HOTARARE Nr. 364 din 28 aprilie 2005
privind aprobarea Strategiei Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor in perioada 2005 - 2008
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 10 mai 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
avand in vedere prevederile art. 3 alin. (1) pct. 1 si 2 din Hotararea
Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
in perioada 2005 - 2008, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
Autoritatea Nationala pentru
Protectia Consumatorilor,
Catalin Florin Teodorescu,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
ANEXA 1
STRATEGIA
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in perioada 2005 - 2008
Politica de protectie a consumatorilor pentru perioada 2005 - 2008 se
fundamenteaza pe urmatoarele obiective generale pentru promovarea intereselor
consumatorilor pe piata:
1. realizarea unui inalt nivel de protectie a consumatorilor;
2. aplicarea efectiva a legislatiei in domeniul protectiei consumatorilor;
3. intarirea activitatilor de informare, consiliere si educare a
consumatorilor.
Strategia, prin obiectivele si prioritatile sale, urmareste realizarea unei
protectii a consumatorilor in Romania asemanatoare cu cea existenta in statele
membre ale Uniunii Europene, incluzand securitatea, interesele economice,
informarea si educarea consumatorilor, precum si promovarea organizatiilor de
consumatori pentru dezvoltarea unui rol activ in realizarea politicii de
protectie a consumatorilor.
In cadrul strategiei pentru perioada 2005 - 2008, Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are in vedere dezvoltarea unei politici
de protectie a consumatorilor sistematice, riguroase si bine organizate de
prevenire, unei reactii rapide prin prezenta reprezentantilor sai pe intregul teritoriu
al tarii si unei activitati eficiente, inclusiv de cooperare cu alte organisme
competente ale statului, la nivel national si local. In plus, intarirea
parteneriatului cu societatea civila, in general, si cu cercurile de afaceri,
in special, va conduce la o mai buna cunoastere si intelegere a problemelor
consumatorilor si implicit la realizarea unei mai bune protectii a acestora.
Obiectivul 1: Realizarea unui inalt nivel de protectie a consumatorilor
Avand in vedere transpunerea la nivel national a acquisului comunitar
specific, referitor la cadrul legislativ care reglementeaza conditiile de
securitate a produselor, diverse practici comerciale si drepturile contractuale
ale consumatorilor, prioritatile pentru perioada 2005 - 2008 sunt:
1.1. Continuarea procesului de preluare a acquisului comunitar prin
elaborarea si promovarea de acte normative si reglementari privind importul si
comercializarea produselor alimentare, nealimentare si a serviciilor, in scopul
asigurarii securitatii consumatorilor, precum si protectiei intereselor
economice ale acestora
Se au in vedere:
1.1.1. elaborarea de acte normative sau de modificari si completari ale
legislatiei existente, in functie de aparitia unor noi reglementari europene,
de modificari si completari ale acquisului comunitar, incluzand securitatea
produselor si a serviciilor, protectia intereselor economice ale
consumatorilor, practici comerciale, relatii contractuale etc.;
1.1.2. elaborarea de documente referitoare la implementarea legii privind
securitatea generala a produselor si problemele specifice de securitate,
inclusiv pentru participarea la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de
informatii privind produsele periculoase;
1.1.3. modificarea si completarea legislatiei privind regimul metalelor
pretioase, al aliajelor acestora si al pietrelor pretioase, precum si a actelor
normative in aplicarea acesteia;
1.1.4. modificarea si completarea actelor normative care pot constitui
bariere in calea liberei circulatii a produselor si serviciilor.
1.2. Intarirea cooperarii cu celelalte institutii ale administratiei
publice centrale si locale, inclusiv prin elaborarea de acte normative, precum
si dezvoltarea sau, dupa caz, incheierea de protocoale de colaborare
Se au in vedere:
1.2.1. elaborarea in comun de acte normative sau de modificari si
completari ale legislatiei existente, pentru transpunerea acquisului comunitar
care intra in domeniul de responsabilitate al politicii de protectie a
consumatorilor, incluzand informarea, sanatatea si securitatea acestora;
1.2.2. elaborarea Strategiei Comitetului interministerial pentru
supravegherea pietei produselor si serviciilor si protectia consumatorilor;
1.2.3. incheierea de protocoale de colaborare privind supravegherea pietei
si, dupa caz, de proceduri comune de control.
1.3. Dezvoltarea cooperarii cu mediul de afaceri ca instrument pentru
promovarea si protectia intereselor consumatorilor
Se au in vedere:
1.3.1. participarea ANPC la reorganizarea sistemului de acordare de avize,
autorizatii, licente, certificate de clasificare, respectiv a celui pentru
expertizare si certificare, in scopul eliminarii barierelor in calea liberei
circulatii a marfurilor, asigurand cresterea rolului ANPC in prevenirea si constatarea
abaterilor de la legislatie;
1.3.2. acordarea de sprijin pentru agentii economici in actiunile derulate
de acestia in elaborarea de coduri de buna practica/conduita;
1.3.3. derularea de activitati de consultanta catre persoanele juridice, in
scopul unei mai bune intelegeri a problemelor privind protectia consumatorilor
si al stabilirii unui parteneriat cu societatea civila si cu reprezentantii
cercurilor de afaceri pentru cresterea gradului de protectie a consumatorilor;
1.3.4. realizarea unui ghid privind actiuni corective ce trebuie
intreprinse de catre producatori si distribuitori pentru limitarea
consecintelor provocate de produsele periculoase, inclusiv retragerea din
circuitul de distributie si returnarea de la consumatori;
1.3.5. intarirea cooperarii dintre ANPC si producatori, importatori,
distribuitori, vizand in principal schimbul de informatii pentru identificarea
produselor cu risc, descrierea completa si corecta a riscului, cantitatea de
produse aflate in reteaua de distributie, mijloacele de realizare a actiunii
corective si modalitatile de informare a consumatorilor privind riscurile
produselor aflate in reteaua de distributie sau la consumatori.
1.4. Dezvoltarea capacitatii administrative a ANPC, inclusiv prin cresterea
numarului de personal si intarirea bazei tehnico-economice
Se au in vedere:
1.4.1. perfectionarea resurselor umane prin:
a) derularea unor programe de training al personalului atat prin actiuni
proprii, cat si in colaborare cu alte institutii;
b) realizarea unor programe de training prin intermediul proiectelor PHARE;
c) training, cu sprijinul Oficiului TAIEX al Comisiei Europene, pentru
participarea specialistilor ANPC la diverse sesiuni de pregatire, seminarii si
simpozioane, organizate in Uniunea Europeana;
d) training, cu sprijinul Comisiei Europene, pentru specialistii ANPC, in
scopul participarii la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informatii
privind produsele periculoase;
1.4.2. intarirea bazei tehnico-economice si cresterea numarului de personal
prin:
a) alocarea de resurse financiare pentru activitatea de supraveghere a
pietei, in special in scopul asigurarii securitatii produselor;
b) alocarea de resurse sporite pentru efectuarea de teste de laborator;
c) cresterea capacitatii de analiza si testare privind securitatea si/sau
conformitatea produselor, inclusiv depistarea produselor falsificate sau
contrafacute, prin dotarea laboratoarelor;
d) cresterea numarului de personal, in scopul imbunatatirii capacitatii
administrative a ANPC de supraveghere a pietei;
1.4.3. alinierea institutiei la cerintele noilor tehnologii ale informatiei
si telecomunicatiilor, prin:
a) dezvoltarea unui sistem Intranet pentru distribuirea informatiei si implementarea
activitatilor de supraveghere, la nivel central si al oficiilor teritoriale,
incluzand:
1. crearea unui soft integrat la nivel central si la nivelul structurilor
teritoriale, care va permite transmiterea datelor intre ANPC si cele 42 de oficii
teritoriale;
2. dotarea cu echipamente de tehnica de calcul, la nivel central si la
nivelul celor 42 de oficii teritoriale;
b) prezentarea informatiilor de interes public pe pagina web a ANPC;
1.4.4. dezvoltarea cooperarii externe prin:
a) efectuarea pregatirilor necesare si, dupa caz, asigurarea dotarilor
aferente, astfel ca, dupa primirea acordului din partea Comisiei Europene, ANPC
- ca punct national de contact privind produsele periculoase - sa poata
participa la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informatii privind
produsele periculoase;
b) schimb de informatii si specialisti cu institutii similare din statele
membre ale Uniunii Europene, in scopul promovarii experientei si a celor mai
bune practici in domeniul protectiei consumatorilor;
c) participarea specialistilor ANPC la reuniuni internationale pe teme de
protectia consumatorilor.
Dezvoltarea cadrului legislativ si intarirea capacitatii institutionale in
domeniul protectiei consumatorilor, precum si intarirea cooperarii
interinstitutionale si cu mediul de afaceri vor crea instrumentele necesare
pentru promovarea intereselor consumatorilor pe piata produselor si
serviciilor, inclusiv servicii de interes general, determinand cresterea
responsabilitatii tuturor celor implicati in producerea sau furnizarea de
produse/servicii si integrarea unui inalt nivel de protectie a consumatorilor
in celelalte politici sectoriale.
Obiectivul 2: Aplicarea efectiva a legislatiei in domeniul protectiei
consumatorilor
Existenta legislatiei armonizate cu acquisul comunitar in domeniul
protectiei consumatorilor legitimeaza si impune verificarea respectarii
acesteia, prin efectuarea de controale pe piata produselor si serviciilor - la
producatori, importatori, distribuitori, vanzatori, prestatori de servicii si
in unitatile vamale. Pentru perioada 2005 - 2008 sunt stabilite urmatoarele
prioritati:
2.1. Desfasurarea de actiuni de control pentru asigurarea cerintelor de
securitate si/sau de conformitate a produselor si serviciilor
Se au in vedere actiuni de control, inclusiv bazate pe metode de analiza a
riscului, privind:
2.1.1. depistarea si, dupa caz, retragerea de pe piata sau de la
consumatori a produselor si serviciilor nealimentare, care, in conditii
previzibile de utilizare, prezinta risc pentru consumatori;
2.1.2. depistarea si, dupa caz, retragerea de pe piata sau de la
consumatori a produselor si serviciilor alimentare care prezinta risc asupra
sanatatii consumatorilor;
2.1.3. verificarea conformitatii produselor sau serviciilor cu cerintele
declarate sau impuse prin reglementari.
2.2. Desfasurarea de actiuni de control in scopul protectiei drepturilor si
intereselor economice ale consumatorilor la furnizarea de produse si servicii,
inclusiv servicii de interes public si financiare
Se au in vedere:
2.2.1. efectuarea de actiuni de control privind apararea intereselor
economice ale consumatorilor, inclusiv asigurarea dreptului la despagubire;
2.2.2. efectuarea de actiuni de control privind cerintele specifice
referitoare la reglementarea anumitor practici comerciale, cum ar fi vanzarea
in afara spatiilor comerciale, vanzarea la distanta, publicitatea, indicarea
preturilor etc.;
2.2.3. efectuarea de actiuni de control privind relatiile contractuale
dintre comercianti si consumatori, inclusiv pentru servicii de interes public
si financiare, cum ar fi clauzele abuzive din contracte, creditele pentru
consum, serviciile financiare la distanta, pachetele de servicii turistice etc.
2.3. Rezolvarea reclamatiilor consumatorilor
Se au in vedere:
2.3.1. imbunatatirea modalitatilor de primire si solutionare a sesizarilor
si reclamatiilor;
2.3.2. efectuarea de actiuni de control privind rezolvarea reclamatiilor
consumatorilor;
2.3.3. crearea cadrului legislativ pentru rezolvarea alternativa a
litigiilor consumatorilor, prin realizarea unui act normativ care sa permita
introducerea medierii ca alternativa a solutionarii de catre instantele de
judecata a plangerilor consumatorilor.
2.4. Cooperarea cu alte institutii ale administratiei publice centrale si
locale si, dupa caz, cu statele membre sau candidate ale Uniunii Europene in
realizarea de actiuni de control
Se au in vedere:
2.4.1. continuarea coordonarii generale a activitatilor de supraveghere a
pietei in cadrul Comitetului interministerial pentru supravegherea pietei
produselor si serviciilor si protectia consumatorilor;
2.4.2. efectuarea de actiuni de control in cooperare cu alte institutii ale
administratiei publice centrale si locale si, dupa caz, cu statele membre sau
candidate ale Uniunii Europene - la producatori, importatori, pe piata, precum
si in unitatile vamale - privind securitatea si/sau conformitatea produselor
destinate consumatorilor.
2.5. Efectuarea de catre ANPC - ca punct national de contact - a schimbului
rapid de informatii privind produsele periculoase atat cu oficiile sale
teritoriale, cat si cu alte institutii ale administratiei publice centrale si
locale, cu institutii similare din statele membre ale Uniunii Europene prin
Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informatii privind produsele
periculoase
Se au in vedere:
2.5.1. colectarea si evaluarea datelor primite de la nivelul oficiilor
teritoriale, privind securitatea produselor, in scopul luarii masurilor care se
impun;
2.5.2. comunicarea cu celelalte institutii publice cu responsabilitati in
domeniu si in special cu reprezentantii vamali, in scopul identificarii
aspectelor de securitate a produselor de import si luarii masurilor care se
impun;
2.5.3. participarea la schimbul rapid de informatii prin Sistemul european
RAPEX de schimb rapid de informatii privind produsele periculoase, in
conformitate cu metodologia stabilita la nivelul Uniunii Europene pentru acest
sistem.
2.6. Realizarea de actiuni specifice de control, in conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase in Romania, republicata
2.7. Verificarea indeplinirii conditiilor in baza carora au fost autorizati
agentii economici care desfasoara activitati cu metale pretioase
Aplicarea efectiva a legislatiei armonizate in domeniul protectiei
consumatorilor si intarirea cooperarii, la nivel national si european, prin
preluarea celor mai bune practici in domeniul supravegherii pietei, reprezinta
elemente esentiale pentru a se asigura accesul consumatorilor la produse si
servicii mai sigure si mai sanatoase, o alegere mai buna, informatii mai
complete despre produse si servicii, realizandu-se astfel un nivel de protectie
a consumatorilor asemanator celui existent in statele membre ale Uniunii
Europene.
3. Intarirea activitatilor de informare, consiliere si educare a
consumatorilor
Al treilea obiectiv al politicii pentru protectia consumatorilor este
intarirea activitatilor de informare, consiliere si educare a consumatorilor.
Pentru perioada 2005 - 2008 sunt prevazute urmatoarele prioritati:
3.1. Dezvoltarea instrumentelor de informare si educare a consumatorilor
Se au in vedere:
3.1.1. organizarea de campanii nationale de informare a consumatorilor
asupra drepturilor pe care acestia le au;
3.1.2. realizarea de emisiuni radio, TV, precum si publicarea de articole
in presa pe probleme din domeniul protectiei consumatorilor;
3.1.3. derularea de actiuni speciale (seminarii, reuniuni etc.), in
colaborare cu organizatiile de consumatori, inclusiv cu ocazia Zilei Mondiale a
Drepturilor Consumatorilor - 15 martie;
3.1.4. dezvoltarea paginii web a ANPC pentru a contribui la o mai buna
informare si consiliere a consumatorilor;
3.1.5. colaborarea cu mass-media in actiunile de avertizare a
consumatorilor cu privire la riscurile legate de folosirea anumitor produse sau
servicii.
3.2. Implicarea mai activa a organizatiilor neguvernamentale de consumatori
in procesul de elaborare a deciziilor ce pot avea impact asupra intereselor lor
Se au in vedere:
3.2.1. participarea organizatiilor neguvernamentale de consumatori in
cadrul: organismelor consultative, Comitetului interministerial pentru
supravegherea pietei produselor si serviciilor si protectia consumatorilor,
precum si in cadrul comisiilor pentru clauze abuzive si pentru securitatea
produselor;
3.2.2. consultarea organizatiilor neguvernamentale de consumatori in
initiativele legislative din domeniul protectiei consumatorilor.
3.3. Asigurarea de sprijin si consultanta pentru organizatiile
neguvernamentale de consumatori
Se au in vedere:
3.3.1. acordarea din bugetul ANPC, in perioada 2005 - 2007, a contributiei
financiare din partea Romaniei la bugetul general al Uniunii Europene, conform
Memorandumului de intelegere dintre Comunitatea Europeana si Romania, privind
participarea Romaniei la cadrul general pentru finantarea actiunilor Comunitarii
in sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004 - 2007; aceasta va
permite organizatiilor neguvernamentale de consumatori din Romania sa poata
participa la actiunile sus-mentionate finantate de Comisia Europeana;
3.3.2. acordarea de consultanta si sprijin, inclusiv financiar,
organizatiilor neguvernamentale de consumatori.
Dezvoltarea activitatilor de informare, consiliere si educare a
consumatorilor va avea ca efect crearea unui consumator bine informat, capabil
sa ia o decizie in deplina cunostinta de cauza. In acelasi timp este necesar ca
vocea consumatorilor sa fie auzita si, in acest sens, rolul principal il au
asociatiile neguvernamentale de consumatori. Dezvoltarea unei miscari
reprezentative si independente a consumatorilor, implicata in activitatea de
informare, educare, consiliere si reprezentare, va permite consumatorilor sa
joace un rol important pe piata, iar in cadrul organismelor consultative sa
isi exprime punctul de vedere alaturi de reprezentantii altor organisme guvernamentale
sau patronale.
Strategia ANPC pentru perioada 2005 2008 a fost realizata pentru a
raspunde cerintelor consumatorilor din Romania, fiind in acelasi timp
armonizata cu Strategia Comisiei Europene privind politica consumatorilor.