DECIZIE Nr. 107*) din 1 noiembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 85 din 26 aprilie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 27 din 12 martie 1996,
publicata la pag. 7.
Mihai Constantinescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 8 alin. (1) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de
stat si asistenta sociala, invocata de Popescu Elena in Dosarul nr. 1 .036/1994
al Curtii de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ.
Dezbaterile asupra exceptiei de neconstitutionalitate au avut loc la data
de 18 octombrie, fiind consemnate in incheierea din sedinta respectiva, iar
Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 26 octombrie 1995 si apoi pentru
data de 1 noiembrie 1995, cand a adoptat prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 noiembrie 1994, pronuntata in Dosarul nr.
1.036/1994, Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, a
sesizat Curtea Constitutionala, la data de 28 februarie 1995, cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 3/1977
privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, invocata de
Popescu Elena.
In sustinerea exceptiei se arata ca art. 8 alin. (1) din Legea nr. 3/1977
este contrar art. 16, art. 38 si art. 43 din Constitutie, intrucat stabileste
limite diferite de munca si de varsta pentru pensionarea barbatilor si a
femeilor; iar norma juridica fiind imperativa, nu dispozitiva, textul de lege
nu poate fi privit ca o masura de protectie speciala a femeii. Sub acest din
urma aspect, se arata ca, daca dispozitia respectiva ar constitui o masura de
protectie sociala, ar fi trebuit sa permita femeii de a opta sau nu pentru
pensionare la implinirea varstei legale mai mici. Or, textul este categoric, in
sensul ca la implinirea varstei prevazute de lege, mai mica decat in cazul
barbatilor, femeia poate fi pensionata din oficiu, ceea ce reprezinta o
discriminare, o atingere adusa dreptului la munca si o vatamare a dreptului la
un nivel de trai decent.
In opinia exprimata, Curtea de Apel Bucuresti considera ca exceptia este
intemeiata fata de prevederile art. 16 - "egalitatea in drepturi" -
din Constitutie, intrucat art. 8 alin. (1) din Legea nr. 3/1977 nu constituie
un regim de protectie a femeii, in comparatie cu regimul de pensionare a
barbatilor, instituind dreptul unitatii de a decide pensionarea personalului
angajat, la implinirea varstei de 57 de ani femeile, fata de 62 de ani
barbatii, cu o vechime in munca de 25 de ani, respectiv 30 de ani.
Pentru solutionarea exceptiei, in conformitate cu art. 24 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere Camerei Deputatilor,
Senatului si Guvernului, iar in temeiul art. 5 din aceeasi lege si al art. 12
alin. 4 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale
s-au cerut relatii la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Societatii
Romane de Dreptul Muncii.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca dispozitiile art. 6, 9
si 10 din Pactul international relativ la drepturile economice, sociale si
culturale, la care Romania este parte, ce consacra, alaturi de dreptul la munca,
dreptul la asigurari sociale si o protectie speciala a familiei, femeilor,
copiilor si adolescentilor, isi gasesc o reglementare corespunzatoare in
legislatia noastra referitoare la asigurarile sociale (concedii de maternitate
platite, concedii pentru ingrijirea copiilor bolnavi, acordarea dreptului la
pensie pentru femei la o limita de varsta inferioara aceleia pentru barbati,
alocatii pentru copii etc.). Se mai precizeaza ca, astfel cum rezulta din art.
10 alin. 3 al Declaratiei O.N.U. cu privire la eliminarea discriminarii fata de
femei, din 7 noiembrie 1967, masurile luate pentru protectia femeii, pentru
motive inerente constitutiei sale fizice si sarcinilor suplimentare carora
trebuie sa le faca fata pe parcursul vietii (nasterea, cresterea copiilor,
munca in gospodarie), nu pot fi considerate ca discriminatorii. Cu privire la
exceptia ridicata, se considera ca prevederi le art. 8 alin. (1) din Legea nr.
3/1977 nu au caracter imperativ ci, dimpotriva, constituie o norma juridica
permisiva care, fara sa oblige femeia sa iasa la pensie, la 57 de ani, sau sa-i
interzica aceasta la implinirea varstei respective, consacra posibilitatea
femeii care a implinit 57 de ani de a uza de dreptul la pensionare conferit de
lege. Reglementarea inscrisa in art. 8 alin. (3) din lege, potrivit careia
femeile care doresc sa continue activitatea si dupa implinirea varstei de 57 de
ani pot cere cu 3 luni inainte sa fie mentinute in munca pe o perioada de cel
mult 3 ani, are caracterul unei norme supletive care ii confirma femeii
posibilitatea sa opteze pentru aceasta varianta si, numai in caz contrar, se
face aplicarea regulii generale inscrise in alin. (1) al art. 8. Se mai sustine
ca exceptia este nefondata, deoarece prevederea criticata nu contravine
dispozitiilor art. 16, 38 si 43 din Constitutie. In acest sens se mentioneaza
ca egalitatea cetatenilor in fata legii nu trebuie inteleasa ca o uniformizare
a prevederilor legale, fara sa se tina seama de caracteristicile fizice sau de
varsta ale cetatenilor si de aceea stabilirea prin lege a unei limite de
varsta, atat pentru femei cat si pentru barbati, pentru iesirea la pensie, nu
poate fi interpretata ca o ingradire a dreptului la munca. De asemenea,
enumerarea in art. 43 alin. (2) din Constitutie a domeniilor in care statul are
obligatia de a asigura protectia sociala, dreptul la pensie, ajutorul de somaj
etc., precum si garantarea acordarii acestor drepturi prin legi speciale,
reprezinta transpunerea prevederilor art. 11 alin. 1 din Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, conform carora
statele recunosc dreptul oricarei persoane la un nivel de trai decent.
In punctul de vedere al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se
precizeaza ca varsta de pensionare este, in prezent, una dintre cele mai
discutate si controversate probleme cu care se confrunta ministerul, presiunile
cele mai mari din partea unui mare esantion al populatiei fiind pentru
reducerea si mentinerea diferentierii, intre barbati si femei, a varstei de
pensionare. Desi legea - cadru a pensionarii, Legea nr. 3/1977, prevede varsta
de pensionare pentru femei de 55 de ani, respectiv de 57 de ani, si pentru
barbati de 60 de ani, respectiv de 62 de ani, varsta medie reala de pensionare
este de 57 de ani pentru barbati si 52 de ani pentru femei, ca urmare a
multitudinii de facilitati conferite de legislatia din ultimii 5 ani. Aceasta
realitate a creat si creeaza mari disproportii intre populatia activa si cea
pasiva, cu efecte negative asupra bugetului asigurarilor sociale de stat. Deci,
din acest punct de vedere, in contextul procesului de reforma socioeconomica,
se impune cu necesitate si reforma sistemului de asigurari sociale, un prim
element, dar nu si cel mai important, fiind acela al cresterii varstei de
pensionare.
In Romania, femeile pot iesi la pensie cu 5 ani inaintea barbatilor, iar
numeroase tari europene, care, de asemenea, consacra constitutional egalitatea
sexelor, au o prevedere similara pentru femei, desi la o varsta mai inaintata.
Se considera ca aceasta prevedere nu trebuie privita ca o inechitate sau ca o
discriminare, ci doar ca o facilitate acordata femeilor, avand in vedere dubla
lor activitate ca salariate si gospodine, cu atat mai mult cu cat in prima
parte a activitatii sociale a femeilor nu sunt create prea multe forme de
sprijin pentru cresterea copiilor, ingrijirea si educarea acestora. Totodata se
arata ca prevederile Legii nr. 3/1977, privind varstele de pensionare, nu
instituie o ingradire a dreptului la munca, deoarece Legea nr. 2/1991 prevede
posibilitatea continuarii activitatii in calitate de pensionar. Pe de alta
parte, se apreciaza ca, in contextul actual, trebuie avute in vedere si
problemele interne ale unitatilor legate de forta de munca si somaj, de
necesitatea formarii si integrarii cadrelor tinere.
Asa fiind, se considera ca posibilitatea pensionarii femeii mai devreme
decat barbatul este o facilitate si nu o masura discriminatorie, iar problema
egalizarii varstelor este de viitor, cand vor fi create conditiile pentru
realizarea ei.
Societatea Romana de Dreptul Muncii, intr-un material mai amplu, care
cuprinde observatii la Cartea Alba a Reformei Asigurarilor Sociale si
Pensiilor, apreciaza ca masura preconizata a unificarii varstei de pensionare
pentru limita de varsta intre barbati si femei, pe ideea egalitatii sexelor, ar
trebui sa se bazeze pe o serioasa expertiza biologica si antropologica asupra
femeilor din Romania, deoarece ar fi judicioasa numai in masura in care s-ar
dovedi stiintific ca au o capacitate de munca identica cu barbatii de aceeasi
varsta. Cat timp insa o cercetare stiintifica in acest sens lipseste, trebuie
prezumat, in continuare, ca uzura capacitatii de munca a femeilor este mai mare
si, ca atare, diferentierea actuala de 5 ani apare justificata. O atare
diferentiere constituie o discriminare "pozitiva" de protectie a unui
grup sociouman, in speta a femeilor, ceea ce nu contravine Constitutiei.
La cererea partilor, la dosar au fost depuse extrase din Cartea Alba a
Reformei Asigurarilor Sociale si Pensiilor, care privesc problemele ce le
ridica speta de fata. De asemenea, s-a atasat Decizia nr. 1 din 28 ianuarie
1987 a Tribunalului Constitutional Federal al Germaniei, prin care s-a retinut
ca varsta de pensionare pentru femei la 60 de ani, diferita de cea a
barbatilor, la 65 de ani, nu incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut
in Constitutie, intrucat corespunde conditiilor sociale si profesionale
diferite, ce exista intre barbati si femei, indeosebi ca urmare a obligatiilor
ce revin femeii ca mama si in gospodarie. Totodata, s-a mai depus Decizia nr.
12.568/1990 a Curtii Constitutionale a Austriei, prin care s-a statuat ca
"legiuitorul, treptat, poate si trebuie sa procedeze la egalizarea varstei
de pensionare". Dupa cum reiese insa din faxul din 15 septembrie 1995 al
presedintelui Curtii Constitutionale a Austriei, Parlamentul a declarat
valabile limitele de varsta diferentiate pentru pensionarea femeilor si a
barbatilor hotarand ca problema sa mai fie dezbatuta dupa anul 2019.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere a Guvernului, opiniile
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale precum si ale Societatii Romane de
Dreptul Muncii, Cartea Alba a Reformei Asigurarilor Sociale si Pensiilor, cele
doua decizii sus-mentionate ale Tribunalelor constitutionale din Germania si
Austria, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale
reprezentantului Ministerului Public si avand in vedere prevederile art. 8
alin. (1) din Legea nr. 3/1977, raportate la Constitutie, precum si la
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata in mod legal si este, potrivit art.
144 lit. c) din Constitutie si art. 1, art. 3 si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
competenta sa se pronunte asupra exceptiei.
Potrivit art. 8 alin. (1) din Legea nr. 3/1977, "Personalul muncitor
care are o vechime in munca de minimum 30 de ani barbatii si 25 de ani femeile
are dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de varsta, la implinirea
varstei de 62 ani barbatii si 57 ani femeile".
Prin exceptie, se apreciaza ca aceasta dispozitie legala este contrara art.
16, art. 38 si art. 43 din Constitutie.
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie prevad ca "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". Prin exceptie, se sustine ca art. 8 alin. (1) din Legea nr.
3/1977 ar institui o discriminare bazata pe sex.
In legatura cu aceasta problema este de retinut ca principiul egalitatii nu
inseamna uniformitate, asa incat daca la situatii egale trebuie sa corespunda
un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat
diferit. In acest sens este si practica jurisdictionala a Curtii, asa cum
rezulta din deciziile nr. 70/1993, nr. 74/1994 si nr. 85/1994, in concordanta
cu practica constitutionala din alte tari, precum si cu practica Curtii
europene a drepturilor omului.
In general, se apreciaza ca violarea principiului egalitatii si
nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament diferentiat unor cazuri
egale, fara sa existe o motivare obiectiva si rezonabila, sau daca exista o
disproportie intre scopul urmarit prin tratamentul inegal si mijloacele
folosite. In alti termeni, principiul egalitatii nu interzice reguli specifice,
in cazul unei diferente de situatii. Egalitatea formala ar conduce la aceeasi
regula, in ciuda diferentei de situatii. De aceea inegalitatea reala, care
rezulta din aceasta diferenta, poate justifica reguli distincte, in functie de
scopul legii care le contine. Tocmai de aceea principiul egalitatii conduce la
sublinierea existentei unui drept fundamental, dreptul la diferenta, iar in
masura in care egalitatea nu este naturala, faptul de a o impune ar insemna
instituirea unei discriminari.
In cauza de fata, prin exceptie se invoca faptul ca existenta unei varste
de pensionare diferite pentru femei si barbati ar constitui o discriminare.
Daca, in principiu, conditiile generale socioprofesionale dintre femeie si
barbat ar fi egale, nu numai in sens formal juridic al termenului, ci si in
sens real, evident ca exceptia ar fi intemeiata. In fapt, insa, datorita
imperativelor legate de cresterea si educarea copiilor, indeosebi in primii
ani, sarcinilor sporite ce revin femeilor in gospodarie, lipsei unor modalitati
sociale si economice larg accesibile, in perioada actuala de tranzitie, care sa
le degreveze de aceste obligatii, precum si altor aspecte care ingreuneaza ascensiunea
lor profesionala (concedii de maternitate, concedii postnatale, concedii pentru
ingrijirea copilului bolnav, interdictiile cu scop de protectie de a lucra in
anumite conditii etc.), precum si altor imprejurari, femeile sunt in situatii
ce le dezavantajeaza fata de barbati. Desigur, asemenea situatii cu timpul se
estompeaza si vor disparea, fenomen ce se regaseste in toate tarile europene ca
fiind una dintre caracteristicile evolutiei societatilor moderne. In prezent,
insa, majoritatea statelor au consacrat varste diferite de pensionare, desi
principiul egalitatii sexelor este general admis. Chiar si in situatii cum ar
fi in Austria, unde jurisdictia constitutionala a apreciat ca principiul
egalitatii sexelor impune aceeasi varsta de pensionare , autoritatea
legiuitoare, tinand seama de realitatile socioprofesionale existente, nu a
acceptat in prezent acest punct de vedere. In Germania, asa cum rezulta din
decizia Tribunalului Constitutional de la Karlsruhe, aflata la dosar,
tinandu-se seama de aceleasi realitati socioprofesionale rezultate dintr-o
larga ancheta sociala, acesta a decis ca in stadiul actual se justifica varste
de pensionare diferite. In tara noastra aceste realitati socioprofesionale sunt
incontestabile, asa incat stabilirea unei varste unice de pensionare, atat
pentru barbati cat si pentru femei, ar avea semnificatia instituirii unui
tratament egal pentru situatii diferite. De altfel, legislatia mai prevede
diferente de tratament intre barbati si femei si in alte situatii, cum ar fi, spre
exemplu, in legatura cu serviciul militar si in ce priveste masurile de
protectie sus-amintite. In fond, referitor la aceste masuri de protectie, si
barbatul poate fi in situatia de a-si ingriji copilul, chiar in exclusivitate,
dar nu beneficiaza de avantajele prevazute de lege pentru mame.
Prin exceptie, s-a invocat si faptul ca pensionarea la o varsta mai mica a
femeilor ar atesta dreptul lor la munca inscris in art. 38 alin. (1) din
Constitutie. Este un motiv ce nu poate fi retinut din moment ce, dupa
pensionare, potrivit Legii nr. 2/1991, se poate cumula pensia cu salariul.
De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica legata de incalcarea
prevederilor art. 43 din Constitutie, privind nivelul de trai decent, cat timp
pensia se stabileste, in principal, in functie de salariu si vechimea in munca,
iar pensionarul are posibilitatea de a cumula pensia cu salariul. Potrivit art.
43 din Constitutie, statul are obligatia sa ia masuri de dezvoltare economica
si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai
decent, care, insa, in conditiile economiei de piata, nu poate fi decat
rezultatul efortului propriu.
In acelasi timp trebuie observat ca drepturile fundamentale consacrate de
Constitutie nu pot fi privite izolat, ci intr-o corelatie fireasca, logica. Asa
fiind, cu referire la dreptul la munca, nu trebuie omis nici faptul ca art. 43
alin. (2) din Constitutie consacra dreptul la pensie ca principala forma de
realizare a dreptului la asigurari sociale, iar art. 45 din Constitutie creeaza
un regim special pentru protectia copiilor si a tinerilor, obligand
autoritatile publice sa contribuie la asigurarea conditiilor pentru
participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala, economica,
culturala si sportiva a tarii. In aceste conditii, dispozitiile legale trebuie
corelate in asa fel incat sa asigure respectarea tuturor drepturilor
fundamentale in cauza.
In sustinerea exceptiei s-a cerut si mentinerea diferentei de varsta pentru
pensionarea barbatilor si a femeilor, cu interpretarea, totodata, a
prevederilor art. 8 din Legea nr. 3/1977, cu privire la pensionarea la o varsta
mai redusa a femeilor, ca fiind dispozitive, deci instituind doar o
posibilitate de care salariatele sa poata beneficia, daca vor. Interpretarea solicitata,
contrara modului de aplicare a textelor legale respective, are insa
semnificatia unei modificari, ceea ce nu intra in competenta Curtii
Constitutionale. Numai Parlamentul, in temeiul art. 58 din Constitutie,
indeplineste functia de legislator pozitiv. De aceea solicitarea formulata de
reprezentantul reclamantei este contrara statutului constitutional al Curtii si
incalca competenta legislativa a Parlamentului.
Fata de cele aratate, vazand si prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si pe cele ale art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c),
ale art. 24 alin. (3) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1)
din Legea nr. 3/1977 invocata de Popescu Elena in Dosarul nr. 1.036/1994 al
Curtii de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 1 noiembrie 1995.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent;
Constantin Burada