Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 667 din 15 decembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, precum si a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 72 din 26 ianuarie 2006



     Ioan Vida               - presedinte

     Nicolae Cochinescu      - judecator

     Aspazia Cojocaru        - judecator

     Constantin Doldur       - judecator

     Acsinte Gaspar          - judecator

     Kozsokar Gabor          - judecator

     Petre Ninosu            - judecator

     Ion Predescu            - judecator

     Ion Tiuca               - procuror

     Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, precum si a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr. 290/CM/2005 al Curtii de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.

     La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.

     Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.

     Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 si ca neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si ale art. II din Legea nr. 195/2004.

     CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:

     Prin Incheierea din 6 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 290/CM/2005, Curtea de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, a prevederilor Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, precum si a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Marin Frunza intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat de acesta impotriva unei sentinte civile pronuntate de Tribunalul Galati, prin care s-a solutionat un litigiu de munca.

     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca recursul declarat de el impotriva hotararii Tribunalului Galati ar trebui sa fie judecat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar nu de Curtea de Apel Galati, autorul sustine ca dispozitiile legale atacate "sunt discriminatorii, totalitare, dictatoriale, inchizitoriale", deoarece incalca dreptul la un recurs efectiv la o instanta nationala, dreptul la un proces echitabil, principiul universalitatii, principiul statului de drept si dreptul la aparare.

     Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 este inadmisibila, iar exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si ale art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila este neintemeiata.

     Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 este inadmisibila, iar prevederile art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si ale art. II din Legea nr. 195/2004 sunt constitutionale.

     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

     Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, precum si dispozitiile art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997.

     Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin art. I pct. 3 din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedura civila, art. 3 din Codul de procedura civila a fost modificat, pastrandu-se solutia legislativa, iar, prin art. I pct. 45 din aceeasi lege, alin. 3 al art. 299 a fost abrogat.

     Astfel, dispozitiile legale criticate au in prezent urmatorul continut:

     - Art. 3 din Codul de procedura civila: "Curtile de apel judeca:

     1. in prima instanta, procesele si cererile in materie de contencios administrativ privind actele autoritatilor si institutiilor centrale;

     2. ca instante de apel, apelurile declarate impotriva hotararilor pronuntate de tribunale in prima instanta;

     3. ca instante de recurs, recursurile declarate impotriva hotararilor pronuntate de tribunale in apel sau impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta de tribunale, care, potrivit legii, nu sunt supuse apelului, precum si in orice alte cazuri expres prevazute de lege;

     4. in orice alte materii date prin lege in competenta lor.";

     - Art. II din Legea nr. 195/2004: "(1) Recursurile impotriva hotararilor date fara drept de apel potrivit legii in vigoare la data pronuntarii lor si aflate pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie se trimit spre judecata instantelor imediat superioare celor care au pronuntat hotararea in prima instanta.

     (2) Recursurile aflate pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si care au ca obiect hotarari prin care tribunalele au judecat apeluri se trimit spre judecata curtilor de apel.

     (3) Recursurile prevazute la alin. (1) si (2), a caror admisibilitate in principiu nu a fost examinata pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se scot de pe rol si se trimit, pe cale administrativa, instantelor devenite competente sa le judece, iar in cazul in care admisibilitatea in principiu a fost examinata, se trimit prin declinarea competentei, prin incheiere irevocabila, data in camera de consiliu, fara citarea partilor."

     In ceea ce priveste dispozitiile art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, potrivit carora, "Ca instante de recurs, curtile de apel judeca recursurile declarate impotriva hotararilor pronuntate de tribunale in apel, precum si in alte cauze prevazute de lege", acestea au fost abrogate expres prin art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, nefiind preluate in noua reglementare.

     Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 4, referitoare la unitatea poporului si egalitatea intre cetateni, art. 11, privind dreptul international si dreptul intern, art. 15, privind universalitatea, art. 16, referitoare la egalitatea in drepturi, art. 20, relative la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21, privind accesul liber la justitie, art. 31, privind dreptul la informatie, art. 53, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, art. 124, privind infaptuirea justitiei, si ale art. 126, privind instantele judecatoresti.

     De asemenea, autorul exceptiei considera ca se incalca si prevederile art. 6, privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 13, privind dreptul la un recurs efectiv, ale art. 14, privind interzicerea discriminarii, si ale art. 17, privind interzicerea abuzului de drept, din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si ale art. 1, 2 si 7, privind egalitatea in drepturi, ale art. 6, referitoare la dreptul fiecarui om de a-i fi recunoscuta calitatea de subiect de drept, ale art. 8, privind dreptul de a sesiza instantele judecatoresti, ale art. 10, privind dreptul persoanei de a fi audiata in mod echitabil si public de un tribunal independent si impartial, ale art. 11, referitoare la prezumtia de nevinovatie, si ale art. 30, privind interpretarea Declaratiei, din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.

     Examinand exceptia, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:

     I. In ceea ce priveste dispozitiile art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, Curtea constata ca acestea au fost abrogate prin Legea nr. 304/2004, inaintea sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din 6 aprilie 2005, nefiind preluate in noua reglementare.

     Ca atare, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 este inadmisibila.

     II. Cu privire la dispozitiile art. 3 pct. 1, 2 si 4 din Codul de procedura civila si ale art. II alin. (3) teza a doua din Legea nr. 195/2004, Curtea constata ca acestea nu au legatura cu cauza.

     Astfel, dispozitiile art. 3 pct. 1, 2 si 4 din Codul de procedura civila se refera la competenta curtilor de apel, ca prima instanta, ca instanta de apel, precum si la competenta in alte materii, dar cauza in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect solutionarea recursului declarat de autorul exceptiei impotriva unei hotarari a Tribunalului Galati, recurs care se va solutiona de catre Curtea de Apel Galati.

     In speta nu sunt incidente nici dispozitiile art. II alin. (3) teza a doua din Legea nr. 195/2004, deoarece cauza a fost scoasa de pe rol si trimisa instantei devenite competente sa o judece, pe cale administrativa, iar nu prin incheiere de declinare a competentei.

     Prin urmare, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1, 2 si 4 din Codul de procedura civila si ale art. II alin. (3) teza a doua din Legea nr. 195/2004 este inadmisibila.

     III. Referitor la dispozitiile art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, Curtea constata ca acestea au fost abrogate prin art. I pct. 45 din Legea nr. 219/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 609 din 14 iulie 2005, deci ulterior sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din 6 aprilie 2005.

     Prin urmare, avand in vedere ca abrogarea acestor dispozitii legale, care constituie obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, a intervenit ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a acestora a devenit inadmisibila.

     IV. Cu privire la dispozitiile art. 3 pct. 3 din Codul de procedura civila si ale art. II alin. (1), (2) si alin. (3) teza intai din Legea nr. 195/2004, Curtea constata ca acestea au mai format obiect al controlului de constitutionalitate, in cauze cu o motivare identica si prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si conventionale invocate si in prezentul dosar. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 551 din 18 octombrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.064 din 28 noiembrie 2005, Curtea Constitutionala a respins exceptia ca neintemeiata, pentru considerentele acolo retinute.

     Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa determine reconsiderarea solutiei pronuntate cu acel prilej.

     Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA

     In numele legii

     DECIDE:

     1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr. 290/CM/2005 al Curtii de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.

     2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 1, 2 si 4 din Codul de procedura civila, ale art. II alin. (3) teza a doua din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila si ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.

     3. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 pct. 3 din Codul de procedura civila si ale art. II alin. (1), (2) si alin. (3) teza intai din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.

     Definitiva si general obligatorie.

     Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,

     Cristina Catalina Turcu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 667/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 667 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 667/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu