HOTARARE Nr.
1864 din 21 decembrie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005
privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre
ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European si pentru stabilirea formei
si continutului documentelor care se elibereaza cetatenilor Uniunii Europene si
membrilor lor de familie
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1051 din 29 decembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 331 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera
circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene şi Spaţiului Economic European, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 260/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera
circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene şi Spaţiului Economic European, prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Se aprobă forma şi conţinutul certificatului de
înregistrare şi ale cărţii de rezidenţă permanentă care se eliberează
cetăţenilor Uniunii Europene, precum şi ale cărţii de rezidenţă şi ale cărţii
de rezidenţă permanentă care se eliberează membrilor de familie ai acestora,
cetăţeni ai unor state terţe, prevăzute în anexele nr. 2-5.
Art. 2. - Documentele prevăzute la art. 1 alin. (2) se
eliberează titularilor după achitarea costului acestora, a costurilor
operaţiunilor de emitere, precum şi, după caz, a altor taxe şi tarife stabilite
conform legii, în aceleaşi condiţii ca şi pentru cetăţenii români.
Art. 3. - (1) Documentele prevăzute la art. 1 alin. (2)
vor fi realizate prin grija Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Materialele necesare producerii cărţilor de
rezidenţă care se eliberează cetăţenilor Uniunii Europene şi membrilor de
familie ai acestora se achiziţionează de către Inspectoratul Naţional pentru
Evidenţa Persoanelor şi se distribuie cu titlu gratuit Autorităţii pentru
străini.
(3) Confecţionarea cărţilor de rezidenţă care se
eliberează cetăţenilor Uniunii Europene şi membrilor de familie ai acestora se
realizează de către Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenţa Persoanelor.
(4) Contravaloarea cărţilor de rezidenţă care se
eliberează cetăţenilor Uniunii Europene şi membrilor de familie ai acestora se
constituie venit la bugetul de stat.
(5) In termen de 30 zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Autoritatea pentru
străini, Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi Centrul Naţional
de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor vor încheia un protocol de colaborare
în vederea producerii documentelor care se eliberează cetăţenilor Uniunii
Europene şi membrilor de familie ai acestora.
Art. 4. - (1) In termen de un an de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, cetăţenii Uniunii Europene şi membrii de familie
ai acestora, care îşi exercită dreptul de rezidenţă în România şi care au
obţinut anterior un drept de şedere potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, sunt obligaţi să se prezinte la
formaţiunile teritoriale ale Autorităţii pentru străini în vederea
preschimbării documentelor eliberate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu cele
corespunzătoare, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005
privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre
ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 260/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Preschimbarea documentelor prevăzute la alin. (1)
se efectuează cu aplicarea dispoziţiilor art. 2.
(3) După expirarea termenului
prevăzut la alin. (1), documentele eliberate cetăţenilor Uniunii Europene şi
membrilor de familie ai acestora în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi
reţinute de către autorităţile competente şi transmise de îndată Autorităţii
pentru străini, titularul fiind îndrumat să se adreseze formaţiunii teritoriale
a Autorităţii pentru străini pe raza căreia acesta declară că şi-a stabilit
rezidenţa, în vederea eliberării documentelor prevăzute în art. 15, art. 16
alin. (1), art. 19 alin. (1) şi art. 24 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 102/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
260/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Autorităţile competente prevăzute la alin. (3)
sunt:
a) Autoritatea pentru străini;
b) Inspectoratul General al Poliţiei Române;
c) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;
d) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române.
Art. 5. - Anexele nr. 1 -5*)
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 6. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de
1 ianuarie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul
României a cetăţenilor statelor membre ale
Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European
ART. 1 Prezentele Norme
metodologice reglementează modul de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul
României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului
Economic European, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.260/2005,
cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de
urgentă.
SECŢIUNEA 1
Proceduri privind intrarea şi ieşirea de pe teritoriul României
ART. 2 (1) Viza de
intrare pentru membrii de familie care nu sunt cetăţeni ai Uniunii Europene se
acordă, la cerere, de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României,
cu aprobarea prealabilă a Centrului Naţional de Vize din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe, în termen de 48 ore şi fără plata taxelor consulare.
(2) In vederea obţinerii vizei de intrare în România,
persoanele prevăzute la alin. (1) trebuie să prezinte:
a) cererea tip;
b) paşaportul valabil;
c) paşaportul sau actul de identitate al cetăţeanului
Uniunii Europene în original şi în fotocopie, iar în cazul în care cetăţeanul Uniunii
Europene se află deja pe teritoriul României, copia paşaportului sau a actului
de identitate, precum şi copia documentului care atestă rezidenţa pe teritoriul
României al cetăţeanului Uniunii Europene, certificată conform cu originalul de
către Autoritatea pentru străini;
d) după caz, următoarele documente:
i) documente doveditoare a
căsătoriei, respectiv a legăturii de rudenie cu cetăţeanul Uniunii Europene,
pentru membrii de familie;
ii) documente emise de autorităţile din statul membru
de origine sau de provenienţă prin care se face dovada că persoana în cauză
este membru de familie al cetăţeanului Uniunii Europene, dar nu se încadrează
în definiţia de la art. 2 alin. (1) pct. 3 din ordonanţa de urgenţă, se află în
întreţinerea sau gospodăreşte împreună cu cetăţeanul Uniunii Europene sau se
află în situaţia în care, din motive medicale grave, este necesară asistenţa
personală a acestuia, pentru persoanele aflate în întreţinere;
iii) documentul prin care se atestă faptul că relaţia
de parteneriat cu cetăţeanul Uniunii Europene a fost înregistrată în statul
membru de origine sau de provenienţă, în cazul parteneriatului înregistrat sau
documente care să ateste faptul că persoana în cauză are o relaţie de
convieţuire de lungă durată cu cetăţeanul Uniunii Europene, în cazul parteneriatului neînregistrat;
*) Anexele nr. 1 -5 sunt reproduse în facsimil.
(3) Forma şi conţinutul cererii tip pentru viza de
intrare se stabilesc de către Ministerul Afacerilor Externe.
ART. 3 (1) In situaţia
prevăzută la art. 6 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, cetăţeanul Uniunii
Europene sau membrul de familie al acestuia are obligaţia de a dovedi organelor
poliţiei de frontieră că este beneficiar al dreptului la liberă circulaţie şi
rezidenţă pe teritoriul României.
(2) Dovada se face prin orice mijloc care atestă
neechivoc calitatea de cetăţean al Uniunii Europene sau de membru de familie.
(3) Persoanei în cauză i se acordă tot sprijinul
necesar pentru clarificarea situaţiei inclusiv prin asigurarea accesului la mijloacele
de telecomunicaţie sau prin contactarea oficiului diplomatic sau consular din
România al statului al cărui cetăţean este.
(4) Membrul de familie care nu este cetăţean al
Uniunii Europene şi nu deţine viza de intrare pe teritoriul României, trebuie
să prezinte organelor poliţiei de frontieră, după caz, documentele prevăzute la
art. 2 alin (2) şi să demonstreze, prin orice mijloace ori printr-o declaraţie
pe propria răspundere, existenţa situaţiei excepţionale care nu i-a permis
solicitarea vizei în condiţiile prevăzute la art.2 alin.(l).
(5) Organele poliţiei de frontieră permit intrarea pe
teritoriul României persoanei care, în baza documentelor prezentate, face
dovada faptului că beneficiază de dreptul la liberă circulaţie şi rezidenţă pe
teritoriul României.
ART. 4 (1) Membrilor de
familie care nu sunt cetăţeni ai Uniunii Europene aflaţi în situaţia prevăzută
la art. 3 alin. (4), cu excepţia celor care deţin un document care atestă
rezidenţa într-un alt stat membru, li se eliberează viza de intrare de către
organele poliţiei de frontieră, în punctele de trecere a frontierei de stat,
numai în baza aprobării Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră.
(2) In aplicarea art. 6 alin. (3) şi art. 8 alin. (2)
din ordonanţa de urgenţă, organele poliţiei de frontieră vor elibera un
document privind decizia de refuz al intrării sau, după caz, al ieşirii de pe
teritoriul României, potrivit formularului stabilit prin dispoziţie a
inspectorului general al Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră.
SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri privind exercitarea dreptului de
rezidenţă pentru o perioadă mai mare de
trei luni pe teritoriul României
ART. 5 (1) In scopul
obţinerii documentelor care atestă rezidenţa pe teritoriul României, cetăţenii
Uniunii Europene şi membrii de familie ai acestora vor depune cererea şi
documentele prevăzute de ordonanţa de urgenţă la formaţiunea teritorială a
Autorităţii pentru străini pe raza căreia îşi stabilesc rezidenţa. (2) Forma şi
conţinutul cererilor se aprobă prin dispoziţie a directorului general al
Autorităţii pentru străini.
ART.6 (1) In aplicarea
art. 15 lit.b) şi c) şi art. 16 alin.(2) din ordonanţa
de urgenţă, pentru luarea în evidenţă şi eliberarea documentelor care atestă
rezidenţa, cetăţenii Uniunii Europene pot face dovada mijloacelor de
întreţinere prin talon de pensie eliberat cu cel mult 3 luni înainte de data
intrării pe teritoriul României, declaraţie privind impozitul pe venitul global
pentru anul anterior intrării pe teritoriul României, extras de cont bancar ori
alte documente echivalente care atestă obţinerea veniturilor necesare
asigurării întreţinerii, iar persoanele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. c)
din ordonanţa de urgenţă şi printr-o declaraţie pe proprie răspundere dată în
faţa reprezentantului Autorităţii pentru străini;
(2) In situaţia prevăzută la art. 15 lit.c) din
ordonanţa de urgenţă dovada înscrierii la o instituţie de învăţământ acreditată
poate fi făcută printr-o adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ,
legitimaţia de student sau carnetul de note, vizate, precum şi prin orice alte
documente eliberate de instituţia de învăţământ sau autorităţile competente.
(3) Actele de stare civilă sau documentele care
atestă, în condiţiile legii, legătura de rudenie, prevăzute la art. 16 alin.(l)
lit.a) şi alin.(3) din ordonanţa de urgenţă, precum şi documentele care atestă
parteneriatul se depun în original şi copie.
ART. 7 (1) Autoritatea pentru străini poate efectua
verificări pentru constatarea existenţei unei căsătorii de convenienţă. In
acest scop, în cazul în care există indicii privind existenţa unei căsătorii de
convenienţă, poată fi dispusă efectuarea unui interviu.
(2) Verificările se efectuează numai în cazul
căsătoriei încheiate între un cetăţean al Uniunii Europene şi un cetăţean al unui
stat terţ şi numai dacă cetăţeanul statului terţ nu a beneficiat de un drept de
rezidenţă pe teritoriul altui alt stat membru în baza acestei căsătorii.
(3) Elementele pe baza cărora se poate stabili faptul
că o căsătorie este de convenienţă sunt cele prevăzute la art.64 alin.(2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi pot rezulta
din declaraţiile celor în cauză sau ale unor terţe persoane, înscrisuri, date
obţinute cu ocazia realizării interviului sau a unor verificări suplimentare.
(4) Dispoziţiile alin. (l)-(3) se aplică în mod
corespunzător în cazul parteneriatului cu un cetăţean al unui stat terţ.
ART.8 (1) In aplicarea art.17 alin.(2) din ordonanţa de
urgenţă, în cazul în care se constată că nu sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute de ordonanţa de urgenţă, se comunică în scris acest fapt
solicitantului, menţionând documentele necesare pentru dovedirea îndeplinirii
acestor condiţii şi stabilind, cu acordul solicitantului, un termen care nu
poate fi mai mare de 30 de zile, în care acesta urmează să prezinte documentele
solicitate.
(2) La expirarea termenului prevăzut la alin.(2), în
cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art.17 alin.(2) din
ordonanţa de urgenţă, se comunică în scris solicitantului refuzul eliberării
documentelor şi se emite decizia de părăsire a teritoriului României potrivit
art.242 din
ordonanţa de urgenţă.
ART. 9 (1) Pentru a beneficia de dreptul de rezidenţă
permanentă pe teritoriul României, cetăţenii Uniunii Europene şi membrii de
familie ai acestora trebuie să depună la formaţiunea teritorială a Autorităţii
pentru străini pe raza căreia locuiesc, următoarele:
a) o cerere tip, conform modelului stabilit prin
dispoziţie a directorului general al Autorităţii pentru străini;
b) certificatul de
înregistrare în cazul cetăţenilor Uniunii Europene sau cartea de rezidenţă în
cazul membrilor de familie care nu sunt cetăţeni ai Uniunii Europene;
c) acte, documente sau orice alte înscrisuri care să
ateste că au o rezidenţă continuă şi legală pe teritoriul României, în
condiţiile ordonanţei de urgenţă;
d) pentru situaţiile prevăzute la art.23 din
ordonanţa de urgenţă, acte, documente sau orice alte înscrisuri care să ateste
îndeplinirea condiţiilor necesare.
(2) Continuitatea rezidenţei pe teritoriul naţional
presupune şederea legală pe teritoriul României pe perioadele prevăzute de
ordonanţa de urgenţă în vederea obţinerii dreptului de rezidenţă permanentă.
(3) Perioada de timp în care cetăţenii Uniunii
Europene au exercitat un drept de şedere potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002, se ia în considerare la stabilirea continuităţii
rezidenţei.
(4) Perioada de timp în care membrii de familie care
nu sunt cetăţeni ai Uniunii Europene au exercitat un drept de şedere potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, se ia în considerare la
stabilirea continuităţii rezidenţei numai dacă se face dovada că în această
perioadă persoana în cauză a avut calitatea de membru de familie al unui
cetăţean al Uniunii Europene.
(5) Dispoziţiile alin.(l)-(4) se aplică în mod
corespunzător partenerului sau persoanelor aflate în întreţinere.
ART. 10 In situaţia în care se
constată că nu sunt îndeplinite condiţiile referitoare la dreptul de rezidenţă
permanentă prevăzute de ordonanţa de urgentă, se comunică în scris
solicitantului motivele pentru care nu poate beneficia de acest drept.
SECŢIUNEA a 3-a
Proceduri privind emiterea şi punerea în aplicare
a deciziei de părăsire a teritoriului
României
ART. 11 (1) Decizia de părăsire a teritoriului României
se emite numai după analizarea amănunţită a situaţiei persoanei în cauză şi
numai în cazul în care aceasta nu se încadrează în nici una dintre situaţiile
prevăzute la art. 13, 18 sau 21 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Decizia de părăsire ă teritoriului României se
redactează în două exemplare, în limba română şi într-o altă limbă oficială a
Uniunii Europene şi va conţine motivele care au stat la baza emiterii deciziei,
instanţa şi termenul în care
aceasta poate fi atacată, precum şi termenul în care persoana este obligată să
părăsească teritoriul naţional.
(3) Atunci când persoana în cauză este prezentă, un
exemplar al deciziei de părăsire a teritoriului se comunică acesteia, sub
semnătură.
(4) In situaţia în care persoana în cauză nu este
prezentă, comunicarea deciziei de părăsire a teritoriului se realizează astfel:
a) prin poştă, cu confirmarea de primire, la adresa
declarată.
b) prin afişare la sediul formaţiunii teritoriale a
Autorităţii pentru Străini, dacă cel în cauză:
(i) refuză să semneze decizia de părăsire a
teritoriului României;
(ii) nu mai locuieşte la adresa declarată;
(iii)nu a făcut cunoscută noua adresă la care
locuieşte.
ART. 12 La emiterea deciziei de părăsire, Autoritatea
pentru străini reţine documentul care atestă dreptul de rezidenţă. Anularea
documentului se efectuează după expirarea termenului prevăzut la art. 242 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă
sau, după caz, la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii
instanţei de judecată prin care se respinge contestaţia.
ART. 13 (1) Depistarea şi
escortarea până la frontieră a persoanei care nu a părăsit teritoriul României
în termenul prevăzut de ordonanţa de urgenţă se face de către personalul
specializat al Autorităţii pentru străini.
(2) Cheltuielile de transport efectuate pentru
părăsirea teritoriului naţional sunt suportate de către persoana împotriva
căreia s-a emis decizia de părăsire, iar în cazul în care aceasta nu deţine
sumele de bani necesare, cheltuielile se decontează din bugetul Ministerul
Administraţiei şi Internelor.
(3) In situaţiile în care, în momentul depistării,
persoana în cauză, membru de familie care nu este cetăţean al Uniunii Europene,
nu posedă document de călătorie, precum şi în situaţia în care escortarea nu se
poate executa imediat din motive obiective, se aplică prevederile art. 242 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă.
(4) Cheltuielile necesare pentru acoperirea costurilor
transportului, hrănirea, întreţinerea şi cazarea în centre, asigurarea
asistenţei medicale şi spitalizare, precum şi cele pentru escortare se suportă
din bugetul Ministerul Administraţiei şi Internelor.
SECŢIUNEA a 4-a
Proceduri privind aplicarea măsurilor de
restrângere a dreptului la liberă circulaţie şi rezidenţă
ART. 14 In vederea punerii în executare a ordonanţei de
declarare ca indezirabil sau a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus
măsura expulzării, Autoritatea pentru străini poate dispune depistarea
persoanei în cauză şi asigurarea escortării acesteia până la frontieră sau până
în ţara de origine sau de provenienţă, după caz.
ART. 15 (1) In cazul persoanei care a fost declarată
indezirabilă sau împotriva căreia instanţa a dispus măsura de siguranţă a
expulzării, Autoritatea pentru străini reţine şi anulează documentul care
atestă dreptul de rezidenţă al acesteia.
(2) Anularea documentului persoanei care a fost
declarată indezirabilă se efectuează la data expirării termenului prevăzut de
lege în care cel în cauză poate contesta decizia de restrângere a dreptului de
rezidenţă sau la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii instanţei
de judecată prin care se respinge contestaţia.
(3) Anularea documentului persoanei împotriva căreia
instanţa a dispus măsura de siguranţă a expulzării se efectuează în momentul
rămânerii definitive a hotărârii instanţei de judecată prin care s-a dispus
această măsură.
ART. 16 In cazul persoanei împotriva căreia a fost
dispusă măsura de siguranţă a expulzării, execută o pedeapsă privativă de
libertate, cu cel puţin 5 zile înainte de liberarea acesteia din penitenciar,
Direcţia Generală a Penitenciarelor transmite Autorităţii pentru străini o
informare cu privire la numele, prenumele, cetăţenia persoanei în cauză, precum
şi data şi locul unde aceasta urmează a fi pusă în libertate.
ART. 17 (1) Cheltuielile
efectuate în vederea părăsirii teritoriului naţional de către persoana
declarată indezirabilă sau împotriva căreia a fost dispusă o măsura de siguranţă
a expulzării se suportă potrivit art. 13 alin.(2) şi (4).
(2) In situaţiile în care, în momentul depistării,
persoana în cauză nu posedă document de călătorie, precum şi în situaţia în
care escortarea nu se poate executa imediat din motive obiective, se aplică
după caz, prevederile art. 27 alin. (31) sau art. 30 alin.(3) din ordonanţa de
urgenţă.
ART. 18 (1) Persoanele
care nu poseda documente de trecere a frontierei de stat vor fi prezentate
misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare acreditate in România ale
statelor ai căror cetăţeni sunt, pentru eliberarea
documentelor.
(2) Pentru persoanele provenite din state care nu au
misiuni diplomatice sau oficii consulare in România vor fi solicitate documente
de trecere a frontierei de stat din ţara de origine, prin Direcţia generală
afaceri consulare din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe.
(3) In situaţia în care documentul de trecere a
frontierei de stat nu poate fi obţinut in condiţiile prevăzute la alin. (2),
Autoritatea pentru străini poate elibera un titlu de călătorie.
SECŢIUNEA a 5-a
Prelucrarea şi protecţia datelor cu caracter
personal ale cetăţenilor Uniunii Europene şi ale membrilor de familie ai acestora
ART. 19 (1) In scopul
aplicării prevederilor ordonanţei de urgenţă, Autoritatea pentru străini,
Inspectoratul General al
Poliţiei de Frontieră, precum şi alte autorităţi competente în materie pot
efectua activităţi de prelucrare
a datelor cu caracter personal ale cetăţenilor Uniunii Europene şi ale
membrilor de familie ai acestora.
(2) Prelucrarea datelor cu caracter personal se
efectuează cu respectarea dispoziţiilor Legii nr.677/2001 privind protecţia persoanelor cu privire
la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi
completările ulterioare.
ART. 20 (1) La nivelul
Autorităţii pentru străini se constituie evidenţa cetăţenilor Uniunii Europene
şi a membrilor de familie ai acestora, componentă a Sistemului Naţional de
Evidenta a Străinilor. (2) Evidenţa cetăţenilor Uniunii Europene şi membrilor
de familie ai acestora se organizează după principiul locului de rezidenţă prin
Autoritatea pentru străini, la nivel central, şi formaţiunile sale teritoriale,
la nivel local. (3) Tipurile şi categoriile de evidenţe se stabilesc prin ordin
al ministrului administraţiei şi internelor.
SECŢIUNEA a 6-a
Documente ce
se eliberează cetăţenilor UE şi membrilor
de familie ai acestora
ART. 21 Autoritatea
pentru străini, prin formaţiunile sale teritoriale, eliberează, la cerere,
următoarele tipuri de documente:
a) certificat de înregistrare - se eliberează cetăţenilor Uniunii Europene cu o rezidenţă mai mare
de 3 luni pe teritoriul naţional;
b) carte de rezidentă - se eliberează cetăţenilor statelor terţe, membrii de familie ai
cetăţenilor Uniunii Europene, cu o rezidenţă mai mare de 3 luni pe teritoriul
naţional;
c) carte de rezidenţă
permanentă pentru cetăţenii Uniunii Europene - se
eliberează cetăţenilor Uniunii Europene care beneficiază de dreptul de
rezidenţă permanentă. Acest document se eliberează şi membrilor de familie care
sunt cetăţeni ai Uniunii Europene;
d) carte de rezidenţă
permanentă pentru membrii de familie - se
eliberează cetăţenilor statelor terţe, membrii de familie ai cetăţenilor
Uniunii Europene, care beneficiază de dreptul de rezidenţă permanentă.
ART. 22 (1) Documentul
prevăzut la art. 21 lit. a) atestă rezidenţa pe teritoriul României iar
documentele prevăzute la art. 21 lit. b), c) şi d) fac dovada identităţii
posesorului şi atestă rezidenţa pe teritoriul României.
(2) Titularul unui document care atestă rezidenţa pe
teritoriul naţional are obligaţia de a nu-1 înstrăina şi de a-1 prezenta
autorităţilor competente ori de câte ori i se solicită aceasta.
(3) Se interzice darea, primirea sau solicitarea
documentelor prevăzute la art.21 drept garanţie pentru prestarea unor servicii,
pentru încredinţarea unor bunuri sau valori, pentru plata datoriilor sau în
alte scopuri.
(4) Orice modificare, adăugire sau menţiuni, altele de
cât prevăzute de lege, înscrise în documentele prevăzute la art.21 sunt
interzise şi atrag nulitatea acestora.
(5) In situaţiile prevăzute la
alin. (4), nulitatea se constata de către personalul Autorităţii pentru
străini.
(6) Poliţistul care constată una dintre situaţiile
prevăzute la alin. (4) este obligat să reţină documentul respectiv şi să-1
transmită celei mai apropiate formaţiuni teritoriale a Autorităţii pentru
străini.
ART. 23 In cazul încetării dreptului de rezidenţă,
documentele prevăzute la art. 21 se reţin şi, ulterior, se anulează de către
formaţiunile teritoriale ale Autorităţii pentru străini.
ART. 24 Titularul unui document
care atestă rezidenţa pe teritoriul României este obligat să se prezinte la
formaţiunea teritorială a Autorităţii pentru străini competentă teritorial în vederea
eliberării unui nou document în următoarele situaţii:
a) când au intervenit
modificări cu privire la nume, prenume, cetăţenie şi adresă;
b) în cazul distrugerii sau deteriorării documentului
care atestă rezidenţa;
c) în cazul pierderii sau furtului, numai după
declararea evenimentului la organul de poliţie competent teritorial, potrivit
art. 10 alin.(2) din ordonanţa de urgenţă.
ART. 25 In cazurile prevăzute la art. 10 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă, Autoritatea pentru străini efectuează modificările
necesare în evidenţe, iar în cazul în care este necesară şi modificarea datelor
cuprinse în documentul care atestă rezidenţa, va elibera un nou document.
ANEXA Nr. 2
(1) Certificatul de înregistrare - Conţinutul
documentului
Certificatul de înregistrare cuprinde următoarele date:
a) codul ţării (ROU);
b) denumirea documentului (CERTIFICAT DE
ÎNREGISTRARE);
c) codul numeric personal;
d) seria şi numărul (pretipărite);
e) numele şi prenumele;
f) data şi locul naşterii;
g) statul membru de origine;
h) adresa din România;
i) formaţiunea teritorială a Autorităţii pentru
străini care a emis documentul;
j) număr de înregistrare al documentului;
k) data eliberării;
1) ştampila autorităţii emitente.
(2) Forma şi dimensiunile documentului
Hârtie securizată de dimensiune A5, personalizată prin
imprimare laser sau cu jet de cerneală. Elemente de particularizare a
certificatului de înregistrare:
- drapelul Uniunii Europene având dimensiunile 70 x
47, poziţionat în zona mediană a documentului
- Stema României, realizată color, conform
prevederilor Legii nr. 102/1992, având dimensiunile 34 x 47, poziţionată în
dreapta drapelului Uniunii Europene în zona mediană a documentului.
Fond - imprimarea fundalului în curcubeu.
Textul tipărit cu caracterele alfabetului latin, în 3
limbi: română, engleză şi franceză.
Caracteristicile, rubricaţia, numărul şi tipul
elementelor de siguranţă vor putea fi adaptate în funcţie de dinamica
reglementărilor Uniunii Europene în domeniu.
ANEXA Nr. 3
(1) Carte de rezidenţă pentru membrii de familie -
Conţinutul documentului
Cartea de rezidenţă pentru
membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii Europene cuprinde următoarele date:
a) codul tării (ROU);
b) denumirea documentului (CARTE DE REZIDENŢĂ PENTRU
MEMBRII DE FAMILIE);
c) codul numeric personal;
d) seria şi numărul documentului
e) numele şi prenumele;
f) sexul;
g) data şi locul naşterii;
h) cetăţenia;
i) adresa din România;
j) formaţiunea teritorială a Autorităţii pentru străini
care a emis documentul;
k) valabilitatea documentului;
l) fotografia titularului
(2) Forma şi dimensiunile documentului
- Format tip cartelă, tipărită pe o singură faţă,
cu dimensiunile: 105 mm lungime, 74 mm lăţime, 0,7 mm grosime şi structura
formată din două straturi transparente, între care se introduce suportul pentru
fotografie, text şi alte inscripţionări; cele trei straturi sunt asamblate
tehnologic, formând un tot unitar.
Fotografia: color, având dimensiunile 25 x 32,5 mm,
executată cu mijloace informatice direct pe
suportul cărţii de rezidenţă permanentă.
Elemente de particularizare a
cărţii de rezidenţă permanentă:
- drapelul Uniunii Europene având dimensiunile 33 x 22
mm, poziţionat în zona mediană a documentului
- Stema României, realizată color, conform
prevederilor Legii nr. 102/1992, având dimensiunile 16 x 22 mm, poziţionată în
dreapta drapelului Uniunii Europene în zona mediană a documentului.
- Fond - fonta de siguranţă, asemănătoare celei
aplicate pe bancnote, constând dintr-un desen complex de culoare verde.
Zona de citire automată cu caractere identificabile optic:
- Poziţionare: partea
inferioară a documentului.
- Dimensiuni: lungime: 102 mm; lăţime 17 mm.
- Textul tipărit la imprimantă laser color, cu
caracterele alfabetului latin, în 3 limbi: română, engleză şi franceză
Caracteristicile, rubricatia,
numărul şi tipul elementelor de siguranţă vor putea fi adaptate în funcţie de
dinamica reglementărilor Uniunii Europene în domeniu.
ANEXA Nr. 4
(1) Cartea de rezidenţă permanentă pentru cetăţenii
Uniunii Europene - Conţinutul documentului
Cartea de rezidenţă permanentă
pentru cetăţenii Uniunii Europene cuprinde următoarele date:
a) codul ţării (ROU);
b) denumirea documentului (CARTE DE REZIDENŢĂ
PERMANENTĂ PENTRU CETĂŢENII UNIUNII EUROPENE);
c) codul numeric personal;
d) seria şi numărul
documentului
e) numele şi prenumele;
f) sexul;
g) data şi locul naşterii;
h) statul membru de origine;
i) adresa din România;
j) formaţiunea teritorială a Autorităţii pentru
străini care a emis documentul;
k) data eliberării;
l) fotografia titularului
(2) Forma şi dimensiunile documentului
- Format tip cartelă, tipărită pe o singură faţă,
cu dimensiunile: 105 mm lungime, 74 mm lăţime, 0,7 mm grosime şi structura
formată din două straturi transparente, între care se introduce suportul pentru
fotografie, text şi alte inscripţionări; cele trei straturi sunt asamblate
tehnologic, formând un tot unitar.
Fotografia: color, având dimensiunile 25 x 32,5 mm,
executată cu mijloace informatice direct pe suportul cărţii de rezidenţă permanentă.
Elemente de particularizare a cărţii de rezidenţă
permanentă:
- drapelul Uniunii Europene având dimensiunile 33 x 22
mm, poziţionat în zona mediană a documentului
- Stema României, realizată color, conform prevederilor
Legii nr. 102/1992, având dimensiunile 16 x 22 mm, poziţionată în dreapta
drapelului Uniunii Europene în zona mediană a documentului.
Fond - fonta de siguranţă, asemănătoare celei aplicate
pe bancnote, constând dintr-un desen complex de culoare
roz
- Zona de citire automată cu caractere identificabile optic:
- Poziţionare: partea inferioară a documentului.
- Dimensiuni: lungime: 102 mm; lăţime 17 mm,
- Textul tipărit la imprimantă laser color, cu
caracterele alfabetului latin, în 3 limbi: română, engleză şi franceză
Caracteristicile, rubricatia,
numărul şi tipul elementelor de siguranţă vor putea fi adaptate în funcţie de
dinamica reglementărilor Uniunii Europene în domeniu.
ANEXA Nr. 5
(1) Carte de rezidenţă permanentă pentru membrii de
familie - Conţinutul documentului
Cartea de rezidenţă permanenta pentru membrii de
familie ai cetăţenilor Uniunii Europene cuprinde următoarele date:
a) codul ţării (ROU);
b) denumirea documentului (CARTE DE REZIDENTĂ
PERMANENTĂ PENTRU MEMBRII DE FAMILIE);
c) codul numeric personal;
d) seria şi numărul
documentului
e) numele şi prenumele;
f) sexul;
g) data şi locul naşterii;
h) cetăţenia;
i) adresa din România;
j) formaţiunea teritorială a Autorităţii pentru
străini care a emis documentul;
k) valabilitatea documentului;
l) fotografia titularului.
(2) Forma şi dimensiunile documentului
Format tip cartelă, tipărită pe o singură faţă, cu
dimensiunile: 105 mm lungime, 74 mm lăţime, 0,7 mm grosime şi structura formată
din două straturi transparente, între care se introduce suportul pentru
fotografie, text şi alte inscripţionări; cele trei straturi sunt asamblate
tehnologic, formând un tot unitar.
- Fotografia: color, având dimensiunile
25 x 32,5 mm, executată cu mijloace informatice direct pe suportul cărţii de
rezidenţă permanentă.
Elemente de particularizare a
cărţii de rezidenţă permanentă:
- drapelul Uniunii Europene având dimensiunile 33 x 22
mm, poziţionat în zona mediană a documentului
- Stema României, realizată color, conform prevederilor
Legii nr. 102/1992, având dimensiunile 16 x 22 mm, poziţionată în dreapta
drapelului Uniunii Europene în zona mediană a documentului.
Fond - fonta de siguranţă, asemănătoare celei aplicate
pe bancnote, constând dintr-un desen complex de culoare
verde
Zona de citire automată cu caractere identificabile optic:
- Poziţionare: partea inferioară a documentului.
- Dimensiuni: lungime: 102 mm; lăţime 17 mm.
- Textul tipărit la imprimantă
laser color, cu caracterele alfabetului latin, în 3 limbi: română, engleză şi
franceză
Caracteristicile, rubricaţia, numărul şi tipul
elementelor de siguranţă vor putea fi adaptate în funcţie de dinamica
reglementărilor Uniunii Europene în domeniu.