HOTARARE Nr. 1587 din 18 decembrie 2002
privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in
domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor
referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele
membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 30 ianuarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 70 din Acordul european
instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1
februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste masurile pentru organizarea si realizarea
schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice,
precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale
intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia
Europeana, denumita in continuare Comisia.
Art. 2
Schimbul de informatii prevazut la art. 1 se realizeaza pentru:
a) temele de standarde din programele nationale de standardizare intocmite
de catre organismele de standardizare nationale ale statelor membre ale Uniunii
Europene, cuprinse in lista prevazuta in anexa nr. 1, si de catre Asociatia de
Standardizare din Romania (ASRO), in vederea elaborarii unui standard nou sau
modificarii unui standard, cu exceptia situatiei in care standardul reprezinta
o transpunere identica sau echivalenta a unui standard international ori
european;
b) proiectele de reglementari tehnice, cu exceptia situatiei in care
acestea transpun integral textul unui standard international sau european.
Art. 3
Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) serviciilor de difuzare a programelor de radio si serviciilor de
difuzare a programelor de televiziune, definite conform legislatiei nationale
in domeniul audiovizualului;
b) regulilor referitoare la servicii care privesc subiecte ce intra sub
incidenta legislatiei din domeniul serviciilor de telecomunicatii, definite
conform prevederilor legislatiei in vigoare;
c) regulilor referitoare la servicii care privesc subiecte ce intra sub
incidenta legislatiei din domeniul serviciilor financiare, prevazute in anexa
nr. 2;
d) masurilor considerate necesare pentru a proteja persoanele si, in
special, muncitorii care utilizeaza produse in procesul muncii, cu conditia ca
aceste masuri sa nu afecteze produsele respective;
e) regulilor stabilite de catre sau pentru piete reglementate in sensul
prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile
mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 525/2002, cu modificarile ulterioare,
precum si regulilor stabilite de catre sau pentru alte piete sau organisme care
desfasoara activitati de compensare sau de decontare pentru acele piete, pentru
care exista doar obligatia comunicarii la Comisie a textului definitiv.
Art. 4
(1) In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
1. produs - orice produs fabricat industrial si orice produs agricol,
inclusiv produsele din peste;
2. serviciu - serviciu al societatii informationale, respectiv serviciul
furnizat in mod normal contra cost, la distanta, prin mijloace electronice si
la solicitarea individuala a destinatarului serviciului. In sensul acestei
definitii, prin urmatorii termeni se intelege:
a) serviciu furnizat la distanta - un serviciu furnizat fara ca partile sa
fie simultan prezente;
b) serviciu furnizat prin mijloace electronice - un serviciu transmis
initial si primit la destinatie prin intermediul echipamentului electronic
pentru procesarea, inclusiv arhivarea digitala si depozitarea datelor, si care
este integral transmis, transferat si receptionat prin cablu, prin unde radio,
prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
c) serviciu furnizat la solicitarea individuala a destinatarului
serviciului - un serviciu furnizat prin transmiterea datelor ca urmare a unei
cereri individuale. Lista serviciilor, altele decat cele definite mai sus, este
prevazuta in anexa nr. 3.
3. specificatie tehnica - cerinta continuta intr-un document care
stabileste caracteristicile unui produs, cum ar fi nivel de calitate,
performanta, securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinte care se aplica
produsului cu privire la numele sub care acesta este comercializat,
terminologie, simboluri, testare si metode de testare, ambalare, marcare sau
etichetare si proceduri pentru evaluarea conformitatii; termenul se refera
inclusiv la metode de fabricatie si procese utilizate pentru produse agricole,
pentru produse destinate consumului uman si animal, pentru produse medicale
definite conform legislatiei in vigoare, precum si la metode de fabricatie si
procese utilizate la alte produse, atunci cand acestea au efect asupra caracteristicilor
lor;
4. alta cerinta - o cerinta, alta decat o specificatie tehnica, impusa unui
produs in scopul protejarii in special a consumatorilor sau mediului si care
afecteaza ciclul de viata al produsului dupa introducerea acestuia pe piata,
cum ar fi cerinta de utilizare, reciclare, reutilizare sau eliminare a
produsului, atunci cand aceste conditii pot influenta semnificativ compozitia
sau natura produsului ori comercializarea sa;
5. regula referitoare la servicii - cerinta de natura generala referitoare
la initierea si desfasurarea activitatilor de furnizare a serviciilor definite
la pct. 2, in special prevederile referitoare la furnizorul de servicii, la
servicii si destinatarul serviciilor, exclusiv regulile care nu vizeaza in mod
specific serviciile definite la pct. 2. In sensul acestei definitii, se
considera ca o regula vizeaza in mod specific serviciile societatii
informationale daca, avand in vedere expunerea de motive si partea sa
operativa, scopul si obiectul specifice ale tuturor sau ale unei parti a
prevederilor sale sunt de a reglementa astfel de servicii intr-o maniera
explicita si directionata. O regula nu se considera ca vizeaza in mod specific
serviciile societatii informationale daca afecteaza asemenea servicii numai
intr-o maniera implicita sau in mod accidental;
6. reglementare tehnica - specificatie tehnica sau alta cerinta ori regula
referitoare la servicii, inclusiv dispozitii administrative relevante a caror
respectare este obligatorie pentru comercializarea, furnizarea unui serviciu,
stabilirea unui operator pentru un serviciu sau utilizarea intr-un stat membru
al Uniunii Europene ori intr-o importanta parte a acestui stat, precum
prevederile legale si administrative care interzic fabricarea, importul,
comercializarea sau utilizarea unui produs ori prestarea sau utilizarea unui
serviciu ori infiintarea ca furnizor de servicii, cu exceptia celor prevazute
la art. 9. Reglementarile tehnice se stabilesc de catre autoritatile desemnate
de statele membre ale Uniunii Europene si sunt cuprinse in lista elaborata de
catre Comisie, in cadrul Comitetului Permanent infiintat de catre aceasta.
Constituie, in principal, reglementari tehnice urmatoarele:
a) prevederile legale si administrative care se refera fie la specificatii
tehnice sau la alte cerinte ori reguli privitoare la servicii, fie la coduri
profesionale ori de practica, daca acestea se refera la specificatii tehnice
sau la alte cerinte ori reguli privitoare la servicii, si a caror respectare
confera prezumtia de conformitate cu obligatiile impuse de prevederile legale
si administrative;
b) acordurile in care o autoritate publica este parte contractanta si care
vizeaza, in interes general, respectarea specificatiilor tehnice sau a altor
cerinte ori reguli referitoare la servicii, cu exceptia caietelor de sarcini
pentru achizitii publice;
c) specificatiile tehnice sau alte cerinte ori reguli referitoare la
servicii care sunt legate de masuri fiscale sau financiare ce afecteaza
utilizarea produselor sau serviciilor prin incurajarea respectarii unor
asemenea specificatii tehnice sau altor cerinte ori reguli referitoare la
servicii; sunt excluse specificatiile tehnice sau alte cerinte ori reguli
referitoare la servicii in legatura cu regimurile nationale de securitate sociala;
7. proiect de reglementare tehnica - textul unei specificatii tehnice sau
al altei cerinte ori al unei reguli referitoare la servicii, inclusiv al unei
dispozitii administrative, formulat in scopul adoptarii sale ca reglementare
tehnica, textul fiind intr-un stadiu de pregatire in care pot fi inca facute
modificari substantiale;
8. organizatie europeana de standardizare - o organizatie de standardizare
cuprinsa in lista prevazuta in anexa nr. 4;
9. piata interna europeana - spatiul economic al statelor membre ale
Uniunii Europene unde marfurile, serviciile, capitalul si forta de munca pot
circula liber.
(2) Termenii "standard", "proiect de standard",
"standard international", "standard european",
"program de standardizare" si "organism national de
standardizare" se definesc conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
39/1998 privind activitatea de standardizare nationala, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 355/2002.
Art. 5
Primirea, transmiterea si solicitarea informatiilor si documentelor ce fac
obiectul schimbului de informatii intre Romania si statele membre ale Uniunii
Europene, precum si Comisie, conform prevederilor prezentei hotarari, sunt in
responsabilitatea ASRO.
Art. 6
(1) Pentru indeplinirea dispozitiilor prevazute la art. 5, ASRO organizeaza
in cadrul sau o structura specifica, denumita Centrul pentru schimb de
informatii, care are urmatoarele atributii principale:
a) transmite Comisiei, organismelor si organizatiilor de standardizare
prevazute in anexele nr. 1 si 4 informatii cu privire la temele noi de
standarde ce fac obiectul programului national de standardizare, in vederea
elaborarii unui standard nou sau modificarii unui standard, cu exceptia
situatiei in care standardul reprezinta o transpunere identica sau echivalenta
a unui standard international ori european;
b) primeste de la organismele de standardizare prevazute in anexa nr. 1
informatii cu privire la temele noi de standarde ce fac obiectul programului
national de standardizare, in vederea elaborarii unui standard nou sau
modificarii unui standard, cu exceptia situatiei in care standardul reprezinta
o transpunere identica sau echivalenta a unui standard international ori
european;
c) transmite informatiile prevazute la lit. b) persoanelor desemnate
potrivit art. 9 alin. (1) lit. b);
d) transmite, la solicitare, Comisiei intregul program national de
standardizare sau numai anumite parti ale acestuia;
e) solicita Comisiei transmiterea in intregime sau in parte a programelor
nationale de standardizare din tari membre ale Uniunii Europene, in situatia in
care este necesara o evaluare a acestora sau o comparare cu programul ASRO;
f) transmite Comisiei, organismelor si organizatiilor de standardizare
prevazute in anexele nr. 1 si 4, la solicitarea acestora, proiectele
standardelor si informeaza Comisia si organismele de standardizare respective
cu privire la actiunile intreprinse in urma observatiilor primite la un proiect
de standard;
g) solicita, daca este cazul, organismelor de standardizare prevazute in
anexa nr. 1 proiectele de standarde si transmite acestor organisme observatiile
formulate in legatura cu aceste proiecte;
h) comunica imediat Comisiei, cu respectarea prevederilor prezentei
hotarari, orice proiect de reglementare tehnica si motivele care au impus
elaborarea sa, daca acestea nu sunt suficient de clar specificate in proiect;
exceptie face situatia in care proiectul de reglementare tehnica transpune
integral textul unui standard international sau european, caz in care este
suficient a se comunica informatia referitoare la standardul in cauza. In
situatia in care proiectul are ca obiect limitarea comercializarii sau
utilizarii unei substante chimice, a unui proces ori produs, care poate aduce
prejudicii legate de sanatatea publica, de protectia consumatorilor sau a
mediului, transmite, de asemenea, un rezumat sau referinte la datele relevante
referitoare la substanta, procesul sau produsul in cauza, inclusiv
substituentii disponibili, atunci cand asemenea informatii exista, si comunica
efectele anticipate ale masurilor referitoare la sanatatea publica, la
protectia consumatorilor si a mediului, impreuna cu o analiza a evaluarii
riscului, realizata conform principiilor generale de evaluare a riscului
referitor la substante chimice existente sau, dupa caz, substante noi,
prevazute in legislatia in vigoare;
i) transmite o data cu informarea prevazuta la lit. h) textul prevederilor
legale si al dispozitiilor de reglementare, de referinta la care se raporteaza
in principal si direct proiectul, in situatia in care pentru evaluarea
implicatiilor proiectului de reglementare tehnica este necesara cunoasterea
acestora si daca acest text nu a fost transmis anterior;
j) retransmite proiectul de reglementare tehnica prevazut la lit. h), in
aceleasi conditii, daca acesta a suferit modificari care conduc la: schimbarea
semnificativa a obiectului proiectului, scurtarea programului de implementare
prevazut anterior, adaugarea de specificatii sau cerinte ori transformarea lui
intr-un proiect mai restrictiv;
k) primeste observatiile formulate de catre Comisie si statele membre ale
Uniunii Europene in legatura cu proiectele de reglementari tehnice inaintate
pentru analiza conform prevederilor de la lit. h) - j) si transmite
observatiile respective persoanelor desemnate de catre autoritatea responsabila
pentru elaborarea si promovarea proiectului de reglementare tehnica, conform
prevederilor prezentei hotarari, pentru ca elaboratorul sa tina cont, dupa caz,
de acestea la definitivarea reglementarii tehnice;
l) comunica fara intarziere Comisiei textul definitiv al reglementarii
tehnice;
m) transmite Comisiei, in legatura cu proiectele de reguli referitoare la
servicii, informatii cu privire la actiunile propuse a se intreprinde ca urmare
a primirii unor opinii detaliate formulate de catre Comisie si statele membre
ale Uniunii Europene si, daca este cazul, informeaza Comisia cu privire la
motivele pentru care o opinie detaliata nu poate fi luata in considerare,
conform prevederilor prezentei hotarari;
n) informeaza Comisia cu privire la motivele ce determina situatiile de
urgenta, prevazute de prezenta hotarare, care impun adoptarea imediata si
aplicarea de urgenta a unor reglementari tehnice sau reguli referitoare la
servicii si pentru care nu se pot respecta termenele stabilite prin prezenta
hotarare;
o) primeste de la statele membre ale Uniunii Europene informatii de tipul
celor prevazute la lit. h) - j);
p) solicita organelor administratiei publice sau, dupa caz, autoritatilor
cu functie de reglementare din domeniu, prin reprezentantii lor desemnati
conform prevederilor prezentei hotarari, sa formuleze observatii in legatura cu
proiectele prevazute la lit. o) si transmite observatiile formulate in legatura
cu acestea Comisiei si statului membru al Uniunii Europene elaborator al
proiectului.
(2) Informarea prevazuta la alin. (1) lit. a) se realizeaza conform
regulilor pentru prezentarea unitara a informatiei, a planului si criteriilor
pentru prezentarea acesteia si trebuie sa precizeze daca tema standardului in
cauza:
a) transpune un standard international fara a fi echivalent cu acesta;
b) este un standard national nou;
c) modifica un standard national.
(3) Observatiile sau punctele de vedere in legatura cu specificatiile
tehnice sau alte cerinte ori cu regulile referitoare la servicii, asa cum sunt
definite la art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. c), vor avea in vedere numai aspectele
care pot obstructiona comertul sau regulile referitoare la servicii, libera
circulatie a serviciilor ori libertatea de stabilire a prestatorilor de
servicii; observatiile nu vor avea in vedere aspectele fiscale sau financiare
ale masurii.
(4) In situatia in care un proiect de reglementare tehnica este parte a
unor masuri ce se solicita a fi comunicate Comisiei in stadiu de proiect,
conform prevederilor unor alte acte normative, comunicarea prevazuta la alin.
(1) lit. h) poate fi facuta in baza prevederilor acestora, cu mentionarea
faptului ca aceasta comunicare constituie de asemenea o informare in intelesul
prezentei hotarari. Pentru aceasta categorie de proiecte de reglementari
tehnice absenta unui raspuns, formulat de Comisie ca urmare a transmiterii
proiectului conform prevederilor prezentei hotarari, nu afecteaza deciziile
care ar putea fi luate in conformitate cu alte acte normative.
Art. 7
(1) In scopul armonizarii punctelor de vedere cu cele ale Comisiei si
statelor membre ale Uniunii Europene in legatura cu un proiect de reglementare tehnica,
organele administratiei publice si celelalte autoritati cu functie de
reglementare trebuie:
a) sa amane adoptarea unui proiect de reglementare tehnica pentru o
perioada de 3 luni de la data la care acesta a fost primit de catre Comisie, ca
urmare a comunicarii prevazute la art. 6 alin. (1) lit. h) - l) si alin. (3);
b) sa amane adoptarea unui proiect de reglementare tehnica avand forma unui
acord, definit conform prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. b), pentru o
perioada de 4 luni de la data la care acesta a fost primit de catre Comisie, ca
urmare a comunicarii prevazute la art. 6 alin. (1) lit. h) - l) si alin. (3);
c) sa amane cu 6 luni adoptarea oricaror proiecte de reglementari tehnice,
fara incalcarea prevederilor lit. e), f) si g), cu exceptia proiectelor de
reguli referitoare la servicii, daca in termen de 3 luni de la data la care
acestea au fost primite de catre Comisie, ca urmare a comunicarii prevazute la
art. 6 alin. (1) lit. h) - l) si alin. (3), Comisia sau un stat membru al
Uniunii Europene transmite o opinie detaliata, in sensul ca masura avuta in
vedere poate crea obstacole in calea liberei circulatii a marfurilor in cadrul
pietei interne europene;
d) sa amane cu 4 luni, fara incalcarea prevederilor lit. f) si g),
adoptarea oricaror proiecte de reguli referitoare la servicii, daca, in termen
de 3 luni de la data la care acestea au fost primite de catre Comisie, ca
urmare a comunicarii prevazute la art. 6 alin. (1) lit. h) - l) si alin. (3),
Comisia sau un stat membru al Uniunii Europene transmite o opinie detaliata, in
sensul ca masura avuta in vedere poate crea un obstacol in calea liberei
circulatii a serviciilor sau a stabilirii prestatorilor de servicii in cadrul
pietei interne europene. Opiniile detaliate formulate nu pot afecta in nici un
fel masurile din domeniul politicii culturale, in special din domeniul
audiovizualului, adoptate in conformitate cu legislatia comunitara, avand in
vedere diversitatea lingvistica, caracteristicile specifice nationale si regionale,
precum si patrimoniul cultural. Transmiterea informatiilor cu privire la
actiunile propuse pentru luarea in considerare a opiniilor detaliate sau, dupa
caz, motivatia pentru care o opinie detaliata nu este luata in considerare se
comunica conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. m);
e) sa amane adoptarea proiectelor de reglementari tehnice cu 12 luni de la
data la care acestea au fost primite de catre Comisie, ca urmare a comunicarii
prevazute la art. 6 alin. (1) lit. h) - l) si alin. (3), cu exceptia
proiectelor de reguli referitoare la servicii, daca, in termen de 3 luni de la
acea data, Comisia comunica intentia de a propune sau de a adopta o directiva,
regulament sau decizie referitoare la subiectul respectiv;
f) sa amane adoptarea proiectelor de reglementari tehnice cu 12 luni de la
data la care au fost primite de catre Comisie, ca urmare a comunicarii
prevazute la art. 6 alin. (1) lit. h) - l) si alin. (3), daca in intervalul de
3 luni de la aceeasi data Comisia face cunoscut ca respectivul proiect de
reglementare tehnica face obiectul unei propuneri de directiva, regulament sau
decizie, pentru elaborare si prezentare Consiliului;
g) sa prelungeasca perioada prevazuta la lit. e) si f) la 18 luni in
situatia in care Consiliul adopta o pozitie comuna, alta decat una dintre cele
prevazute la alin. (2).
(2) Prevederile alin. (1) lit. e) - g) nu se aplica in urmatoarele
situatii:
a) Comisia informeaza ca nu mai intentioneaza sa propuna sau sa adopte un
act comunitar obligatoriu;
b) Comisia informeaza cu privire la decizia anularii proiectului sau
propunerii sale;
c) Comisia sau Consiliul informeaza ca a adoptat un act comunitar
obligatoriu.
(3) Obligatiile prevazute la alin. (1) nu se aplica in cazurile in care:
a) se impune pregatirea reglementarilor tehnice intr-un interval de timp
foarte scurt pentru adoptare si aplicare de urgenta, nefiind posibile
consultari datorita unor situatii generate de circumstante imprevizibile
referitoare la protectia sanatatii publice sau a securitatii, protectia
animalelor sau a plantelor si pentru reguli referitoare la servicii, la ordinea
publica, in special la protectia minorilor;
b) trebuie sa se adopte si sa se aplice imediat reguli referitoare la
servicii financiare, datorita unor situatii de urgenta, generate de
circumstante referitoare la protectia securitatii si integritatii sistemului
financiar, in special la protectia depunatorilor, investitorilor si a
persoanelor asigurate.
(4) In situatiile prevazute la alin. (3), Comisia este informata cu privire
la motivele care au determinat masurile luate, conform prevederilor art. 6
alin. (1) lit. n).
Art. 8
(1) Dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. h) - p), alin. (3) si (4) si ale
art. 7 nu se aplica prevederilor legale si administrative sau acordurilor in
baza carora Romania si, dupa caz, statele membre ale Uniunii Europene:
a) se supun prevederilor actelor comunitare obligatorii care au ca rezultat
adoptarea de specificatii tehnice sau de reguli referitoare la servicii;
b) indeplinesc obligatiile ce decurg din acorduri internationale, care au
ca rezultat adoptarea de specificatii tehnice sau de reguli referitoare la
servicii comune;
c) fac uz de clauzele de securitate prevazute de acte comunitare
obligatorii;
d) aplica prevederile referitoare la schimbul de informatii din legislatia
privind securitatea generala a produsului;
e) se limiteaza la a executa o sentinta a Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene;
f) se limiteaza la a modifica o reglementare tehnica, definita conform
prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 6, in baza unei solicitari formulate de
catre Comisie in scopul eliminarii unui obstacol in calea comertului, unei
reguli referitoare la servicii sau la libera circulatie a serviciilor ori la libertatea
de stabilire a prestatorilor de servicii.
(2) Prevederile art. 7 nu se aplica prevederilor legislative si
administrative care privesc interzicerea fabricatiei, atat timp cat ele nu
obstructioneaza libera circulatie a produselor, precum si specificatiilor
tehnice sau altor cerinte ori reguli referitoare la servicii definite la art. 4
alin. (1) pct. 6 lit. c).
(3) Prevederile art. 7 alin. (1) lit. e) - g) si alin. (2) nu se aplica
acordurilor definite la art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. b).
Art. 9
(1) In scopul indeplinirii sarcinilor ce ii revin in calitate de organism
national de standardizare, ASRO are urmatoarele obligatii:
a) sa ia masuri de organizare a activitatii structurilor sale cu
responsabilitati in domeniul standardizarii, pentru a asigura operativ
primirea, transmiterea, solicitarea si prelucrarea informatiilor si
documentelor prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) - g) de la si catre Centrul
pentru schimb de informatii;
b) sa desemneze si sa faca cunoscute la Centrul pentru schimb de informatii
persoanele responsabile pentru fiecare dintre activitatile ce decurg din
prevederile art. 6 alin. (1) lit. a) - g);
c) sa publice proiectele de standarde astfel incat partile interesate,
stabilite conform prevederilor prezentei hotarari, sa poata formula observatii
in legatura cu acestea;
d) sa fie de acord ca organismele de standardizare prevazute in anexa nr. 1
sa participe la activitatile din programul sau de standardizare;
e) sa fie de acord ca o tema din programul sau de standardizare sa se
discute la nivel european, conform regulilor stabilite de organizatiile
europene de standardizare, si sa nu ia nici o masura care ar putea sa
prejudicieze o decizie in acest sens.
(2) Este interzis ca in perioada in care se elaboreaza un standard european
ca urmare a solicitarii Comisiei sau dupa aprobarea acestuia sa fie luate
masuri care pot prejudicia armonizarea avuta in vedere la nivel european si in
special sa publice un standard nou sau revizuit care nu este complet armonizat
cu standardul european aprobat in domeniul avut in vedere.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) activitatile desfasurate de
catre ASRO la solicitarea unei autoritati publice, pentru elaborarea unei
specificatii tehnice sau a unui standard pentru produse specifice, daca aceste
activitati se realizeaza in scopul adoptarii unei reglementari tehnice
referitoare la aceste produse. Informatiile cu privire la solicitarile primite,
proiectele de reglementari tehnice si motivele care le-au generat se transmit
la Comisie, conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. h), ca urmare a
initiativei ASRO.
Art. 10
Organele administratiei publice, precum si celelalte autoritati cu functie
de reglementare au urmatoarele obligatii:
a) sa se organizeze pentru a asigura operativ primirea, transmiterea,
solicitarea si prelucrarea informatiilor si documentelor prevazute la art. 6
alin. (1) lit. h) - p) de la si catre Centrul pentru schimb de informatii;
b) sa desemneze si sa faca cunoscute la Centrul pentru schimb de informatii
persoanele responsabile pentru fiecare dintre activitatile ce decurg din
prevederile art. 6 alin. (1) lit. h) - p);
c) sa ia in considerare, in cadrul procesului de definitivare a proiectelor
de reglementare tehnica, observatiile primite de la Comisie si celelalte state
membre ale Uniunii Europene, conform prevederilor prezentei hotarari;
d) sa ia masurile corespunzatoare pentru planificarea elaborarii si
adoptarii reglementarilor tehnice, conform prevederilor art. 7.
Art. 11
Reglementarile tehnice adoptate trebuie sa mentioneze, in preambul, o
referire la prezenta hotarare.
Art. 12
(1) Reprezentarea Romaniei la lucrarile Comitetului Permanent de pe langa
Comisie, infiintat in scopul aplicarii procedurii de furnizare a informatiilor
in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor
referitoare la serviciile societatii informationale, este asigurata de catre
reprezentanti ai Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) Reprezentantii Ministerului Industriei si Resurselor la lucrarile
Comitetului Permanent de pe langa Comisie, precum si celelalte persoane fizice
si/sau juridice care pot fi consultate in vederea obtinerii unei opinii
specializate in legatura cu informatiile transmise in aplicarea prezentei
hotarari au obligatia asigurarii confidentialitatii in legatura cu procedurile
Comitetului Permanent si cu informatiile in cauza; pot fi exceptate de la
cerinta privind asigurarea confidentialitatii informatiile care privesc reglementarile
tehnice, in situatia in care statul membru al Uniunii Europene isi exprima
explicit acordul ca acestea sa fie facute publice.
Art. 13
Regulile pentru prezentarea unitara a informatiei, a planului si
criteriilor pentru prezentarea acesteia, prevazute la art. 6 alin. (2), se
stabilesc de catre Ministerul Industriei si Resurselor impreuna cu ASRO si se
aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor.
Art. 14
Pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, schimbul de
informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al
regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si
statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisie se va realiza conform
procedurii aprobate prin ordin comun al conducatorilor autoritatilor publice
centrale implicate.
Art. 15
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 16
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007, cu exceptia
prevederilor art. 5 care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
LISTA
organismelor de standardizare ale statelor membre ale Uniunii Europene
______________________________________________________________________________
|Nr. | Tara | Denumirea organismului
|
|crt.| |
|
|____|______________|__________________________________________________________|
| 1.| BELGIA | IBN/BIN | Institut belge de normalisation/Belgisch
|
| | | | Instituut voor Normalisatie
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | CEB/BEC | Comite electrotechnique belge/Belgisch
|
| | | | Elektrotechnisch Comite
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 2.| DANEMARCA | DS | Dansk Standard
|
| | |_________|________________________________________________|
| | | NTA | Telestyrelsen, National Telecom Agency
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 3.| GERMANIA | DIN | Deutsches Institut fur Normung e.V. |
| |
|_________|________________________________________________|
| | | DKE | Deutsche Elektrotechnische Kommission im DIN
|
| | | | und VDE
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 4.| GRECIA | AEIO | *)
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 5.| SPANIA | AENOR | Asociacion Espanola de Normalizacion y
|
| | | | Certificacion
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 6.| FRANTA | AFNOR | Association francaise de normalisation
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | UTE | Union technique de l'electricite - Bureau de
|
| | | | normalisation aupres de l'AFNOR
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 7.| IRLANDA | NSAI | National Standards Authority of Ireland
|
| | |_________|________________________________________________|
| | | ETCI | Electrotechnical Council of Ireland
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 8.| ITALIA | UNI | Ente nazionale italiano di unificazione
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | CEI | Comitato elettrotecnico italiano
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 9.| LUXEMBURG | ITM | Inspection du travail et des mines
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | SEE | Service de l'energie de l'Etat
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 10.| OLANDA | NNI | Nederlands Normalisatie Instituut
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | NEC | Nederlands Elektrotechnisch Comite
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 11.| AUSTRIA | ON | Osterreichisches Normungsinstitut
|
| | |_________|________________________________________________|
| | | OVE | Osterreichisches Verband fur Elektrotechnik
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 12.| PORTUGALIA | IPQ | Instituto Portugues da Qualidade
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 13.| Regatul Unit | BSI | British Standards Institution
|
| | |_________|________________________________________________|
| | | BEC | British Electrotechnical Committee
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 14.| FINLANDA | SFS | Suomen Standardisoimisliitto SFS ry Finlands |
| | | | Standardiseringsforbund SFS rf
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | THK/TFC | Telehallintokeskus Teleforvaltningscentralen
|
| | |_________|________________________________________________|
| | | SESKO | Suomen Sahkoteknillinen
Standardisoimisyhdistys|
| | | | SESKO ry Finlands Elektrotekniska
|
| | | | Standardiseringsforening SESKO rf
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
| 15.| SUEDIA | SIS | Standardiseringen i Sverige
|
| | |_________|________________________________________________|
| | | SEK | Svenska elektriska kommissionen
|
| |
|_________|________________________________________________|
| | | ITS | Informationstekniska standardiseringen
|
|____|______________|_________|________________________________________________|
*) Denumirile scrise cu caractere chirilice sau grecesti nu pot fi
reproduse pe ecran.
ANEXA 2
LISTA
serviciilor financiare
1. Servicii de investitii
2. Operatiuni de asigurare si reasigurare
3. Servicii bancare
4. Operatiuni referitoare la fondurile de pensii
5. Servicii referitoare la tranzactii la termen sau cu optiuni
ANEXA 3
LISTA
serviciilor care nu sunt cuprinse in definitia prevazuta la art. 4 alin. (1)
lit. b)
1. Servicii care nu sunt furnizate "la distanta"
Serviciile furnizate in prezenta fizica a prestatorului si a
beneficiarului, chiar daca acest lucru presupune utilizarea echipamentului
electronic:
a) examinarea medicala sau tratamentul efectuat cu utilizarea
echipamentului electronic, la cabinetul medicului, in cazul in care pacientul
este prezent in mod fizic;
b) consultarea unui catalog electronic intr-un magazin, clientul fiind la
fata locului;
c) rezervarea biletelor de avion la o agentie, prin intermediul retelei de
computere, in prezenta fizica a clientului;
d) punerea la dispozitie de jocuri electronice intr-un club specializat, in
cazul in care clientul este prezent fizic.
2. Servicii care nu sunt furnizate prin "mijloace electronice"
2.1. Servicii cu continut material, chiar daca sunt furnizate prin
intermediul dispozitivelor electronice, cum sunt:
a) furnizarea prin masini automate de numerar, bancnote sau de bilete,
bilete de transport;
b) accesul la retelele de sosele si parcari auto, chiar daca la
intrare/iesire exista dispozitive electronice care controleaza accesul si/sau
asigura corectitudinea platilor;
2.2. Servicii off-line: distribuire de CD-rom sau de soft-uri pe dischete
2.3. Servicii care nu sunt furnizate prin sisteme electronice de stocare si
prelucrare a datelor:
a) servicii de telefonie vocala;
b) servicii de telefax/telex;
c) servicii prestate via telefonie vocala sau telefax;
d) consultarea unui medic prin telefon/telefax;
e) consultarea unui avocat prin telefon/telefax;
f) comercializare directa prin telefon/telefax.
3. Servicii care nu sunt furnizate "la solicitarea individuala a
destinatarului serviciului"
Servicii furnizate prin transmiterea de date fara solicitare individuala,
in scopul receptiei simultane de catre un numar nelimitat de destinatari individuali,
transmisie punct multipunct:
a) servicii de difuzare a programelor de televiziune, inclusiv servicii de
difuzare a programelor de televiziune locala, la cerere, conform legislatiei in
vigoare;
b) servicii de difuzare a programelor de radio;
c) teletext, televizat.
ANEXA 4
LISTA
organizatiilor europene de standardizare
______________________________________________________________________
Nr. Denumirea organizatiei
crt.
______________________________________________________________________
1. CEN Comitetul European de Standardizare
______________________________________________________________________
2. CENELEC Comitetul European de Standardizare in Electrotehnica
______________________________________________________________________
3. ETSI Institutul European de Standardizare in Telecomunicatii
______________________________________________________________________