HOTARARE Nr.
26 din 22 martie 2007
pentru aprobarea Normei nr.
7/2007 privind prospectul schemei de pensii private
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 223 din 2 aprilie 2007
In baza prevederilor art. 16, 21 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărarii Parlamentului
Romaniei nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a
vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
avand în vedere prevederile
art. 11, 12, 13, 15 şi ale art. 16 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza hotărarii luate în şedinţa Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private din data de 22 martie 2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărare:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 7/2007 privind prospectul
schemei de pensii private, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărare.
Art. 2. - Prezenta hotărare şi norma menţionată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărari.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXA
NORMA Nr. 7/2007
privind prospectul schemei de pensii private
Avand în vedere prevederile
art. 11, 12, 13, 15 şi ale art. 16 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21 şi ale art. 23
lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie,
emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procesul de
autorizare a prospectului schemei de pensii private.
Art. 2. - Prospectul schemei de pensii private, denumit
în continuare prospect, este elaborat şi propus
de către un administrator şi se adresează participanţilor la un fond de pensii
administrat privat, denumit în continuare fond de
pensii.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Lege.
CAPITOLUL II
Conţinutul prospectului
Art. 4. - Prospectul va conţine următoarele: 1.
Informaţii/date de identificare ale administratorului şi ale fondului de
pensii:
a) data publicării, informaţie care se va completa
după obţinerea autorizaţiei;
b) numele fondului de pensii;
c) denumirea administratorului fondului de pensii;
d) codul unic de înregistrare al administratorului;
e) numărul de înregistrare la Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului al administratorului;
f) numărul şi data deciziei de autorizare ca
administrator, după obţinerea acesteia;
g) numărul şi data de înscriere în Registrul
Comisiei, după obţinerea deciziei prevăzute la lit. f);
h) numărul deciziei de autorizare a prospectului, după
obţinerea acesteia;
i) numărul deciziei de autorizare a fondului de pensii
după obţinerea acesteia;
j) gradul de risc al fondului
de pensii: ridicat/mediu/scăzut;
k) datele de contact ale administratorului fondului de
pensii: adresă, telefon, fax, adresa de web, adresa de e-mail;
l) fraza: „Autoritatea
competentă în domeniul reglementării şi supravegherii sistemului de pensii private din Romania este Comisia de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private".
2. Cuprinsul prospectului este următorul:
a) definiţiile termenilor utilizaţi în conţinutul
prospectului, în mod special ale termenilor care definesc politica de investiţii,
instrumentele financiare şi riscurile investiţiilor;
b) obiectivele fondului de pensii;
c) condiţiile de eligibilitate, modalitatea de aderare
şi de dobandire a calităţii de
participant la un fond de pensii, potrivit prevederilor legale în vigoare;
d) frazele:
(i) „Aderarea la un fond de pensii este o opţiune individuală, oferirea oricărui fel de
beneficii colaterale fiind
interzisă.";
(ii) „Administratorul nu poate refuza semnarea
actului individual de aderare niciunei persoane care are dreptul de a participa
la fondul de pensii.";
(iii) „Toţi participanţii la un fond de
pensii au aceleaşi drepturi
şi obligaţii şi li se aplică un tratament
nediscriminatoriu.";
e) declaraţia privind politica de investiţii;
f) modalitatea de schimbare a
politicii de investiţii;
g) riscurile asociate structurii de portofoliu propuse;
h) pieţele financiare pe care investeşte
administratorul;
i) structura portofoliului;
j) menţionarea în mod obligatoriu a frazelor:
(i) „Performanţele anterioare nu reprezintă o garanţie a realizărilor viitoare.";
(ii) „Autorizarea de către Comisie a prospectului
schemei de pensii private nu reprezintă o garanţie pentru
realizarea obiectivelor investiţionale ale fondului de pensii.";
(iii) „Autorizarea de către
Comisie a prospectului schemei de pensii private nu implică în niciun fel
aprobarea sau evaluarea de către Comisie a calităţii plasamentului în
instrumente financiare şi nu oferă nicio garanţie participantului.";
k) alte elemente pe care
administratorul le consideră necesare;
l) regimul fiscal al
operaţiunilor fondului de pensii;
m) procedura de calcul al valorii activului net şi al
valorii unităţii de fond sau menţiunea că aceste proceduri sunt în conformitate
cu normele Comisiei, precum şi modalitatea publicării acestor valori;
n) procedura de calcul al ratei anuale a rentabilităţii
fondului de pensii sau menţiunea că această procedură este în conformitate cu
normele Comisiei, precum şi modalitatea publicării acestei valori;
o) caracteristici ale contului
individual al participanţilor, cu menţionarea în mod obligatoriu a textului:
„Participantul este proprietarul activului personal din contul său. Activul
personal nu poate face obiectul unei executări silite sau al unei tranzacţii,
sub sancţiunea nulităţii actelor respective. Activul personal nu poate fi gajat
sau cesionat, nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a
garanta credite, sub sancţiunea nulităţii.";
p) modalitatea de transformare în unităţi de fond a
contribuţiilor şi transferurilor de lichidităţi în conturile individuale ale
participanţilor;
q) nivelul maxim şi structura cheltuielilor, respectiv
comisioanele şi taxele suportate din contribuţii şi din activul fondului de
pensii;
r) modalităţile de transfer la un alt fond de pensii şi
valoarea penalităţilor, în conformitate cu norma privind transferul la un alt
fond de pensii;
s) administratorul garantează:
(i) constituirea provizioanelor tehnice potrivit
Legii;
(ii) separarea activelor fondului de pensii
de activele sale;
t) obligaţiile de raportare şi
informare ale administratorului,
periodicitatea şi tipurile de informări,informaţiile gratuite şi contra cost pe
care le poate obţine participantul;
u) procedura de modificare a prospectului;
v) informaţii despre administrator:
(i) date despre membrii consiliului de administraţie,
comitetului de direcţie/conducători, după caz, despre departamentele de
investiţii, analiză şi risc din structura organizatorică a administratorului;
(ii) structura acţionariatului;
(iii) informaţii despre persoanele fizice şi/sau
juridice care deţin, direct
sau indirect, mai mult de 10% din acţiunile administratorului ori care ar putea să exercite poziţie de control, dacă este
cazul;
w) informaţii despre
depozitar: denumirea, adresa sediului social, telefon,
fax, e-mail, adresa de web, precum şi numărul şi data
avizului Comisiei;
x) informaţii despre auditorul financiar extern:
denumirea, adresa sediului social, sedii secundare, telefon, fax, e-mail,
web-site, precum şi numărul şi data avizului Comisiei.
3. Contractul de administrare a fondului de pensii
întocmit în conformitate cu modelul contractului-cadru prevăzut în anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Autorizarea prospectului
SECŢIUNEA 1
Condiţii generale
Art. 5. - Pentru a administra un fond de pensii,
administratorul elaborează şi propune prospectul schemei de pensii private.
Art. 6. - Administratorul trebuie să obţină autorizarea
prospectului pentru fondul de pensii administrat privat pe care intenţionează
să îl administreze.
Art. 7. - (1) Decizia de autorizare a prospectului se
eliberează în baza unei cereri al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Cererea, însoţită de documentaţia completă, se
depune şi se înregistrează la Comisie odată cu cererea de autorizare ca administrator de fonduri de
pensii administrat privat, de către reprezentantul legal al societăţii de
pensii.
Art. 8. - Cererea pentru autorizarea prospectului este
însoţită de următoarele documente:
a) schema de pensii private,
în baza căreia se elaborează prospectul, întocmită în conformitate cu
prevederile legii;
b) prospectul, în forma în care va fi distribuit
potenţialilor participanţi;
c) proiectul contractului de administrare, întocmit în
conformitate cu modelul contractului-cadru prevăzut în
anexa nr. 1;
d) proiectul contractului de depozitare;
e) proiectul contractului de societate civilă;
f) împuternicire semnată şi ştampilată de către
reprezentantul legal al administratorului, prin care acesta deleagă una sau mai
multe persoane pentru a reprezenta societatea în relaţia cu Comisia, pe durata
instrumentării cererii pentru autorizarea prospectului.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de autorizare a prospectului
Art. 9. - (1) Autorizarea prospectului se realizează în cadrul procesului de autorizare a societăţii de pensii ca
administrator.
(2) Comisia hotărăşte cu privire la eliberarea
deciziei de autorizare a prospectului, în termen de 30 de zile calendaristice
de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(3) Decizia de autorizare a prospectului se comunică
în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(4) Orice solicitare a Comisiei privind informaţii
suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul
prevăzut la alin. (2), un nou termen începand să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau
modificări, depunere care nu poate fi făcută mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei,
sub sancţiunea respingerii cererii.
(5) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 10. - (1) Neîndeplinirea
uneia dintre condiţiile prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii
pentru autorizarea prospectului.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică solicitantului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării ei, în
conformitate cu legislaţia în vigoare privind contenciosul administrativ.
CAPITOLUL IV
Procedura de modificare a prospectului
Art. 11. - Prospectul poate fi modificat doar după
aplicarea procedurii prevăzute în prezenta normă.
Art. 12. - Administratorul trebuie să obţină avizul
Comisiei pentru propunerile de modificare a prospectului, în conformitate cu
procedura prevăzută în prezenta normă.
Art. 13. - (1) Decizia de avizare a modificării
prospectului se eliberează în baza unei cereri pentru avizarea modificării prospectului, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 3 la prezenta normă.
(2) Cererea, însoţită de documentaţia completă, se
depune şi se înregistrează la Comisie de către administratorul care
intenţionează să modifice prospectul.
Art. 14. - Cererea pentru avizarea modificării prospectului
este însoţită de următoarele documente:
a) modificările propuse şi nota de fundamentare a
administratorului;
b) forma finală a prospectului, ce urmează a fi
publicată în cazul obţinerii avizului Comisiei pentru modificarea prospectului.
Art. 15. - (1) Comisia hotărăşte cu privire la
eliberarea avizului de modificare a prospectului, în
termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al
solicitantului.
(2) Orice solicitare a Comisiei privind informaţii
suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul
prevăzut la alin. (1), un nou termen începand să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau
modificări, depunere care nu poate fi făcută mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei,
sub sancţiunea respingerii cererii.
(3) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare ori înlocuire, după caz.
Art. 16. - (1) Neîndeplinirea
uneia dintre condiţiile prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii
de eliberare a avizului pentru modificarea prospectului.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică solicitantului în termen de 5 zile
calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării ei, în
conformitate cu legislaţia în vigoare privind contenciosul administrativ.
Art. 17. - O nouă cerere de
eliberare a avizului pentru modificarea prospectului poate fi adresată Comisiei
numai după ce au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de
respingere a cererii iniţiale.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 18. - (1) Prospectul este
pus în mod obligatoriu la dispoziţia publicului la sediul social şi la sediile
secundare autorizate ale administratorului.
(2) Prospectul se publică în mod obligatoriu pe pagina
de web a administratorului.
Art. 19. - (1) Prospectul modificat se publică cu respectarea normei privind informaţiile conţinute în
materiale publicitare referitoare la fondurile de pensii administrate privat şi
administratorii acestora.
(2) Prospectul se republică integral, pe pagina de
web a administratorului, după fiecare modificare avizată de Comisie.
(3) De asemenea, republicarea prospectului se anunţă
cel puţin într-un cotidian naţional.
Art. 20. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează conform Legii.
Art. 21. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta normă.
ANEXA Nr. 1
la normă
CONTRACTUL-CADRU DE ADMINISTRARE
- model -
Prezentul contract se încheie între: Societatea de Administrare
a Fondului de Pensii ............................................, cu sediul în
..................................,
(denumirea)
persoană juridică romană, înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sub
nr..............., cod unic de înregistrare
......................., cod IBAN ....................., deschis la
....................., nr. şi data deciziei de
autorizare ca administrator
emise de Comisie .................................., nr. de înregistrare în
Registrul Comisiei ......................., reprezentată legal prin ......................................................................................................................................................,
(numele, prenumele, C.I./B.I. seria ......
nr.......) în
calitate de ............., denumită în continuare .........., şi participanţii (numele ...................... prenumele
................, cetăţean ............., cu domiciliul în
....................., C.I./B.I. seria ...... nr.......,CNP
.....................................).
Obiectul contractului
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului contract îl
constituie administrarea fondului de pensii
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(2) Prin administrare, în
sensul prezentului contract, părţile înţeleg:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Participantul la fondul de pensii împuterniceşte administratorul în vederea realizării obiectului
prezentului contract.
(4) Principiile schemei de pensii private sunt:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Administratorul fondului de
pensii este obligat să respecte eventualele limitări ce ar decurge din prevederile
prezentului contract.
Durata contractului
Art. 2. - Durata prezentului contract este
...................................................................................................................................................................
Preţul contractului; modalităţi de plată
Art. 3. - Pentru administrarea fondului de pensii,
administratorul va reţine un comision de administrare care se compune dintr-un procent de ......% aplicat la contribuţiile plătite de către participant, înainte de convertirea
acestora în unităţi de fond,
şi un procent de ......% pe lună aplicat la activul net total al fondului de
pensii.
Art. 4. - Metoda de calcul şi de percepere a
comisioanelor este ................................................................................................................................
Obligaţiile administratorului fondului de pensii
Art. 5. - Obligaţiile administratorului fondului de
pensii sunt:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Art. 6. - In vederea ducerii la îndeplinire a
obligaţiilor ce îi revin, administratorul fondului de pensii va acţiona numai
în interesul participanţilor la fondul de pensii şi va lua toate măsurile
necesare pentru prevenirea, înlăturarea, limitarea pierderilor, precum şi
pentru exercitarea şi încasarea drepturilor cuvenite aferente activelor din
portofoliul administrat.
Art. 7. - Evidenţele administratorului fondului de
pensii referitoare la participanţi, contribuţii, investiţii şi pensii
administrate privat
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Art. 8. - Procedurile privind modalităţile de
constatare şi soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor, precum şi procedurile
de remediere a deficienţelor
......................................................................................................................................................................... ........................................................
Art. 9. - Administratorul fondului
de pensii va comunica participanţilor la fondul de pensii orice informaţie
cerută de aceştia şi avand
legătură cu obiectul prezentului contract, conform Legii nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare.
Drepturile participanţilor
Art. 10. - Drepturile participanţilor la fondul de
pensii sunt:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Obligaţiile participanţilor
Art. 11. - Obligaţiile
participanţilor la fondul de pensii sunt:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Răspunderea părţilor
Art. 12. - Administratorul fondului de pensii răspunde
pentru orice prejudiciu produs participanţilor prin:
a) încălcarea actelor normative si/sau a
reglementărilor speciale în vigoare;
b) dol;
c) neexecutarea sau executarea defectuoasă a
obligaţiilor asumate prin prezentul contract.
Depozitarea
Art. 13. - Administratorul
fondului de pensii este împuternicit prin prezentul act să încheie un contract
cu o societate de depozitare avizată de Comisie, care să fie responsabilă
pentru ţinerea în siguranţă a tuturor activelor fondului de pensii, precum şi
pentru îndeplinirea tuturor celorlalte obligaţii legale în legătură cu
activitatea de depozitare.
Auditul
Art. 14. - Administratorul fondului de pensii este
împuternicit prin prezentul act să încheie un contract cu persoane fizice sau
juridice, persoane active, avizate de Comisie, care să fie responsabile pentru
auditarea situaţiilor financiar-contabile ale fondului de pensii, precum şi
pentru îndeplinirea tuturor celorlalte obligaţii legale în legătură cu
activitatea de audit.
Art. 15. - Modalităţile de control exercitate de către
auditori
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Forţa majoră
Art. 16. - Forţa majoră înlătură răspunderea, dacă este
comunicată în termen de ...... zile de la data apariţiei şi demonstrată în termen de
..................... zile de la data apariţiei.
Modificarea contractului
Art. 17. - Modificarea prezentului contract se va face
prin act adiţional, intrarea în vigoare a modificărilor contractului urmand a se realiza conform prevederilor legale în vigoare.
Rezilierea contractului
Art. 18. - (1) Prezentul contract încetează de plin
drept şi fără intervenţia instanţei de judecată în cazurile prevăzute de lege
şi de reglementările speciale privind pe oricare dintre părţi.
(2) Transferul activelor conturilor individuale ale
participanţilor se va realiza conform prevederilor legale.
Litigii
Art. 19. - (1) Modul de rezolvare a litigiilor
...........................................................
(2) Instanţa competentă este
..................................................................................
ANEXA Nr. 2
la normă
DATELE DE IDENTIFICARE ALE
SOLICITANTULUI
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA
PROSPECTULUI SCHEMEI DE PENSII PRIVATE
|
1. Denumirea fondului de pensii administrat privat:
...................................................................
...............................................................................................................................................
2. Denumirea solicitantului - administrator al fondului de
pensii: ...............................................
3. Reprezentantul legal:
..........................................................................,
...........................................................
(numele, prenumele şi
funcţia) (numărul de telefon)
4. Persoana de contact:
....................................................................,
.............................................................
(numele, prenumele şi
funcţia) (numărul de telefon)
5. Certificatul de înregistrare al administratorului fondului de pensii la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului:
...........................................................................................................................................
(seria, numărul şi data emiterii)
6. Codul unic de înregistrare al
administratorului fondului de pensii la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului:
............................................................................................................................................
Prezenta cerere este însoţită de opisul documentelor anexate si
de un număr de ............... documente, totalizand un număr de .................................. file.
Semnătura reprezentantului legal ..................................
Data
..................................
Stampila administratorului
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot
constitui încălcări ale legii penale.
|
ANEXA Nr. 3
la normă
DATELE DE IDENTIFICARE ALE
SOLICITANTULUI
|
CERERE PENTRU AVIZAREA MODIFICĂRII
PROSPECTULUI SCHEMEI DE PENSII PRIVATE
|
1. Denumirea fondului de pensii administrat privat:
.............................................................................................................................................
2. Denumirea solicitantului - administrator al fondului de
pensii: ................................................
3. Reprezentantul legal:
....................................................................,
................................................................
(numele, prenumele şi
funcţia) (numărul de telefon)
4. Persoana de contact:
....................................................................,
................................................................
(numele, prenumele şi
funcţia) (numărul de telefon)
5. Certificatul de înregistrare al
administratorului fondului de pensii la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului:
…………………………………………………………………………………………..
(seria, numărul şi data emiterii)
6. Codul unic de înregistrare al administratorului fondului de
pensii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului:
..........................................................................................................................................
7. Numărul deciziei de autorizare ca
administrator al fondului de pensii administrat privat, emisă de Comisie
…………………………………………………………………………………………
(numărul şi data emiterii)
8. Numărul deciziei de autorizare a prospectului schemei de
pensii private, emisă de Comisie ...........................................................................................................................
(numărul şi data emiterii)
Prezenta cerere este însoţită de proces-verbal si de un număr de
........................... documente, totalizand un număr de ........................
file.
Semnătura reprezentantului legal
............... Stampila administratorului
Data .............................
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot
constitui încălcări ale legii penale.
|