HOTARARE Nr. 3 din 16 martie 1994
privind aprobarea Raportului de activitate al Fondului Proprietatii de Stat in
anul 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 30 martie 1994
In temeiul art. 64 din Constitutia Romaniei si al art. 28 alin. 3 din Legea
nr. 58/1991,
avand in vedere Raportul comun al Comisiei pentru privatizare a Senatului
si al Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare a Camerei
Deputatilor, precum si dezbaterile care au avut loc in sedinta comuna a Camerei
Deputatilor si Senatului din 16 martie 1994,
Parlamentul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Raportul de activitate al Fondului Proprietatii de Stat in anul
1993, privind in anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Aceasta hotarare a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 16 martie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
ANEXA 1
RAPORTUL DE ACTIVITATE AL FONDULUI PROPRIETATII DE STAT PE ANUL 1993
CAP. 1
Cadrul legislativ si organizatoric al functionarii F.P.S.
1.1. Cadrul legislativ
Activitatea Fondului Proprietatii de Stat (F.P.S.) s-a desfasurat in
conformitate cu legislatia in vigoare: Legea nr. 15/1990 si Legea nr. 58/1991.
In cursul anului 1993 cadrul legislativ care reglementeaza procesul
privatizarii si, implicit, activitatea Fondului Proprietatii de Stat a fost
completat cu o serie de acte normative ca:
- modificarea Legii investitiilor straine (Legea nr. 35/1991) care, prin
Legea nr. 57/1993 a eliminat unele interpretari ale legii si a instituit
facilitati privind transferul integral al profitului si al capitalului social
detinute de partenerul strain;
- crearea si functionarea fondurilor de investitii (Ordonanta Guvernului
nr. 24/1993) - intermediari necesari in domeniul investitiilor financiare;
- Legea contractului de management;
- instituirea regimului de supraveghere financiara (Hotararea Guvernului
nr. 301/1993) care, prin Comitetul de Restructurare analizeaza activitatile
celor 30 de unitati nominalizate si face propuneri de restructurare/lichidare a
societatilor comerciale vizate;
- instituirea regimului de incapacitate de plata, pe baza Legii nr. 76/1992
si a Ordonantei Guvernului nr. 23/1993, prin care Ministerul Finantelor si
Banca Nationala a Romaniei au declarat primele 20 societati comerciale in stare
de prefaliment;
- eliminarea controlului statului asupra preturilor, prin Hotararea
Guvernului nr. 206/1993;
- eliminarea cotei de adaos comercial;
- descurajarea crearii de arierate, ca urmare a amendarii Legii nr.
76/1992, prin introducerea unor penalitati zilnice.
Cadrul legislativ existent in domeniu in anul 1993 poate fi apreciat ca
incomplet, el nesatisfacind decat intr-o mica masura cerintele impuse de
accelerarea procesului de privatizare.
1.2. Organizarea Fondului Proprietatii de Stat
Fondul Proprietatii de Stat si-a desfasurat activitatea pe baza
Regulamentului de organizare si functionare a F.P.S., aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 643/1992.
In cursul anului, ca urmare a evolutiei cadrului legislativ, al analizelor
de stare efectuate de Fondul Proprietatii de Stat si firme de consultanta,
suportul organizatoric a fost restructurat, perfectionat si adaptat mai bine
conditiilor concrete necesare realizarii obiectivelor prevazute de Legea nr.
58/1991.
- F.P.S. dispune de o structura organizatorica si de personal de
specialitate, de proceduri si tehnici manageriale, care-i permit sa satisfaca
in mai mare masura realizarea obiectivelor sale. Structura actuala a F.P.S.
cuprinde urmatoarele directii: strategie, politica economica si metode (1);
restructurare-privatizare (5); operatiuni de supraveghere (1); coordonare
filiale si reprezentanti (1); actionariat si fonduri (1); control
documentare-restructurare-privatizare (1); buget-finante-contabilitate (1);
management si administrativ (1).
- Numarul de personal, in total 148, astazi, poate fi apreciat ca fiind
insuficient in raport cu ritmul cerut de privatizare si de calitatea acestui
proces.
- Baza materiala a F.P.S. se apreciaza ca fiind necorespunzatoare:
- Sediul din C.A. Rosetti nr. 21 - in proces de renovare si dotare cu
instalatiile necesare desfasurarii activitatii are o capacitate redusa (pentru
circa 200 de angajati).
- Dotarea cu birotica este in curs de realizare.
- Informatizarea proceselor si procedurilor este la inceput.
- Dotarile efectuate si cele in curs nu au fost in masura sa faciliteze o
activitate normala.
Conform Regulamentului de organizare si functionare a F.P.S. (Hotararea
Guvernului nr. 643/1992), Consiliul de administratie a indrumat intreaga
activitate a F.P.S. Consiliul de administratie a functionat in cadrul legal,
membrii sai indeplinindu-si obligatiile ce le revin conform legii.
Consiliul de administratie a hotarat delegarea unor competente
presedintelui consiliului de administratie si directorului general executiv,
imprimind procesului un caracter de descentralizare.
- Inexistenta filialelor judetene a ingreunat procesul si ritmul
privatizarii, ceea ce a condus la urgentarea constituirii acestora.
1.3. Formarea patrimoniului gestionat de F.P.S.
Patrimoniul gestionat de F.P.S. este format din cota de 70% din capitalul
social al:
- societatilor comerciale si societatilor cu raspundere limitata;
- societatilor comerciale formate prin asocierea societatilor comerciale cu
actionar unic statul roman;
- regiilor autonome ce se transforma prin hotarari ale Guvernului in
societati comerciale.
Absenta unor reglementari juridice suficient de explicite referitoare la
modul de transfer al proprietatii de stat in patrimoniul F.P.S. (executanti,
termene, sanctiuni) a determinat necunoasterea exacta a patrimoniului gestionat
de F.P.S.
Astfel, in evidenta F.P.S. au fost transferate un numar de circa 5.934
societati comerciale cu 4,17 milioane angajati si cu un capital social de
11.661 miliarde lei.
In municipiul Bucuresti s-a definitivat transferul pentru un numar de numai
520 societati comerciale, fata de 1.081 societati comerciale (baza de date
F.P.S.) sau 883 societati comerciale (baza de date A.N.P.).
In ceea ce priveste inregistrarea societatilor comerciale la Registrul
comertului cu F.P.S. si Fondurile Proprietatii Private (F.P.P.) actionari, in
baza actelor de transmitere, s-a constatat ca un numar de circa 2.300 societati
comerciale, desi au semnat actele de transmitere, acestea nu sunt inregistrate
la Registrul comertului, intirziind incheierea procesului juridic. Datorita
acestui fenomen a aparut intarzierea numirii reprezentantilor F.P.S. si F.P.P.
in adunarea generala a actionarilor.
Actul intitulat "Acord al actionarilor", semnat intre F.P.S. si
F.P.P. reglementeaza coordonarea celor doua institutii implicate in gestionarea
societatilor comerciale si in privatizarea-restructurarea lor.
A fost aprobat Contractul de reprezentare, care stabileste limitele
organizatorice si decizionale in care isi desfasoara activitatea reprezentantul
F.P.S in adunarea generala a actionarilor. In luna septembrie a inceput numirea
reprezentantilor si semnarea contractelor, pe baza propunerilor inaintate de
diverse ministere, organisme si institutii. Pana la data raportului s-au
realizat numirile reprezentantilor in 35 de judete.
1.4. Sistemul de relatii cu ministerele si alte institutii si organisme de
stat
Cadrul legislativ implica in procesul privatizarii diverse organisme si
institutii: Agentia Nationala pentru Privatizare (A.N.P.), Agentia Romana de
Dezvoltare (A.R.D.), Consiliul de Coordonare, Strategie si Reforma Economica
(C.C.S.R.E.), Fondul Proprietatii de Stat (F.P.S.), Fondurile Proprietatii
Private (F.P.P.), ministere etc., cu atributii bine definite.
Conlucrarea stransa intre aceste institutii a avut un rol insemnat in
conceperea, coordonarea si derularea proceselor de privatizare si restructurare
in anul 1993.
Activitatea F.P.S. ca gestionar al participatiei statului in societatile
comerciale a depins in buna masura de colaborarea cu ministerele si cu alte
institutii abilitate cu coordonarea si elaborarea politicii de reforma, la
nivel macroeconomic si sectorial.
Atingerea obiectivelor prevazute in "Strategia de reforma
economico-sociala a programului de guvernare", cat si strategia de
privatizare a F.P.S. a presupus o abordare coerenta a problematicii.
Consiliul de Coordonare, Strategie si Reforma Economica, prin integrarea
diferitelor componente ale reformei elaborate in diverse institutii si asistate
de diferite programe de finantare multilaterala si bilaterala, elaboreaza
strategii de ajustare structurala, cu obiective pe termen mediu si lung,
privind ansamblul economiei romanesti, iar F.P.S. elaboreaza strategii de
privatizare si restructurare la nivelul societatii comerciale.
F.P.S. a tinut seama in deciziile sale de orientarile macroeconomice ale
programului de reforma, fara sa sustina ca pe parcursul anului ar fi existat o
sistematica colaborare de analiza si decizie cu C.C.S.R.E
In relatia F.P.S. - ministere au aparut greutati generate de problematica
delimitarii sferei de activitate si statuarea modului de colaborare.
Ministerele fiind in prezent intr-un proces de modificare a rolului lor,
atributiile principale ale acestora fiind legate de elaborarea strategiilor
sectoriale, ele se adapteaza mai greu acestui statut. Modificarea atributiilor
ministerelor prin dinamica legislatiei si a institutiilor a creat o aparenta
dezorientare a lor, prin disparitia brusca a unor activitati
"traditionale". Din acest motiv au aparut si unele incoerente
referitoare la atributii, care au influentat negativ relatiile cu F.P.S.
O conlucrare buna a fost realizata cu Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului (M.L.P.A.T.) si Ministerul Turismului. Astfel,
M.L.P.A.T. a colaborat eficient in realizarea privatizarii in 1993. Ministerul
Turismului, prin analizele si studiile efectuate, a informat permanent F.P.S.,
atat asupra impedimentelor constatate (incertitudini patrimoniale, rezultate
nesatisfacatoare ale locatiilor de gestiune si inchiriere etc.), cat si asupra
solutiilor de privatizare.
O modalitate importanta a colaborarii F.P.S. - ministere, a constituit-o
atragerea specialistilor din diverse ramuri de activitate economica la
actiunile F.P.S., in principal, la gestionarea societatilor comerciale
privatizabile prin:
- mandatarea in calitate de reprezentanti ai F.P.S. in adunarile generale
ale actionarilor, a specialistilor din ministere;
- constituirea societatilor de strategie formate pentru grupuri de
societati comerciale angrenate in proiecte mai ample si de durata vizand
privatizarea si restructurarea subsectoriala sau intersectoriala - pe lantul
productiv. Constituite sau contractate de catre actionari, potrivit legii,
utilizand specialisti in management financiar, industrial si comercial,
inclusiv din ministere, aceste echipe multidisciplinare vor asigura strategia
comuna, elaborarea, derularea si managementul proiectelor respective de
restructurare-privatizare la nivelul grupului de societati. Se imbina astfel utilizarea
eficienta a fondului restrans de specialisti (cu orientare de piata) cu
descentralizarea si accelerarea procesului.
In procesul de restructurare, rolul ministerelor este complex, el
presupunind participarea directa a acestora de la identificarea societatilor
comerciale restructurabile, care trebuie sa tina seama de viziunea strategica
de ansamblu, dar si de caracteristicile individuale si "istorice" ale
fiecarei societati comerciale pana la finalizarea actiunii.
Lipsa criteriilor, optiunilor si orientarilor de restructurare sectoriala/
subsectoriala in studiile elaborate de catre ministere, a ingreunat selectarea
societatilor comerciale supuse regimului de supraveghere financiara, precum si
a societatilor comerciale declarate in incapacitate de plata.
Potrivit prevederilor legale cu care este abilitata A.N.P., de elaborare a
normelor metodologice de organizare si vanzare de actiuni si active, F.P.S. si
A.N.P. au elaborat Normele metodologice nr. 1/1992 privind procedura standard
de vanzare a actiunilor societatilor comerciale mici. In baza acestei
metodologii, s-au asigurat facilitati din partea F.P.S. pentru asociatia
("Programul actiunii salariatilor") salariatilor si conducerii
societatii, de natura sa sporeasca interesul si potentialul acestora de
participare in procesul de privatizare.
Colaborarea F.P.S. cu A.N.P. s-a desfasurat in conditiile legii, A.N.P.
pastrandu-si rolul de coordonare a activitatii de privatizare pe ansamblu;
F.P.S., in exercitarea rolului sau, a beneficiat de o serie de elemente
informationale existente in gestiunea A.N.P.
Avand in vedere rolul investitiilor straine in procesul de privatizare si
restructurare, in colaborare cu A.R.D. s-au intreprins actiuni pentru
mentinerea si dezvoltarea contactelor cu potentiali investitori straini si
pentru imbunatatirea cadrului metodologic, care reglementeaza infiintarea
societatilor comerciale mixte.
CAP. 2
Elemente strategice privind procesul de privatizare
2.1. Obiective urmarite Obiectivul major al procesului de privatizare -
transferul efectiv de proprietate, care sa genereze comportamente responsabile
din partea noilor proprietari si aparitia unor entitati economice eficiente,
competitive, mai dinamice, cu o capacitate sporita de adaptabilitate la mediul
concurential intern si international - a fost urmarit sistematic de catre
Fondul Proprietatii de Stat.
Orientarile strategice de privatizare ale F.P.S., pentru anul 1993, au
decurs din strategia de reforma economico-sociala a Programului de guvernare si
au tinut seama de analizele sectoriale ale ministerelor, in masura
disponibilitatii si utilitatii acestora in raport cu specificitatea procesului
de privatizare. Aceste orientari au vizat:
- privatizarea cu prioritate a societatilor comerciale mici;
- demararea si accelerarea privatizarii societatilor comerciale mici din
domeniul agriculturii si transportului rutier;
- privatizarea societatilor comerciale mijlocii prin diverse metode si
combinatii de metode;
- restructurarea societatilor comerciale in vederea pregatirii lor pentru
privatizare;
- descentralizarea privatizarii prin mandatarea societatilor de strategie
constituite, in elaborarea proiectelor de restructurare si privatizare si
implementarea acestora;
- pregatirea actiunilor de privatizare, procedurile si normele metodologice
elaborate au constituit premisele pentru accelerarea procesului de privatizare
in anul 1994.
2.2. Metode si mijloace aplicate
Conform prevederilor art. 46 din Legea nr. 58/1991, vanzarea actiunilor sau
partilor sociale ale societatilor comerciale detinute de F.P.S. catre persoane
fizice sau juridice romane sau straine s-a realizat prin urmatoarele metode:
- oferta publica;
- vanzarea pe baza de licitatie deschisa sau licitatie cu participanti
preselectionati;
- vanzarea prin negociere directa;
- combinatii ale metodelor de mai sus.
Combinarea metodelor de privatizare s-a aplicat, de regula, in cazurile in
care din analiza societatii comerciale s-a constatat necesitatea asigurarii
unei structuri optime a actionariatului (investitor strategic si/sau
actionariat public) sau in cazurile societatilor comerciale ale caror actiuni
s-au putut vinde in mai multe etape.
Alegerea metodei sau a combinatiei de metode de vanzare s-a decis de catre
actionari (F.P.S. si F.P.P.) de la caz la caz, prin planul de privatizare
aprobat pentru fiecare societate comerciala, elaborat in urma unor analize sau
conform procedurilor aplicabile pentru unele categorii de societati comerciale
selectate.
Pentru asigurarea unei dinamici sustinute a procesului de privatizare,
societatile comerciale mici s-au privatizat conform metodologiei standard prin
ofertarea la un pret egal cu valoarea patrimoniului net reevaluat existent la
data ultimei raportari contabile, fiind exceptate cele stabilite de Consiliul
de administratie al F.P.S.
Tinand seama de conditiile specifice in care isi desfasoara activitatea
societatile comerciale din agricultura, precum si cele din transportul rutier,
F.P.S. in colaborare cu ministerele coordonatoare au stabilit norme
metodologice specifice pentru demararea si accelerarea privatizarii in aceste
domenii.
Privatizarea societatilor comerciale mijlocii s-a facut prin vanzarea de
actiuni prin negociere directa, in doua variante: vanzarea unui pachet de
actiuni catre un investitor strategic sau catre o asociatie dintre salariati si
conducere; si vanzarea de pachete de actiuni prin licitatie.
La vanzarea de actiuni prin negociere directa, valoarea de vanzare a
actiunilor s-a evaluat in functie de valoarea patrimoniului, a profitului
prognozat si o estimare a pretului pietei.
CAP. 3
Desfasurarea procesului de privatizare
3.1. Conditiile economico-sociale
Procesul de privatizare s-a desfasurat in anul 1993 in conditii
economico-sociale caracterizate prin:
- productia industriala realizata pe primele 8 luni ale anului a
inregistrat o tendinta constanta de redresare comparativ cu realizarile din
perioadele corespunzatoare din anul 1992. Contributia decisiva la acest proces
de redresare au avut-o sectoarele extractiv si energetic, in timp ce unele
ramuri ale industriei prelucratoare se mentin inca sub nivelul realizarilor
anului trecut;
- rata inflatiei a crescut, cu tendinta de majorare spre sfarsitul anului.
In medie, pe primele 8 luni, rata lunara a inflatiei a fost de 12,1%,
superioara anului 1992;
- rata somajului a atins 9% din populatia activa la inceputul anului 1993.
Se atinge astfel un prag ingrijorator, cu consecinte sociale;
- devalorizarea monedei nationale este in continua crestere. Fata de
inceputul anului 1993, cursul de schimb al leului fata de dolar a crescut de la
480 la 1.050, avand consecinte importante asupra comertului exterior;
- deficitul balantei de plati a comertului exterior s-a mentinut in anul
1993;
- soldul balantei comerciale a continuat sa fie negativ, inregistrind un
deficit de circa 500 milioane dolari.
3.2. Factori de influenta
Privatizarea, proces complex si de durata, a fost influentata in anul 1993
de o serie de factori:
- blocajul financiar - mentinerea in circuitul economic a societatilor
comerciale nerentabile;
- lipsa de capital autohton;
- informarea insuficienta a populatiei cu privire la procesul de
privatizare;
- deficitul din bugetul de stat nu a facut posibila sprijinirea financiara
a procesului de restructurare si privatizare;
- evolutia cursului de schimb al leului;
- absenta unei piete de capitaluri (legea bursei de valori);
- interesul scazut al investitorilor straini. In procesul de privatizare in
anul 1993, intreprinzatorii straini nu au fost interesati in cumpararea de
actiuni la societati comerciale ci si-au canalizat fondurile financiare spre
marirea capitalului social la societatile existente;
- obtinerea titlurilor de proprietate asupra terenurilor, in conformitate
cu Hotararea Guvernului nr. 834/1992, se realizeaza deosebit de greu pe
intregul lant de avize. Din primele 3 liste de societati comerciale mici, care
insumeaza 421 societati, un numar de 77 societati nu au titlu de proprietate
asupra terenurilor. De asemenea, exista multe situatii litigioase, atat in
cadrul societatilor comerciale propuse a se privatiza, cat si in relatiile
acestora cu tertii, care impieteaza asupra privatizarii.
3.3. Evaluarea perspectivelor privatizarii in raport cu "starea"
sistemului economic
Avand in vedere situatia economico-sociala concreta a Romaniei, precum si
dificultatile intampinate in procesul de privatizare in anul 1993, durata
acestuia estimata realist va fi mai mare de 7 ani.
Din experienta acumulata in anul 1993 rezulta urmatoarele constatari:
- privatizarea standard, conform Normelor metodologice nr. 1/1992, sub
raportul conditiilor de creditare (avans, termen final de plata), este aplicabila
numai pentru societatile comerciale mici si, in unele cazuri, si societatilor
comerciale mijlocii.
Avand in vedere situatia financiara a cumparatorilor potentiali si faptul
ca ratele de rambursare sunt dimensionate potrivit profitului net estimat in
planul de afaceri al societatii, va creste ponderea societatilor comerciale
pentru care, atat pretul actiunilor, bazat pe activul net, cat si durata de 6
ani a creditului F.P.S. nu sunt accesibile cumparatorilor reali. Aceasta va
crea, in anul 1994, necesitatea modificarii procedurii standard, in sensul
reducerii pretului si al extinderii duratei si volumului creditului acordat de
F.P.S., pentru a mentine prioritatea societatilor mici si preferinta pentru
oferta salariatilor si conducerii;
- si in cazul societatilor comerciale mici, care se preteaza la metoda
standard de privatizare, exista unele dificultati pentru cele din transportul
rutier, servicii pentru agricultura, comert, turism; principalele dificultati
privind clarificarea situatiei patrimoniale a societatilor depind de aplicarea
altor legi (Legea fondului funciar, regimul bunurilor confiscate abuziv) si,
impreuna cu durata de solutionare a litigiilor aferente, vor greva si in
urmatorii ani numarul de societati privatizabile;
- societatile mari necesita o perioada mai mare de pregatire a privatizarii
si un capital financiar substantial acumulat in sectorul privat si atras din
exterior. Rolul de catalizator al investitiilor straine in procesul de
restructurare si privatizare este inca departe de a fi atins. Volumul mediu
anual al investitiilor straine de circa 200 milioane dolari, precum si
preponderenta orientare a companiilor cu capital strain constituite spre
sectorul de comert nu au creat fluxurile de investitii straine necesare, care sa
aiba impact semnificativ;
- insuficienta numerica a personalului din institutiile implicate in
procesul de privatizare, precum si faptul ca acest personal se afla in curs de
formare si specializare;
- existenta unor disfunctii in colaborarea dintre F.P.S., F.P.P.,
ministere, A.N.P. si societatile comerciale etc.
CAP. 4
Actiuni si rezultate in privatizare si restructurare in anul 1993
4.1. Vanzari de actiuni
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale gestionate de F.P.S. s-a facut
catre persoane fizice si juridice romane sau straine prin urmatoarele metode:
- oferta publica;
- vanzarea pe baza de licitatie;
- vanzarea prin negociere directa;
- combinatii ale metodelor de mai sus.
Pana in prezent, F.P.S. a selectat si publicat un numar de 669 societati
comerciale, insumind un capital social de 383 miliarde lei, care au inceput
pregatirea privatizarii, la care se adauga cele 3 societati in lichidare cu
capital social de 15,4 miliarde lei. Fata de un capital social total, conform
datelor din bilantul contabil la 31.12.1992, in valoare de 11.649 miliarde lei,
F.P.S. a oferit spre vanzare actiuni, care insumeaza un capital ce reprezinta
circa 3,5% din acesta.
Se afla in curs de aprobare lista nr. 5 cuprinzand circa 154 societati
comerciale mici, oferite de catre F.P.S. spre privatizare.
Privatizarea societatilor comerciale de catre F.P.S. a inceput, practic, in
luna aprilie 1993, iar prima lista cu societatile comerciale mici propuse
pentru privatizare s-a publicat pe 9 martie 1993 in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a. In prima faza a procesului de privatizare s-a consumat
un volum mare de timp cu acordarea de consultanta pentru investitori, salariati
si conducerile societatilor comerciale, privind aplicarea prevederilor legii
(inclusiv a Legii nr. 31/1990). In acelasi timp, personalul F.P.S. s-a implicat
efectiv in solutionarea multiplelor probleme legate de aplicarea de catre
societatile comerciale a normelor legale privind procesul de privatizare.
4.2. Vanzari de societati comerciale mici
Din cele 5.934 de societati comerciale transferate la F.P.S., peste 2.600
sunt societati comerciale mici, ce insumeaza un capital social de circa 400
miliarde lei, ceea ce reprezinta 3,4% din capitalul social total detinut. In
aceste societati isi desfasoara activitatea 465 mii de salariati.
In cele 4 liste *) succesive publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, din anul 1993, au fost inscrise 561 societati comerciale mici cu
un capital social de 95 miliarde lei. Dintre acestea erau privatizate la 31
octombrie 1993 134 societati comerciale mici cu un capital social total de 18,5
miliarde lei, din care partea F.P.S. reprezinta 2.691.925 actiuni cu valoarea
nominala totala de 13 miliarde lei, vandute la un pret de 23,8 miliarde lei.
Numarul salariatilor din aceste societati se ridica la 28.876 persoane (anexa
nr. 1).
Societatile comerciale privatizate sunt din sectorul: constructii - 41;
comert interior - 16; publicitate, mass-media - 13; cercetare-proiectare - 10;
servicii - 9; confectii-textile - 6; transport auto - 6.
Toate aceste societati comerciale mici s-au privatizat conform Normelor
metodologice nr. 1/1992 privind procedura standard de privatizare in
urmatoarele conditii:
- avansul platit intr-o perioada de timp cuprinsa intre 15-30 zile de la
data semnarii contractului de vanzare-cumparare, in cuantumul de 15-30% din
pretul de vanzare;
- restul sumei de achitat in rate esalonate, de regula semestrial, intr-un
interval de 6-10 ani;
- dobanda perceputa la rate a fost cuprinsa intre 24,5-26% anual;
- pentru partea de 30% din pretul total s-au utilizat carnetele cu
certificate de proprietate, care in perioada analizata au avut valoarea de
135.000 lei in trimestrul II 1993, de 141.000 lei in trimestrul III 1993 si,
respectiv, de 145.000 lei in trimestrul IV 1993;
- pentru anumite sectoare de activitate (servicii pentru agricultura si
transporturi rutiere), Consiliul de administratie al F.P.S. a aprobat (pentru
societatile comerciale mici) proceduri specifice de privatizare privitoare la
modalitatile de plata (avans, rate, dobanzi).
Se estimeaza ca pana la 31 decembrie 1993 numarul societatilor comerciale
mici privatizate se va ridica la circa 200.
4.3. Vanzari de societati comerciale mijlocii
Fondul Proprietatii de Stat a publicat liste *) continand 109 societati
comerciale mijlocii si mari, ce insumeaza un capital social de 288 miliarde
lei, care sunt propuse pentru privatizare.
Din cele 97 societati comerciale mijlocii aflate in procesul de
privatizare, pana in prezent s-au privatizat urmatoarele societati:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Domeniul Capitalul Numarul Pretul de Cota
crt. societatii de activitate social de vanzare vanduta
comerciale -mil.lei- salariati pentru din
partea participatia
F.P.S. statului
-mil.lei-
-------------------------------------------------------------------------------
1. "Solaris" -S.A. Comert 1.100 260 990
70%
Calarasi
-------------------------------------------------------------------------------
2. "Compania Reparatii si 1.020 1.318 1.753 70%
Industriala confectii
<<Grivita>>" piese de
- S.A. schimb,
service
-------------------------------------------------------------------------------
3. "Adesgo"- S.A. Confectii 1.328 1.250 1.328
38%
Bucuresti - textile
-------------------------------------------------------------------------------
4. "Proberco"-S.A. Industrie 1.200 180 1.150
70%
Baia Mare alimentara
-------------------------------------------------------------------------------
5. "Moldofil"-S.A. Confectii- 1.279 700 844
70%
textile
-------------------------------------------------------------------------------
---------
*) Listele nr. 1, 2, 3 si 4 au fost publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, Supliment 1 din 9 martie 1993, Supliment 2 din 29
aprilie 1993, Supliment 3 din 5 iulie 1993 si Supliment 5 din 13 septembrie
1993.
*) Societatile mijlocii si mari propuse pentru privatizare sunt cuprinse in
listele nr. 1 si 2, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a,
Supliment 7 din 12 octombrie 1993 si Supliment 11 din 9 decembrie 1993.
De asemenea, se afla intr-o faza avansata de negociere societatile
comerciale:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Domeniul Capitalul Numarul Stadiul actual
crt. societatii de activitate social de al privatizarii
comerciale - mil.lei - salariati
-------------------------------------------------------------------------------
1. "Poiana-Produse Industrie 1.232 1.100 Vanzare prin
Zaharoase"s.a. alimentara licitatie,
finalizare procedura
licitatie
-------------------------------------------------------------------------------
2. "Ikos Conf."- Confectii- 1.050 2.210 Negociere
cu
S.A. textile partener strain
-------------------------------------------------------------------------------
3. "Energomontaj" Constructii 4.869 9.474
Finalizare; analiza
- S.A. Bucuresti de masini documentatie,
privatizare
-------------------------------------------------------------------------------
4. "Zimbru: - S.A. Industrie 1.626 425 Finalizare;
analiza
Iasi alimentara documentatie,
privatizare
-------------------------------------------------------------------------------
5. "Energocons- Constructii 5.650 6.594 Negociere
vanzare
tructia"-S.A*)
-------------------------------------------------------------------------------
6. "Libertatea"-S.A. Mobila 902 1.294 Avizare in
Consiliul
de administratie
-------------------------------------------------------------------------------
7. "Apemin"-S.A. Industrie 1.486 470 Avizare in
Consiliul
alimentara de administratie
-------------------------------------------------------------------------------
8. "Apasco"-S.A. Constructii 1.442 1.104 Negociere
cu P.A.S.
-------------------------------------------------------------------------------
-----------------
*) Societate comerciala mare.
4.4. Reabilitarea economico-financiara a unor societati comerciale
In urma solicitarilor Ministerului Agriculturii si Alimentatiei privind
alocarea unor fonduri pentru recapitalizarea societatilor comerciale din
sectorul avicol, F.P.S. a aprobat constituirea unui fond de restructurare
financiara de 10,5 miliarde lei.
Dupa analiza documentatiei tehnico-economice a unui numar de 61 societati
comerciale avicole, au fost selectate 32 societati pentru restructurare
financiara.
Fondul alocat s-a distribuit in doua transe (iulie si august) pe baza
semnarii "Conventiei privind restructurarea financiara in vederea
reabilitarii si privatizarii".
Banca Agricola- S.A. a fost acreditata cu verificarea modului de utilizare
a fondurilor. Ea poate sista operatiunea de finantare cand sumele alocate sunt
utilizate in alte scopuri.
Societatile comerciale avicole pentru care s-a aprobat restructurarea
financiara vor fi trecute pe listele ce se vor publica in vederea privatizarii.
Se afla in atentia F.P.S. si procesul de restructurare financiara a
societatile comerciale de crestere a porcilor. In procesul de analiza vor intra
cu prioritate societatile comerciale de selectie si testare.
Consiliul de administratie al F.P.S., la solicitarea M.A.A., a aprobat, de
asemenea, un fond de 7 miliarde lei, din care 2,5 miliarde lei pentru
societatile comerciale de selectie si 4,5 miliarde lei pentru cele 29 societati
comerciale profilate pe productia de carne.
De indata ce ministerele vor propune pentru reabilitare si capitalizare
societati comerciale din alte domenii de activitate, ele vor fi analizate cu
prioritate.
4.5. Restructurarea societatilor comerciale
F.P.S. a intocmit metodologia de restructurare a societatilor comerciale,
care a fost adusa la cunostinta ministerelor. Potrivit acesteia, documentele
obligatorii sunt studiul de strategie sectoriala/subsectoriala, care se
intocmeste de catre ministere si studiul de restructurare.
Pana in prezent, F.P.S. a analizat un numar de 28 de studii de
restructurare, din care numai 4 studii vor fi inaintate, in luna noiembrie
1994, spre aprobare, Consiliului de administratie. Celelalte studii nu sunt
complete (lipsa avize, nerespectarea metodologiei cunoscute etc.).
Conform prevederilor legale, F.P.S. in colaborare cu ministerele a adoptat
o serie de masuri in plan organizatoric prin crearea societatilor de strategie,
care grupeaza societati cu interese comune. Acestea asigura elaborarea
prognozelor si strategiilor de restructurare, sunt mandate sa gestioneze si sa
implementeze proiectele de restructurare aprobate si asigura reprezentarea
fondurilor in adunarile generale ale societatilor comerciale la care acestea
detin actiuni.
S-au aprobat pana in prezent statutele si contractele de reprezentare
pentru urmatoarele societatii comerciale de strategie: "Romtub" -
S.A. Bucuresti, "Sideron" - S.A. Bucuresti, "Conef" - S.A.
Bucuresti si "Refarom" - S.A. Brasov.
Un numar de 30 societati comerciale cu capital de stat din sectoarele
constructii de masini, chimie si petrochimie, metalurgie etc., cu situatie
financiara critica, au fost supuse, in baza Hotararii Guvernului nr. 301/1993,
unui regim strict de supraveghere economico-financiara. Acesta a fost exercitat
prin comisii de supraveghere constituite la nivelul fiecarei societati
comerciale, conduse si coordonate de Comitetul de restructurare.
ANEXA 2
SITUATIA SOCIETATILOR COMERCIALE PRIVATIZATE PE SECTOARE DE ACTIVITATE
Data : 31/10/1993 - lei
------------------------------------------------------------------------------
Sectorul de activitate Numarul Capitalul Numarul de Valoarea Salariati
de social actiuni actiunilor
societati 1. total F.P.S. F.P.S.
comerciale 2. 70%
-------------------------------------------------------------------------------
Industria constructiilor 2 1. 159.241.000 6.134 164.661.000 309
de masini, prelucrare 2. 111.468.700
-------------------------------------------------------------------------------
Industria electronica, 2 1. 139.455.000 19.523 202.276.400 260
electrotehnica 2. 97.618.500
-------------------------------------------------------------------------------
Industria chimica 1 1. 17.685.000 2.476 22.507.300 35
2. 12.379.500
-------------------------------------------------------------------------------
Industria materialelor de 1 1. 14.800.000 2.072 24.763.800 21
constructii 2. 10.360.000
-------------------------------------------------------------------------------
Industria lemnului, 2 1. 225.026.000 9.881 451.410.600 625
celulozei si hartiei 2. 157.518.200
-------------------------------------------------------------------------------
Industria de confectii, 6 1. 699.505.000 43.827 926.693.225 1.531
textile 2. 489.653.500
-------------------------------------------------------------------------------
Industria de pielarie, 3 1. 392.607.000 45.590 451.830.800 770
blana, incaltaminte 2. 274.824.900
-------------------------------------------------------------------------------
Industria alimentara 6 1. 2.034.589.205 109.158 2.381.043.760 1.092
2. 1.424.212.443
-------------------------------------------------------------------------------
Alte industrii 1 1 88.708.000 12.419 73.247.262 75
2. 62.095.600
-------------------------------------------------------------------------------
Agricultura 2 1. 27.046.000 3.786 54.558.800 45
2. 18.932.200
-------------------------------------------------------------------------------
Transporturi auto 6 1. 1.754.716.242 574.566 2.669.219.195 2.231
2. 1.228.301.369
-------------------------------------------------------------------------------
Constructii 41 1. 5.088.282.816 650.687 7.211.024.775 14.575
2. 3.561.797.971
-------------------------------------------------------------------------------
Informatica 1 1. 13.582.000 1.901 12.614.000 11
2. 9.507.400
-------------------------------------------------------------------------------
Comert interior 16 1. 4.950.089.442 609.656 4.588.320.633 2.780
2. 3.465.062.609
-------------------------------------------------------------------------------
SITUATIA CONTRACTELOR DE PRIVATIZARE PE SECTOARE DE ACTIVITATE
Data: 29/10/1993 - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Sectorul de activitate Numarul Capitalul Numarul de Valoarea Salariati
de social actiuni actiunilor
contract 1. total F.P.S. F.P.S.
2. 70%
-------------------------------------------------------------------------------
Comert exterior 3 1. 89.215.000 11.551 798.657.036 186
2. 62.450.500
-------------------------------------------------------------------------------
Cercetare, proiectare 10 1. 674.602.489 192.737 739.808.290 1.659
2. 472.221.742
-------------------------------------------------------------------------------
Turism, alimentatie 3 1. 240.191.000 17.046 592.895.860 448
publica, agrement 2. 168.133.700
-------------------------------------------------------------------------------
Servicii 9 1. 666.272.000 99.327 811.308.515 684
2. 466.390.400
-------------------------------------------------------------------------------
Publicitate, 13 1. 261.398.966 50.454 322.970.228 874
mass-media 2. 182.979.276
-------------------------------------------------------------------------------
Aprovizionare, 5 1. 951.038.000 223.029 1.262.586.427 570
contractari 2. 665.726.600
-------------------------------------------------------------------------------
Gospodarie comunala 1 1. 43.605.000 6.105 45.921.000 95
si locativa 2. 30.523.500
-------------------------------------------------------------------------------
Pentru contractele 134 1. 18.531.655.160 2.691.925 23.808.318.906 28.876
incheiate pana la 2. 12.972.158.612
data de 28/10/1993