HOTARARE Nr.
194 din 9 martie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare a
judecatorilor si procurorilor
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 23 martie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată,
având în vedere dispoziţiile art. 43-47 şi ale art. 106
lit. f) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
republicată, cu modificările şi ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursului de promovare a judecătorilor şi procurorilor, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 323/2005 pentru
aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare a judecătorilor şi
procurorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 815 din
8 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
Iulian Gîlcă
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare a
judecătorilor şi procurorilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Promovarea judecătorilor şi procurorilor în
funcţii de execuţie, efectivă sau pe loc, la tribunale, tribunale specializate,
curţi de apel, parchetele de pe lângă aceste instanţe, precum şi la Parchetul
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face numai prin concurs,
organizat la nivel naţional, în limita posturilor vacante existente, respectiv
a numărului de locuri aprobat anual de Consiliul Superior al Magistraturii
pentru promovarea pe loc.
Art. 2. - Concursul de promovare în funcţii de execuţie
se organizează pe baza unor criterii obiective de apreciere a performanţelor
profesionale ale judecătorilor şi procurorilor.
Art. 3. - Concursul de promovare prevăzut la art. 1 se
organizează anual sau ori de câte ori este nevoie de Consiliul Superior al
Magistraturii, prin Institutul Naţional al Magistraturii.
Art. 4. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii
stabileşte pentru fiecare concurs de promovare în funcţii de execuţie numărul
de posturi pentru care acesta se organizează. Posturile se stabilesc distinct
pentru promovare efectivă şi, respectiv, pentru promovare pe loc, pentru
fiecare instanţă şi parchet şi, la nivelul curţilor de apel, pentru fiecare
secţie.
(2) Promovarea judecătorilor şi procurorilor în
funcţii de execuţie, efectivă sau pe loc, se face în gradul imediat superior
celui pe care îl deţine judecătorul ori procurorul, până la nivelul curţii de
apel, pentru judecători, respectiv până la nivelul Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru procurori.
(3) Judecătorii şi procurorii pot candida pentru promovare
efectivă, cu respectarea dispoziţiilor alin. (2), la oricare dintre instanţele
şi, respectiv, parchetele pentru care s-au stabilit posturi vacante, indiferent de instanţa sau de
parchetul la care funcţionează.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru înscrierea la concurs
Art. 5. - Pot participa la concursul de promovare în
funcţii de execuţie vacante sau pe loc judecătorii şi procurorii care
îndeplinesc condiţiile minime de vechime prevăzute la art. 44 alin. (1) lit.
a), b) şi c) şi alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor
şi procurorilor, republicată, cu modificările ulterioare, care la ultima
evaluare au avut calificativul „foarte bine" şi nu au fost sancţionaţi
disciplinar în ultimii 3 ani.
Art. 6. - (1) Data şi locul
organizării concursului, posturile stabilite pentru concurs, modul de
desfăşurare a concursului, calendarul de desfăşurare, precum şi tematica şi
bibliografia de concurs se aprobă prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior
al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii şi a
Direcţiei resurse umane şi organizare din cadrul Consiliului Superior al
Magistraturii, după caz, şi se publică pe paginile de Internet ale Consiliului
Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu cel puţin 60 de zile
înainte de data stabilită pentru concurs. In acelaşi termen, aceste date se
comunică tuturor curţilor de apel şi parchetelor de pe lângă acestea, care le
vor transmite de îndată instanţelor şi parchetelor din circumscripţia lor
pentru a fi afişate la sediile acestora şi aduse la cunoştinţă tuturor
judecătorilor şi procurorilor.
(2) Data şi locul organizării concursului, posturile
stabilite pentru concurs, precum şi modul de desfăşurare a concursului se
publică şi în 3 cotidiene centrale, în termenul prevăzut la alin. (1).
(3) Cu cel puţin 45 de zile înainte de data
concursului, cei interesaţi pot depune cereri de înscriere la concurs la
Consiliul Superior al Magistraturii, în care se menţionează felul promovării,
efectivă sau pe loc, instanţa ori parchetul la care se solicită promovarea,
specializarea şi, pentru promovarea la curţile de apel, secţia pentru care
optează.
(4) Fiecare candidat poate formula o singură opţiune cu privire la felul promovării, instanţa ori
parchetul la care solicită promovarea, respectiv secţia pentru care optează în
cazul promovării la curţile de apel, precum şi specializarea pentru care
optează, în vederea stabilirii materiilor de examen.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1
Comisiile de concurs
Art. 7. - (1) Comisia de organizare a concursului şi
comisiile de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a
contestaţiilor sunt numite de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la
propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a Institutului Naţional al
Magistraturii, după caz.
(2) Nu pot fi numite în comisii persoanele care au
soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul
candidaţilor. Toţi membrii comisiilor completează declaraţii în acest sens.
Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor,
persoana în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această
situaţie preşedintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.
Art. 8. - Comisia de organizare a concursului se compune
din:
• preşedinte: secretarul general ori secretarul
general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii sau directorul
Direcţiei resurse umane şi organizare;
• vicepreşedinţi: directorii Institutului Naţional al
Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare;
• membri: directori, şefi de servicii, personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai Institutului Naţional al
Magistraturii, funcţionari publici şi personal contractual din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 9. - Comisia de organizare
a concursului are, în principal, următoarele atribuţii:
1. centralizează cererile de înscriere la concurs,
întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a
condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi afişează lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi
afişează lista finală a candidaţilor;
2. controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea concursului, constând, în principal, în:
identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea
probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei
medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea
ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare, asigurarea cheltuielilor
de cazare şi masă pentru membrii comisiilor;
3. asigură paza subiectelor şi a lucrărilor scrise
la sediul său şi în timpul transportului acestora, precum şi păstrarea ordinii
publice la centrele de concurs şi de evaluare;
4. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru
concurs, numerotate;
5. instruieşte, cu 24 - 48 de ore înaintea datei
concursului, persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs,
respectiv responsabilii de sală şi supraveghetorii, numite prin hotărâre a
preşedintelui comisiei;
6. repartizează candidaţii pe săli pentru probele
scrise, în ordine alfabetică, şi dispune afişarea listelor pe uşile sălilor în
care se desfăşoară probele, precum şi publicarea acestora pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie,
cu cel puţin 24 de ore înainte de susţinerea probelor scrise;
7. preia de la comisiile de
elaborare a subiectelor subiectele pentru probele scrise şi baremele de
evaluare şi notare, pe discipline de concurs, în plicuri distincte, închise şi
sigilate;
8. păstrează în condiţii de deplină siguranţă subiectele
şi baremele de evaluare şi notare;
9. coordonează multiplicarea subiectelor pentru
probele scrise, imediat după extragerea variantei de concurs, în funcţie de
numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile care conţin necesarul de subiecte
pentru fiecare sală;
10. distribuie candidaţilor
subiectele multiplicate pentru probele scrise;
11. afişează baremele de evaluare şi notare la
centrele de concurs, cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise, şi
asigură publicarea acestora, precum şi a subiectelor de concurs pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
12. organizează transportul lucrărilor scrise de la
centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
13. predă comisiilor de corectare, în ziua
desfăşurării concursului, lucrările scrise, precum şi subiectele şi baremele de
evaluare şi notare;
14. ia măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi
desfăşoară activitatea comisiile de corectare sau de soluţionare a
contestaţiilor ori se desfăşoară probele scrise de concurs să nu pătrundă
persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul
regulament;
15. primeşte de la comisiile de corectare şi de
soluţionare a contestaţiilor lucrările scrise printr-un borderou în care se
menţionează numărul de ordine al lucrărilor şi disciplina de concurs,
borderourile de notare şi procesele-verbale cuprinzând deciziile acestor comisii;
16. asigură respectarea procedurii de evaluare şi
notare;
17. asigură transmiterea către curţile de apel,
tribunale, judecătorii şi către parchete, în vederea afişării, precum şi
publicarea simultană pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a listelor cu rezultatele
concursului;
18. calculează mediile generale şi întocmeşte
listele finale;
19. analizează desfăşurarea şi rezultatele
concursului şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
20. informează de îndată Consiliul Superior al
Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este
prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care
impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori
desecretizarea unui subiect;
21. propune Consiliului Superior al Magistraturii
eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
22. îndeplineşte orice alte
atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului.
Art. 10. - (1) Preşedintele comisiei de organizare a
concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor
prevăzute la art. 9.
(2) In acest scop, preşedintele comisiei de organizare
a concursului stabileşte fişa de atribuţii pentru vicepreşedinţii, membrii
comisiei şi pentru persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs,
precum şi sarcinile ce revin curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor,
respectiv parchetelor, în vederea bunei desfăşurări a concursului.
(3) Preşedinţii instanţelor, precum şi procurorii
generali sau, după caz, prim-procurorii parchetelor răspund de ducerea la
îndeplinire a dispoziţiilor prevăzute mai sus, sub coordonarea preşedintelui
comisiei de organizare a concursului.
Art. 11. - (1) Comisiile de elaborare a subiectelor, de
corectare şi de soluţionare a contestaţiilor sunt numite prin hotărâre a
Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului
Naţional al Magistraturii, distinct pentru judecători, respectiv procurori.
(2) Fiecare comisie pentru judecători este alcătuită
din judecători de la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecători de la
curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(3) Fiecare comisie pentru procurori este alcătuită
din procurori de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie,
procurori de la parchetele de pe lângă curţile de apel şi formatori de la Institutul
Naţional al Magistraturii.
(4) Pentru jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului, respectiv pentru jurisprudenţa Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene, se numeşte câte o comisie de elaborare a subiectelor,
de corectare şi, respectiv, de soluţionare a contestaţiilor, comune pentru
judecători şi procurori, din care fac parte judecători de la Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, procurori de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(5) In componenţa comisiilor sunt numiţi şi membri
supleanţi.
(6) Numărul membrilor comisiilor se stabileşte de
Consiliul Superior al Magistraturii pentru fiecare concurs, în funcţie de
numărul candidaţilor şi de materiile pentru care aceştia au optat.
Art. 12. - (1) Comisiile de elaborare a subiectelor, de
corectare şi de soluţionare a contestaţiilor au un preşedinte comun, membru al
comisiei de elaborare a subiectelor. Preşedintele veghează la respectarea
regulilor enumerate la art. 13 pct. 1 şi coordonează activitatea comisiilor.
Preşedintele nu poate corecta lucrări şi nici nu poate soluţiona contestaţii.
(2) Aceeaşi persoană, cu excepţia preşedintelui
comisiilor, nu poate face parte din mai mult de o comisie.
(3) Desemnarea membrilor comisiilor
se face pe baza consimţământului scris, exprimat anterior.
(4) Membrii comisiilor sunt numiţi, de regulă, dintre
persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al
Magistraturii şi au urmat cursurile acestuia privind metodele şi tehnicile de
evaluare.
(5) Numirea membrilor comisiilor are loc cu cel puţin
5 zile înaintea datei de desfăşurare a concursului.
(6) Contractele de participare a membrilor comisiilor
de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor,
prin care se stabilesc modalităţile de plată şi atribuţiile ce le revin, se
încheie între aceştia şi un reprezentant al Consiliului Superior al
Magistraturii, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(7) Declaraţiile şi contractele de participare în
comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului şi se păstrează
alături de celelalte documente de concurs.
Art. 13. - Comisiile de elaborare a subiectelor au, în
principal, următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de
concurs, cu respectarea următoarelor reguli:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia
aprobate şi publicate de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Institutul
Naţional al Magistraturii;
b) să evidenţieze operaţiile gândirii - analiză,
sinteză, generalizare - în trăsături ale procesului de gândire, cum ar fi
flexibilitatea, dimensiunea critică;
c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să
angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare
din partea candidaţilor;
d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei
studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi
bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
e) să se evite repetarea subiectelor de la
concursurile anterioare;
f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu
depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
g) să anunţe/să indice pentru fiecare subiect atât
punctajul prevăzut în barem, cât şi timpul recomandat pentru rezolvare;
h) să se evite, pe cât posibil, subiectele ce conţin
probleme controversate în doctrină şi în practică sau, în cazul unor astfel de
situaţii, să se puncteze toate soluţiile a căror corectitudine din punct de
vedere legal poate fi argumentată logic şi coerent;
i) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe
motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi
alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;
j) să se asigure unitatea de evaluare la nivel
naţional;
2. predarea către comisia de organizare a
concursului, cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probelor scrise, a
subiectelor şi baremelor de evaluare şi notare, pe discipline de concurs, în
plicuri distincte, închise şi sigilate;
3. elaborarea pentru probele scrise a câte 3 variante
de subiecte pentru fiecare materie;
4. predarea către comisiile de corectare, cel târziu
la momentul începerii corectării lucrărilor, a ghidurilor de corectare.
Art. 14. - (1) Comisiile de corectare evaluează şi
notează lucrările conform baremelor de evaluare şi notare şi ghidurilor de
corectare.
(2) Comisia de corectare constituită pentru disciplina
de concurs examinează, sub coordonarea preşedintelui comisiilor, contestaţiile
la bareme şi adoptă baremele definitive, care se publică pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) Comisiile de soluţionare a contestaţiilor
reevaluează lucrările ale căror note iniţiale au fost contestate şi acordă note
conform baremelor de evaluare şi notare şi ghidurilor de corectare.
(4) Instruirea corectorilor se efectuează de către
preşedinţii comisiilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Desfăşurarea concursului
Art. 15. - (1) Centralizarea cererilor de înscriere la concurs ale judecătorilor şi procurorilor şi
verificarea îndeplinirii condiţiilor legale de participare la concurs se
realizează de comisia de organizare a concursului.
(2) Cu cel puţin 25 de zile înainte de data
desfăşurării concursului, comisia de organizare a concursului întocmeşte lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi o transmite în vederea afişării
la sediile curţilor de apel, tribunalelor, judecătoriilor şi ale parchetelor.
Lista candidaţilor se publică simultan pe paginile de Internet ale Consiliului
Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) Candidaţii respinşi în urma verificării pot
formula contestaţii în termen de 48 de ore de la afişarea listelor prevăzute la
alin. (2).
(4) Contestaţiile se depun la sediile curţilor de
apel, respectiv ale parchetelor de pe lângă curţile de apel, ori, după caz, la
sediul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi se
înaintează de îndată, pe fax, comisiei de organizare a concursului.
(5) Contestaţiile vor fi soluţionate de Secţia pentru
judecători, respectiv Secţia pentru procurori, a Consiliului
Superior al Magistraturii.
(6) Hotărârile prevăzute la alin. (5) pot fi atacate
la Plen în termen de 48 de ore de la comunicare.
(7) Comisia de organizare a concursului întocmeşte, de
îndată după pronunţarea hotărârii Plenului, lista finală a candidaţilor care
îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, care se afişează la sediile
curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor şi la sediile parchetelor şi
se publică simultan pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 16. - (1) Concursul constă în susţinerea unor
probe scrise cu caracter teoretic şi practic.
(2) Probele scrise cu caracter teoretic şi practic se susţin la una dintre următoarele materii, în
funcţie de specializarea pentru care optează judecătorul sau procurorul: drept
civil, drept penal, drept comercial, drept administrativ, drept financiar şi
fiscal, dreptul muncii, dreptul familiei, drept internaţional privat, drept
procesual civil sau drept procesual „penal, precum şi, indiferent de
specializare, jurisprudenta Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi
jurisprudenta Curţii Constituţionale, jurisprudenta Curţii Europene a
Drepturilor Omului şi jurisprudenta Curţii de Justiţie a Comunităţilor
Europene.
Art. 17. - (1) Probele scrise constau în:
a) subiecte cu caracter teoretic şi practic din
materia de specialitate;
b) subiecte cu caracter teoretic şi practic din
dreptul procesual civil sau, după caz, din dreptul procesual penal;
c) subiecte privind jurisprudenta Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie şi jurisprudenta Curţii Constituţionale;
d) subiecte privind jurisprudenta Curţii Europene a
Drepturilor Omului şi jurisprudenta Curţii de Justiţie a Comunităţilor
Europene.
(2) Pe durata desfăşurării concursului este permisă
consultarea legislaţiei indicate în tematică şi bibliografie.
Art. 18. - (1) Cu 24 de ore înainte de desfăşurarea
probelor scrise, comisiile de elaborare a subiectelor
stabilesc câte 3 variante de subiecte pentru fiecare materie.
(2) Subiectele şi baremele de evaluare şi notare, pe
discipline de concurs, se predau în plicuri distincte, închise şi sigilate, de
comisiile de elaborare a subiectelor către comisia de organizare a concursului,
cu cel puţin 12 ore înainte de data şi ora susţinerii probelor scrise.
Plicurile se deschid în ziua concursului, în prezenţa reprezentanţilor
candidaţilor, după expirarea termenului de acces în sălile de concurs.
Art. 19. - (1) Cu cel puţin 24
de ore înainte de probele scrise, comisia de organizare a concursului
repartizează candidaţii pe săli, în ordine alfabetică, şi dispune publicarea
listelor candidaţilor pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie, precum şi afişarea acestora pe uşile sălilor în care se desfăşoară
probele scrise.
(2) Accesul candidaţilor în săli este permis pe baza
unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea
probelor. In mod excepţional, pot fi admişi candidaţi în sală şi cu mai puţin
de 30 de minute înainte de începerea probelor, dar nu şi după deschiderea
plicului cu subiecte.
(3) Inainte de aducerea subiectelor
în săli, supraveghetorii aduc la cunoştinţa candidaţilor modul de desfăşurare a
probelor şi modul de completare a datelor personale pe teza de concurs
tipizată.
Art. 20. - (1) Se interzice candidaţilor să deţină
asupra lor pe timpul desfăşurării probelor scrise orice fel de lucrări care ar
putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc
electronic de comunicare. Candidaţii pot folosi în timpul concursului acele
materiale a căror posibilitate de utilizare este menţionată explicit în
tematica şi bibliografia de concurs. Supraveghetorii verifică respectarea
acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea
acestor dispoziţii duce la eliminarea din sală a candidatului, indiferent dacă
materialele interzise au fost folosite sau nu.
(2) Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform
listelor afişate. Candidaţii primesc teze de concurs tipizate pe care îşi scriu
cu majuscule numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe
colţul paginii ce urmează să fie lipit, precum şi coli obişnuite pentru ciorne,
marcate cu ştampila Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Colţul tezei de concurs tipizate se lipeşte şi se
ştampilează la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care
supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea
corectă a tututor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală semnează
în interiorul porţiunii din pagină care urmează să fie sigilată.
(4) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afara rubricii care se sigilează şi orice alte
semne distinctive care ar permite identificarea lucrării atrag anularea
lucrării scrise respective.
(5) Frauda dovedită atrage eliminarea candidatului
din concurs. Se consideră fraudă şi încălcarea dispoziţiilor alin. (1) şi (4).
In aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal
faptele constatate şi măsurile luate, iar lucrarea scrisă se anulează cu
menţiunea „fraudă". Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a
concursului şi candidatului respectiv.
Art. 21. - (1) Prin tragere la sorţi un reprezentant al
candidaţilor alege varianta de subiecte, pentru fiecare materie, dintre cele 3
variante stabilite de comisiile de elaborare a subiectelor.
(2) După extragerea variantei de subiecte,
preşedintele comisiei de organizare a concursului şi persoana care a efectuat
extragerea semnează pe versoul plicului ce conţine varianta extrasă.
(3) Subiectele se multiplică în număr egal cu numărul
candidaţilor, după care se introduc în plicuri care se sigilează şi se
distribuie în săli. Comisia de organizare a concursului ia toate măsurile
pentru a pregăti în mod corespunzător multiplicarea subiectelor.
(4) Nici un membru al comisiei nu poate părăsi centrul
de concurs şi nu poate comunica în exterior conţinutul subiectelor de concurs
până la încheierea probelor scrise.
(5) Responsabilii de săli primesc plicurile cu
subiecte de la preşedinte, vicepreşedinte sau un membru al comisiei de
organizare a concursului, verifică integritatea acestora, le deschid şi
distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat.
(6) Pe parcursul desfăşurării probelor scrise membrii
comisiei de organizare a concursului şi supraveghetorii de săli nu pot da
candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce
modificări ale subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte se discută direct cu
comisiile de elaborare a subiectelor.
(7) Punctajul acordat şi timpul recomandat pentru
rezolvare, pentru fiecare subiect, stabilite de comisiile de elaborare a
subiectelor, se transmit candidaţilor odată cu subiectele, iar baremele de
evaluare şi notare se afişează la centrele de concurs cu 15 minute înainte de
încheierea probei scrise. In termen de 24 de ore de la afişare candidaţii pot
face contestaţii la bareme, care se soluţionează în 24 de ore potrivit art. 14
alin. (2). Baremele definitive stabilite în urma soluţionării contestaţiilor se
publică de îndată pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 22. - (1) Din momentul deschiderii plicului cu
subiecte nici un candidat nu mai poate intra în sală şi nici un candidat nu
poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea
acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului
cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine probele scrise.
(2) In cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită
părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de una dintre persoanele care supraveghează,
până la înapoierea în sala de concurs.
(3) Timpul destinat elaborării lucrării scrise,
stabilit de comisiile de elaborare a subiectelor, se socoteşte din momentul în
care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.
(4) Pentru elaborarea lucrării scrise candidaţii
folosesc numai cerneală sau pastă de culoare neagră. Nu se foloseşte altă
hârtie decât cea distribuită candidaţilor de către supraveghetori. Rezolvarea
subiectelor se face exclusiv pe teza de concurs tipizată, iar soluţiile scrise
pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în considerare.
(5) Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală
taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. In cazul în care
unii candidaţi, din diferite motive, cum ar fi corectări numeroase şi greşeli
care ar putea fi interpretate drept semne de recunoaştere, doresc să îşi
transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte
coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în
procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial
se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele
„anulat", se semnează de cei 2 supraveghetori şi se păstrează în
condiţiile stabilite pentru documentele de concurs.
(6) Fiecare candidat primeşte atâtea teze de concurs
tipizate şi atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare.
Art. 23. - (1) Pe măsură ce îşi încheie lucrările
candidaţii le predau supraveghetorilor.
(2) La expirarea timpului acordat candidaţii predau lucrările în faza în care se află, sub
semnătură, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi
rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.
(3) La predarea lucrărilor supraveghetorii barează
spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale
de predare-primire de sală, pe care le semnează candidaţii, precum şi în
rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării.
(4) Pentru fiecare sală se întocmeşte un
proces-verbal.
(5) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi
se păstrează de comisia de organizare a concursului alături de celelalte
documente de concurs.
(6) Supraveghetorii predau lucrările scrise, sub
semnătură, preşedintelui şi unui membru al comisiei de organizare a concursului.
Art. 24. - (1) La încheierea susţinerii probelor
scrise, toate lucrările scrise se predau spre a fi evaluate preşedintelui
comisiilor, pe bază de proces-verbal de predare-primire, de către preşedintele
comisiei de organizare a concursului.
(2) Evaluarea şi notarea
lucrărilor scrise se efectuează de cel puţin 2 corectori. Fiecare lucrare se
corectează şi se apreciază de fiecare corector, separat, cu note de la 10 la 0,
cu două zecimale, respectându-se baremele de evaluare şi notare şi ghidurile de
corectare stabilite de comisiile de elaborare a subiectelor sau modificate în
conformitate cu dispoziţiile art. 21 alin. (7). Corectarea şi notarea pe baza
baremului se înregistrează în borderouri de notare separate, de către fiecare
corector, semnate de aceştia pe fiecare pagină.
(3) Nota lucrărilor care au primit, în urma
corectărilor succesive, notări între 0 şi 1 va fi 1.
(4) După încheierea corectării şi notării de către
toţi corectorii, borderourile de notare întocmite şi semnate de fiecare corector
sunt predate cu proces-verbal comisiei de oganizare a concursului, odată cu
lucrările evaluate.
(5) In cazul în care se constată o diferenţă mai mare
de 1 punct între notele corectorilor, nota finală se stabileşte de o comisie
formată din aceştia şi un arbitru desemnat de către preşedintele comisiilor
prin tragere la sorţi dintre ceilalţi corectori. Nota dată la reevaluare se
consemnează într-un borderou de notare distinct, sub semnăturile tuturor
membrilor comisiei de reevaluare, şi se scrie pe lucrare, cu cerneală neagră,
în rubrica specială a foii de concurs, sub semnătură, de către comisia de
organizare a concursului.
(6) După ce preşedintele comisiilor se asigură că
între notele acordate de corectori nu este o diferenţă mai mare de 1 punct, el
verifică media finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate
de evaluatori, fără rotunjire. Notele finale se scriu pe fiecare lucrare, în
rubrica specială a foii de concurs, cu cerneală neagră, sub semnătură, de către
comisia de organizare a concursului.
Art. 25. - (1) După ce toate lucrările scrise au fost
corectate şi notate, iar notele au fost scrise pe lucrări, acestea se deschid
în prezenţa preşedintelui comisiei de organizare a concursului, iar notele
finale se înregistrează imediat în borderourile de
concurs.
(2) Borderourile de concurs, completate cu notele de la
fiecare dintre probele de concurs menţionate la art. 17 alin. (1) lit. a)-d) şi
media generală a acestora, se trimit în vederea afişării la sediile curţilor de
apel, tribunalelor şi judecătoriilor şi ale parchetelor şi se publică simultan,
pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului
Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, de către comisia de organizare a concursului.
Art. 26. - (1) Candidaţii pot contesta numai notele la
propriile lucrări.
(2) Cererile candidaţilor care contestă notele
obţinute la evaluarea iniţială se depun la sediile curţilor de apel, respectiv
parchetelor de pe lângă acestea, ori, după caz, la sediul Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 48 de ore de la
afişarea rezultatelor, şi se trimit de îndată, pe fax, comisiei de organizare a
concursului.
(3) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise se renumerotează şi se sigilează, fiind înscrise într-un borderou
separat.
(4) Lucrările se predau comisiilor de soluţionare a
contestaţiilor, însoţite de borderourile de notare şi de un borderou de
predare-primire în care se menţionează numărul de ordine al lucrărilor şi
disciplina de concurs.
Art. 27. - (1) Fiecare lucrare a cărei notă iniţială a
fost contestată se recorecteaza de 2 membri ai comisiei de soluţionare a
contestaţiilor.
(2) In cazul în care se constată o diferenţă mai mare de
1 punct între notele acordate de cei 2 corectori sau dacă diferenţa dintre
media stabilită de comisia de corectare şi cea stabilită de comisia de
soluţionare a contestaţiilor este mai mare de 1, 5 puncte, nota finală se stabileşte de o comisie formată din cei 2
corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi corectori prin tragere la
sorţi de către preşedintele comisiilor.
(3) Nota obţinută în urma admiterii contestaţiei se
scrie pe lucrare, în rubrica specială a foii de concurs, cu cerneală neagră, sub
semnătură, de către comisia de organizare a concursului.
(4) Nota acordată de comisia de soluţionare a
contestaţiilor este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(5) După primirea rezultatelor de la comisiile de
soluţionare a contestaţiilor, comisia de organizare a concursului recalculează,
după caz, mediile generale ale candidaţilor.
Art. 28. - (1) In urma calculării mediilor generale ale
candidaţilor, comisia de organizare a concursului întocmeşte listele finale.
(2) Rezultatele finale ale
concursului se publică simultan pe paginile de Internet ale Consiliului
Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi se transmit în
vederea afişării la sediile curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor şi
ale parchetelor.
Art. 29. - Pentru a fi declarat admis la concurs
candidatul trebuie să obţină cel puţin media generală 7 şi nu mai puţin de 5 la
fiecare dintre probele de concurs menţionate la art. 17 alin. (1) lit. a)-d).
Art. 30. - (1) Rezultatele finale se prezintă Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) In termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea
rezultatelor finale, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin
hotărâre, promovarea judecătorilor şi a procurorilor declaraţi admişi.
(3) Promovarea în funcţii de execuţie vacante sau pe
loc a candidaţilor declaraţi admişi la concurs se face în ordinea mediilor
obţinute, în limita numărului de posturi aprobate.
(4) Promovarea efectivă se
face în raport de opţiunea candidatului, cu respectarea dispoziţiilor alin.
(3).
Art. 31. - La medii egale au prioritate, în următoarea
ordine: candidaţii care au titlul ştiinţific de doctor în drept, cei care au
calitatea de doctorand, care au vechime mai mare în funcţia de judecător sau de
procuror, candidaţii care au absolvit cursuri de masterat sau care au absolvit
cursuri postuniversitare ori candidaţii care au activitate publicistică în
specialitate.
Art. 32. - (1) Judecătorii şi procurorii care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 29, dar care, ca urmare a lipsei
posturilor vacante, nu au fost promovaţi pot fi numiţi în posturile ce se
vacantează la instanţele şi parchetele pentru care au optat la înscriere, în
termen de 6 luni de la data comunicării rezultatelor finale ale concursului.
(2) Dispoziţiile art. 30 alin. (3) şi ale art. 31 se
aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 33. - Toate termenele stabilite în cadrul
prezentului regulament se calculează potrivit art. 101
şi următoarele din Codul de procedură civilă.
Art. 34. - (1) Pentru cazurile în care în prezentul
regulament se prevede afişarea la sediile curţilor de apel, tribunalelor şi
judecătoriilor şi ale parchetelor, anunţul respectiv se afişează de îndată pe
sau lângă uşa de intrare a instanţei sau parchetului.
(2) Preşedinţii instanţelor, precum şi procurorii
generali sau, după caz, prim-procurorii parchetelor transmit documentele
primului-grefier sau, după caz, grefierului-şef ori grefierului însărcinat cu
activitatea de registratură, pentru a fi afişate, indicând perioada pentru care
vor fi afişate. In momentul afişării, precum şi al retragerii documentului,
grefierul notează ora şi data afişării sau a retragerii pe document, sub
semnătura sa, transmiţând de îndată documentul retras preşedintelui sau
procurorului general ori, după caz, prim-procurorului.
Art. 35. - (1) Toate documentele întocmite pentru
concurs se păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin
grija Direcţiei resurse umane şi organizare.
(2) Lucrările de concurs se păstrează în original la
dosarele profesionale ale candidaţilor.
(3) Originalele documentelor în privinţa cărora
prezentul regulament dispune că se înaintează prin fax către Direcţia resurse
umane şi organizare se transmit în cel mai scurt timp de către curţile de apel,
tribunale şi judecătorii şi de către parchete, prin grija preşedinţilor
instanţelor şi a procurorilor generali sau, dupa caz, a prim-procurorilor
parchetelor, şi se arhivează la mapele de concurs.
Art. 36. - Dispoziţiile prezentului regulament se
aplică în mod corespunzător judecătorilor şi procurorilor militari.