HOTARARE Nr. 3
din 28 ianuarie 2009
pentru aprobarea Normei nr.
3/2009 privind investitiile fondurilor de pensii administrate privat si
organizarea activitatii de investire
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 82 din 11 februarie 2009
In temeiul dispoziţiilor art.
16, art. 23 lit. f) şi ale art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere dispoziţiile art. 25 alin. (1) lit. i)
şi ale art. 28 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data
de 28 ianuarie 2009,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 3/2009 privind
investiţiile fondurilor de pensii administrate privat şi organizarea
activităţii de investire, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 3/2009
privind investiţiile fondurilor de pensii
administrate privat şi organizarea activităţii de investire
In temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi
ale art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
având în vedere prevederile
art. 25 alin. (1) lit. i) şi ale art. 28 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f)
din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Lege,
Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte atribuţiile şi
obligaţiile administratorului de pensii administrate privat cu privire la
activitatea de investire, investiţiile fondului de pensii administrat privat,
procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii administrate
privat, precum şi decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu
activitatea de investire a activelor fondurilor de pensii private şi
autorizarea acesteia.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Lege şi în Legea nr.
297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) instrumente cu risc
scăzut (IRS) - instrumentele cu venit fix,
respectiv:
(i) titluri de stat;
(ii) obligaţiuni emise de organisme străine
neguvernamentale;
(iii) alte instrumente financiare având garanţia
explicită şi integrală a statului;
b) conducători - membrii consiliului de administraţie şi directorii
administratorului ori, după caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai
directoratului;
c) abatere pasivă de la
limitele investiţionale - depăşirea ori scăderea
faţă de limitele investiţionale, apărută fără ca administratorul să cumpere sau
să vândă instrumentele financiare respective;
d) grup - un grup de
entităţi, format dintr-o societate-mamă, filialele sale şi entităţile în care
societatea-mamă sau filialele sale deţin o participaţie, precum şi un grup de
entităţi legate între ele
printr-o relaţie, alta decât cea dintre o societate-mamă şi o filială, respectiv o relaţie în următorul
sens:
(i) o entitate sau mai multe
entităţi sunt conduse pe o bază unică, în virtutea unui contract încheiat cu
acea entitate ori a prevederilor din statutul sau actul constitutiv al acelor
entităţi;
(ii) organele de administrare, de conducere sau de
supraveghere ale uneia sau mai multor entităţi sunt
formate din aceleaşi persoane reprezentând majoritatea decizională, aflate în
funcţie în cursul exerciţiului financiar şi până la întocmirea situaţiilor
financiare consolidate;
e) investment grade -
ratingul de performanţă acordat emitenţilor de valori mobiliare de către
agenţiile de evaluare specializate;
f) persoană relevantă în
raport cu administratorul - se înţelege oricare
dintre următoarele persoane:
(i) un director, conducător sau echivalent al
administratorului;
(ii) un angajat (salariat) al
administratorului, precum şi orice altă persoană fizică ce îşi oferă serviciile
la dispoziţia şi sub controlul administratorului şi care este implicată în
desfăşurarea de către administrator a activităţii de administrare a fondului de
pensii;
(iii) persoană fizică/juridică
direct implicată în furnizarea serviciilor către administrator în baza unui
contract de externalizare;
g) persoană responsabilă cu
investirea - persoana cu atribuţii de
coordonare/conducere a direcţiei de investiţii;
h) private equity-
acţiuni la companii private care nu sunt listate pe pieţe reglementate;
i) rating - evaluarea
făcută de o agenţie specializată asupra riscurilor asociate unui emitent, unei
obligaţiuni sau unui alt titlu de creanţă, pe parcursul vieţii instrumentului financiar evaluat;
j) societate-mamă - o entitate care se află în una dintre următoarele situaţii:
(i) are majoritatea drepturilor de vot într-o altă
entitate, denumită filială;
(ii) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea
membrilor organelor de administrare, de conducere sau
de supraveghere ale altei entităţi, denumită filială, şi este în acelaşi timp
acţionar/asociat sau membru al acelei entităţi;
(iii) are dreptul de a exercita o influenţă dominantă
asupra unei entităţi, denumită filială, al cărei acţionar/asociat sau membru
este, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a unor prevederi
din actul constitutiv al entităţii, în cazul în care legislaţia aplicabilă
filialei îi permite acesteia să fie supusă unor astfel de contracte sau prevederi;
(iv) este acţionar/asociat sau membru al unei entităţi
şi majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de
supraveghere ale acelei filiale, aflaţi în funcţie în exerciţiul financiar în
curs, în exerciţiul financiar anterior şi până la data la care sunt întocmite
situaţiile financiare consolidate, au fost numiţi numai ca rezultat al
exercitării drepturilor sale de vot; această prevedere nu se aplică în cazul în
care o altă entitate are faţă de acea filială drepturile prevăzute la pct. (i),
(ii) sau (iii);
(v) este acţionar/asociat sau membru al unei entităţi
şi controlează singură, în baza unui acord încheiat cu alţi acţionari/asociaţi
sau membri ai acelei entităţi, denumită filială, majoritatea drepturilor de vot
în acea filială; (vi) are dreptul de a exercita sau, în opinia autorităţilor
competente, exercită în fapt o influenţă dominantă ori un control asupra altei
entităţi, denumită filială;
(vii) societatea-mamă împreună cu o altă entitate, denumită filială, sunt conduse pe o bază
unică de către societatea-mamă;
k) tranzacţie personală - o tranzacţie cu un instrument financiar efectuată de către sau în numele unei persoane relevante în raport cu administratorul,
în situaţia în care acea persoană
relevantă acţionează în afara obiectului activităţii pe care o desfăşoară în acea calitate.
CAPITOLUL II
Atribuţiile administratorului cu privire la
activitatea de investire
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 3.-Administratorul investeşte activele fondului de
pensii administrat privat cu respectarea politicii investiţionale autorizate de
Comisie, având ca obiectiv maximizarea veniturilor rezultate din investiţii,
prin investirea prudentială a activelor fondului de pensii, în folosul exclusiv
al participanţilor sau, după caz, al beneficiarilor şi în conformitate cu
prevederile legale.
Art. 4. -Administratorul are următoarele obligaţii:
a) să asigure investirea activelor fondurilor de pensii
administrate privat cu respectarea limitelor prevăzute de lege şi a celor
stabilite prin prospectul schemei de pensii;
b) să investească activele fondurilor de pensii administrate
privat într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi
profitabilitatea activelor fondului de pensii administrat privat;
c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de
pensii administrat privat, în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui
grad adecvat de lichiditate. Activele se vor diversifica în mod corespunzător,
astfel încât să se evite dependenţa excesivă de un anumit activ, emitent sau
grup de societăţi comerciale, precum şi concentrări de riscuri pe ansamblul
activelor.
Art. 5. - In exercitarea atribuţiilor sale,
administratorului îi sunt interzise următoarele:
a) să negocieze şi să încheie tranzacţii în numele şi
în contul altor persoane decât fondul de pensii administrat privat pe care îl
administrează, cu excepţia tranzacţiilor permise de legislaţia în vigoare;
b) să externaiizeze, în sensul transferării de
atribuţii pe bază de contract sau încredinţării executării anumitor obligaţii
către un alt administrator sau către o societate comercială, activităţile
prevăzute la art. 57 alin. (1) lit. a), b), c), d), e) şi f) din Lege.
SECŢIUNEA a 2-a
Reglementări interne
Art. 6. - Reglementările interne ale administratorului
cu privire la activitatea de investire vor fi aprobate de consiliul de
administraţie/consiliul de supraveghere şi se vor referi, fără a se limita la:
a) proceduri referitoare la tranzacţiile în interesul
propriu al administratorului sau tranzacţiile personale ale salariaţilor
acestuia;
b) proceduri adecvate care să asigure separarea
instrumentelor financiare aparţinând fondului de pensii administrat privat de
cele aparţinând administratorului, precum şi de cele ale celorlalte fonduri de
pensii facultative administrate de acelaşi administrator;
c) proceduri de administrare a riscului, care să
includă metode de evaluare a riscurilor investiţionale, a riscului de credit, a
riscului de piaţă, riscului de lichiditate, riscului operaţional, riscului
reputaţional etc;
d) proceduri adecvate care să asigure posibilitatea ca
toate operaţiunile efectuate de administrator să fie reconstituite, inclusiv în
ceea ce priveşte părţile implicate, timpul şi locul unde au fost efectuate, să
asigure păstrarea înregistrărilor tranzacţiilor desfăşurate, în conformitate cu
prevederile Normei Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr.
2/2008 privind organizarea activităţii de arhivă la administratorii de fonduri
de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2008;
e) proceduri adecvate care să detalieze competenţele
şi modul în care se administrează activele fondului.
CAPITOLUL III
Gestionarea conflictului de interese
Art. 7. - (1) Administratorul trebuie să ia toate
măsurile astfel încât să se asigure că situaţiile de conflict de interese între
societate, inclusiv conducători, salariaţi, societatea-mamă, grupul din care
administratorul face parte sau orice persoană afiliată ori aflată în mod direct
sau indirect în poziţie de control faţă de societate, şi fondul de pensii,
precum şi între combinaţii ale situaţiilor de mai sus sunt identificate şi
gestionate astfel încât interesele fondului de pensii să nu fie afectate.
(2) De asemenea, administratorul se va asigura că nu există un conflict între interesul participantului la
fondul de pensii şi interesele personale ale unui angajat, atunci când
angajatul are interese în calitatea sa de persoană privată.
(3) In vederea identificării tipurilor de conflict de
interese care apar în cursul furnizării serviciilor de administrare a
portofoliului fondului de pensii şi a serviciilor conexe sau a combinării
acestora şi a căror existenţă ar putea prejudicia interesele unui fond,
administratorul va lua în considerare, în baza unor criterii minime stabilite
la nivelul societăţii, situaţia în care o persoană relevantă sau o persoană
legată de aceasta în mod direct ori indirect prin control se află în oricare
din următoarele situaţii:
a) administratorul sau acea persoană ar putea obţine un
câştig financiar ori ar putea evita o pierdere financiară, pe cheltuiala
fondului;
b) administratorul sau acea persoană beneficiază de un
stimulent financiar ori de un altfel de stimulent pentru a favoriza o societate
comercială cu care va încheia un contract de orice tip.
Art. 8. - Administratorul trebuie să dispună măsurile
şi procedurile necesare pentru a se asigura că sunt respectate:
a) cerinţa ca personalul direcţiei de investiţii care
efectuează activităţi de analiză financiară şi alte persoane relevante să nu se
implice în tranzacţii personale sau să procedeze la sfătuirea ori determinarea
oricăror persoane de a proceda la efectuarea de tranzacţii cu instrumentele
financiare supuse cercetării sau cu orice instrumente financiare legate de
acestea, inainte ca rezultatele cercetării să fie utilizate de fondul de
pensii;
b) cerinţa ca tranzacţiile personale identificate la
nivelul administratorului fondului de pensii să fie evidenţiate într-un
registru care să includă orice aprobare sau interdicţie în legătură cu acestea;
c) interdicţiile prevăzute la cap. VII.
Art. 9. - Procedurile întocmite în aplicarea art. 8
lit. b) trebuie să fie astfel concepute încât să asigure în mod distinct
următoarele:
a) fiecare persoană relevantă cunoaşte restricţiile cu
privire la tranzacţiile personale, precum şi măsurile stabilite de către
administrator cu privire la tranzacţiile personale şi la dezvăluirea
informaţiilor;
b) administratorul este informat de îndată cu privire
la orice tranzacţie personală la care participă o persoană relevantă, fie în
baza unei notificări cu privire la acea tranzacţie, fie prin alte proceduri
care permit administratorului să identifice asemenea tranzacţii.
CAPITOLUL IV
Procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor
de pensii administrate privat
Art. 10. - (1) Unui fond de pensii administrat privat i
se va asocia un grad de risc.
(2) In funcţie de gradul de deţinere a instrumentelor
cu risc scăzut ca procent (%) din totalul activelor fondului de pensii
administrat privat, fondului de pensii administrat privat i se poate asocia
unul dintre următoarele grade de risc:
a) grad de risc scăzut al unui fond de pensii
administrat privat- total deţineri de IRS din totalul activului fondului:
100%-85%;
b) grad de risc mediu al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul
activului fondului: 85%-65%;
c) grad de risc ridicat al unui fond de pensii
administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului:
65%-50%.
Art. 11. -Administratorul fondului de pensii administrat privat are obligaţia să corecteze,
inclusiv prin măsuri active, abaterea de la gradul de risc declarat în
prospectul schemei de pensii, în maximum 60 de zile calendaristice de la data
depăşirii/scăderii pasive peste/sub limitele aferente
gradului de risc declarat.
CAPITOLUL V
Investiţiile fondului de pensii administrat privat
SECŢIUNEA 1
Reguli generale
Art. 12. - Pe toată durata funcţionării fondului de
pensii administrat privat, administratorul va respecta structura de portofoliu
prevăzută în prospectul schemei de pensii autorizat de către Comisie.
Art. 13. - (1) Administratorul poate investi activele
fondului de pensii administrat privat pe următoarele pieţe financiare:
a) piaţa monetară;
b) piaţa de capital.
(2) Administratorul poate
investi atât pe piaţa primară, cât şi pe pieţe secundare reglementate, inclusiv
pe piaţa secundară bancară.
Art. 14. - Activele fondului de pensii vor fi investite
în instrumentele financiare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a)-h) din Lege
şi de prezenta normă, cu respectarea următoarelor limite maxime pentru fiecare
instrument:
a) 20% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în instrumente ale pieţei monetare, cu respectarea următoarelor
sublimite:
(i) conturi în lei sau în valută liber convertibilă la
bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European - 5%;
(ii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă
la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau
al Spaţiului Economic European, pentru o perioadă de până la 180 de zile
calendaristice - 20%;
(iii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă
la bănci autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau
al Spaţiului Economic European, pentru o perioadă mai mare de 180 de zile
calendaristice - 20%;
b) 70% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în titluri de stat din România, state membre ale Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea următoarelor sublimite:
(i) titluri de stat cu scadenţa mai mică de un an -
50%;
(ii) titluri de stat cu scadenţa mai mare de un an -
70%;
c) 30% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţi ale administraţiei publice locale din
România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European;
d) 50% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate din România,
state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European,
cu respectarea următoarelor sublimite:
(i) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din
România - 35%;
(ii) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din
state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European,
altele decât România - 35%;
(iii) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din
România - 30%; '
(iv) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din state
membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, altele
decât România, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 - 30%;
e) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în titluri de stat emise de state terţe, indiferent de termenul până
la maturitate, cu respectarea următoarelor sublimite:
(i) titluri de stat din S.U.A., Canada, Japonia -15%;
(ii) titluri de stat din alte state terţe care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 - 5%;
f) 10% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
autorităţi ale administraţiei publice locale din state terţe, cu respectarea
următoarelor sublimite:
(i) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
autorităţi ale administraţiei publice locale din
S.U.A., Canada, Japonia - 10%;
(ii) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
autorităţi ale administraţiei publice locale din state terţe care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 17 - 5%;
g) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni emise de organisme străine
neguvernamentale, altele decât cele menţionate la lit. j), tranzacţionate pe
pieţe reglementate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17;
h) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de participare emise de organisme de plasament
colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European şi din state terţe;
i) 2% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în private equity la companii din România, state membre ale
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;
j) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în obligaţiuni emise de Banca Mondială, Banca Europeană pentru
Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană de Investiţii, tranzacţionate pe
pieţe reglementate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17;
k) 3% din activele fondului de pensii vor putea fi
investite în mărfuri şi derivate pe mărfuri precum: ţiţei şi derivaţi ai
acestuia, bumbac, cafea, grâu, cupru, aluminiu, zinc, metale preţioase,
tranzacţionate pe burse reglementate şi specializate din Uniunea Europeană şi
S.U.A.
Art. 15. - (1) Administratorul poate investi într-un
singur emitent sau în fiecare categorie de active ale
acestuia, fără a depăşi în total 5%, precum şi în activele unui grup de
emitenţi şi persoanele afiliate acestora, fără a depăşi în total 10%.
(2) Limitele prevăzute la alin. (1) se referă la toate
tipurile de investiţii permise de lege şi de prezenta normă, inclusiv conturi
şi depozite bancare, cu excepţia titlurilor de stat.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli speciale
Art. 16. -Administratorul va urmări investirea în
acţiuni tranzacţionate ale emitenţilor care îndeplinesc cel puţin condiţiile de
admitere la categoria a 2-a a Bursei de Valori Bucureşti.
Art. 17. - Administratorul poate investi numai în acele
obligaţiuni sau alte titluri de creanţă din state aparţinând Uniunii Europene
sau Spaţiului Economic European ori statelor terţe, cu excepţia României, care
au primit din partea agenţiilor de rating internaţionale calificativul
„investment grade".
Art. 18. - In cazul în care în procesul de investire
sunt depăşite în mod pasiv limitele prevăzute la art. 14 şi 15, în maximum 30
de zile calendaristice de la data depăşirii limitei, administratorul fondului
de pensii administrat privat are obligaţia să corecteze, inclusiv prin măsuri
active, abaterea de la limitele investiţionale prevăzute de legislaţia în
vigoare şi în prospectul schemei de pensii private.
Art. 19. -Administratorii pot proteja portofoliul de
investiţii al fondului de pensii administrat privat împotriva riscului valutar
şi a riscului de dobândă, prin instrumente financiare specifice.
CAPITOLUL VI
Decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu investirea şi
autorizarea acesteia
SECŢIUNEA 1
Decizia de investire şi atribuţiile persoanei
responsabile cu investirea
Art. 20. - Decizia de investire se va lua cu
respectarea politicii investiţionale, a limitelor de investire prevăzute de
prospectul schemei de pensii private autorizat de către Comisie şi a
reglementărilor în vigoare.
Art. 21. - In vederea gestionării operaţiunilor zilnice
ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatorică
o direcţie de investiţii organizată în mod distinct, responsabilă cu analiza
oportunităţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu
strategia stabilită de conducătorii administratorului, după caz.
Art. 22. - Persoana responsabilă cu investirea va avea
cel puţin următoarele atribuţii în domeniul său de activitate:
a) să organizeze activitatea direcţiei de investiţii;
b) să asigure investirea activelor, cu respectarea
limitelor prevăzute de lege şi a celor stabilite prin prospectul schemei de
pensii;
c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de
pensii administrat privat în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui
grad adecvat de lichiditate;
d) să efectueze analize prealabile investirii asupra
riscului de investiţie şi a costurilor implicate;
e) să asigure dezvoltarea de politici şi proceduri
adecvate privind analiza oportunităţilor investiţionale şi a plasării
activelor;
f) să asigure respectarea reglementărilor prudenţiale;
g) să asigure informarea consiliului de administraţie/
consiliului de supraveghere asupra problemelor şi evoluţiilor semnificative
care ar putea influenţa profilul de risc al fondului de pensii administrat
privat;
h) să stabilească sisteme de raportare detaliate şi
oportune către consiliul de administraţie şi/sau consiliul de supraveghere,
după caz, care să permită acestora să efectueze o evaluare corectă a
activităţii desfăşurate.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea persoanei responsabile cu investirea
Art. 23. - Persoana responsabilă cu activitatea de
investire îşi desfăşoară activitatea în baza deciziei de autorizare emise de
Comisie.
Art. 24. - Comisia autorizează persoana responsabilă cu
investirea, dacă aceasta îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă încheiat un contract de muncă cu normă
întreagă sau un contract de mandat cu societatea administrator de pensii şi să
desfăşoare activităţi de investire numai în cadrul acelei societăţi;
b) să fie absolventă a unei instituţii de învăţământ
superior de lungă durată;
c) să aibă experienţă profesională de cel puţin 3 ani
în domeniul financiar-bancar/administrării de investiţii;
d) să nu fi fost condamnată pentru gestiune
frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare,
mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi alte infracţiuni de
natură economică;
e) să nu fi fost sancţionată de Comisia de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Banca
Naţională a României sau de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu
interzicerea desfăşurării de activităţi pe pieţele supravegheate de acestea ori
de către o autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din
străinătate sau să se fi aflat în altă situaţie care, prin aspectele relevate,
ar putea avea efecte negative asupra imaginii administratorului la care
persoana în cauză va activa ca persoană responsabiă cu investirea în cadrul
direcţiei de investiţii;
f) să nu fie membră în consiliul de
administraţie/conducător, angajat sau să aibă orice relaţie contractuală,
directă ori indirectă, cu un alt administrator al unui fond de pensii
administrat privat, cu instituţia de credit care îndeplineşte funcţia de
depozitar al fondului de pensii administrat de către administratorul la care
acesta este angajat, cu o societate de servicii de investiţii financiare cu
care administratorul la care persoana este angajată se află în relaţie
contractuală.
Art. 25. - Administratorul transmite Comisiei cererea
de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul instituţiei
sale, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, împreună cu
următoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate al persoanei care
urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea, a cărei conformitate
cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate;
b) Curriculum vitae întocmit conform modelului prevăzut
în anexa nr. 2;
c) copie de pe actul care atestă că are studii
superioare de lungă durată, absolvite cu examen de licenţă sau de diplomă, după
caz;
d) copie de pe contractul de muncă sau contractul de
mandat, după caz;
e) chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa
nr. 3, completat şi semnat de această persoană;
f) declaraţie pe propria răspundere, din care să
rezulte că persoana în cauză nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute de Lege;
g) certificatul de cazier judiciar şi certificatul de
cazier fiscal;
h) declaraţia nr. 1 şi declaraţia nr. 2, prevăzute în
anexele nr. 4 şi 5.
Art. 26. - Comisia analizează şi hotărăşte cu privire
la eliberarea deciziei de autorizare a persoanei
responsabile cu investirea în termen de 30 de zile calendaristice de la
înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
Art. 27. - (1) Orice solicitare a Comisiei privind
informaţiile suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial
întrerupe termenul prevăzut la art. 26, un nou termen începând să curgă de la
data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate
fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării
Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 28. - Decizia de autorizare se comunică
administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării
acesteia.
Art. 29. - Orice modificare a documentelor sau a
condiţiilor pe baza cărora s-a eliberat decizia de autorizare a persoanei
responsabile cu investirea va fi supusă autorizării Comisiei.
SECŢIUNEA a 3-a
Respingerea cererii de autorizare a persoanei
responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii
private
Art. 30. - (1) Neîndeplinirea
uneia dintre condiţiile prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii
de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societăţii
administrator de pensii private.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică administratorului în termen de 5 zile
calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
Art. 31. - O nouă cerere de autorizare poate fi
adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit
motivele de respingere a cererii iniţiale.
SECŢIUNEA a 4-a
Retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu
investirea din cadrul societăţii administrator de pensii private
Art. 32. - Comisia poate retrage autorizaţia persoanei
responsabile cu investirea din cadrul societăţii administrator de pensii
private în următoarele condiţii:
a) dacă decizia de autorizare a fost obţinută pe baza
unor informaţii sau documente false ori care au indus
în eroare;
b) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite
condiţiile avute în vedere la autorizare;
c) la cererea administratorului;
d) ca sancţiune.
Art. 33. - (1) Decizia de retragere, scrisă şi
motivată, se comunică administratorului în termen de 5
zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(2) Decizia de retragere poate fi contestată în termen
de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislaţia
în vigoare.
Art. 34. -Administratorul are obligaţia să solicite
Comisiei retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea cel
târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă sau a mandatului.
Art. 35. - Inlocuirea persoanei responsabile cu
investirea din cadrul administratorilor de pensii
private se va face în termen de 45 de zile de la data menţionată la art. 34 şi
va fi notificată imediat Comisiei, urmând să se parcurgă etapele pentru obţinerea
deciziei de autorizare a persoanei nou-numite în această funcţie.
CAPITOLUL VII
Interdicţii privind
investiţiile
Art. 36. -Administratorii nu pot investi activele
fondului de pensii pe care îl administrează în:
a) instrumente financiare tranzacţionate pe alte pieţe
decât pe pieţe reglementate, cu excepţia celor de pe piaţa secundară bancară;
b) operaţiuni de vânzare în lipsă sau de împrumut cu
valori mobiliare admise la tranzacţionare;
c) instrumente financiare emise de către
societatea-mamă a administratorului, grupul din care administratorul face
parte, precum şi de către orice altă persoană afiliată sau aflată în mod direct
sau indirect în poziţie de control faţă de societate;
d) orice alte active care nu pot fi identificate sau a
căror evaluare este incertă.
Art. 37. - (1) Administratorului, analiştilor
financiari şi persoanelor relevante implicate în producerea cercetării pentru
investiţii le este interzis să accepte stimulente de la persoanele având un
interes material legat de subiectul cercetării pentru investiţii.
(2) Administratorul, analiştii financiari şi alte
persoane relevante implicate în producerea cercetării pentru investiţii nu
trebuie să promită emitenţilor asigurarea unei cercetări favorabile.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 38. - (1) In termen de 60 de zile calendaristice
de la data intrării în vigoare a prezentei norme, administratorul are obligaţia
să finalizeze reorganizarea internă a activităţii sale în conformitate cu
prevederile prezentei norme, inclusiv prin autorizarea persoanei responsabile
cu investirea.
(2) Persoanele autorizate/avizate de Comisie în vederea desfăşurării activităţii de investiţii în cadrul unui
administrator de pensii private până la intrarea în vigoare a prezentei norme
nu trebuie să reia procedura de autorizare.
Art. 39. - Termenele prevăzute de prezenta normă care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 40. - Prevederile Normei nr. 22/2008 pentru modificarea
temporară a limitei maxime aplicabile investiţiilor fondurilor de pensii
administrate privat în titluri de stat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 38/2008, rămân aplicabile.
Art. 41. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art.16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art.
141 alin. (1) lit. g), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9), (10) din Lege.
Art. 42. - Prezenta normă intră în vigoare la data de 1
mai 2009.
Art. 43. -Anexele nr. 1-5 fac
parte integrantă din prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
Pagina 1/1
DATE DE IDENTIFICARE ALE SOCIETĂŢII
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA PERSOANEI RESPONSABILE
CU INVESTIREA
|
Subsemnatul(a)
.....................................................................................................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentant legal al administratorului
......................................................................................................................................................
(denumirea societăţii de administrare)
având sediul social:........................................................................................................................,
(localitatea, strada şi numărul)
.......................................................................................................................................................
(judeţul, codul poştal)
solicit autorizarea persoanei responsabile cu investirea,
respectiv a dnei, dlui
.......................................................................................................................................................
(numele şi prenumele persoanei)
Date de contact ale persoanei responsabile cu investirea:
Numărul de telefon:.........................................Numărul
de fax:........................................................
Adresa de postă
electronică...............................................................................................
Prezenta cerere este însoţită de un număr
de......................................documente, totalizând un număr
de......................file.
Semnătura reprezentantului
legal:...........................................
Data:................................
|
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI
INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
|
ANEXA Nr. 2 la normă
Curriculum vitae
|
|
Informaţii personale
|
|
Nume/Prenume
|
Numele şi prenumele
|
Adresa
|
Numărul imobilului, numele străzii, codul poştal, localitatea,
ţara
|
Telefon
|
Fix:
|
Mobil:
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Cetăţenia
|
|
Data naşterii
|
|
Sex
|
|
Experienţa profesională
|
|
Perioada
|
Menţionaţi pe rând fiecare experienţa profesională relevantă,
începând cu cea mai recentă dintre acestea.
|
Funcţia sau postul ocupat
|
|
Principalele activităţi şi responsabilităţi
|
|
Numele şi adresa angajatorului
|
|
Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
Educaţie şi formare
|
|
Perioada
|
Menţionaţi pe rând fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmat, începând cu cel mai recent.
|
Calificarea/diploma obţinută
|
|
Domenii principale
studiate/competenţe
dobândite
|
|
Numele şi tipul instituţiei de învăţământ
|
|
Nivelul de clasificare a formei de învăţământ
|
|
Aptitudini şi competenţe personale
|
|
Limba maternă
|
Precizaţi limba maternă
|
Limba(i) străină(e) cunoscută/e
|
|
Autoevaluare
|
Inţeles
|
Vorbit
|
Scris
|
|
Abilităţi de ascultare
|
Abilităţi de citire
|
Interacţiune
|
Exprimare
|
|
Limba
|
|
|
|
|
|
Limba
|
|
|
|
|
|
Competenţe şi cunoştinţe de utilizare a calculatorului
|
Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Alte competenţe şi aptitudini
|
Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Informaţii suplimentare
|
Indicaţi alte informaţii utile care nu au fost menţionate
anterior, de exemplu: persoane de contact, referinţe etc.
|
ANEXA Nr. 3 la normă
CHESTIONAR
pentru persoana responsabilă cu activitatea de
investire a activelor din cadrul societăţii
administrator de pensii private
Acest chestionar va fi completat
de către persoana propusă ca persoană responsabilă cu investirea din cadrul
societăţii administrator de pensii private. Chestionarul se întocmeşte potrivit
acestui model; este obligatoriu a se răspunde la toate întrebările. Nu sunt
acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Denumirea şi adresa societăţii administrator de
pensii administrate privat pentru care se comunică informaţiile:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Identitatea persoanei care urmează a fi numită
persoană responsabilă cu investirea din cadrul societăţii administrator de
pensii private (numele şi prenumele, CNP, seria şi numărul actului de
identitate, emitentul şi data emiterii acestuia, data şi locul naşterii,
cetăţenia şi domiciliul).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Funcţia pe care o exercitaţi în cadrul societăţii.
Se va prezenta şi o scurtă descriere a atribuţiilor şi responsabilităţilor
aferente.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar
putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificării, experienţei
profesionale şi a onorabilităţii dumneavoastră.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Aţi fost sau sunteţi acţionar semnificativ (care
deţine cel puţin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot) ori
asociat într-o societate comercială? In această eventualitate, precizaţi
denumirea societăţii comerciale şi nivelul participaţiei dumneavoastră.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
6. Aţi exercitat activităţi pentru care, potrivit
dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei
aprobări de la o autoritate de reglementare, supraveghere şi/sau control din
domeniul financiar-bancardin România sau din străinătate?
........................................................................................................................................................................ .........................................................
7. Aţi avut, dumneavoastră sau societăţile la care aţi
exercitat responsabilităţi de conducere şi/sau de administrare ori la care aţi
fost acţionar semnificativ ori asociat, dificultăţi financiare majore sau v-aţi
aflat dumneavoastră ori respectivele entităţi în alte situaţii care să fi
condus la proceduri judiciare sau extrajudiciare, finalizate ori aflate în curs
de desfăşurare? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
8. Autorităţile însărcinate cu supravegherea în
domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate v-au refuzat vreo
autorizaţie ori v-au aplicat vreo sancţiune dumneavoastră personal? Dar
vreuneia dintre entităţile la care aţi exercitat responsabilităţi de conducere
şi/sau de administrare ori la care aţi fost acţionar semnificativ ori asociat?
Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a intervenit reabilitarea (se
vor indica: autoritatea care a dispus sancţionarea, fapta sancţionată,
sancţiunea şi data aplicării sancţiunii).
........................................................................................................................................................................ .........................................................
9. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractuală cu
o altă societate de administrare a investiţiilor, societate de asigurare,
societate de servicii de investiţii financiare sau instituţie de credit care
îndeplineşte funcţia de depozitar? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
10. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractuală
cu o altă societate de administrare de pensii private? Dacă da, faceţi orice
precizare utilă.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Semnătura..........................................
Data..................................................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR
FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
ANEXA Nr. 4 la normă
DECLARAŢIA
Nr. 1 privind afilierea
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu
sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul,
..............................................................., cu domiciliul
în
...................................................................................,
posesor al actului de identitate tip ......, seria .......
nr..................., eliberat de
............................................. la data de ..........................., valabil până la data
de......................., CNP...........................................,în
calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al
administratorului...................................................................................,
declar prin prezenta că am/nu am calitatea de persoană afiliată, în raport cu o persoană fizică sau juridică,
aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Relaţii de afiliere:
Nr. crt.
|
Denumirea societăţii/ numele şi
prenumele persoanei fizice
|
Statul rezident al societăţii în
care sunt deţinute acţiuni
|
Participarea la capitalul social al societăţii/ drepturile de vot (%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura..............................
Data......................................
ANEXA Nr. 5 la normă
DECLARAŢIA Nr. 2
privind deţinerile reprezentând cel puţin 5% din
capitalul social sau din drepturile de vot ale unei societăţi
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu
sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul,..................................................................................,
cu domiciliul
în......................................................................., posesor al actului de identitate tip .....
seria.....nr..............., eliberat de..........................la data
de........................, valabil până ia data
de...................,
CNP....................................., în calitate de reprezentant al
direcţiei de investiţii al administratorului ...................................................................,
declar prin prezenta că am/nu am deţineri care reprezintă cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot.
Deţineri individuale:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele persoanei
fizice/ Denumirea societăţii cu care declarantul se află în relaţii de
afiliere
|
Felul afilierii, conform art. 2
alin. (2) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare
|
Participarea la capitalul social al
societăţii/ drepturile de vot (%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura............................
Data......................................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR
FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE