HOTARARE Nr. 00/39 din 21 noiembrie 2000
pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de calitate si a Normelor
privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei
ACT EMIS DE: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR
AUTORIZATI DIN ROMANIA
CONSILIUL SUPERIOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 23 ianuarie 2001
In baza:
- art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 42/1995, cu modificarile si completarile ulterioare;
- pct. 18 si 152 din Regulamentul de organizare si functionare a Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, modificat si
completat prin Hotararea Consiliului superior al Corpului nr. 00/36/2000;
- rapoartelor si materialelor prezentate si discutate in sedinta din data
de 21 noiembrie 2000,
Consiliul superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind controlul de calitate si Normele nr.
6.707/2000 privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei, anexate
la prezenta hotarare.
Art. 2
In temeiul art. 3 din Hotararea Consiliului superior al Corpului nr. 31/2000,
Secretariatul general al Corpului va asigura publicarea regulamentului si a
normelor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului superior
al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din Romania,
dr. ec. Marin Toma
REGULAMENT
privind controlul de calitate
CAP. 1
Temeiuri normative
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
42/1995:
- art. 19: "Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati are
urmatoarele atributii:
c) asigura buna desfasurare a activitatii expertilor contabili si a
contabililor autorizati;
j) alte atributii stabilite prin lege sau regulament."
Regulamentul de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din Romania, aprobat prin Hotararea Conferintei
nationale a expertilor contabili si contabililor autorizati nr. 1/1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie
1995, modificat prin Hotararea Consiliului superior al Corpului nr. 00/36/2000:
- pct. 67: "Consiliul filialei are urmatoarele atributii:
a) supravegheaza asupra modului de exercitare a profesiilor de expert
contabil si de contabil autorizat in raza de activitate a filialei;"
- pct. 115: "Adunarea generala are urmatoarele atributii:
c) ia cunostinta de raportul consiliului filialei privind rezultatul
analizei activitatii profesionale a expertilor individuali si a societatilor
comerciale controlate, in vederea asigurarii bunei exercitari a profesiei de
expert contabil si de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea
generala aproba lista expertilor individuali si a societatilor comerciale ce
vor fi analizate in anul urmator;"
- pct. 134: "Sunt abateri disciplinare urmatoarele fapte:
j) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control ale Corpului
documentele privind activitatea profesionala;"
Codul privind conduita etica si profesionala a expertilor contabili si
contabililor autorizati din Romania, aprobat prin Hotararea Conferintei
nationale a expertilor contabili si contabililor autorizati nr. 1/1995:
- titlul II, cap. 2, sectiunea a 2-a, pct. 42: "Calitatea lucrarilor
membrilor Corpului si ale colaboratorilor acestora consta in constiinciozitatea
si competenta acestora in realizarea lor.
In acest sens expertii contabili si contabilii autorizati aplica:
a) principiile contabilitatii;
b) normele Corpului privind exercitarea profesiei si executarea lucrarilor,
care trebuie sa fie in masura sa justifice aplicarea acestora prin documente
corespunzatoare."
- titlul II, cap. 4, sectiunea 1, pct. 68: "Consiliul filialei poate
sa verifice si sa se asigure ca societatea comerciala de expertiza contabila,
sucursalele si birourile secundare ale acesteia sunt sub conducerea si
supravegherea permanenta si efectiva a unui expert contabil sau contabil
autorizat, membru al Corpului."
- pct. 69: "Consiliul superior si consiliile filialelor au obligatia
organizarii si exercitarii examinarii profesionale a persoanelor fizice membre
ale Corpului, potrivit Regulamentului de organizare si functionare a
Corpului."
Normele nationale de audit, aprobate prin Hotararea Consiliului superior al
Corpului nr. 99/24/1999, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 75 bis din 23 februarie 1999:
- Norma de audit nr. 22 "Controlul de calitate intr-o misiune de audit"
- pct. 4: "Societatea de expertiza contabila trebuie sa defineasca si sa
puna in lucru politici si proceduri de control de calitate."
CAP. 2
Definitii
2.1. Expresia control de calitate desemneaza un ansamblu de masuri luate de
Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania vizand
analiza modalitatilor de organizare si functionare a unui cabinet si aprecierea
modului de aplicare in cadrul acestuia a normelor profesionale emise de Corp.
Controlul de calitate se exercita asupra cabinetului si fiecarui
liber-profesionist contabil inscris in Tabloul Corpului. El se exercita atat la
sediul principal al cabinetului, cat si la sediile birourilor secundare,
inscrise sau neinscrise in Tabloul Corpului.
2.2. Expresia cabinet desemneaza fie un cabinet individual condus de un
expert contabil sau de un contabil autorizat membru al Corpului, fie o
societate de expertiza contabila si/sau de contabilitate recunoscuta de Corp.
2.3. Prin control de calitate la un cabinet cu birouri secundare instalate
pe teritoriul mai multor filiale ale Corpului se intelege controlul efectuat
atat la sediul cabinetului, cat si la sediile biroului sau ale birourilor sale
secundare.
2.4. Controlorii sunt membri activi ai Corpului, cu atributii de efectuare
a controlului de calitate.
2.5. Controlul de calitate are drept scop asigurarea respectarii de catre
toti membrii activi ai Corpului a normelor si regulilor in vigoare emise de
acesta.
CAP. 3
Obiective, principii si metodologia controalelor de calitate
3.1. Obiective
Controalele de calitate in cadrul profesiei contabile raspund urmatoarelor
obiective:
- oferirea catre public a unei bune perceptii despre calitatea serviciilor
prestate;
- armonizarea comportamentelor profesionale ale membrilor;
- contribuirea la buna organizare a cabinetelor si la perfectionarea
metodelor de lucru;
- aprecierea modului de aplicare a regulilor si normelor profesionale;
- dezvoltarea solidaritatii in randul profesiei prin favorizarea
contactelor dintre colegi, apropierea si respectul profesionistilor fata de
organismele Corpului.
3.2. Principii
Controlul de calitate se intemeiaza pe 5 principii fundamentale:
- universalitate: controlul se aplica tuturor cabinetelor definite ca
atare;
- confidentialitate: nici o informatie privind un cabinet sau un membru al
acestuia nu poate fi adusa la cunostinta tertilor;
- adaptarea controlului: este corespunzator naturii misiunilor exercitate
si marimii cabinetului;
- colegialitate: controlul este efectuat din initiativa filialei de catre
membrii activi ai Corpului anume desemnati;
- armonizarea: pe cat posibil, cabinetele care executa activitati
reglementate de mai multe organisme profesionale pot face obiectul unui control
cu obiective stabilite de comun acord cu aceste organisme.
3.3. Metodologie
Controalele de calitate impun:
- cunoasterea modului de organizare a cabinetului, a sistemelor si
procedurilor in vigoare in cadrul acestuia (control structural);
- aprecierea modului in care sunt aplicate normele profesionale,
examinandu-se prin sondaj dosarele de lucru corespunzatoare misiunilor
selectionate pentru control (control tehnic).
Controlul de calitate are drept referinta regulile si normele profesionale
in vigoare in momentul exercitarii misiunilor si uzantele profesionale.
Prezentul regulament se refera atat la misiunile normalizate de Corp, cat
si la misiunile cerute de anumite reglementari in vigoare.
CAP. 4
Organizarea controlului de calitate
4.1. Subcomisia controlului de calitate
Presedintele Corpului numeste dintre membrii Consiliului superior al
Corpului Subcomisia controlului de calitate, nominalizand:
- presedintele;
- 8 membri ca reprezentanti teritoriali.
4.1.1. Subcomisia controlului de calitate are urmatoarele responsabilitati:
a) supravegheaza prin reprezentantii teritoriali stabilirea listei
cuprinzand controlorii, hotarata de consiliul filialei;
b) supravegheaza prin reprezentantii teritoriali alegerea cabinetelor de
controlat, hotarata de consiliul filialei;
c) pregateste si adapteaza la conditiile conjuncturale (marirea sau
micsorarea misiunilor liber-profesionistilor contabili) metodologia controlului
de calitate;
d) rezolva prin reprezentantii teritoriali, in teritoriul afectat,
problemele privind punerea in aplicare a controlului de calitate;
e) formuleaza, la propunerea reprezentantilor teritoriali, recomandarile
catre filiale, rezultate in urma sintezei controalelor efectuate;
f) intocmeste sinteza anuala a controlului de calitate si raportul anual
destinat presedintelui Corpului si Conferintei nationale;
g) elaboreaza bugetul anual de cheltuieli privind realizarea controlului de
calitate, care este incorporat distinct in bugetul anual al Corpului.
4.1.2. Repartitia filialelor pe cei 8 reprezentanti teritoriali, efectuata
conform criteriului ariei geografice, este urmatoarea:
___________________________________________________________________________
Nr. Zona Filiale
crt.
___________________________________________________________________________
1. Nord Satu Mare, Maramures, Suceava, Botosani, Iasi
2. Nord-vest Bihor, Cluj, Mures, Salaj, Bistrita
3. Nord-est Bacau, Galati, Neamt, Vaslui, Vrancea
4. Vest Arad, Alba, Caras-Severin, Hunedoara, Sibiu, Timis
5. Centru Arges, Brasov, Buzau, Covasna, Dambovita, Harghita, Prahova
6. Sud Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Teleorman, Valcea
7. Sud-est Braila, Calarasi, Constanta, Giurgiu, Ialomita, Tulcea
8. Bucuresti Bucuresti
___________________________________________________________________________
4.2. Controlorii
4.2.1. Candidaturi si desemnare
Persoanele fizice membre ale Corpului pot depune la consiliul filialei
candidaturi pentru obtinerea calitatii de controlor. Candidaturile sunt
analizate in consiliul filialei.
4.2.2. Stabilirea listelor
Fiecare consiliu de filiala stabileste lista cuprinzand controlorii;
candidatii la functia de controlor se inscriu in lista prin hotarare a
consiliului filialei. Numarul de controlori se stabileste in functie de
programul de control.
4.2.3. Conditii prealabile desemnarii
Membrul Corpului care candideaza la functia de controlor nu trebuie sa fi
facut obiectul vreunei sanctiuni disciplinare.
Nici un membru al Corpului nu poate fi inscris in lista cuprinzand
controlorii fara sa fi urmat in prealabil un stagiu de formare organizat de
Corp. Costurile cu organizarea stagiului sunt suportate din bugetul Corpului.
Controlorii trebuie sa fi fost inscrisi in Tabloul Corpului in calitate de
membru activ de cel putin 3 ani, iar activitatea lor profesionala sa fi facut
obiectul a cel putin unui control de calitate.
4.2.4. Durata mandatului
Fiecare controlor este mandatat pentru o perioada de 3 ani, cu
posibilitatea reinnoirii mandatului, la cererea acestuia, hotarata de consiliul
filialei.
4.2.5. Drepturi si obligatii
Personalizare. Misiunea de controlor este o misiune personala, incredintata
de consiliul filialei; controlorul nu poate in nici un caz sa delege aceasta
misiune altei persoane.
Disponibilitate. Candidatura la functia de controlor presupune angajamentul
ca persoana respectiva va aloca anual pentru controlul de calitate minimum 50
de ore. Pentru a pastra caracterul colegial al controalelor de calitate
activitatea fiecarui controlor nu va putea depasi 200 de ore pe an.
Independenta. Controlorul nu trebuie sa aiba sau sa fi avut in ultimii 3
ani vreun interes in cabinetul controlat.
Radierea unui controlor din lista cuprinzand controlorii se face prin
hotarare a consiliului filialei, la recomandarea Subcomisiei controlului de
calitate sau la cererea controlorului, motivata de aparitia unei stari de incompatibilitate
profesionala sau de starea precara a sanatatii.
Controlorul isi organizeaza singur misiunea, stabilind fara vreo influenta
intinderea investigatiilor ce urmeaza sa fie efectuate.
Obligatii. Controlorul trebuie sa tina in secret informatiile despre care a
luat cunostinta cu ocazia controlului unui cabinet. El nu poate sa scrie
observatiile si concluziile legate de un control decat in raportul de control
prevazut de prezentul regulament.
Timp de 3 ani de la inceperea controlului controlorul nu trebuie sa
accepte, direct sau indirect, nici o misiune de la un client al cabinetului
controlat fara acordul expres al cabinetului respectiv. Orice litigiu care
poate sa apara in aceasta perioada intre controlor si cabinet este supus
arbitrajului presedintelui consiliului filialei din raza teritoriala a
cabinetului controlat.
Controlorul se angajeaza, in scris, sa isi exercite misiunea de control de
calitate in conformitate cu prevederile prezentului regulament si sa se supuna
el insusi unui control de calitate prealabil desemnarii sale.
CAP. 5
Derularea controalelor de calitate
5.1. Alegerea cabinetelor de controlat
Presedintii consiliilor filialelor intocmesc din proprie initiativa lista
cuprinzand cabinetele de controlat si definitiveaza impreuna cu reprezentantul
teritorial, inainte de data de 30 iunie a anului in curs, lista si programul
controalelor ce se vor realiza in anul urmator, care va cuprinde:
- numarul cabinetelor de controlat;
- numarul orelor necesare pentru efectuarea controlului;
- numarul de controlori necesari.
Programul de control tine seama de cabinetele care au cerut voluntar sa
beneficieze de un control de calitate si care au facut cerere in acest sens
inainte de data de 30 iunie a anului in curs fie catre Subcomisia controlului
de calitate, fie catre presedintele consiliului filialei.
5.2. Etapele controlului de calitate
Pregatire. Numarul de controlori necesari este in functie de importanta
cabinetului si se stabileste numai dupa completarea si analiza chestionarului
de ancheta.
Cand numarul de controlori la un cabinet este mai mare de 2, unul dintre ei
este desemnat ca raportor; acesta conduce controlul de calitate si prezinta
raportul final care reia concluziile celorlalti controlori.
Cabinetul ales pentru control de calitate este informat prin scrisoare cu
cel putin 60 de zile inainte de data fixata pentru inceperea controlului.
Scrisoarea este insotita de un chestionar care cuprinde un ansamblu de
informatii referitoare, pe de o parte, la organizarea generala a cabinetului,
iar pe de alta parte, la misiunile pe care acesta le deruleaza.
Chestionarul completat trebuie retrimis consiliului filialei impreuna cu
confirmarea de independenta, in termen de 30 de zile de la data primirii lui. O
data cu returnarea chestionarului cabinetul poate cere sa beneficieze de
dispozitiile prezentului regulament referitoare la recuzarea controlorilor.
O vizita prealabila poate fi decisa de consiliul filialei in scopul
completarii informatiilor cuprinse in chestionar; aceasta nu presupune control.
Despre vizita cabinetul trebuie sa fie informat printr-o scrisoare care sa
cuprinda data vizitei prealabile, durata si numele persoanei care a fost
desemnata pentru aceasta vizita.
Pe baza chestionarului si dupa vizita prealabila consiliul filialei
desemneaza controlorul sau echipa de control si, respectiv, raportorul, fixeaza
durata controlului si costul acestuia.
Cabinetul este informat printr-o noua scrisoare despre numele controlorilor
si al raportorului, daca este cazul, precum si despre durata controlului. De la
primirea acestei scrisori cabinetul dispune de un termen de 30 de zile in care
poate sa isi exercite dreptul de recuzare a controlorilor, conform procedurii
prevazute de prezentul regulament.
Modalitati de control. Fiecare control de calitate cuprinde doua faze
complementare: controlul structural si controlul tehnic. Controlul de calitate
se efectueaza conform Ghidului aprobat de Consiliul superior al Corpului.
Controlul structural consta intr-un diagnostic de organizare a cabinetului,
in scopul aprecierii daca modul de organizare asigura indeplinirea de misiuni
conform normelor, regulilor si uzantelor profesionale, emise sau recunoscute de
Corp, scotand in relief atat aspectele pozitive, cat si lipsurile in ceea ce
priveste metodele si procedurile existente in cabinet.
Controlul tehnic consta in revederea unui numar de dosare de lucru si
permite aprecierea calitatii metodelor efectiv puse in lucru de cabinet. Alegerea
dosarelor se face pe baza concluziilor si informatiilor rezultate din controlul
structural. Controlul tehnic se face prin referire la normele si regulile in
vigoare, precum si la uzantele profesionale.
Concluzii si rapoarte. La sfarsitul unui control de calitate controlorii
intocmesc o nota de sinteza care se trimite cabinetului controlat. Cabinetul
dispune de un termen de 30 de zile pentru a prezenta, in scris, controlorilor
observatiile sale.
Raportul de control este intocmit de controlori sau de raportori si are ca
anexe nota de sinteza si eventualele observatii ale cabinetului.
Raportul scoate in evidenta lipsurile descoperite in cursul controlului
efectuat si abaterile grave si repetate de la reglementarile profesionale.
Raportul trebuie sa cuprinda si recomandari sau alte masuri de remediere a
deficientelor.
Raportul, anexele si dosarul de control sunt trimise reprezentantului
teritorial din cadrul Subcomisiei controlului de calitate, in termen de 15 zile
de la expirarea perioadei in care cabinetul avea posibilitatea sa depuna
observatii.
Dupa verificarea raportului controlorilor si a notei de sinteza
reprezentantul teritorial propune Subcomisiei controlului de calitate
formularea recomandarilor catre filiala, iar dupa aprobarea acestora trimite
presedintelui consiliului filialei dosarul privind controlul efectuat.
Presedintele consiliului filialei decide in legatura cu modul de
valorificare si comunicare a rezultatelor controlului de calitate respectiv,
dupa cum urmeaza:
- poate trimite o scrisoare de concluzii fara observatii;
- poate trimite o scrisoare de concluzii cu simple observatii, anexand
eventual o convocare la biroul presedintelui;
- poate trimite o scrisoare de concluzii cu observatii, insotita de o
decizie de organizare a unui nou control dupa un an, pentru a se asigura ca s-a
tinut seama de observatiile facute.
Raportul controlorilor, dosarul de control si scrisorile prevazute la
alineatul precedent nu pot fi divulgate si comunicate decat:
- fie noului controlor, atunci cand un nou control trebuie sa aiba loc la
expirarea perioadei de un an de la incheierea controlului efectuat;
- fie consiliului filialei, atunci cand presedintele decide acest lucru.
In cazul unor repetari ale abaterilor constatate, presedintele consiliului
filialei va sesiza comisia de disciplina a filialei Corpului.
Dosarul de control se distruge la implinirea termenului de 3 ani de la
incheierea controlului. Concluziile presedintelui consiliului filialei si
raportul controlorului sunt pastrate de presedintele consiliului filialei pana
la data la care cabinetul va face obiectul unui nou control de calitate.
CAP. 6
Drepturile si obligatiile cabinetului
6.1. Cabinetul ales pentru control de calitate este obligat sa puna la
dispozitie controlorilor, la sediul sau social sau/si al biroului secundar,
toate piesele si documentele necesare in vederea efectuarii controlului si sa
furnizeze orice explicatie utila.
6.2. Cabinetul informat despre un control de calitate are dreptul de a
recuza controlorii desemnati. Recuzarea poate fi ceruta in termen de 30 de zile
de la primirea scrisorii prin care a luat cunostinta despre control si despre
numele controlorilor desemnati prin scrisoare adresata presedintelui
consiliului filialei. Cererea este supusa aprecierii presedintelui consiliului
filialei, care va informa cabinetul in legatura cu acceptarea sau neacceptarea
acesteia.
6.3. Un cabinet nu poate fi controlat decat la expirarea unei perioade de 3
ani de la incheierea controlului precedent.
Atunci cand presedintele consiliului filialei decide ca un cabinet trebuie
supus unui nou control pentru a se asigura ca deficientele din raportul de
control au fost remediate, acest control nu poate avea loc decat la expirarea
perioadei de un an.
Durata controlului de calitate se stabileste in functie de marimea
cabinetului controlat.
CAP. 7
Controlul de calitate al cabinetelor instalate in mai multe filiale
Controlul de calitate al cabinetelor instalate in mai multe filiale se
caracterizeaza prin separarea controlului structural, care se desfasoara la
sediul cabinetului, de controlul tehnic realizat la nivelul birourilor
secundare, pornindu-se de la sinteza controlului structural.
Subcomisia controlului de calitate supravegheaza controalele structurale la
cabinetele instalate - cu birourile lor - in doua sau mai multe filiale.
CAP. 8
Finantarea
8.1. Costurile controlului de calitate sunt in sarcina Consiliului superior
al Corpului.
8.2. Un barem al remuneratiilor controlorilor si reprezentantilor
teritoriali este stabilit anual la nivel national de catre Subcomisia
controlului de calitate, cu aprobarea Consiliului superior al Corpului.
8.3. Pe baza acestuia si a programului de control al filialelor Subcomisia
controlului de calitate elaboreaza bugetul anual de costuri (retributii,
cheltuieli de transport si cazare) care este supus spre aprobare Consiliului
superior al Corpului in vederea inglobarii lui distincte in bugetul anual al
Corpului.
CAP. 9
Informarea Conferintei nationale
Subcomisia controlului de calitate intocmeste sinteza anuala a controlului
de calitate si raportul anual destinat presedintelui Consiliului superior al
Corpului.
Dupa insusirea acestora de catre Consiliul superior al Corpului
presedintele acestuia le incorporeaza in raportul anual destinat informarii si
aprobarii de catre Conferinta nationala anuala.
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Nr. 6.707/29 decembrie 2000
NORME
privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei
I. Atributiile si raspunderile filialelor Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din Romania
In vederea organizarii evidentei expertilor contabili, a contabililor
autorizati si a societatilor comerciale de profil, precum si pentru asigurarea
conditiilor bunei desfasurari a activitatii acestora, filialele Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, denumit in
continuare Corpul, au urmatoarele atributii:
A. Cu privire la expertii contabili si contabilii autorizati
Pentru acordarea vizei anuale expertilor contabili si contabililor
autorizati consiliile filialelor, presedintii si secretarii acestora au
urmatoarele obligatii si sarcini:
1. difuzarea sub semnatura catre toti expertii contabili si contabilii
autorizati aflati in evidenta a formularului "Fisa pentru persoane
fizice", potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1 care face parte
integranta din prezentele norme, pana la data de 15 decembrie a anului pentru
care se intocmeste aceasta fisa;
2. in scopul evidentei si urmaririi depunerii formularului "Fisa
pentru persoane fizice" filiala va intocmi tabele nominale, separat pentru
expertii contabili si pentru contabilii autorizati, potrivit modelului
prezentat in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentele norme;
3. termenul de depunere la filiala Corpului a formularului "Fisa
pentru persoane fizice" de catre expertii contabili si contabilii
autorizati este 31 decembrie a anului pentru care se intocmeste aceasta fisa;
4. in cazuri justificate, atunci cand expertii contabili si contabilii
autorizati anunta in termenul prevazut la pct. 3 ca nu pot depune formularul
"Fisa pentru persoane fizice", filiala este in drept sa acorde un alt
termen de inca 5 zile. Daca nici in acest termen nu a fost depusa fisa,
presedintele consiliului filialei nu va acorda viza anuala pentru exercitarea
profesiei;
5. viza anuala pentru exercitarea profesiei de catre expertii contabili si
contabilii autorizati se acorda daca au fost indeplinite cumulativ urmatoarele
conditii:
a) achitarea in intregime a obligatiilor fata de Corp pe anul curent;
b) plata la bugetul de stat, in cuantumul si la termenul prevazute de lege,
a impozitelor cuvenite statului asupra onorariilor incasate de la beneficiari;
c) dovada asigurarii pentru riscul profesional;
d) dovada ca nu au suferit nici o condamnare care, potrivit legislatiei in
vigoare, interzice dreptul de gestiune si de administrare a societatilor
comerciale (prezentarea certificatului de cazier judiciar sau declaratie pe
propria raspundere);
e) nu au savarsit fapte care sa incalce obligatiile prevazute de lege,
precum si regulile privind conduita si etica profesionala, pentru care sa fi
fost sanctionati de Comisia de disciplina, potrivit pct. 124 din Regulamentul
de organizare si functionare a Corpului;
f) depunerea fisei individuale prezentate in anexa nr. 1 la prezentele
norme;
g) pregatire profesionala;
6. in baza datelor declarate pe propria raspundere de catre expertii
contabili si contabilii autorizati secretarul filialei va verifica exactitatea
datelor si a informatiilor prezentate, va lua masuri pentru incasarea taxelor
si a cotizatiilor datorate si va propune presedintelui consiliului filialei
acordarea vizei anuale. Acordarea vizei anuale se concretizeaza prin semnatura
si prin stampila filialei pusa in casuta special rezervata in carnetul de
membru al Corpului, precum si prin eliberarea autorizatiei de exercitare a
profesiei pe anul respectiv (conform modelului prezentat in anexa nr. 1A);
7. actiunea de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei se
desfasoara pana la data de 15 ianuarie, data dupa care filialele au obligatia:
a) sa afiseze la sediul filialei, la instantele de judecata, la Camera de
comert si industrie etc. lista cuprinzand expertii contabili si contabilii
autorizati care au obtinut viza anuala si care au dreptul sa exercite profesia;
b) sa inainteze pana la data de 1 februarie Secretariatului general al
Corpului o informare care sa cuprinda urmatoarele date:
- numarul total al expertilor contabili aflati in evidenta Corpului, din
care numarul celor carora li s-a acordat viza anuala;
- numarul total al contabililor autorizati aflati in evidenta Corpului, din
care numarul celor carora li s-a acordat viza anuala;
- principalele aspecte, greutati si propuneri in legatura cu activitatea
desfasurata in acest domeniu.
B. Cu privire la societatile comerciale autorizate
1. Pentru societatile comerciale de profil filialele transmit, sub
semnatura reprezentantului legal al societatii comerciale, fisa acesteia,
intocmita dupa modelul prezentat in anexa nr. 3 care face parte integranta din
prezentele norme, pana la data de 31 decembrie a anului pentru care se
intocmeste aceasta fisa.
2. In scopul evidentei si urmaririi depunerii fisei societatii comerciale
filiala Corpului va intocmi un tabel, potrivit modelului prezentat in anexa nr.
4 care face parte integranta din prezentele norme.
3. Prevederile lit. A pct. 3, 4 si 5 se aplica in mod corespunzator si
societatilor comerciale de profil care sunt in evidenta filialelor Corpului, cu
exceptia dispozitiilor pct. 5 lit. c), conform carora societatea comerciala,
membra a Corpului, trebuie sa prezinte polita de asigurare a riscului
profesional.
In mod asemanator, societatea comerciala trebuie sa faca dovada depunerii
fisei prezentate in anexa nr. 3 la prezentele norme.
4. In baza datelor declarate de societatea comerciala pe propria raspundere
secretarul filialei va verifica exactitatea datelor prezentate in fisa si va
face propuneri presedintelui consiliului filialei privind acordarea vizei
anuale pentru exercitarea profesiei.
Acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei se comunica de catre
filiala prin adresa, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 5 care face
parte integranta din prezentele norme.
5. Actiunea de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei se
desfasoara pana la data de 15 ianuarie, data dupa care filialele au obligatia
sa afiseze la sediul lor, la camera de comert si industrie, la instantele de
judecata etc. lista cuprinzand societatile comerciale care au obtinut viza
anuala si care au dreptul sa exercite profesia.
II. Dispozitii finale
1. Secretariatul general al Corpului impreuna cu sectiunile si
departamentele Corpului vor initia masuri pentru indrumarea, sprijinul si
controlul modului de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei.
2. Pe baza informarilor primite de la filiale Secretariatul general al
Corpului impreuna cu sectiunile Corpului vor prezenta Biroului permanent al
Consiliului superior al Corpului rapoarte anuale cuprinzand rezultatele si
masurile luate, precum si directiile de actiune in legatura cu acordarea vizei
anuale pentru exercitarea profesiei.
3. Pentru perioada in care nu s-a acordat viza, ca urmare a nesolicitarii
sau neindeplinirii conditiilor, membrii Corpului nu sunt exonerati de plata
obligatiilor fata de acesta.
4. Contestatiile la masura luata de filiala Corpului de neacordare a vizei
anuale pentru exercitarea profesiei se solutioneaza in baza prevederilor art.
32 si 35 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 42/1995, si ale pct. 43 - 50 si 124 - 130 din Regulamentul de
organizare si functionare a Corpului.
Prezentele norme intra in vigoare incepand cu data de 3 ianuarie 2001. Pe
aceeasi data isi inceteaza valabilitatea Normele nr. 2.120/1997 privind
acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 322 bis din 21 noiembrie 1997.
ANEXA 1
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ...........................
FISA PENTRU PERSOANE FIZICE
1. Date de identificare
__________________________________
1.1. Numele si prenumele |__________________________________|
______________________________
1.2. Numarul carnetului emis de Corp |______________________________|
______________________________
1.3. Numarul autorizatiei C.E.C.C.A.R. |______________________________|
_______________________
1.4. Data nasterii |_______________________|
______________________________
1.5. Locul nasterii |______________________________|
__________________________________
1.6. Domiciliul |__________________________________|
______________________________
1.7. Telefon |______________________________|
2. Calitatea
___________________________ ____________________________
2.1. | Expert contabil | | 2.2. | Contabil autorizat | | |
|_________________|_________| |____________________|___|___|
3. Modul de desfasurare a activitatii de expert contabil
sau contabil autorizat
_______________________________________________________________________
3.1. | Prin cabinete proprii cu angajare de colaboratori | |
|___________________________________________________|___________________|
_______________________________________________________________________
3.2. | Salariati in societati comerciale de expertiza contabila | |
|__________________________________________________________|____________|
_______________________________________
3.2.1. Denumirea cabinetului sau | |
a societatii comerciale |_______________________________________|
_______________________________________
3.2.2. Codul fiscal | |
|_______________________________________|
_______________________________________
3.2.3. Sediul cabinetului sau | |
al societatii comerciale |_______________________________________|
_________________ _________________
3.2.4. Telefon |_________________| 3.2.5. Fax |_________________|
__________________________________
3.3. | Cu titlu individual | |
|_____________________|____________|
__________________________________
3.4. | Cenzor | |
|____________|_____________________|
__________________________
3.4.1. Denumirea societatii comerciale | 1/ 2/ 3/ |
|__________________________|
__________________________
3.4.2. Sediul societatii comerciale | 1/ 2/ 3/ |
|__________________________|
__________________ __________________
3.4.3. Telefon | 1/ 2/ 3/ | 3.4.4. Fax | 1/ 2/ 3/ |
|__________________| |__________________|
_____________________________________
3.5. | Cenzor extern independent | |
|___________________________|_________|
__________________________
3.5.1. Denumirea societatii comerciale | 1/ 2/ 3/ |
|__________________________|
__________________________
3.5.2. Sediul societatii comerciale | 1/ 2/ 3/ |
|__________________________|
__________________ __________________
3.5.3. Telefon | 1/ 2/ 3/ | 3.5.4. Fax | 1/ 2/ 3/ |
|__________________| |__________________|
____________
3.6. Numarul de contracte de audit: Total, din care: |____________|
- in industrie, comert ____________
si prestari de servicii |____________|
- in banci si societati ____________
de asigurari |____________|
____________
3.7. Numarul de clienti pentru lucrari contabile |____________|
____________
3.8. Numarul lucrarilor de expertiza Total, din care: |____________|
contabila: ____________
- judiciare |____________|
____________
- nejudiciare |____________|
____________
3.9. Numarul de evaluari la care s-a participat |____________|
____________
3.10. Alte lucrari - numarul de clienti |____________|
4. Pregatire profesionala realizata in anul anterior
____________________________________________________________________________
| Cursuri sau | | | | |
| seminarii*) | Profilul | Denumirea | Organizatorul | Durata (ore) |
|_____________|____________|_____________|_________________|_________________|
|_____________|____________|_____________|_________________|_________________|
|_____________|____________|_____________|_________________|_________________|
|_____________|____________|_____________|_________________|_________________|
|_____________|____________|_____________|_________________|_________________|
|_____________|____________|_____________|_________________|_________________|
*) In coloana respectiva veti marca "C" pentru cursuri sau
"S" pentru seminarii.
5. Necesitati de pregatire profesionala in viitor*)
___________________________________________________________________________
|\ | | | | | |Piete de |
| \ Nivelul | Audit |Contabilitate|Fiscalitate|Gestiune|Evaluari| capital |
| \ |_______|_____________|___________|________|________|_________|
| \ | | | | | | | | | | | | |
| \ | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
| Profilul \ | | | | | | | | | | | | |
|____________\|___|___|______|______|_____|_____|____|___|____|___|___|_____|
|Initiere | | | | | | | | | | | | |
|_____________|___|___|______|______|_____|_____|____|___|____|___|___|_____|
|Perfectionare| | | | | | | | | | | | |
|_____________|___|___|______|______|_____|_____|____|___|____|___|___|_____|
|Reciclare | | | | | | | | | | | | |
|_____________|___|___|______|______|_____|_____|____|___|____|___|___|_____|
*) In casutele corespunzatoare profilului si nivelului pentru care optati,
completati:
- in coloana 1: "N" - daca doriti ca aceste actiuni sa se
desfasoare la
nivel national; sau
"F" - daca doriti ca ele sa se desfasoare la
nivelul
filialei;
- in coloana 2: completati numarul de zile pe care sunteti dispus sa le
efectuati pentru domeniul respectiv.
6. Achitarea obligatiilor fata de Corp
_____________________________
6.1. Suma achitata in contul cotizatiilor |_____________________________|
_____________________________
6.2. Venitul anual realizat (fara T.V.A.) |_____________________________|
_________________
6.3. Are polita de asigurare | DA | NU |
|________|________|
- denumirea societatii de asigurare ........................................
7. Alte informatii
7.1. Limbi straine cunoscute:
___________________________________
| Satisfacator | Bine | Foarte bine |
_________________________________________|______________|______|_____________|
| Limba engleza | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| Limba franceza | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| Limba spaniola | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| Limba italiana | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| Limba araba | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| Limba rusa | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| Alte limbi | - scris | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
| | - citit | | | |
|________________|________________________|______________|______|_____________|
_________________
7.2. Abonamente la revista Corpului pe anul in curs | DA | NU |
|________|________|
7.3. Daca este membru si al altor
organisme profesionale (denumirea) .....................................
_________________
7.4. Daca face parte din organele de conducere ale altor | DA | NU |
organisme profesionale |________|________|
Semnatura
...................
(Parafa)
ANEXA 1A
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI CORPUL EXPERTILOR CONTABILI
SI CONTABILILOR AUTORIZATI SI CONTABILILOR AUTORIZATI
DIN ROMANIA DIN ROMANIA
Filiala ..................... Filiala .....................
MATCA AUTORIZATIEI AUTORIZATIE
de exercitare a profesiei de expert de exercitare a profesiei de expert
contabil/contabil autorizat in cursul contabil/contabil autorizat in cursul
anului ................. anului .................
In baza Ordonantei Guvernului In baza Ordonantei Guvernului
nr. 65/1994, aprobata prin Legea nr. 65/1994, aprobata prin Legea
nr. 42/1995, modificata si nr. 42/1995, modificata si completata
completata prin Ordonanta prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998,
Guvernului nr. 89/1998, aprobata aprobata prin Legea nr. 186/1999, si a
prin Legea nr. 186/1999, si a Normelor nr. 5.952/2000 privind
Normelor nr. 5.952/2000 privind acordarea vizei anuale pentru
acordarea vizei anuale pentru exercitarea profesiei, aprobate prin
exercitarea profesiei, aprobate Hotararea Consiliului superior al
prin Hotararea Consiliului superior Corpului Expertilor Contabili si
al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania
Contabililor Autorizati din Romania nr. 39/2000,
nr. 39/2000,
Domnul/Doamna ................, Domnul/Doamna ................,
expert contabil/contabil autorizat expert contabil/contabil autorizat cu
cu studii superioare/medii, studii superioare/medii, posesor/
posesor/posesoare al/a carnetului posesoare al/a carnetului nr.
.........,
nr. ..............., poate exercita poate exercita atributiile conferite de
atributiile conferite de calitatea calitatea de expert contabil/
de expert contabil/contabil autorizat contabil autorizat in cursul anului
in cursul anului .................. . ......... .
Prezenta autorizatie este Prezenta autorizatie este valabila
valabila numai insotita de carnetul numai insotita de carnetul de expert
de expert contabil/contabil autorizat contabil/contabil autorizat vizat pe
vizat pe anul ......... . anul ......... .
Data eliberarii ................. Data eliberarii .................
Seria ......... nr. ............. Seria ......... nr. .............
Presedinte, Secretar, Presedinte, Secretar,
Semnatura titularului,
ANEXA 2
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ...........................
TABEL
cuprinzand expertii contabili/contabilii autorizati aflati in evidenta
Corpului, care au primit si au depus fisa personala privind activitatea
desfasurata in anul ..........
____________________________________________________________________________
|Nr. | Numele si | Data | | Data | | Data |
|crt.| prenumele | primirii | Semnatura | depunerii | Semnatura | acordarii |
| | | fisei | | fisei la | | vizei |
| | | personale | | filiala | | |
| | | | | Corpului | | |
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
|____|___________|___________|___________|___________|___________|___________|
Presedinte, Secretar,
ANEXA 3
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ...........................
FISA PENTRU SOCIETATI COMERCIALE
1. Date de identificare
__________________________________
1.1. Denumirea societatii comerciale
|__________________________________|
_________________
1.2. Numarul autorizatiei C.E.C.C.A.R.
|_________________|
__________________________________
1.3. Sediul (strada, numarul, localitatea) |__________________________________|
____________ ____________ ____________
1.4. Telefon |____________| Fax |____________| E-mail |____________|
_________________ _____________
1.5. Numarul de inmatriculare |_________________| Codul fiscal
|_____________|
in registrul comertului
1.6. Birouri, filiale, sucursale, agentii, puncte de lucru:
___________________________________________________________________________
| Nr. | | | |
| crt. | Denumirea | Adresa | Telefon/Fax |
|______|_____________|________________________________|_____________________|
|______|_____________|________________________________|_____________________|
|______|_____________|________________________________|_____________________|
|______|_____________|________________________________|_____________________|
|______|_____________|________________________________|_____________________|
|______|_____________|________________________________|_____________________|
|______|_____________|________________________________|_____________________|
_________________ _______________ ____________
1.7. Statutul | in exercitiu | | | suspendata | | | radiata |
|
societatii comerciale |______________|__| |____________|__|
|_________|__|
2. Repartitia capitalului social
__________________________________
2.1. Total capital social (mii lei):
|__________________________________|
___________________
2.2. Numarul total de actionari sau de asociati, |___________________|
din care:
___________________
experti contabili si/sau contabili autorizati,
|___________________|
membri ai Corpului
2.3. Datele de identificare a actionarilor/asociatilor (anexa nr. 3A)
_________________ _________________
2.4. Actiunile sunt nominale? |________|________|
|________|________|
3. Obiectul activitatii*)
_________________________________________________
| Prevazut in statut | Executat in ultimul an |
| | calendaristic |
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
|______________________|__________________________|
*) Pentru completarea tabelului de mai sus folositi numai codurile din
anexa nr. 3B, fara a mai inscrie continutul activitatii.
4. Consiliul de administratie
4.1. Numarul total de membri __________________________________
in consiliul de administratie, |__________________________________|
din care:
actionari/asociati experti contabili si/sau ______________________
contabili autorizati, membri ai Corpului
|______________________|
4.2. Datele de identificare a membrilor consiliului de administratie:
______________________________________________________________________________
| Nr. | Numele si | | | | Functia in cadrul
|
| crt. | prenumele | Nationalitatea | Adresa | Calitatea*) | consiliului de
|
| | | | | | administratie
|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
|______|___________|________________|________|_____________|___________________|
*) Pentru calitatea de expert contabil se va completa "EC", iar
pentru cea de contabil autorizat "CA".
5. Modificari statutare si evolutia societatilor comerciale
5.1. Modificarea sediului Data efectuarii modificarii
societatii comerciale
(se va mentiona noul sediu)
_____________________________________ ___________________________
|_____________________________________| |___________________________|
5.2. Modificarea repartitiei capitalului social prin:
5.2.1. cesionare de parti sociale sau vanzare de actiuni la alti
asociati/actionari din aceeasi societate comerciala
___________________________________________________________________________
| Nr. | Numele si | Numarul de parti | Valoarea | Data |
| crt. | prenumele | sociale/actiuni | totala | vanzarii |
|______|_______________|______________________|______________|______________|
|______|_______________|______________________|______________|______________|
|______|_______________|______________________|______________|______________|
|______|_______________|______________________|______________|______________|
|______|_______________|______________________|______________|______________|
|______|_______________|______________________|______________|______________|
5.3. Modificarea componentei consiliului de administratie:
5.3.1. persoane inlocuite
___________________________________________________________________________
| Nr. | Numele si | Functia in consiliul | Data inlocuirii |
| crt. | prenumele | de administratie | |
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
5.3.2. membri noi
___________________________________________________________________________
| Nr. | Numele si | Functia in consiliul | Data validarii |
| crt. | prenumele | de administratie | |
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
|______|_______________|____________________________|_______________________|
5.4. Modificarea formei juridice prin transformare in*): Data efectuarii
modificarii:
______________________________________ __________________
- S.R.L. |______________________________________| |__________________|
______________________________________ __________________
- S.A. |______________________________________| |__________________|
______________________________________ __________________
- S.N.C. |______________________________________| |__________________|
______________________________________ __________________
- alte forme |______________________________________| |__________________|
------------
*) Se va completa prin inscrierea semnului "X" pe randul
respectiv.
6. Efectivul personalului angajat*)
__________________________________________________________________
| Nr. | Numele si prenumele | Partea in care este inscris |
| crt. | | in Tabloul Corpului |
|______|_________________________|_________________________________|
|______|_________________________|_________________________________|
|______|_________________________|_________________________________|
|______|_________________________|_________________________________|
|______|_________________________|_________________________________|
|______|_________________________|_________________________________|
|______|_________________________|_________________________________|
*) Nu se inscriu persoanele din aparatul administrativ.
7. Asigurarea societatii comerciale
7.1. Societatea de asigurare la care s-a facut asigurarea
_____________________________________________________________________________
|_____________________________________________________________________________|
_______________________________________
7.1.2. Adresa societatii de asigurare
|_______________________________________|
____________ _____________
7.2. Numarul politei de asigurare |____________| Suma achitata
|_____________|
8. Achitarea obligatiilor fata de Corp
________________
8.1. Suma achitata
|________________|
8.2. Numarul de salariati (cu exceptia stagiarilor si a ________________
personalului administrativ) |________________|
________________
8.3. Venitul anual realizat (fara T.V.A.)
|________________|
9. Daca societatea comerciala mai este inscrisa si in alte organisme profesionale
de profil se vor indica aceste organisme
_____________________________________________________________________________
|_____________________________________________________________________________|
_________
| |
| L.S. | Semnatura,
|_________|
ANEXA 3A
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ...........................
SITUATIA
privind actionarii (asociatii) la Societatea Comerciala .....................
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Calitatea (cenzor sau membru in consiliul de administratie)
B - Data la care a devenit asociat sau actionar
C - Numarul de actiuni/parti sociale
D - Valoarea totala a actiunilor
E - Ponderea actiunilor in valoarea totala %
_______________________________________________________________________________
Nr. Numele si Nationalitatea Adresa Telefon A B C D E
crt. prenumele (str. nr.,
localitatea)
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_________
| |
| L.S. | Semnatura,
|_________|
ANEXA 3B
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ...........................
CODIFICAREA
lucrarilor ce se pot executa, fara a fi limitative, de catre societatile de
expertiza
1. Tinerea sau supravegherea contabilitatii si intocmirea bilantului
contabil:
1.1. acordarea asistentei privind organizarea si tinerea contabilitatii,
inclusiv in cazul sistemelor informatice;
1.2. elaborarea si punerea in aplicare a: procedeelor contabile, planului
de conturi adaptat unitatii, contabilitatii de gestiune, tabloului de bord, controlul
de gestiune si controlului prin buget, in baza si cu respectarea normelor
generale.
2. Efectuarea de analize economico-financiare, ca de exemplu:
2.1. analiza structurilor financiare;
2.2. analiza gestiunii financiare si a rentabilitatii capitalului investit;
2.3. tehnici de analiza si de gestiune a fondului de rulment;
2.4. sisteme de credit - leasing, factoring etc.;
2.5. determinarea situatiilor financiare si de gestiune prin rapoarte
procentuale;
2.6. elaborarea de tablouri de finantare si planuri de trezorerie;
2.7. elaborarea de tablouri si resurse;
2.8. asistenta in prevenirea si inlaturarea dificultatilor unitatilor.
3. Efectuarea de audit financiar-contabil, ca de exemplu:
3.1. diagnostic financiar - cresterea, rentabilitatea, echilibrul si
riscurile financiare;
3.2. audit intern - organizarea sau controlul regularitatii si sinceritatii
sistemului;
3.3. studii, asistenta pentru realizarea de investitii financiare;
3.4. audit si certificarea bilantului contabil.
4. Efectuarea de evaluari patrimoniale:
4.1. evaluari de bunuri si de active patrimoniale;
4.2. evaluari de intreprinderi si de valori mobiliare, pentru vanzari,
succesiuni, partaje, donatii sau la cererea celor interesati;
4.3. evaluari de elemente intangibile.
5. Efectuarea de expertize contabile dispuse de organele judiciare sau
solicitate de persoanele fizice ori juridice, in conditiile prevazute de lege,
ca de exemplu:
5.1. expertize amiabile;
5.2. expertize contabil-judiciare;
5.3. arbitraje in cauze civile;
5.4. expertize de gestiune.
6. Executarea de lucrari cu caracter financiar-contabil, ca de exemplu:
6.1. intocmirea de situatii periodice;
6.2. consolidarea conturilor si a bilantului contabil;
6.3. intocmirea de planuri de finantare pe termen mediu si lung.
7. Executarea de lucrari cu caracter fiscal, ca de exemplu:
7.1. studii si consultatii pe probleme de ordin fiscal;
7.2. participarea la intocmirea si depunerea declaratiilor fiscale;
7.3. asistenta in probleme de T.V.A. si impozite;
7.4. fiscalitate imobiliara;
7.5. asistenta in aplicarea tarifului vamal;
7.6. asistarea contribuabilului cu ocazia verificarilor.
8. Efectuarea de lucrari de organizare administrativa si informatica, cum
ar fi:
8.1. organigrame, structuri, definiri de functii;
8.2. legaturi intre servicii, circulatia documentelor si informatiilor;
8.3. automatizarea prelucrarii informatiilor, alegerea echipamentelor;
8.4. analiza si organizarea fluxului informational;
8.5. alegerea softurilor necesare;
8.6. formarea profesionala continua;
8.7. contributii la protectia patrimoniului unitatii.
9. Indeplinirea atributiilor prevazute in mandatul de cenzor la societatile
comerciale, conform prevederilor legale.
ANEXA 4
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ...........................
TABEL
cuprinzand societatile comerciale de expertiza din evidenta Corpului care au
primit si au depus fisa privitoare la activitatea desfasurata in anul ........
____________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea | | Data | | Data | | Data |
|crt.|societatii|Sediul|primirii |Semnatura|depunerii| Semnatura | acordarii |
| |comerciale| | fisei | | la | | vizei si |
| | | | | | filiala | | numarul |
| | | | | |Corpului | |comunicarii|
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
| | | | | | | | |
|____|__________|______|_________|_________|_________|___________|___________|
Presedinte, Secretar,
ANEXA 5
la norme
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI
CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
Filiala ........................... Nr. ....... din .............
AVIZ
Se acorda viza pentru exercitarea profesiei pe anul ........... Societatii
Comerciale ..............................., cu sediul in ......................,
codul fiscal nr. ....................., inregistrata la registrul comertului
sub nr. ................ .
Acordarea vizei anuale nu exonereaza de raspundere
......................... pentru eventualele date nereale privitoare la
raportarea veniturilor constatate ulterior acordarii vizei.
Presedinte, Secretar,