Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1561 din 23 septembrie 2004

pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciilor de iluminat public

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 950 din 18 octombrie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 14 alin. (1) lit. b) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu modificarile ulterioare, si al art. 38 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2003 privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 475/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba Regulamentul-cadru al serviciilor de iluminat public, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 2
    Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice si Gospodarie Comunala - A.N.R.S.C. va urmari aplicarea in teritoriu si va sprijini autoritatile administratiei publice locale in actiunea de elaborare si adoptare, in cel mult 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, a regulamentelor proprii, cu respectarea prevederilor regulamentului-cadru.
    Art. 3
    Ministerul Administratiei si Internelor va prezenta Guvernului, la propunerea Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, informari lunare privitoare la stadiul elaborarii si aprobarii regulamentelor prevazute la art. 2.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministru de stat,
                         ministrul administratiei si internelor,
                         Marian Florian Saniuta

                         Ministrul delegat
                         pentru administratia publica,
                         Gheorghe Emacu

                         Presedintele Autoritatii Nationale
                         de Reglementare pentru Serviciile
                         Publice de Gospodarie Comunala,
                         Ioan Radu

                         p. Ministrul de stat,
                         ministrul economiei si comertului,
                         Iulian Iancu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                               REGULAMENT-CADRU
                      al serviciilor de iluminat public

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezentul regulament-cadru al serviciilor de iluminat public, denumit in continuare regulament-cadru, este elaborat in conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) lit. b) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 38 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2003 privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public, aprobata si modificata prin Legea nr. 475/2003, si ale art. 6 alin. (1) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala - A.N.R.S.C., cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 2
    (1) Prevederile prezentului regulament-cadru se aplica serviciilor de iluminat public din localitatile in care exista sisteme de iluminat public, indiferent de marimea acestora.
    (2) Prezentul regulament-cadru stabileste cadrul juridic unitar prin care se stabilesc nivelurile de luminanta sau iluminare, dupa caz, indicatorii de performanta ai serviciilor, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizator, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciilor prestate.
    (3) Prevederile prezentului regulament-cadru se aplica, de asemenea, la proiectarea, executarea, receptionarea, utilizarea si intretinerea componentelor sistemului de iluminat public.
    (4) Operatorii serviciilor de iluminat public, indiferent de forma de proprietate, organizare si de modul in care este organizata gestiunea serviciilor in cadrul unitatilor administrativ-teritoriale, se vor conforma prevederilor prezentului regulament-cadru.
    (5) Conditiile tehnice si indicatorii de performanta prevazuti in prezentul regulament-cadru au caracter minimal. Consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pot aproba si alte conditii tehnice sau alti indicatori de performanta pentru serviciile de iluminat public, pe baza unor studii de specialitate.
    (6) Orice dezvoltare a retelei electrice de joasa tensiune destinate iluminatului public se face cu respectarea prezentului regulament-cadru.
    Art. 3
    In sensul prezentului regulament-cadru, notiunile utilizate se definesc dupa cum urmeaza:
    3.1. aparat/corp de iluminat - aparat care serveste la distributia, filtrarea si transmisia luminii produse de una sau mai multe lampi catre exterior, care cuprinde toate dispozitivele necesare fixarii si protejarii lampilor, circuitele auxiliare si componentele electrice de conectare la reteaua de alimentare, care asigura amorsarea si functionarea stabila a surselor de lumina;
    3.2. autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, denumita in continuare A.N.R.S.C.
    3.3. autorizatie - act juridic, eliberat de A.N.R.S.C., prin care se certifica capabilitatea unei persoane juridice de a desfasura activitati specifice serviciului public de iluminat, in vederea participarii la o licitatie publica, pentru concesionarea unui serviciu public de iluminat;
    3.4. balast - dispozitiv montat in circuitul de alimentare a uneia sau mai multor lampi cu descarcari, avand drept scop limitarea curentului la valoarea necesara;
    3.5. caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de natura tehnica, referitoare la o instalatie sau la un sistem de iluminat;
    3.6. contract-cadru - reglementare cu caracter normativ, care stabileste conditiile minimale pentru relatiile comerciale dintre operator si utilizator;
    3.7. echipament de masurare - aparatura si ansamblul instalatiilor care servesc la masurarea parametrilor serviciului de iluminat public furnizat;
    3.8. efect de grota neagra - senzatie vizuala realizata la trecerea de la o valoare foarte mare a luminantei la o alta mult mai mica;
    3.9. exploatarea/utilizarea sistemului de iluminat public - ansamblu de operatiuni si activitati executate pentru asigurarea continuitatii si calitatii serviciilor de iluminat public in conditii tehnico-economice si de siguranta corespunzatoare;
    3.10. flux luminos fi - marimea derivata din fluxul energetic, evaluata prin actiunea sa luminoasa asupra observatorului fotometric de referinta al Comisiei Internationale de Iluminat;
    3.11. grad de asigurare in furnizare - nivel procentual de asigurare a furnizarii serviciului necesar utilizatorului, intr-un interval de timp, precizat in anexa la contractul de furnizare/prestare a serviciului de iluminat public;
    3.12. igniter - dispozitiv care produce impulsuri de tensiune destinate sa amorseze o lampa cu descarcari fara preincalzirea electrozilor;
    3.13. iluminare E - raportul dintre fluxul luminos receptat de o suprafata si aria respectiva;
    3.14. iluminare medie Em - media aritmetica a iluminarilor pe suprafata de calcul avuta in vedere;
    3.15. iluminare minima Emin - cea mai mica valoare a iluminarii punctuale pe suprafata de calcul avuta in vedere;
    3.16. indicatori de performanta garantati - parametri ai serviciului de iluminat public prestat, pentru care se stabilesc niveluri minime de calitate si pentru care sunt prevazute penalizari in licenta sau in contractele de delegare de gestiune ori de concesiune, in cazul nerealizarii lor;
    3.17. indicatori de performanta generali - parametri ai serviciului de iluminat public prestat, pentru care se stabilesc niveluri minime de calitate, urmariti la nivelul operatorilor si care reprezinta conditii de acordare sau de retragere a licentei, dar pentru care nu sunt prevazute penalizari in contractele de delegare de gestiune in cazul nerealizarii lor;
    3.18. indice de prag TI - cresterea pragului perceptiei vizuale TI, care conduce la orbirea inconfortabila, caracterizand orbirea provocata de sursele de lumina aflate in campul vizual, in raport cu luminanta medie a caii de circulatie;
    3.19. intensitate luminoasa I - raportul dintre fluxul luminos elementar emis de sursa si unghiul solid elementar pe directia data;
    3.20. lampi cu descarcari - lampi a caror emisie luminoasa este produsa printr-o descarcare electrica intr-un gaz sau in vapori metalici ori intr-un amestec de mai multe gaze si vapori metalici;
    3.21. lampi cu incandescenta - lampi a caror emisie luminoasa este produsa cu filamentul incalzit la incandescenta prin trecerea unui curent electric;
    3.22. lampi cu incandescenta cu halogen - lampi incandescente avand, in balonul de constructie speciala, un mediu de un anumit halogen, care creeaza un ciclu regenerativ al filamentului pentru marirea duratei de functionare si pentru realizarea unui flux emis aproximativ constant;
    3.23. lampi cu incandescenta cu utilizari speciale - lampi cu filament central, lampi ornamentale, lampi cu reflector, lampi foto;
    3.24. licenta - act tehnic si juridic, emis de autoritatea competenta, prin care se acorda permisiune unei persoane juridice, romana sau straina, de exploatare comerciala a sistemului de iluminat public si/sau de furnizare a serviciului de iluminat public;
    3.25. luminanta L - raportul dintre intensitatea luminoasa elementara emisa de catre ochiul observatorului si suprafata aparenta de emisie;
    3.26. luminanta maxima Lmax - cea mai mare valoare a luminantei de pe suprafata de calcul avuta in vedere;
    3.27. luminanta medie Lm - media aritmetica a luminantelor de pe suprafata de calcul avuta in vedere;
    3.28. luminanta minima Lmin - cea mai mica valoare a luminantei de pe suprafata de calcul avuta in vedere;
    3.29. nivel de iluminare/nivel de luminanta - nivelul ales pentru valoarea iluminarii/luminantei;
    3.30. operator - persoana juridica titulara a unei licente de furnizare-prestare, emisa de autoritatea competenta, care asigura prestarea serviciului de iluminat public;
    3.31. raport de zona alaturata SR - raport intre iluminarea medie de pe o portiune de 5 m latime sau mai putin, daca spatiul nu o permite, de o parte si de alta a sensurilor de circulatie, si iluminarea medie a caii de circulatie de pe o latime de 5 m sau jumatate din latimea fiecarui sens de circulatie, daca aceasta este mai mica de 5 m;
    3.32. servicii de iluminat public - activitati de utilitate publica si de interes economic si social general, aflate sub autoritatea administratiei publice locale, care au drept scop asigurarea iluminatului cailor de circulatie auto, arhitectural, pietonal, ornamental si ornamental festiv, prestate in perimetrul unei unitati administrativ-teritoriale;
    3.33. sistem de iluminat al cailor de circulatie - sistem de iluminat destinat exclusiv cailor de circulatie mixte (auto, ciclisti, pietoni) sau separat pentru cele 3 categorii;
    3.34. sistem de iluminat arhitectural - sistem de iluminat destinat exclusiv pentru valorificarea prin iluminat a unor monumente de arta sau istorice ori a unor obiective de importanta publica si/sau culturala pentru comunitatea locala;
    3.35. sistem de iluminat ornamental festiv - sistem de iluminat utilizat cu precadere in perioada sarbatorilor legale, la comemorari si cu prilejul altor evenimente festive, avand ca rol punerea in valoare a unor aspecte semnificative proprii acestora;
    3.36. sistem de iluminat ornamental pentru parcuri si zone similare - sistem de iluminat functional destinat in principal asigurarii circulatiei si securitatii pietonilor in parcuri, spatii de agrement, piete, targuri, care poate fi uneori combinat si cu componente decorative, de efect vizual;
    3.37. sistem de iluminat pietonal - sistem de iluminat destinat exclusiv cailor de circulatie pietonala;
    3.38. sursa de lumina/lampa - obiectul sau suprafata care emite radiatii optice in mod uzual vizibile, produse prin conversie de energie, si care este caracterizata printr-un ansamblu de proprietati energetice, fotometrice si/sau mecanice;
    3.39. tablou electric de alimentare, distributie, conectare/deconectare - ansamblu fizic unitar ce poate contine, dupa caz, echipamentul de protectie, comanda, automatizare, masura si control, protejat impotriva accesului accidental destinat sistemului de iluminat public;
    3.40. temperatura de culoare corelata Tc - temperatura radiatorului integral, a carui culoare, perceputa datorita incalzirii, se aseamana cel mai mult, in conditiile de observare precizate, cu cea perceputa a unui stimul de culoare de aceeasi stralucire;
    3.41. uniformitate generala a iluminarii U0(E) - raportul dintre iluminarea minima si iluminarea medie, ambele considerate pe toata suprafata de calcul;
    3.42. uniformitate generala a luminantei U0(L) - raportul dintre luminanta minima si luminanta medie, ambele considerate pe toata suprafata de calcul;
    3.43. uniformitatea longitudinala a luminantei Ul(L) - raportul dintre luminanta minima si luminanta maxima, ambele considerate in axul benzii de circulatie al zonei de calcul si in directia de desfasurare a traficului rutier;
    3.44. utilizatori - autoritatile administratiei publice locale in calitate de reprezentant al comunitatii locale;
    3.45. zona alaturata - suprafata din vecinatatea imediata a caii de circulatie, aflata in campul vizual al observatorului;
    3.46. ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
    3.47. CNRI - Comitetul National Roman de Iluminat;
    3.48. CIE - Comisia Internationala de Iluminat.

    CAP. 2
    Organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public

    SECTIUNEA 1
    Organizarea serviciilor de iluminat public

    Art. 4
    (1) Serviciile de iluminat public se pot organiza la nivelul tuturor localitatilor urbane sau rurale, indiferent de marimea si gradul de dezvoltare economico-sociala a acestora, care dispun de un sistem de iluminat public.
    (2) Organizarea si desfasurarea serviciilor de iluminat public se realizeaza in vederea satisfacerii unor cerinte/nevoi de utilitate publica ale comunitatilor locale.
    (3) Serviciile de iluminat public se prevad pe toate caile de circulatie publica din localitatile urbane si rurale, cu respectarea principiilor ce guverneaza organizarea si functionarea serviciilor de gospodarie comunala.
    Art. 5
    Serviciile de iluminat public vor indeplini concomitent urmatoarele conditii de functionare:
    a) continuitatea din punct de vedere cantitativ si calitativ;
    b) adaptabilitatea la cerintele concrete, diferentiate in timp si spatiu, ale comunitatii locale;
    c) satisfacerea judicioasa, echitabila si nepreferentiala a tuturor membrilor comunitatii locale, in calitatea lor de utilizatori ai serviciului;
    d) tarifarea pe baza de competitie a serviciului prestat;
    e) administrarea si gestionarea serviciului in interesul comunitatilor locale;
    f) respectarea reglementarilor specifice in vigoare din domeniul transportului, distributiei si utilizarii energiei electrice;
    g) respectarea standardelor minimale privind iluminatul public, prevazute de normele interne si ale Uniunii Europene in acest domeniu, care sunt identice cu cele ale CIE.
    Art. 6
    (1) Serviciile de iluminat public vor respecta si vor indeplini, la nivelul comunitatilor locale, in intregul lor, indicatorii de performanta aprobati prin hotarari ale consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza indicatorilor de performanta din prezentul regulament-cadru.
    (2) Consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pot aproba si alti indicatori de performanta in baza unor studii de oportunitate in care se va tine seama cu prioritate de necesitatile comunitatilor locale, de starea tehnica si de eficienta sistemelor de iluminat public existente, precum si de standardele minimale privind iluminatul public, prevazute de normele interne si ale Uniunii Europene in acest domeniu.
    Art. 7
    (1) Infiintarea, organizarea, coordonarea si controlul functionarii serviciilor de iluminat public la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, precum si infiintarea, dezvoltarea si modernizarea sistemelor de iluminat public constituie dreptul exclusiv al autoritatilor administratiei publice locale.
    (2) Gestiunea si administrarea serviciilor de iluminat public, precum si functionarea, exploatarea si intretinerea sistemelor de iluminat public aferente intra in atributiile si in responsabilitatea exclusiva a autoritatilor administratiei publice locale.
    Art. 8
    (1) Gestiunea serviciilor de iluminat public se organizeaza la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor dupa criteriul raportului optim cost/calitate pentru serviciul prestat comunitatii si va tine seama de marimea, gradul de dezvoltare si de particularitatile economico-sociale ale localitatilor, de starea dotarilor si echipamentelor tehnice existente, precum si de posibilitatile locale de finantare a exploatarii, intretinerii si dezvoltarii acestora.
    (2) Infiintarea, dezvoltarea si modernizarea sistemelor de iluminat public se fac in baza unor studii de fezabilitate intocmite din initiativa autoritatilor administratiei publice locale, care vor analiza necesitatea si oportunitatea infiintarii/dezvoltarii acestora, vor evalua indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finantare a investitiilor si vor indica solutia optima din punct de vedere tehnico-economic.
    Art. 9
    (1) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de iluminat public se face prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (2) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice serviciului de iluminat public se organizeaza si se desfasoara in conformitate cu prevederile art. 5, pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de iluminare sau luminanta, dupa caz, indicatorii de performanta ai serviciului, conditiile tehnice, raporturile dintre operator si utilizator, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciului prestat.
    (3) Indiferent de forma de gestiune a serviciilor de iluminat public adoptata, autoritatile administratiei publice locale vor urmari obtinerea unui serviciu de iluminat public corespunzator interesului general al comunitatilor locale pe care le reprezinta, in conformitate cu legislatia interna si cu reglementarile CIE.

    SECTIUNEA a 2-a
    Operatorii serviciilor de iluminat public

    Art. 10
    (1) Operatori-prestatori de servicii de iluminat public pot fi:
    a) compartimentul de specialitate organizat in cadrul aparatului propriu al consiliului local;
    b) serviciul public cu personalitate juridica si buget propriu, organizat in subordinea consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
    c) societati comerciale cu capital public, privat sau mixt.
    (2) Operatorii serviciilor de iluminat public beneficiaza de acelasi regim juridic, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare sau de forma de gestiune adoptata.
    Art. 11
    (1) Operatorii vor fi licentiati si autorizati in conditiile legii.
    (2) Operatorii serviciilor de iluminat public isi pot desfasura activitatea si in alte localitati, pe baze contractuale.
    (3) Operatorii care au primit delegarea serviciilor de iluminat public au, in conditiile legii, dreptul de servitute legala pentru toate instalatiile si echipamentele cu care se presteaza serviciile respective.
    Art. 12
    (1) Operatorii serviciilor de iluminat public trebuie sa posede capacitatea tehnica si organizatorica, dotarea si experienta manageriala necesare prestarii serviciului de iluminat public incredintat.
    (2) Actiunea de licentiere/autorizare a operatorilor serviciilor de iluminat public se face de catre A.N.R.S.C.
    (3) La licitatiile pentru obtinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public pot participa numai persoane juridice autorizate.
    Art. 13
    (1) Operatorul care presteaza mai multe tipuri de servicii de iluminat public in una sau mai multe localitati va tine evidente distincte si va avea contabilitate separata pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare.
    (2) Operatorii care participa la licitatiile organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public trebuie sa faca dovada experientei si capacitatii tehnice si operationale in gestionarea unor sisteme similare, a bonitatii si capacitatii financiare de a raspunde la cerintele specifice prevazute in caietele de sarcini si sa prezinte garantii de participare in conformitate cu documentele licitatiei aprobate de consiliile locale responsabile.
    (3) Relatiile dintre operatorii serviciilor de iluminat public si autoritatile administratiei publice locale in calitate de utilizatori, precum si relatiile cu alti agenti economici, indiferent de forma de proprietate sau de modul de organizare a acestora, sunt relatii comerciale si se desfasoara numai pe baze contractuale.

    CAP. 3
    Drepturi si obligatii

    SECTIUNEA 1
    Drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice centrale si locale

    Art. 14
    (1) Activitatile de reglementare, licentiere si/sau de autorizare a operatorilor, de indrumare metodologica, monitorizare si control al modului de respectare si aplicare a legislatiei specifice domeniului sunt in competenta A.N.R.S.C., care va analiza indicatorii de performanta in acest domeniu.
    (2) A.N.R.S.C. are, in principal, sarcina de a monitoriza si de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea regulamentului-cadru al serviciilor de iluminat public, a regulamentului-cadru de delegare a gestiunii, la respectarea indicatorilor de performanta ai serviciului, la respectarea legii concurentei si la exploatarea eficienta a patrimoniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale afectat serviciilor.
    Art. 15
    Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor urmari cu prioritate realizarea urmatoarelor obiective:
    a) orientarea serviciilor publice catre membrii comunitatii;
    b) asigurarea calitatii si performantelor sistemelor de iluminat public la nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
    c) respectarea prevederilor normelor pentru serviciile de iluminat public stabilite de CIE;
    d) orientarea serviciilor de iluminat public in mod nediscriminatoriu catre toti beneficiarii comunitatii locale;
    e) reducerea consumurilor specifice prin utilizarea unor aparate de iluminat performante si, dupa caz, a unor echipamente specializate;
    f) promovarea investitiilor in scopul modernizarii sistemelor de iluminat public existente si al extinderii retelelor de iluminat public in functiune;
    g) asigurarea la nivelul localitatilor a unui iluminat stradal si pietonal adecvat necesitatilor de confort si securitate individuala si colectiva, prevazute de normele in vigoare;
    h) asigurarea unui iluminat arhitectural adecvat punerii in valoare a edificiilor de importanta publica si/sau culturala si marcarea prin sisteme de iluminat ornamental festiv a evenimentelor nationale si a sarbatorilor legale si/sau religioase;
    i) finantarea serviciilor de iluminat public in mod avantajos pentru utilizatori si atractiv pentru investitori;
    j) promovarea de solutii tehnice si tehnologice performante, cu costuri minime;
    k) instituirea evaluarii comparative a indicatorilor de performanta ai activitatii operatorilor si participarea cetatenilor si asociatiilor reprezentative la acest proces;
    l) promovarea formelor de gestiune delegata;
    m) crearea organismelor de monitorizare a calitatii serviciilor prestate si instituirea de mecanisme de corectie adecvate;
    n) promovarea metodelor moderne de management;
    o) promovarea profesionalismului, a eticii profesionale si a formarii profesionale continue a personalului ce lucreaza in domeniu.
    Art. 16
    In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul administrarii si coordonarii serviciilor de iluminat public, autoritatile administratiei publice locale adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
    a) aprobarea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme de iluminat public, in conditiile legii;
    b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor tehnico-edilitare, in scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara si corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului, de urbanism si mediu;
    c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si modernizarea dotarilor publice aferente serviciilor de iluminat public;
    d) delegarea gestiunii serviciului de iluminat public, precum si incredintarea spre administrare, exploatare si intretinere a bunurilor apartinand patrimoniului public sau privat al localitatilor, afectate serviciului;
    e) contractarea sau garantarea in conditiile legii a imprumuturilor pentru finantarea programelor de investitii din infrastructura localitatilor, aferenta serviciilor de iluminat public si modernizari;
    f) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public pe baza normelor-cadru;
    g) aprobarea taxelor locale si a tarifelor pentru serviciile de iluminat public, cu respectarea reglementarilor in vigoare, cu exceptia tarifelor pentru energia electrica, stabilite de ANRE.
    Art. 17
    In raport cu comunitatile locale pe care le reprezinta, autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele responsabilitati:
    a) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si dispozitiile avand ca obiect serviciile de iluminat public;
    b) sa elaboreze si sa aprobe indicatorii de performanta ai serviciilor de iluminat public numai dupa dezbaterea publica, in prealabil, a acestora;
    c) sa consulte locuitorii cu privire la stabilirea strategiei de dezvoltare a serviciilor de iluminat public si a infrastructurii aferente;
    d) sa informeze periodic locuitorii cu privire la starea serviciilor de iluminat public, la masurile adoptate sau preconizate pentru asigurarea acestora, inclusiv cu privire la necesitatea instituirii unor taxe locale pentru finantarea serviciului respectiv;
    e) sa rezolve sesizarile cu privire la deficientele aparute in prestarea serviciilor de iluminat public.
    Art. 18
    Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii serviciilor de iluminat public urmatoarele obligatii:
    a) sa aplice un tratament egal tuturor operatorilor;
    b) sa asigure si sa respecte independenta manageriala a operatorului fata de orice ingerinte ale autoritatilor si institutiilor publice;
    c) sa asigure mentinerea echilibrului contractual stabilit prin contractul de delegare a gestiunii;
    d) sa asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent;
    e) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu precadere la acele informatii care asigura pregatirea ofertelor si participarea la licitatii;
    f) sa stabileasca conditiile de asociere sau de formare de societati mixte, numai pe baza de licitatie organizata in conformitate cu procedurile legale de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public;
    g) sa respecte si sa indeplineasca fata de operatorii serviciilor de iluminat public obligatiile proprii, prevazute in contractele de delegare a gestiunii acestor servicii;
    h) sa achite contravaloarea prestatiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale;
    i) sa pastreze confidentialitatea informatiilor, altele decat cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de servicii de iluminat public.

    SECTIUNEA a 2-a
    Drepturile si obligatiile operatorilor

    Art. 19
    (1) Operatorii care presteaza servicii de iluminat public au dreptul sa sisteze serviciile de iluminat public utilizatorilor care nu si-au achitat contravaloarea serviciilor prestate, inclusiv majorarile si/sau penalitatile de intarziere, dupa expirarea termenului de 30 de zile calendaristice prevazut la art. 23 lit. c).
    (2) Debransarea utilizatorilor de la reteaua de joasa tensiune se va face doar dupa notificarea prealabila a utilizatorilor restantieri si se pune in aplicare dupa 5 zile lucratoare de la data primirii acesteia.
    (3) Reluarea prestarii serviciilor de iluminat public se va face in termen de maximum o zi lucratoare de la efectuarea platii. Cheltuielile aferente suspendarii si, respectiv, reluarii prestarii serviciului vor fi suportate de utilizator.
    Art. 20
    (1) Operatorii serviciilor de iluminat public au fata de utilizatori urmatoarele obligatii:
    a) sa gestioneze serviciile de iluminat public pe criterii de competitivitate si eficienta economica;
    b) sa promoveze dezvoltarea, modernizarea, exploatarea si intretinerea eficienta a infrastructurii aferente serviciilor de iluminat public;
    c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de prestare a serviciilor de iluminat public;
    d) sa presteze serviciul de iluminat public pentru toti utilizatorii cu care au incheiat contracte de prestare si utilizare a serviciului respectiv;
    e) sa serveasca toate obiectivele utilizatorului pentru care au fost autorizati, in conditiile prevederilor regulamentului de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public;
    f) sa respecte si sa efectueze serviciile conform regulamentului de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public, la indicatorii de performanta stabiliti de autoritatile administratiei publice locale;
    g) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale, A.N.R.S.C. si CNRI, informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor de iluminat public, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
    h) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la reducerea costurilor de operare;
    i) de a reface locul unde a intervenit pentru reparatii sau pentru executia unei lucrari noi, la un nivel calitativ corespunzator, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la terminarea lucrarii.
    (2) Operatorii serviciilor de iluminat public raspund de indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor prevazute la alin. (1).
    (3) Penalitatile pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de performanta angajati se prevad in contractele de delegare a gestiunii sau in regulamentul de organizare si functionare.

    SECTIUNEA a 3-a
    Drepturile si obligatiile utilizatorilor

    Art. 21
    Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de iluminat public este garantat tuturor membrilor comunitatii locale, persoane fizice si juridice, in mod nediscriminatoriu.
    Art. 22
    (1) Locuitorii si persoanele juridice vor avea acces la informatiile publice privind serviciile de iluminat public si la cunoasterea deciziilor cu privire la serviciile de iluminat public luate de autoritatile administratiei publice.
    (2) Operatorul impreuna cu autoritatile administratiei publice locale vor informa periodic comunitatea locala asupra:
    a) starii sistemului de iluminat public;
    b) planurilor anuale si de perspectiva privind dezvoltarea sistemului de iluminat public;
    c) planurilor de reabilitare a sistemului de iluminat public;
    d) stadiului de realizare a planurilor de reabilitare, modernizare si extindere a sistemului de iluminat public;
    e) tarifelor aprobate pentru prestarea serviciilor si evolutia in timp a acestora;
    f) modului de rezolvare a cererilor venite din partea comunitatii privind reabilitarea, modernizarea si extinderea sistemului de iluminat public;
    g) eficientei masurilor luate, reflectata in: scaderea numarului de accidente rutiere, cresterea securitatii individuale si colective si altele asemenea.
    Art. 23
    Utilizatorii au urmatoarele obligatii:
    a) sa respecte clauzele contractului de prestare a serviciilor de iluminat public, inclusiv prevederile prezentului regulament-cadru;
    b) sa achite obligatiile de plata stabilite sub forma de taxe locale, in conformitate cu prevederile contractuale;
    c) sa achite contravaloarea facturilor reprezentand plata serviciilor primite, in termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturilor.

    CAP. 4
    Desfasurarea serviciilor de iluminat public

    SECTIUNEA 1
    Conditii tehnice

    Art. 24
    (1) Iluminatul public stradal se realizeaza pentru iluminatul cailor de circulatie publica, strazi, trotuare, piete, intersectii, parcari, treceri pietonale, poduri, pasaje, pasaje subterane.
    (2) Iluminatul public se realizeaza prin selectarea celor mai adecvate tehnologii, cu respectarea normelor pentru serviciile de iluminat public stabilite de CIE, la care Romania este afiliata, respectiv de CNRI.
    (3) Alegerea surselor de lumina se face in functie de eficacitatea luminoasa si de durata de functionare a acestora, astfel incat costurile de exploatare sa fie minime.
    Art. 25
    (1) In zonele urbane, iluminatul public se realizeaza pe stalpi sau suspendat in axa drumului ori amplasat pe cladiri, cu acordul proprietarilor, daca conditiile tehnice nu permit.
    (2) In cvartale de locuinte si in parcuri, iluminatul public va fi realizat cu aparate de iluminat cu distributie directa, semidirecta sau directa-indirecta, dupa caz.
    (3) In cazul utilizarii montajului subteran, pentru reteaua de alimentare cu energie electrica, aparatele de iluminat montate pe stalpi vor fi racordate la reteaua de alimentare cu energie electrica in urmatoarele doua moduri:
    a) prin manson de derivatie, montat la baza fiecarui stalp;
    b) prin cleme de intrare-iesire in nisa stalpului sau cutie de intrare-iesire, montata la baza fiecarui stalp, prevazandu-se si asigurarea locala a derivatiei.
    Art. 26
    (1) Sistemul de iluminat public al cailor de circulatie va fi realizat, exploatat si intretinut astfel incat sa existe posibilitatea reglarii nivelurilor, in trepte sau continuu, in functie de variatia intensitatii traficului rutier a iluminarii sau luminantei, dupa caz, cu pastrarea uniformitatii acestora.
    (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se admite scaderea uniformitatii normate prin trecerea de la o categorie de trafic la cea imediat inferioara.
    (3) In cazul reglajului in trepte, nivelul de iluminat sau luminanta, dupa caz, trebuie sa poata fi redus sau ridicat la toti stalpii simultan si in aceeasi masura prin conectare si deconectare comandata in trepte.
    Art. 27
    Aparatele de iluminat folosite la realizarea iluminatului vor fi alese tinandu-se cont de caracteristicile tehnice, care trebuie sa fie conforme cu:
    a) destinatia iluminatului, care este general, local, exterior, arhitectural, estetic;
    b) conditiile de mediu - normal, cu praf, cu umiditate, cu pericol de explozie;
    c) conditiile de montaj pe stalpi, suspendat, cu racordare la retea;
    d) protectia impotriva electrocutarii;
    e) conditiile de exploatare - vibratii, socuri mecanice, medii agresive;
    f) randamentul aparatelor de iluminat;
    g) caracteristicile luminotehnice ale aparatului de iluminat;
    h) cerintele estetice si arhitecturale;
    i) dotarea cu accesorii pentru ameliorarea factorului de putere;
    j) posibilitatile de exploatare si intretinere.
    Art. 28
    (1) Iluminatul public se realizeaza prin montarea aparatelor de iluminat pe stalpi corespunzatori din punct de vedere tehnic.
    (2) In zonele cu arhitectura speciala, iluminatul se va realiza conform conditiilor existente si cerintelor utilizatorului.
    Art. 29
    Modul de prindere a aparatelor de iluminat pe stalpi se realizeaza tinandu-se cont de:
    a) tipul aparatului de iluminat;
    b) importanta caii de circulatie pe care se monteaza;
    c) tipul stalpului;
    d) cerintele de ordin estetic impuse.
    Art. 30
    Realizarea iluminatului public in zonele de interes deosebit, cu cerinte estetice si arhitecturale, se va face prin proiectarea si realizarea de solutii specifice, unicate, adaptate cazurilor in speta, conform intelegerilor dintre utilizator si operator.
    Art. 31
    (1) Programul de functionare a iluminatului public va tine cont de:
    a) longitudinea localitatii;
    b) luna calendaristica;
    c) ora oficiala de vara;
    d) nivelul de luminanta sau de iluminare.
    (2) Programul de functionare va fi asigurat prin comanda automata de conectare/deconectare a iluminatului public.
    Art. 32
    (1) Operatorul va tine la zi documentatia tehnica completa a sistemului de iluminat public, care va cuprinde planurile retelei, conform proiectului de realizare a acesteia si cu fiecare modificare, astfel incat sa poata fi cunoscute in orice moment istoricul sistemului si situatia existenta in teren.
    (2) Operatorul va completa la zi cate un registru pentru:
    a) lucrari operative de reparatii si interventii accidentale;
    b) revizii tehnice, reparatii curente si capitale.
    (3) In fiecare registru, dupa caz, se vor consemna data si ora anuntarii defectiunii, data programata si ora inceperii executiei lucrarii, data si ora finalizarii, tipul interventiei, tipul si cantitatile de materiale utilizate, utilajele, forta de munca, cu nominalizarea echipei de lucru, costul lucrarilor pe structura de deviz sau conform tarifelor unitare stabilite contractual, conform prevederilor legale.
    (4) La solicitarea oricarui utilizator, operatorul intervine prompt la asigurarea continuitatii functionarii sistemului de iluminat public.
    Art. 33
    (1) Echipamentele si aparatura folosite pentru realizarea sistemelor de iluminat public vor avea agrement tehnic, vor fi produse de agenti economici specializati, si vor conduce la utilizarea rationala si la economisirea energiei electrice.
    (2) Distanta dintre sursele luminoase va fi stabilita in functie de inaltimea de montare a acestora, asigurandu-se uniformitatea iluminatului in limitele normale.
    (3) Operatorul serviciilor de iluminat public va lua masuri pentru imbunatatirea factorului de putere pentru sistemele de iluminat public care necesita aceasta operatiune.
    Art. 34
    (1) Linia electrica pentru alimentarea aparatelor de iluminat se racordeaza dintr-un tablou de distributie, care poate fi:
    a) tabloul de distributie din postul de transformare medie/joasa tensiune;
    b) cutia de distributie supraterana sau subterana;
    c) cutia de trecere de la linia electrica subterana la linia electrica supraterana.
    (2) Retelele electrice realizate prin montaj aerian se executa din conducte electrice izolate torsadate.
    (3) Pe cai de circulatie cu trafic redus si foarte redus, alimentarea cu energie electrica a sistemului de iluminat public se realizeaza cu retea electrica monofazata sau trifazata, care poate fi pozata impreuna cu reteaua electrica de alimentare a consumatorilor casnici.
    (4) Pe cai de circulatie cu trafic intens sau mediu, alimentarea cu energie electrica a sistemului de iluminat public se realizeaza cu retea electrica trifazata, asigurandu-se posibilitatea reducerii partiale a iluminatului public, mentinandu-se uniformitatile luminantei sau iluminarii.
    (5) Pe aleile dintre blocurile cvartalelor de locuinte se vor putea monta, pe stalpi, aparate de iluminat de tip lampadar.
    (6) In parcuri, alimentarea cu energie electrica se va realiza numai prin montaj subteran.
    Art. 35
    (1) In localitatile urbane cu mai multe puncte de alimentare a retelei sistemului de iluminat public, operatorul va realiza scheme prin care sa se realizeze comanda sistemului de iluminat dintr-un singur loc - scheme de cascada, urmarindu-se obtinerea unui grad ridicat de fiabilitate a sistemului.
    (2) In cazul oraselor mari, cu numeroase puncte de alimentare cu energie electrica a sistemului de iluminat public, operatorul va realiza sistemul centralizat de comanda al cascadelor.
    Art. 36
    (1) In sistemele de iluminat public, protectia contra electrocutarilor se va realiza prin legarea la nulul de protectie, conform standardelor in vigoare.
    (2) Conductorul de nul al retelei de alimentare a sistemului de iluminat public se va lega in mod obligatoriu la pamant.
    (3) Instalatia de legare la pamant care deserveste reteaua de legare la nul va fi dimensionata astfel ca valoarea rezistentei de dispersie fata de pamant, masurata in orice punct al retelei de nul, sa fie de maximum 4 ohmi.
    (4) Carcasele metalice ale aparatelor de iluminat vor fi legate la instalatia de protectie prin legare la nul.
    (5) Legarea la nul a aparatelor de iluminat se va realiza aplicandu-se una dintre urmatoarele variante:
    a) direct, printr-un conductor electric de nul de protectie, special destinat acestui scop, si care va insoti conductele electrice de alimentare;
    b) legarea la instalatia de legare la pamant la care este conectat nulul retelei.
    (6) Ramificatiile de la reteaua de alimentare cu energie electrica la aparatul de iluminat se vor realiza din conductoare corespunzatoare ca tip de material si ca sectiune.
    Art. 37
    (1) Modalitatea de fixare a aparatelor de iluminat pe stalpi va fi aleasa in functie de tipul aparatului de iluminat, de importanta caii de circulatie pe care se monteaza, de tipul stalpului si de cerintele de ordin functional si estetic impuse.
    (2) Aparatele de iluminat montate in locuri unde este permis accesul tuturor persoanelor trebuie sa prezinte un grad de protectie de minimum IK 08.
    (3) Intretinerea sistemelor de iluminat trebuie sa se faca in permanenta, prin curatarea periodica a aparatelor de iluminat, conform factorului de mentinere luat in calcul la proiectare.
    (4) Realizarea unei uniformitati satisfacatoare a repartitiei luminantei sau iluminarii, dupa caz, pe suprafata cailor de circulatie se va asigura prin alegerea corecta a inaltimii de montare, in functie de varianta de amplasare a aparatelor de iluminat, conform SR 13433.

    SECTIUNEA a 2-a
    Asigurarea parametrilor luminotehnici cantitativi si calitativi

    Art. 38
    (1) Sistemul de iluminat public va asigura caracteristicile luminotehnice normate necesare sigurantei circulatiei pe caile de circulatie, in functie de intensitatea traficului si de reflectanta suprafetei caii de circulatie si a zonei adiacente.
    (2) Toate sistemele de iluminat destinate circulatiei auto vor fi dimensionate conform legislatiei internationale si nationale, in functie de nivelul de luminanta, cu exceptia intersectiilor mari, sensurilor giratorii, care se vor dimensiona in functie de iluminare.
    (3) Parametrii luminotehnici ai sistemului de iluminat public vor fi verificati de operator, atat la punerea in functiune, cat si periodic, pe parcursul exploatarii.
    (4) Mentinerea in timp a nivelului de iluminare sau luminanta, dupa caz, realizat de sistemul de iluminat public se asigura prin programul de intretinere, realizandu-se inlocuirea lampilor uzate, curatarea lampilor si a aparatelor de iluminat.
    (5) Parametrii cantitativi sunt: nivelul de luminanta, pentru caile de circulatie auto, si nivelul de iluminare, pentru intersectii, piete, sensuri giratorii, zone pietonale, zone pentru ciclisti.
    (6) Parametrii calitativi sunt: uniformitatile pe zona de calcul, indicele TI pentru evitarea orbirii fiziologice in campul vizual central si periferic.
    Art. 39
    (1) Iluminatul pietelor si intersectiilor se realizeaza astfel incat nivelul de iluminare sa fie mai ridicat fata de calea de circulatie cu nivelul cel mai ridicat, incidenta in intersectie, conform SR 13433.
    (2) Iluminatul trecerilor la nivel cu calea de rulare a tramvaielor se realizeaza astfel incat nivelul de iluminare sa fie mai ridicat fata de strada cu nivelul cel mai ridicat, conform SR 13433.
    (3) Iluminatul intersectiilor se va realiza prin amplasarea aparatelor de iluminat cat mai aproape de unghiurile intersectiilor.
    (4) Iluminatul intersectiilor dintre strazile principale si cele secundare se va realiza prin amplasarea aparatelor de iluminat pe caile de circulatie principale in fata cailor de circulatie secundare cu care se intersecteaza, acest mod de amplasare a aparatelor de iluminat constituind un punct de semnalizare pentru circulatia rutiera.
    (5) Iluminatul trotuarelor se poate realiza cu un nivel de iluminare mai redus decat nivelul partii carosabile a caii de circulatie respective, potrivit factorului "raport de zona alaturata" rezultat din proiectare, conform SR 13433.
    (6) Iluminatul spatiilor special amenajate pentru parcare se va realiza cu surse de lumina care asigura un nivel de iluminare egal cu cel realizat pe zona de acces la parcare.
    (7) Iluminatul podurilor si pasajelor se va realiza cu surse de lumina care trebuie sa asigure o luminanta egala cu cea realizata pe restul traseului, iar aparatele de iluminat vor avea clasa de protectie IP 65, pentru marirea timpului de buna functionare.
    (8) Pentru poduri se va asigura marcarea luminoasa a capetelor podurilor prin marirea nivelului marimii de referinta conform SR 13433 si, suplimentar, marcarea structurii constructiei.
    (9) Iluminatul cailor de circulatie in panta se va realiza cu micsorarea distantei dintre sursele de lumina proportional cu unghiul de inclinare al pantei si progresiv spre varful pantei, in asa fel incat sa se obtina o crestere a nivelului marimii de referinta, conform SR 13433.
    (10) Pentru iluminatul curbelor de circulatie, aparatele de iluminat se vor amplasa intr-o dispunere care sa asigure ghidajul vizual.
    (11) Stalpii de sustinere a aparatelor de iluminat se amplaseaza, in cazul iluminatului unilateral, pe partea exterioara a curbei, distanta dintre ei micsorandu-se in raport de cat de accentuata este curba, care sa conduca la o majorare a nivelului marimii de referinta, conform SR 13433.
    (12) In cazul intersectiilor unor cai de circulatie cu niveluri de luminanta diferite, se va asigura trecerea graduala de la un nivel de luminanta la altul, pentru adaptarea fiziologica a participantilor la trafic, conform SR 13433.
    Art. 40
    (1) Iluminatul trecerilor de pietoni se realizeaza cu un nivel de luminanta mai ridicat decat cel al caii de circulatie respective, conform SR 13433, evitandu-se schimbarea culorii care produce soc vizual si estetic perturbator.
    (2) Iluminatul se realizeaza prin dispunerea unui aparat de iluminat in apropierea trecerii de pietoni sau aceasta va fi amplasata in apropierea locului de dispunere a aparatelor de iluminat.
    (3) Amplasarea aparatelor de iluminat se va face astfel incat sa asigure iluminarea pietonilor din sensul de circulatie.
    (4) Iluminatul trecerilor de pietoni trebuie sa aiba in vedere un indice de orbire cat mai scazut.
    Art. 41
    (1) Relatiile dintre marimile geometrice ale instalatiei de iluminat si caracteristicile electrice si luminotehnice ale acesteia vor fi corelate astfel incat sa rezulte solutii optime din punct de vedere tehnic si economic.
    (2) Inaltimile la care se vor amplasa aparatele de iluminat se calculeaza in functie de fluxul luminos al surselor de lumina si de gradul de concentrare a distributiei intensitatii luminoase a acestora, astfel incat sa se asigure uniformitatea normata si limitarea fenomenului de orbire.
    (3) Pentru evitarea fenomenului de orbire, in piete si intersectii sursele de lumina si aparatele de iluminat se monteaza la inaltimi cu unghiuri de protectie corespunzatoare.
    (4) Pozitionarea aparatelor de iluminat pentru caile de circulatie auto se va determina printr-o analiza care trebuie sa previna fenomenul de orbire.
    (5) Aparatele de iluminat trebuie sa asigure o distributie exclusiv directa a fluxului luminos catre calea de circulatie rutiera.
    (6) Tipul si dimensiunile consolelor se vor alege pe considerente economice, fotometrice, de intretinere si arhitecturale.
    (7) In functie de tipul aparatului de iluminat, distanta dintre aparatele de iluminat se alege in functie de inaltimea de montare a acestora, asigurandu-se uniformitatea iluminatului conform normelor Uniunii Europene, astfel incat sa se reduca numarul de stalpi/km si numarul de aparate de iluminat/km, cu respectarea prevederilor SR 13433.
    Art. 42
    In functie de vegetatia existenta in zona adiacenta cailor de circulatie, aparatele de iluminat se amplaseaza astfel incat distributia fluxului luminos sa nu se modifice. In acest sens, coronamentul arborilor se ajusteaza periodic.
    Art. 43
    (1) Iluminatul tunelurilor se va asigura si va functiona in bune conditii si in timpul zilei.
    (2) In tuneluri se asigura o luminanta conform prevederilor SR 13433.
    (3) Aparatele de iluminat utilizate pentru iluminatul tunelurilor se vor dispune sub forma de benzi continue, dispuse in lungul directiei de mers sau cu intervale determinate prin calcul, pentru a se evita fenomenul de licarire la care sunt supusi conducatorii auto si pentru a se asigura ghidajul optic al acestora.
    (4) In zona de apropiere si in zona de acces in tuneluri se vor asigura valori corespunzatoare ale luminantei, pentru a se evita efectul de grota neagra.
    Art. 44
    (1) Pe caile de circulatie, nivelul de luminanta trebuie sa asigure perceperea obstacolelor si detaliilor in mod distinct, in timp util si cu siguranta.
    (2) Nivelul de luminanta va fi mentinut in timp prin intretinerea la perioade specificate a sistemelor de iluminat, luandu-se masuri pentru inlocuirea lampilor uzate, curatarea lampilor si a aparatelor de iluminat.
    Art. 45
    (1) Conditiile de iluminat privind luminanta medie, uniformitatea generala a luminantei, indicele de prag, uniformitatea longitudinala a luminantei, raportul de zona alaturata, luminanta zonei de acces, raportul dintre luminanta la inceputul zonei de prag si luminanta zonei de acces, luminanta zonei de tranzitie, luminanta zonei interioare, luminanta zonei de iesire, iluminarea medie, uniformitatea generala a iluminarii, iluminarea minima, dupa caz, vor respecta prevederile standardului SR 13433 pentru:
    a) clasa sistemului de iluminat pentru categoria caii de circulatie destinate traficului rutier;
    b) clasa sistemului de iluminat pentru zonele de risc;
    c) clasa sistemului de iluminat pentru caile de circulatie destinate traficului pietonal si/sau ciclistilor.
    (2) Operatorii serviciilor de iluminat public au obligatia de a executa modificarile necesare in sistemul de iluminat public pentru asigurarea respectarii conditiilor de iluminat impuse de standardul SR 13433.
    (3) La montarea reclamelor luminoase in zona de exploatare a sistemului de iluminat public se va obtine in prealabil avizul operatorului serviciilor de iluminat public privind sursele de lumina utilizabile din punct de vedere al iluminarii maxime admisibile, temperaturii de culoare corelata, al culorii surselor de iluminat si al pozitionarii acestora fata de traficul rutier, in vederea evitarii distragerii atentiei participantilor la trafic si a armonizarii culorilor reclamelor luminoase cu cele utilizate la iluminatul public.
    Art. 46
    (1) Amplasarea aparatelor de iluminat se va realiza, in functie de cerintele si conditiile in care se realizeaza iluminatul public, in unul dintre urmatoarele moduri:
    a) unilateral;
    b) bilateral alternat;
    c) bilateral fata in fata;
    d) axial;
    e) central;
    f) catenar.
    (2) Pentru realizarea unei uniformitati satisfacatoare a repartitiei luminantelor pe suprafata caii de circulatie, aparatele de iluminat vor fi astfel amplasate incat sa asigure parametrii luminotehnici normati, respectandu-se valorile de referinta normate prevazute in SR 13433.
    Art. 47
    (1) Iluminatul public al cailor de circulatie va fi realizat tinandu-se cont de incadrarea in clasele sistemului de iluminat, in functie de categoria si configuratia caii de circulatie, de intensitatea traficului rutier si de dirijarea circulatiei rutiere, conform standardelor nationale in vigoare.
    (2) In mediul rural, caile de circulatie principale, cu exceptia drumurilor nationale, se pot asimila, din punct de vedere al valorilor parametrilor luminotehnici, cu caile de circulatie cu trafic mediu, iar caile de circulatie secundare se pot asimila cu caile de circulatie cu trafic foarte redus.
    (3) Tipul aparatelor de iluminat si al armaturilor pentru iluminat se va stabili tinandu-se cont ca durata de buna functionare sa fie de cel putin 10.000 de ore, cu exceptia cazurilor in care se doreste o redare foarte buna a culorilor.

    SECTIUNEA a 3-a
    Exploatarea si intretinerea instalatiilor de iluminat public

    Art. 48
    Pentru realizarea lucrarilor de exploatare operatorul serviciilor de iluminat public va tine la zi urmatoarea documentatie tehnica ce va fi si anexa la contractul de delegare a gestiunii:
    a) harta detaliata a instalatiilor de iluminat public pe care le are in gestiune, cu:
    1. posturile de transformare din care se alimenteaza reteaua de iluminat public;
    2. traseul retelei;
    3. punctele de conectare/deconectare a iluminatului public;
    4. schema de actionare si a cascadei pentru conectarea/deconectarea automata a iluminatului;
    5. amplasarea aparatelor de iluminat, cu indicarea tipului si puterii lampii;
    6. locul de amplasare pentru realizarea iluminatului ornamental festiv, cu indicarea punctelor de alimentare, numarului lampilor si puterii totale consumate;
    b) documentatia tehnica pentru caile de circulatie pe care sunt montate instalatiile de iluminat public, impartita pe categorii de cai de circulatie conform prevederilor art. 47, care trebuie sa cuprinda:
    1. denumirea;
    2. lungimea si latimea;
    3. tipul de imbracaminte rutiera;
    4. modul de amplasare a aparatelor de iluminat;
    5. tipul retelei de alimentare;
    6. punctele de alimentare si conectare/deconectare;
    7. tipul aparatelor de iluminat, numarul acestora si puterea lampilor;
    8. tipul si distanta dintre stalpi, inaltimea de montare si unghiul de inclinare a aparatelor de iluminat;
    c) proiectele de executie a instalatiilor de iluminat, cu toate modificarile operate, breviarele de calcul si avizele obtinute;
    d) procesele-verbale de receptie insotite de certificatele de calitate.
    Art. 49
    Operatiile de exploatare vor cuprinde:
    1. lucrari operative constand dintr-un ansamblu de operatii si activitati pentru supravegherea permanenta a instalatiilor, executarea de manevre programate sau accidentale pentru remedierea deranjamentelor, urmarirea comportarii in timp a instalatiilor;
    2. revizii tehnice constand dintr-un ansamblu de operatii si activitati de mica amploare executate periodic pentru verificarea, curatarea, reglarea, eliminarea defectiunilor si inlocuirea unor piese, avand drept scop asigurarea functionarii instalatiilor pana la urmatoarea lucrare planificata;
    3. reparatii curente constand dintr-un ansamblu de operatii executate periodic, in baza unor programe, prin care se urmareste readucerea tuturor partilor instalatiei la parametrii proiectati, prin remedierea tuturor defectiunilor si inlocuirea partilor din instalatie care nu mai prezinta un grad de fiabilitate corespunzator.
    Art. 50
    (1) In cadrul lucrarilor operative se vor executa:
    a) interventii pentru remedierea unor deranjamente accidentale la aparatele de iluminat si accesorii;
    b) manevre pentru intreruperea si repunerea sub tensiune a diferitelor portiuni ale instalatiei de iluminat in vederea executarii unor lucrari;
    c) manevre pentru modificarea schemelor de functionare in cazul aparitiei unor deranjamente;
    d) receptia instalatiilor noi puse in functiune in conformitate cu regulamentele in vigoare;
    e) analiza starii tehnice a instalatiilor;
    f) identificarea defectelor in conductoarele electrice care alimenteaza instalatiile de iluminat;
    g) supravegherea defrisarii vegetatiei si inlaturarea obiectelor cazute pe linie;
    h) controlul instalatiilor care au fost supuse unor conditii meteorologice deosebite, cum ar fi: vant puternic, ploi torentiale, viscol, formarea de chiciura;
    i) actiuni pentru pregatirea instalatiilor de iluminat cu ocazia evenimentelor festive sau deosebite;
    j) demontari sau demolari de elemente ale sistemului de iluminat public;
    k) interventii ca urmare a unor sesizari.
    (2) Realizarea lucrarilor de exploatare si de intretinere a instalatiilor de iluminat public se va face cu respectarea procedurilor specifice de protectie a muncii in vigoare.
    Art. 51
    In cadrul reviziilor tehnice se vor executa cel putin urmatoarele operatii:
    a) revizia aparatelor de iluminat si a accesoriilor (balast, igniter, condensator, siguranta etc.);
    b) revizia tablourilor de distributie si a punctelor de conectare/deconectare;
    c) revizia liniei electrice apartinand sistemului de iluminat public.
    Art. 52
    (1) La revizia aparatelor de iluminat se vor executa urmatoarele operatii:
    a) stergerea aparatului de iluminat (reflectoarele si structurile de protectie vizuala);
    b) inlocuirea sigurantei sau a componentelor, daca exista o defectiune;
    c) verificarea contactelor conductelor electrice la diferite conexiuni.
    (2) Lucrarile de revizie tehnica la aparatele de iluminat se executa cu linia electrica sub tensiune pentru verificarea bunei functionari a instalatiilor.
    Art. 53
    La intretinerea si revizia tablourilor electrice de alimentare, distributie, conectare/deconectare se vor realiza urmatoarele operatii:
    a) inlocuirea sigurantelor necorespunzatoare;
    b) inlocuirea contactoarelor si a dispozitivelor de automatizare defecte;
    c) inlocuirea, dupa caz, a usilor tablourilor de distributie;
    d) refacerea inscriptionarilor, daca este cazul.
    Art. 54
    La revizia retelei electrice de joasa tensiune destinate iluminatului public se realizeaza urmatoarele operatii:
    a) verificarea traseelor si indepartarea obiectelor straine;
    b) indreptarea stalpilor inclinati;
    c) verificarea ancorelor si reintinderea lor;
    d) verificarea starii conductelor electrice;
    e) refacerea legaturilor la izolatoare sau a legaturilor fasciculelor torsadate, daca este cazul;
    f) indreptarea, dupa caz, a consolelor;
    g) verificarea starii izolatoarelor si inlocuirea celor defecte;
    h) strangerea sau inlocuirea clemelor de conexiune electrica, daca este cazul;
    i) verificarea instalatiei de legare la pamant (legatura conductorului electric de nul de protectie la armatura stalpului, legatura la priza de pamant etc.);
    j) masurarea rezistentei de dispersie a retelei generale de legare la pamant.
    Art. 55
    Reparatiile curente se executa la:
    a) aparate de iluminat si accesorii;
    b) tablouri electrice de alimentare, distributie si conectare/deconectare;
    c) retele electrice de joasa tensiune apartinand sistemului de iluminat public.
    Art. 56
    In cadrul reparatiilor curente la aparatele de iluminat si accesorii se vor executa urmatoarele:
    a) inlocuirea lampilor necorespunzatoare cu altele exclusiv de acelasi tip cu cel initial (aceeasi putere, aceeasi culoare aparenta);
    b) stergerea dispersorului, a structurilor de protectie a sursei de lumina/lampii, a structurilor de protectie vizuala si a interiorului aparatului de iluminat;
    c) inlaturarea cuiburilor de pasari;
    d) verificarea coloanelor de alimentare cu energie electrica si inlocuirea celor care prezinta portiuni neizolate sau cu izolatie necorespunzatoare;
    e) verificarea contactelor la clemele sau papucii de legatura a coloanei la reteaua electrica;
    f) inlocuirea aparatelor de iluminat necorespunzatoare.
    Art. 57
    In cadrul reparatiilor curente la tablourile electrice de alimentare, distributie, conectare/deconectare se executa urmatoarele:
    a) verificarea starii usilor si a incuietorilor, cu remedierea tuturor defectiunilor;
    b) vopsirea usilor si a celorlalte elemente metalice ale cutiei;
    c) verificarea sigurantelor fuzibile, inlocuirea celor defecte si montarea celor noi, identice cu cele initiale (prevazute in proiect);
    d) verificarea si strangerea contactelor;
    e) verificarea coloanelor si inlocuirea celor cu izolatie necorespunzatoare;
    f) verificarea contactorului sau inlocuirea acestuia, daca este cazul;
    g) verificarea functionarii dispozitivelor de actionare, cu inlocuirea celor necorespunzatoare sau montarea unora de tip nou pentru fiabilizarea sau modernizarea instalatiei.
    Art. 58
    In cadrul reparatiilor curente la retelele electrice de joasa tensiune destinate iluminatului public se executa urmatoarele lucrari:
    a) verificarea distantelor conductelor fata de constructii, instalatii de comunicatii, linii de inalta tensiune si alte obiective;
    b) evidentierea in planuri a constructiilor si instalatiilor nou-aparute de la ultima verificare si realizarea masurilor necesare de coexistenta;
    c) determinarea gradului de deteriorare a stalpilor, inclusiv a fundatiilor acestora, si luarea masurilor de consolidare, remediere sau inlocuire, in functie de rezultatul determinarilor;
    d) verificarea verticalitatii stalpilor si indreptarea celor inclinati;
    e) verificarea si refacerea inscriptionarilor;
    f) repararea ancorelor si reintinderea acestora, inlocuirea partilor deteriorate sau care lipsesc, strangerea suruburilor la cleme si la placa de protectie;
    g) verificarea starii conductelor electrice;
    h) verificarea si inlocuirea conductoarelor electrice de tip funie cu fire rupte mai mult de 15% din sectiune, precum si a conductoarelor electrice cu izolatia deteriorata care prezinta crapaturi, rosaturi ori lipsa izolatiei;
    i) se verifica starea legaturilor conductei electrice la izolator si, daca este necesar, se reface legatura;
    j) la izolatoarele de sustinere si intindere se va verifica daca acestea nu sunt sparte, glazura nu este deteriorata sau daca imbinarea la suport este corespunzatoare, inlocuindu-se toate izolatoarele deteriorate;
    k) la console, bratari sau la celelalte armaturi metalice de pe stalp se verifica daca nu sunt corodate, deformate, fisurate ori rupte. Cele deteriorate se inlocuiesc, iar cele corespunzatoare se revopsesc si se fixeaza bine pe stalp;
    l) la ancorele stalpilor se verifica daca cablul nu are fire rupte, clemele de strangere nu sunt deteriorate sau corodate si tensiunea de intindere a cablului este cea corespunzatoare. Elementele deteriorate se inlocuiesc, iar daca este cazul se regleaza tensiunea in ancora;
    m) la instalatia de legare la pamant a nulului de protectie se va verifica starea legaturilor si imbinarilor conductorului electric de nul la acesta, precum si a legaturilor acestuia la aparatul de iluminat, se va masura rezistenta de dispersie a retelei generale de legare la pamant, se va masura si se va reface priza de pamant, daca aceasta nu corespunde STAS 12604.
    Art. 59
    (1) Periodicitatea reviziilor tehnice pentru aparatele de iluminat este conform normativelor tehnice in vigoare sau in functie de specificatiile fabricantului.
    (2) Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu organele de politie vor stabili, in functie de conditiile locale, gradul de intensitate a traficului pentru fiecare cale de circulatie, locurile si intersectiile cu grad mare de periculozitate, precum si marile aglomerari urbane.
    (3) Gradul de intensitate a traficului se determina in functie de numarul de vehicule/ora si banda, conform SR 13433.
    Art. 60
    Periodicitatea reparatiilor curente pentru tablourile electrice de alimentare, distributie, conectare/deconectare si retelele electrice de joasa tensiune destinate iluminatului public este de 3 ani, iar pentru aparatele de iluminat este de 2 ani.

    CAP. 5
    Taxe si tarife

    Art. 61
    (1) Operatorii serviciilor de iluminat public vor practica tarifele aprobate de consiliile locale, comunale, orasenesti, municipale sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (2) Facturarea se va face in baza tarifelor aprobate si a cantitatilor efective, determinate conform prevederilor legale.
    (3) Cuantumul si regimul taxelor locale pentru asigurarea finantarii serviciilor de iluminat public vor fi stabilite anual de autoritatile administratiei publice locale, in conformitate cu prevederile legale.
    (4) Structura si nivelul tarifelor si taxelor vor fi stabilite cu respectarea cerintelor impuse de legislatia in vigoare.

    CAP. 6
    Indicatori de performanta

    Art. 62
    (1) Indicatorii de performanta stabilesc conditiile ce trebuie respectate de operatorii serviciilor de iluminat public in asigurarea serviciilor de iluminat public.
    (2) Indicatorii de performanta asigura conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca serviciul de iluminat public, avandu-se in vedere:
    a) continuitatea din punct de vedere cantitativ si calitativ;
    b) adaptarile la cerintele concrete, diferentiate in timp si spatiu, ale comunitatii locale;
    c) satisfacerea judicioasa, echitabila si nepreferentiala a tuturor membrilor comunitatilor locale, in calitatea lor de utilizatori ai serviciului;
    d) administrarea si gestionarea serviciului in interesul comunitatilor locale;
    e) respectarea reglementarilor specifice din domeniul transportului, distributiei si utilizarii energiei electrice;
    f) respectarea standardelor minimale privind iluminatul public, prevazute de normele nationale in acest domeniu.
    Art. 63
    Indicatorii de performanta pentru serviciul de iluminat public sunt specifici pentru urmatoarele activitati:
    a) calitatea si eficienta serviciului de iluminat public;
    b) contractarea serviciului de iluminat public;
    c) masurarea, facturarea si incasarea contravalorii serviciului efectuat;
    d) indeplinirea prevederilor din contract cu privire la calitatea serviciului efectuat;
    e) mentinerea unor relatii echitabile intre operator si utilizator prin rezolvarea operativa si obiectiva a problemelor, cu respectarea drepturilor si obligatiilor care revin fiecarei parti;
    f) solutionarea reclamatiilor utilizatorilor referitoare la serviciul de iluminat public;
    g) cresterea gradului de siguranta rutiera;
    h) scaderea infractionalitatii.
    Art. 64
    In vederea urmaririi respectarii indicatorilor de performanta, operatorul trebuie sa asigure:
    a) gestiunea serviciilor de iluminat public, conform prevederilor contractuale;
    b) evidenta utilizatorilor, altii decat comunitatea locala;
    c) inregistrarea activitatilor privind citirea echipamentelor de masurare, facturarea si incasarea contravalorii serviciilor efectuate;
    d) inregistrarea reclamatiilor si sesizarilor utilizatorilor, organelor de politie si gardienilor publici si solutionarea acestora;
    e) accesul neingradit al autoritatilor administratiei publice centrale si locale, in conformitate cu competentele si atributiile legale ce le revin, la informatiile necesare stabilirii:
    1. modului de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale asumate;
    2. calitatii si eficientei serviciilor furnizate/prestate la nivelul indicatorilor de performanta stabiliti in contractele de delegare a gestiunii si in regulamentele de serviciu;
    3. modului de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune, dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor publice de iluminat din infrastructura edilitar-urbana incredintata prin contractul de delegare a gestiunii;
    4. modului de formare si stabilire a tarifelor pentru serviciile de iluminat public;
    5. stadiului de realizare a investitiilor;
    6. modului de respectare a parametrilor ceruti prin prescriptiile tehnice si a normelor metrologice.
    Art. 65
    Indicatorii de performanta generali si garantati pentru serviciile de iluminat public sunt stabiliti in anexa care face parte integranta din prezentul regulament-cadru.

    CAP. 7
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 66
    Tariful energiei electrice consumate pentru iluminatul public nu trebuie sa depaseasca tariful stabilit de ANRE.
    Art. 67
    Intreruperea alimentarii cu energie electrica a iluminatului public nu se poate face decat in cazuri de forta majora, de interes national sau in caz de neachitare de catre utilizator a contravalorii facturii de energie electrica.
    Art. 68
    (1) Regulamentele de serviciu proprii se elaboreaza si se aproba de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu prezentul regulament-cadru, si vor intra in vigoare la 30 de zile de la aprobarea lor de catre acestea.
    (2) In cadrul regulamentelor de serviciu se vor preciza obligativitatea, periodicitatea si modul de efectuare a masuratorilor parametrilor luminotehnici pe toate caile de circulatie.
    (3) Masuratorile precizate la alin. (2) se vor efectua obligatoriu la inceperea activitatii operatorului, dupa delegarea gestiunii catre acesta.
    (4) In urma masuratorilor se va stabili un plan de masuri pentru aducerea sistemului de iluminat public la parametrii tehnici prevazuti in normativele in vigoare.
    (5) Pana la aprobarea regulamentului de serviciu conform dispozitiilor alin. (1), operatorii vor respecta prezentul regulament-cadru.
    Art. 69
    In cadrul contractelor incheiate cu utilizatorii se vor indica standardele, normativele si tarifele legale, valabile la data incheierii acestora.
    Art. 70
    (1) Proprietatea privata a unei persoane fizice sau juridice, pe care se gasesc amplasate partile componente ale sistemului de iluminat public si pentru care nu se poate obtine acordul proprietarului de mentinere a acestora, in conditiile legii, pe proprietatea sa, iar conditiile tehnico-economice rezultate din studii de specialitate nu justifica sau nu pot permite realizarea de lucrari de stramutare a acestora pe domeniul public, va fi trecuta in proprietatea publica a judetelor, municipiilor, oraselor, comunelor, dupa caz, prin expropriere pentru cauza de utilitate publica, conform prevederilor legale.
    (2) Utilitatea publica se declara de catre consiliile judetene, consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, dupa efectuarea unei cercetari prealabile si conditionat de inscrierea lucrarii in planurile urbanistice si de amenajare a teritoriului, aprobate conform legii.
    Art. 71
    In vederea cresterii sigurantei cetatenilor si scaderii infractionalitatii, organele administratiei publice locale impreuna cu organele de politie vor stabili modalitati de semnalare operativa a cazurilor de nefunctionare sau de functionare defectuoasa a sistemului de iluminat public.

    ANEXA 1
    la regulamentul-cadru

                         INDICATORI DE PERFORMANTA
        generali si garantati pentru serviciile de iluminat public

 ______________________________________________________________________________
|Nr.   |               Indicatori de performanta             |Trimestrul |Total|
|crt.  |                                                     |___________|_____|
|      |                                                     |I|II|III|IV|  an |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|   0  |                           1                         |2| 3| 4 | 5|   6 |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|    1.| Indicatori de performanta generali                  |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|  1.1.| Calitatea serviciilor prestate                      |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) numarul de sesizari privind parametrii           | |  |   |  |     |
|      |    iluminatului public, pe tipuri de iluminat -     | |  |   |  |     |
|      |    stradal, pietonal, ornamental etc.               | |  |   |  |     |
|      | b) numarul de cazuri de nerespectare a calitatii    | |  |   |  |     |
|      |    iluminatului public constatate de autoritatile   | |  |   |  |     |
|      |    administratiei publice locale, pe tipuri de      | |  |   |  |     |
|      |    iluminat - stradal, pietonal, ornamental etc. -, | |  |   |  |     |
|      |    notificate operatorului                          | |  |   |  |     |
|      | c) numarul de sesizari privind gradul de asigurare  | |  |   |  |     |
|      |    in functionare                                   | |  |   |  |     |
|      | d) numarul de sesizari si notificari justificate    | |  |   |  |     |
|      |    prevazute la lit. a), b) si c), rezolvate in 48  | |  |   |  |     |
|      |    de ore                                           | |  |   |  |     |
|      | e) numarul de sesizari si notificari justificate    | |  |   |  |     |
|      |    prevazute la lit. a), b) si c), rezolvate in 5   | |  |   |  |     |
|      |    zile lucratoare                                  | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|  1.2.| Intreruperi si limitari in furnizarea serviciului   |                 |
|      | de iluminat public                                  |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|1.2.1.| Intreruperi accidentale datorate operatorului       |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) numarul de intreruperi neprogramate constatate,  | |  |   |  |     |
|      |    pe tipuri de iluminat - stradal, pietonal,       | |  |   |  |     |
|      |    ornamental etc.                                  | |  |   |  |     |
|      | b) numarul de strazi, alei, monumente afectate de   | |  |   |  |     |
|      |    intreruperile neprogramate                       | |  |   |  |     |
|      | c) durata medie a intreruperilor, pe tipuri de      | |  |   |  |     |
|      |    iluminat - stradal, pietonal, ornamental etc.    | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|1.2.2.| Intreruperi programate                              |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) numarul de intreruperi programate, anuntate      | |  |   |  |     |
|      |    utilizatorilor, pe tipuri de iluminat - stradal, | |  |   |  |     |
|      |    pietonal, ornamental etc.                        | |  |   |  |     |
|      | b) numarul de strazi, alei, monumente afectate de   | |  |   |  |     |
|      |    intreruperile programate                         | |  |   |  |     |
|      | c) durata medie a intreruperilor programate         | |  |   |  |     |
|      | d) numarul de intreruperi programate, care au       | |  |   |  |     |
|      |    depasit perioada de intrerupere programata, pe   | |  |   |  |     |
|      |    tipuri de iluminat - stradal, pietonal,          | |  |   |  |     |
|      |    ornamental etc.                                  | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|1.2.3.| Intreruperi neprogramate datorate utilizatorilor    |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) numarul de intreruperi neprogramate datorate     | |  |   |  |     |
|      |    distrugerilor de obiecte apartinand sistemului   | |  |   |  |     |
|      |    de iluminat public                               | |  |   |  |     |
|      | b) durata medie de remediere si repunere in         | |  |   |  |     |
|      |    functiune pentru intreruperile prevazute la      | |  |   |  |     |
|      |    lit. a)                                          | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|  1.3.| Extinderea sistemului de iluminat public            |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) valoarea extinderilor si retehnologizarilor      | |  |   |  |     |
|      |    suportate din fondurile de investitii ale        | |  |   |  |     |
|      |    operatorului                                     | |  |   |  |     |
|      | b) numarul de extinderi sau imbunatatiri ale        | |  |   |  |     |
|      |    iluminatului public, prevazute la lit. a),       | |  |   |  |     |
|      |    realizate in interval mai mic de 15/30/60/180    | |  |   |  |     |
|      |    de zile calendaristice                           | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|  1.4.| Raspunsuri la solicitarile scrise ale utilizatorilor|                 |
|      | sau beneficiarilor sistemului de iluminat public    |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) numarul de sesizari scrise in care se precizeaza | |  |   |  |     |
|      |    ca este obligatoriu raspunsul operatorului       | |  |   |  |     |
|      | b) procentul din sesizarile prevazute la lit. a), la| |  |   |  |     |
|      |    care s-a raspuns in termen de 30 de zile         | |  |   |  |     |
|      |    calendaristice                                   | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|    2.| Indicatori de performanta garantati                 |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|  2.1.| Indicatori de performanta garantati prin licenta    |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) numarul de sesizari scrise intemeiate privind    | |  |   |  |     |
|      |    nerespectarea de catre operator a obligatiilor   | |  |   |  |     |
|      |    din licenta                                      | |  |   |  |     |
|      | b) numarul de incalcari ale obligatiilor            | |  |   |  |     |
|      |    operatorului, rezultate din analizele si         | |  |   |  |     |
|      |    controalele A.N.R.S.C., si modul de solutionare  | |  |   |  |     |
|      |    pentru fiecare caz de incalcare a acestor        | |  |   |  |     |
|      |    obligatii                                        | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|
|  2.2.| Indicatori de performanta a caror nerespectare      |                 |
|      | atrage penalitati conform contractului de prestare  |                 |
|______|_____________________________________________________|_________________|
|      | a) valoarea despagubirilor acordate de operator in  | |  |   |  |     |
|      |    situatia deteriorarii din cauze imputabile lui a | |  |   |  |     |
|      |    instalatiilor utilizatorului;                    | |  |   |  |     |
|      | b) valoarea despagubirilor acordate de operator     | |  |   |  |     |
|      |    pentru nerespectarea parametrilor de furnizare   | |  |   |  |     |
|      |    ai serviciului                                   | |  |   |  |     |
|______|_____________________________________________________|_|__|___|__|_____|



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1561/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1561 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu