Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 3 din 2 noiembrie 2007

privind aprobarea Ghidului de achizitii pentru proiectele finantate de Fondul Roman de Dezvoltare Sociala in cadrul Programului de interventii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune sociala

ACT EMIS DE: FONDUL ROMAN DE DEZVOLTARE SOCIALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 815 din 29 noiembrie 2007



Având în vedere considerentele prezentate  în nota de fundamentare înaintată de Departamentul financiar, contabilitate, administrativ,

în temeiul art. 17 şi 18 din Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările ulterioare,

Consiliul director al Fondului Român de Dezvoltare Socială hotărăşte:

Art. 1. - Se aprobă Ghidul de achiziţii pentru proiectele finanţate de Fondul Român de Dezvoltare Socială în cadrul Programului de intervenţii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune socială.

Art. 2. - Documentul menţionat la art. 1 este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 3. - Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri.

Preşedintele Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială,

Valentina Conţescu

ANEXĂ

GHID

de achiziţii pentru proiectele finanţate de Fondul Român de Dezvoltare Socială în cadrul Programului de intervenţii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune socială

CAPITOLUL I

Introducere

1.1. Generalităţi

1.1.1. Prezentul ghid de achiziţii este un îndrumător pentru aplicarea diverselor metode de achiziţii, fiind conform cu procedurile în materie ale Băncii Mondiale, obligatorii pentru beneficiarii împrumuturilor Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (denumită în cele ce urmează Banca), şi anume: „Guidelines-Procurement" („Ghid de proceduri"- ediţia mai 2004) şi „Guidelines - Selection and Employment of Consultants" („Ghid - Selecţia şi angajarea consultanţilor" - ediţia mai 2004), ce pot fi consultate pe pagina de web - http//www.worldbank.org., aplicabile proiectelor cu finanţare din partea Băncii, şi cu următoarele documente:

-  Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările ulterioare;

- Acordul de împrumut nr. 4825 - RO dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, destinat finanţării Proiectului privind incluziunea socială, ratificat prin Legea nr. 40/2007 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, destinat finanţării Proiectului privind incluziunea socială, semnat la Bucureşti la 4 iulie 2006, prin care Fondul Român de Dezvoltare Socială a fost desemnat ca agenţie de implementare a Programului de intervenţii prioritare (PIP), componenta I a Proiectului privind incluziunea socială;

- Manualul de operare pentru implementarea Programului de intervenţii prioritare, componenta I a Proiectului de incluziune socială, finanţat de către Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Guvernul României, aprobat de Consiliul director al Fondului Român de Dezvoltare Socială prin Hotărârea  nr.  2/II/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 şi 575 bis din 22 august 2007.

1.1.2. Procedurile de achiziţii ale Fondului Român de Dezvoltare Socială (denumit în cele ce urmează Fondul sau FRDS) sunt obligatorii pentru beneficiarii de granturi. Toate celelalte prevederi ale legilor în vigoare în România sunt aplicabile, dacă nu contravin prevederilor din acordul internaţional în baza cărora este implementat Proiectul privind incluziunea socială.

CAPITOLUL II

Ghidul de achiziţii

2.1. Ghidul de achiziţii al Fondului

2.1.1. Scopul principal al acestui îndrumător este de a informa toţi beneficiarii de granturi interesaţi şi partenerii de lucru ai acestora sau ai Fondului asupra modului de organizare a achiziţiilor de bunuri şi de lucrări, precum şi de selecţie şi angajare a consultanţilor pentru aceste proiecte. Acest îndrumător este, de asemenea, şi un instrument de instruire şi pregătire a personalului angajat şi a colaboratorilor pentru Proiect.

2.1.2. Rolul Fondului este să se asigure, prin rapoartele cu privire la stadiul unui proiect, prin supervizarea fizică pe teren şi prin avizările prealabile şi cele ulterioare, asupra modului în care s-au efectuat achiziţiile de către beneficiarii Proiectului şi că fondurile au fost utilizate cu încadrarea în angajamentele iniţiale, cu economicitate şi eficienţă, iar contractele au fost încredinţate într-o manieră transparentă şi corectă.

Pentru aceasta, Fondul organizează programe de instruire cu reprezentanţii beneficiarilor şi cu oricare alte persoane interesate să asiste (reprezentanţi ai autorităţilor locale, contractori, parteneri).

2.1.3.   Principalele materiale utilizate ca suport pentru elaborarea acestui îndrumător sunt:

•  Liniile directoare ale Băncii Mondiale („WB Guidelines") menţionate mai sus şi documentele standardizate corespondente;

•  Manual privind achiziţiile de valori foarte mici derulate în cadrul granturilor mici finanţate de Banca Mondială (ultima versiune, 16 octombrie 2001, revizuit în septembrie 2005);

•Achiziţii de lucrări simple, de valoare mică, cu durată scurtă şi risc redus (Documente standardizate de ofertare, ediţie-pilot, septembrie 2000).

2.1.4. Ghidul încearcă să ţină seama de toate aspectele legale privind prevederile în materie de achiziţii ale finanţatorului (Banca) şi normele de achiziţii publice ale cofinanţatorului (Guvernul României), să le ajusteze şi să le facă mai simple pentru beneficiarii Fondului, luând în considerare capacitatea lor de a coordona astfel de activităţi, experienţa şi practica Fondului, precum şi lecţiile învăţate în timpul implementării.

2.2.  Utilizarea ghidului de achiziţii

2.2.1. Ghidul cuprinde prevederi legale, modul de identificare a necesarului de bunuri, lucrări şi servicii în cadrul granturilor, roluri şi responsabilităţi ale beneficiarilor de granturi, precum şi metodele de achiziţii aplicabile, descrise pas cu pas.

2.2.2. Banca a acceptat aplicarea acestor proceduri simplificate cu condiţia ca obiectivele Proiectului să fie atinse. Pentru aceste proceduri, atât Banca, cât şi Fondul au stabilit cerinţe procedurale minimale în scopul asigurării economicităţii şi eficienţei, cu condiţia supervizării periodice şi prin verificarea ulterioară a fazelor relevante ale proceselor de achiziţii.

2.3.  Răspunderile beneficiarului

2.3.1.  Beneficiarii de granturi FRDS trebuie să se conformeze procedurilor stabilite, fiind singurii responsabili pentru achiziţiile făcute în cadrul unui subproiect.

2.3.2. Prevederile descrise sunt aplicabile atât pentru beneficiari, cât şi pentru oricare alte persoane aflate în relaţii contractuale sau de colaborare cu beneficiarii.

2.3.3. Beneficiarii Fondului vor utiliza modelele de documente şi formularele-tip FRDS aplicabile fiecărei proceduri, puse la dispoziţie odată cu semnarea acordului de grant.

2.3.4. Beneficiarii Fondului vor putea face modificări minime la modelele de documente furnizate de FRDS, dar numai în urma obţinerii acceptului FRDS.

2.3.5. Orice modificare la formulare se face numai sub formă de anexă.

2.3.6. Succesul implementării unui subproiect (proiect) depinde, în principal, de:

• implicarea membrilor comunităţii/grupului în toate fazele de implementare;

•  capacitatea de organizare şi conducere a proiectului de către comunitate;

•  încrederea oamenilor în ei înşişi şi în ceea ce vor să realizeze;

• definirea precisă a proiectului finanţat şi a componentelor acestuia;

• finalizarea activităţilor în termenul prevăzut în Acordul de grant;

• folosirea fondurilor primite numai pentru proiect;

• respectarea angajamentelor privind contribuţia comunităţii la implementarea proiectului;

• folosirea materialelor locale (cu respectarea cerinţelor de calitate);

•   utilizarea cunoştinţelor şi a forţei de muncă locale, corespunzător standardelor tehnologice;

• verificarea stadiului contractelor, a cantităţilor cerute şi a nivelului calitativ;

• îndeplinirea standardelor de calitate pentru toate activităţile desfăşurate.

2.3.7. Beneficiarii vor avea grijă:

• să estimeze costurile pentru toate achiziţiile necesare în cadrul fiecărui contract, prin utilizarea bazei de date a Fondului, asigurându-se că aceste costuri nu depăşesc bugetul aprobat;

• să întocmească Planul de achiziţii;

• să utilizeze pentru fiecare achiziţie metoda aplicabilă;

• să pregătească Specificaţiile tehnice, Lista cantităţilor de lucrări, precum şi Lista furnizorilor/contractorilor/consultanţilor, utilizând informaţii din Baza de date a Fondului;

•   să trimită invitaţiile, documentele de ofertare şi să primească cotaţiile/propunerile;

• să evalueze cotaţiile/preţurile/propunerile primite, alegând cea mai bună dintre ele, în conformitate cu metoda aplicabilă;

• să încredinţeze şi să semneze contractul sau să transmită comanda;

• să verifice documentele referitoare la cantităţile şi calitatea bunurilor furnizate ori a lucrărilor executate de contractori sau a rapoartelor/serviciilor prestate de consultanţi;

• să facă plăţile şi să pregătească rapoartele periodice către Fond;

• să păstreze (în original) toate documentele proiectului la dispoziţia reprezentanţilor Băncii, ai Guvernului şi/sau a auditorilor şi coordonatorilor Fondului.

CAPITOLUL III

Planul de achiziţii. Metode aplicabile

3.1. Intocmirea Planului de achiziţii

3.1.1. Acesta este rezultatul planificării tuturor activităţilor necesare pentru implementarea proiectului. Fondul sprijină Beneficiarul să schiţeze şi să elaboreze un plan de activităţi şi Planul de achiziţii, în timpul instruirii iniţiale, la negocierea Acordului de grant. Acest plan determină la rândul său Graficul de implementare al proiectului.

Planul de achiziţii conţine, pentru un tip obişnuit de proiect, o scurtă descriere a paşilor necesari (din punct de vedere legal, tehnic, financiar şi al costurilor estimate) şi etapele achiziţiilor (datele estimative pentru invitare, primire cotaţii/propuneri, evaluare şi contractare).

3.1.2. Costurile pentru deplasări, comunicaţii, anunţuri, consumabile de birou, multiplicare documente, taxe, autorizaţii, formulare tipizate pentru contabilitate, organizare de seminarii de lucru etc. pot fi plătite direct, cu condiţia respectării principiilor economicităţii şi eficienţei.

3.1.3.  Planul de achiziţii se bazează pe bugetul aprobat şi pe:

• ce trebuie achiziţionat/contractat în vederea atingerii obiectivului;

• când ar trebui făcută achiziţia;

• care sunt principalii paşi pentru fiecare achiziţie;

• cât va costa fiecare achiziţie.

3.1.4.  Pentru pregătirea Planului de achiziţii trebuie făcuţi următorii paşi:

• se întocmeşte lista bunurilor, lucrărilor şi serviciilor necesare pentru realizarea proiectului;

• se grupează aceste bunuri în liste şi în grupe de contracte, în mod logic;

• se estimează costurile lor pe baza preţurilor din magazine, din cataloage sau din baza de date pentru preţuri unitare a Fondului, estimarea acestor preţuri trebuind să se facă cu maximă grijă;

• se citeşte cu atenţie acest ghid de achiziţii pentru a şti care este metoda de achiziţie aplicabilă;

• se apreciază durata fiecărui proces de achiziţie, respectiv data de începere şi de finalizare.

Formatul pentru Planul de achiziţii este detaliat la sfârşitul părţii I a ghidului.

3.1.5. O achiziţie poate fi iniţiată numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:

- planul de achiziţii a fost pregătit conform bugetului aprobat din Acordul de grant;

- finanţarea este asigurată (Acordul de grant a fost semnat de cele două părţi);

- toate aprobările, avizele şi autorizaţiile legale prealabile au fost obţinute;

-  a fost publicat anunţul privind achiziţiile necesare din cadrul grantului (proiectului).

3.2. Metode aplicabile de achiziţii

3.2.1. Principiile de bază în aplicarea procedurilor de achiziţii cu participare comunitară sunt:

• economicitate şi eficienţă;

• transparenţă şi competiţie liberă;

• tratament egal pentru toţi candidaţii;

• confidenţialitate şi corectitudine în procesul de evaluare;

• încurajarea contractorilor locali.

3.2.2.  Metoda de achiziţie aplicabilă reprezintă suma tuturor regulilor care trebuie respectate pentru a alege furnizorul/ contractorul/consultantul şi pentru a-i încredinţa comanda/ contractul. Pentru achiziţiile efectuate de beneficiarii Fondului este obligatoriu:

- să compare cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei) furnizori - pentru bunuri;

- să compare cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei) contractori calificaţi - pentru lucrări;

- să compare cel puţin 3 (trei) consultanţi de specialitate - pentru consultanţă individuală;

şi este recomandat

- să evalueze cel puţin 3 (trei) consultanţi de specialitate - pentru servicii.

3.2.3. Metodele aplicabile detaliate în acest ghid sunt următoarele:

• pentru achiziţii de bunuri - metoda aplicabilă este:

-  „Compararea preţurilor pentru bunuri" (CPB) pentru achiziţii cu valori sub 8.000 euro echivalent;

- „Procurare bunuri" (PB) pentru achiziţii cu valori egale sau mai mari de 8.000 euro echivalent;

• pentru achiziţii de lucrări - metoda aplicabilă este:

-  „Compararea preţurilor pentru lucrări" (CPL) pentru achiziţii cu valori sub 8.000 euro echivalent.

- „Procurare lucrări" (PL) pentru achiziţii cu valori egale sau mai mari de 8 000 euro echivalent;

• pentru servicii de consultanţă prestate de o firmă - metoda aplicabilă este „Selecţia la preţul cel mai mic" (SPM).

•   pentru angajarea consultanţilor individuali, precum: inspector/contabil/expert/asistent instructor/îndrumător - metoda aplicabilă este „Selecţia consultanţilor individuali" (SCI).

Tabelul următor conţine metodele aplicabile în funcţie de tipul de achiziţie.

Tip achiziţie

Metoda

CPB

PB

CPL

PL

SPM

SCI

Valoare

Bunuri

< 8.000 euro

DA

>= 8.000 euro

DA

Lucrări

< 8.000 euro

DA

>=8.000 euro

DA

Servicii

- consultanţă firme

- consultantă individuală

-

DA

-

DA

CAPITOLUL IV

Metodele de achiziţii. Paşii

4.1. Pentru bunuri

4.1.1. Compararea preţurilor pentru bunuri (CPB - pentru achiziţii cu valori sub 8.000 euro echivalent)

Această metodă va fi utilizată pentru achiziţia „de pe raft" (din magazine) a unor bunuri sau produse standardizate, disponibile la câţiva furnizori din ţară ori importate (numai din ţări eligibile ale Băncii Mondiale) şi livrate de către furnizori locali.

Este obligatoriu să se compare cel puţin 3 (trei) cotaţii/ preţuri corespunzătoare aceloraşi bunuri sau aceleiaşi liste de bunuri.

Va fi selectat furnizorul având preţul total evaluat cel mai mic1 dacă a răspuns substanţial cerinţelor.

Metoda presupune următorii paşi:

-  se stabilesc tipul, unitatea de măsură şi termenul de livrare pentru fiecare bun solicitat;

- se pregăteşte o listă de furnizori disponibili, suficient de mare (conform pct. 5.6.1) pentru a realiza o bună competiţie şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri;

-  se obţin şi se înregistrează informaţii în legătură cu posibilitatea achiziţionării acestor bunuri (studiind magazinele din zonă);

- se obţin broşuri/cataloage şi liste de preţuri de la furnizori, fie personal, fie telefonic;

- se iau în considerare calitatea bunurilor, dacă acestea sunt în stoc si costurile finale;

- se compară preţurile;

-  preţurile pot fi chiar negociate dacă se constată că acestea sunt mai mari decât preţurile unitare de referinţă din Baza de date a FRDS sau decât preţurile de pe piaţă;

- se pregăteşte un scurt raport de evaluare2, arătându-se numele furnizorilor şi preţurile obţinute de la ei, justificându-se alegerea furnizorului;

- Comisia de evaluare predă reprezentantului Beneficiarului raportul de evaluare, recomandând cel mai bun furnizor;

- reprezentantul Beneficiarului recepţionează bunurile de la furnizor, preia chitanţa şi factura;

- toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.

4.1.2. Procurare bunuri (PB - bunuri sau pachete de bunuri cu valoare egală sau mai mare de 8.000 euro echivalent)

Această metodă se aplică în cazul unui bun sau al unui pachet de bunuri necesare a se achiziţiona de la diverşi furnizori, dacă valoarea totală a acestora este egală cu sau depăşeşte echivalentul a 8.000 euro. Este obligatoriu să se compare cel puţin 3 (trei) cotaţii corespunzătoare. Furnizorul care are preţul total evaluat cel mai mic3 şi asigură livrarea bunului sau a întregului pachet de bunuri, răspunzând substanţial termenelor şi condiţiilor cerute, va fi selectat.

Metoda presupune următorii paşi:

- se pregătesc „Specificaţiile tehnice", sub îndrumarea unui specialist (dacă este cazul);

- se pregăteşte o listă de furnizori disponibili, suficient de mare (conform pct. 5.6.1.) pentru a realiza o bună competiţie şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii/ preţuri;

- se stabilesc termenul limită de livrare a bunurilor şi condiţiile de livrare;

- se pregăteşte „Invitaţia la cotaţie"4;

- se transmite furnizorilor „Invitaţia la cotaţie", cu asigurarea confirmării participării a cel puţin 3 (trei);

- se primesc şi se înregistrează cotaţiile primite, la un termen limită;

- se întocmeşte Raportul de evaluare5 şi se face recomandarea de încredinţare a contractului care se predă Beneficiarului;

- reprezentantul Beneficiarului întocmeşte formularul de comandă şi îl transmite furnizorului selectat;

- până la încredinţarea comenzii procesul de evaluare rămâne confidenţial;

- bunurile primite se recepţionează6, plata făcându-se conform comenzii;

- toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.

4.2. Pentru lucrări

4.2.1.  Compararea preţurilor pentru lucrări (CPL pentru achiziţii cu valori sub 8.000 euro echivalent)

Metoda se aplică în cazul contractării unor lucrări simple şi de volum redus7, precum micile reparaţii/accesorii la construcţii sau instalaţii.

Este obligatoriu a se evalua şi compara cel puţin 3 (trei) preţuri obţinute de la 3 (trei) ofertanţi specializaţi.

Firma care solicită preţul total8 evaluat cel mai mic pentru întreaga listă a cantităţilor de lucrări va fi selectată.

Metoda presupune următorii paşi:

-  se pregătesc „Lista cantităţilor de lucrări" (precum şi desenele şi specificaţiile tehnice) şi un „Grafic de activităţi"9 corespunzător, sub directa coordonare a unui proiectant de specialitate;

- se stabileşte termenul de finalizare a lucrărilor;

- se pregătesc o listă de contractori specializaţi şi „Invitaţia la cotaţie"10;

- se transmite „Invitaţia la cotaţie" câtorva contractori, astfel încât să existe confirmarea participării a cel puţin 3 (trei);

-  se vizitează amplasamentul investiţiei împreună cu contractorii;

-  se primesc şi se înregistrează cotaţiile primite, la un termen limită;

- Comisia de evaluare verifică eligibilitatea şi calificarea ofertanţilor, compară preţurile şi determină cel mai mic cost;

- se poate utiliza Baza de date (preţuri unitare) a FRDS pentru compararea şi verificarea cotaţiilor primite;

- se pregăteşte raportul de evaluare11, arătându-se numele contractorilor, clasamentul preţurilor, termenul de finalizare şi justificându-se alegerea câştigătorului;

- se predă Beneficiarului Raportul de evaluare;

-  reprezentanţii Beneficiarului semnează „Contractul de execuţie lucrări - sumă fixă" (contract tip FRDS) cu firma selectată;

-se plătesc numai lucrările executate, certificate corespunzător, conform cu graficul de activităţi;

- toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.

4.2.2. Procurare lucrări (PL pentru achiziţii cu valori egale sau mai mari de 8.000 euro echivalent)

Metoda se aplică în cazul contractării unor lucrări noi de construcţii ori de instalaţii sau pentru reabilitarea unora existente.

Este obligatoriu a se compara cel puţin 3 (trei) preţuri obţinute de la 3 (trei) ofertanţi specializaţi. Firma care are preţul total evaluat12 cel mai mic va fi selectată.

Metoda presupune următorii paşi:

- se pregătesc „Lista cantităţilor de lucrări" (precum şi specificaţiile tehnice şi desenele13), sub directa coordonare a unui proiectant de specialitate;

- se pregăteşte o listă de contractori specializaţi, cel puţin 7 (şapte), din Baza de date a FRDS (lista contractorilor14);

- se pregătesc „Invitaţia la cotaţie" şi „Documentele de ofertare"15;

- se transmite „Invitaţia la cotaţie" contractorilor din listă, cu confirmare de participare, asigurându-se depunerea a cel puţin 3 (trei) oferte;

- se vizitează amplasamentul lucrării împreună cu contractorii;

- se înregistrează ofertele, la un termen limită (dată şi oră) şi se face deschiderea publică a acestora la data, ora şi adresa indicate în invitaţie;

- se completează şi se înregistrează „Minuta la deschidere";

- se pregăteşte Raportul de evaluare16, făcându-se recomandarea de încredinţare a contractului;

- Comisia de evaluare predă Beneficiarului Raportul de evaluare;

- până la încredinţarea contractului, procesul de evaluare rămâne confidenţial;

- reprezentanţii Beneficiarului semnează „Contractul de execuţie lucrări cu preţuri unitare fixe", numai după obţinerea avizului prealabil de la FRDS;

- contractorul va fi sprijinit să demareze lucrările;

- plata contractorului se face pe baza situaţiilor de plată certificate17, după primirea facturii;

- toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.

4.3. Servicii de consultanţă

4.3.1. Selecţia la preţul cel mai mic (SPM)

Metoda se aplică pentru angajarea unor servicii de consultanţă care pot fi prestate de o firmă sau de o asociere dintre consultanţi individuali cu o firmă privată, servicii care nu pot fi realizate de un singur specialist.

Este recomandat să se evalueze cel puţin 3 (trei) propuneri.

Firma/Asocierea care are preţul total evaluat18 cel mai mic şi care a obţinut cel puţin scorul tehnic minim va fi selectată.

Metoda se utilizează pentru selectarea unei echipe de specialişti care să presteze servicii de consultanţă de rutină pentru care există norme şi standarde în vigoare şi practici curente (proiectare interdisciplinară pentru lucrări inginereşti fără grad mare de complexitate), cu valoare mică de contract.

Aceste servicii sunt executate de mai mulţi specialişti astfel că pentru elaborarea unui proiect tehnic cu caracter civil, construirea unei clădiri, a unui drum, a unui pod, a unui mic sistem de alimentare cu apă sau reabilitarea unor astfel de construcţii, echipa poate fi formată din: arhitect, inginer proiectant construcţii civile, inginer proiectant instalaţii (specific unor subproiecte SSC sau MIR), inginer proiectant de specialitate (construcţii civile; drumuri şi poduri; instalaţii sau construcţii edilitar-gospodăreşti sau hidrotehnice etc), topometrist sau/şi alţi specialişti necesari pentru elaborarea unor studii de bază obligatorii ( geotehnician; hidrogeolog, expert tehnic, expert de mediu etc), în funcţie de tipul şi de complexitatea Proiectului.

Metoda presupune următorii paşi:

- se pregătesc „Termenii de referinţă şi scopul serviciilor" şi „Cerere de propuneri"19;

- se pregăteşte o listă scurtă cuprinzând între 3 (trei) şi 6 (şase) firme, din Baza de date20 a Fondului (Lista proiectanţilor), care se supune aprobării Fondului;

-  se transmite „Scrisoarea de invitaţie" şi „Cererea de propuneri" consultanţilor din Lista scurtă, cu confirmare de participare, urmându-se recomandarea ca cel puţin 3 (trei) propuneri să fie primite;

-  se primesc şi se înregistrează propunerile tehnice şi financiare, la un termen limită, şi se deschid propunerile tehnice, păstrându-se propunerile financiare nedeschise;

- se evaluează21 propunerile tehnice, stabilindu-se firmele calificate tehnic (care au obţinut cel puţin scorul tehnic minim;

- se pregăteşte Raportul de evaluare tehnică, făcându-se recomandarea de invitare a firmelor calificate pentru deschiderea publică a propunerilor lor financiare;

- se predă Raportul de evaluare tehnică atât Beneficiarului, cât şi reprezentantului Fondului, pentru aviz prealabil;

- se invită firmele calificate pentru a participa la deschiderea publică a propunerilor lor financiare, indicându-le data, ora şi locul de desfăşurare, numai după avizul prealabil al Fondului;

-   se deschid public propunerile financiare şi se înregistrează „Minuta la deschidere";

-   se evaluează propunerile financiare şi se predă Beneficiarului raportul de evaluare finală, cu recomandarea de încredinţare a contractului;

- până la încredinţarea contractului, procesul de evaluare este confidenţial;

-    reprezentanţii Beneficiarului semnează contractul (formular FRDS) numai după avizul prealabil al Fondului;

- consultantul va fi sprijinit să înceapă activităţile;

- toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar. Plata consultantului se va face după acceptarea documentelor şi rapoartelor şi numai după primirea facturii.

4.3.2. Selecţia consultanţilor individuali (SCI)

Metoda se aplică pentru a angaja un consultant individual.

Este obligatoriu să se compare şi să se evalueze cel puţin 3 (trei) consultanţi de specialitate.

Consultantul cel mai bine calificat pentru îndeplinirea sarcinilor va fi selectat şi invitat la negociere.

Metoda presupune următorii paşi:

- se pregăteşte fişa postului („Termenii de referinţă şi scopul serviciilor"), solicitând avizul prealabil al Fondului;

- se pregăteşte o listă a potenţialilor specialişti, cel puţin 3 (trei) consultanţi din domeniul respectiv;

- aceştia sunt invitaţi22 să îşi exprime interesul şi să prezinte informaţii în legătură cu specializarea/calificarea lor profesională şi cu experienţa anterioară, la termen flexibil (dar nu mai devreme de 10 zile de la invitare);

- se selectează consultantul cel mai bine calificat pentru sarcinile de serviciu necesare;

-  se negociază termenele şi condiţiile, se înregistrează „Minuta de negociere";

- se semnează contractul;

- consultantul este sprijinit să înceapă activităţile;

- toate documentele selecţiei se păstrează în dosar. Plata consultantului se face pe baza rapoartelor acceptate şi numai după primirea facturii.

4.4. Cumpărare/contractare/angajare directă

4.4.1. Metoda cumpărării, contractării sau angajării directe, fără parcurgerea unui proces de selecţie, poate fi aplicată numai în situaţii bine justificate, cu aprobarea prealabilă a FRDS şi a BM, astfel:

• pentru achiziţii directe de bunuri sau de lucrări estimate să coste mai puţin decât echivalentul a 8.000 euro - cu acordul prealabil al FRDS;

• pentru achiziţii directe de bunuri sau de lucrări al căror cost estimat este egal sau depăşeşte echivalentul a 8.000 euro este necesară de asemenea şi aprobarea prealabilă a BM;

• contractele de consultanţă pot fi încredinţate unui singur consultant (sursă unică) numai cu acordul prealabil al FRDS şi al BM.

4.4.2. Achiziţiile de bunuri, lucrări sau servicii adjudecate în conformitate cu procedurile FRDS şi cu ghidul de achiziţii pot fi suplimentate cu până la 15% din valoarea iniţială contractată, numai cu acordul prealabil al FRDS şi cu luarea în considerare a planului de achiziţii aprobat, a resurselor financiare disponibile şi cu respectarea condiţiilor Acordului de grant şi a prevederilor Manualului de operare.

4.4.3.  Fondul (şi Banca) vor accepta aceste situaţii dacă se dovedeşte că prin organizarea unei noi competiţii nu s-ar putea obţine niciun avantaj şi că preţurile sunt rezonabile.

4.4.4. Serviciile oferite de un singur consultant pot fi angajate numai dacă se dovedeşte clar că angajarea acestuia este mai avantajoasă decât organizarea unei competiţii, de exemplu:

a) pentru activităţi care reprezintă o continuare a unor servicii angajate şi prestate anterior de consultant (Beneficiarul trebuie să solicite firmei pregătirea unei propuneri tehnice şi financiare pe baza Termenilor de referinţă noi, care vor fi negociaţi);

b) atunci când este esenţială o selecţie rapidă (în cazuri de urgenţă);

c) pentru contracte de valori foarte mici;

d)  când numai o singură entitate (firmă sau consultant individual) este calificată sau are experienţă deosebit de relevantă pentru îndeplinirea angajamentului respectiv.

4.4.5. Serviciile oferite de un singur consultant pot fi angajate şi în cazurile când se dovedeşte clar că:

a)  există doar un singur furnizor/contractor/consultant în zona proiectului finanţat şi în zonele vecine şi s-a constatat că obţinerea unor cotaţii din alte localităţi ar adăuga sume care ar conduce la costuri mai mari;

b) cu toate că Beneficiarul a parcurs toţi paşii ceruţi, făcând publicitate şi/sau transmiţând multe invitaţii, nu s-au obţinut cel puţin 3 (trei) cotaţii/ propuneri.

4.4.6. Justificarea pentru selecţia de la o singură sursă va fi examinată de Fond (şi, după caz, de Bancă) în contextul urmăririi tuturor intereselor Proiectului.

4.4.7.  Solicitarea de contractare directă va fi expediată Fondului pentru analiză. Fondul va examina toate documentele şi justificările şi va solicita, după caz, analiza prealabilă a Băncii în conformitate cu prevederile Proiectului.

Trebuie urmaţi următorii paşi:

- se întocmesc documentele şi justificările care determină utilizarea acestei metode;

- preţul cerut de furnizor/contractor/consultant trebuie să fie certificat de acesta;

- Beneficiarul de grant transmite Fondului cererea pentru aprobare.

4.4.8.  Dacă argumentele sunt bine fundamentate (dovedind că Beneficiarul a întreprins toate demersurile posibile), iar costurile sunt comparabile cu preţurile/tarifele medii corespondente din Baza de date a Fondului, aplicarea acestei metode poate fi acceptată.

4.4.9.  Niciun contract de angajare directă nu se va semna fără avizul prealabil al Fondului şi, după caz, al Băncii, conform pct. 4.4.1.

CAPITOLUL V

Despre achiziţii - pas cu pas

5.1. Stabilirea tipului de achiziţie

Un proiect finanţat de Fond presupune achiziţia uneia dintre următoarele categorii:

a) bunuri;

b) lucrări;

c) servicii de consultanţă (servicii).

a)  Bunuri - sunt definite astfel materialele, produsele, bunurile standard, echipamentele de scurtă sau îndelungată folosinţă, consumabilele etc, care pot fi aprovizionate direct de la producători sau de la comercianţi.

b) Lucrări - sunt definite astfel toate operaţiunile tehnologice necesare pentru edificarea unei construcţii noi sau a unui sistem de instalaţii nou ori pentru repararea unei construcţii existente, pentru consolidarea unui teren, regularizarea unui curs de apă, reabilitarea unui drum sau a unui pod, fiind incluse şi consumurile de materiale, necesarul de forţă de muncă, transporturile şi utilajele aferente şi care, datorită complexităţii lor, nu pot fi executate decât de către o firmă specializată.

c)  Servicii de consultanţă (servicii) - sunt definite astfel asistenţa şi instruirea acordată de specialişti şi/sau prestaţiile complexe efectuate de echipe mixte de specialişti, fiecare cu experienţă într-un domeniu specific, cu studii şi cunoştinţe profesionale corespunzătoare.

5.2.  Stabilirea metodei aplicabile

5.2.1.  Ghidul descrie metodele şi procedurile de achiziţii pentru proiectele integrate din cadrul PIR Pentru o anume achiziţie este aplicabilă o anume metodă, care va fi precizată în Planul de achiziţii al fiecărui proiect în parte.

5.2.2.   Beneficiarii de granturi vor utiliza, pentru fiecare achiziţie, numai una dintre metode, în funcţie de tipul achiziţiei (bunuri/lucrări/servicii) şi valoarea contractului (cost estimat), conform pct. 3.2.3.

5.3.  Stabilirea Comisiei de evaluare

5.3.1.  Pentru derularea corectă a procesului de achiziţie, Beneficiarul va numi, prin decizie, Comisia de evaluare formată de regulă din 3 sau 5 membri, astfel:

a) 3 (trei) membri, pentru evaluarea cotaţiilor de bunuri sau lucrări a căror valoare de contract nu depăşeşte 8.000 euro echivalent, cu recomandarea ca specialistul care a pregătit specificaţiile tehnice să participe la procesul de evaluare;

b) 3 (trei) membri pentru selecţia consultanţilor individuali, cu recomandarea ca cel puţin 2 să fie foarte bine informaţi în domeniu;

c) 5 (cinci) membri pentru selecţia serviciilor de consultanţă prestate de firme, cu recomandarea ca cel puţin 2 să fie bine pregătiţi în domeniu;

d) 5 (cinci) membri pentru evaluarea cotaţiilor de bunuri sau lucrări a căror valoare este egală sau mai mare de 8.000 euro echivalent, cu recomandarea ca specialiştii care au pregătit specificaţiile tehnice şi inspectorul de şantier să participe la procesul de evaluare.

5.3.2. Pentru valori foarte mari sau pentru servicii importante, beneficiarul poate solicita asistenţă din partea Fondului în timpul procesului de evaluare.

5.3.3. Principalele responsabilităţi ale membrilor Comisiei de evaluare, în timpul procesului de evaluare, aşa cum sunt precizate şi în regulamentele româneşti, sunt:

- să îşi organizeze propriile întâlniri;

- să primească toate cotaţiile/propunerile de la persoana însărcinată cu organizarea achiziţiilor;

- să returneze ofertanţilor, nedeschise, cotaţiile primite după termenul limită;

- să deschidă ofertele primite la termen şi să le înregistreze în Minuta la deschidere, în prezenţa ofertanţilor care doresc să asiste (dacă este prevăzută deschidere publică), un membru al Comisiei de evaluare completând  minuta cu toate datele prezentate şi cu orice alte informaţii considerate importante;

-  să efectueze evaluarea în conformitate cu condiţiile referitoare la confidenţialitate, obiectivitate şi imparţialitate şi cu respectarea restricţiilor privind conflictul de interese23;

- să verifice conţinutul ofertelor (dacă acestea sunt complete sau nu);

- să determine dacă fiecare dintre cotaţiile primite răspunde cerinţelor şi să stabilească care sunt clarificările (informaţii sau documente adiţionale) necesar a fi solicitate, astfel încât cotaţiile să poată răspunde substanţial cerinţelor;

- să examineze mai întâi documentele privind eligibilitatea ofertanţilor;

- să examineze apoi documentele referitoare la cerinţele de calificare;

-  să examineze toate preţurile unitare, preţurile totale (verificând calculele şi stabilind eventualele corecţii aritmetice), stabilind preţul total evaluat al fiecărei cotaţii şi solicitând ofertanţilor acceptarea eventualelor corecţii;

- să stabilească clasamentul final, alegând câştigătorul în conformitate cu metoda aplicabilă;

-  să se asigure că valoarea contractului nu depăşeşte costul estimat;

- să recomande Beneficiarului ofertantul cel mai bine clasat căruia i se poate încredinţa contractul.

Membrii Comisiei de evaluare îşi vor însuşi şi vor respecta procedurile din acest ghid.

5.4.  Pregătirea anunţului publicitar

5.4.1. Beneficiarul va publica într-un ziar de largă circulaţie din regiune (sau din ţară) un anunţ privind achiziţiile pe care urmează să le facă dacă valoarea acestora este mai mare decât echivalentul a 20.000 euro. Scrisorile de intenţie24 primite la Beneficiar, în urma anunţului, vor fi aduse la cunoştinţă reprezentanţilor Fondului şi vor completa Listele furnizorilor/contractorilor din Baza de date a Fondului.

5.4.2.  Fondul anunţă periodic, într-o gazetă cu circulaţie la nivel naţional25, proiectele aprobate spre finanţare, beneficiarii de granturi, locaţia şi tipul proiectului.

5.4.3.   Fondul va publica trimestrial pe site-ul FRDS (www.frds.ro) lista contractelor atribuite de către beneficiarii de granturi.

5.5. Pregătirea invitaţiei la cotaţie/documentelor de ofertare/cererii de propuneri

5.5.1.  Pentru pregătirea acestor documente, în partea a 2-a a ghidului de achiziţii se găsesc formularele-tip ale Fondului care trebuie utilizate:

•   modele26 de Invitaţie la cotaţie, Comandă, Contract, Termene şi condiţii de livrare, Notă de recepţie a bunurilor, precum şi formular de Raport de evaluare, pentru achiziţia de bunuri;

•  formulare27 pentru Invitaţie la cotaţie, Documente de ofertare, Contract şi Raport de evaluare, pentru achiziţia de lucrări;

•   formulare pentru Scrisoare de invitaţie, Cerere de propuneri, Contract, Raport de evaluare şi Termeni de referinţă, pentru servicii de proiectare;

•  Termeni de referinţă pentru două tipuri frecvente de consultanţă (contabil, inspector de şantier); Termeni de referinţă - model general pentru alte tipuri de consultanţă.

5.5.2.    Beneficiarul va încuraja candidaţii să viziteze amplasamentul proiectului (zona şantierului/condiţiile de lucru la sediu) înainte ca aceştia să depună oferta/propunerea.

5.5.3.  Beneficiarul va face toate demersurile pentru a se convinge că firmele invitate au o bună reputaţie şi sunt autorizate legal pentru livrarea de bunuri, execuţia de lucrări sau prestarea de servicii, acestea fiind obiect curent de activitate al lor.

5.5.4.    In cazul în care Beneficiarul primeşte o cotaţie/propunere de la o firmă neinvitată, aceasta poate fi acceptată în evaluare şi pot fi făcute demersuri suplimentare de verificare a activităţii curente şi a reputaţiei firmei.

5.6. Trimiterea invitaţiilor. Primirea cotaţiilor/propunerilor

5.6.1. Pentru ca beneficiarii să fie siguri că vor primi cel puţin 3 (trei) cotaţii/propuneri astfel încât să se asigure o competiţie corespunzătoare, este necesar să trimită invitaţii28 astfel:

•  cel puţin 3 (trei) invitaţii la cotaţie, în cazul metodei „Compararea preţurilor pentru bunuri" pentru achiziţii cu valori sub 8.000 euro echivalent, transmise unor furnizori eligibili care au bunurile necesare, iar acestea îndeplinesc cerinţele de calitate şi performanţă necesare;

•  cel puţin 7 (şapte) invitaţii la cotaţie, în cazul metodei „Compararea preţurilor pentru lucrări" pentru achiziţii cu valori sub 8.000 euro echivalent sau „Procurare lucrări" pentru achiziţii cu valori egale sau mai mari de 8.000 euro echivalent, transmise contractorilor specializaţi din regiune, care au capabilitate tehnică, financiară şi profesională pentru a executa lucrările şi care au executat cel puţin un contract similar, aceştia putând fi selectaţi de către Beneficiar din Lista contractorilor (Baza de date a Fondului);

• de la 3 (trei) până la 6 (şase) cereri de propuneri, în cazul metodei „Selecţie la preţul cel mai mic", transmise firmelor din Lista scurtă, selectate de către Beneficiar din Lista proiectanţilor (Baza de date a Fondului);

• cel puţin 3 (trei) Cereri de exprimare a interesului, în cazul metodei "Selecţia consultanţilor individuali", transmise persoanelor care au specializarea şi experienţa necesară;

•  cel puţin 5 (cinci) invitaţii la cotaţie, în cazul metodei „Procurare bunuri" pentru achiziţii cu valori egale sau mai mari de 8.000 euro echivalent, transmise unor furnizori eligibili care au bunurile necesare, iar acestea îndeplinesc cerinţele de calitate şi performanţă necesare.

5.6.2.  Toate ofertele primite, la timp sau cu întârziere, se înregistrează şi se păstrează în condiţii de siguranţă până la momentul „deschiderii" sau începerii evaluării.

5.7.  Deschiderea ofertelor

5.7.1.   Comisia de evaluare va deschide ofertele (dacă acestea s-au primit în plic închis), va citi şi va verifica cu mare atenţie: invitaţia la cotaţie/documentele de ofertare/cererea de propuneri; termenele de ofertare; perioada de valabilitate; costul estimat; toate documentele fiecărei cotaţii/propuneri primite; înregistrarea lor; modificări (după caz); cotaţiile/preţurile şi orice alte documente în legătură cu acestea; costul estimat din Planul de achiziţii.

5.7.2.  Dacă este prevăzută deschidere publică, Comisia de evaluare va invita ofertanţii/consultanţii care doresc să asiste, în camera în care va avea loc „deschiderea". Plicurile primite după termenul limită nu vor fi deschise, ci vor fi returnate ofertantului în forma prezentată. Plicurile primite la termen vor fi deschise. Se va citi cu voce tare şi se vor consemna în Minuta la deschidere numele ofertantului/consultantului şi preţul înscris de acesta în ofertă. Originalul minutei va fi păstrat în dosarul achiziţiei.

5.8.  Evaluarea cotaţiilor

5.8.1. Toţi membrii Comisiei de evaluare sunt pe deplin responsabili pentru corectitudinea evaluării în cadrul procesului de evaluare. Acest proces va avea loc numai în prezenţa membrilor comisiei (sunt exceptaţi de la această regulă reprezentanţii Fondului - supervizor/coordonator - care pot fi prezenţi în calitate de consultanţi, fără drept de participare la adoptarea deciziilor).

5.8.2.  Evaluarea cotaţiilor/propunerilor trebuie să se facă conform metodelor şi procedurilor de achiziţii descrise în acest ghid. Membrii Comisiei de evaluare trebuie de asemenea să întocmească, la sfârşitul activităţii, rapoartele de evaluare, conforme cu formularele din partea a 2-a a ghidului, precum şi o scurtă descriere a modului în care s-a desfăşurat procesul de evaluare, justificând decizia adoptată.

5.8.3. Beneficiarul trebuie să verifice dacă membrii Comisiei de evaluare şi-au îndeplinit corect sarcina atribuită, Incredinţarea contractului/comenzii numai pe baza recomandării făcute de Comisia de evaluare nu absolvă Beneficiarul de responsabilitatea contractării. De aceea, se recomandă fiecărui beneficiar de grant să solicite ori de cate ori apar probleme dificile opinia reprezentantului Fondului sau a specialiştilor în achiziţii ai Fondului.

5.9. Trimiterea notificărilor. Contestaţii

5.9.1. Rezultatele selecţiei (numele câştigătorului şi valoarea contractului/comenzii) vor fi notificate tuturor participanţilor29. Câştigătorului i se va transmite o scrisoare de acceptare prin care i se vor comunica termenul limită şi locul unde se va perfecta negocierea contractului.

5.9.2. Contestaţii (dacă este cazul). Dacă un ofertant solicită în scris informaţii în legătură cu motivele pentru care nu a fost ales, Beneficiarul trebuie să întocmească un răspuns. In cazul în care se constată că motivele invocate în contestaţie nu sunt justificate sau sunt neserioase, Beneficiarul poate respinge contestaţia, răspunzând în consecinţă. Dacă, dimpotrivă, se descoperă că motivele invocate sunt întemeiate, Comisia de evaluare îşi poate reconsidera decizia iniţială. Răspunsul se trimite în scris contestatarului imediat după ce au fost trasate concluziile, iar dacă decizia comisiei a fost modificată, vor fi înştiinţaţi toţi candidaţii.

5.9.3. In cazul în care un ofertant înaintează contestaţia la Fond (sau la Bancă), Beneficiarul trebuie să transmită acestora toate documentele legate de procesul de achiziţie (în copie). Fondul (sau Banca) va revizui şi va examina procesul de achiziţie, făcând comentariile care se impun sau adoptând o decizie asupra sancţiunilor aplicabile.

5.9.4.  Până când se transmite un răspuns contestatarului, iar contestaţia va fi rezolvată, semnarea contractului de către Beneficiar se amână.

5.10.  Negocierea şi semnarea contractului/comenzii

Reprezentanţii Beneficiarului pot semna contractul/comanda numai după ce acest document a fost semnat de către ofertant şi numai după ce reprezentantul Fondului a revizuit procedura, iar comunitatea a fost informată asupra rezultatelor selecţiei. Dacă evaluarea şi selecţia au avut la bază o metodă de achiziţie prin care câştigătorul a fost determinat pe criteriul „preţ", valoarea totală evaluată nu poate fi negociată. Pot fi negociate numai condiţiile şi termenele contractuale (în legătură cu: data de începere, facilităţi pe care beneficiarul le va face, posibilitatea acordării avansului şi garantarea acestuia, organizarea activităţilor comune etc).

5.11. Registrul de corespondenţă. Registrul contractelor

Toate documentele, invitaţiile, notificările, cotaţiile/ propunerile, solicitările de clarificare şi clarificările/răspunsurile etc, referitoare la achiziţii, vor fi înregistrate în Registrul de corespondenţă. Pentru toate corespondenţele prin poştă se vor păstra confirmările de primire. Toate contractele/comenzile vor fi înregistrate în Registrul de contracte în ordinea în care au fost semnate, primul contract înregistrat fiind Acordul de grant.

5.12. Dosarul de achiziţie

5.12.1. Grupul de coordonare a Proiectului, după caz, trebuie să întocmească dosarul fiecărei achiziţii. Următoarele documente, în original, vor fi păstrate în dosarul respectiv:

- anunţul publicitar (ziarul);

- decizia privind numirea Comisiei de evaluare;

-  lista bunurilor/lista cantităţilor de lucrări, desenele şi specificaţiile tehnice/cererea de propuneri, termenii de referinţă;

- invitaţiile la cotaţie/scrisorile de invitaţie şi confirmările, clarificările, modificările;

- cotaţiile/propunerile primite şi înregistrările acestora (se vor păstra de asemenea şi plicurile în care au fost primite ofertele);

- minuta la deschidere, unde este cazul;

- raportul de evaluare şi documentele adiţionale anexate;

- notificările, contestaţiile şi răspunsurile (unde este cazul);

- contractul semnat;

- facturile, documentele de preluare şi acceptare, bonurile, ordinele de plată, statele de plată.

Toate aceste documente vor fi păstrate în dosarul Proiectului timp de 10 (zece) ani după data la care s-a finalizat Proiectul.

CAPITOLUL VI

Coordonarea contractelor. Plăţile

6.1.  Coordonatorul de contract. Comisia de recepţie

6.1.1. Pentru fiecare contract în parte, Beneficiarul va desemna o persoană care va fi coordonator de contract. Coordonatorul va urmări:

-   recepţionarea tuturor bunurilor/executarea lucrărilor/ prestarea serviciilor;

-  respectarea termenelor contractuale şi a condiţiilor de plată;

-  respectarea preţurilor şi tarifelor care au determinat valoarea contractului.

6.1.2. Toate plăţile se fac în contul furnizorului/contractorului, înscris de acesta în contract, numai după ce Beneficiarul a primit documentele justificative (bon fiscal, factură fiscală, chitanţă).

6.1.3.  Beneficiarul va acorda o atenţie deosebită depozitului bancar în care sunt primite fondurile. Se recomandă ca suma din acest depozit (de cont curent) să fie permanent suficient de mare pentru acoperirea plăţilor datorate. Echipa de conducere a proiectului va verifica periodic suma din cont şi va solicita în timp util următoarea tranşă. Dacă plata datorată este mai mare decât soldul, Beneficiarul poate solicita furnizorului/ contractorului să întârzie execuţia sau să amâne depunerea facturii până la primirea tranşei următoare. Termenele contractuale şi condiţiile de plată vor fi de asemenea respectate.

6.2.  Plata pentru bunuri

După consemnarea primirii produsului/bunurilor prin Nota de recepţie şi punere în funcţiune a bunurilor, însoţită de un certificat de calitate şi/sau Agrementul tehnic al acestuia, de Certificatul de origine a produsului (ţara de origine - de fabricaţie), precum şi de Certificatul de garanţie, furnizorul poate emite factura, care va fi certificată de coordonatorul contractului şi plata poate fi făcută.

Bunurile care nu corespund calitativ sau care nu trec testele de funcţionare nu vor fi acceptate.

Plăţile se vor face în conformitate cu cotaţiile primite.

6.3.  Plata lucrărilor

După consemnarea periodică a lucrărilor executate prin Nota de recepţie a lucrărilor, însoţită de toate documentele de certificare a calităţii şi a rezultatelor testelor, contractorul poate emite factura, care va fi certificată de coordonatorul contractului şi plata poate fi făcută.

Plăţile se vor face în conformitate cu condiţiile contractului, astfel:

a)  pentru contractele cu preţuri unitare fixe, conform cu preţurile unitare şi cu cantităţile de lucrări executate;

b)  pentru contractele cu sumă fixă, conform cu suma fixă alocată activităţii finalizate din grafic.

Ultima plată va fi făcută numai după terminarea integrală a lucrărilor, eveniment consemnat prin procesul-verbal de recepţie la terminare30 şi după executarea remedierilor constatate cu această ocazie.

6.4.  Plata serviciilor

Pentru unele servicii de consultanţă care pot fi materializate (desene, specificaţii tehnice, autorizaţii şi avize) plata poate fi făcută după primirea şi acceptarea acestor documente în formă finală.

Se va întocmi Nota de recepţie a serviciilor, iar consultantul va putea emite factura.

Pentru acele servicii care nu pot fi materializate (contabilitate, dirigenţie de şantier) plăţile pot fi făcute pentru luna precedentă numai dacă consultantul şi-a îndeplinit corespunzător sarcinile în luna respectivă. Plata acestor servicii se face numai pe baza unui document justificativ (factură sau stat de plată).

6.5.  Plata avansului

Nicio plată nu se face în avans la contracte cu valori mici şi în niciun caz fără o scrisoare de garanţie bancară în favoarea Beneficiarului.

Avansul se poate acorda numai dacă este necesar, la contracte cu valori mari (peste 50.000 euro), în limita a 10% din valoarea contractului.

Pentru a putea încasa avansul, Contractorul va prezenta Beneficiarului o scrisoare de garanţie bancară, cu valoare egală cu avansul, Beneficiarul reţinând scrisoarea până în momentul în care se execută şi se recepţionează lucrări de valoare echivalentă cu avansul.

CAPITOLUL VII

Rapoartele privind achiziţiile

7.1.  Raport asupra stadiului achiziţiilor

Beneficiarul va raporta la Fond despre stadiul achiziţiilor înainte de solicitarea fiecărei tranşe următoare. Raportul se prezintă în formatul cerut şi va fi certificat de către supervizorul Fondului. In acest raport Beneficiarul va completa Planul de achiziţii cu achiziţiile efectuate, precizând tipul de achiziţie, stadiul procesului, valoarea contractelor semnate şi plăţile efectuate.

7.2.  Raport final privind achiziţiile

După ce proiectul se finalizează, Beneficiarul va face un raport asupra cheltuielilor finale. Inainte de închiderea proiectului, Beneficiarul va face o scurtă prezentare cu privire la rezultatele proiectului, metodele şi activităţile derulate, problemele pe care Ie-a avut şi soluţiile adoptate, rezultatele privind obiectivele proiectului, cunoştinţele dobândite şi impactul proiectului asupra beneficiarilor şi va face sugestii pentru viitoarele proiecte.

Formularele pentru Plan de achiziţii, Raport privind stadiul achiziţiilor şi Raport final privind achiziţiile sunt prezentate în continuare.

Plan de achiziţii

Pachete de contracte

Cost estimat

Metoda de achiziţie

Semnare contract

Dată începere

Dată finală

lei

euro

1. Bunuri

Total bunuri

2. Lucrări

Total lucrări

3. Servicii

Total servicii

4. Alte costuri

Total alte costuri

Total general (1+2+3+4)

Raport privind stadiul achiziţiilor

Descrierea pachetelor de contracte

Cost estimaţi

Metodade achiziţie

aplicată

Stadiu (invitare/ ofertare/ evaluare)

Contracte (comenzi) semnate

Cheltuielii

Valoare contract (lei)

Data de început

Data de terminare

lei

euro

1. Bunuri

Total cheltuieli pentru bunuri

2. Lucrări

Total cheltuieli pentru lucrări

3. Servicii

Total cheltuieli pentru servicii

4. Alte costuri

Total cheltuieli pentru alte costuri

Total general cheltuieli

i Se completează cu valorile înscrise în Planul de achiziţii.

ii Se completează cu valorile plăţilor efectuate.

Raport final privind achiziţiile

Contracte

Costuri estimate

Cheltuieli la contracte (lei)

lei

euro

Valori totale contractate

Plăţi finale

Valori economii

(-)

Valori adăugate

(+)

1. Bunuri

2. Lucrări

3. Servicii

4. Alte costuri

Total buget cheltuieli

NOTE:

1 Compararea preţurilor se face exclusiv TVA.

2 Comisia de evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, evaluează şi compară cotaţiile primite, verifică încadrarea substanţială în cerinţe şi face clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.

3 Compararea preţurilor se face exclusiv TVA.

4 Setul de documente - modele FRDS - se regăseşte în partea a 2-a a ghidului, secţiunea I.

5 Comisia de evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, evaluează şi compară cotaţiile primite, verifică încadrarea substanţială în cerinţele invitaţiei la cotaţie şi face clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.

6 Recepţia şi punerea în funcţiune pentru echipamente sau utilaje se vor face în prezenţa unui specialist.

7 Se interzice împărţirea unor lucrări în contracte de valori mai mici cu scopul aplicării unei proceduri mai simple.

8 Compararea preţurilor se face exclusiv TVA.

9 Se grupează lucrările pe categorii mari (activităţi), într-o ordine cronologică, care pot fi executate şi recepţionate parţial.

10 Setul de documente - modele tip FRDS - se pune la dispoziţie odată su semnarea acordului de grant.

11 Comisia de evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, îndeplinirea condiţiilor de calificare a ofertanţilor, evaluează şi compară cotaţiile primite, verifică încadrarea în cerinţele invitaţiei şi face clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.

12Compararea preţurilor se face luându-se în considerare toate cantităţile de lucrări, costurile directe şi alte costuri (in)directe, exclusiv TVA.

13  In conformitate cu conţinutul-cadru al Proiectului tehnic (Ordinul MFP/MLPTL nr. 1.014/874/2001).

14Lista firmelor recomandate de FRDS din Baza de date proprie nu este limitativă, putând fi invitaţi şi contractori (executanţi) care şi-au exprimat interesul, numai după ce se verifică eligibilitatea, activitatea şi notorietatea acestora.

15Setul de documente - formulare tip FRDS - se pune la dispoziţie odată cu semnarea acordului de grant.

16Comisia de evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, îndeplinirea condiţiilor de calificare a ofertanţilor, evaluează şi compară cotaţiile primite, verifică încadrarea în cerinţele invitaţiei la cotaţie, evaluează preţurile (utilizând pentru comparaţie preţurile unitare din Baza de date a FRDS) şi face clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.

17Ataşamentele şi situaţiile pentru lucrările executate corespunzător Proiectului tehnic şi conform condiţiilor de calitate se certifică din punct de vedere cantitativ şi calitativ de către un inspector de şantier angajat de către Beneficiar.

18compararea preţurilor se face exclusiv TVA, luându-se în considerare toate activităţile (serviciile) cerute.

19Setul de documente - formulare tip FRDS - se pune la dispoziţie odată cu semnarea acordului de grant.

20Lista firmelor recomandate de FRDS din Baza de date proprie nu este limitativă, putând fi invitaţi şi alţi consultanţi care şi-au exprimat interesul, caz în care este necesară verificarea calificării şi notorietăţii acestora.

21Comisia de evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, verifică îndeplinirea Termenilor de referinţă şi notează fiecare propunere, conform cu criteriile şi punctajul comunicat prin Cererea de propunere.

22Setul de documente - modele tip FRDS - se pune la dispoziţie odată cu semnarea acordului de grant.

23Fiecare membru al Comisiei de evaluare va semna, pe propria răspundere, o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate.

24Scrisorile de intenţie demonstrează interesul firmelor, de aceea, după o atentă verificare a informaţiilor furnizate, acestea vor fi luate în considerare cu prioritate.

25De regulă, în „România Liberă" şi pe site-ul www.frds.ro.

26Un model poate fi adaptat situaţiei şi caracteristicilor specifice achiziţiei, cu acceptul FRDS.

27Un formular trebuie completat cu toate datele Proiectului, dar nu poate fi modificat decât cu avizul prealabil al Fondului şi numai prin anexă.

28Beneficiarul va solicita de la invitaţi „confirmare de primire" a invitaţiei (sub semnătura reprezentantului firmei).

29Beneficiarul se va asigura că toţi participanţii au primit notificările, solicitând „confirmare de primire" (sub semnătură).

30Beneficiarul va numi o comisie de recepţie şi va anunţa despre acest eveniment întreaga comunitate, Fondul, autoritatea locală, toate instituţiile locale interesate, pe alţi colaboratori ai săi.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 3/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 3 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu