Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Hotărârea Nr.284 din 23.03.2011

pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.394/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 240 din 06 aprilie 2011



SmartCity1


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNICHotărârea Guvernului 1.394/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 2 februarie 2011, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(2) Se aprobă standardele de cost, prevăzute în anexa nr. 1, al căror conţinut este prevăzut în anexele nr. 2-19. 2. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 5Anexele nr. 1-19 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. 3. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre. 4. După anexa nr. 13 se introduc şase noi anexe, anexele nr. 14 , 15 , 16 , 17 , 18 și 19 , al căror conţinut este prevăzut în anexele nr. 2-7 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Daniela Boagiu Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA Nr. 1(Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010) LISTA standardelor de cost pentru obiective de investiţii din domeniul infrastructurii de transport

Denumirea standardului Indicativul
Autostradă extraurbană în zonă de şes SCOST-1/MTI
Autostradă extraurbană în zonă de deal SCOST-2/MTI
Autostradă extraurbană în zonă de munte SCOST-3/MTI
Drum naţional nou clasă tehnică III SCOST-4/MTI
Reabilitare drum naţional clasa tehnică III SCOST-5/MTI
Reabilitare cale ferată coridor paneuropean SCOST-6/MTI
Reparaţie capitală linie cale ferată SCOST-7/MTI
Cheu maritim la 13,50 m SCOST-8/MTI
Cheu fluvial pereat SCOST-9/MTI
Punct de trecere a Dunării cu bacul SCOST-10/MTI
Pistă de decolare-aterizare cu structură rigidă şi număr de clasificare PCN65 SCOST-11/MTI
Pistă de decolare-aterizare cu structură rigidă şi număr de clasificare PCN100 SCOST-12/MTI
Structuri pe autostradă cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 12-24 m şi fundaţii indirecte SCOST-13/MTI
Structuri pe autostradă cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 24-40 m şi fundaţii indirecte SCOST-14/MTI
Structuri pe autostradă cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 12-24 m şi fundaţii directe SCOST-15/MTI
Structuri pe autostradă cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 24-40 m şi fundaţii directe SCOST-16/MTI
Poduri de cale ferată - grinzi metalice cu infrastructura de beton SCOST-17/MTI
Poduri de cale ferată - grinzi cu zăbrele cu calea jos - cuvă de balast SCOST-18/MTI

ANEXA Nr. 2(Anexa nr. 14 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010)

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII STRUCTURI PE AUTOSTRADĂ cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 12-24 m şi fundaţii indirecte Indicativ: SCOST-13/MTI
STANDARD DE COST

Capitolul IPreambul Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Standardul de cost se referă la cheltuielile cuprinse în cap. 4 „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 pentru aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de investiţii. La stabilirea costului investiţiei de bază s-au avut în vedere: 1. analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare elaborate la faza studiu de fezabilitate în perioada 2005-2009; 2. costul investiţiei de bază rezultat din listele cu cantităţi pe categorii de lucrări în preţuri actualizate în septembrie 2010. Standardul de cost pentru structuri pe autostradă defineşte costul estimat pentru execuţia unui metru pătrat de structură de pod cu suprastructura alcătuită din grinzi prefabricate şi fundaţii indirecte în condiţii normale (factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanţă nu sunt luaţi în considerare). Capitolul IIDomeniu de aplicare Prezentul standard se adresează ordonatorilor de credite în vederea fundamentării indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii similare din punct de vedere tehnic obiectivului de referinţă, precum şi operatorilor economici pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării serviciilor de proiectare şi a executării lucrărilor de construcţii. Capitolul IIIObiectiv de referinţă III.1. Prezentare generală Pasaje/Viaducte/Poduri pe autostradă - structuri prevăzute la intersecţia autostrăzii cu alte căi de comunicaţie, la traversarea cursurilor de apă, văi sau alte tipuri de obstacole, se realizează numai denivelat astfel încât fluxurile de circulaţie de pe autostradă să nu fie în niciun fel stânjenite. Sunt dimensionate pentru clasa E de încărcare şi prevăzute cu elemente antiseismice, în zona cu gradul 7 de intensitate seismică pe scara MSK. III.2. Date tehnice Prezentul standard a fost elaborat luând în considerare o structură cu 3 deschideri, realizată în următoarele condiţii: Infrastructură Se va lua în considerare fundarea indirectă pe piloţi foraţi de diametru mare (Φ1,08 m ÷ Φ1,50 m) cu lungime de 15,00 m, solidarizaţi cu radier din beton armat, realizaţi în teren de fundare cu capacitate portantă corespunzătoare care nu implică lucrări de îmbunătăţire. Elevaţii - pile, culei din beton armat, opritori antiseismici şi aparate de reazem din neopren.Suprastructură alcătuită din grinzi prefabricate post-pre-comprimate, cu lungimi de 12,00 m ÷ 24,00 m, placă de suprabetonare din beton armat, antretoaze din beton armat. Calea pe pod (pasaj, viaduct) - alcătuită din două straturi de îmbrăcăminte bituminoasă (strat de uzură din mixtură bituminoasă stabilizată cu fibre, preparată cu bitum modificat, şi strat de beton asfaltic pentru poduri), strat de protecţie pentru hidroizolaţie, hidroizolaţie din materiale performante, dispozitive etanşe de acoperire a rosturilor de dilataţie, evacuarea apelor de pe structuri asigurată prin intermediul gurilor de scurgere şi sistemul de evacuare şi conducere spre zona de colectare, borduri.Elemente de siguranţă rutieră - parapete metalice tip greu. Racordări cu terasamentul - plăci de racordare, sferturi de con, scări, casiuri. În prezentul standard de cost nu sunt incluse: lucrările de rampe; lucrări de consolidare a terenului de fundare, de stabilizare a versanţilor şi taluzurilor; lucrări hidrotehnice; mutări, protejări de instalaţii; alte dotări (iluminat, telefonie etc.).Pentru structuri amplasate pe autostrăzi în zone de şes şi deal: lăţime parte carosabilă 2 x 12 m; fără trotuare.Pentru autostrăzile în zona de munte, datorită constrângerilor de relief se poate asigura o lăţime a părţii carosabile de 2 x 11 m. III.3. Caracteristici esenţiale de calcul

Denumirea Clasa/Nivelul de performanţă
Clasa de încărcare E
Categoria de importanţă B - deosebită

Capitolul IVCost investiţie de bază IV.1. Precizare La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: pentru materiale, utilaje şi transport: preţurile la nivelul lunii septembrie 2010; pentru manoperă: salariu brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului I 2010; pentru contribuţii asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, respectiv:• contribuţiile pentru asigurările sociale de stat, şomaj, sănătate, concedii medicale, accidente de muncă şi boli profesionale: cotele în vigoare stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010 şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010; pentru cheltuieli indirecte şi profit: 10% şi, respectiv, 5%; pentru distanţa de transport:• transport materiale la 25 km. IV.2. Cost unitar Tabel IV.2 (valori de referinţă) *) 1 euro = 4,21 lei (curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2011). Costul este orientativ şi se propune menţinerea lui pe durata unui an, urmând ca el să fie revizuit/actualizat pe baza indicelui preţurilor de consum publicat de către Institutul Naţional de Statistică sau în baza lucrărilor de acelaşi tip executate ulterior. NOTE: 1. Standardul de cost nu cuprinde cheltuielile aferente următoarelor capitole din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008: cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului; cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului; cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică; cap. 5 - Alte cheltuieli; cap. 6 - Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar.2. Creşterea costului unitar de referinţă datorată, în special, altor condiţii decât cele definite în prezentul standard se justifică distinct în documentaţia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei. 3. Pentru eficientizarea cheltuielilor din fonduri publice, pentru următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli necuprinse în standardul de cost se iau în considerare următoarele niveluri maximale de cheltuieli, exprimate în procent, astfel: a)proiectare şi inginerie: 3,0% din valoarea investiţiei de bază; b)consultanţă: 1,0% din valoarea investiţiei de bază; c)asistenţă tehnică: 1,5% din valoarea investiţiei de bază; d)organizare de şantier: 2,5%; e)cheltuieli diverse şi neprevăzute: 10%.Valoarea cheltuielilor prevăzute la lit. d) şi e) se stabileşte conform prevederilor Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008. ANEXA Nr. 3(Anexa nr. 15 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010)

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII STRUCTURI PE AUTOSTRADĂ cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 24-40 m şi fundaţii indirecte Indicativ: SCOST-14/MTI
STANDARD DE COST

Capitolul IPreambul Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Standardul de cost se referă la cheltuielile cuprinse în cap. 4 „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. La stabilirea costului investiţiei de bază s-au avut în vedere: 1. analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare elaborate la faza studiu de fezabilitate în perioada 2005-2009; 2. costul investiţiei de bază rezultat din listele cu cantităţi pe categorii de lucrări în preţuri actualizate în septembrie 2010. Standardul de cost pentru structuri pe autostradă defineşte costul estimat pentru execuţia unui metru pătrat de structură de pod cu suprastructura alcătuită din grinzi prefabricate şi fundaţii indirecte în condiţii normale (factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanţă nu sunt luaţi în considerare). Capitolul IIDomeniu de aplicare Prezentul standard se adresează ordonatorilor de credite în vederea fundamentării indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii similare din punct de vedere tehnic obiectivului de referinţă, precum şi operatorilor economici pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării serviciilor de proiectare şi a executării lucrărilor de construcţii. Capitolul IIIObiectiv de referinţă III.1. Prezentare generală Pasaje/Viaducte/Poduri pe autostradă - structuri prevăzute la intersecţia autostrăzii cu alte căi de comunicaţie, la traversarea cursurilor de apă, văi sau alte tipuri de obstacole; se realizează numai denivelat astfel încât fluxurile de circulaţie de pe autostradă să nu fie în niciun fel stânjenite. Sunt dimensionate pentru clasa E de încărcare şi prevăzute cu elemente antiseismice, în zona cu gradul 7 de intensitate seismică pe scara MSK. III.2. Date tehnice Prezentul standard a fost elaborat luând în considerare o structură cu 3 deschideri, realizată în următoarele condiţii: Infrastructura Se va lua în considerare fundarea indirectă pe piloţi foraţi de diametru mare (Φ1,08 m ÷ Φ1,50 m) cu lungime de 15,00 m, solidarizaţi cu radier din beton armat, realizaţi în teren de fundare cu capacitate portantă corespunzătoare care nu implică lucrări de îmbunătăţire. Elevaţii - pile, culei din beton armat, opritori antiseismici şi aparate de reazem din neopren.Suprastructură alcătuită din grinzi prefabricate post-pre-comprimate, cu lungimi de 24,00 m ÷ 40,00 m, placa de suprabetonare din beton armat, antretoaze din beton armat. Calea pe pod (pasaj, viaduct) - alcătuită din două straturi de îmbrăcăminte bituminoasă (strat de uzură din mixtură bituminoasă stabilizată cu fibre, preparată cu bitum modificat, şi strat de beton asfaltic pentru poduri), strat de protecţie pentru hidroizolaţie, hidroizolaţie din materiale performante, dispozitive etanşe de acoperire a rosturilor de dilataţie, evacuarea apelor de pe structuri asigurată prin intermediul gurilor de scurgere şi sistemul de evacuare şi conducere spre zona de colectare, borduri. Elemente de siguranţă rutieră -parapete metalice tip greu. Racordări cu terasamentul - plăci de racordare, sferturi de con, scări, casiuri.În prezentul standard de cost nu sunt incluse: lucrările de rampe; lucrări de consolidare a terenului de fundare, de stabilizare a versanţilor şi taluzurilor; lucrări hidrotehnice; mutări, protejări de instalaţii; alte dotări (iluminat, telefonie etc.).Pentru structuri amplasate pe autostrăzi în zone de şes şi deal: lăţime parte carosabilă: 2 x 12 m; fără trotuare.Pentru autostrăzile în zona de munte, datorită constrângerilor de relief se poate asigura o lăţime a părţii carosabile de 2 x 11 m. III.3. Caracteristici esenţiale de calcul

Denumirea Clasa/Nivelul de performanţă
Clasa de încărcare E
Categoria de importanţă B - deosebită

Capitolul IVCost investiţie de bază IV.1. Precizare La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: pentru materiale, utilaje şi transport: preţurile la nivelul lunii septembrie 2010; pentru manoperă: salariul brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului I 2010; pentru contribuţii asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, respectiv:• contribuţiile pentru asigurările sociale de stat, şomaj, sănătate, concedii medicale, accidente de muncă şi boli profesionale: cotele în vigoare stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010 şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010; pentru cheltuieli indirecte şi profit: 10% şi, respectiv, 5%; pentru distanţa de transport:• transport materiale la 25 km. IV.2. Cost unitar Tabel IV.2 (valori de referinţă) *) 1 euro = 4,21 lei (curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2011). Costul este orientativ şi se propune menţinerea lui pe durata unui an, urmând ca el să fie revizuit/actualizat pe baza indicelui preţurilor de consum publicat de către Institutul Naţional de Statistică sau în baza lucrărilor de acelaşi tip executate ulterior. NOTE: 1. Standardul de cost nu cuprinde cheltuielile aferente următoarelor capitole din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008: cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului; cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului; cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică; cap. 5 - Alte cheltuieli; cap. 6 - Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar.2. Creşterea costului unitar de referinţă datorată, în special, altor condiţii decât cele definite în prezentul standard se justifică distinct în documentaţia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei. 3. Pentru eficientizarea cheltuielilor din fonduri publice, pentru următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli necuprinse în standardul de cost se iau în considerare următoarele niveluri maximale de cheltuieli, exprimate în procent, astfel: a)proiectare şi inginerie: 3,0% din valoarea investiţiei de bază; b)consultanţă: 1,0% din valoarea investiţiei de bază; c)asistenţă tehnică: 1,5% din valoarea investiţiei de bază; d)organizare de şantier: 2,5%; e)cheltuieli diverse şi neprevăzute: 10%.Valoarea cheltuielilor prevăzute la lit. d) şi e) se stabileşte conform prevederilor Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008. ANEXA Nr. 4(Anexa nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010)

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII STRUCTURI PE AUTOSTRADĂ cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 12-24 m şi fundaţii directe Indicativ: SCOST-15/MTI
STANDARD DE COST

Capitolul IPreambul Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Standardul de cost se referă la cheltuielile cuprinse în cap. 4 „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. La stabilirea costului investiţiei de bază s-au avut în vedere: 1. analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare elaborate la faza studiu de fezabilitate în perioada 2005-2009; 2. costul investiţiei de bază rezultat din listele cu cantităţi pe categorii de lucrări în preţuri actualizate în septembrie 2010. Standardul de cost pentru structuri pe autostradă defineşte costul estimat pentru execuţia unui metru pătrat de structură de pod cu suprastructură alcătuită din grinzi prefabricate şi fundaţii indirecte în condiţii normale (factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanţă nu sunt luaţi în considerare). Capitolul IIDomeniu de aplicare Prezentul standard se adresează ordonatorilor de credite în vederea fundamentării indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii similare din punct de vedere tehnic obiectivului de referinţă, precum şi operatorilor economici pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării serviciilor de proiectare şi a executării lucrărilor de construcţii. Capitolul IIIObiectiv de referinţă III.1. Prezentare generală Pasaje/Viaducte/Poduri pe autostradă - structuri prevăzute la intersecţia autostrăzii cu alte căi de comunicaţie, la traversarea cursurilor de apă, văi sau alte tipuri de obstacole; se realizează numai denivelat astfel încât fluxurile de circulaţie de pe autostradă să nu fie în niciun fel stânjenite. Sunt dimensionate pentru clasa E de încărcare şi prevăzute cu elemente antiseismice, în zona cu gradul 7 de intensitate seismică pe scara MSK. III.2. Date tehnice Prezentul standard a fost elaborat luând în considerare o structură cu 3 deschideri, realizată în următoarele condiţii: Infrastructura Se va lua în considerare fundarea directă pe blocuri de beton armat sau chesoane deschise, realizate în teren de fundare cu capacitate portantă corespunzătoare care nu implică lucrări de îmbunătăţire. Elevaţii - pile, culei din beton armat, opritori antiseismici şi aparate de reazem din neopren.Suprastructura alcătuită din grinzi prefabricate post-pre-comprimate, cu lungimi de 12,00 m ÷ 24,00 m, placa de suprabetonare din beton armat, antretoaze din beton armat. Calea pe pod (pasaj, viaduct) - alcătuită din două straturi de îmbrăcăminte bituminoasă (strat de uzură din mixtură bituminoasă stabilizată cu fibre, preparată cu bitum modificat, şi strat de beton asfaltic pentru poduri), strat de protecţie pentru hidroizolaţie, hidroizolaţie din materiale performante, dispozitive etanşe de acoperire a rosturilor de dilataţie, evacuarea apelor de pe structuri asigurată prin intermediul gurilor de scurgere şi sistemul de evacuare şi conducere spre zona de colectare, borduri. Elemente de siguranţă rutieră - parapete metalice tip greu. Racordări cu terasamentul - plăci de racordare, sferturi de con, scări, casiuri.În prezentul standard de cost nu sunt incluse: lucrările de rampe; lucrări de consolidare a terenului de fundare, de stabilizare a versanţilor şi taluzurilor; lucrări hidrotehnice; mutări, protejări de instalaţii; alte dotări (iluminat, telefonie etc.).Pentru structuri amplasate pe autostrăzi în zone de şes şi deal: lăţime parte carosabilă: 2 x 12 m; fără trotuare.Pentru autostrăzile în zona de munte, datorită constrângerilor de relief se poate asigura lăţimea părţii carosabile de 2 x 11 m. III.3. Caracteristici esenţiale de calcul

Denumirea Clasa/Nivelul de performanţă
Clasa de încărcare E
Categoria de importanţă B - deosebită

Capitolul IVCost investiţie de bază IV.1. Precizare La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: pentru materiale, utilaje şi transport: preţurile la nivelul lunii septembrie 2010; pentru manoperă: salariu brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului I 2010; pentru contribuţii asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, respectiv:• contribuţiile pentru asigurările sociale de stat, şomaj, sănătate, concedii medicale, accidente de muncă şi boli profesionale: cotele în vigoare stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010 şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010; pentru cheltuieli indirecte şi profit: 10% şi, respectiv, 5%; pentru distanţa de transport:• transport materiale la 25 km. IV.2. Cost unitar Tabel IV.2 (valori de referinţă) *) 1 euro = 4,21 lei (curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2011). Costul este orientativ şi se propune menţinerea lui pe durata unui an, urmând ca el să fie revizuit/actualizat pe baza indicelui preţurilor de consum publicat de către Institutul Naţional de Statistică sau în baza lucrărilor de acelaşi tip executate ulterior. NOTE: 1. Standardul de cost nu cuprinde cheltuielile aferente următoarelor capitole din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008: cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului; cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului; cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică; cap. 5 - Alte cheltuieli; cap. 6 - Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar.2. Creşterea costului unitar de referinţă datorată, în special, altor condiţii decât cele definite în prezentul standard se justifică distinct în documentaţia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei. 3. Pentru eficientizarea cheltuielilor din fonduri publice, pentru următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli necuprinse în standardul de cost se iau în considerare următoarele niveluri maximale de cheltuieli, exprimate în procent, astfel: a)proiectare şi inginerie: 3,0% din valoarea investiţiei de bază; b)consultanţă: 1,0% din valoarea investiţiei de bază; c)asistenţă tehnică: 1,5% din valoarea investiţiei de bază; d)organizare de şantier: 2,5%; e)cheltuieli diverse şi neprevăzute: 10%.Valoarea cheltuielilor prevăzute la lit. d) şi e) se stabileşte conform prevederilor Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008. ANEXA Nr. 5(Anexa nr. 17 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010)

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII STRUCTURI PE AUTOSTRADĂ cu suprastructură din grinzi prefabricate L = 24-40 m şi fundaţii directe Indicativ: SCOST-16/MTI
STANDARD DE COST

Capitolul IPreambul Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Standardul de cost se referă la cheltuielile cuprinse în cap. 4 „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. La stabilirea costului investiţiei de bază, s-au avut în vedere: 1. analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare elaborate la faza studiu de fezabilitate în perioada 2005-2009; 2. costul investiţiei de bază rezultat din listele cu cantităţi pe categorii de lucrări în preţuri actualizate în septembrie 2010; Standardul de cost pentru structuri pe autostradă defineşte costul estimat pentru execuţia unui metru pătrat de structură de pod cu suprastructura alcătuită din grinzi prefabricate şi fundaţii indirecte în condiţii normale (factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanţă nu sunt luaţi în considerare). Capitolul IIDomeniu de aplicare Prezentul standard se adresează ordonatorilor de credite în vederea fundamentării indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii similare din punct de vedere tehnic obiectivului de referinţă, precum şi operatorilor economici pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării serviciilor de proiectare şi a executării lucrărilor de construcţii. Capitolul IIIObiectiv de referinţă III.1. Prezentare generală Pasaje/Viaducte/Poduri pe autostradă - structuri prevăzute la intersecţia autostrăzii cu alte căi de comunicaţie, la traversarea cursurilor de apă, văi sau alte tipuri de obstacole; se realizează numai denivelat astfel încât fluxurile de circulaţie de pe autostradă să nu fie în niciun fel stânjenite. Sunt dimensionate pentru clasa E de încărcare şi prevăzute cu elemente antiseismice, în zona cu gradul 7 de intensitate seismică pe scara MSK. III.2. Date tehnice Prezentul standard a fost elaborat luând în considerare o structură cu 3 deschideri, realizată în următoarele condiţii: Infrastructura Se va lua în considerare fundarea directă pe blocuri de beton armat sau chesoane deschise, realizate în teren de fundare cu capacitate portantă corespunzătoare care nu implică lucrări de îmbunătăţire. Elevaţii - pile, culei din beton armat, opritori antiseismici şi aparate de reazem din neopren.Suprastructura alcătuită din grinzi prefabricate post-pre-comprimate, cu lungimi de 24,00 m ÷ 40,00 m, placa de suprabetonare din beton armat, antretoaze din beton armat. Calea pe pod (pasaj, viaduct) - alcătuită din două straturi de îmbrăcăminte bituminoasă (strat de uzură din mixtură bituminoasă stabilizată cu fibre, preparată cu bitum modificat, şi strat de beton asfaltic pentru poduri), strat de protecţie pentru hidroizolaţie, hidroizolaţie din materiale performante, dispozitive etanşe de acoperire a rosturilor de dilataţie, evacuarea apelor de pe structuri asigurată prin intermediul gurilor de scurgere şi sistemul de evacuare şi conducere spre zona de colectare, borduri. Elemente de siguranţă rutieră - parapete metalice tip greu. Racordări cu terasamentul - plăci de racordare, sferturi de con, scări, casiuri.În prezentul standard de cost nu sunt incluse: lucrările de rampe; lucrări de consolidare a terenului de fundare, de stabilizare a versanţilor şi taluzurilor; lucrări hidrotehnice; mutări, protejări de instalaţii; alte dotări (iluminat, telefonie etc.).Pentru structuri amplasate pe autostrăzi în zone de şes şi deal: lăţime parte carosabilă: 2 x 12 m; fără trotuare.Pentru autostrăzile în zona de munte, datorită constrângerilor de relief se poate asigura o lăţime a părţii carosabile de 2 x 11 m. III.3. Caracteristici esenţiale de calcul

Denumirea Clasa/Nivelul de performanţă
Clasa de încărcare E
Categoria de importanţă B - deosebită

Capitolul IVCost investiţie de bază IV.1. Precizare La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: pentru materiale, utilaje şi transport: preţurile la nivelul lunii septembrie 2010; pentru manoperă: salariu brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului I 2010; pentru contribuţii asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, respectiv:• contribuţiile pentru asigurările sociale de stat, şomaj, sănătate, concedii medicale, accidente de muncă şi boli profesionale: cotele în vigoare stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010 şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010; pentru cheltuieli indirecte şi profit: 10% şi, respectiv, 5%; pentru distanţă de transport:• transport materiale la 25 km. IV.2. Cost unitar Tabel IV.2 (valori de referinţă) *) 1 euro = 4,21 lei (curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2011). Costul este orientativ şi se propune menţinerea lui pe durata unui an, urmând ca el să fie revizuit/actualizat pe baza indicelui preţurilor de consum publicat de către Institutul Naţional de Statistică sau în baza lucrărilor de acelaşi tip executate ulterior. NOTE: 1. Standardul de cost nu cuprinde cheltuielile aferente următoarelor capitole din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008: cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului; cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului; cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică; cap. 5 - Alte cheltuieli; cap. 6 - Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar.2. Creşterea costului unitar de referinţă datorată, în special, altor condiţii decât cele definite în prezentul standard se justifică distinct în documentaţia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei. 3. Pentru eficientizarea cheltuielilor din fonduri publice, pentru următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli necuprinse în standardul de cost se iau în considerare următoarele niveluri maximale de cheltuieli, exprimate în procent, astfel: a)proiectare şi inginerie: 3,0% din valoarea investiţiei de bază; b)consultanţă: 1,0% din valoarea investiţiei de bază; c)asistenţă tehnică: 1,5% din valoarea investiţiei de bază; d)organizare de şantier: 2,5%; e)cheltuieli diverse şi neprevăzute: 10%.Valoarea cheltuielilor prevăzute la lit. d) şi e) se stabileşte conform prevederilor Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008. ANEXA Nr. 6(Anexa nr. 18 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010)

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII PODURI DE CALE FERATĂ g.m.i.b. (grinzi metalice cu infrastructura de beton) Indicativ: SCOST-17/MTI
STANDARD DE COST

Capitolul IPreambul Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Standardul de cost se referă la cheltuielile cuprinse în cap. 4 „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. La stabilirea costului investiţiei de bază s-au avut în vedere: 1. costurile unitare la obiective similare elaborate în faza de proiect tehnic în perioada 2005-2010; 2. costurile investiţiei de bază rezultate din listele de cantităţi pe categorii de lucrări în preţuri actualizate în decembrie 2010. Standardul de cost pentru poduri defineşte costul mediu estimat pentru execuţia unui metru liniar de pod pentru cale ferată dublă cu suprastructura alcătuită din grinzi metalice înglobate în beton cu calea în prismă de piatră spartă şi cu infrastructura realizată cu fundaţii directe în condiţii normale privind calitatea terenului de fundaţii. Capitolul IIDomeniu de aplicare Prezentul standard se adresează ordonatorilor de credite în vederea fundamentării indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii similare din punct de vedere tehnic obiectivului de referinţă, precum şi operatorilor economici pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării serviciilor de proiectare şi a executării lucrărilor de construcţii. Capitolul IIIObiectiv de referinţă III.1. Prezentare generală Poduri/Viaducte/Pasaje pentru calea ferată - structuri care susţin calea ferată la traversarea unor obstacole cum sunt: cursuri de apă, văi adânci, căi de comunicaţie, drumuri, conducte şi alte construcţii asemenea. Structurile de rezistenţă sunt dimensionate pentru convoiul de calcul LMC 71/SW/0 şi zone cu gradul 7 de intensitate seismică pe scara MSK. III.2. Date tehnice Prezentul standard a fost elaborat luând în considerare structuri de poduri de cale ferată dublă realizate în următoarele condiţii: Infrastructura fundaţii directe blocuri de beton simplu pentru pile şi culei realizate în teren de fundare care nu impune lucrări de îmbunătăţire a calităţii acestuia; elevaţii - corpurile pilelor şi culeelor din beton simplu sau armate cu armătură de siguranţă, aparate de reazem din şină de cale ferată.Suprastructura grinzi metalice înglobate în beton cu deschideri între 10,00 m şi 18,00 m cu calea în prismă de piatră spartă; calea realizată cu şine prinse pe traverse din beton precomprimat pozate în prismă de piatră spartă, şapă de beton armat pentru protecţia hidroizolaţiei, hidroizolaţie, dispozitive (guri de scurgere) pentru evacuarea apelor, dispozitive pentru acoperirea rosturilor de dilataţie etc.; elemente pentru asigurarea circulaţiei în condiţii normale de siguranţă a convoaielor de cale ferată (traverse speciale, contraşine şi capete de contraşine); racordarea cu terasamentul şi terenul înconjurător - sferturi de con sau aripi de beton simplu, scări de acces pe terasamente la capetele podului.În prezentul standard de cost nu sunt incluse: terasamentele de la capetele podului; lucrări de consolidare a terenului şi de stabilizare a versanţilor şi taluzurilor; lucrări hidrotehnice de amenajare a albiei râului; mutări şi protejări de instalaţii, cabluri de iluminat şi telefonie etc.; montarea, demontarea şi chiria podeţelor şi podurilor provizorii; operaţiunile de montare, lansare, ripare şi scările corespunzătoare; studii topografice; studii geotehnice; exproprieri; calea pe pod.Distanţa de la axul căii până la cea mai apropiată bordură de reţinere a pietrei sparte din prisma căii - de minimum 2,20 m pentru a permite întreţinerea mecanizată a căii. III.3. Caracteristici esenţiale de calcul

Denumirea Clasa/Nivelul de performanţă
Convoiul de calcul LMC 71/SW/0
Categoria de importanţă B - deosebită

Capitolul IVCost investiţie de bază IV.1. Precizare La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: pentru materiale, utilaje şi transport: preţurile la nivelul lunii septembrie 2010; pentru manoperă: salariul brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului I 2010; pentru contribuţii asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, respectiv:• contribuţiile pentru asigurările sociale de stat, şomaj, sănătate, concedii medicale, accidente de muncă şi boli profesionale: cotele în vigoare stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010 şi Legea bugetului asigurărilor de stat pe anul 2011 nr. 287/2010; pentru cheltuieli indirecte şi profit: 10% şi, respectiv, 5%; pentru distanţa de transport:• transport materiale la 25 km. IV.2. Cost unitar Tabel IV.2 (valori medii) *) *) Valorile din tablou reprezintă media aritmetică, fără semnificaţie statistică, a costurilor de realizare a lucrărilor respective obţinute pentru mai multe poduri. Costurile respective au variaţie accentuată cvasiliniară (pentru metru liniar de pod) în raport cu deschiderea, suprastructura, infrastructura şi înălţimea. Aceste variaţii nu se supun legilor de distribuţie statistică. Costul este orientativ şi poate fi menţinut constant pe durata unui an, urmând ca el să fie revizuit/actualizat pe baza indicelui preţurilor de consum publicat de către Institutul Naţional de Statistică sau în baza lucrărilor de acelaşi tip executate ulterior. **) 1 euro = 4,21 lei (curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2011). NOTE: 1. Standardul de cost nu cuprinde cheltuielile aferente următoarelor capitole din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008: cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului; cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului; cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică; cap. 5 - Alte cheltuieli; cap. 6 - Cheltuieli pentru probe tehnologice, teste şi predare la beneficiar.2. Creşterea costului unitar de referinţă datorată, în special, altor condiţii decât cele definite în prezentul standard se justifică distinct în documentaţia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei. 3. Pentru eficientizarea cheltuielilor din fonduri publice, pentru următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli necuprinse în standardul de cost se iau în considerare următoarele niveluri maximale de cheltuieli, exprimate în procent, astfel: a)proiectare şi inginerie: 3,0% din valoarea investiţiei de bază; b)consultanţă: 1,0% din valoarea investiţiei de bază; c)asistenţă tehnică: 1,5% din valoarea investiţiei de bază; d)organizare de şantier: 2,5%; e)cheltuieli diverse şi neprevăzute: 10%.Valoarea cheltuielilor prevăzute la lit. d) şi e) se stabileşte conform prevederilor Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008. ANEXA Nr. 7(Anexa nr. 19 la Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2010)

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII PODURI DE CALE FERATĂ g.z.c.j. - c.b. (grinzi cu zăbrele cu calea jos cuvă de balast) Indicativ: SCOST-18/MTI
STANDARD DE COST

Capitolul IPreambul Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Standardul de cost se referă la cheltuielile cuprinse în cap. 4 „Cheltuieli pentru investiţia de bază“ din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. La stabilirea costului investiţiei de bază s-au avut în vedere: 1. costurile unitare la obiective similare elaborate în faza de proiect tehnic în perioada 2005-2010; 2. costurile investiţiei de bază rezultate din listele de cantităţi pe categorii de lucrări în preţuri actualizate în decembrie 2010. Standardul de cost pentru poduri defineşte costul estimat pentru execuţia unui metru liniar de pod pentru cale ferată dublă cu suprastructură metalică alcătuită din grinzi cu zăbrele cu calea jos cu calea în prismă de piatră spartă şi cu infrastructura realizată în condiţii în care nu se execută lucrări de îmbunătăţiri a calităţii terenului de fundaţie. Capitolul IIDomeniu de aplicare Prezentul standard se adresează ordonatorilor de credite în vederea fundamentării indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii similare din punct de vedere tehnic obiectivului de referinţă, precum şi operatorilor economici pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării serviciilor de proiectare şi a executării lucrărilor de construcţii. Capitolul IIIObiectiv de referinţă III.1. Prezentare generală Poduri/Viaducte/Pasaje pentru calea ferată - structuri care susţin calea ferată la traversarea unor obstacole cum sunt: cursuri de apă, văi adânci, căi de comunicaţie cum sunt drumurile, conductele şi alte construcţii asemenea. Structurile de rezistenţă sunt dimensionate pentru convoiul de calcul LMC 71/SW/0 şi zone cu gradul 7 de intensitate seismică pe scara MSK. III.2. Date tehnice Prezentul standard a fost elaborat luând în considerare o structuri de poduri de cale ferată dublă, realizate în următoarele condiţii: Infrastructura fundaţii directe şi/sau indirecte, pentru pile şi culei, pe piloţi foraţi de diametru mare (Ø 1,50 m), încastraţi în radiere de beton armat; elevaţii - corpurile pilelor şi culeelor din beton simplu sau armate cu armătură de siguranţă, aparate de reazem metalice tip CFR.Suprastructura metalică, grinzi cu zăbrele cu calea jos cu deschideri între 35,00 m şi 60,00 m, cuvă pentru balast din beton armat pe antretoaze dese, structură compusă oţel-beton; calea realizată cu şine prinse pe traverse din beton precomprimat, pozate în prismă de piatră spartă. Şapă de beton armat pentru protecţia hidroizolaţiei, hidroizolaţie, dispozitive (guri de scurgere) pentru evacuarea apelor, dispozitive pentru acoperirea rosturilor de dilataţie etc.; elemente pentru asigurarea circulaţiei în condiţii normale de siguranţă a convoaielor de cale ferată (traverse speciale, contraşine şi capete de contraşine); racordarea cu terasamentul şi terenul înconjurător - sferturi de con sau aripi de beton simplu, scări de acces pe terasamente la capetele podului.În prezentul standard de cost nu sunt incluse: terasamentele de la capetele podului; lucrări de consolidare a terenului şi de stabilizare a versanţilor şi taluzurilor; lucrări hidrotehnice de amenajare a albiei râului; mutări şi protejări de instalaţii, cabluri de iluminat şi telefonie etc.; montarea, demontarea şi chiria podeţelor şi podurilor provizorii; operaţiunile de montare, lansare, ripare şi schelele corespunzătoare; studii topografice; studii geotehnice; exproprieri; calea de pe pod.Distanţa de la axul căii până la cea mai apropiată bordură de reţinere a pietrei sparte din prisma căii - de minimum 2,20 m pentru a permite întreţinerea mecanizată a căii. III.3. Caracteristici esenţiale de calcul

Denumirea Clasa/Nivelul de performanţă
Convoiul de calcul LMC 71/SW/0
Categoria de importanţă B - deosebită

Capitolul IVCost investiţie de bază IV.1. Precizare La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul: preţurile la nivelul lunii septembrie 2010 pentru materiale, utilaje şi transport; salariul brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului I 2010 pentru manoperă; contribuţiile asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, respectiv:• contribuţiile pentru asigurările sociale de stat, şomaj, sănătate, concedii medicale, accidente de muncă şi boli profesionale: cotele în vigoare stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2011 nr. 286/2010 şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 nr. 287/2010; cheltuielile indirecte şi profitul: 10% şi, respectiv, 5%; pentru distanţa de transport:• transportul materialelor la 25 km. IV. 2. Cost unitar Tabel IV.2 (valori medii) *) * Valorile din tablou reprezintă media aritmetică, fără semnificaţie statistică, a costurilor de realizare a lucrărilor respective obţinute pentru mai multe poduri. Costurile respective au variaţie accentuată cvasiliniară (pentru metru liniar de pod) în raport cu deschiderea, suprastructura şi, cu deschiderea şi înălţimea, infrastructura. Aceste variaţii nu se supun legilor de distribuţie statistică. Costul este orientativ şi poate fi menţinut constant pe durata unui an, urmând ca el să fie revizuit/actualizat pe baza indicelui preţurilor de consum publicat de către Institutul Naţional de Statistică sau în baza lucrărilor de acelaşi tip executate ulterior. ** 1 euro = 4,21 lei (curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2011). NOTE: 1. Standardul de cost nu cuprinde cheltuielile aferente următoarelor capitole din Structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008: cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului; cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului; cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică; cap. 5 - Alte cheltuieli; cap. 6 - Cheltuieli pentru probe tehnologice, teste şi predare la beneficiar.2. Creşterea costului unitar de referinţă datorată, în special, altor condiţii decât cele definite în prezentul standard se justifică distinct în documentaţia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei. 3. Pentru eficientizarea cheltuielilor din fonduri publice, pentru următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli necuprinse în standardul de cost se iau în considerare următoarele niveluri maximale de cheltuieli, exprimate în procent, astfel: a)proiectare şi inginerie: 3,0% din valoarea investiţiei de bază; b)consultanţă: 1,0% din valoarea investiţiei de bază; c)asistenţă tehnică: 1,5% din valoarea investiţiei de bază; d)organizare de şantier: 2,5%; e)cheltuieli diverse şi neprevăzute: 10%.Valoarea cheltuielilor prevăzute la lit. d) şi e) se stabileşte conform prevederilor Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 28/2008.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 284/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 284 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu