HOTARARE Nr. 1903 din 4 noiembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind atribuirea conducerii planului
sectorial, contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor si
a proiectelor componente ale planului sectorial de cercetare-dezvoltare
finantat din bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1145 din 3 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 6
alin. (2) lit. b^2) din Legea nr. 290/2002 privind organizarea si functionarea
unitatilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii,
industriei alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice
"Gheorghe Ionescu-Sisesti", cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind atribuirea conducerii planului
sectorial, contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor si
a proiectelor componente ale planului sectorial de cercetare-dezvoltare
finantat din bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Petre Daea
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind atribuirea conducerii planului sectorial, contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor si a proiectelor componente ale planului
sectorial de cercetare-dezvoltare finantat din bugetul Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
Art. 1
(1) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in calitatea
sa de autoritate publica finantatoare, elaboreaza si finanteaza propriul plan
sectorial de cercetare-dezvoltare "Agricultura, alimentatie, silvicultura
si dezvoltare rurala", denumit in continuare plan sectorial, pentru care
devine autoritate contractanta.
(2) Planul sectorial este avizat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, in
calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, in vederea
interconectarii si corelarii cu programele si prioritatile finantate prin
Planul national de cercetare-dezvoltare.
(3) Planul sectorial contine programe si proiecte de cercetare-dezvoltare
grupate in functie de obiectivele strategiei de dezvoltare ale domeniului sau
sectorului coordonat de autoritatea contractanta, in vederea realizarii si/sau
aplicarii politicilor specifice prevazute a se efectua intr-o perioada
determinata, in limita bugetului alocat.
(4) Pentru definitivarea planului sectorial Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale poate solicita propuneri de proiecte de la
diferite structuri reprezentative din domeniile sale de activitate.
Art. 2
(1) Programele si proiectele din cadrul planului sectorial au urmatoarele
particularitati:
a) se deruleaza pe mai multi ani, in concordanta cu ciclul biologic al
plantelor si animalelor, precum si cu durata experimentarii obligatorii in
timp, determinata de fluctuatia conditiilor de mediu de la an la an;
b) etapele premergatoare contractarii trebuie sa se realizeze in
concordanta cu caracterul sezonier al lucrarilor pentru cultivarea plantelor si
cresterea animalelor;
c) pot fi realizate numai de unitati specializate, cu personal calificat si
cu dotarea corespunzatoare.
(2) Avand in vedere particularitatile prevazute la alin. (1), proiectele
din cadrul planului sectorial se realizeaza de unitati si institutii de
cercetare-dezvoltare de drept public sau privat, cu personalitate juridica, in
conformitate cu prevederile art. 7 lit. a), b) si d) si ale art. 8 lit. A si
B.a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare.
(3) Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei de participare la
sistemul concurential de atribuire a serviciilor de cercetare-dezvoltare este
elaborata de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 3
(1) Planul sectorial si proiectele componente se intocmesc pentru intreaga
lor perioada de derulare, pe baza urmatoarei structuri-cadru:
a) scopul planului sectorial;
b) durata planului sectorial;
c) bugetul estimativ alocat planului sectorial;
d) obiectivele de realizat ale planului sectorial in conformitate cu
Programul de guvernare, strategia ministerului, adoptarea acquisului comunitar
si cu alte documente importante pentru dezvoltarea domeniului/sectorului
respectiv;
e) rezultatele estimate ale planului sectorial si proiectelor;
f) proiectele asociate obiectivelor fiecarui program, pentru care se
indica: titlul, durata de realizare, continutul - in rezumat, rezultatele
preconizate, modul de aplicare/utilizare a rezultatelor obtinute si bugetul
estimat.
(2) Autoritatea contractanta stabileste, in cadrul alocatiilor bugetare
anuale aprobate pentru activitatea de cercetare stiintifica, fondurile destinate
finantarii planului sectorial si le repartizeaza pe fiecare program si proiect
component, tinand seama de:
a) orientarea de dezvoltare generala la care trebuie sa contribuie si
proiectele de cercetare-dezvoltare;
b) coerenta si realismul proiectelor de cercetare-dezvoltare;
c) impactul pozitiv al proiectelor asupra domeniului sau sectorului
respectiv;
d) mijloacele si resursele necesare pentru implementare.
Art. 4
Criteriile de eligibilitate, conditiile de desfasurare a procedurilor de
achizitii si caietele de sarcini sunt intocmite in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii,
continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea
si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de servicii.
Art. 5
(1) In conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. f) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, pentru incheierea unui contract care are ca obiect
servicii de cercetare-dezvoltare remunerate de autoritatea contractanta si ale
caror rezultate nu sunt necesare autoritatii contractante in propriul
beneficiu, autoritatea contractanta are obligatia de a atribui contractul de
servicii de cercetare-dezvoltare pe baza unor criterii de natura economica si,
in masura in care este posibil, prin utilizarea sistemului concurential adaptat
la specificul achizitiei.
(2) In functie de particularitatile activitatii de cercetare-dezvoltare din
domeniul agriculturii, silviculturii si dezvoltarii rurale, prezentate la art.
2 alin. (1), atribuirea contractului de servicii de cercetare-dezvoltare se
realizeaza:
a) prin negocierea competitiva, respectiv procedura prin care autoritatea
contractanta se consulta si negociaza clauzele contractuale, exclusiv pretul,
cu mai multi furnizori de servicii de cercetare-dezvoltare din domeniul
agriculturii, silviculturii si dezvoltarii rurale; sau
b) prin negocierea cu o singura sursa, care se aplica in cazuri de exceptie
cand pentru respectiva activitate de cercetare-dezvoltare din domeniul agriculturii,
silviculturii si dezvoltarii rurale nu exista decat un singur furnizor. In
acest caz autoritatea contractanta se consulta si negociaza clauzele
contractuale, inclusiv pretul, cu acel furnizor.
(3) Intocmirea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, a
conditiilor de finantare si a modului de realizare a contractului se va face in
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finantelor publice si al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001.
(4) In scopul evaluarii ofertelor depuse in cadrul competitiei, autoritatea
contractanta constituie, prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale, o comisie de evaluare a ofertelor tehnice si financiare,
formata din specialisti din domeniul respectiv si care ulterior va avea rol si
de comisie de monitorizare.
(5) La evaluarea ofertelor se va tine seama de urmatoarele criterii
specifice activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) cunoasterea situatiei curente in domeniu si gradul de originalitate si
inovare a propunerii;
b) abordarea stiintifica/tehnica, claritatea si modul de adaptare a
metodologiei;
c) competenta stiintifica si/sau tehnica a personalului propus, incadrarea
fiecarei persoane numai cu contract individual de munca;
d) nivelul adecvat al bugetului propus;
e) calitatea managementului proiectului, inclusiv planificarea resurselor;
f) planul de exploatare si/sau diseminare, transfer tehnologic.
(6) Evaluarea ofertelor se realizeaza cu respectarea prevederilor si a
algoritmului de punctare prevazute in documentatia de achizitii de servicii de
cercetare-dezvoltare.
(7) Propunerile de oferte declarate castigatoare de catre comisia de
evaluare se transmit autoritatii contractante, care decide asupra rezultatelor
competitiei, pe care le comunica participantilor.
(8) Dupa aprobarea defalcarii anuale a bugetului planului sectorial, pentru
fiecare proiect aprobat se incheie un contract intre autoritatea contractanta
si ofertantul declarat castigator, in calitate de contractor, care are ca
obiect servicii de cercetare-dezvoltare.
(9) Prin contractul de servicii de cercetare-dezvoltare se stabilesc
cheltuielile estimate pentru intreaga perioada de realizare a proiectului si se
angajeaza cheltuieli numai pentru primul an.
(10) In cazul proiectelor cu o desfasurare pe mai multi ani, angajarea de
cheltuieli pentru anii bugetari urmatori se face anual prin act aditional la
contractul de servicii de cercetare-dezvoltare, in care vor fi prevazute sumele
pentru finantarea proiectelor respective, stabilite in limita alocatiilor
bugetare aprobate cu aceasta destinatie pentru anul respectiv.
(11) Bugetul proiectului, prezentat pe categorii de cheltuieli de
cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii, se intocmeste conform
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.579/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activitati de
cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii, finantate de la bugetul de
stat.
(12) Devizele antecalcul si postcalcul se intocmesc potrivit anexei nr. 2
la Normele metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru
activitati de cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii, finantate de la
bugetul de stat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.579/2002.
Art. 6
(1) Autoritatea contractanta poate acorda trimestrial, la solicitarea
scrisa a contractorului, plati in avans in cuantum de pana la 30% din valoarea
platilor prevazute a fi efectuate in trimestrul respectiv pentru executia
proiectului.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) se face
la efectuarea platilor prevazute in contractul de finantare pentru trimestrul
respectiv.
(3) Autoritatea contractanta poate efectua plata in avans pentru un
trimestru numai daca suma acordata in avans pentru trimestrul precedent a fost
recuperata integral.
(4) In cazul in care recuperarea avansului acordat este programata sa se
efectueze in anul bugetar urmator, contractorul va prezenta, pana la finele
anului bugetar curent in care a fost acordat avansul, un deviz justificativ al
cheltuielilor efectuate, prin care confirma utilizarea integrala si conform
destinatiilor legale a avansului acordat.
(5) Platile in avans prevazute la alin. (1) se efectueaza, dupa semnarea
contractului de finantare, in baza conventiei de acordare a avansului,
incheiata intre parti.
Art. 7
(1) In vederea calcularii costurilor aferente fiecarui proiect si fazelor
sale de executie pe baza cheltuielilor inregistrate in contabilitatea generala,
contractorii asigura:
a) colectarea cheltuielilor directe pe fiecare proiect, precum si pe faze
de executie;
b) repartizarea cheltuielilor indirecte pe baza coeficientilor stabiliti in
functie de criteriile de repartizare adoptate de contractor.
(2) Pe baza operatiunilor prevazute la alin. (1) contractorul intocmeste
devizul postcalcul pentru fiecare proiect, pe faze de executie.
(3) Devizul postcalcul va fi semnat de directorul economic sau de
contabilul-sef si de reprezentantul autorizat al contractorului, care raspund
potrivit legii pentru exactitatea, realitatea si legalitatea cheltuielilor
inscrise in acesta.
Art. 8
(1) Decontarea cheltuielilor aferente fazelor de executie realizate in
cadrul proiectelor se efectueaza in limita valorii acestor faze, prevazuta in
contractul de finantare, la valoarea cheltuielilor inscrise in devizul
postcalcul, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere de plata;
b) proces-verbal de avizare interna;
c) raport de activitate;
d) deviz postcalcul.
(2) Autoritatea contractanta centralizeaza decontarile lunare.
(3) Pentru efectuarea platii autoritatea contractanta emite ordin de plata.
Art. 9
Activitatile de monitorizare a proiectelor din cadrul planului sectorial se
realizeaza, in moduri specifice, de contractor si de autoritatea contractanta.
Art. 10
(1) Contractorul stabileste si aplica, in conditiile legii, proceduri
proprii de monitorizare prin care asigura urmarirea, verificarea in mod
sistematic si adoptarea masurilor adecvate in scopul realizarii obiectivelor
prestabilite ale proiectelor din cadrul planului sectorial, precum si
utilizarea, in conditii de legalitate, eficacitate si eficienta, a fondurilor
alocate de la bugetul de stat si prevazute in contractul de finantare.
(2) Pentru fiecare faza de executie a unui proiect de cercetare-dezvoltare
din cadrul planului sectorial, realizata in conditiile contractului de
finantare, contractorul intocmeste:
a) deviz postcalcul;
b) raport de activitate;
c) proces-verbal de avizare interna.
(3) Dupa realizarea ultimei faze de executie din anul bugetar a proiectelor
de cercetare-dezvoltare din cadrul planului sectorial, contractorul elaboreaza
un raport de activitate pe anul respectiv privind proiectele componente si
transmite un exemplar al acestuia autoritatii contractante.
Art. 11
(1) Autoritatea contractanta asigura, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare, prin directiile sale de specialitate, pentru fiecare faza de executie
a proiectelor de cercetare-dezvoltare din cadrul programelor planului
sectorial, verificarea documentelor prezentate de contractori in vederea
decontarii cheltuielilor efectuate si compararea datelor si informatiilor
continute in acestea cu prevederile corespunzatoare din contractele de
finantare.
(2) Comisia de evaluare prevazuta la art. 5 alin. (4) asigura monitorizarea
de specialitate a proiectelor din cadrul planului sectorial, pe baza raportului
de activitate anual prevazut la art. 10 alin. (3).
(3) Comisia de evaluare intocmeste raportul anual de evaluare care se
aproba de autoritatea contractanta.
(4) La repartizarea fondurilor pe fiecare proiect din cadrul planului
sectorial, autoritatea contractanta va tine seama de propunerile comisiei de
evaluare, prevazute in raportul de evaluare anual, precum si de necesitatea
asigurarii cu prioritate a fondurilor destinate finantarii proiectelor aflate
in derulare.
Art. 12
(1) In cazul solicitarii justificate a uneia dintre parti sau la
recomandarea comisiei de evaluare, pot fi facute modificari si completari in
structura planului sectorial si a proiectelor componente, conform procedurilor
utilizate la atribuirea acestora sau prin act aditional la contractul de
finantare, cu incadrarea in valoarea aprobata a proiectului respectiv.
(2) Rezultatele cercetarii obtinute in cadrul proiectelor componente ale
planului sectorial apartin contractorului, daca prin contract nu s-a prevazut
altfel.
(3) Rezultatele cercetarii, dupa caz, pot fi transferate altor structuri
ale autoritatii contractante, prin ordin emis de conducatorul autoritatii
contractante.
(4) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale poate atribui
in sistem competitional sau direct contracte de finantare pentru achizitionarea
serviciilor de conducere a planului sectorial in conditiile stabilite prin
prezentele norme metodologice.
(5) Modelele documentelor specifice vor fi aprobate prin ordin al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, in termen de 30 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor norme
metodologice.
(6) Definitiile termenilor utilizati in cuprinsul prezentelor norme
metodologice sunt prevazute in anexa care face parte integranta din acestea.
ANEXA 1
la normele metodologice
DEFINITIILE TERMENILOR UTILIZATI
1. autoritate contractanta - parte intr-un contract de finantare, care, fie
in baza legii, fie in baza unui alt contract de finantare legal incheiat, la
care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv,
stabilind in mod univoc conditiile in care cealalta parte va realiza contractul
ce se incheie in acest scop;
2. comisie de evaluare - grup format din persoane desemnate de autoritatea
contractanta dupa criterii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate
si impartialitate, in vederea evaluarii ofertelor in cadrul unei licitatii sau
al unor proceduri competitionale simplificate;
3. conducator de program/proiect - autoritatea de stat contractanta, in
cazul programelor conduse de aceasta, sau contractorul, intr-un contract de
finantare al carui obiect este procurarea de servicii de conducere de
program/proiect si, dupa caz, de realizare/executie a proiectelor situate pe
ultimul nivel de detaliere a programului;
4. contract de servicii de cercetare-dezvoltare - contractul in care una
dintre parti, denumita autoritate contractanta, are dreptul si obligatia de a
impune in mod univoc celeilalte parti, denumita contractor, obiectivele pentru
care se face finantarea si conditiile in care se realizeaza finantarea
serviciilor de cercetare-dezvoltare;
5. contractor - parte intr-un contract de finantare, care, acceptand
finantarea si conditiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea
contractanta, se obliga sa asigure realizarea contractului;
6. evaluare - analiza rezultatelor obtinute in timpul si dupa implementarea
programului/proiectului si indicarea unor actiuni corective, acolo unde este
cazul, in vederea obtinerii rezultatelor si atingerii obiectivelor prevazute;
7. monitorizare - activitatea de a urmari, a observa, a masura si a
verifica in mod sistemic, precum si de a promova masurile adecvate pentru a
mentine pe calea predefinita o operatiune, un proces sau altele asemenea;
8. ofertant - potential contractor care a depus o oferta/propunere de
proiect;
9. oferta - propunerea tehnica si propunerea financiara asociata acesteia,
elaborate de catre un potential contractor in baza invitatiei primite de acesta
de la autoritatea contractanta pentru a participa la licitatie sau la o
procedura competitionala simplificata;
10. propunere de proiect - solicitare de finantare a unui proiect initiat
de un potential contractor, elaborat de catre acesta in cadrul tematic si cu
respectarea conditiilor indicate prin pachetul de informatii al unui program,
in scopul de a participa la o competitie de selectare a contractorilor,
organizata in cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a
propunerilor de proiecte;
11. raport de activitate - document elaborat de conducatorul de
program/proiect, pe baza compararii stadiului efectiv al
programului/proiectului cu stadiul prevazut prin instrumentele de planificare
si programare. In cazul in care conducatorul de program/proiect este autoritate
contractanta, raportul de activitate se elaboreaza pe baza informatiilor
continute in rapoartele de activitate ale proiectelor finantate prin program/proiect,
rapoarte care, la randul lor, se elaboreaza de catre conducatorii de proiecte.
Raportul de activitate descrie activitatile desfasurate in perioada de
referinta, evidentiaza intarzierile si necorelarile aparute in derularea
programului/proiectului si cauzele acestora si propune masuri corective;
12. raport final de activitate - instrument de monitorizare a implementarii
unui program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect la incheierea
implementarii programului/proiectului, pe baza compararii stadiului final
obtinut cu cel prevazut prin instrumente de planificare si programare;
13. raport de evaluare - document elaborat numai de catre sau prin grija
autoritatii contractante. Raportul de evaluare a programului se elaboreaza de
catre monitorul de program, iar raportul de evaluare a proiectului se
elaboreaza de catre responsabilul de proiect. Raportul intermediar de evaluare
a programului se elaboreaza la periodicitatea prevazuta prin contractul de
servicii de cercetare-dezvoltare, de regula trimestrial sau semestrial, iar
raportul intermediar de evaluare a proiectului se elaboreaza anual. Raportul
independent de evaluare se elaboreaza de catre echipe de evaluatori externi
programului/proiectului, alcatuite la solicitarea autoritatii contractante.
Raportul de evaluare se elaboreaza pe baza compararii rezultatelor efective cu
cele planificate, cu accent pe analiza eficientei utilizarii fondurilor.
Raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreaza pe baza
informatiilor continute in rapoartele de activitate ale programelor/proiectelor
finantate prin program/proiect. In cazul in care conducatorii acestor proiecte
sunt, la randul lor, autoritati contractante, raportul de evaluare a
programului/proiectului se elaboreaza si pe baza rapoartelor de evaluare a
proiectelor finantate prin program/proiect;
14. caiet de sarcini document prin care se stabilesc cerintele ce trebuie
respectate de potentialii contractori in elaborarea ofertei, document elaborat
de catre autoritatea contractanta in vederea atribuirii contractului de
finantare prin licitatie, proceduri competitionale simplificate sau prin
atribuire directa;
15. documentatia standard document pentru elaborarea si prezentarea
ofertei, care asigura punerea la dispozitia tuturor potentialilor
candidati/ofertanti a informatiilor necesare privind aplicarea procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica si reprezinta modelul pe
baza caruia autoritatea contractanta are obligatia de a intocmi fiecare
documentatie pentru elaborarea si prezentarea ofertei.