HOTARARE Nr.
29 din 3 aprilie 2007
pentru aprobarea Normei nr.
9/2007 privind marketingul fondului de pensii administrat privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 13 aprilie 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 21, art. 23 lit.
a) şi f) şi ale art. 24 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 124 din Legea nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 3 aprilie 2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aproba Norma nr. 9/2007 privind
marketingul fondului de pensii administrat privat, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 9/2007
privind marketingul fondului de pensii administrat
privat
Având în vedere prevederile art. 124 din Legea nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 21, art. 23 lit.
a) şi f) şi ale art. 24 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează activitatea de
marketing al fondului de pensii administrat privat şi procedura de autorizare
şi de avizare a agenţilor de marketing al fondului de pensii.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
(2) De asemenea, expresiile de mai jos au următoarea
semnificaţie:
a) agentul de marketing
persoană fizică, denumit în continuare agent, reprezintă, în înţelesul prezentei norme, persoana fizică având un
contract valabil încheiat cu un administrator sau cu un broker de pensii
private şi care a fost avizată de Comisie pentru a desfăşura activitatea de
marketing al fondurilor de pensii administrate privat şi/sau al fondurilor de
pensii facultative;
b) agentul de marketing
persoană juridică, denumit în continuare broker
de pensii private, reprezintă, în înţelesul
prezentei norme, societatea comercială nou-înfiinţată şi care a fost autorizată
de Comisie pentru a desfăşura activitatea de marketing al fondurilor de pensii
administrate privat şi/sau al fondurilor de pensii facultative;
c) marketingul fondului de pensii administrat
privat reprezintă activitatea condusă de către
administrator în vederea atragerii de participanţi la un fond de pensii
administrat privat prin intermediul agenţilor de marketing al fondului de
pensii, autorizaţi sau avizaţi de Comisie;
d) Registrul agenţilor de
marketing al fondului de pensii, denumit în
continuare Registru, reprezintă secţiunea din
Registrul fondurilor de pensii private şi al administratorilor, care va
cuprinde informaţii privind agenţii de marketing al fondului de pensii
administrat privat care au fost autorizaţi/avizaţi de Comisie.
CAPITOLUL II
Marketingul fondului de pensii administrat privat
Art. 3. - (1) Un broker de
pensii private poate desfăşura activitatea de marketing al fondului de pensii
administrat privat dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are un contract de mandat încheiat cu un
administrator;
b) a fost autorizat de Comisie şi înscris în Registru.
(2) Un agent poate desfăşura activitatea de marketing
al fondului de pensii administrat privat dacă îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) are un contract valabil încheiat cu un
administrator sau cu un broker de pensii private;
b) a fost avizat de Comisie şi
înscris în Registru.
Art. 4. - (1) Agenţii vor putea desfăşura activitatea
de marketing al fondului de pensii administrat privat numai pentru un singur
administrator sau pentru un singur broker de pensii private.
(2) Agenţii unui broker de pensii private care
desfăşoară activitatea de marketing al fondului de pensii administrat privat
vor putea desfăşura această activitate numai pentru administratorii cu care
brokerul de pensii private are încheiate contracte de mandat.
Art. 5. - (1) Se interzice
oricărei persoane fizice sau juridice care nu este avizată ori autorizată de
Comisie să desfăşoare activităţi de marketing şi/sau să utilizeze denumirea de
agent de marketing al fondului de pensii în legătură cu o activitate
desfăşurată în sistemul fondurilor de pensii
administrate privat.
(2) Se interzice oricărui agent de marketing al
fondului de pensii să prezinte participantului în vederea obţinerii acordului
de aderare informaţii care nu corespund realităţii privind administratorul şi/sau fondul de pensii administrat privat.
Art. 6. - (1) Administratorul este răspunzător pentru
recrutarea, instruirea şi monitorizarea agenţilor de marketing al fondului de
pensii astfel încât aceştia să aibă o bună pregătire profesională în vederea
îndeplinirii corespunzătoare a atribuţiilor legale şi contractuale care le
revin.
(2) Administratorul are obligaţia să verifice actele
individuale de aderare, încheiate de către agenţii de marketing al fondului de
pensii, care vor conţine în mod obligatoriu următoarele informaţii, după caz:
a) denumirea brokerului de pensii private;
b) codul de înscriere în Registru al brokerului de
pensii private;
c) numele şi prenumele agentului;
d) codul de înscriere în Registru al agentului.
CAPITOLUL III
Pregătirea, autorizarea şi avizarea agenţilor de
marketing al fondului de pensii
SECŢIUNEA 1
Pregătirea agenţilor de marketing al fondului de
pensii
Art. 7. - Pregătirea agenţilor de marketing al fondului
de pensii revine administratorilor de fonduri de pensii administrate privat.
Aceştia pot delega, prin contract, pregătirea agenţilor de marketing al
fondului de pensii către persoane juridice specializate, cu respectarea
prevederilor art. 8.
Art. 8. - (1) Cursurile de agent de marketing al
fondului de pensii şi examenele sunt organizate pe baza unei tematici avizate
de Comisie, publicată pe pagina de web a acesteia.
(2) Administratorii sunt obligaţi să se asigure că
persoanele fizice înscrise la cursurile de agent de marketing al fondului de
pensii nu au menţiuni în cazierul judiciar.
Art. 9. - Certificatul de absolvire a cursului de agent
de marketing al fondului de pensii este eliberat de către administrator sau de
către persoanele juridice specializate prevăzute la art. 7, numai după ce
viitorul agent de marketing al fondului de pensii a urmat cursul şi a promovat
examenul de absolvire.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea brokerului de pensii private
Art. 10. - In vederea
obţinerii autorizaţiei de funcţionare ca broker de pensii private, solicitantul
trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) denumirea să nu inducă în eroare publicul şi să
includă în mod obligatoriu sintagma „broker de pensii private";
b) să aibă un capital social subscris şi vărsat în
numerar de minimum 25.000 lei;
c) să aibă obiect unic de activitate marketingul
fondului de pensii administrat privat, cod CAEN 6720 - „activităţi auxiliare
ale caselor de asigurări şi de pensii";
d) să aibă un sediu permanent;
e) acţionarii/asociaţii persoane fizice:
(i) să nu aibă menţiuni în cazierul judiciar şi în cel
fiscal;
(ii) să nu fi contribuit, direct sau indirect, la
falimentul unor persoane juridice şi să nu fi fost implicaţi în niciun fel de
scandaluri financiare;
f) acţionarii/asociaţii persoane juridice:
(i) să nu fie în procedură de reorganizare judiciară sau faliment;
(ii) să nu aibă datorii către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
locale şi bugetele fondurilor speciale;
g) conducătorii, astfel cum sunt definiţi în Norma nr.
2/2007 privind autorizarea administratorilor în sistemul pensiilor administrate
privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private nr. 18/2007:
(i) să aibă pregătirea şi experienţa profesională
necesare funcţiei pe care urmează să o îndeplinească;
(ii) să fie absolvenţi ai unei
instituţii de învăţământ superior;
(iii) să aibă experienţă profesională de cel puţin 3
ani în domeniul investiţiilor, financiar, juridic, bancar sau al asigurărilor;
(iv) să nu fi fost sancţionaţi de către autorităţi
române sau străine cu interdicţia definitivă ori, la momentul depunerii cererii
de autorizare ca broker de pensii private, cu interdicţia temporară de a
desfăşura activităţi în sistemul financiar-bancar, al pieţei de capital,
juridic sau al asigurărilor;
(v) să nu aibă menţiuni în
cazierul judiciar;
h) să fi achitat taxa de autorizare prevăzută pentru
brokerii de pensii private, conform Normei nr. 3/2007 privind taxele de
autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor administrate
privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private nr. 19/2007.
Art. 11. - Cererea pentru autorizarea brokerului de
pensii private, conform anexei nr. 3, se depune la Comisie împreună cu
următoarele documente:
a) actul constitutiv, în copie;
b) certificatul de înmatriculare, în copie;
c) cazierul judiciar, în original, al conducătorilor;
d) dovada achitării taxei de autorizare, în copie;
e) carnetele de muncă şi diplomele de studii semnate
ale conducătorilor, din care să rezulte respectarea prevederilor art. 10 lit.
g), în copie;
f) curriculum vitae semnate ale conducătorilor, în
original;
g) actul de proprietate al sediului social sau
contractul de închiriere, în copie;
h) declaraţia pe propria răspundere, în original, a
conducătorilor, din care să reiasă că îndeplinesc prevederile art. 10 lit. g)
pct. (iv).
Art. 12. - Brokerii de pensii private achită Comisiei,
de la momentul obţinerii autorizaţiei, pe toată durata valabilităţii acesteia,
o taxă lunară de funcţionare al cărei cuantum este prevăzut în Norma nr. 3/2007
privind taxele de autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor administrate
privat.
SECŢIUNEA a 3-a
Avizarea agenţilor
Art. 13. - (1) In vederea obţinerii avizului agentului,
trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu fi fost sancţionaţi de către autorităţi
române sau străine cu interdicţia definitivă ori, la momentul depunerii cererii
de avizare ca agent, cu interdicţia temporară de a desfăşura activităţi în
sistemul financiar-bancar, al pieţei de capital, juridic sau al asigurărilor;
b) au obţinut certificatul de absolvire a cursului de
agent de marketing al fondului de pensii, în conformitate cu prevederile art.
9;
c) au un contract valabil încheiat cu un administrator
sau cu un broker de pensii private;
d) au achitat taxa de avizare prevăzută pentru agenţi,
conform Normei nr. 3/2007 privind taxele de autorizare, avizare şi funcţionare
în sistemul pensiilor administrate privat.
(2) Cererea pentru avizarea agentului, întocmită conform anexei nr. 2, se depune la Comisie de către
administrator sau de către brokerul de pensii private împreună cu următoarele
documente:
a) actul de identitate, în copie;
b) declaraţia pe propria răspundere a persoanei
fizice că se încadrează în prevederile alin. (1) lit. a), în original;
c) certificatul privind absolvirea cursurilor de agent
de marketing, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, în copie;
d) model al contractului încheiat şi al anexelor
acestuia pentru agenţi;
e) dovada achitării taxei de
avizare, în copie.
CAPITOLUL IV
Eliberarea, respingerea sau retragerea deciziei de
autorizare ori a avizului pentru agentul de marketing al fondului de pensii
SECŢIUNEA 1
Eliberarea deciziei de autorizare sau a avizului
agentului de marketing al fondului de pensii
Art. 14. - Comisia analizează şi hotărăşte cu privire
la eliberarea deciziei de autorizare sau de avizare a agentului de marketing al
fondului de pensii în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea
dosarului complet al solicitantului.
Art. 15. - (1) Orice solicitare a Comisiei privind
informaţiile suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial
întrerupe termenul prevăzut la art. 14, un nou termen începând să curgă de la
data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate
fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării
Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 16. - Decizia de autorizare
sau de avizare se comunică administratorului ori brokerului de pensii private
în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării acesteia şi va conţine
codul de înscriere în Registru al agentului de marketing al fondului de pensii.
Art. 17. - (1) Orice modificare
a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a eliberat decizia de
autorizare sau avizul agentului de marketing al fondului de pensii se va face
numai după obţinerea în prealabil de la Comisie a avizului privind modificările
condiţiilor existente la momentul obţinerii acesteia/acestuia.
(2) Orice modificare a actelor constitutive ale
brokerului de pensii se va depune în mod obligatoriu la Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului numai însoţită de avizul prealabil al Comisiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Respingerea autorizaţiei sau a avizului agentului
de marketing al fondului de pensii
Art. 18. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute
în prezenta normă duce la respingerea cererii de autorizare sau de avizare ca
agent de marketing al fondului de pensii.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică administratorului sau brokerului de pensii private în termen de 5 zile
calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării ei, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 19. - O nouă cerere de autorizare sau de avizare
poate fi adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au
constituit motivele de respingere a cererii iniţiale.
SECŢIUNEA a 3-a
Retragerea autorizaţiei sau a avizului agentului
de marketing al fondului de pensii
Art. 20. - Comisia este în drept să retragă autorizaţia
sau avizul agentului de marketing al fondului de pensii în următoarele
condiţii:
a) dacă autorizaţia sau avizul a fost obţinută/obţinut
pe baza unor informaţii sau documente false ori care au indus în eroare;
b) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite
condiţiile avute în vedere la autorizare/avizare;
c) la solicitarea agentului de marketing al fondului
de pensii;
d) la solicitarea administratorului sau brokerului de
pensii private;
e) ca sancţiune, în cazul încălcării dispoziţiilor
legale în vigoare;
f) în cazul în care nu desfăşoară activitate pe o
perioadă de un an.
Art. 21. - (1) Decizia de retragere, scrisă şi
motivată, se comunică administratorului sau brokerului de pensii private în termen
de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(2) Decizia de retragere poate fi contestată în termen
de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării ei, în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 22. - Administratorul este obligat ca în termen de
15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă să notifice în scris Comisia
ori de câte ori constată că agenţii săi de marketing al fondului de pensii
încalcă prevederile legale.
Art. 23. - (1) Administratorul trebuie să transmită
Comisiei datele referitoare la agenţii de marketing al fondului de pensii cu
care a încetat colaborarea, în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care a
intervenit încetarea contractului.
(2) Administratorul trebuie să transmită imediat
Comisiei orice schimbare referitoare la datele agenţilor de marketing al fondului de pensii, în termen de 5 zile
lucrătoare de la data luării la cunoştinţă.
Art. 24. - (1) Comisia radiază din Registru agentul
care încalcă prevederile legale, notificând acest lucru administratorului sau
brokerului de pensii private în termen de 5 zile lucrătoare de la data radierii.
(2) Comisia radiază din Registru brokerul de pensii
private care încalcă prevederile legale, notificând acest lucru administratorului în termen de 5
zile lucrătoare de la data radierii.
Art. 25. - In vederea obţinerii avizului ca agent de
marketing al fondului de pensii, microîntreprinderile vor îndeplini condiţiile
menţionate la art. 10 lit. c), d) şi e) şi la art. 13 alin. (i) si vor prezenta
documentele prevăzute la art. 13 alin. (2).
Art. 26. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
ANTET ADMINISTRATOR/PERSOANĂ JURIDICĂ
SPECIALIZATĂ
Nr. certificat/data
eliberării
CERTIFICAT DE ABSOLVIRE
Prin prezenta se atestă că dnul/dna
........................................................., cu domiciliul în
......................................, str.................................., legitimat/legitimată cu
BI/CI seria .............. nr.............................., CNP
..................................., a absolvit
cursul de agent de marketing al fondului de pensii
administrat privat, organizat de către ................................, cu o durată de .........................
zile, în perioada ....................................................
Dnul/Dna
................................................................... a dobândit cunoştinţele teoretice necesare în
vederea desfăşurării
activităţii de marketing al fondului de pensii administrat privat.
Data absolvirii ...............................................
Nota de examen .............................................
Administrator/Persoană juridică specializată,
..............................................................................................................................................................
(denumirea
şi sediul social)
Reprezentant legal ...................................................................................................................................
(numele şi prenumele)
Semnătura .............................................
Ştampila administratorului/persoanei juridice specializate
|
ANEXA Nr. 2 la normă
CERERE PENTRU AVIZAREA AGENTULUI
1. Date despre solicitant
Societatea de administrare a fondului de pensii
administrat privat
Societatea Comercială ........................................................................................ - S.A., având cod unic de înregistrare fiscală nr............................., Decizie de
autorizare nr.................................. din data de
.............................., cu sediul în
........................................................, telefon
.............................., fax ................................, e-mail
......................., reprezentată legal de
............................................., având funcţia de
..................................., telefon
...................................., fax
......................................., e-mail
.................................., solicit avizarea în vederea desfăşurării
activităţii de marketing al fondului de pensii
administrat privat a:
Broker de pensii private
Societatea Comercială
..................................................................... -
S.A./S.R.L, având cod unic de înregistrare fiscală nr................................., Decizie de autorizare
nr............................ din data de
......................................................, cu sediul în
..............................................................................,
telefon ........................................, fax
................................., e-mail
.........................................................., reprezentat legal
de .........................................., având funcţia de .................................., telefon
................................................., fax
..................................., e-mail ......................., solicit
avizarea în vederea desfăşurării activităţii de
marketing al fondului de pensii administrat privat a:
2. Date despre agent*)
Denumirea agentului
........................................................................................................................................................................ ..................
Numele şi prenumele agentului
........................................................................................................................................................................... ...
Adresa sediului social
........................................................................................................................................................................ ..................
Domiciliul
........................................................................................................................................................................ .....................................
Cod de înregistrare fiscală
....................................................................................................................................................................................
Cod numeric personal
........................................................................................................................................................................ ..................
Contract de mandat
nr...................................... din data
de......................................................................................................................................
Date de contact (telefon, fax, e-mail)
......................................................................................................................................................................
3. Informaţii
suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea agentului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Subsemnatul, cunoscând prevederile Codului penal
privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea
legii, că toate răspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu
există alte fapte relevante asupra cărora Comisia ar trebui informată.
Reprezentant legal al administratorului
....................................................................................................................................................................
Reprezentant legal al brokerului de pensii private
..................................................................................................................................................
Numele şi
prenumele...............................................................................................................................................................................................
Semnătura şi ştampila
............................................................................................................................................................................................
NOTĂ:
Comisia va păstra confidenţialitatea informaţiilor
cuprinse în prezenta cerere, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor
fapte pot constitui încălcări ale legii penale.
*) In cazul în care administratorul sau brokerul de
pensii private prezintă spre avizare o singură dată mai mulţi agenţi, cererea
de avizare va fi însoţită de un tabel nominal cu antetul solicitantului, anexă
la cererea de avizare.
ANEXA Nr. 3 la normă
DATE DE DENTIFICARE
ALE SOCIETĂŢII
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA
BROKERULUI DE PENSII PRIVATE
|
Subsemnatul (a) ,..............................................................................................................................,
(numele şi prenumele)
în calitate de împuternicit/împuterniciţi
.............................................................................................................,
(nr. şi data procurii speciale şi
autentice/delegaţiei avocaţiale)
solicit autorizarea ca broker de pensii private pentru fondul de
pensii administrat privat (denumirea brokerului de pensii private)
.........................................................................................,
având:
Număr de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului: ..................................................................
Cod unic de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului: ...............................................................
Sediul social....................................................................
...........................................
(localitatea) (strada şi numărul)
................................
...........................................
(judeţul) (codul poştal)
Date de contact (telefon, fax, e-mail, web):
.................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Sediul secundar:*)
..........................................................
............................................
(localitatea) (strada şi numărul)
..................................
..........................................
(judeţul)
(codul poştal)
Date de contact (telefon, fax, e-mail, web):
................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Forma de înregistrare (filială,
sucursală, reprezentanţă, agenţie, punct de lucru):
...........................................................................................................................................................
Prezenta cerere este însoţită de un număr de
...................................... documente, totalizând un număr de
............ file.
Semnătura împuternicitului .........................................
Data ............................................
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot
constitui încălcări ale legii penale.
|
*) In cazul în care există mai multe sedii secundare,
se va ataşa la cererea de autorizare un tabel nominal cu adresele acestora:
localitate, stradă, număr, judeţ, cod poştal.