbac, cafea, grâu, cupru, aluminiu, zinc şi metale
preţioase, tranzacţionate pe burse reglementate şi specializate din Uniunea
Europeană şi S.U.A.
Art. 15. - (1) Administratorul poate
investi într-un singur emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia,
fără a depăşi în total 5%, precum şi în activele unui grup de emitenţi şi
persoanele afiliate acestora, fără a depăşi în total 10%.
(2) Limitele prevăzute la alin. (1) se referă la toate
tipurile de investiţii permise de lege şi de prezenta normă, inclusiv conturi
şi depozite bancare, cu excepţia titlurilor de stat.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli speciale
Art. 16. -Administratorul va urmări investirea în
acţiuni tranzacţionate ale emitenţilor care îndeplinesc cel puţin condiţiile de
admitere la categoria a 2-a a Bursei de Valori Bucureşti.
Art. 17. - Administratorul poate investi numai în acele
obligaţiuni sau alte titluri de creanţă din state aparţinând Uniunii Europene
sau Spaţiului Economic European ori statelor terţe, cu excepţia României, care
au primit din partea agenţiilor de rating internaţionale calificativul
„investment grade".
Art. 18. - In cazul în care în procesul de investire sunt depăşite în mod pasiv limitele prevăzute la
art. 14 şi 15, în maximum 30 de zile calendaristice de la data depăşirii
limitei, administratorul fondului de pensii facultative are obligaţia să
corecteze, inclusiv prin măsuri active, abaterea de la limitele investiţionale
prevăzute de legislaţia în vigoare şi în prospectul schemei de pensii
facultative.
Art. 19. -Administratorii pot proteja portofoliul de
investiţii al fondului de pensii administrat privat împotriva riscului valutar
şi al riscului de dobândă prin instrumente financiare specifice.
CAPITOLUL VI
Decizia de investire, atribuţiile persoanei
responsabile cu investirea şi autorizarea acesteia
SECŢIUNEA 1
Decizia de investire şi atribuţiile persoanei
responsabile cu investirea
Art. 20. - Decizia de investire
se va lua cu respectarea politicii investiţionale, a limitelor de investire
prevăzute de prospectul schemei de pensii facultative autorizat de către Comisie
şi a reglementărilor în vigoare.
Art. 21. - In vederea gestionării operaţiunilor zilnice
ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatorică
o direcţie de investiţii organizată în mod distinct, responsabilă cu analiza
oportunităţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu
strategia stabilită de conducătorii administratorului, după caz.
Art. 22. - Persoana responsabilă cu investirea va avea
cel puţin următoarele atribuţii în domeniul său de activitate:
a) să organizeze activitatea direcţiei de investiţii;
b) să asigure investirea
activelor cu respectarea limitelor prevăzute de lege şi a celor stabilite prin
prospectul schemei de pensii;
c) să asigure diversificarea
portofoliului fondului de pensii facultative în vederea dispersiei riscului şi
a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate;
d) să efectueze analize prealabile investirii asupra
riscului de investiţie şi a costurilor implicate;
e) să asigure dezvoltarea de politici şi proceduri
adecvate privind analiza oportunităţilor investiţionale şi a plasării
activelor;
f) să asigure respectarea reglementărilor prudenţiale;
g) să asigure informarea
consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere despre problemele şi
evoluţiile semnificative care ar putea influenţa profilul de risc al fondului
de pensii facultative;
h) să stabilească sisteme de raportare detaliate şi
oportune către consiliul de administraţie şi/sau consiliul de supraveghere,
după caz, care să permită acestora să efectueze o evaluare corectă a
activităţii desfăşurate.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea persoanei responsabile cu investirea
Art. 23. - Persoana responsabilă cu investirea îşi
desfăşoară activitatea în baza deciziei de autorizare emise de Comisie.
Art. 24. - Comisia autorizează persoana responsabilă cu
investirea, dacă aceasta îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă încheiat un contract de muncă cu normă
întreagă sau un contract de mandat cu societatea administrator de pensii şi să
desfăşoare activităţi de investire numai în cadrul acelei societăţi;
b) să fie absolventă a unei instituţii de învăţământ
superior de lungă durată;
c) să aibă experienţă
profesională de cel puţin 3 ani în domeniul financiar-bancar/administrării de
investiţii;
d) să nu fi fost condamnată
pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune,
delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte
infracţiuni de natură economică;
e) să nu fi fost sancţionată de Comisia de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Banca
Naţională a României sau de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu
interzicerea desfăşurării de activităţi pe pieţele supravegheate de acestea ori
de către o autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din
străinătate sau să se fi aflat în altă situaţie care, prin aspectele relevate,
ar putea avea efecte negative asupra imaginii administratorului la care
persoana în cauză va activa ca persoană responsabilă cu investirea în cadrul
direcţiei de investiţii;
f) să nu fie membră în consiliul de
administraţie/conducător, angajat sau să aibă orice relaţie contractuală,
directă ori indirectă, cu un alt administrator al unui fond de pensii
facultative, cu instituţia de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar al
fondului de pensii administrat de către administratorul la care acesta este
angajat, cu o societate de servicii de investiţii financiare cu care
administratorul la care persoana este angajată se află în relaţie contractuală.
Art. 25. - Administratorul transmite Comisiei cererea de
autorizare a persoanei responsabile cu investirea din
cadrul instituţiei sale, întocmită conform anexei nr. 1, împreună cu
următoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate al persoanei care
urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea, a cărei conformitate
cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate;
b) Curriculum vitae întocmit conform modelului prevăzut
în anexa nr. 2;
c) copie de pe actul care atestă că are studii
superioare de lungă durată, absolvite cu examen de licenţă sau de diplomă, după
caz;
d) copie de pe contractul
individual de muncă sau de pe contractul de mandat, după caz;
e) chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa
nr. 3, completat şi semnat de această persoană;
f) declaraţie pe propria răspundere, din care să
rezulte că persoana în cauză nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute de Lege;
g) certificatul de cazier judiciar şi certificatul de
cazier fiscal;
h) declaraţia nr. 1 şi declaraţia nr. 2, prevăzute în
anexele nr. 4 şi nr. 5.
Art. 26. - Comisia analizează şi hotărăşte cu privire
la eliberarea deciziei de autorizare a persoanei responsabile cu investirea, în
termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al
solicitantului.
Art. 27. - (1) Orice solicitare
a Comisiei privind informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor
prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la art. 26, un nou termen
începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări,
depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la
data solicitării Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt retumate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 28. - Decizia de autorizare se comunică
administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării
acesteia.
Art. 29. - Orice modificare a
documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a eliberat decizia de
autorizare a persoanei responsabile cu investirea va fi supusă autorizării
Comisiei.
SECŢIUNEA a 3-a
Respingerea cererii de autorizare a persoanei
responsabile cu investirea din cadrul
societăţii administrator de pensii
facultative
Art. 30. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile
prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii de autorizare a
persoanei responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii facultative.
(2) Decizia de respingere,
scrisă şi motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile
calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate
fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 31. - O nouă cerere de autorizare poate fi
adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit
motivele de respingere a cererii iniţiale.
SECŢIUNEA a 4-a
Retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea din cadrul
societăţii administrator de pensii facultative
Art. 32. - Comisia poate retrage autorizaţia persoanei
responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii
facultative în următoarele condiţii:
a) dacă decizia de autorizare a fost obţinută pe baza
unor informaţii sau documente false ori care au indus în eroare;
b) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite
condiţiile avute în vedere la autorizare;
c) la cererea administratorului.
Art. 33. - (1) Decizia de retragere, scrisă şi
motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de
la adoptarea acesteia.
(2) Decizia de retragere poate fi contestată în termen
de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislaţia
în vigoare.
Art. 34. -Administratorul are obligaţia să solicite
Comisiei retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea cel
târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă ori a mandatului.
Art. 35. -Inlocuirea persoanei
responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii
facultative este notificată imediat Comisiei, urmând să se parcurgă etapele
pentru obţinerea deciziei de autorizare a persoanei nou-numite în această
funcţie.
CAPITOLUL VII
Interdicţii privind investiţiile
Art. 36. -Administratorii nu pot investi activele
fondului de pensii pe care îl administrează în:
a) instrumente financiare
tranzacţionate pe alte pieţe decât pe pieţe reglementate, cu excepţia celor de
pe piaţa secundară bancară;
b) operaţiuni de vânzare în lipsă sau de împrumut cu
valori mobiliare admise la tranzacţionare;
c) instrumente financiare emise de către
societatea-mamă a administratorului, grupul din care administratorul face
parte, precum şi de către orice altă persoană afiliată sau aflată în mod direct
ori indirect în poziţie de control faţă de societate;
d) orice alte active care nu
pot fi identificate sau a căror evaluare este incertă.
Art. 37. - (1) Administratorului, analiştilor
financiari şi persoanelor relevante implicate în producerea cercetării pentru investiţii le este interzis să accepte
stimulente de la persoanele având un interes material legat de subiectul
cercetării pentru investiţii.
(2) Administratorul, analiştii financiari şi alte
persoane relevante implicate în producerea cercetării pentru investiţii nu
trebuie să promită emitenţilor asigurarea unei cercetări favorabile.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 38. - (1) In termen de 60 de zile calendaristice
de la data intrării în vigoare a prezentei norme, administratorul are obligaţia
să finalizeze reorganizarea internă a activităţii sale în conformitate cu
prevederile prezentei norme, inclusiv prin autorizarea persoanei responsabile
cu investirea.
(2) Persoanele autorizate/avizate de către Comisie în vederea desfăşurării activităţii de investiţii
în cadrul unui administrator
de pensii facultative până la intrarea în vigoare a prezentei norme nu trebuie
să reia procedura de autorizare.
Art. 39. - Termenele prevăzute de prezenta normă, care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare, se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 40. - Prevederile Normei nr. 23/2008 pentru
modificarea temporară a limitei maxime aplicabile investiţiilor fondurilor de
pensii facultative în titluri de stat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 39/2008, rămân aplicabile.
Art. 41. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit.
f) şi k) şi alin. (2), (3), (4), (6). (7), (9) şi (10) din Lege.
Art. 42. - Prezenta normă intră în vigoare la data de 1
mai 2009.
Art. 43. -Anexele nr. 1-5 fac
parte integranta din prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
Pagina 1/1
DATE DE IDENTIFICARE ALE SOCIETĂŢII
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA PERSOANEI
RESPONSABILE CU INVESTIREA
|
Subsemnatul(a)
.................................................................................................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentant legal al administratorului
.................................................................................................................................................
(denumirea societăţii de administrare)
având sediul social ..........................................,........................................................................,
(localitate)
(strada şi numărul)
.................................................................................................................................................,
(judeţul)
(codul poştal)
solicit autorizarea persoanei responsabile cu investirea,
respectiv a dnei, dlui
..................................................................................................................................................
(numele şi prenumele persoanei)
|
Date de contact ale persoanei responsabile cu investirea:
Numărul de telefon.............................................Numărul de fax.................................................
Adresa de postă
electronică........................................................................................................
Prezenta cerere este însoţită de un număr de..........documente,
totalizând un număr de.........file.
Semnătura reprezentantului legal..........................
Data...................................................................
|
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI
INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
|
ANEXA Nr. 2 la normă
CURRICULUM VITAE
|
|
Informaţii personale
|
|
Nume/Prenume
|
Nume/Prenume
|
Adresa
|
Numărul imobilului, numele străzii, codul poştal, localitatea,
ţara
|
Telefon
|
Fix:
|
Mobil:
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Cetăţenia
|
|
Data naşterii
|
|
Sex
|
|
Experienţa profesională
|
|
Perioada
|
Menţionaţi pe rând fiecare experienţă profesională relevantă,
începând cu cea mai recentă dintre acestea.
|
Funcţia sau postul ocupat
|
|
Principalele activităţi şi responsabilităţi
|
|
Numele şi adresa angajatorului
|
|
Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
Educaţie şi formare
|
|
Perioada
|
Menţionaţi pe rând fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmat, începând cu cel mai recent.
|
Calificarea/diploma obţinută
|
|
Domenii principale studiate/competenţe dobândite
|
|
Numele şi tipul instituţiei de învăţământ
|
|
Nivelul de clasificare a formei de învăţământ
|
|
Aptitudini şi competenţe personale
|
|
Limba maternă
|
Precizaţi limba maternă
|
Curriculum vitae
|
|
Limba(i) străină(e) cunoscute
|
|
Autoevaluare
|
Inţeles
|
Vorbit
|
Scris
|
|
Abilităţi de ascultare
|
Abilităţi de citire
|
Interacţiune
|
Exprimare
|
|
Limba
|
|
|
|
|
|
Limba
|
|
|
|
|
|
Competenţe şi cunoştinţe de utilizare a calculatorului
|
Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Alte competenţe şi aptitudini
|
Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Informaţii suplimentare
|
Indicaţi alte informaţii utile care nu au fost menţionate
anterior, de exemplu: persoane de contact, referinţe etc.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 3 la normă
CHESTIONAR
pentru persoana responsabilă cu investirea din
cadrul societăţii administrator de pensii
facultative
Acest chestionar va fi
completat de către persoana propusă ca persoană responsabilă cu investirea din
cadrul societăţii administrator de pensii facultative. Chestionarul se
întocmeşte potrivit acestui model; este obligatoriu a se răspunde la toate
întrebările. Nu sunt acceptate chestionarele semnate
prin reprezentare.
1. Denumirea şi adresa
societăţii administrator de pensii facultative pentru care se comunică
informaţiile:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Identitatea persoanei care
urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea din cadrul societăţii
administrator de pensii facultative (numele şi prenumele, CNP, seria şi numărul
actului de identitate, emitentul şi data emiterii acestuia, data şi locul
naşterii, cetăţenia şi domiciliul).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Funcţia pe care o exercitaţi în cadrul societăţii.
Se va prezenta şi o scurtă descriere a atribuţiilor şi responsabilităţilor aferente.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar
putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificării, experienţei
profesionale şi a onorabilităţii dumneavoastră.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Aţi fost sau sunteţi acţionar semnificativ (care
deţine cel puţin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot) ori
asociat într-o societate comercială? In această eventualitate, precizaţi
denumirea societăţii comerciale şi nivelul participaţiei dumneavoastră.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
6. Aţi exercitat activităţi pentru care, potrivit
dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei
aprobări de la o autoritate de reglementare, supraveghere şi/sau control din
domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate?
........................................................................................................................................................................ .........................................................
7. Aţi avut, dumneavoastră sau societăţile la care aţi
exercitat responsabilităţi de conducere şi/sau de administrare ori la care aţi
fost acţionar semnificativ ori asociat, dificultăţi financiare majore sau v-aţi
aflat dumneavoastră ori respectivele entităţi în alte situaţii care să fi
condus la proceduri judiciare sau extrajudiciare, finalizate ori aflate în curs
de desfăşurare? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
8. Autorităţile însărcinate cu supravegherea în
domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate v-au refuzat vreo
autorizaţie ori v-au aplicat vreo sancţiune dumneavoastră personal? Dar
vreuneia dintre entităţile la care aţi exercitat responsabilităţi de conducere
şi/sau de administrare ori la care aţi fost acţionar semnificativ ori asociat?
Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a intervenit reabilitarea (se
vor indica: autoritatea care a dispus sancţionarea, fapta sancţionată,
sancţiunea şi data aplicării sancţiunii).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
9. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractuală cu
o altă societate de administrare a investiţiilor, societate de asigurare,
societate de servicii de investiţii financiare sau instituţie de credit care
îndeplineşte funcţie de depozitar? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
10. Sunteţi angajat sau aveţi o
relaţie contractuală cu o altă societate de administrare de pensii private?
Dacă da, faceţi orice precizare utilă
Semnătura:........................
Data:.................................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR
FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
ANEXA Nr. 4 la normă
DECLARAŢIA Nr. 1
privind afilierea
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu
sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul,..................................................,
cu domiciliul în........................................., posesor al actului
de identitate tip......., seria........nr....................., eliberat
de...........................la data de............, valabil
până la data de....................., CNP.............................., în
calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al administratorului
..............................................................................,
declar prin prezenta că am/nu
am calitatea de persoană afiliată, în raport cu o persoană fizică sau juridică,
aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare.
Relaţii de afiliere:
Nr. crt.
|
Denumirea societăţii / numele şi
prenumele persoanei fizice
|
Statul rezident al societăţii în
care sunt deţinute acţiuni
|
Participare la capitalul social al societăţii/ drepturile de vot (%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura:.......................
Data:.................................
ANEXA Nr. 5 la normă
DECLARAŢIA Nr. 2
privind deţinerile reprezentând cel puţin 5% din
capitalul social sau din drepturile de vot ale unei societăţi
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu
sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul,..................................................,
cu domiciliul în........................................., posesor al actului
de identitate tip......., seria........nr....................., eliberat
de...........................la data de............, valabil
până la data de....................., CNP.............................., în
calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al administratorului ..............................................................................,
declar prin prezenta că am/nu
am deţineri care reprezintă cel puţin 5% din capitalul social sau al
drepturilor de vot:
Deţineri individuale:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
persoanei fizice/ Denumirea societăţii cu care declarantul se află în
relaţii de afiliere
|
Felul afilierii conform art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare
|
Participare la capitalul social al
societăţii/ drepturile de vot
(%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura:.......................
Data:.................................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR
FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE