HOTARARE Nr.
219 din 4 martie 2009
privind stabilirea masurilor
pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor pentru membrii din Romania
in Parlamentul European din anul 2009
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 9 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 231 alin. (1) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea
alegerilor pentru Parlamentul European, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Pentru coordonarea
şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor din legislaţia în vigoare în domeniul
alegerii membrilor din România în Parlamentul European, pentru ministere şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi
pentru instituţiile prefectului, se constituie Comisia tehnică centrală, în
componenţa prevăzută în anexa nr. 1.
(2) La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot
participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice
parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai altor instituţii ale
administraţiei publice centrale interesate şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
Art. 2. - (1) Prefecţii şi preşedinţii tribunalelor iau
măsurile necesare pentru întocmirea listelor cuprinzând persoanele care pot fi
desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai birourilor electorale şi locţiitori ai
acestora.
(2) Până cel mai târziu cu 30 de zile înainte de ziua
de referinţă, prefecţii şi preşedinţii tribunalelor întocmesc listele
cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai
birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora.
(3) Cu cel puţin 25 de zile înainte de ziua votării,
prefecţii centralizează listele prevăzute la alin. (2) şi le transmit spre
avizare, prin poştă electronică, Autorităţii Electorale Permanente, în formatul
solicitat de aceasta.
(4) Avizul Autorităţii Electorale Permanente se
comunică prefecţilor şi preşedinţilor tribunalelor până cel mai târziu cu 5
zile înaintea desemnării preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de
votare şi a locţiitorilor acestora.
Art. 3. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor
şi autorităţile administraţiei publice locale dispun măsuri pentru menţinerea
şi asigurarea ordinii şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga
perioadă electorală şi, în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele
care premerg şi succedă acestei zile.
(2) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi
autorităţile administraţiei publice locale asigură paza secţiilor de votare şi
a dosarelor întocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora
la birourile electorale, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi paza
pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi a
celorlalte materiale necesare votării.
Art. 4. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa
Persoanelor, asigură tipărirea listelor electorale permanente şi a copiilor de
pe listele electorale permanente.
(2) Materialele consumabile
necesare tipăririi listelor electorale permanente, a listelor electorale speciale,
a listelor electorale suplimentare, a copiilor de pe listele electorale
permanente, a copiilor de pe listele electorale speciale şi a extraselor de pe
listele electorale suplimentare se asigură de către instituţiile prefectului.
Art. 5. - (1) Institutul Naţional de Statistică asigură
numărul necesar de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar,
dotarea necesară cu echipamente şi tehnică de calcul, precum şi sistemul
informaţional utilizat în monitorizarea şi desfăşurarea operaţiunilor tehnice
de constatare a rezultatelor alegerilor.
(2) Institutul Naţional de Statistică asigură
instruirea personalului implicat în efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.
Art. 6. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional şi Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale dispun măsurile necesare pentru a pune la
dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzătoare
în unităţile din subordine, în vederea organizării de secţii de votare, precum
şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de
votare.
Art. 7. - Ministerul Sănătăţii va lua măsurile necesare
pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
Art. 8. - (1) Ministerul Afacerilor Externe va face
propuneri Autorităţii Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor
străini, precum şi a delegaţilor externi ai
mass-mediei.
(2) Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile
necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de votare din străinătate,
precum şi pentru funcţionarea biroului electoral pentru secţiile de votare din
străinătate.
Art. 9. - (1) In termen de 3
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se constituie
comisiile tehnice judeţene şi Comisia Tehnică a Municipiului Bucureşti, în
componenţa prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea
îndeplinirii sarcinilor ce le revin autorităţilor administraţiei publice locale
şi serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale, prevăzute în legislaţia în
vigoare, în domeniul alegerilor membrilor din România
în Parlamentul European.
(2) La şedinţele comisiei tehnice pot participa, în
calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai
Clubului Român de Presă, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmărirea şi
soluţionarea operativă a problemelor curente din judeţe, respectiv din
municipiul Bucureşti, pe lângă comisia tehnică se constituie un grup tehnic de
lucru, condus de un subprefect, format din specialişti desemnaţi de
conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale,
organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din
grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 specialişti din aparatul de
specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucureşti.
(4) In perioada în care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul grupului tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de
serviciu.
(5) Condiţiile materiale
necesare funcţionării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija
prefectului. Salariile şi celelalte drepturi băneşti cuvenite personalului care
îşi desfăşoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de către
unităţile de la care aceştia provin.
Art. 10. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
cu sprijinul Autorităţii Electorale Permanente, organizează, în termen de cel
mult 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instruirea
prefecţilor şi a subprefecţilor cu privire la organizarea şi desfăşurarea
alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European.
(2) Prefecţii, cu sprijinul filialelor Autorităţii
Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor
şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu privire la sarcinile ce
le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor
pentru membrii din România în Parlamentul European.
(3) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a
buletinelor de vot primite de la Ministerul Administraţiei şi Internelor,
precum şi a celorlalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral, în
funcţie de asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu
respectarea prevederilor legale.
(4) In situaţia în care
prefectul se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în
cazurile în care această funcţie este vacantă, unul dintre subprefecţi asigură
îndeplinirea sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea
organizării şi desfăşurării corespunzătoare a alegerilor membrilor din România
în Parlamentul European.
(5) In perioada electorală, Ministerul Administraţiei
şi Internelor şi Autoritatea Electorală Permanentă vor acorda sprijin de
specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în
condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi
desfăşurarea alegerilor membrilor din România în Parlamentul European.
Art. 11. - (1) Sediul Biroului Electoral Central se
asigură de către Secretariatul General al Guvernului, cel al biroului electoral
pentru secţiile de votare din străinătate, de către Ministerul Afacerilor
Externe, sediile birourilor electorale judeţene se asigură de către prefecţi şi
de preşedinţii consiliilor judeţene, iar ale birourilor electorale de sector,
precum şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, de către primari,
împreună cu prefecţii.
(2) Dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral
Central se asigură de Ministerul Administraţiei şi Internelor, iar dotarea
tehnică şi materială a biroului electoral pentru secţiile de votare din
străinătate se asigură de Ministerul Afacerilor Externe.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă, împreună cu
Ministerul Administraţiei şi Internelor, asigură aparatul tehnic auxiliar
necesar funcţionării Biroului Electoral Central. Aparatul tehnic auxiliar
necesar funcţionării biroului electoral pentru secţiile de votare din
străinătate se asigură de Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu
Autoritatea Electorală Permanentă.
(4) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură serviciile
şi echipamentele de comunicaţii speciale, închirierea de la operatorii publici
a elementelor de infrastructură pentru servicii de comunicaţii, pentru crearea
de aplicaţii specifice şi funcţionarea sistemului de colectare a datelor
privind participarea la vot, necesare Biroului Electoral Central, birourilor
electorale judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroului
electoral pentru secţiile de votare din străinătate.
(5) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi
primarii asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor
electorale judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Art. 12. - (1) Autoritatea
Electorală Permanentă sprijină instruirea şi informarea membrilor birourilor
electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă asigură
realizarea de publicaţii, materiale şi broşuri pentru instruirea şi informarea
membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul
electoral. In scopul asigurării instruirii şi îndrumării eficiente a membrilor
birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la procesul electoral,
publicaţiile vor cuprinde variante actualizate ale reglementărilor legale
privind alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul
2009.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă informează, în
timp util şi de o manieră adecvată, alegătorii comunitari şi persoanele
eligibile comunitar asupra condiţiilor şi modalităţilor de exercitare a
dreptului de a alege şi de a fi ales în România, prin realizarea de publicaţii
cuprinzând variante actualizate ale reglementărilor legale privind alegerile
pentru membrii din România în Parlamentul European, în limbi de circulaţie
internaţională, precum şi de alte materiale de informare. Autorităţile
administraţiei publice locale au obligaţia de a sprijini Autoritatea Electorală
Permanentă în difuzarea acestora.
(4) Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte
organizaţiile neguvernamentale şi instituţiile mass-media care îndeplinesc
condiţiile legale pentru desemnarea de observatori interni, respectiv
reprezentanţi interni ai mass-mediei la alegerile pentru membrii din România în
Parlamentul European. La propunerea Ministerului Afacerilor Externe,
acreditează observatorii externi şi reprezentanţii externi ai mass-mediei.
(5) In termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri, Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte procedura de
eliberare a adeverinţelor prin care se atestă îndeplinirea condiţiilor
prevăzute la art. 25 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea
şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu modificările şi
completările ulterioare, şi procedura de acreditare a observatorilor externi şi
a reprezentanţilor externi ai mass-mediei.
(6) Autoritatea Electorală Permanentă îşi desemnează
reprezentanţii în birourile electorale şi sprijină asigurarea personalului
tehnic auxiliar al acestora, potrivit legii şi în limita personalului
disponibil.
(7) Autoritatea Electorală Permanentă realizează
schimbul de informaţii privind drepturile electorale ale cetăţenilor români şi
ale celorlalţi cetăţeni europeni cu autorităţile cu responsabilităţi similare
din statele membre ale Uniunii Europene. Centrul Naţional de Administrare a
Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor asigură toate datele, informaţiile
şi sprijinul necesar pentru îndeplinirea acestei sarcini de către Autoritatea
Electorală Permanentă.
(8) Autoritatea Electorală Permanentă centralizează
datele privind cetăţenii români care îşi exercită dreptul de vot la alegerile
pentru Parlamentul European din alt stat membru al Uniunii Europene, precum şi
alegătorii comunitari înscrişi în listele electorale speciale pe care le
comunică birourilor electorale, în condiţiile legii.
Art. 13. - (1) Prefecţii sprijină, potrivit legii,
instanţele judecătoreşti în topirea buletinelor de vot întrebuinţate sau
neîntrebuinţate, a celor nule, a proceselor-verbale şi a ştampilelor necesare
votării, a celorlalte materiale utilizate în procesul electoral, precum şi a
listelor de susţinători.
(2) Prefecţii pot pune la dispoziţia instanţelor
judecătoreşti, în limita posibilităţilor, spaţii pentru depozitarea
materialelor prevăzute la alin. (1) până la topirea acestora.
Art. 14. - (1) Comisiile tehnice judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii şi
organizării alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din
anul 2009. (2) Comisia tehnică centrală va informa săptămânal
Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi organizarea alegerilor
pentru membrii din România în Parlamentul European din
anul 2009.
Art. 15. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
p. Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
Marian Muhuleţ
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei tehnice centrale
Preşedinte:
- Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor Membri:
- secretarul de stat pentru relaţia cu instituţiile
prefectului din Ministerul Administraţiei şi Internelor;
- secretarul de stat, şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică din Ministerul Administraţiei şi Internelor;
- secretarul de stat pentru comunităţile locale din
Ministerul Administraţiei şi Internelor;
a) reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau
secretar general, ai:
- Secretariatului General al Guvernului;
- Ministerului Finanţelor Publice;
- Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
- Ministerului Afacerilor Externe;
- Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti;
- Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării;
- Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional;
- Ministerului Sănătăţii;
- Autorităţii Electorale Permanente;
- Institutului Naţional de Statistică;
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat;
b) reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale;
- Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES;
- S.C. Electrica -S.A.;
- Societăţii Române de Televiziune;
- Societăţii Române de Radiodifuziune.
NOTĂ:
Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice
centrale sunt asigurate de Ministerul Administraţiei şi Internelor. Componenţa
nominală a Comisiei tehnice centrale se stabileşte prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, pe baza propunerilor formulate de conducătorii
ministerelor şi ai celorlalte instituţii/societăţi menţionate.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
comisiei tehnice judeţene sau a municipiului
Bucureşti
- prefectul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti;
- un subprefect;
- secretarul judeţului, respectiv secretarul general al
municipiului Bucureşti;
- directorul direcţiei
regionale/judeţene de statistică;
- directorul general al direcţiei generale a finanţelor
publice a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti;
- inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de
poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a
Municipiului Bucureşti;
- şeful biroului judeţean sau al municipiului Bucureşti
de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor;
- şeful serviciului public comunitar judeţean de
evidenţa persoanelor;
- inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi
judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a
Municipiului Bucureşti;
- inspectorul general al inspectoratului şcolar
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
- directorul autorităţii de sănătate publică a
judeţului, respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti;
- reprezentantul teritorial al Autorităţii Electorale
Permanente*);
- reprezentantul teritorial al S.C. Electrica - S.A.;
- corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de
Presă AGERPRES.
NOTĂ:
Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice
judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul instituţiei prefectului.
Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a
municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin
ordin.
*) In judeţele în care îşi au sediul filialele
regionale ale Autorităţii Electorale Permanente.