HOTARARE Nr.
399 din 9 aprilie 2008
privind recunoasterea
Statutului de organizare si functionare al Bisericii Crestine Adventiste de
Ziua a Saptea din Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 24 aprilie 2008
In temeiul art. 29 alin. (3) şi al art. 108 din
Constituţia României, republicată, precum şi al art. 49 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al
cultelor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se recunoaşte Statutul de organizare
şi România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din funcţionare al
Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul Culturii şi Cultelor,
Adrian Iorgulescu
ANEXĂ
STATUTUL DE
ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
al Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea
din România
PREAMBUL
Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea este o
biserică creştină, evanghelică, protestantă, care Il mărturiseşte pe Isus
Hristos ca Domn şi Mântuitor. Ea recunoaşte Sfânta Scriptură ca fiind singura
normă de credinţă şi practică. Biserica îşi îndeplineşte misiunea în aşteptarea
iminentei reveniri a Domnului Isus Hristos.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Denumirea
Art. 1 - (1) Credincioşii
adventişti de ziua a şaptea din România, fără deosebire de naţionalitate, limbă
sau cultură, constituie o biserică creştină sub denumirea de Biserica
Adventistă de Ziua a Şaptea din România.
(2) Denumirea Biserica
Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea se referă la două aspecte majore ale adevărului biblic: credinţa în
revenirea iminentă a Domnului Isus Hristos şi respectarea zilei de Sabat ca
memorial al creaţiunii şi semn al răscumpărării.
Simboluri şi semne de identificare
Art. 2. - Sigla Bisericii Creştine
Adventiste de Ziua a Şaptea, redată mai jos, cuprinde Biblia deschisă din care
se înalţă crucea şi o flacără întreită reprezentând Duhul Sfânt. Acestea
ilustrează atât crezul fundamentat pe Sfintele Scripturi, centrat în jertfa
răscumpărătoare a Domnului Isus Hristos, cât şi călăuzirea permanentă a Duhului
Sfânt.
Teritoriul
Art. 3. - Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea
din România îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României.
Conducerea centrală
Art. 4. - Organul central de conducere şi reprezentare al Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea
este Uniunea de Conferinţe a Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea.
Denumirea prescurtată este Uniunea de Conferinţe AZŞ sau UCAZŞ.
Misiunea
Art. 5. - (1) Misiunea Bisericii Creştine Adventiste de
Ziua a Şaptea din România este să acorde asistenţă religioasă şi spirituală
credincioşilor şi să predice Evanghelia veşnică a Domnului Isus Hristos, în
conformitate cu mesajul celor trei îngeri menţionaţi în cap. 14 din Apocalipsă,
pentru a-i conduce pe oameni, în spiritul dragostei creştine, să devină ucenici
ai lui Isus Hristos şi membri ai Bisericii Sale, convinşi de răspunderea ce le
revine faţă de Dumnezeu şi faţă de societate.
(2)Biserica organizează şi coordonează activităţi de
păstorire, învăţare, instruire, educare, cultivare spirituală şi vestire a
Evangheliei, conform mandatului Domnului Isus din Matei 28: 19-20, prin toate
mijloacele specifice ei.
(3) Membrii Bisericii sunt chemaţi:
a) să se închine lui Dumnezeu în particular şi în
public, individual şi colectiv;
b) să cultive relaţii strânse cu ceilalţi credincioşi
prin studierea Bibliei în biserică şi în afara ei;
c) să promoveze răspândirea Bibliei, revelaţia lui
Dumnezeu prin vestirea Evangheliei şi a făgăduinţei celei de-a Doua Veniri a
lui Isus Hristos, prin predicareîn public şi în particular, prin literatură,
prin mijloace de comunicare în masă şi mărturie personală;
d) să proclame principiile morale ale Legii lui
Dumnezeu, standardul cel mai înalt privind modul de viaţă şi relaţiile umane;
e) să promoveze educaţia creştină şi un stil de viaţă
sănătos;
f) să promoveze programe sociale pentru alinarea
suferinţelor şi durerilor omeneşti, prin practicarea dragostei creştine, prin
organizarea de servicii şi instituţii umanitare şi de binefacere, prin cursuri
de educaţie sanitară, de combatere a folosirii drogurilor, de consiliere
familială etc. şi prin acordarea de asistenţă în orfelinate, aziluri, unităţi
de învăţământ, spitale, unităţi militare, penitenciare şi altele;
g) să desfăşoare acţiuni culturale menite să păstreze
şi să transmită valorile creştine în cadrul Bisericii şi în societate.
Forma de conducere
Art. 6. - Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea
are o formă de conducere preponderent reprezentativă, aleasă în mod liber.
Forma de conducere reprezentativă a Bisericii recunoaşte că autoritatea aparţine
credincioşilor Bisericii, iar responsabilitatea executivă pentru administrarea
Bisericii este delegată unor organisme reprezentative şi unor slujbaşi reprezentativi.
Raportul cu Biserica Adventistă Mondială
Art. 7. - (1) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a
Şaptea din România este parte integrantă a Organizaţiei Mondiale a Bisericii
Adventiste „Conferinţa Generală a Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a
Şaptea", cu sediul la Washington DC, SUA, şi a organizaţiei teritoriale
„Diviziunea Euro-Africa", cu sediul la Berna, Elveţia.
(2) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea din
România se călăuzeşte după principiile, statutele şi regulamentele Bisericii Adventiste Mondiale.
CAPITOLUL II
Definirea Bisericii şi mărturisirea de credinţă
Art. 8. - Biserica Adventistă de Ziua a Şaptea este
comunitatea celor care aderă la valorile, principiile şi standardele biblice
definite în Mărturisirea de credinţă a Bisericii şi în normele Bisericii aflate
în vigoare.
CAPITOLUL III
Relaţia cu statul
Art. 9. - Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea
susţine principiul separaţiei bisericii de stat, iar în raporturile sale cu
statul român este autonomă şi se conduce după statutul propriu.
Art. 10. - (1) Conform Sfintelor Scripturi, ordinea
civilă este rânduită de Dumnezeu. Adventiştii de ziua a şaptea recunosc
autoritatea statului în chestiunile civile şi recomandă supunere faţă de
cerinţele sale, atât timp cât acesta acţionează în sfera sa legitimă.
(2) In acelaşi timp, credem că statul nu are competenţa
să se pronunţe în materie de credinţă religioasă şi în aspecte legate de
relaţia dintre fiinţa umană şi Divinitate.
Art. 11. - Conform poruncii a patra a Decalogului, credincioşii adventişti de ziua a şaptea respectă sâmbăta,
începând de vineri de la apusul soarelui până sâmbătă la apusul soarelui, ca zi
de repaus şi sărbătoare religioasă, rânduită de Dumnezeu pentru închinare,
cultivare spirituală şi servicii de cult, şi nu desfăşoară în această zi nicio
lucrare în scopuri materiale sau de interes vremelnic, nici atunci când este
vorba despre serviciu, şcoală sau serviciul militar.
Art. 12. - (1) Creştinii adventişti de ziua a şaptea
respectă principiile şi legile sănătăţii descoperite în Sfintele Scripturi,
promovează un stil de viaţă cumpătat şi se abţin de la orice lucru care
dăunează dezvoltării armonioase şi depline a fiinţei umane.
(2) Din acest motiv, credincioşii adventişti de ziua a
şaptea aşteaptă ca nicio persoană fizică sau juridică, de drept privat sau
public, să nu le impună o dietă contrară preceptelor credinţei lor.
Art. 13. - Porunca a şasea din Decalog interzice
uciderea omului. De aceea, adventiştii de ziua a şaptea se situează pe poziţia
de necombatantă în cadrul serviciului militar.
CAPITOLUL IV
Membrii Bisericii
Art. 14. - Calitatea de membru al Bisericii poate fi
dobândită de orice persoană care aderă de bunăvoie şi din convingere la
valorile, principiile şi standardele biblice reflectate în Mărturisirea de
credinţă şi în normele Bisericii, trăieşte în armonie cu aceste principii şi
primeşte botezul biblic.
Art. 15. - Fiecare membru al Bisericii poate să
aparţină unei singure biserici locale. Membrii se pot transfera într-o altă
biserică locală în conformitate cu prevederile normelor Bisericii.
Art. 16. - Membrii Bisericii au dreptul să participe la
serviciile religioase şi adunările bisericii locale, să beneficieze de sprijin
moral şi asistenţă spirituală, să aleagă şi să fie aleşi în diferite slujbe sau
în comitetele de conducere ale Bisericii. De asemenea, pot fi aleşi ca delegaţi
pentru a reprezenta biserica locală la adunări generale ale unui nivel superior
din structura Bisericii.
Art. 17. - Copiii nebotezaţi ai credincioşilor
adventişti şi persoanele care împărtăşesc principiile Bisericii şi nu au
calitatea de membru fac parte din corpul credincioşilor Bisericii Creştine
Adventiste de Ziua a Şaptea.
Art. 18. - Părinţii sau tutorii legali au dreptul
exclusiv de a opta pentru educaţia religioasă a copiilor minori, conform
propriilor convingeri.
Art. 19. - Membrii Bisericii au datoria să trăiască în
armonie cu principiile de credinţă şi organizare ale Bisericii, să contribuie
la susţinerea ei prin slujire, comportament exemplar şi prin mijloace materiale, în acord cu standardele biblice.
Art. 20 - (1) Biserica locală are dreptul şi obligaţia
de a-i pune sub disciplină, până la retragerea calităţii de membru din
rândurile ei, pe membrii care încalcă principiile biblice şi normele Bisericii.
(2) Situaţiile şi condiţiile
în care membrilor li se poate administra disciplina Bisericii sunt înscrise în
normele Bisericii.
(3) In cazul în care un membru al Bisericii se
socoteşte nedreptăţit poate face apel la forul bisericesc superior, care poate
dispune reanalizarea cazului.
Art. 21. - Dreptul de primire sau de retragere a
calităţii de membru al Bisericii, precum şi dreptul de a acorda scrisori de
transfer aparţin numai bisericii locale şi se exercită la propunerea
comitetului acesteia.
CAPITOLUL V
Structura organizatorică
Art. 22. - Biserica Creştină Adventistă de Ziua a
Şaptea din România cuprinde 3 niveluri organizatorice: biserica locală,
conferinţa şi Uniunea de conferinţe.
Art. 23. - (1) Biserica locală este nivelul de bază al
organizaţiei Bisericii.
(2) Bisericile locale de pe un anumit teritoriu
formează o conferinţă. Ansamblul conferinţelor de pe întregul teritoriu al
României formează Uniunea de Conferinţe a Bisericii Creştine Adventiste de Ziua
a Şaptea din România.
Art. 24. - (1) Conferinţele şi
Uniunea de conferinţe sunt persoane juridice de utilitate publică. In prezent,
în cadrul Uniunii române funcţionează 6 conferinţe.
(2) La data adoptării prezentului statut, în cadrul
Uniunii de Conferinţe a Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea
funcţionează următoarele conferinţe:
a) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea -
Conferinţa Banat, respectiv Biserica AZŞ - Conferinţa Banat, cu sediul în
municipiul Arad, str. Ştefan cel Mare nr. 3, judeţul Arad, având jurisdicţie în
judeţele Arad, Bihor, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş;
b) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea -
Conferinţa Moldova, respectiv Biserica AZŞ - Conferinţa Moldova, cu sediul în
municipiul Bacău, str. Oituz nr. 53, judeţul Bacău, având jurisdicţie în
judeţele Bacău, Botoşani, Galaţi, laşi, Neamţ, Suceava, Vaslui şi Vrancea;
c) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea -
Conferinţa Muntenia, respectiv Biserica AZŞ - Conferinţa Muntenia, cu sediul în
municipiul Bucureşti, str. Negustori nr. 15, sectorul 2, având jurisdicţie în
municipiul Bucureşti şi în judeţele Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa,
Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Ilfov, Prahova şi Tulcea;
d) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea -
Conferinţa Oltenia, respectiv Biserica AZŞ - Conferinţa Oltenia, cu sediul în
municipiul Craiova, Str. 24 Ianuarie nr. 1, judeţul Dolj, având jurisdicţie în
judeţele Argeş, Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt, Teleorman şi Vâlcea;
e) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea -
Conferinţa Transilvania de Nord, respectiv Biserica AZŞ - Conferinţa
Transilvania de Nord, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, str. Ghe. Bilaşcu
nr. 101, judeţul Cluj, având jurisdicţie în judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud,
Cluj, Maramureş, Sălaj şi Satu Mare;
f) Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea -
Conferinţa Transilvania de Sud, respectiv Biserica AZŞ - Conferinţa
Transilvania de Sud, cu sediul în municipiul Târgu Mureş, str. Predeal nr. 120,
judeţul Mureş, având jurisdicţie în judeţele Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu.
Art. 25. - (1) Bisericile locale nou-constituite pe
teritoriul unei conferinţe sunt primite ca membre în rândul celorlalte biserici
ale conferinţei respective de către Adunarea generală a acesteia, aflată în
sesiune.
(2) Conferinţele nou-constituite pe teritoriul Uniunii
de conferinţe sunt primite în Uniune de către Adunarea generală a acesteia,
aflată în sesiune.
Art. 26. - (1) In cadrul Bisericii Creştine Adventiste
de Ziua a Şaptea pot funcţiona: edituri, tipografii, instituţii de învăţământ
de diferite grade şi profiluri, Institutul Teologic, instituţii sanitare,
posturi de radio şi TV, Casa de pensii, cămine de bătrâni, orfelinate şi alte
instituţii de caritate şi de interes social.
(2) Instituţiile Bisericii pot funcţiona pe baza
statutului propriu, adoptat de forurile abilitate. Aceste instituţii pot
funcţiona fără statut juridic sau pot avea statut juridic.
(3) Reprezentanţii instituţiilor prevăzute la alin.
(1), la aprecierea Adunării generale, pot fi aleşi în comitetele executive ale
conferinţelor sau în Comitetul Uniunii, în funcţie de organizaţia faţă de care
sunt subordonate.
Art. 27. - Casa de pensii funcţionează după statutul
propriu, stabilit de Comitetul executiv al Uniunii de conferinţe.
CAPITOLUL VI
Biserica locală
Art. 28. - Biserica locală este
o organizaţie formată dintr-un număr suficient de credincioşi, înfiinţată de
membri ai Bisericii, cu aprobarea comitetului executiv al conferinţei pe al
cărei teritoriu se află.
Art. 29. - Biserica locală nu are personalitate
juridică, fiind parte integrantă a conferinţei. Ea funcţionează pe baza unei
autorizaţii eliberate de Uniunea de conferinţe, valabilă în faţa oricărei
autorităţi. Biserica locală se poate angaja în proiecte sau în parteneriate şi
cooperări numai în baza unei autorizări din partea conferinţei.
Art. 30. - Dintr-o biserică locală pot face parte şi
grupe de credincioşi din localităţile învecinate sau credincioşi izolaţi.
Grupele funcţionează pe baza unei autorizaţii eliberate de Uniunea de
conferinţe şi sunt subunităţi ale bisericii locale de care aparţin. In aceste
grupe se pot oficia servicii de cult şi de învăţare a Sfintelor Scripturi.
Art. 31. - Biserica locală desfăşoară activităţi
religioase atât în ziua de Sabat, cât şi în celelalte zile ale săptămânii, în
locaşul de cult, dar şi în spaţii publice, în case particulare şi în aer liber,
cum ar fi: predicarea şi învăţarea Sfintelor Scripturi, servicii de cult,
activităţi de instruire şi vestire a Evangheliei, botezuri, cununii religioase,
înmormântări şi orice alte activităţi compatibile cu doctrina şi misiunea
Bisericii.
Art. 32. - Serviciile de închinare ale Bisericii sunt
publice şi nimeni nu poate fi împiedicat sau obligat să participe. Nimeni nu
are voie să tulbure activitatea Bisericii.
Art. 33. - (1) Organul de conducere
al bisericii locale este comitetul acesteia şi este format din unul sau mai
mulţi prezbiteri, primul diacon, casierul şi un număr de slujbaşi hotărât de
adunarea generală, în funcţie de mărimea bisericii. Comitetul şi adunarea
administrativă sunt conduse de pastorul delegat de conferinţă, iar în lipsa
acestuia, de către prezbiter, cu acordul pastorului sau al conferinţei.
(2) Cele mai importante atribuţii ale comitetului
bisericii locale sunt: hrănirea spirituală a membrilor, păstrarea purităţii
doctrinale, susţinerea standardelor creştine, coordonarea lucrării de
evanghelizare, administrarea finanţelor şi a bunurilor bisericii şi coordonarea
departamentelor. Comitetul analizează şi recomandă adunării administrative
modificările în privinţa calităţii de membru.
Art. 34. - (1) Alegerea comitetului bisericii locale şi
a slujbaşilor ei se fac, de regulă, din 2 în 2 ani, dintre membrii bisericii
respective, de către adunarea generală a acesteia, conform prevederilor
normelor Bisericii.
(2) Delegaţii pentru Adunarea generală a conferinţei
pot fi aleşi odată cu slujbaşii bisericii locale sau la o adunare
administrativă special convocată în scopul acesta.
Art. 35. - Dizolvarea sau excluderea unei biserici
locale se face în conformitate cu normele Bisericii,
atunci când aceasta rămâne cu un număr atât de mic de credincioşi încât
funcţionarea devine imposibilă sau când persistă în apostazie.
Art. 36. -Activităţile din biserica locală se
desfăşoară pe departamente, conform prevederilor normelor Bisericii. Intre
acestea sunt: Administrarea creştină a vieţii, Asociaţia pastorală, Comunicare,
Copiii, Diaconia, Educaţia, Misiunea femeii, Publicaţii, Relaţii publice şi
libertate religioasă, Sănătate, Spiritul profetic, Şcoala de Sabat şi Lucrarea
personală, Tineretul, Viaţa de familie si altele.
Art. 37. - Slujbaşii bisericii locale slujesc în mod
voluntar şi îşi exercită atribuţiile în teritoriul bisericii locale care i-a
ales.
CAPITOLUL VII
Conferinţa
Art. 38. - (1) Conferinţa este o organizaţie a
Bisericii, cu personalitate juridică, având rol spiritual, administrativ şi de
reprezentare. Ea este alcătuită din totalitatea bisericilor locale de pe un
anumit teritoriu, având drept de jurisdicţie asupra acestora.
(2) Conferinţele de pe teritoriul României aparţin
Uniunii de Conferinţe a Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea din România şi au
aceleaşi scopuri, principii şi reguli de organizare cu aceasta.
Art. 39. - (1) Adunarea generală a Conferinţei este
organul deliberativ şi se compune din delegaţii de drept şi delegaţii aleşi.
(2) Delegaţii de drept sunt:
a) toţi membrii Comitetului executiv al conferinţei;
b) membrii Comitetului executiv al Uniunii de
conferinţe, prezenţi în Adunarea generală a conferinţei;
c) membrii prezenţi ai Comitetului Diviziunii;
d) membrii prezenţi ai Comitetului
Conferinţei generale;
e) pastorii, pastorii asistenţi şi pastorii stagiari.
(3) Delegaţii aleşi sunt: câte un delegat ales pentru
fiecare biserică locală cu un număr mai mic de 250 de membri şi câte un delegat
pentru fiecare 250 de membri sau fracţiune de 250 de membri pentru bisericile
locale cu un număr mai mare de 250 de membri.
(4) Numărul delegaţilor menţionaţi la alin. (2) lit.
b), c) şi d) nu va depăşi, împreună, 10% din numărul total al delegaţilor.
(5) La Adunarea generală a
conferinţei pot participa cu drept de vot şi reprezentanţi ai instituţiilor
conferinţei şi alţi invitaţi propuşi de Comitetul executiv şi aprobaţi de
Adunarea generală, dar nu mai mult de 10% din numărul delegaţilor aleşi.
Art. 40. - (1) Sesiunile Adunării
generale a conferinţei pot fi ordinare şi extraordinare. Adunarea generală
ordinară a conferinţei se convoacă din 4 în 4 ani de către comitetul executiv
al acesteia. Data şi locul stabilite pentru sesiune se anunţă în publicaţia
oficială a Bisericii, cu cel puţin două luni înainte de începerea sesiunii.
Excepţiile vor fi votate de Adunarea generală a conferinţei.
(2) Adunările generale extraordinare se convoacă de
către Comitetul executiv al conferinţei în următoarele cazuri:
a) din iniţiativa Comitetului executiv al conferinţei;
b) prin votul majorităţii delegaţilor aflaţi în
sesiune;
c) la cererea unui procent de 40% din numărul
bisericilor, exprimat prin comitetele lor;
d) la cererea Comitetului Uniunii, al Diviziunii sau
al Conferinţei generale.
(3) Data şi locul stabilite pentru sesiunea
extraordinară se anunţă în publicaţia oficială a Bisericii, cu cel puţin o lună
înainte.
Art. 41. - (1) Adunarea generală a conferinţei are
autoritatea:
a) să aleagă administratorii conferinţei,
directorii departamentelor şi membrii Comitetului executiv al conferinţei,
precum şi alţi slujbaşi care nu fac parte din acest comitet;
b) să acrediteze personalul conferinţei;
c) să ratifice înfiinţarea şi dizolvarea de biserici
locale;
d) să hotărască asupra tuturor chestiunilor legate de
bunul mers al conferinţei.
e) să adopte direcţiile strategice ale conferinţei.
(2) Adunarea generală poate transfera Comitetului
executiv responsabilitatea numirii unor directori de departamente, directori
asociaţi şi administratori asociaţi.
(3) Modul de desfăşurare a Adunării generale se
stabileşte prin instrucţiuni emise de Comitetul executiv al Uniunii de
conferinţe.
Art. 42. - Toţi delegaţii cu drept de vot, la o sesiune
a Adunării generale a Conferinţei, trebuie să fie membri cu o bună reputaţie,
care nu sunt sub disciplina bisericii.
Art. 43. - Fiecare delegat de drept sau ales are dreptul
la un singur vot. Votul este direct.
Art. 44. - (1) Organul de conducere al conferinţei,
între sesiuni, este Comitetul executiv. Numărul membrilor acestuia nu poate
depăşi 25 de persoane. Preşedintele, secretarul şi trezorierul conferinţei sunt
membri din oficiu ai Comitetului executiv. Funcţia de secretar şi trezorier
poate fi deţinută de aceeaşi persoană. Ceilalţi membri ai Comitetului executiv
sunt aleşi dintre directorii de departamente, pastori şi pastori asistenţi,
directori de instituţii şi membri laici.
(2) Administratorii Uniunii Române, ai Diviziunii şi ai
Conferinţei generale sunt membri din oficiu ai Comitetului executiv al
conferinţei. Numărul lor se adaugă celor menţionaţi mai sus, dar numărul celor
care au drept de vot nu va depăşi 10% din numărul total al membrilor prezenţi
ai comitetului.
Art. 45. - Preşedintele conferinţei, care trebuie să
fie pastor hirotonit, cu experienţă, este primul administrator şi se raportează
la Comitetul executiv al conferinţei în consultare cu secretarul şi
trezorierul. El acţionează ca preşedinte al Adunării generale şi al Comitetului
executiv şi va sluji în interesul general al conferinţei, după cum hotărăsc
Adunarea generală şi Comitetul executiv. El reprezintă organizaţia în cadrul
Bisericii şi în relaţiile cu instituţiile statului sau cu alte persoane fizice
şi juridice. In activitatea sa de conducere aderă la reglementările Uniunii de
conferinţe, Diviziunii şi Conferinţei generale, lucrând în armonie cu Comitetul
Uniunii de conferinţe şi în strânsă consultare cu administratorii Uniunii. El
este membru din oficiu al Comitetului executiv al Uniunii de conferinţe.
Art. 46. - Secretarul conferinţei, asociat cu
preşedintele, în calitate de administrator, slujeşte sub conducerea Comitetului
executiv şi acţionează ca vicepreşedinte al Comitetului executiv. Secretarul se
raportează la Comitetul executiv al conferinţei după consultarea cu
preşedintele. Este de datoria secretarului să păstreze procesele-verbale ale
adunărilor generale şi ale şedinţelor Comitetului executiv; el pune la
dispoziţie copii ale acestor procese-verbale tuturor membrilor Comitetului
executiv şi administratorilor Uniunii de conferinţe. De asemenea, secretarul
pune la dispoziţie informaţiile cerute de către preşedinte sau de Comitetul
executiv şi îndeplineşte orice alte îndatoriri care aparţin slujbei sale.
Art. 47. - (1) Trezorierul conferinţei, asociat cu
preşedintele, în calitate de administrator, slujeşte sub conducerea Comitetului
executiv.
(2) Trezorierul se va raporta la Comitetul executiv al
conferinţei după consultare cu preşedintele.
(3) Trezorierul este răspunzător de asigurarea
conducerii financiare în cadrul organizaţiei, ceea ce va include, dar nu se va
limita la, primirea, păstrarea şi cheltuirea de fonduri în armonie cu
hotărârile Comitetului executiv, şi de trimiterea fondurilor curente către
Uniunea de Conferinţe/Diviziune/ Conferinţa generală, în armonie cu
regulamentele Diviziunii Euro-Africa, denumită în continuare EUD; va asigura totodată informaţii de natură financiară
preşedintelui şi Comitetului executiv. De asemenea, trezorierul pune la
dispoziţia administratorilor Uniunii de conferinţe copii ale documentelor
financiare.
Art. 48. - Directorii de departamente ai conferinţei
vor lucra sub îndrumarea Comitetului executiv al conferinţei şi a preşedintelui
şi vor sluji în calitate de sfătuitori ai Bisericii.
Art. 49. - Comitetul executiv al conferinţei este
organul de conducere între sesiunile Adunării generale şi are deplina
autoritate să acţioneze în numele acesteia, având următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia conferinţei, pe baza liniilor
directoare stabilite de Adunarea generală, şi promovează planurile Uniunii;
b) răspunde de bunul mers al vieţii religioase şi
morale în cuprinsul conferinţei;
c) veghează la păstrarea unităţii de doctrină,
organizaţie şi practică religioasă;
d) hotărăşte asupra administrării bunurilor şi
valorilor conferinţei;
e) completează locurile vacante produse în timpul
mandatului său. In cazul în care trebuie ales un nou preşedinte, Comitetul
executiv va fi condus de către preşedintele Uniunii sau de către delegatul
acestuia;
f) angajează dintre membrii Bisericii personalul
necesar desfăşurării activităţii în conferinţă, conform schemei de personal
aprobate de Comitetul executiv al conferinţei, şi emite deciziile
corespunzătoare;
g) hotărăşte asupra definitivărilor, concedierilor şi
demisiilor privitoare la toţi angajaţii conferinţei;
h) în intervalul dintre sesiuni, acreditează personalul
şi retrage acreditarea persoanelor nedemne. Retragerea acreditării unei
persoane din Comitetul executiv al conferinţei se poate face numai cu aprobarea
a două treimi din numărul membrilor săi;
i) aprobă bugetul conferinţei şi veghează la executarea
lui; aprobă bilanţul contabil;
j) face propuneri Uniunii pentru hirotonirea pastorilor sau pentru retragerea calităţii de pastor;
k) hotărăşte asupra mutării pastorilor în cuprinsul
conferinţei;
l) stabileşte sfera de
activitate a personalului pastoral şi administrativ;
m)stabileşte atribuţiile directorilor de departamente;
n) exercită dreptul de disciplină asupra tuturor
angajaţilor conferinţei, judecând în primă instanţă abaterile săvârşite;
o) acceptă daruri, donaţii, testamente, moşteniri,
subvenţii, legate şi altele;
p) susţine şi apără interesele de orice natură ale
conferinţei;
r) hotărăşte înfiinţarea de instituţii subordonate
conferinţei;
s) avizează cererile de reprimire a persoanelor
căsătorite/recăsătorite fără să fi avut acest drept;
ş) hotărăşte mutarea sediului;
t) numeşte delegaţii pentru Adunarea generală a Uniunii
de conferinţe;
ţ) convoacă Adunarea generală a conferinţei;
u) aprobă înfiinţarea bisericilor locale;
v) hotărăşte destinaţia caselor de rugăciune, a caselor
parohiale şi a celorlalte imobile;
x) soluţionează plângerile.
Art. 50. - (1) Personalul
pastoral al Conferinţei este alcătuit din: pastori hirotoniţi, pastori
asistenţi şi pastori stagiari. Lucrătorii biblici sunt angajaţi pe termen,
pentru scopuri misionare şi
evanghelice. Ei nu participă din oficiu la adunările generale ale conferinţei.
(2) Angajaţii conferinţelor şi ai instituţiilor lor
sunt transferaţi în funcţie de interesele Bisericii.
Art. 51. - (1) Pastorii sunt angajaţi dintre
absolvenţii unei instituţii de învăţământ teologic AZŞ care şi-au dovedit
chemarea în timpul unei practici corespunzătoare.
(2) In lucrarea pastorală şi evanghelică pot fi
angajate şi femei. Angajarea în lucrarea pastorală şi evanghelică a femeilor nu
implică actul de hirotonire a acestora.
Art. 52. - Personalul clerical şi cel asimilat, dar şi
membrii comitetului de conducere al bisericii locale nu pot fi obligaţi să
dezvăluie faptele încredinţate sau de care au luat cunoştinţă în exercitarea
statutului lor.
Art. 53. - Motivele pentru care un pastor sau alt
angajat al uneia dintre organizaţiile şi instituţiile Bisericii poate fi
concediat sunt următoarele: neîndeplinirea sarcinilor de serviciu, încălcarea
legislaţiei muncii, lipsa de vocaţie, restructurarea organizaţiei, motive
bugetare, purtare imorală, abatere de la doctrinele Bisericii AZŞ, abateri
grave de la normele şi regulamentele Bisericii şi pierderea calităţii de membru
al Bisericii.
CAPITOLUL VIII
Uniunea de conferinţe
Art. 54. - Uniunea de conferinţe este organul central
de conducere - centrul de cult - al Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a
Şaptea din România, cu funcţie spirituală, administrativă şi de reprezentare a
acesteia, având personalitate juridică.
Art. 55. - (1) Adunarea generală a Uniunii de
conferinţe este organul deliberativ suprem al Bisericii Creştine Adventiste de
Ziua a Şaptea din România şi se compune din:
a) delegaţii de drept, şi anume:
- membrii Comitetului executiv al Uniunii;
- membrii prezenţi ai Comitetului executiv al
Diviziunii;
- membrii prezenţi ai Comitetului executiv al
Conferinţei generale.
b) delegaţii aleşi, şi anume: câte un delegat pentru
fiecare conferinţă, indiferent de numărul membrilor ei, şi câte un delegat
pentru fiecare 350 de membri sau fracţiune de 350 de membri, în proporţie de
jumătate laici şi jumătate pastori.
c) alte persoane din conducerea
instituţiilor denominaţionale deţinute şi conduse de Uniune şi de la conferinţe
pot fi recomandate de către Comitetul executiv al Uniunii de Conferinţe şi
acceptate de către delegaţii aflaţi în sesiune. Numărul acestor delegaţi nu va
depăşi 10% din numărul total al delegaţilor aleşi.
(2) Delegaţii prevăzuţi la alin. (1) lit. b) sunt
aleşi de către Adunarea generală a conferinţelor sau de către Comitetul
executiv al acestora.
(3) Delegaţii prevăzuţi la alin. (1) lit. b) şi c) nu
pot depăşi 10% din totalul delegaţilor.
Art. 56. - (1) Sesiunile Adunării generale a Uniunii de
conferinţe pot fi ordinare şi extraordinare. Adunarea generală ordinară se
convoacă o dată la 5 ani de către Comitetul executiv al Uniunii. Data şi locul
stabilite pentru sesiune se anunţă în publicaţia oficială a Bisericii, cu cel
puţin 3 luni înainte.
(2) Adunarea generală extraordinară este convocată de
Comitetul executiv al Uniunii în următoarele cazuri:
a) la hotărârea Comitetului executiv al Uniunii;
b) la cererea Comitetului executiv al Diviziunii sau al Conferinţei generale;
c) la cererea majorităţii delegaţilor adunaţi în
sesiune;
d) la cererea unui procent de 50% din Comitetele
executive ale conferinţelor din cadrul Uniunii de conferinţe.
(3) Data şi locul stabilite pentru sesiunea
extraordinară se anunţă în publicaţia oficială a Bisericii, cu cel puţin o lună
înainte. In cazuri de urgenţă, comunicarea se face pe căile cele mai eficiente.
în anunţul dat spre publicare este inclusă şi agenda Adunării generale.
Art. 57. - (1) Adunarea
generală a Uniunii are autoritatea:
a) să îi aleagă pe administratorii Uniunii, pe
directorii departamentelor şi pe membrii Comitetului executiv al Uniunii,
precum şi pe alţi slujbaşi care nu fac parte din acest comitet;
b) să acrediteze personalul Uniunii şi pastorii
pensionari;
c) să ratifice înfiinţarea şi dizolvarea de conferinţe;
d) să hotărască asupra tuturor chestiunilor legate de
bunul mers al Uniunii;
e) să examineze rapoartele de activitate ale
slujbaşilor la încheierea mandatului;
f) să adopte direcţiile strategice ale Uniunii.
(2) Adunarea generală poate transfera
responsabilitatea numirii unor directori de departamente, directori asociaţi şi
administratori asociaţi Comitetului executiv.
(3) Modul de desfăşurare a Adunării generale se
stabileşte prin instrucţiuni emise de Comitetul executiv al Uniunii de
conferinţe.
Art. 58. - Toţi delegaţii cu drept de vot, la o sesiune
a Adunării generale a Uniunii de conferinţe, trebuie să fie membri cu o bună
reputaţie, care nu sunt sub disciplina bisericii.
Art. 59. - Fiecare delegat de drept sau ales are drept
la un singur vot. Votul este direct.
Art. 60. -Toţi administratorii, directorii de
departamente şi asociaţii lor, secretarii asociaţi şi trezorierii asociaţi,
precum şi membrii Comitetului executiv aleşi de către Adunarea generală
ordinară a Uniunii deţin slujba până la următoarea Adunare generală ordinară,
dacă nu au demisionat sau nu au fost demişi de către Comitetul executiv sau de
către o Adunare generală extraordinară.
Art. 61. - (1) Conducerea
centrală a Uniunii de conferinţe între sesiuni este Comitetul executiv. Numărul
membrilor acestuia nu va depăşi 35 de persoane.
(2) In Comitetul executiv al Uniunii, următoarele
persoane sunt membri din oficiu: preşedintele, secretarul şi trezorierul
Uniunii, preşedinţii conferinţelor, preşedintele Institutului Teologic,
directorul Casei de editură şi directorul Centrului media. Ceilalţi membri sunt
aleşi dintre directorii de departamente, directorii altor instituţii, pastori
şi membri laici.
(3) Administratorii Diviziunii
şi ai Conferinţei generale sunt membri din oficiu ai Comitetului executiv al
Uniunii de Conferinţe. Aceştia se adaugă celor menţionaţi mai sus, dar numărul
celor care au drept de vot nu va depăşi 10% din numărul total al membrilor
prezenţi ai comitetului.
Art. 62. - Preşedintele Uniunii, care trebuie să fie
pastor hirotonit, cu experienţă, este primul administrator şi se raportează la
Comitetul executiv al Uniunii de conferinţe în consultare cu secretarul şi
trezorierul. El acţionează ca preşedinte al Adunării generale şi al Comitetului
executiv şi slujeşte în interesul general al Uniunii de conferinţe, după cum
hotărăsc Adunarea generală şi Comitetul executiv. El reprezintă organizaţia în
cadrul Bisericii şi în relaţiile cu instituţiile statului sau cu alte persoane
fizice şi juridice. In activitatea sa de conducere aderă la reglementările Diviziunii şi ale Conferinţei
generale, lucrând în armonie cu Comitetul executiv al Diviziunii şi în strânsă
consultare cu administratorii Diviziunii.
Art. 63. - Secretarul Uniunii de conferinţe, asociat cu
preşedintele, în calitate de administrator, slujeşte sub conducerea Comitetului
executiv şi va acţiona ca vicepreşedinte al Comitetului executiv. Secretarul se
va raporta la Comitetul executiv al Uniunii de conferinţe după consultarea cu
preşedintele. Este de datoria secretarului să păstreze procesele-verbale ale
adunărilor generale şi ale şedinţelor Comitetului executiv; el pune la
dispoziţie copii ale proceselor-verbale tuturor membrilor Comitetului executiv
al Uniunii şi administratorilor Diviziunii. De asemenea, secretarul pune la
dispoziţie informaţiile cerute de către preşedinte sau de Comitetul executiv şi
îndeplineşte orice alte îndatoriri care aparţin slujbei sale.
Art. 64. - Trezorierul Uniunii
de conferinţe, asociat cu preşedintele, în calitate de administrator, slujeşte
sub conducerea Comitetului executiv. Trezorierul se raportează la Comitetul
Executiv al Uniunii de conferinţe după consultare cu preşedintele. Trezorierul
asigură conducerea financiară în cadrul organizaţiei, ceea ce include, dar nu
se limitează la, primirea, păstrarea şi cheltuirea de fonduri în armonie cu
hotărârile Comitetului executiv. De asemenea, răspunde de trimiterea fondurilor
destinate Diviziunii/Conferinţei generale în armonie cu regulamentele
Diviziunii/EUD şi asigură informaţii de natură financiară preşedintelui şi Comitetului
executiv. Trezorierul pune la dispoziţie copii ale documentelor financiare
administratorilor Diviziunii.
Art. 65. - Directorii departamentelor Uniunii de conferinţe lucrează sub îndrumarea Comitetului
executiv al Uniunii de conferinţe şi a preşedintelui, având rol consultativ
pentru domeniul lor de activitate.
Art. 66. - Intre sesiunile Adunării generale, Comitetul
executiv al Uniunii de conferinţe are deplina autoritate să acţioneze în numele
acesteia, având următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia Uniunii, pe baza liniilor
directoare stabilite de Adunarea generală;
b) răspunde de bunul mers al vieţii religioase şi
morale în cuprinsul Uniunii;
c) reglementează şi conduce activităţile patrimoniale
ale Bisericii şi hotărăşte asupra administrării bunurilor Uniunii;
d) veghează la păstrarea unităţii de doctrină,
organizaţie şi practică religioasă;
e) răspunde de buna funcţionare a învăţământului
pentru pregătirea cadrelor pastorale;
f) fixează data şi convoacă Adunarea generală a
Uniunii;
g) aprobă bugetul Uniunii, verifică şi aprobă
gestiunea financiară a Uniunii;
h) hotărăşte, în colaborare cu Diviziunea şi cu
conferinţele, asupra înfiinţării şi desfiinţării de conferinţe, precum şi
asupra întinderii lor teritoriale;
i) hotărăşte angajarea, concedierea, transferarea şi
promovarea personalului Uniunii, precum şi completarea vacanţelor produse între
sesiuni. Angajarea se efectuează dintre membrii Bisericii. In cazul în care
trebuie ales un nou preşedinte, Comitetul executiv va fi condus de preşedintele
Diviziunii sau de către delegatul acestuia;
j) hotărăşte asupra hirotonirii personalului pastoral
şi retragerii calităţii de pastor hirotonit;
k) stabileşte atribuţiile directorilor de departamente
şi ale celorlalţi angajaţi ai Uniunii, precum şi ale preşedinţilor,
secretarilor şi trezorierilor conferinţelor;
l) judecă abaterile săvârşite
de angajaţii Uniunii şi de angajaţii instituţiilor subordonate Uniunii care au
fost numiţi de Uniune şi se pronunţă ca instanţă de apel asupra hotărârilor
date de către comitetele conferinţelor şi instituţiile subordonate Uniunii;
m) acceptă daruri, donaţii, testamente, moşteniri,
subvenţii, legate şi altele;
n) susţine interesele de orice natură ale Bisericii;
o) înfiinţează, coordonează, controlează şi
desfiinţează instituţii;
p) numeşte şi revocă conducătorii instituţiilor
subordonate;
r) hotărăşte mutarea sediului;
s) numeşte delegaţii la Adunarea generală a Conferinţei
generale;
ş) stabileşte regulamentul pentru adunările generale
elective la nivel de Uniune, conferinţă şi biserică locală;
t) stabileşte regulamentul de ordine interioară al
Bisericii;
ţ) stabileşte statutul şi regulamentul de funcţionare
al Casei de pensii;
u) stabileşte destinaţia imobilelor din patrimoniul
propriu;
v) emite autorizaţiile de funcţionare pentru biserici
locale şi grupe.
CAPITOLUL IX
Patrimoniu şi mijloace financiare
Art. 67. - Patrimoniul Bisericii este compus din bunurile mobile şi imobile ale acesteia şi ale instituţiilor ei. Bunurile
imobile de cult cuprind lăcaşurile de cult, sediile, locuinţele parohiale,
cimitirele şi altele. Biserica este preocupată de întreţinerea şi dezvoltarea
patrimoniului.
Art. 68. - Fondurile şi
bunurile de orice fel ale Bisericii, administrate de Uniunea de conferinţe,
provin, conform regulamentului, din contribuţii benevole de orice natură,
primite de la conferinţe sau în mod direct, de la persoane fizice sau juridice,
incluzând diferite daruri, succesiuni, legate, donaţii, subvenţii, activităţi
comerciale desfăşurate în nume propriu ori prin instituţii şi altele.
Art. 69. - Fondurile şi bunurile de orice fel ale
Bisericii, administrate de conferinţe, provin, conform regulamentului, din
contribuţii benevole de orice natură din teritoriul acesteia, primite de la
bisericile locale sau în mod direct, de la persoane fizice şi juridice,
incluzând diferite daruri, succesiuni, legate, donaţii, subvenţii, activităţi
comerciale desfăşurate în nume propriu ori prin instituţii şi altele.
Art. 70. - Orice fel de daruri, contribuţii, subvenţii,
succesiuni, legate, donaţii, precum şi orice alte bunuri intrate în mod legal
în patrimoniul bisericii nu pot face obiectul revendicării lor ulterioare din
partea donatorilor sau a moştenitorilor acestora.
Art. 71. - Fondurile care, potrivit regulamentului,
sunt destinate Uniunii de Conferinţe şi conferinţelor vor fi folosite în
armonie cu regulamentele financiare ale Diviziunii şi ale Conferinţei generale
a Bisericii Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea. In cazul donaţiilor,
întrebuinţarea lor se va face conform intenţiilor donatorului şi în armonie cu
principiile Bisericii.
Art. 72. - Fondurile Bisericii vor fi păstrate în
conturi curente sau în depozite, în bănci sau case de economii, conform hotărârilor
comitetelor executive ale Uniunii, respectiv ale conferinţelor, şi vor fi
retrase numai de persoanele autorizate de către acestea.
Art. 73. - Serviciile financiare ale Uniunii,
conferinţelor şi ale instituţiilor acestora vor pregăti în mod regulat rapoarte
financiare de venituri şi balanţe financiare şi vor prezenta anual copii ale
rapoartelor financiare forurilor prevăzute în regulamentul financiar.
Art. 74. - Uniunea de Conferinţe, conferinţele şi
instituţiile acestora vor pregăti bugete anuale în armonie cu regulamentele
Diviziunii şi ale Conferinţei Generale a Bisericii Creştine Adventiste de Ziua
a Şaptea.
Art. 75. - Rapoartele financiare ale Uniunii de
conferinţe, ale conferinţelor şi ale instituţiilor Bisericii vor fi supuse anual reviziei din partea organelor de control ale
forurilor superioare ale Bisericii.
Art. 76. - Biserica şi instituţiile ei produc materiale
cultice cum ar fi: literatură, materiale audio, video, tipărituri, în funcţie
de nevoile Bisericii.
Art. 77. -In localităţile în care Biserica nu are
cimitir propriu, iar comunele nu au cimitire comunale, înmormântarea membrilor
decedaţi se poate efectua în oricare dintre cimitirele existente, conform
prevederilor legale.
Art. 78. - Bisericile şi cimitirele sunt afectate în
mod direct şi exclusiv cultului şi nu pot fi înstrăinate. Bunurile afectate
exclusiv serviciului de cult pot fi dezafectate prin decizia organizaţiei care
le deţine, cu aprobarea forului superior. Bunurile dezafectate pot fi
înstrăinate numai cu aprobarea forului superior.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 79. -In cazul dizolvării unei biserici locale,
patrimoniul acesteia rămâne în proprietatea conferinţei de care aparţine.
Comitetul executiv al conferinţei are competenţa asupra patrimoniului acesteia.
Art. 80. - (1) In caz de dizolvare a unei Conferinţe
sau a Uniunii de conferinţe este necesară o majoritate de două treimi din
voturile delegaţilor prezenţi şi care votează.
(2) In cazul dizolvării unei conferinţe, Comitetul
executiv al Uniunii de conferinţe dispune asupra patrimoniului acesteia în
acord cu legislaţia românească.
(3) In cazul dizolvării Uniunii de conferinţe,
Diviziunea şi Conferinţa generală dispun asupra patrimoniului acesteia în acord
cu legislaţia românească.
Art. 81. - (1) Modificarea
prezentului statut este de competenţa Adunării generale a Uniunii, cu votul
majorităţii delegaţilor prezenţi şi care votează.
(2) In situaţii excepţionale, între sesiuni se pot
aduce modificări prezentului statut de către Comitetul executiv al Uniunii cu
votul a cel puţin a două treimi din numărul membrilor comitetului, cu
respectarea modelului de statut stabilit de Conferinţa generală.
(3) Schimbările efectuate de Comitetul executiv al
Uniunii de conferinţe vor produce efecte de la data publicării lor, urmând să
fie supuse aprobării următoarei Adunări generale a Uniunii.